text_structure.xml
12.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Witam pana Piotra Dardzińskiego – sekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Witam wszystkich zaproszonych gości i państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Informuję, że Marszałek Sejmu skierował do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży do pierwszego czytania rządowy projekt ustawy o uregulowaniu niektórych spraw związanych z uznawaniem kwalifikacji zawodowych w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej bez zawarcia umowy, o której mowa w art. 50 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (druk nr 3257).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Marszałek Sejmu wyznaczył jednocześnie termin przedstawienia sprawozdania o tym projekcie, umożliwiający jego rozpatrzenie na bieżącym posiedzeniu Sejmu. Porządek dzienny posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie projektu ustawy z druku nr 3257. Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie słyszę. Stwierdzam, że Wysoka Komisja przyjęła porządek dzienny i przystępujemy do jego realizacji. Proszę pana ministra Piotra Dardzińskiego o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoPiotrDardzinski">Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, przedłożony projekt przygotowuje nas do sytuacji, jak było to wspomniane, tak zwanego twardego, czyli bezumownego Brexit-u. Dotyczy jednej, bardzo konkretnej kwestii – możliwości przedłużenia okresu uznawania kwalifikacji zawodowych, które obywatele polscy oraz obywatele Unii Europejskiej uzyskują w Zjednoczonym Królestwie, a które potem mogłyby być uznawane w Polsce. Dotyczy to dwóch sytuacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoPiotrDardzinski">Pierwsza to sytuacja, kiedy część z tych obywateli już wystąpiła z wnioskiem o uznanie kwalifikacji zawodowych. W tym momencie przedłużamy okres rozpatrywania tych wniosków poza 29 marca, czyli ewentualny termin wyjścia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej, ale także wszystkim tym, którzy rozpoczęli, lub w najbliższym czasie rozpoczną pozyskiwanie takich kwalifikacji zawodowych w Zjednoczonym Królestwie, umożliwiamy to, żeby jeszcze w ciągu trzech lat mogli uzyskiwać uznanie tych kwalifikacji w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoPiotrDardzinski">To jest ustawa, która, po pierwsze, Polakom, którzy uzyskiwali kwalifikacje i mieszkają w Zjednoczonym Królestwie, umożliwia wykonywanie zawodów w Polsce. Umożliwia także wykwalifikowanej kadrze zawodowej z Polski i innych państw Unii Europejskiej rozpoczynanie pracy w Polsce. Jest odpowiedzią na potrzeby, które są definiowane przez Polaków w Zjednoczonym Królestwie. Dlatego też bardzo proszę o pozytywną opinię o tym projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ze strony państwa posłów są jakieś głosy w tej sprawie? Nie słyszę. Rozumiem, że sprawa jest oczywista. W takim razie zamykam dyskusję. Przynajmniej czas, który był na nią poświęcony. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 3257.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego i w takim razie przystępujemy do rozpatrzenia projektu z druku nr 3257.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są uwagi do tytułu? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 1. Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę. Rozumiem, że został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 2. Czy są jakieś uwagi? Tak. Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, Biuro Legislacyjne przygotowało cztery poprawki o charakterze legislacyjnym, które, mówiąc krótko, mają na celu powiązanie terminu wejścia w życie ustawy z faktycznym wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej bez zawarcia umowy, o której mowa w art. 50 ust. 2.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Naszym zdaniem w art. 2, art. 3, art. 4, art. 5, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1, tam gdzie występuje dokładna data „30 marca 2019 r.”, należałoby zastąpić tę sztywną datę wyrazami „wejścia w życie ustawy”. Te poprawki łączą się z poprawką do art. 9 i do art. 10 o wejściu w życie, którym proponujemy nadać nowe brzmienie, które byłoby powiązane z faktycznym wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Poprawki łączą się ze sobą i mam nadzieję, że pan przewodniczący pozwoli, żebym odczytała ich treść. Chodzi o poprawki do art. 9 i art. 10. Czy może zaprezentuję to w dalszej części posiedzenia Komisji? Poprawki łączą się ze sobą i należałoby rozpatrywać je łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Sekundę. Czy pan minister, strona rządowa chciałaby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMNiSWPiotrDardzinski">Panie przewodniczący, pozytywnie odnosimy się do wszystkich poprawek. Sytuacja, w której powstaje projekt jest tak dynamiczna, że próba wpisania jakiejkolwiek daty…Posługiwałem się również datą 29 marca, ale ona jest już chyba historyczna, choć jeszcze nie nastąpiła. Te poprawki są godne poparcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Tak, dziś Brytyjczycy są szybsi niż byli w czasie, kiedy zajmowali swoje kolonie. Bardzo proszę o łączne przedstawienie poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">W takim razie art. 9 proponujemy nadać następujące brzmienie – „Minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczpospolitej Polskiej w Unii Europejskiej ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej „Monitor Polski” dzień wystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej bez zawarcia umowy, o której mowa w art. 50 ust. 2 zdanie drugie Traktatu o Unii Europejskiej”.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Ten artykuł należy rozpatrywać łącznie z art. 10 o wejściu w życie, który miałby następujące brzmienie – „Art. 10. Ustawa wchodzi w życie z dniem wystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej bez zawarcia umowy, o której mowa w art. 50 ust. 2 zdanie drugie Traktatu o Unii Europejskiej”.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Byłby to komplet poprawek legislacyjnych, które prezentujemy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Dlaczego w poprawce nr 3 jest rzymska dziesiątka? Czy to jest specjalne oznaczenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Panie przewodniczący, to jest oznaczenie techniczne. Nie ma to żadnego znaczenia. Nadamy prawidłową kolejną numerację cyframi arabskimi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Od wielu lat jesteśmy wrażliwi na przecinki, zatem proszę wybaczyć tę uwagę. Czy jest sprzeciw wobec tego, żeby, w związku z pozytywną akceptacją, łącznie przyjąć te poprawki? Oczywiście będziemy zatwierdzać artykuł po artykule.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Te zmiany zostały przyjęte. Czy tak? Dobrze. Pani przewodnicząca Szumilas przejmie te zmiany.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2 ze zmianami? Nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 3 ze zmianami. Nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 4 ze zmianą. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 5 ze zmianą w ust. 1 i 2. Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 6. Przyjęty bez zmiany.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 7. Przyjęty bez zmiany.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 8 z zaproponowaną zmianą. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 9 skreślamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorMariaIwaszkiewicz">Panie przewodniczący, to tak zostało zapisane, ale chodzi o to, żeby art. 9 otrzymał zaproponowane brzmienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Otrzymał nowe brzmienie. Czy art. 9 w nowym brzmieniu budzi jakiś sprzeciw? Nie budzi. Dziękuję. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Artykuł 10 z wiadomą zmianą. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie głosujemy całość ustawy. Czy zatem jest sprzeciw wobec możliwości uchwalenia przez Sejm ustawy o uregulowaniu niektórych spraw związanych z uznawaniem kwalifikacji zawodowych w związku z wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej bez zawarcia umowy, o której mowa w art. 50 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej z druku nr 3257 wraz z poprawkami? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie stwierdzam, że Komisja przyjęła taki wniosek, czyli przyjęła ustawę. Proszę o propozycję posła-sprawozdawcy lub posłanki-sprawozdawczyni. Bardzo proszę, jak zwykle pan Piontkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Niezawodnie, panie przewodniczący. Zgłaszam propozycję pana Andrzeja Kryja.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselAndrzejKryj">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pan poseł wyraża zgodę. Dziękuję. Niezawodnie i nieodzownie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Stwierdzam, że porządek dzienny naszego posiedzenia został wyczerpany. Dziękuję panu ministrowi i wszystkim gościom. Dziękuję państwu posłom. Dziękuję Biuru Legislacyjnemu i sekretariatowi. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>