text_structure.xml
22.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje w punkcie 1 – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego, druk nr 2548 – uzasadnia minister zdrowia. W punkcie 2 – rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli realizacji strategicznego programu badań naukowych „Profilaktyka i leczenie chorób cywilizacyjnych” STRATEGMED – referują prezes NIK i minister nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do realizacji pkt 1 porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Marszałek Sejmu w dniu 18 maja 2018 r. skierował rządowy projekt ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego, druk nr 2548, do Komisji Zdrowia oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży do pierwszego czytania. Informuję, że do tego projektu są opinie BAS – prawna i merytoryczna. Są one na państwa iPadach. Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druk nr 2548.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Jedna uwaga do ministerstwa przed rozpoczęciem pierwszego czytania. W związku z tym, że są duże rozbieżności pomiędzy zapisami tej ustawy a projektowaną ustawą tzw. 2.0 Gowina, zapadła decyzja prezydiów, że po pierwszym czytaniu będziemy powoływać podkomisję w celu dostosowania tych dwóch ustaw i przepisów do siebie. W związku z tym, że tamta ustawa jest jeszcze procedowana, musimy chwilę zwlec. Dlatego proszę pana ministra o bardzo krótkie przedstawienie głównych filarów, założeń tej ustawy. Państwa proszę na razie o ograniczenie w miarę możliwości dyskusji na ten temat do czasu, aż podkomisja przygotuje kompatybilne projekty. Panie ministrze, oddaję panu głos z prośbą o bardzo sprawne przedstawienie tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaZbigniewKrol">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, po tej sugestii przedstawię skrótowo, że głównym celem tego projektu jest omówienie działania Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, które zostało utworzone 1 stycznia 1971 r. i swoją działalność opierało na tamtej podstawie legislacyjnej. W tej ustawie przede wszystkim chcemy, aby tworzona jednostka funkcjonowała jako państwowa osoba prawna pod dotychczasową nazwą, z pełnymi konsekwencjami tego projektu. Centrum ma również możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, żeby usankcjonować obecny rynek szkoleniowy. Jeśli chodzi o zasady dotyczące sprawowania nadzoru – w dalszym ciągu minister właściwy do spraw zdrowia. Centrum ma się zajmować kształceniem podyplomowym w obszarze nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk o kulturze fizycznej, ale też prowadzeniem badań naukowych i prac rozwojowych w tym obszarze oraz studiów doktoranckich i studiów podyplomowych w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, na zasadach określonych w ustawie z 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chce w tej chwili zabrać glos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Kończę pierwsze czytanie. Jest propozycja prezydiów, żeby powołać podkomisję w tej sprawie. Proponujemy, aby powstała 11-osobowa podkomisja. W związku z tym, oczekuję na propozycje personalne.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Prawo i Sprawiedliwości 6 osób. Proszę bardzo. Proszę o zgłaszanie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">To zanim PiS zgłosi, ja zgłoszę kandydatów w imieniu Platformy Obywatelskiej. Pan poseł Pawłowicz, pani poseł Gajewska i pani poseł Gapińska.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Nowoczesna zgłasza, bardzo proszę. Pan poseł Ruciński. Prawo i Sprawiedliwość. Nie zorientował się. Kukiz15 kogo zgłasza?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Na pewno z ramienia Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży pani poseł Joanna Borowiak i pan poseł Andrzej Kryj oraz 4 osoby z Komisji Zdrowia, ale to pan poseł Latos…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Nie. Przepraszam. Moment. Kukiz15 – w 11-osobowej podkomisji jedno miejsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyKozlowski">Zgłaszam siebie, jak zwykle. Jerzy Kozłowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przepraszam, bo nie widzę, kto mówi. Jest pan poseł. OK. Nie, jeszcze nie głosujemy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czyli, kto jest kandydatem Kukiz 15?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzyKozlowski">Jerzy Kozłowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Ok. Panie pośle, kandydaci PiS – 6 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselTomaszLatos">Jeżeli chodzi o Komisję Zdrowia, to będą to: pani prof. Hrynkiewicz, pani poseł Kaczorowska, pani poseł Bernadeta Krynicka i ja. A jeżeli chodzi o Komisję Edukacji, Nauki i Młodzieży, to kandydatów przedstawi pan poseł Piontkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Mówiłem już, ale jeszcze raz powtórzę. Pani poseł Joanna Borowiak i pan poseł Andrzej Kryj.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">OK. Teraz zrozumiałem. Czy PSL akceptuje tę sytuację, żeby to była jedenastoosobowa podkomisja? Akceptuje.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy ktoś z kandydatów nie wyraża zgody? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś z pań i panów posłów zgłasza sprzeciw odnośnie do składu podkomisji? Nie widzę zgłoszeń. Skład podkomisji został wybrany.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Po zakończeniu posiedzenia proszę o zebranie się podkomisji w celu jej ukonstytuowania. Kończę punkt 1.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przystępujemy do realizacji punktu 2. Informuję, że NIK przekazała informację o wynikach kontroli realizacji strategicznego programu badań naukowych „Profilaktyka i leczenie chorób cywilizacyjnych” – STRATEGMED. Materiał jest dostępny w formie elektronicznej na iPadach.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Ponieważ państwo teraz będą opuszczać salę, żeby nie było hałasu, poproszę podkomisję tutaj, ukonstytuujemy ją i zaraz przystąpimy do informacji NIK. Państwo w tym czasie mogą opuścić salę.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo dziękuję. Proszę o zajmowanie miejsc. Tych, którzy muszą opuścić salę, proszę o jej opuszczenie. Kogo mamy na sali z Najwyższej Izby Kontroli? Proszę przedstawić się i powiedzieć do mikrofonu, kto będzie referować.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliEwaPolkowska">Ewa Polkowska wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli. Szanowni państwo…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Pani prezes, jedna prośba. Mamy taki zwyczaj pracy w Komisji Zdrowia – sprawnej pracy. Proszę o przedstawienie wniosków z przebiegu kontroli, a posłowie będą dopytywać o szczegóły, jeśli będą mieć pytania. Bardzo proszę, pani prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiceprezesNIKEwaPolkowska">Czy pan przewodniczący chce od razu przejść do wniosków i oceny? Dobrze. Bardzo proszę, panie przewodniczący. Wobec tego, oddaję głos dyrektorowi Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNIKPiotrProkopczyk">Panie przewodniczący Komisji Zdrowia, panie przewodniczący Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, mam przyjemność przedstawić wyniki kontroli realizacji strategicznego programu badań naukowych „Profilaktyka i leczenie chorób cywilizacyjnych” – STRATEGMED. W związku z propozycją, żeby przejść od razu do oceny...</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie dyrektorze, jedna sekunda. Szanowni państwo, proszę o ciszę na sali. Proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Bardzo dziękuję. Program STRATEGMED opracowano nieprawidłowo w zakresie określenia celów i wskaźników oraz realizowano niezgodnie z przyjętym harmonogramem i planem finansowym. Na finansowanie programu STRATEGMED w latach 2012-2017 przewidziano 800 mln zł. W rzeczywistości do maja 2018 r. wydano niewiele ponad 40% środków. Ponadto, w ramach programu doszło do nadmiernego rozproszenia środków przez ich podział bez wyraźnych priorytetów, a rola ministra zdrowia miała systemowo charakter jedynie doradczy. W ocenie NIK oznacza to, że osiągnięcie zasadniczego postępu w zwalczaniu chorób cywilizacyjnych – celu głównego programu – będzie bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Jeżeli chodzi o wnioski, do ministra nauki i szkolnictwa wyższego Najwyższa Izba Kontroli wniosła o zainicjowanie, we współpracy z ministrem zdrowia, modyfikacji programu STRATEGMED oraz monitorowanie jego realizacji w ramach uprawnień nadzorczych. Jeżeli chodzi o Radę Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, NIK wniosła o modyfikację programu polegającą na zapewnieniu spójności celu głównego z celami szczegółowymi oraz określeniu mierników celu głównego programu STRATEGMED.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Jeżeli chodzi o dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, NIK wniosła o prowadzenie systematycznej kontroli projektów w programie STRATEGMED oraz systematyczną ewaluację programu zgodnie z przyjętymi założeniami i w sposób adekwatny do zaistniałych potrzeb i zdiagnozowanych ryzyk. Dodatkowo wnieśliśmy o zapewnienie dokonywania przez ekspertów oceny wniosków i raportów zgodnie z otrzymanym zleceniem. Jeżeli chodzi o kierowników podmiotów realizujących projekty w ramach programu STRATEGMED, NIK wnosiła o prowadzenie badań naukowych zgodnie z założeniami przyjętymi w umowach, jak również wydatkowanie środków z dofinansowania w programie STRATEGMED zgodnie z postanowieniami umowy oraz zasadami kwalifikowalności wydatków.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Dodatkowo chciałbym przedstawić – jeżeli pan przewodniczący pozwoli – jakie były działania po naszej kontroli i jak wnioski, przynajmniej częściowo, zostały zrealizowane. Otrzymaliśmy deklarację ze strony dyrektora NCBR, że będą prowadzone ewaluacje on-going z samego programu STRATEGMED, że dojdzie do określenia adekwatnego sposobu monitorowania celu głównego, że dojdzie do aktualizacji harmonogramu i planu finansowego, a także będzie zapewniane wsparcie ekspertów dokonujących oceny projektów. Z mojej strony, to tyle. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WiceprezesNIKEwaPolkowska">Jesteśmy do dyspozycji państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję. Proszę o odniesienie się do wyników raportu ministra nauki i szkolnictwa wyższego oraz ministra zdrowia. Minister zdrowia – oddaję głos. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMZZbigniewKrol">Tak jak było wskazane w raporcie – te wyniki prześledziliśmy z uwagą i pokorą – rzeczywiście ta funkcja doradcza ministra zdrowia jest za mała na to, żeby interweniować wtedy, kiedy są konkretne programy. Tak więc, zgodnie z tym, co było przedstawione w raporcie, spotkaliśmy się z prezesem NCBR w celu omówienia konkretnych działań, głównie z obszaru promocji i profilaktyki, ale również takich programów, które chcemy podjąć jako strategiczne. Dwa takie programy na pewno będą na pierwszym miejscu i jeszcze w tym roku będą opracowywane. Zresztą, one są już opracowane, tylko będziemy uzgadniać zakresy współpracy przy okazji STRATEGMED-u. Chodzi o kardiologię i profilaktykę kardiologiczną oraz onkologię i profilaktykę onkologiczną. Głównie te dwa tematy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy ja dobrze pamiętam, że minister zdrowia formalnie ma przedstawiciela tylko w Radzie NCBR?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoPiotrDardzinski">Tak. Jeśli mogę, panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Minister nauki.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWPiotrDardzinski">Tak jest. Piotr Dardziński, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Szanowni państwo, tak. Minister zdrowia ma przedstawiciela w Radzie NCBR, ale „tylko” to nie oznacza, że rola tego przedstawiciela jest mocno ograniczona, dlatego, że przedstawiciel ministra zdrowia w Radzie NCBR może być członkiem komisji ds. programów strategicznych, a to jest ta komisja w Radzie, która nadzoruje sposoby powoływania programów strategicznych. I w tym sensie, od 2015 r. podsekretarz stanu, który jest delegowany – bo to jest delegat wysokiej rangi delegowany do Rady NCBR – był bardzo aktywny w podkomisji dotyczącej programów strategicznych. Przy czym, dotyczy to raczej tego, co wydarzyło się już po okresie, który był ewaluowany przez NIK, dlatego że tutaj mówimy o STRATEGMED, który był przewidziany na lata 2012-2017, a ostatnie lata to już jest tylko realizacja umów, które zostały podpisane wcześniej.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWPiotrDardzinski">Ostatni konkurs, który był ewaluowany, był ogłoszony w lipcu 2015 r. Tak więc, mówimy o sytuacji, która została bardzo wnikliwie przeanalizowana przez NIK – za co dziękujemy – i od 2015 r., jeszcze przed raportem, właściwie zmieniliśmy zasady funkcjonowania programów strategicznych. I to była rekomendacja Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, żeby Ministerstwo Zdrowia dużo aktywniej uczestniczyło w pracy komitetów, w tym także powoływaniu komitetu sterującego. To jest pierwsza rzecz.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWPiotrDardzinski">A druga, żeby zgodnie z tym, co zostało też powiedziane przez NIK, wskaźniki projektów były dużo bardziej zorientowane na efektywność – jeśli tak można powiedzieć – oddziaływania na służbę zdrowia, a nie jedynie kształtowania doskonałości naukowej. W tym, sensie, w jakimś stopniu skonsumowaliśmy te wskazówki NIK, które zostały zaprezentowane.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWPiotrDardzinski">Jeżeli zaś chodzi o ewaluację już realizowanych umów, to jeśli pan przewodniczący pozwoli, to pan dyrektor Nawrat, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, może krótko powiedzieć na temat tej ewaluacji on-going, która jest prowadzona. Mamy tutaj przygotowany raport i w tym sensie te rekomendacje NIK też są, jak wcześniej było powiedziane…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Moja sugestia też byłaby taka, po tych doświadczeniach z lat 2012-2015, że rola ministra zdrowia powinna być zdecydowanie większa w kategoryzowaniu strategicznych kierunków.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWPiotrDardzinski">Ja nawet mogę powiedzieć, że minister zdrowia jest zapraszany do aktywniejszej postawy nie tylko w kształtowaniu programu w ramach STRATEGMED-u, ale także wpływaniu na kształtowanie konkursów na tzw. szybkiej ścieżce, gdzie jest nabór ciągły. Programy strategiczne mają bowiem tę wadę, że są ogłaszane raz na jakiś długi czas, a my nie możemy czekać pół roku, aż powoła się komitet sterujący, ustali agendę badawczą, powoła właściwe zespoły. W sumie, półtora roku do dwóch lat to samo przygotowanie programu, podczas gdy przy szybkiej ścieżce co 90 dni jesteśmy w stanie dofinansować projekt badawczo-rozwojowy w tych obszarach, które nam wskazuje Ministerstwo Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy panie i panowie posłowie oczekują od dyrektora informacji nt. ewaluacji programów? Jeśli nie, to dziękujemy panu dyrektorowi… Pani poseł chce zabrać głos. Pani poseł Libera życzy sobie zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Dziękuję bardzo. Panie dyrektorze, oczywiście mam świadomość tego, że to jest olbrzymie wyzwanie i walka z chorobami cywilizacyjnymi niewątpliwie musi być rozłożona na wiele lat, ale chciałabym tu jednak podnieść bardzo ważny temat. Mianowicie taki, że ustawa o zdrowiu publicznym mówiła i wskazywała na to, że resorty muszą ze sobą w tym kierunku współpracować. I to, co pan przed chwilą powiedział – ewaluacja zdrowotna jest oczywiście najważniejsza, a dokonania naukowe idą przy okazji w parze. Dlatego też to, że nie było takiej ewaluacji badań, że nie było monitoringu itd., to jest powielenie wielu programów zdrowotnych, które właśnie w ten sposób były realizowane. I to jest w tej chwili zadanie ministra zdrowia, który powinien powołać komitet sterujący, który właśnie taką współpracę międzyresortową absolutnie powinien zapewniać.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Ja jestem ciekawa, jakie będą wyniki ewaluacji Narodowego Programu Zdrowia po dwóch latach, bo cele strategiczne są bardzo podobne – choroby cywilizacyjne są w tej chwili niewątpliwie dużym wyzwaniem i wszystkie działania profilaktyczne w celu zapobiegania muszą również być realizowane poprzez te programy zdrowotne i ewaluowane, a także monitorowane. Dlatego ja, tak jak pan przewodniczący powiedział, prosiłabym o przygotowanie na piśmie więcej danych na ten temat, które pan dyrektor tutaj przedstawiał. Natomiast, do ministra zdrowia apeluję o to, żeby bardzo dużą uwagę zwrócić na współpracę międzyresortową, której nie ma. Na przykład, na ostatnim spotkaniu kardiologów – a jak wiemy, choroby cywilizacyjne to m.in. największe zagrożenie schorzeniami układu krążenia – jednoznacznie pada kwestia braku edukacji zdrowotnej. I tu też jest rola dla ministra zdrowia, żeby współpracował z ministrem edukacji i tego typu zagadnienie wreszcie w naszych szkołach, w naszych placówkach zostało wprowadzone. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo dziękuję, pani poseł. Bardzo proszę. Proszę o przedstawienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PelnomocnikZarzaduZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Marek Wójcik, Związek Miast Polskich, ale także członek Rady ds. Zdrowia Publicznego. Otóż, panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, panie ministrze, szanowni państwo, ja chciałbym powiedzieć, że widać wyraźnie, że brakowało monitorowania i ewaluacji. Środków na programy profilaktyczne mamy mało, w związku z tym, trzeba o nie dbać. Dlatego pozwalam sobie zaproponować, aby minister zdrowia zechciał skorzystać z zapisów art. 6 ust. 2 ustawy o zdrowiu publicznym, który przekazuje Radzie ds. Zdrowia Publicznego kompetencje do monitorowania także tego typu programów. Wydaje się, że to jest ciało, które wzmocni instrumenty monitoringu realizacji programu. W tym ciele są przedstawiciele kilkunastu resortów, środowisk akademickich, partnerów społecznych i zdaje się, że jeżeli trzeba będzie raz czy dwa razy w roku złożyć sprawozdanie z działalności, to zmobilizuje je do tego, aby ta działalność była efektywna. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję. Panie i panowie posłowie. Nie widzę chętnych do dyskusji. Niniejszym przyjmujemy tę informację z zaleceniami realizacji, które przedstawiła NIK.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Informuję państwa, że przesunąłem posiedzenie Komisji Zdrowia z godziny 13.00 – połączyliśmy dwa posiedzenia związane z drugim czytaniem ustawy – na godzinę 15.45 w sali nr 14, w budynku G. Czyli, posiedzenie o godzinie 13.00 nie odbędzie się. Pani poseł się nie martwi. Zdążymy.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>