text_structure.xml
31.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dzień dobry. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (druk nr 303). Przedstawia pan poseł Jarosław Sachajko. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">W związku z tym stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Sejm na 16. posiedzeniu w dniu 13 kwietnia 2016 r. skierował poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, zawarty w druku sejmowym nr 303, do Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w celu rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Proszę przedstawiciela wnioskodawców, przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pana posła Jarosława Sachajko o przedstawienie złożonych poprawek do projektu ustawy, bo takie poprawki zostały podobno zgłoszone, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselJaroslawSachajko">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJaroslawSachajko">Dziękuję, panie przewodniczący. Ustawa, o której dzisiaj rozmawiamy, została złożona 9 lutego. Dosyć długo z ustawą nic się nie działo. Takie niewielkie przyspieszenie nastąpiło po programie u pani Jaworowicz, gdzie rolnicy mówili o tragicznej sytuacji w branży tytoniowej. Ustawa ma na celu umożliwienie podmiotom pośredniczącym: małym i średnim, dalsze funkcjonowanie. W tej chwili zmiany do ustawy, którą procedujemy, nałożyły na podmioty pośredniczące ogromnej wysokości zabezpieczenie akcyzowe i, co jest tutaj takie zastanawiające, to zabezpieczenie akcyzowe ma maksymalną wysokość i ta maksymalna wysokość jest taka sama dla małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselJaroslawSachajko">Złożyliśmy kilka poprawek, 5 poprawek do tej ustawy. Może skoncentruję się teraz na tych poprawkach. Poprawka 1 brzmi: „zawarł do 15 marca umowy z producentami suszu tytoniowego na dostarczenie co najmniej 100 ton suszu tytoniowego ze zbiorów z roku, w którym pośredniczący podmiot tytoniowy ubiega się o zwolnienie”. Chodzi o to, aby podmioty pośredniczące zawarły umowę z plantatorami. Chodzi o to, aby rolnictwo, aby rolnik miał pewność, co z tym zrobi, i aby ten podmiot pośredniczący kontaktował się z rolnikiem, żeby to nie był wirtualny podmiot.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselJaroslawSachajko">Druga poprawka: „przed dniem 30 marca 2016 r. posiadał status pośredniczącego podmiotu tytoniowego co najmniej przez rok albo prowadzi działalność jako pośredniczący podmiot tytoniowy co najmniej od roku”. Ta poprawka ma umożliwić ubieganie się o zwolnienie od podatku akcyzowego przez podmioty, które przed dniem wejścia w życie ustawy były wpisane na listę. Zgodnie z tym, co otrzymałem od urzędów celnych, 61 podmiotów było w grudniu 2015 r. W tej chwili (ostatnio) naliczyłem ich 14. Reszta niestety nie spełniła tych wymagań, które zostały na nie nałożone. Bardzo często chodziło o to, że te podmioty liczyły na to, że będą płaciły ryczałtowo około 1000 tys. zł, a dostały z górnej półki 30 000 tys. zł i po prostu tak wysoki podatek te podmioty eliminuje z rynku. Od 1000 tys. zł nawet jeżeli firma będzie miała zdolność kredytową, to przy 4% to jest 40 tys. zł dla banku. Jeżeli to jest 30 000 tys. zł, to jest to 40 tys. zł razy 30. To są po prostu bardzo duże kwoty w odsetkach. Zwrócę uwagę na to, że ta ustawa ma się tyczyć tylko tych podmiotów, które mają dobrą historię. Żebyśmy tutaj nie próbowali tak, jak niektóre media, mieszać istniejących podmiotów z dobrą historią kredytową z tymi, które próbują oszukać państwo, bo niepłacenie podatków to jest zbrodnia i podatki należy płacić, bo z podatków wszyscy tutaj, jak siedzimy, żyjemy. Podatki są potrzebne.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselJaroslawSachajko">Poprawka 3: „nie posiada zaległości z tytułu cła, podatków stanowiących dochód budżetu państwa, opłaty paliwowej, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe”. Tutaj w czasie pierwszego czytania pan Minister Finansów również zwrócił na to uwagę. Te podmioty muszą być tymi podmiotami, które mają dobrą historię i takich podmiotów mamy bardzo dużo. Mamy bardzo dużo takich podmiotów, które istnieją na rynku i chciałby dalej istnieć, a mają problem z tym, żeby dalej mogły ten tytoń eksportować, bo zwrócę tutaj uwagę państwu, że te małe i średnie podmioty pośredniczące w dużej większości ten dobry polski tytoń eksportują poza nasze granice. To jest też bardzo ważne, bo wszystko, co eksportujemy za granicę, przynosi nam do Polski pieniądze. To jest więc ten tytoń, który sprzedaje się, i to dobrze się sprzedaje w krajach... On zwykle trafia do tych krajów muzułmańskich, w których spala się ten tytoń w tych fajkach wodnych. Ja rozumiem – czytałem tutaj, mam nadzieję, jakiś wyrwany fragment z wypowiedzi pana Ministra Finansów, że podmioty, które w Polsce przetwarzają tytoń, czyli produkują papierosy, nie kupią więcej tego tytoniu, niż mogą kupić. Zwrócę jednak uwagę na to, że Polska – tutaj akurat siedzący minister wczoraj o tym mówił – jest ogromnym producentem papierosów i eksporterem papierosów, ale jednocześnie Polska jest ogromnym importerem tytoniu. I to jest coś, co strasznie nas boli i na co dalej nie możemy pozwolić. Nie może być tak, że w Polsce produkuje się tytoń, który jest importowany do Polski spoza granic Unii Europejskiej. Mówiłem o tym już na pierwszym czytaniu. To są różne kraje; Ameryka Środkowa, nawet Indie. Importujemy chyba 117 tys. ton, a sami tylko 35 tys. ton produkujemy. Proszę zauważyć, jaka jest dysproporcja. W tej chwili produkujemy 35 tys. ton, a w latach 80. produkowaliśmy 90 tys. ton. Chcę podkreślić tutaj, że ja nie uważam, że palenie papierosów jest dobre. Palenie papierosów na pewno jest złe – ludzie chorują i umierają, ale to nie ma nic wspólnego z branżą tytoniową w Polsce. To są zupełnie inne rzeczy. To była poprawka 3.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselJaroslawSachajko">Poprawka 4: „warunek, o którym mowa w art. 64 ust. 1 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1, uważa się za spełniony, jeżeli pośredniczący podmiot tytoniowy ubiegający się o zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego zawrze umowę z producentami suszu tytoniowego nie później niż 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy”. Chodzi tutaj o to, że umowy kontraktacyjne powinno zawrzeć się do dnia 15 marca bieżącego roku. Skoro te podmioty, tak prawdę mówiąc, przestały egzystować na naszym rynku z tego powodu, bo bardzo często... I tutaj jest taki zarzut do Ministerstwa Finansów, że urzędy celne bardzo – żeby nie użyć tutaj jakiegoś niegrzecznego słowa.... Ustawa nie precyzuje dokładnie, jak powinien urząd celny dany podmiot traktować. Może go traktować jak z dolnej półki lub jak z górnej półki. Urzędnicy często – nie zakładam, że oni zawsze mają złą wolę – bojąc się tego, że coś się jednak stanie, wolą potraktować podmiot pośredniczący jak z górnej półki, a nuż coś będzie nie tak. …Przepraszam, proszę więc mówić, że jestem za blisko. Dziękuję bardzo. Ten przepis więc jest przejściowym przepisem. Chodzi o to, aby te podmioty, które w tej chwili nie podpisały tych umów w ciągu 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy, mogły podpisać tę umowę.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselJaroslawSachajko">I poprawka 5. Poprawka 5 wynikła całkiem niedawno po mojej wizycie w Ministerstwie Rolnictwa, czyli w ubiegłym tygodniu. Tam padł wniosek, aby można było zakładać hipoteki na nieruchomościach. Podmioty pośredniczące mówią, że koszty kredytu są bardzo duże. Jak państwu przed chwilą mówiłem, 1000 tys. zł to koszt 40 tys. zł. Jeżeli podmiot posiada majątek trwały – budynki, coś, co nie zginie, to dlaczego nie mógłby założyć na tym hipoteki? Myślę, że to też jest dobra zmiana. Jest jeszcze pomysł, aby to był weksel na rachunku osoby trzeciej. Jeżeli jest osoba, która może gwarantować, że my jesteśmy podmiotem wypłacalnym, to niech taka gwarancja będzie. Bardzo dziękuję i proszę o pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Informuję, że w przedmiocie rozpatrywanego projektu nie wpłynęło stanowisko Rady Ministrów. Jeżeli członkowie Rady Ministrów chcieliby zabrać głos, to bardzo proszę. Jeżeli nie, to przystępujemy do dyskusji. Proponuję dyskusję krótką, więc proszę o krótkie wypowiedzi. Po dyskusji będzie wniosek o powołanie podkomisji, która tym drukiem zajmie się. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselPiotrOlszowka">Dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, mam pytanie do pana wnioskodawcy. Chciałbym zapytać, co będzie się działo z nowymi podmiotami, które chciałyby wejść na rynek, skoro muszą mieć roczną historię działania na rynku? Skąd tę historię wezmą, jeśli będą chciały wejść świeżo na rynek?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Sawicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekSawicki">Panie przewodniczący, ja w kwestii procedowania. Projekt nie jest skomplikowany – jest bardzo prosty, więc nie widzę potrzeby powoływania podkomisji. Możemy procedować bezpośrednio na wspólnym posiedzeniu Komisji. To jedno.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselMarekSawicki">I drugie. Jeśli chodzi o stanowisko rządu, to ono jest potrzebne, ale nie jest obowiązkowe. Nie musimy więc czekać na stanowisko rządu w sprawie tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję, panie pośle. Tu zgłaszał się jeszcze ktoś ze środka. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Koordynator do spraw agronomii i kontaktów z organizacjami rządowymi Universal Leaf Tobacco Poland Maciej Łubieński:</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Maciej Łubieński, Universal Leaf Tobacco, pierwszy przetwórca tytoniu. W kwestii formalnej. Dziękuję przede wszystkim za zaproszenie. Zwracam się do szanownego gremium, zgromadzonego tutaj celem uświadomienia trochę, bo nie wszyscy są dokładnie zorientowani, o co chodzi w tym przemyśle tytoniowym, bo to trzeba bardzo długo siedzieć, tkwić w tym, żeby wiedzieć, o co chodzi. Otóż import tytoniu jest tak duży w Polsce w stosunku do skupowanego tytoniu, ponieważ polski tytoń nie nadaje się do produkcji papierosów jako sam ten tytoń. To jest tylko wypełniacz tak zwany, który w produkcji tytoniu używany jest w każdym papierosie w około 6-7%, 9% maksymalnie. Stąd jest taka dysproporcja pomiędzy skupowanym w Polsce tytoniem a importem tytoniu. To po prostu w kwestii formalnej. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyZwiazkuZawodowegoRolnictwaiObszarowWiejskichRegionyBoleslawBorysiuk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący. Moje nazwisko Bolesław Borysiuk – Związek Zawodowy Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „Regiony”. Proszę państwa, chciałbym w imieniu mojego Związku i obecnych tutaj rolników-plantatorów wyrazić zadowolenie z dotychczasowej pracy nad projektem Klubu Kukiz15 – nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym, która jest wyjątkowo niesprawiedliwa, jest antyspołeczna i jest zaprzeczeniem ducha dobrej zmiany rządu PiS. Proszę państwa, jako dowód chcę przytoczyć świeży dokument. 22 kwietnia bieżącego roku, kiedy Urząd Celny w Wałbrzychu odmawia przyjęcia zabezpieczenia w formie weksla własnego na kwotę 15 000 tys. zł i daje swoje wyliczenie, pokazując, o czym wspominał pan poseł Sachajko, ten woluntaryzm, który znamy z historii, który znowu powrócił. Urzędniczka tak pisze – przepraszam, nazwiska nie wymieniam – że największa ilość zakupionego suszu tytoniowego miała miejsce w maju ubiegłego roku i wyniosła 136 ton. W związku z tym przy stawce akcyzy 436,80 zł za każdy kilogram wysokość zabezpieczenia generalnego powinna wynosić – słuchajcie państwo – 59 531 472 zł. Panie ministrze Jasiński, gratulujemy. W związku z tym mogę tylko jedno skwitować. Prosimy o... Popieramy wszystkie poprawki, które złożył przed chwilą pan poseł Sachajko. To są poprawki, które mają za sobą głęboką i szeroką konsultację społeczną.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyZwiazkuZawodowegoRolnictwaiObszarowWiejskichRegionyBoleslawBorysiuk">Środowisko plantatorów rozumie i podtrzymuje je. Jest gotowe poddać się dalszym jeszcze obostrzeniom mieszczącym się w granicach prawa, które jednocześnie traktują wszystkie podmioty jednakowo – i koncerny tytoniowe i tych małych producentów, te podmioty skupowe. I w związku z tym druga prośba. Nie odkładajmy decyzji. Popieram głos kolegi posła sprzed chwili. Obie komisje mają większy potencjał wiedzy niż podkomisja. Jesteście państwo w stanie dzisiaj rozstrzygnąć te poprawki, które w sposób tak przekonujący przedstawił poseł Sachajko. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselPaulinaHenningKloska">Ja akurat mam taką przyjemność, że zasiadam zarówno w Komisji Rolnictwa jak i Finansów. Dbanie o dobry budżet państwa jak i o dobro rolników. Natomiast podstawową wątpliwość, jaką mam, zgłaszają też środowiska, które analizowały tę ustawę pod kątem finansów publicznych. Chciałabym zapytać, czy Ministerstwo Finansów ma jakieś stanowisko w tej sprawie, bo mówi się o tym, że ten projekt może znacznie zwiększyć szarą strefę, tymczasem dzisiaj na każdym kroku mówimy, że chcemy likwidować dziurę w VAT i walczyć z szarą strefą. Stąd pytanie, czy ten projekt był już analizowany przez Ministerstwo Finansów?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanKrzysztofArdanowski">Szanowni państwo, zawsze, kiedy rozmawiamy o tytoniu, toczy się przede wszystkim dyskusja z Ministerstwem Zdrowia i tymi, którzy chcę ograniczyć w Europie w ogóle używanie tytoniu i produkcję tytoniu. To jednak jest dyskusja, która dzisiaj nie powinna nas tutaj zajmować. Dla mnie najistotniejsze jest to, jaki udział w polskim rynku tytoniu ma polski tytoń polskich producentów, tych, którzy często z tego tytoniu żyją i nie mają alternatyw. My wielokrotnie jako Prawo i Sprawiedliwość od wielu lat podkreślaliśmy rolę uszanowania polskich producentów tytoniu i zwiększenia, jeżeli ludzie już palą tytoń, używają tytoniu, udziałów w polskim rynku.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanKrzysztofArdanowski">Trzeba powiedzieć, że błędem, który popełniono kilkanaście lat temu, za który nikt nie poniósł odpowiedzialności, było oddanie polskiego przemysłu tytoniowego wielkim koncernom międzynarodowym, które mają – nie chcę użyć złych słów – w wielkim lekceważeniu polskich producentów tytoniu. Nieprawdą jest to, co jeden z poprzedników powiedział, że polski tytoń jest nędznej jakości. To jest coś absolutnie absurdalnego, co pan powiedział, że jest tylko wypełniaczem dla bardziej szlachetnych tytoni. Natomiast oddanie koncernom międzynarodowym polskiego rynku skutkuje ich dominującą rolą na rynku i trudnością w sprostaniu konkurencji przez mniejsze zakłady, które, rozumiem, państwo reprezentujecie. Natomiast dla mnie sprawą oczywistą jest to, że ochrona polskich rolników, polskich przetwórców jest sprawą ważną, ale również ważną sprawą jest to, o czym mówiła moja poprzedniczka – zapewnienie, że wprowadzanie ułatwień dla małych i średnich firm nie spowoduje wbrew intencjom wnioskodawców, bo nie podejrzewam ich o to, zwiększenia szarej strefy i patologii większej niż ta, która jest do tej pory. Wiemy przecież, że ten rynek jest rynkiem nieszczelnym. Dlatego stanowisko Ministra Finansów, resortu odpowiedzialnego za system poboru akcyzy, system podatkowy, fiskalny, jest dla mnie sprawą zasadniczą i podstawową. Oby nie okazało się, że próbując wprowadzić ułatwienia, stracimy kontrolę nad tym rynkiem, a Skarb Państwa nie tylko ze względu na bardzo napięty budżet, ale ze względu na niepowetowane straty w gospodarce będzie poszkodowany. Dlatego uważam, że nie ma pośpiechu w pracy nad tą ustawą i prosiłbym, żeby niezależnie od tego, że to nie jest długi tekst, to jednak żeby nad tym tekstem z wielką troską i odpowiedzialnością pochylić się.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę. Tu jeszcze będzie głos z tej strony i... Ok. Zamykam listę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselArturDunin">Bardzo serdecznie dziękuję, panie przewodniczący. Tak naprawdę plantatorzy są zainteresowani jednym – aby mieli możliwość podpisania umów, aby ktoś od nich odebrał tytoń i aby ktoś im przede wszystkim zapłacił. Boję się, że majstrowanie przy tej ustawie, gdzie troszeczkę dzięki poprzednim rządom uspokoiła się sytuacja na tym rynku, może doprowadzić do tego, że polski plantator będzie znowu poszkodowany. Nie rozumiem tych zmian. Najchętniej zgłosiłbym wniosek o odrzucenie w pierwszym czytaniu, ale bardzo będę ciekaw, jak będą wyglądały prace i procedowanie tego projektu ustawy. Jak mówię, nie pogorszmy i tak już trudnej sytuacji polskiego plantatora. Wiem, że nieuczciwi kontrahenci są winni olbrzymie pieniądze polskim rolnikom. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#CzlonekRadyPodatkowejKonfederacjiLewiatanKrzysztofRutkowski">Dziękuję. Rozumiem, że ja, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#CzlonekRadyPodatkowejKonfederacjiLewiatanKrzysztofRutkowski">Krzysztof Rutkowski, Konfederacja Lewiatan. Pozwolę sobie tylko zwrócić uwagę, że istota tej zmiany, nad którą państwo dyskutujecie, polega na odwróceniu zmiany, która została wprowadzona de facto pół roku temu, która miała na celu uszczelnienie rynku obrotu surowcem tytoniowym. To nie do końca wynika z wypowiedzi pana posła, natomiast pamiętajmy, że zarówno rolnicy jak i ich organizacje nie są zobowiązani do składania zabezpieczeń – mówimy tylko o pośredniczących podmiotach tytoniowych. W sytuacji, w której tych podmiotów w poprzednim stanie prawnym było około 200-250 mniej więcej, a po wprowadzeniu tych przepisów ich liczba spadła do kilkunastu, a jednocześnie wpływy zarówno ze sprzedaży jak i z akcyzy legalnych papierosów i legalnego tytoniu do palenia wzrosły kwartał do kwartału, tak naprawdę z punktu widzenia zewnętrznej oceny mamy wprowadzoną regulację, która zaczęła działać, która przyniosła efekty – podejrzewam, że państwo z Ministerstwa Finansów mogą więcej powiedzieć na temat tej dynamiki zmian – i teraz państwo chcecie po takim okresie tę zmianę przywrócić.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#CzlonekRadyPodatkowejKonfederacjiLewiatanKrzysztofRutkowski">Ja absolutnie rozumiem stanowisko wszystkich państwa, którzy chcecie mieć zbyt na swój surowiec, natomiast niespełna pół roku temu rozmawialiśmy na temat strat, które ponosi budżet w wyniku tego, że obok państwa jako uczciwych podmiotów dzięki temu, że zbyt łatwo jest uzyskać ten status, straty Skarbu Państwa przekraczały miliard złotych, nie wchodząc w szczegóły, według wyliczeń Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#CzlonekRadyPodatkowejKonfederacjiLewiatanKrzysztofRutkowski">W związku z powyższym również obecne funkcjonowanie rejestru pokazuje, że to prawda, wiąże się to z obciążeniem dla pewnej grupy, natomiast podmioty, które faktycznie chcą tę działalność prowadzić, są w stanie utrzymać swój status.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#CzlonekRadyPodatkowejKonfederacjiLewiatanKrzysztofRutkowski">W związku z powyższym przywrócenie teraz tej zmiany i doprowadzenie do sytuacji, w której zamiast kilkunastu czy kilkudziesięciu podmiotów, mamy kilkaset, po prostu spowoduje, że nie da się utrzymać nad tym kontroli i może dojść do nieprawidłowości, które de facto odbiją się rykoszetem właśnie na uczciwych podmiotach, które chcą tę działalność prowadzić. Więc oczywiście temat jest trudny, natomiast proste odwrócenie tej zmiany może przynieść przeciwny efekt do zamierzonego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, ta dyskusja pokazuje, że są zasadniczo rozbieżne zdania wielu osób, wielu środowisk w sprawie tego projektu. W związku z tym podtrzymuję wniosek o powołanie podkomisji. Proponuję, aby podkomisja była dziewięcioosobowa. Zgodnie z przyjętym w procedurze podziałem miejsc Klubowi Nowoczesna przysługiwać będzie jedno miejsce, Kukiz15 – 1 miejsce, Platformie Obywatelskiej – 2 miejsca, i Prawu i Sprawiedliwości – 5 miejsc. Proszę przedstawicieli klubów o zgłaszanie swoich przedstawicieli. Pan Sawicki, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselMarekSawicki">Panie przewodniczący, rozumiem, że przez przeoczenie nie zauważył pan, że jest jeszcze Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Jeśli chodzi o dziewięcioosobową podkomisję, zgodnie z decyzją Prezydium Sejmu PSL nie ma swojego przedstawiciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarekSawicki">To niech pan zrobi jedenastoosobową. Czy pan sobie robi żarty na tej Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Panie pośle, powinien pan wiedzieć jako wytrawny parlamentarzysta, że w jedenastoosobowej podkomisji PSL ze względu na liczbę miejsc także miejsce w podkomisji nie przysługuje, ale na przykład inny klub może oddać państwu miejsce. Przypominam również, że wszyscy posłowie mogą uczestniczyć w pracach podkomisji bez względu na to, czy w tej podkomisji zasiadają czy nie zasiadają, tak samo, jak w Komisjach, które funkcjonują. Proszę nie mówić tutaj, że ktoś sobie robi żarty, panie pośle, bo w tym momencie podważa pan funkcjonowanie tych dwóch komisji, które w tej chwili funkcjonują. Proszę więc o powstrzymanie negatywnych emocji. Dziękuję. Bardzo proszę pana wnioskodawcę, pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselJaroslawSachajko">Ja przepraszam, ale padło wiele zdań, wiele nieprawdziwych zdań a także pytań skierowanych do mnie. Może w tym szerokim gremium mógłbym się jednak do nich ustosunkować?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Panie pośle, przypominam tylko, że – odpowiadając na pana pytania – po zakończeniu prac podkomisji spotkamy się w tym samym składzie na wspólnym posiedzeniu dwóch komisji i wtedy będziemy omawiali całą pracę podkomisji wraz z nowymi informacjami, które będą w tym momencie udostępnione. Proszę Klub Nowoczesnej o przedstawienie swojego kandydata do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselPaulinaHenningKloska">W związku z tym, że jestem jedynym przedstawicielem klubu obecnym na sali, zgłaszam swoją osobę do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Klub Kukiz15</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJaroslawSachajko">Może zaproponuję pana posła Roberta Mordaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJaroslawSachajko">Jest pan Robert? W takim razie pan Parda, którego widzę na samym końcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Czy pan poseł wyraża zgodę? Wyraża. Dziękuję bardzo. Klub Platforma Obywatelska? Czy Klub Platforma Obywatelska zgłasza swoich kandydatów? 3 minuty przerwy na wniosek Klubu Platforma Obywatelska.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Wznawiamy posiedzenie Komisji. Bardzo proszę, nastąpiła zmiana w Kukiz15. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselJaroslawSachajko">Tak, proponuję swoją kandydaturę – Jarosław Sachajko.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Platforma Obywatelska?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselBozenaSzydlowska">Proponuję pana posła Artura Dunina i jedno miejsce odstępujemy PSL. Zgłaszam panią poseł Genowefę Tokarską.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Prawo i Sprawiedliwość, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselRobertTelus">Poseł Jan Duda, pani poseł Teresa Hałas, pan poseł Piotr Olszówka, pan poseł Gosiewski i pan poseł Szewczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Czy wszyscy posłowie wyrażają zgodę. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselArturDunin">Panie przewodniczący, chciałbym tylko przypomnieć, że padł wniosek. Ja zrozumiałem, że to jest wniosek formalny pana posła Marka Sawickiego, żeby procedować tę ustawę, a nie słyszałem, żeby ogłoszono głosowanie nad tym, czy ma powstać podkomisja czy będziemy procedować tę ustawę teraz. Więc, po pierwsze, bardzo bym prosił o to, żeby pan przewodniczący zachował protokół i dokonał głosowania, wyboru, czy będziemy procedować teraz ten projekt zmiany ustawy czy nie. I po pewnym namyśle zgłaszam swój wniosek formalny o odrzucenie w pierwszym czytaniu tego projektu ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Panie pośle, pierwszy wniosek, jaki został zgłoszony, to był wniosek zgłoszony przeze mnie. Ja mówiłem o powołaniu podkomisji. Później był wniosek rzeczywiście, ale nie jako wniosek formalny, zgłoszony przez pana posła Sawickiego. Pana wniosek w tej chwili jest wnioskiem najdalej idącym i obawiam się, że jeżeli pan tego wniosku nie wycofa, to w związku z brakiem prac w podkomisji ten wniosek może zostać przyjęty. Rozumiem, że pan podtrzymuje swój wniosek, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselArturDunin">Tak, jak najbardziej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Poddaję ten wniosek jako najdalej idący pod głosowanie. W związku z tym kto jest za odrzuceniem propozycji zmiany ustawy w pierwszym czytaniu? Dziękuję. Kto jest przeciw? Głosują oczywiście posłowie, proszę państwa. Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Proszę o wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzKomisjiAnnaWozniak">7 głosów za, 9 przeciw, 30 wstrzymujących.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Dziękuję. Wniosek nie przeszedł. W związku z tym w dalszej kolejności zgłoszeń jest mój wniosek o powołanie podkomisji w dziewięcioosobowym składzie, który został zaproponowany przez przedstawicieli klubów. Czy jest sprzeciw wobec propozycji powołania podkomisji w takim kształcie, w takiej liczbie i z tymi członkami? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">W związku z tym Komisje przyjęły wniosek o powołanie podkomisji w składzie dziewięcioosobowym.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejJaworski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji. Członków podkomisji proszę o podejście do stołu prezydialnego w celu ukonstytuowania się podkomisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>