text_structure.xml 22.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Dzień dobry. Witam państwa na posiedzeniu wspólnym Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju, pierwszy raz w tym budynku, przynajmniej dla Komisji Energii i Skarbu Państwa. Gospodarka już tutaj pracowała.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Tematem naszego posiedzenia jest: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o informowaniu o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię oraz kontroli realizacji programu znakowania urządzeń biurowych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3314).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Witam państwa posłów, pana ministra Tadeusza Skobla z Ministerstwa Energii wraz z zespołem.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Informuję, że Marszałek Sejmu dnia 27 marca skierował do nas projekt zawarty we wspomnianym druku 3314, do pierwszego czytania na wspólnym posiedzenia Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju,. Wyznaczył nam termin sprawozdania na 7 maja 2019 r. Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiTadeuszSkobel">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, jako przedstawiciel wnioskodawców przedstawiam państwu projekt ustawy o zmianie ustawy o informowaniu o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię oraz kontroli realizacji programu znakowania urządzeń biurowych oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiTadeuszSkobel">Celem projektu jest zapewnienie prawidłowego stosowania przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1364 z dnia 4 lipca 2017 r., ustanawiającego ramy etykietowania energetycznego, uchylającego dyrektywę nr 30 z roku 2010. Rozporządzenie ma na celu uproszczenie regulacyjnego otoczenia dla państw członkowskich i podmiotów gospodarczych oraz ujednolicenie stosowania i wdrożenia przepisów w zakresie etykietowania energetycznego w całej Unii Europejskiej. Rozporządzenie doprecyzowuje i wzmacnia obecne przepisy w zakresie etykietowania energetycznego, a także rozszerza ich zakres. Aktualizuje przede wszystkim wzór etykiety energetycznej i zmienia skalę klas energetycznych. Na podstawie rozporządzenia unijnego Komisja Europejska będzie wydawać nowe akty delegowane, określające wymagania etykietowania energetycznego na poszczególne grupy produktowe – wprowadzając między innymi etykietę ze zmienioną skalą od A do G, zastępując dotychczasowe akty delegowane na podstawie dyrektywy 2010/30.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiTadeuszSkobel">Obecnie wymogami w zakresie etykietowania objętych jest 15 grup produktów. Etykiety energetyczne ułatwiają konsumentom wybór produktu zużywającego mniej energii i pozwala zaoszczędzić określone środki pieniężne. Mogą również zachęcać przedsiębiorstwa do inwestowania w opracowanie energooszczędnych produktów. Według szacunków Związku Pracodawców AGD – wymiana sprzętu AGD w gospodarstwach domowych na sprzęt charakteryzujący się najwyższą klasą efektywności energetycznej w Polsce, pozwoliłaby uzyskać oszczędności na poziomie nawet 5 TWh rocznie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiTadeuszSkobel">Chociaż rozporządzenie unijne obowiązuje bezpośrednio, to jednak niezbędne jest uchwalenie stosownych zmian na poziomie ustawodawstwa krajowego, celem zapewnienia stosowania niektórych przepisów, zwłaszcza dotyczących nadzoru rynku. W szczególności konieczne jest zapewnienie ciągłości działań kontrolnych, dotyczących spełnienia wymagań etykietowania energetycznego, prowadzonych obecnie przez wojewódzkich inspektorów Inspekcji Handlowej oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej, a także działań w zakresie monitorowania systemu kontroli, które prowadzi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na podstawie nowej ustawy dotychczasowe zadania kontrolne w zakresie spełnienia wymagań dotyczących etykietowania, a także monitorowania, będą prowadzone w podobnym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiTadeuszSkobel">W projekcie nowelizacji dokonano zmian obecnej ustawy w celu zapewnienia spójności terminologii z terminologią rozporządzenia unijnego. Mając na względzie potrzebę uniknięcia podwójnej regulacji, uchylony został rozdział drugi ustawy, gdyż przepisy, dotyczące obowiązków dostawców i sprzedawców, zostały już określone w rozporządzeniu unijnym. Natomiast ustanawiając zakres obowiązków podlegających kontroli, dokonano odesłania do konkretnych przepisów rozporządzenia unijnego oraz do obowiązków wynikających z aktów delegowanych, wydanych na podstawie art. 16 tego rozporządzenia. Projekt ustawy wdraża także art. 7 ust. 3 rozporządzenia unijnego, poprzez zobowiązanie ministra właściwego do spraw energii do prowadzenia działań edukacyjno-informacyjnych związanych z przeskalowaniem etykiet efektywności energetycznej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiTadeuszSkobel">Zapewnienie ciągłości nadzoru rynku produktów związanych z energią powinno mieć pozytywny wpływ na odbiór społeczny systemu etykietowania efektywności energetycznej. Pośrednio będzie też motywować przedsiębiorców do przestrzegania obowiązków w zakresie etykietowania, które wynikają z rozporządzenia unijnego oraz aktów delegowanych. W efekcie przyczyni się do lepszej jakości produktów na rynku.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiTadeuszSkobel">Na zakończenie pragnę pokreślić, że Komisja Europejska prowadzi coroczny monitoring wypełniania przez państwa członkowskie obowiązków nadzoru rynku między innymi w zakresie spełnienia wymagań dotyczących etykietowania energetycznego. W przypadku stwierdzenia braku prowadzenia kontroli produktów wykorzystujących energię, w odniesieniu do których wydane zostały akty delegowane, istnieje zagrożenie wdrożenia przez Komisję Europejską postępowania zmierzającego do wezwania do usunięcia uchybienia na mocy art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Ważne jest zatem możliwie pilne uchwalenie przedstawionego projektu ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Czy są pytania do debaty ogólnej? Bardzo proszę. Pan przewodniczący Włodzimierz Karpiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam pytanie do strony rządowej. Prosiłbym o krótką odpowiedź – tak lub nie. Czy te regulacje, które będą za chwilę procedowane, ustalające prawo w Rzeczypospolitej, wychodzą poza regulacje opisane w dyrektywie i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego? Bardzo często jest tak, że kraje członkowskie rozszerzają prawo, przy okazji implementacji prawa europejskiego, o różne regulacje, które zdaniem urzędników trzeba było uregulować. Dotyczą one określonych bądź pokrewnych obszarów życia społeczno-gospodarczego. Jest to później bardzo często pożywką dla tych, którzy szydzą z Brukseli, że narzuca nam takie, a nie inne rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Oczywiście nie usprawiedliwiam tu różnych, także niemądrych pomysłów, które mogą się rodzić u autorów prawodawstwa unijnego. Chciałbym usłyszeć jednoznacznie – czy to przedłożenie wykracza poza prawo UE, czy nie? Jeżeli tak, to w jakim zakresie i dlaczego? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Dziękuję. Pan poseł Krzysztof Gadowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrzysztofGadowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, oczywiście nadzorowanie wymaga zaangażowania kilku organów. Chciałbym zapytać o ile zwiększy się liczba pracowników Ministerstwa w związku z wejściem w życie tej ustawy i zagadnień, które mają nadzorować – w stosunku do roku 2012, do ustawy obecnie obowiązującej?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKrzysztofGadowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Dziękuję. Nie widzę więcej pytań w części ogólne. Panie ministrze, proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMETadeuszSkobel">Odpowiadając na pierwsze pytanie: Czy ustawa wykracza poza regulacje unijne? Nie wykracza.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMETadeuszSkobel">Będzie zatrudniona jedna osoba więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Dziękuję. Szanowni państwo, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. W związku z obowiązywaniem ustawy o działalności lobbingowej informuję, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. Czy ktoś chce zgłosić taki wniosek? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Proponuję przystąpić niezwłocznie do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Pan przewodniczący Wojciech Zubowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWojciechZubowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, chciałbym do tegoż projektu zgłosić dwie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselWojciechZubowski">Od razu zaznaczę, że poprawka nr 1 dotyczy w zasadzie nie samego tytułu, ale odesłania nr 2 w tytule. Chodzi tu nadanie temu odnośnikowi następującego brzmienia: „Niniejszą ustawą zmienia się ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne oraz ustawę z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej.”. Krótkie uzasadnienie – poprawka ma charakter legislacyjny, ze względu na zmianę tytułu niniejszej ustawy niezbędna jest również zmiana ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, która w swej treści zawiera odesłanie do ustawy o informowaniu o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię oraz o kontroli realizacji programu znakowania urządzeń biurowych.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselWojciechZubowski">Jednakże ze względu na to, że dotyczy to zmiany dotyczącej odesłania – będę zgłaszał jednocześnie poprawkę nr 2, która dotyczy dodania art. 3a po art. 3. Bez wczytywania się w nią, powiem tylko, że jest to poprawka o charakterze legislacyjnym. Dokonuje się zmiany w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej i należy tę poprawkę rozpatrywać razem z poprawką nr 1. Mówię tylko o zmianie nazwy odesłania. To wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Dziękuję. Dodam tylko, że poprawki zgłaszane przez pana przewodniczącego są opatrzone wymaganymi trzema podpisami, wymaganymi przy tego rodzaju ustawie. Innych uwag do tytułu nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu wraz z dwiema poprawkami, zgłoszonymi przez pana przewodniczącego Wojciecha Zubowskiego? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie tytułu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Czy są uwagi do art. 1? Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, z uwagi na obszerność art. 1, postaramy się kompleksowo przedstawić uwagi do poszczególnych punktów.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Po pierwsze – prośba do Wysokiej Komisji o upoważnienie Biura Legislacyjnego do dokonania drobnych korekt o charakterze stricte redakcyjno-legislacyjnym, bowiem zdarzają się takie kwestie. Gorąca prośba z naszej strony o takie upoważnienie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Przechodząc do zawartości projektu, proszę spojrzeć na punkt 1. Nadaje on ustawie nowy tytuł, który wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, wynikającym z wdrażanego rozporządzenia. Natomiast mamy pytanie i prośbę do strony rządowej, jako gospodarzy tego projektu: Czy w ocenie strony rządowej nie można by przychylić się do tego co w praktyce funkcjonuje odnośnie do tej ustawy i skrócić tytuł, nadając mu następujące brzmienie: „O etykietowaniu energetycznym produktów związanych z energią”. Tytuł ustawy wskazuje nam kierunek regulowany w ustawie, ale tak czy inaczej ten zakres przedmiotowy i podmiotowy nadal pozostanie w niej określony (w art. 1). Zmiana ma charakter bardziej porządkowy. Pytanie do strony rządowej: Czy byłaby taka możliwość i czy w ocenie państwa jest to zasadne? Oczywiście ze wszystkimi konsekwencjami, a więc tam gdzie jest odniesienie się w projekcie do tytułu – biuro też dokona stosownych korekt w ramach upoważnienia, o które prosiłem na wstępie.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Mówić dalej, panie przewodniczący? Następnie przechodzimy do zmiany 11 – strona 3 projektu. Nadaje ona nowe brzmienie art. 12. We wcześniejszych zmianach wnioskodawcy proponują między innymi skreślenie art. 3 zawierającego szereg pojęć definicyjnych, przyjmując koncepcję, zgodnie z którą wszelkie pojęcia występujące na gruncie ustawy definiowane są bezpośrednio w rozporządzeniu unijnym. Taka jest koncepcja przyjęta w tym projekcie. Natomiast w punkcie 11 jest odstępstwo od tego – w naszej ocenie niepotrzebny zabieg. Wskazanie, że chodzi o dostawcę i sprzedawcę, czyli dostawcę i sprzedawcę w rozumieniu odpowiednich przepisów rozporządzenia. De facto jeżeli podążalibyśmy takim tokiem myślenia to musielibyśmy definiować szereg innych pojęć. W związku z tym jest to w naszej ocenie zbędne. Tak czy inaczej wiadomo będzie, że chodzi tutaj o dostawcę i sprzedawcę w rozumieniu rozporządzenia 2017/1369. Toteż prośba do strony rządowej, czy znakiem tego art. 12 nie można by nadać brzmienia: „Kontrola może być przeprowadzona u dostawcy lub sprzedawcy”. Jeśli chodzi o art. 1 to by było wszystko, panie przewodniczący. Prośba do strony rządowej o ustosunkowanie się. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Dziękuję. Najpierw zapytam członków Komisji: Czy jest sprzeciw wobec udzielenia panom mecenasom pełnomocnictwa do oczywistych zmian redakcyjnych? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Udzielamy pełnomocnictwa, panie mecenasie.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Panie ministrze, proszę o odniesienie się do dwóch punktów – do zmiany 1 i 12, czyli skrócenia tytułu, które wydaje się logiczne i zmiana 11 – dostawca i sprzedawca. Przepraszam, tu jest odwołanie się do art. 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMETadeuszSkobel">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przyjmujemy te uwagi – zarówno pierwszą, jak i drugą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Dziękuję. Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec przyjęcia art. 1 ze zmianami korygującymi, przedstawionymi przez pana mecenasa? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie art. 1.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Czy są uwagi do art. 2? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, uwaga do art. 2 dotyczy punktu 1d. Otóż w tym punkcie, w środkowej części mamy sformułowanie: „…z wyłączeniem produktów wykorzystujących energię, o których mowa w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1062/2010…”. Mamy tutaj wątpliwość legislacyjna, a zarazem pytanie do strony rządowej. Biorąc pod uwagę treść rozporządzenia delegowanego, do którego występuje odesłanie w komentowanym przepisie, czy na pewno powinniśmy używać tutaj sformułowania „produktów wykorzystujących energię”? Gdy zapoznamy się z treścią rozporządzenia 1062/2010, możemy zwrócić uwagę, że pojęcie produktów wykorzystujących energię nie jest tam do końca określone i nie występuje. W związku z tym, być może należałoby zmienić to odesłanie, aby te wyrazy „produkty wykorzystujące energię”, uwzględniając treść tego rozporządzenia, zastąpić wyrazami na przykład „produktów”.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Bardzo prosimy stronę rządową o ustosunkowanie się do tego, bowiem treść tego rozporządzenia przemawiałaby za dokonaniem takiej zmiany. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Panie ministrze, proszę o odniesienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMETadeuszSkobel">Zgadzamy się z tą propozycją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2 wraz ze zmianą, zaproponowaną przez pana mecenasa? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie art 2.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Przechodzimy do art. 3. Czy są uwagi lub sprzeciw? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Art. 4 – czy są uwagi lub sprzeciw? Nie ma. stwierdzam przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Art. 5 – czy są uwagi lub sprzeciw? Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chcielibyśmy zapytać stronę rządową, mając na uwadze zasady techniki prawodawczej, w szczególności § 31, w związku z § 30. Czy strona rządowa rozważała, z uwagi na te przepisy, aby w art. 5, poprzez wyartykułowanie ust. 1, 2 i 3, wskazać przepisy dotychczasowej ustawy, które zamierzają tymczasowo stosować do kontroli wszczętych i niezakończonych postępowań, jak również do wszczęcia i prowadzenia postępowań w wyniku wszczętych kontroli? Wydaje nam się, że dobrze by było, aby taki przepis przejściowy konkretnie wskazywał, o jakie kontrole lub prowadzone postępowania chodzi. Mamy na myśli pojęcie precyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Dziękuję. Panie ministrze, proszę o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMETadeuszSkobel">Panie przewodniczący, szanowni państwo, proponujemy pozostawienie projektowanego przepisu bez zmian. Powód – analogiczny przepis, art. 129 znajduje się w ustawie z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności nadzoru rynku, do której odwołuje się przedmiotowa ustawa, w zakresie prowadzenia kontroli. Takie jest nasze stanowisko w tej sprawie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Dziękuję. Szanowni państwo, czy jest sprzeciw wobec art. 5? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Art. 6 – czy są uwagi? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Art. 7 – czy są uwagi lub sprzeciw? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Art. 8 – czy są uwagi lub sprzeciw? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Szanowni państwo, przegłosujemy całość ustawy. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy, proszę o podniesienie ręki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietynski">22 głosy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Dziękuję bardzo. Pozostaje nam jeszcze jedna, bardzo ważna decyzja – wybór sprawozdawcy Komisji. Proponuję, aby tą misję powierzyć wiceprzewodniczącemu Komisji Energii, jak i Gospodarki, panu Wojciechowi Zubowskiemu. Czy jest sprzeciw? Czy pan poseł się zgadza? Tak. Sprawozdawcą zostaje pan przewodniczący Wojciech Zubowski. Protokół będzie do wglądu w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejMalecki">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa oraz Gospodarki i Rozwoju. Bardzo państwu dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>