text_structure.xml 56.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, w punkcie pierwszym, rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2017, druk nr 881, w zakresie, po pierwsze, opinii Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, a po drugie, opinii Komisji Obrony Narodowej. W punkcie drugim – zaopiniowanie wniosku Ministra Obrony Narodowej w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na 2016 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń, w związku z czym, stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Zanim przejdziemy do jego realizacji, tradycyjnie chciałbym przywitać przedstawicieli rządu – panią minister Hannę Majszczyk, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów i pana Bartłomieja Grabskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Bardzo serdecznie witam państwa ministrów oraz wszystkie osoby, które państwu towarzyszą i reprezentują instytucje państwowe.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. W pierwszej kolejności zajmiemy się opinią Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii o: części budżetowej 27 – Informatyzacja; części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 29; planie finansowym instytucji gospodarki budżetowej z załącznika nr 12 – Centralny Ośrodek Informatyki; planie finansowym państwowego funduszu celowego z załącznika nr 13 – Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz części budżetowej 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej. Proszę pana posła Jerzego Bieleckiego o zreferowanie opinii Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJerzyBielecki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w dniu 20 października 2016 r. Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii rozpatrzyła i zaopiniowała dla Komisji Finansów Publicznych rządowy projekt ustawy budżetowej na 2017 r. Opinia ta odnośnie do wszystkich części wspomnianych przez pana przewodniczącego była pozytywna. Postaram się pokrótce omówić te części.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselJerzyBielecki">Część budżetowa 27, związana przede wszystkim z Ministerstwem Cyfryzacji. Dochody kształtują się na poziomie 34 tys. zł, to jest o 6,3% więcej niż w obecnym roku. Wydatki to 633 261 tys. zł – więcej o 7,8% niż w tym roku – z czego 661 831 tys. zł to środki unijne z dwóch programów: Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa i Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Dotacje pokazane były w załączniku nr 8. To przede wszystkim dotacje dla Instytutu Łączności. Wynosiły one 4290 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselJerzyBielecki">Część budżetowa 76 to przede wszystkim Urząd Komunikacji Elektronicznej. Tutaj dochody kształtują się na poziomie 771 584 tys. zł. Oczywiście, dochody te są dużo mniejsze niż w obecnym roku, gdyż nie ma tu sprzedaży częstotliwości UMTS, które były na bardzo wysokim poziomie w 2016 r. Wydatki są o 4,4% wyższe niż w obecnym roku i zaplanowano je na poziomie 111 200 tys. zł, w tym 13 087 tys. zł na wydatki ze środków Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselJerzyBielecki">Na posiedzeniu Komisji wysłuchaliśmy przedstawicieli prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, ministra cyfryzacji. Były przedstawione opinie Biura Analiz Sejmowych. Wszystko to złożyło się na pozytywną opinię przedstawioną na posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselJerzyBielecki">Można jeszcze powiedzieć o części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 29. Jest to przede wszystkim rezerwa na poziomie 15 000 tys. zł, tak jak w 2016 r.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselJerzyBielecki">Plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej, ujęty w załączniku nr 12 – Centralnego Ośrodka Informatyki oraz plan finansowy państwowego funduszu celowego, ujęty w załączniku nr 13 – Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców również zostały zaopiniowane pozytywnie. Składam wniosek o przyjęcie pozytywnej opinii. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję panu posłowi. Proszę o przedstawienie koreferatu panią poseł Barbarę Bubulę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselBarbaraBubula">Panie przewodniczący, szanowni państwo, mogę tylko potwierdzić pozytywną ocenę, jaką przedstawił przed chwilą pan poseł. Dodam tylko tyle, że w trakcie pytań i dyskusji podczas posiedzenia Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii zwróciliśmy uwagę głównie na to, że rok 2017 w efektach rzeczowych ma być przede wszystkim rokiem porządkowania i racjonalizacji wydatków w zakresie informatyzacji państwa i dobrego przygotowania do wydatkowania środków europejskich, w tym zakresie, a także ograniczenia niepotrzebnych kosztów związanych z wydatkowaniem tych środków. Nie chodzi bowiem o wydatkowanie środków budżetowych dla samego ich wydawania, a przede wszystkim o to, aby te wydatki były racjonalne, żeby nie powielać zakupów sprzętowych lub dokonywać ich bez zapewnienia odpowiedniego wykorzystania.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselBarbaraBubula">Powiem jeszcze, że nasze zainteresowanie wzbudziło także gospodarowanie środkami w Centralnym Ośrodku Informatyki oraz odnośnie do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Trzeba pamiętać o tym, że środki w przypadku COI, który ma mieć ważną funkcję w porządkowaniu systemu informatyzacji państwa, to około 120 000 tys. zł rocznie, a w przypadku CEPiK, to kwota 129 000 tys. zł po stronie przychodów, a po stronie wydatków – około 117 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselBarbaraBubula">Zwróciliśmy również uwagę na to – myślę, że w jednym zdaniu trzeba to przedłożyć Komisji Finansów Publicznych – że w przypadku CEPiK, który gromadzi swoje fundusze również z opłat pobieranych od kierowców, stan tego Funduszu na koniec roku 2016 i 2017 r. jest dość znaczny. To znaczy, na koniec roku 2017 będzie blisko 270 000 tys. zł przy rocznych kosztach funkcjonowania tego systemu w granicy 120 000 tys. zł. Jednym zdaniem, jest tu duża rezerwa gromadzona przez lata, która może być spożytkowana albo poprzez niepodwyższanie opłat przez jakiś czas, albo poprzez kierowanie ich na poszerzone zadania Funduszu, bo w tej chwili nie ma innych możliwości wydatkowania tych środków.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselBarbaraBubula">Podsumowując – opinia pozytywna, z nadzieją, że w roku 2017 na tyle dobrze uporządkuje się sprawy związane z informatyzacją i cyfryzacją systemów państwowych, że będzie można mówić o konkretnych efektach dla obywateli w latach następnych i racjonalnym wydatkowaniu środków zarówno z budżetu państwa, jak i środków europejskich. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję pani poseł. Czy w sprawie omawianych części budżetowych ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym, stwierdzam zamknięcie dyskusji dotyczącej tych części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Przechodzimy do omówienia opinii Komisji Obrony Narodowej o: częściach budżetowych 29 – Obrona narodowa i 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 84 i 86; części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 752 – Obrona narodowa; zadaniach z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów z załącznika nr 7; dotacjach podmiotowych z załącznika nr 9; programach wieloletnich w układzie zadaniowym z załącznika nr 10; planie finansowym instytucji gospodarki budżetowej z załącznika nr 12 – Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego; planie finansowym państwowego funduszu celowego z załącznika nr 13 – Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych i planie finansowym agencji wykonawczej z załącznika nr 11 – Agencji Mienia Wojskowego. Bardzo proszę o przedstawienie opinii Komisji Obrony Narodowej pana posła Leszka Dobrzyńskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselLeszekDobrzynski">Szanowni państwo, na przyszły rok kwota zaplanowana na obronę narodową wyniesie 37 352 000 tys. zł. To jest wzrost w stosunku do tego roku o mniej więcej 1 000 000 tys. zł. To środki w wysokości 2% przewidywanego Produktu Krajowego Brutto z kwoty 37 352 000 tys. zł, natomiast 200 000 tys. zł, to środki przeznaczone na realizację programu wieloletniego „Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie”.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselLeszekDobrzynski">Szanowni państwo, w stosunku do tego roku planowany jest wzrost liczby żołnierzy zawodowych o 3,5 tys. Z kwoty 37 352 000 tys. zł na wynagrodzenia przeznaczonych będzie 9 173 000 tys. zł. Powiem też – to zawsze budzi ciekawość – że około 1 000 000 tys. zł przeznaczono na tworzenie i funkcjonowanie Wojsk Obrony Terytorialnej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselLeszekDobrzynski">Może przeczytam końcówkę opinii Komisji Obrony Narodowej: „Komisja pozytywnie ocenia strukturę budżetu MON. Zaplanowane w projekcie budżetu MON wydatki pozwalają na utrzymanie i rozwój zdolności operacyjnych sił zbrojnych do przeciwstawienia się zagrożeniom militarnym oraz do odstraszenia potencjalnego przeciwnika, realizację zadań sojuszniczych wynikających z decyzji podjętych na Szczycie NATO w Warszawie, zintensyfikowanie współpracy sojuszniczej w zakresie przygotowania i wprowadzenia wspólnych ćwiczeń w układzie wielonarodowym i koalicyjnym, rozbudowę infrastruktury wojskowej w celu sprawnego przyjęcia sojuszniczych sił wzmocnienia NATO na terytorium Polski, rozbudowę potencjału wojskowego jednostek dyslokowanych na wschodzie kraju, formowanie Wojsk Obrony Terytorialnej, modernizację techniczną Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, stworzenie warunków do rozwinięcia i funkcjonowania na terytorium Polski systemu obrony przeciwrakietowej”. W konkluzji Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej Ministerstwa Obrony Narodowej i innych resortów realizujących wydatki w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych oraz Programu Mobilizacji Gospodarki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję, panie pośle. O koreferat chciałbym prosić pana posła Artura Sobonia. Czy jest pan poseł? Proszę państwa, w takim razie, ogłaszam 5 minut przerwy na odszukanie pana posła.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Wznawiam posiedzenie Komisji. Bardzo proszę pana posła o wygłoszenie koreferatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselArturSobon">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o projekt ustawy budżetowej na rok 2017 w zakresie części – obrona narodowa, trzeba powiedzieć, że wydatki zaplanowane zostały zgodnie z ustawowymi regulacjami na poszczególne cele w zakresie obrony narodowej, a także na modernizację techniczną armii. Wydatki te są przewidziane ustawowo w wysokości 2% PKB i zostały zaplanowane w tej wysokości.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselArturSobon">Wydatki majątkowe. Zwiększa się ich udział w wydatkach obronnych. To 27% wydatków, co jest oczywiście kwotą wyższą niż obowiązkowa kwota 1/5, czyli 20% wydatków majątkowych. Realizacja zadań jest zaplanowana w sposób prawidłowy, zgodny z założeniami, jakie stawia przed sobą kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej i gwarantuje zarówno finansowanie sił zbrojnych, pracowników administracji wojskowej, współpracy w ramach Sojuszu i z naszymi sojusznikami, jak i rozbudowę samych jednostek, modernizację techniczną i formowanie Wojsk Obrony Terytorialnej. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję, panie pośle. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tym punkcie? Proszę bardzo, pani przewodnicząca Skowrońska jako pierwsza. Zgłaszają się jeszcze pani poseł Leszczyna i pan poseł Cichoń. Czy są jeszcze zgłoszenia? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chcę zapytać o rzeczy najważniejsze w tej części budżetu oraz o kilka szczegółów. Na rzeczy najważniejsze w wydatkach Ministra Obrony Narodowej przeznaczamy 2% PKB i jest to znacząca kwota. W tej części budżetu planowane były wydatki na zakup śmigłowców. Na dzisiaj pole sporu dotyczące zakupu śmigłowców wiąże się z nową propozycją ogłoszoną przez ministra. Tak naprawdę, nie wiemy – poza kwotą w budżecie na wydatki MON-u – jaki jest plan w tym zakresie. Nie wiemy, na jakim są etapie i czy zostały rozpisane inne przetargi niż te, które z hukiem zostały zakończone. Ile śmigłowców zamierza zakupić resort obrony narodowej i ile będzie zakupionych w roku 2017? Przy tej części inwestycyjnej należałoby się zatrzymać na trochę dłużej niż w przypadku tak skrótowej informacji, bo tego mi zabrakło.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Duży program śmigłowcowy odwołano, w zamian nie ma nic, nie ma wiedzy, jest tylko spór. Chciałabym jednak wiedzieć, jak będą wydane pieniądze w tej części i czy na ten cel w roku 2017 będą przeznaczone środki. Jeśli tak, to ile i na jakim etapie jest przygotowanie przetargów, ofert czy jakiegokolwiek trybu. To po stronie inwestycji jest jedna z rzeczy określanych jako najważniejsza, istotna strategicznie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie będę się odnosić do kosztów związanych z żołnierzami, dlatego, że te wydatki łatwo jest wyliczyć. Łatwo jest wskazać, że są pieniądze na podwyżki wynagrodzeń w wojsku, ale program śmigłowcowy jest niezwykle ważny. Jeśli nawet w Komisji Obrony Narodowej była prowadzona dyskusja na ten temat, to jako posłowie Komisji Finansów Publicznych – jeśli nie wszyscy, to przynajmniej ja – jesteśmy zainteresowani tym, co się stało, jaki tryb i jaką formułę wybrał czy wybierze resort, jaką przedstawi rząd i czy ona jest zaakceptowana przez panią premier.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Druga sprawa, to wydatek inwestycyjny – zakup samolotu do przewozu najważniejszych osób w pastwie. Zaplanowano kwotę 200 000 tys. zł. Pytam więc, na jakim to jest etapie i czy rzeczywiście w roku 2017 zostanie on zrealizowany albo, jak do tego zadania resort obrony jest przygotowany.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym też zapytać o tak zwane utrzymanie mocy produkcyjnych i remontowych. To jest problem, bo są na to różne pieniądze w każdym budżecie, ale nie wszystkie zakłady korzystały z tego utrzymania mocy produkcyjnych. Pamiętam, że wielokrotnie mówiliśmy – nawet przy zakupie samolotów Bryza, nawet w okresie kryzysu i potrzeby dłuższej eksploatacji, dłuższych resursów – żeby w niektórych zakładach utrzymywać moce produkcyjne. Chciałabym więc zapytać, jaka jest filozofia przyznawania takiego wsparcia na utrzymanie mocy produkcyjnych i jakie podmioty są uwzględnione do otrzymania środków na ten cel w roku 2017.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoselKrystynaSkowronska">Kolejna sprawa. Ona została poruszona w wystąpieniu posła referenta przedstawiającego opinię. Jest to sprawa Wojsk Obrony Terytorialnej. Pomijając sprawę strategiczną, decyzyjną – tę odłożę na bok – chciałabym się dowiedzieć, jaki jest harmonogram przeznaczenia środków na Wojska Obrony Terytorialnej, jeśli będzie realizowany taki program. Ostatnio jest to bowiem zdecydowanie podnoszone i pokazywane jako prywatne wojsko pana ministra. Rozdzielam ten temat, ale chciałabym wiedzieć, jak będą wydatkowane pieniądze i jak państwo będą ogłaszać nabór.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PoselKrystynaSkowronska">I ostatnia sprawa, dotycząca kosztów reprezentacyjnych Ministra Obrony Narodowej. Niekiedy jesteśmy świadkami tego, że pan minister w telewizji łatwo obiecuje, że na wsparcie, takie czy inne, da pieniądze… Jeśli chodzi o słowa ministra obrony narodowej, to ja byłabym rozważniejsza, bo minister obrony narodowej jest związany ustawą o finansach publicznych i nie może pewnych wydatków obiecywać podmiotom, które nie złożyły wniosków. Nie mówi im, żeby się o nie starały, tylko mówi „dobrze, państwu dam”, zanim jeszcze wniosek ujrzy światło dzienne. Chciałabym więc dowiedzieć się, ile w tym budżecie zaplanowano środków na koszty reprezentacyjne ministra obrony narodowej. To są wszystkie moje pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Zanim udzielę głosu pani poseł Leszczynie, spytam, pani przewodnicząca, czy mogłaby pani wyjaśnić, co pani ma na myśli mówiąc o prywatnych wojskach pana ministra w odniesieniu do Wojsk Obrony Terytorialnej, bo nie bardzo zrozumiałem tę część pani wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Myślę, że, po pierwsze, pan przewodniczący to doskonale wie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Nie. Jakbym wiedział, to bym nie pytał…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie. Doskonale pan wie, ale pan udaje, że nie wie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Niech pani nie mówi, co ja udaję…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">A zatem, forma podporządkowania Wojsk Obrony Terytorialnej. Pierwsza sprawa, związana ze strategią funkcjonowania Wojsk Obrony Terytorialnej i z formą podporządkowania ministrowi. Ja doskonale wiem, że zostaje powołany szef Wojsk Obrony Terytorialnej – akurat to dobrze prześledziłam – ale w tym zakresie chciałabym usłyszeć, jak to będzie realizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Pani przewodnicząca, przepraszam…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Wolno mi!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">…chciałbym dopytać, żebyśmy wszyscy dobrze zrozumieli, o co pani chodzi. Czy pani by oczekiwała, żeby Wojska Obrony Terytorialnej były podporządkowane jakiemuś innemu ministrowi, a nie ministrowi obrony narodowej? Nie bardzo rozumiem tę konstrukcję myślową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Konstrukcja myślowa jest prosta. Minister nie zajmuje się wprost żadną z formacji, dowodzeniem żadną formacją i podporządkowaniem bezpośrednio ministrowi…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Tu też nie będzie dowodził…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Są ustawy. Myślę, że na ten temat możemy przeprowadzić oddzielne spotkanie. Chętnie do niego się przygotuję i myślę, że sprostam pańskim odpowiedziom. Akurat w rodzinie miałam kilka takich osób… Będę w stanie rozmawiać z panem na ten temat, kiedy będziemy mówić o podległości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Nie jesteśmy w Komisji Obrony Narodowej, żeby na ten temat szczegółowo rozmawiać, ale apeluję o to, żeby, jeśli państwo będą wypowiadać takie opinie, miały one jednak związek z rzeczywistością, a ta opinia, niestety, pani przewodnicząca, takiego związku z rzeczywistością nie ma…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">To jest pańska ocena. Ja pozostaję przy swojej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">…więc niepotrzebnie sprowadza to naszą dyskusję na tory całkowicie pozamerytoryczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Pozostaję przy swoim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Czy pan poseł Cymański ad vocem w tej sprawie, czy w sprawie budżetu? Jeśli w sprawie budżetu, to jako czwarty w kolejności. Pani poseł Leszczyna. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Przepraszam, że na stojąco, ale właśnie na sali sejmowej wycofują się państwo z podatku handlowego i muszę iść powiedzieć w imieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska, co o tym myślę. Dlatego też przepraszam, że nie zaczekam na odpowiedź na moje pytanie, ale chętnie przeczytam ją w stenogramie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, powiedział pan o związku z rzeczywistością. Ja myślę jednak, że obawy o zadania, tryb powoływania i funkcjonowanie Wojsk Obrony Terytorialnej mają sporo z rzeczywistością, i są to obawy znacznej części społeczeństwa. Myślę, że o tych obawach mówiła pani przewodnicząca Skowrońska. Pan poseł, który referował, powiedział, że na te wojska w budżecie na rok 2017 chcą państwo przeznaczyć 1 000 000 tys. zł. Chciałabym więc się dowiedzieć, na co dokładnie ten 1 000 000 tys. zł będzie przeznaczony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Powiedziałam, że przepraszam, że wychodzę. Z przyjemnością przeczytam odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Oczywiście. Pan przewodniczący Cichoń. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanuszCichon">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ja również na ten temat. W gruncie rzeczy mamy bardzo niedookreśloną wizję funkcjonowania tych wojsk, a jednocześnie w budżecie zapisane bardzo duże kwoty, wobec tego, niech pana nie dziwią nasze pytania w tym zakresie, bo chodzi o publiczne pieniądze, i to naprawdę bardzo duże.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselJanuszCichon">Natomiast, mam jeszcze pytanie szczegółowe, bo większość pytań zadały już moje koleżanki. Po pani przewodniczącej Skowrońskiej trudno jest pytać. Moje pytanie dotyczy zadań finansowanych z budżetu MON w innych resortach. Pytanie – jakie to są kwoty i na co te wydatki mają być przeznaczone. Dla mnie dużym zaskoczeniem było pisanie poważnych kwot w ramach ustawy okołobudżetowej po stronie MSWiA, ale chciałbym wiedzieć, ile z tych pieniędzy zapisanych teoretycznie dla armii wydajemy gdzieś indziej, nie na armię, ratując budżety innych resortów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Pan poseł Cymański. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Moje pytanie do resortu jest takie. Na czym polegają główne zmiany w przeznaczeniu pieniędzy dla wojska, w odróżnieniu od – nie chcę powiedzieć haniebnej – wstydliwej przeszłości…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Proszę tak nie mówić!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Pani przewodnicząca…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Mówię w tej chwili jako rezerwista, jako porucznik kwatermistrzostwa, bo z przerażeniem stwierdzam to… I pytam o to wojskowych, czy zmieniła się zasadniczo doktryna wojenna RP – bo to nie jest tajemnicą, ile set tysięcy ma liczyć piechota w pierwszym rzucie mobilizacyjnym – i co zrobiono, albo czego nie zrobiono w ostatnich ośmiu latach, kiedy praktycznie w ogóle nie było szkolenia rezerwistów, nie było przeszkalania młodych Polaków do służby wojskowej, bo łatwiej wydać 60 000 tys. zł na Caracala niż przeszkolić 100 tys. rezerwistów. To jest jasne.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselTadeuszCymanski">Nie lekceważę i nigdy nie lekceważyłem znaczenia sprzętu, potrzeby nowoczesności – Leopardów, F-16, nowoczesnych okrętów podwodnych – ale czynnik ludzki został całkowicie zlekceważony – co podkreślam – a zaniedbania są ewidentne. Stan magazynów w rozumieniu zabezpieczenia broni strzeleckiej, sprzętu, mundurów, wyżywienia, amunicji dla rzutu mobilizacyjnego. Niektórzy sobie kpią i śmieją się z takich, jak ja. Mówią – co, tęskno panu do wojenki? Nie. Gadajmy o F-16, kupujmy Caracale. Tymczasem nie ma, nie było i nigdy nie będzie gwarancji pokoju. Nawet dzisiaj. Mówienie więc o prywatnej armii… Prywatne stowarzyszenia za własne pieniądze kupują kbk i próbują strzelać. To wygląda niepoważnie, to prawda. Mówi się o zaproszeniu na ćwiczenia. Nawet Sejm próbowali zapraszać. Nie, proszę państwa. Na ćwiczenia wojskowe się wzywa, a nie zaprasza.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PoselTadeuszCymanski">Próby zrestaurowania, odrodzenia, budowania od podstaw wojsk terytorialnych – specjalny dowódca – są bardzo szlachetną, trudną, niewdzięczną i spóźnioną inicjatywą. To, że nie ma poboru, OK., ale to, że wszystko postawiono na całkowicie zawodową armię jest ciężkim, niewybaczalnym błędem, który ma w sobie posmak sabotażu – nie boję się użyć tego słowa. Sabotażu nieświadomego… Na pewno świadomego, nie celowego. Tak to wygląda. A w sytuacji zagrożenia w Europie, naprawdę jest to bardzo poważne.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PoselTadeuszCymanski">Reasumując, wpisuję się, o dziwo – bez kąśliwości – w wypowiedź pani przewodniczącej i pytania, jakie środki są przeznaczone, w jaki sposób, jaka ich cześć będzie przeznaczona na szkolenie praktyczne, na wspieranie inicjatywy stowarzyszeń strzeleckich i innych. Co armia zamierza zrobić z tym pasztetem przez duże P, bo jest to problem? Zastrzegam, że nie jestem ekspertem, ale czytam fachowe wypowiedzi i wniosek jest jeden. Pomimo gwałtownego rozwoju techniki na całym świecie, rozstrzygającym czynnikiem, nawet na współczesnym, klasycznym polu walki, jest i pozostanie człowiek, konkretnie piechota. A w tej sprawie nawet Łukaszenka może nas „przykryć”. Takie są opinie – może nieoficjalne – wysokiej rangi wojskowych.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PoselTadeuszCymanski">Zatem, cieszę się, że jest podjęta bardzo trudna próba odbudowy rzutu mobilizacyjnego, jeżeli chodzi o rezerwę, o przeszkolenie młodych Polaków. I cieszę się z tych pieniędzy. Prosiłbym więc o kilka zdań. Nie trzeba mówić pełnym tekstem, bo niektóre sprawy są poufne, ale nie udawajmy – to nie jest to, że ja w tej chwili daję publiczny przekaz z polskiego Sejmu, że Polska jest bezbronna – nie wstydźmy się prawdy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję, panie pośle. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie, nadszedł czas na to, żeby poprosić pana ministra o odniesienie się do tych kwestii, które były poruszane. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejBartlomiejGrabski">Szanowny panie przewodniczący, Szanowna Komisjo, szanowni państwo posłowie, może najpierw odniosę się do pytań pani przewodniczącej. Jeżeli chodzi o kwestie związane z tegorocznym przetargiem na śmigłowce, to omawiamy budżet na 2017 r. i ta kwota 500 000 tys. zł jest w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejBartlomiejGrabski">Jeżeli chodzi o postępowanie, to ono się toczy. Czekamy na rozstrzygnięcie.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejBartlomiejGrabski">Natomiast, jeśli chodzi o przetarg na samoloty VIP-owskie, to również toczy się postępowanie w odniesieniu do samolotu średniego. Odnośnie do samolotów małych, jest to kwestia zawarcia umowy albo w tym roku, albo w przyszłym.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejBartlomiejGrabski">Nawiązując do historii, chciałbym pani przewodniczącej przypomnieć, że przetarg na samoloty VIP-owskie został przygotowany w 2008. W zasadzie był gotowy do podpisania. Pan minister Klich tego nie zrobił. Mimo, że wszystko zostało przygotowane przez Agencję Mienia Wojskowego – przygotowano warunki taktyczno-techniczne – ten przetarg nie został przez państwa rozpisany. Zatem, to, że przez 8 lat nie zakupiono samolotów VIP-owskich, niestety, po części jest winą rządu Platformy Obywatelskiej i PSL-u.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejBartlomiejGrabski">Odnośnie do wydatków w obszarze centralnych planów rzeczowych na 2017 r., zostały one zaplanowane w kwocie 12 461 000 tys. zł, co w porównaniu z wydatkami ujętymi w ustawie budżetowej na 2016 r. oznacza niewielki spadek o 0,7%. Na modernizację techniczną sił zbrojnych planuje się przeznaczyć 9 197 000 tys. zł. W ramach tej kwoty na wydatki majątkowe zaplanowano 8 357 000 tys. zł, a na remonty uzbrojenia i sprzętu wojskowego – 839 000 tys. zł. Uwzględniając wydatki związane z remontami i konserwacją uzbrojenia i sprzętu wojskowego, które realizowane są poza CPR-em przez Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, utrzymany będzie poziom finansowania z roku 2016.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejBartlomiejGrabski">Jeżeli chodzi o zakup środków materiałowych, to nastąpi wzrost o prawie 30 000 tys. zł, do kwoty 1 400 000 tys. zł, w tym 770 000 tys. zł zaplanowano na zakup amunicji i materiałów wybuchowych. Natomiast, w sprawie szczegółowych wydatków na Wojska Obrony Terytorialnej, chciałbym pani przewodniczącej powiedzieć, że mówienie, iż jest to prywatna armia ministra obrony narodowej jest całkowicie niepoważne, bo jeżeli mówimy o poszczególnych dowódcach, bez względu na to, czy to będzie dowódca generalny, czy dowódca operacyjny sił zbrojnych, to oni również podlegają ministrowi obrony narodowej. Są powoływani w uzgodnieniu z prezydentem, ale podlegają ministrowi obrony narodowej, podobnie jak szef sztabu generalnego. Jeżeli zaś chodzi o szczegółowe wydatki na Wojska Obrony Terytorialnej, to poprosiłbym pana pułkownika Stecia o ich przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ZastepcadyrektoraDeparlamentuBudzetowegoMONplkJaroslawStec">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, szanowna pani przewodnicząca, przy okazji odniosę się do innych pytań. Pytała pani przewodnicząca o kwestię utrzymania mocy produkcyjnych. W budżecie na rok 2017 jest na to przeznaczone i zaplanowane ponad 25 000 tys. zł. W kwestii różnego rodzaju zadań, które realizuje minister obrony narodowej w porozumieniu ze stroną społeczną, to w ramach dotacji na fundacje, stowarzyszenia i rożne realizowane przedsięwzięcia zaplanowano 16 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#ZastepcadyrektoraDeparlamentuBudzetowegoMONplkJaroslawStec">Jeśli chodzi o obronę terytorialną, na przyszły rok zaplanowane jest powołanie 1626 żołnierzy zawodowych, 17 142 ochotników z przydziałami terytorialnymi. Wstępnie planuje się 300 stanowisk dla pracowników wojska. Budżet, jeśli chodzi o żołnierzy zawodowych – wynagrodzenia, uposażenia i świadczenia – to ponad 113 000 tys. zł. Jeśli chodzi o nakłady na żołnierzy ochotników, są to 134 000 tys. zł. Ogółem, nakłady na Wojska Obrony Terytorialnej powinny przekroczyć 1 000 000 tys. zł. Oprócz kwot dotyczących wydatków osobowych, zaplanowano ponad 800 000 tys. zł na zakupy wyposażenia i sprzętu. Wydatki w przyszłym roku to ponad 1 000 000 tys. zł, w roku 2018 – około 1 500 000 tys. zł, a od 2019 r., przy pełnym wdrożeniu Wojsk Obrony Terytorialnej, powinny to być wydatki rzędu 2 000 000 tys. zł rocznie. To najważniejsze kwoty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Jeszcze pani przewodnicząca. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym dopytać, jako że otrzymałam odpowiedzi bardzo nieprecyzyjne, choć na wszystkie pytania. A zatem, pan minister wskazał, że na zakup śmigłowców w przyszłorocznym budżecie jest zaplanowane 500 000 tys. zł, a postępowanie się toczy. Chcę zapytać o tryb tego postępowania. Proszę to przybliżyć, bo postępowanie się toczy, a my nie wiemy, czy jest tylko deklaracja i w jakim trybie toczy się to postępowanie. Chciałabym usłyszeć trochę więcej szczegółów w tej sprawie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Pani przewodnicząca, przepraszam bardzo, ale to zupełnie nie jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jak to, nie jest?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Nie jest, pani przewodnicząca…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">To nie pan ocenia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Oceniam. Rozmawiamy o budżecie, a nie o trybie postępowania. Jeśli państwo są zainteresowani trybem postępowania, to mają prawo zwołać specjalne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej na ten temat i wtedy o tym dyskutować. My, przy omawianiu kwestii budżetowych, nie będziemy dyskutować o trybie postępowania, czy o sposobie, w jaki ma być kupowane uzbrojenie dla polskiej armii, bo to nie jest przedmiotem naszej dyskusji. Zdecydowanie to mówię, że nie będziemy na ten temat rozmawiać. Mówimy o budżecie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Tak, rozmawiamy, panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">…a nie o trybie postępowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Czy pan mi zabrał głos, czy włączył się w moją wypowiedź?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Nie. Włączyłem się, bo zwracam pani uwagę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">To proszę powiedzieć, że pan się włączył…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Zwracam pani uwagę na to, że odbiega pani od tematu dyskusji. Proszę wypowiadać się i zadawać pytania na ten temat, który jest przedmiotem obrad Komisji. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">A zatem, chciałabym zapytać, jeśli toczy się postępowanie, kiedy ono zostanie zakończone, jaki jest jego tryb i ile zostanie zakupionych śmigłowców, w związku z wydatkowaniem kwoty 500 000 tys. zł na potrzeby polskiej armii.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chcę też panu przewodniczącemu powiedzieć, że jeśli rozmawiamy w Komisji Finansów Publicznych o wydawaniu pieniędzy, to immanentną tego cechą jest tryb ich wydawania. To nie jest tak, że my tylko zapisujemy to na papierze, bo w tej Komisji mamy również prawo to wiedzieć, chyba że część informacji jest objęta klauzulą niejawną. I to wszystko. W Komisji Finansów Publicznych, w sprawie wydatkowania środków mamy prawo zapytać o formułę wydatkowania pieniędzy. Jest to formuła wydatkowania pieniędzy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">To jest pani zdanie, pani przewodnicząca. Rozmawiamy o celowości wydawania pieniędzy, a nie o trybie. Tryb przetargu to sprawa, która powinna być omawiana na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie, proszę pana…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Mają państwo prawo wnosić o zwołanie posiedzenia Komisji Obrony Narodowej, żeby na ten temat dyskutować…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie przewodniczący, czy pan po raz kolejny wchodzi mi w głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Tak, po raz kolejny…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Dobrze. To pan to zaznaczy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">…ponieważ po raz kolejny proszę panią, aby wypowiadała się pani na te tematy, które w tej chwili są podmiotem naszej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Przedmiotem naszej dyskusji jest wydawanie pieniędzy publicznych zgodnie z procedurami – zgodnie z ustawą o finansach publicznych i z sytuacją zakupów w trybach szczególnych. W Komisji jesteśmy także zobowiązani do sprawowania kontroli parlamentu nad rządem w sprawie wydatkowania pieniędzy, również na ten cel, bo przedstawia się informację o naruszeniu ustawy o finansach publicznych. A zatem, Komisja Finansów Publicznych, zarówno przed, w trakcie, jak i po wykonaniu danego zadania, ma prawo to ocenić. To jest pańska sprawa, jeżeli pan nie ma potrzeby mieć wiedzy w zakresie tej części albo ma pan pełne zaufanie. Ja jestem posłem opozycji i mam prawo do zadania takich pytań. Pan minister doskonale wie, w jakiej procedurze może mi odpowiedzieć. Odnośnie do mojego pytania dotyczącego sformułowania „postępowanie się toczy”, chciałabym poprosić pana ministra o doprecyzowanie, jak rozumieć tę pana wypowiedź i jaki przyjęto tryb, w którym to postępowanie się toczy.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Druga sprawa – utrzymanie mocy produkcyjnych i remontowych. Na to pytanie otrzymałam częściową odpowiedź. Jeśli jest to możliwe – a rozumiem, że przedstawiciele resortu nie są dzisiaj przygotowani, żeby odpowiedzieć na tak szczegółowe pytanie – to poprosiłabym o udzielenie odpowiedzi na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Wielokrotnie, przez lata, kiedy związki zawodowe w okresie największego kryzysu podnosiły sprawę, między innymi, utrzymania mocy produkcyjnych, o takich sprawach rozmawialiśmy. Ja poprosiłabym o taką informację. Wiem, że państwo mogą mi ją dostarczyć w określonym trybie. Doskonale sobie z tego zdaję sprawę, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#PoselKrystynaSkowronska">Na ostatnie moje pytanie, dotyczące Wojsk Obrony Terytorialnej, pan minister odpowiedział odnośnie do sposobu podporządkowania i dowodzenia tą formacją. Niemniej jednak, chciałabym zaznaczyć i powiedzieć koleżankom i kolegom w tej Komisji, że ta formuła, za jaką pana przewodniczący mocno mnie strofował i na jaką państwo mocno się oburzają, w mediach jest standardowym określeniem. A zatem, zadawałam to pytanie posługując się standardowym określeniem funkcjonującym w przestrzeni publicznej. Jednak, doprecyzowując – mamy 1600 stanowisk dowodzenia. 17 tys. to stanowiska dla osób powołanych do Wojsk Obrony Terytorialnej. Rozumiemy, że będą to osoby dyspozycyjne – jak powiedział pan poseł Cymański – i będą otrzymywać określone wynagrodzenie, bo żołdem to nie będzie. A zatem, porównując, wydaje się na podstawie tych danych, że średnia kwota na stanowiskach dowódców to będzie około 5 tys. zł. Chciałabym więc dowiedzieć się, czy w pozostałych formacjach wojsk z powołaniem, w stosunku do Wojsk Obrony Terytorialnej, wynagrodzenia na stanowiskach dowódczych będą porównywalne. Odchodzę od tego, o czym pan poseł mówił. W sercu zostaje mi ból, że nie mogę mieć pełnej wiedzy na niektóre tematy, dotyczące, między innymi, porównywalności wynagrodzeń dowódców w Wojskach Obrony Terytorialnej i w innych formacjach, ale myślę, że skorzystam z innego trybu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Prosiłbym pana ministra o udzielenie odpowiedzi, ale tylko w zakresie właściwości Komisji. Czyli, prosiłbym, żeby pan minister nie wdawał się w dywagacje na temat struktury dowódczej oraz trybów zakupów uzbrojenia dla polskiej armii, bo tym Komisja Finansów Publicznych się nie zajmuje. Komisja nie zajmuje się całością spraw państwowych, tylko w tej chwili omawiamy budżet. Zatem, tylko kwestie finansowe. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chce pan, żeby potem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Proszę zadać pytanie na piśmie, albo pisać interpelacje, zapytania oraz zadawać pytania w ramach właściwej Komisji, do czego prawo ma każdy poseł. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PodsekretarzstanuwMONBartlomiejGrabski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o przetarg na śmigłowce – tak, jak udzieliłem odpowiedzi pani przewodniczącej – trwa postępowanie przetargowe z wniosku o pozyskanie nowego sprzętu w ramach pilnej potrzeby operacyjnej sił zbrojnych. Myślę, że to jest clou…</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PodsekretarzstanuwMONBartlomiejGrabski">Jeżeli chodzi o kwestię dotyczącą oceny systemu kierowania i dowodzenia, to w Ministerstwie Obrony Narodowej trwa strategiczny przegląd obronny, w ramach którego poddawany jest analizie obecny system kierowania i dowodzenia. Myślę, że te kwestie, po zakończeniu przeglądu obronnego i strategicznego, zostaną rozstrzygnięte przez ministra obrony narodowej, w uzgodnieniu z panem prezydentem.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PodsekretarzstanuwMONBartlomiejGrabski">Jeżeli chodzi o kwestie związane z pytaniem pana posła Cichonia, dotyczącym wydatków ujętych w części – obrona narodowa, realizowanych przez inne podmioty, to jest to kwota około 200 000 tys. zł wydatków realizowanych w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i kwota około 300 000 tys. zł dotycząca modernizacji technicznej realizowanej przez MSWiA. Może pan pułkownik powie bardziej precyzyjnie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#ZastepcadyrektoraDeparlamentuBudzetowegoMONplkJaroslawStec">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o inne resorty, to – jak pan minister wspomniał – ponad 200 000 tys. zł jest w części – Nauka na projekty badawcze w dziedzinie obronności. Ponadto, w części dotyczącej gospodarki, prawie 25 000 tys. zł jest przeznaczonych na dotację dla przedsiębiorstw utrzymujących moce produkcyjne. Są również środki dotyczące prokuratury. Jest to ponad 30 000 tys. zł realizowanych przez ministra sprawiedliwości. Dotyczą one jednostek prokuratury po przekształceniach, na postępowania prowadzone obecnie przez prokuraturę powszechną w zakresie spraw wojskowych. To są te wydatki. Natomiast, jeśli chodzi o MSWiA oraz ustawę okołobudżetową, to jest zapis umożliwiający ewentualne przeniesienie wydatków w trakcie roku budżetowego na zadania obronne, w ramach środków na wydatki obronne do MSWiA. Natomiast, jest to zapis fakultatywny, który będzie realizowany w zależności od możliwości budżetowych w trakcie roku budżetowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chciałabym zadać pytanie pani minister finansów. Czy to przenoszenie wydatków z części – obrona narodowa do budżetu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, jest poprzedzone innym trybem, i jaki jest to tryb?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowHannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. W ustawie okołobudżetowej jest specjalny przepis, który umożliwia w trakcie roku takie przenoszenie do kwoty 300 000 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">A czy Komisja jest informowana, czy to dzieje się pomiędzy resortami…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Na wniosek. Minister obrony narodowej, po porozumieniu się z MSWiA, będzie zwracać się z wnioskiem do ministra finansów o przeniesienie. Taki jest zapis w ustawie okołobudżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Czy Komisja Finansów Publicznych to akceptuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PodsekretarzstanuwMFHannaMajszczyk">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Proszę państwa, wobec wyczerpania dyskusji, zamykam omawianie ustawy budżetowej na rok 2017 w zakresie właściwości Komisji Obrony Narodowej. Przechodzimy do realizacji kolejnego punktu porządku dziennego…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jeszcze jedno pytanie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Pani przewodnicząca, zamknęliśmy już dyskusję. Już nie możemy w tej chwili…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">To ja będę pytać na sali sejmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Oczywiście. Jest to absolutnie uzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego – zaopiniowanie wniosku Ministra Obrony Narodowej w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na 2016 r. Bardzo proszę pana ministra o uzasadnienie wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PodsekretarzstanuwMONBartlomiejGrabski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, zmiany przychodów i kosztów w planie finansowym agencji wykonawczej mogą być dokonywane po uzyskaniu zgody ministra sprawującego nadzór nad agencją, po uzyskaniu opinii sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu. Zmiany przedstawione w korekcie planu finansowego Agencji Mienia Wojskowego na 2016 r. polegają przede wszystkim na zwiększeniu kwoty dotacji celowej na realizację zdań zleconych o 52 077 tys. zł, z uwagi na pilną potrzebę zabezpieczenia dodatkowych środków finansowych na wypłaty odpraw mieszkaniowych, w związku ze zwiększonym wpływem do oddziałów regionalnych AMW wniosków o wypłatę tych świadczeń. Chodzi o wnioski składane do AMW przez żołnierzy od września 2015 r. Napływ wniosków o wypłaty odpraw mieszkaniowych do AMW w poszczególnych miesiącach był oceniany i ta kwota jest wyliczona w sposób właściwy.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#PodsekretarzstanuwMONBartlomiejGrabski">Jeżeli chodzi o kolejne zmiany, są to: uaktualnienie planu o skutki finansowe nowych zdań ustawowych, wynikających z procedowanych lub wydanych decyzji ministra obrony narodowej; zmniejszenie środków na wydatki majątkowe o kwotę 36 000 tys. zł oraz zwiększenie wysokości planowanego odpisu na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego o 12 918 tys. zł, a także zaktualizowanie potrzeb finansowych Agencji, wynikających z połączenia Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, skutkującego przesunięciami pomiędzy pozycjami kosztów i wydatków.</u>
          <u xml:id="u-82.2" who="#PodsekretarzstanuwMONBartlomiejGrabski">Zgodnie z zapisami art. 21 ust. 4 i 6 ustawy o finansach publicznych, wprowadzone zmiany planu finansowego Agencji Mienia Wojskowego nie spowodują zwiększenia zobowiązań ani pogorszenia planowanego wyniku finansowego Agencji brutto. Planowany wynik finansowy netto ulegnie zmniejszeniu z uwagi na planowane wyższe obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego, to jest odpisy na fundusze celowe, natomiast planowany wynik, liczony jako dochody minus wydatki, nie ulegnie zmianie w stosunku do aktualnie obowiązującego planu finansowego AMW na 2016 r. Projekt korekty planu finansowego AMW na 2016 r. został uzgodniony z Ministerstwem Finansów. Mając powyższe na uwadze, proszę o pozytywne zaopiniowanie proponowanych zmian w planie finansowym AMW na 2016 r. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Zgłaszała się pani przewodnicząca Skowrońska. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Myślę, że dla wszystkich państwa posłów odpowiedź na to pytanie będzie sprawą bardzo ważną. Agencja Mienia Wojskowego ma określony zasób ziemi. Zgodnie z nowymi procedurami, między innymi, realizowaniem programu „Mieszkanie Plus”, przewidziane jest przekazywanie części nieruchomości, ziemi, do Skarbu Państwa, czyli, nie będzie ona już w zasobie AMW. Chciałabym więc zapytać, czy w przygotowaniach budżetu na 2017 r. takie zadanie zostało wskazane. Czy takie nieruchomości zostaną rozdysponowane? Jeśli pan minister może mi dzisiaj udzielić odpowiedzi, to bardzo bym poprosiła o podanie, jaka to jest powierzchnia. Na pytanie szczegółowe – jaka to powierzchnia i w jakich częściach kraju – poprosiłabym o odpowiedź na piśmie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, znowu jest to pytanie nie na temat naszej obecnej dyskusji, ale rozumiem, że pan minister będzie mógł przekazać pani przewodniczącej taką informację na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jak to, Agencja Mienia Wojskowego…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Pani przewodnicząca, jeśli rozmawiamy o konkretnym przesunięciu w budżecie, to nie znaczy, że mamy rozmawiać o całej Agencji Mienia Wojskowego, ale rozumiem, że będzie odpowiedź na piśmie… Dobrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Zwracam się z wnioskiem formalnym do pana przewodniczącego. Pozwoli pan przewodniczący, że pan pozostanie przy swoim stawisku, jak mamy pracować nad budżetem, a ja pozostanę przy swoim i go nie zmienię. Nauczona jestem tego wieloletnim doświadczeniem pracy w tej Komisji. Chcę panu powiedzieć, że pana koleżanki i koledzy w poprzednich pracach nad budżetem zadawali pytania jeszcze bardziej odbiegające od przedmiotu pracy Komisji, na które otrzymywali odpowiedzi. To tylko tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Pani przewodnicząca, nie jest to dla mnie żaden argument. Jako przewodniczący Komisji muszę dbać o to, aby dyskusja na posiedzeniu Komisji dotyczyła spraw, którymi Komisja się zajmuje i które są przedmiotem porządku obrad. Niezależnie od tego, co działo się w czasie poprzednich kadencji Sejmu, w poprzednich latach na posiedzeniach Komisji, ten obowiązek będę wykonywać. W związku z tym, apeluję do wszystkich państwa, aby na przyszłość zabierać głos na temat. Nie będziemy dyskutować ogólnie o wszystkich sprawach, które nie są tematem posiedzenia. Bardzo dziękuję. Zamykam dyskusję w tym punkcie.</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Proponuję Wysokiej Komisji przyjęcie opinii o treści, którą w tej chwili państwu przeczytam: „Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 3 listopada 2016 r., rozpatrzyła wniosek Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 października 2016 r., dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na rok 2016. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian w palnie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na rok 2016. przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-89.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tej opinii? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym, stwierdzam, że Komisja powyższą opinię przyjęła.</u>
          <u xml:id="u-89.3" who="#PrzewodniczacyposelJacekSasin">Szanowni państwo, na tym, wobec wyczerpania porządku obrad, kończymy posiedzenie Komisji. Bardzo serdecznie dziękuję i zapraszam państwa posłów na jutrzejsze posiedzenia Komisji. Pierwsze, o godzinie 9.00. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>