text_structure.xml 9.57 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dzień dobry państwu. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Obrony Narodowej. Stwierdzam kworum. Witam pana Wojciecha Skurkiewicza sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, pana Macieja Kopcia podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz wszystkich gości i posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (druki nr 3548 i 3671). Czy są uwagi? Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji. Proszę przedstawiciela wnioskodawców o krótkie uzasadnienie poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMagdalenaMarek">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałam podkreślić, że spośród  50 tys. uczniów klas mundurowych, tylko część uczy się w klasach wojskowych. Należy również pamiętać o tych uczniach, którzy uczą się w klasach policyjnych, strażackich, straży granicznej. Dlatego Klub Platformy Obywatelskiej-Koalicji Obywatelskiej zgłosił poprawki, które obejmują kompleksowo projekt nowelizacji Prawa oświatowego. Uważamy, że przy okazji poselskiego projektu warto się pochylić też nad innymi klasami. Te poprawki mają na celu włączenie również pozostałych klas, które teraz nie są ujęte. Chciałam prosić Wysoką Komisję o ich poparcie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselMagdalenaMarek">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję bardzo. Poproszę o stanowisko rządu dla tych poprawek. Pan wiceminister edukacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopec">Państwo przewodniczący, Wysoka Komisjo, inicjatywa tworzenia oddziałów przygotowania wojskowego jest skutkiem i wynika z oceny innowacji pedagogicznej, a wcześniej eksperymentu, który powstał przy udziale ministra obrony narodowej w ponad 100 szkołach. Czyli działania ministra edukacji wychodzą naprzeciw temu, co działo się, w sensie eksperymentu innowacji pedagogicznej, i działaniom, które w sposób konsekwentny podejmował minister obrony narodowej. Bo to w efekcie inicjatywy, działania ministra obrony narodowej powstał konkretny program szkolenia i był on realizowany w szkołach. Dzisiaj, po pilotażu tego programu, możemy mówić o tym, że zarówno kwestia liczby godzin, jak i zakładanych celów, a także rozpisanie ich na konkretne klasy szkoły ponadpodstawowej przyniosą oczekiwany rezultat.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopec">Jeśli chodzi o konsultowanie tego projektu. Kiedy się on pojawił, zresztą też wcześniej, ani minister spraw wewnętrznych i administracji, ani minister sprawiedliwości nie zgłosili potrzeby rozszerzenia tego projektu. Istotną rzeczą jest to, co wielokrotnie minister obrony narodowej podkreślał: zaangażowanie finansowe ministra obrony narodowej w ten projekt i podtrzymywanie konsekwentne dalszego zaangażowania się. To tworzy nową jakość. Patrząc na ten projekt i to, co jest istotne – nie można dla innych służb określić skutków finansowych tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopec">Natomiast tutaj mamy możliwość określenia skutków finansowych w momencie rozpoczęcia, mamy konkretny program, który opiera się na sprecyzowanej liczbie godzin, a także równocześnie zaangażowanie ministra obrony w przeprowadzenie takich zajęć, które wymagają zaangażowania ministra obrony i wojska. To jest zupełnie inna sytuacja. Nie da się też powiedzieć na dzisiaj, jak wyglądałoby to w przypadku innych resortów, bo tak zwane klasy mundurowe funkcjonują w różnych typach szkół. Tutaj jednakże mówimy wprost o tym, że ten program dotyczy uczniów drugiej i trzeciej klasy liceum ogólnokształcącego i technikum – w określonym cyklu kształcenia, który obejmuje 180 godzin. Są to 3 godziny tygodniowo w klasie drugiej i trzeciej. Trudno natomiast jest powiedzieć, jak odnosiłoby się to na przykład do szkół branżowych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejMaciejKopec">Minister obrony narodowej zadeklarował konkretnie – chodzi o szkoły, które uzyskały certyfikat MON – aby ten program najpierw objął 120 szkół, potem 330. Mamy więc określoną liczbę, a także czas, w jakim ten program ostatecznie uzyska pełny kształt. Możemy do tego kształtu dopasować środki finansowe. To, co istotne – nie ma konkretnego programu, który byłby realizowany przez ministra spraw wewnętrznych i administracji lub ministra sprawiedliwości. Minister obrony wziął na siebie obowiązek i ciężar nie tylko określenia tego programu, ale także nadzoru merytorycznego, co jest szczególnie ważne z punktu widzenia ministra edukacji narodowej, a także certyfikowania tych szkół, które do tego programu przystąpią. W przypadku pozostałych resortów nie ma takiej deklaracji – zarówno w kwestiach finansowej, merytorycznej, nadzoru, jak również konkretnego programu. Gdyby wprowadzić pozostałe klasy mundurowe, to po prostu mielibyśmy na dziś problem z oszacowaniem skutków finansowych tego projektu. Na chwilę obecną dysponujemy możliwością wprowadzenia klas mundurowych wojskowych do systemu oświatowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję. Pan minister Skurkiewicz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Myślę, że pan minister Kopeć wyczerpał temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję. Bardzo proszę, pani poseł Marek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMagdalenaMarek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, to jak pan minister powiedział, że minister spraw wewnętrznych się nie interesował pozostałymi uczniami, do mnie nie przemawia. To jest projekt poselski. Zmieniamy prawo, nowelizujemy Prawo oświatowe. Uważam, że to jest ten moment, aby zadbać całościowo i kompleksowo, żebyśmy nie musieli powracać za kilka miesięcy do niego – to po pierwsze. Z ubolewaniem stwierdzam fakt, że pan przyznaje, że minister spraw wewnętrznych nie interesuje się uczniami.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselMagdalenaMarek">Dziękuję i proszę o poparcie tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję. Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Z naszej strony jest tylko uwaga dotycząca łącznego rozpatrywania tych poprawek, ponieważ jest to zwarta koncepcja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję. Pan minister Maciej Kopeć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMENMaciejKopec">Szanowna pani poseł, szanowni wnioskodawcy, ja absolutnie nie zgadzam się z tym, co pani powiedziała. Dlatego że te klasy funkcjonują na zasadzie innowacji i będą dalej na niej funkcjonować. Oczywiście ta formuła jest dla obu ministrów na ten moment wystarczająca. Trudno się zgodzić z tym, że obaj ministrowie się tym nie interesują. To są rzecz jasna przedsięwzięcia, które są realizowane, ale na innych zasadach. Tak jak już mówiliśmy – cele tego programu są w uzasadnieniu do uchwały i są jasno opisane. Natomiast minister spraw wewnętrznych i minister sprawiedliwości zakładane przez siebie cele na dzisiaj realizują, poprzez tzw. klasy mundurowe, w ramach innowacji pedagogicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję, panie ministrze. W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. Poprawki należy głosować łącznie. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek zgłoszonych przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska-Koalicja Obywatelska, od nr 1 do nr 10, zechce podnieść rękę (13). Kto jest przeciw? (34) Kto się wstrzymał? (1) Dziękuję. Komisje odrzuciły wnioski zgłoszone w drugim czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Musimy jeszcze wyznaczyć posła sprawozdawcę. Czy są jakieś propozycje? Pani poseł Wargocka. Czy są inne propozycje? Rozumiem, że Komisje przyjęły, aby pani poseł Wargocka była sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie wniosków. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>