text_structure.xml 22.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Zdrowia oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje w punkcie 1 – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego, druk nr 2548 – uzasadnia minister zdrowia. W punkcie 2 – rozpatrzenie informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli realizacji strategicznego programu badań naukowych „Profilaktyka i leczenie chorób cywilizacyjnych” STRATEGMED – referują prezes NIK i minister nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do realizacji pkt 1 porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Marszałek Sejmu w dniu 18 maja 2018 r. skierował rządowy projekt ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego, druk nr 2548, do Komisji Zdrowia oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży do pierwszego czytania. Informuję, że do tego projektu są opinie BAS – prawna i merytoryczna. Są one na państwa iPadach. Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druk nr 2548.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Jedna uwaga do ministerstwa przed rozpoczęciem pierwszego czytania. W związku z tym, że są duże rozbieżności pomiędzy zapisami tej ustawy a projektowaną ustawą tzw. 2.0 Gowina, zapadła decyzja prezydiów, że po pierwszym czytaniu będziemy powoływać podkomisję w celu dostosowania tych dwóch ustaw i przepisów do siebie. W związku z tym, że tamta ustawa jest jeszcze procedowana, musimy chwilę zwlec. Dlatego proszę pana ministra o bardzo krótkie przedstawienie głównych filarów, założeń tej ustawy. Państwa proszę na razie o ograniczenie w miarę możliwości dyskusji na ten temat do czasu, aż podkomisja przygotuje kompatybilne projekty. Panie ministrze, oddaję panu głos z prośbą o bardzo sprawne przedstawienie tego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaZbigniewKrol">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, po tej sugestii przedstawię skrótowo, że głównym celem tego projektu jest omówienie działania Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, które zostało utworzone 1 stycznia 1971 r. i swoją działalność opierało na tamtej podstawie legislacyjnej. W tej ustawie przede wszystkim chcemy, aby tworzona jednostka funkcjonowała jako państwowa osoba prawna pod dotychczasową nazwą, z pełnymi konsekwencjami tego projektu. Centrum ma również możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, żeby usankcjonować obecny rynek szkoleniowy. Jeśli chodzi o zasady dotyczące sprawowania nadzoru – w dalszym ciągu minister właściwy do spraw zdrowia. Centrum ma się zajmować kształceniem podyplomowym w obszarze nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk o kulturze fizycznej, ale też prowadzeniem badań naukowych i prac rozwojowych w tym obszarze oraz studiów doktoranckich i studiów podyplomowych w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, na zasadach określonych w ustawie z 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chce w tej chwili zabrać glos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Kończę pierwsze czytanie. Jest propozycja prezydiów, żeby powołać podkomisję w tej sprawie. Proponujemy, aby powstała 11-osobowa podkomisja. W związku z tym, oczekuję na propozycje personalne.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Prawo i Sprawiedliwości 6 osób. Proszę bardzo. Proszę o zgłaszanie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">To zanim PiS zgłosi, ja zgłoszę kandydatów w imieniu Platformy Obywatelskiej. Pan poseł Pawłowicz, pani poseł Gajewska i pani poseł Gapińska.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Nowoczesna zgłasza, bardzo proszę. Pan poseł Ruciński. Prawo i Sprawiedliwość. Nie zorientował się. Kukiz15 kogo zgłasza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Na pewno z ramienia Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży pani poseł Joanna Borowiak i pan poseł Andrzej Kryj oraz 4 osoby z Komisji Zdrowia, ale to pan poseł Latos…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Nie. Przepraszam. Moment. Kukiz15 – w 11-osobowej podkomisji jedno miejsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJerzyKozlowski">Zgłaszam siebie, jak zwykle. Jerzy Kozłowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przepraszam, bo nie widzę, kto mówi. Jest pan poseł. OK. Nie, jeszcze nie głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czyli, kto jest kandydatem Kukiz 15?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzyKozlowski">Jerzy Kozłowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Ok. Panie pośle, kandydaci PiS – 6 osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselTomaszLatos">Jeżeli chodzi o Komisję Zdrowia, to będą to: pani prof. Hrynkiewicz, pani poseł Kaczorowska, pani poseł Bernadeta Krynicka i ja. A jeżeli chodzi o Komisję Edukacji, Nauki i Młodzieży, to kandydatów przedstawi pan poseł Piontkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselDariuszPiontkowski">Mówiłem już, ale jeszcze raz powtórzę. Pani poseł Joanna Borowiak i pan poseł Andrzej Kryj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">OK. Teraz zrozumiałem. Czy PSL akceptuje tę sytuację, żeby to była jedenastoosobowa podkomisja? Akceptuje.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy ktoś z kandydatów nie wyraża zgody? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś z pań i panów posłów zgłasza sprzeciw odnośnie do składu podkomisji? Nie widzę zgłoszeń. Skład podkomisji został wybrany.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Po zakończeniu posiedzenia proszę o zebranie się podkomisji w celu jej ukonstytuowania. Kończę punkt 1.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Przystępujemy do realizacji punktu 2. Informuję, że NIK przekazała informację o wynikach kontroli realizacji strategicznego programu badań naukowych „Profilaktyka i leczenie chorób cywilizacyjnych” – STRATEGMED. Materiał jest dostępny w formie elektronicznej na iPadach.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Ponieważ państwo teraz będą opuszczać salę, żeby nie było hałasu, poproszę podkomisję tutaj, ukonstytuujemy ją i zaraz przystąpimy do informacji NIK. Państwo w tym czasie mogą opuścić salę.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo dziękuję. Proszę o zajmowanie miejsc. Tych, którzy muszą opuścić salę, proszę o jej opuszczenie. Kogo mamy na sali z Najwyższej Izby Kontroli? Proszę przedstawić się i powiedzieć do mikrofonu, kto będzie referować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliEwaPolkowska">Ewa Polkowska wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli. Szanowni państwo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Pani prezes, jedna prośba. Mamy taki zwyczaj pracy w Komisji Zdrowia – sprawnej pracy. Proszę o przedstawienie wniosków z przebiegu kontroli, a posłowie będą dopytywać o szczegóły, jeśli będą mieć pytania. Bardzo proszę, pani prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WiceprezesNIKEwaPolkowska">Czy pan przewodniczący chce od razu przejść do wniosków i oceny? Dobrze. Bardzo proszę, panie przewodniczący. Wobec tego, oddaję głos dyrektorowi Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNIKPiotrProkopczyk">Panie przewodniczący Komisji Zdrowia, panie przewodniczący Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, mam przyjemność przedstawić wyniki kontroli realizacji strategicznego programu badań naukowych „Profilaktyka i leczenie chorób cywilizacyjnych” – STRATEGMED. W związku z propozycją, żeby przejść od razu do oceny...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Panie dyrektorze, jedna sekunda. Szanowni państwo, proszę o ciszę na sali. Proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Bardzo dziękuję. Program STRATEGMED opracowano nieprawidłowo w zakresie określenia celów i wskaźników oraz realizowano niezgodnie z przyjętym harmonogramem i planem finansowym. Na finansowanie programu STRATEGMED w latach 2012-2017 przewidziano 800 mln zł. W rzeczywistości do maja 2018 r. wydano niewiele ponad 40% środków. Ponadto, w ramach programu doszło do nadmiernego rozproszenia środków przez ich podział bez wyraźnych priorytetów, a rola ministra zdrowia miała systemowo charakter jedynie doradczy. W ocenie NIK oznacza to, że osiągnięcie zasadniczego postępu w zwalczaniu chorób cywilizacyjnych – celu głównego programu – będzie bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Jeżeli chodzi o wnioski, do ministra nauki i szkolnictwa wyższego Najwyższa Izba Kontroli wniosła o zainicjowanie, we współpracy z ministrem zdrowia, modyfikacji programu STRATEGMED oraz monitorowanie jego realizacji w ramach uprawnień nadzorczych. Jeżeli chodzi o Radę Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, NIK wniosła o modyfikację programu polegającą na zapewnieniu spójności celu głównego z celami szczegółowymi oraz określeniu mierników celu głównego programu STRATEGMED.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Jeżeli chodzi o dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, NIK wniosła o prowadzenie systematycznej kontroli projektów w programie STRATEGMED oraz systematyczną ewaluację programu zgodnie z przyjętymi założeniami i w sposób adekwatny do zaistniałych potrzeb i zdiagnozowanych ryzyk. Dodatkowo wnieśliśmy o zapewnienie dokonywania przez ekspertów oceny wniosków i raportów zgodnie z otrzymanym zleceniem. Jeżeli chodzi o kierowników podmiotów realizujących projekty w ramach programu STRATEGMED, NIK wnosiła o prowadzenie badań naukowych zgodnie z założeniami przyjętymi w umowach, jak również wydatkowanie środków z dofinansowania w programie STRATEGMED zgodnie z postanowieniami umowy oraz zasadami kwalifikowalności wydatków.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#DyrektordepartamentuNIKPiotrProkopczyk">Dodatkowo chciałbym przedstawić – jeżeli pan przewodniczący pozwoli – jakie były działania po naszej kontroli i jak wnioski, przynajmniej częściowo, zostały zrealizowane. Otrzymaliśmy deklarację ze strony dyrektora NCBR, że będą prowadzone ewaluacje on-going z samego programu STRATEGMED, że dojdzie do określenia adekwatnego sposobu monitorowania celu głównego, że dojdzie do aktualizacji harmonogramu i planu finansowego, a także będzie zapewniane wsparcie ekspertów dokonujących oceny projektów. Z mojej strony, to tyle. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WiceprezesNIKEwaPolkowska">Jesteśmy do dyspozycji państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję. Proszę o odniesienie się do wyników raportu ministra nauki i szkolnictwa wyższego oraz ministra zdrowia. Minister zdrowia – oddaję głos. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMZZbigniewKrol">Tak jak było wskazane w raporcie – te wyniki prześledziliśmy z uwagą i pokorą – rzeczywiście ta funkcja doradcza ministra zdrowia jest za mała na to, żeby interweniować wtedy, kiedy są konkretne programy. Tak więc, zgodnie z tym, co było przedstawione w raporcie, spotkaliśmy się z prezesem NCBR w celu omówienia konkretnych działań, głównie z obszaru promocji i profilaktyki, ale również takich programów, które chcemy podjąć jako strategiczne. Dwa takie programy na pewno będą na pierwszym miejscu i jeszcze w tym roku będą opracowywane. Zresztą, one są już opracowane, tylko będziemy uzgadniać zakresy współpracy przy okazji STRATEGMED-u. Chodzi o kardiologię i profilaktykę kardiologiczną oraz onkologię i profilaktykę onkologiczną. Głównie te dwa tematy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy ja dobrze pamiętam, że minister zdrowia formalnie ma przedstawiciela tylko w Radzie NCBR?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoPiotrDardzinski">Tak. Jeśli mogę, panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Minister nauki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWPiotrDardzinski">Tak jest. Piotr Dardziński, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Szanowni państwo, tak. Minister zdrowia ma przedstawiciela w Radzie NCBR, ale „tylko” to nie oznacza, że rola tego przedstawiciela jest mocno ograniczona, dlatego, że przedstawiciel ministra zdrowia w Radzie NCBR może być członkiem komisji ds. programów strategicznych, a to jest ta komisja w Radzie, która nadzoruje sposoby powoływania programów strategicznych. I w tym sensie, od 2015 r. podsekretarz stanu, który jest delegowany – bo to jest delegat wysokiej rangi delegowany do Rady NCBR – był bardzo aktywny w podkomisji dotyczącej programów strategicznych. Przy czym, dotyczy to raczej tego, co wydarzyło się już po okresie, który był ewaluowany przez NIK, dlatego że tutaj mówimy o STRATEGMED, który był przewidziany na lata 2012-2017, a ostatnie lata to już jest tylko realizacja umów, które zostały podpisane wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWPiotrDardzinski">Ostatni konkurs, który był ewaluowany, był ogłoszony w lipcu 2015 r. Tak więc, mówimy o sytuacji, która została bardzo wnikliwie przeanalizowana przez NIK  – za co dziękujemy – i od 2015 r., jeszcze przed raportem, właściwie zmieniliśmy zasady funkcjonowania programów strategicznych. I to była rekomendacja Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, żeby Ministerstwo Zdrowia dużo aktywniej uczestniczyło w pracy komitetów, w tym także powoływaniu komitetu sterującego. To jest pierwsza rzecz.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWPiotrDardzinski">A druga, żeby zgodnie z tym, co zostało też powiedziane przez NIK, wskaźniki projektów były dużo bardziej zorientowane na efektywność – jeśli tak można powiedzieć – oddziaływania na służbę zdrowia, a nie jedynie kształtowania doskonałości naukowej. W tym, sensie, w jakimś stopniu skonsumowaliśmy te wskazówki NIK, które zostały zaprezentowane.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWPiotrDardzinski">Jeżeli zaś chodzi o ewaluację już realizowanych umów, to jeśli pan przewodniczący pozwoli, to pan dyrektor Nawrat, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, może krótko powiedzieć na temat tej ewaluacji on-going, która jest prowadzona. Mamy tutaj przygotowany raport i w tym sensie te rekomendacje NIK też są, jak wcześniej było powiedziane…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Moja sugestia też byłaby taka, po tych doświadczeniach z lat 2012-2015, że rola ministra zdrowia powinna być zdecydowanie większa w kategoryzowaniu strategicznych kierunków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWPiotrDardzinski">Ja nawet mogę powiedzieć, że minister zdrowia jest zapraszany do aktywniejszej postawy nie tylko w kształtowaniu programu w ramach STRATEGMED-u, ale także wpływaniu na kształtowanie konkursów na tzw. szybkiej ścieżce, gdzie jest nabór ciągły. Programy strategiczne mają bowiem tę wadę, że są ogłaszane raz na jakiś długi czas, a my nie możemy czekać pół roku, aż powoła się komitet sterujący, ustali agendę badawczą, powoła właściwe zespoły. W sumie, półtora roku do dwóch lat to samo przygotowanie programu, podczas gdy przy szybkiej ścieżce co 90 dni jesteśmy w stanie dofinansować projekt badawczo-rozwojowy w tych obszarach, które nam wskazuje Ministerstwo Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Czy panie i panowie posłowie oczekują od dyrektora informacji nt. ewaluacji programów? Jeśli nie, to dziękujemy panu dyrektorowi… Pani poseł chce zabrać głos. Pani poseł Libera życzy sobie zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Dziękuję bardzo. Panie dyrektorze, oczywiście mam świadomość tego, że to jest olbrzymie wyzwanie i walka z chorobami cywilizacyjnymi niewątpliwie musi być rozłożona na wiele lat, ale chciałabym tu jednak podnieść bardzo ważny temat. Mianowicie taki, że ustawa o zdrowiu publicznym mówiła i wskazywała na to, że resorty muszą ze sobą w tym kierunku współpracować. I to, co pan przed chwilą powiedział – ewaluacja zdrowotna jest oczywiście najważniejsza, a dokonania naukowe idą przy okazji w parze. Dlatego też to, że nie było takiej ewaluacji badań, że nie było monitoringu itd., to jest powielenie wielu programów zdrowotnych, które właśnie w ten sposób były realizowane. I to jest w tej chwili zadanie ministra zdrowia, który powinien powołać komitet sterujący, który właśnie taką współpracę międzyresortową absolutnie powinien zapewniać.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselBeataMaleckaLibera">Ja jestem ciekawa, jakie będą wyniki ewaluacji Narodowego Programu Zdrowia po dwóch latach, bo cele strategiczne są bardzo podobne – choroby cywilizacyjne są w tej chwili niewątpliwie dużym wyzwaniem i wszystkie działania profilaktyczne w celu zapobiegania muszą również być realizowane poprzez te programy zdrowotne i ewaluowane, a także monitorowane. Dlatego ja, tak jak pan przewodniczący powiedział, prosiłabym o przygotowanie na piśmie więcej danych na ten temat, które pan dyrektor tutaj przedstawiał. Natomiast, do ministra zdrowia apeluję o to, żeby bardzo dużą uwagę zwrócić na współpracę międzyresortową, której nie ma. Na przykład, na ostatnim spotkaniu kardiologów – a jak wiemy, choroby cywilizacyjne to m.in. największe zagrożenie schorzeniami układu krążenia – jednoznacznie pada kwestia braku edukacji zdrowotnej. I tu też jest rola dla ministra zdrowia, żeby współpracował z ministrem edukacji i tego typu zagadnienie wreszcie w naszych szkołach, w naszych placówkach zostało wprowadzone. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Bardzo dziękuję, pani poseł. Bardzo proszę. Proszę o przedstawienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PelnomocnikZarzaduZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Marek Wójcik, Związek Miast Polskich, ale także członek Rady ds. Zdrowia Publicznego. Otóż, panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, panie ministrze, szanowni państwo, ja chciałbym powiedzieć, że widać wyraźnie, że brakowało monitorowania i ewaluacji. Środków na programy profilaktyczne mamy mało, w związku z tym, trzeba o nie dbać. Dlatego pozwalam sobie zaproponować, aby minister zdrowia zechciał skorzystać z zapisów art. 6 ust. 2 ustawy o zdrowiu publicznym, który przekazuje Radzie ds. Zdrowia Publicznego kompetencje do monitorowania także tego typu programów. Wydaje się, że to jest ciało, które wzmocni instrumenty monitoringu realizacji programu. W tym ciele są przedstawiciele kilkunastu resortów, środowisk akademickich, partnerów społecznych i zdaje się, że jeżeli trzeba będzie raz czy dwa razy w roku złożyć sprawozdanie z działalności, to zmobilizuje je do tego, aby ta działalność była efektywna. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję. Panie i panowie posłowie. Nie widzę chętnych do dyskusji. Niniejszym przyjmujemy tę informację z zaleceniami realizacji, które przedstawiła NIK.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Informuję państwa, że przesunąłem posiedzenie Komisji Zdrowia z godziny 13.00 – połączyliśmy dwa posiedzenia związane z drugim czytaniem ustawy – na godzinę 15.45 w sali nr 14, w budynku G. Czyli, posiedzenie o godzinie 13.00 nie odbędzie się. Pani poseł się nie martwi. Zdążymy.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelBartoszArlukowicz">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>