text_structure.xml
7.89 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli – panią Ilonę Kielan-Glińską, wicedyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego oraz pana Konrada Jańca, wicedyrektora tegoż departamentu. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2019 r. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Informuję, że w związku z podjęciem prac nad przygotowaniem planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 2019, Marszałek Sejmu zwrócił się do komisji sejmowych z prośbą o przekazanie do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej propozycji tematów kontroli NIK na 2019 r., która przedłoży je do Prezydium Sejmu wraz z opinią. Otwieram dyskusję nad propozycjami tematów. Bardzo proszę, pani Ewa Tomaszewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselEwaTomaszewska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chcę zgłosić propozycję przeprowadzenia badań w związku z faktem, że sprawami edukacji i wychowania zajmują się Ochotnicze Hufce Pracy. Ich przyporządkowanie nie dotyczy naszej Komisji, ale zagadnienia, którymi się zajmują, podlegają w istotny sposób. Chcę zaproponować temat: „Efektywność działań edukacyjnych i wychowawczych w placówkach prowadzonych przez Ochotnicze Hufce Pracy – prawidłowość wydatkowania na ten cel środków z Unii Europejskiej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Proszę państwa, zawsze przyjmowaliśmy zasadę, że państwo upoważniali prezydium do ostatecznego, bardziej stylistycznego formułowania tematów. Jeśli będzie zgoda Komisji, prezydium doszlifuje propozycje.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani przewodnicząca Szumilas, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Wczoraj na posiedzeniu Komisji rozmawialiśmy o pomocy psychologiczno-pedagogicznej i nieprawidłowościach, jakie występują podczas przydzielania nauczycielom godzin z zakresu realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dlatego, proponuję włączyć tę problematykę do tematów proponowanych przez Komisję na 2019 r. To jest jedna propozycja. Druga – chcę powrócić do tematu zaproponowanego rok temu, tzn. wprowadzania reformy kształcenia zawodowego. Chcemy wiedzieć, w jaki sposób jest ona wdrażana, jak jest realizowana w szkołach zawodowych, szczególnie pod kątem przygotowania tych szkół do tej reformy. Trudno jest nam się zgodzić z taką argumentacją, że efektywność wdrażania reformy szkolnictwa zawodowego można sprawdzić po cyklu kształcenia. Jeśli skontrolujemy po cyklu kształcenia, uczniowie, którzy już dzisiaj znajdują się w szkołach branżowych, nie będą mieli szans, aby uczyć się w dobrze przygotowanej szkole, gdyż w wyniku kontroli może się okazać, że szkoły nie były odpowiednio przygotowane. W trosce o ucznia, który dzisiaj jest w szkole branżowej, bardzo prosimy przedstawicieli NIK o przyjęcie tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Przypominam, że ten temat zgłosiliśmy już dawno, a Komisja do Spraw Kontroli Państwowej nie przyjęła go. Dlatego pani przewodnicząca powiedziała o ponowieniu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani minister Urszula Augustyn, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselUrszulaAugustyn">Panie przewodniczący, szanowni państwo, dzień 1 września 2019 r. będzie przełomowy w edukacji, ponieważ wtedy kumulują się dwa roczniki. W związku z tym napływają do nas sprzeczne komunikaty z samorządów i ministerstwa, że będzie lub nie będzie kłopotu. W tej chwili w mediach pojawiają się petycje od rodziców, którzy chcą wiedzieć, gdzie i jakie oddziały klasowe będą przygotowane dla ich dzieci. Sytuacja stanie się wyjątkowa, ponieważ będzie podwojona liczba uczniów. Chcemy zapytać, w jaki sposób samorządy przygotowują się do tego? Myślę, że kuratoria powinny posiadać tę wiedzę. Poproszę o temat, chociaż czasu jest niewiele, gdyż od 1 września 2019 r. dzieci fizycznie, powinny znaleźć się w szkołach ponadpodstawowych. Czy można skontrolować, jaką wiedzę posiadają kuratoria, jaka oferta jest przygotowywana dla podwojonego rocznika uczniów kończących szkołę podstawową i ostatnie klasy wygaszanych gimnazjów? Co będzie dla nich przygotowywane w szkołach ponadpodstawowych? Taki temat sformułuję na piśmie i przekażę prezydium do wyszlifowania. Myślę, że to jest bardzo pilna i warta przygotowania sprawa, w jaki sposób samorządy planują rozwiązać ten problem, a przede wszystkim, co na ten temat wiedzą przedstawiciele kuratoriów?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Będę bardzo wdzięczny pani poseł za przygotowanie tematu w formie pisemnej. Wydaje mi się, że dla lepszej kontroli tego tematu, jeśli chodzi o podwójny rocznik, byłaby potrzeba następczego działania. W większych miastach najlepsze szkoły średnie już przygotowują miejsce, żeby pomieścić podwójne roczniki i w tym roku mniej zdolnych uczniów zostanie przyjętych, ze względu na fakt, że miejsca są pozostawiane na przyszły rok. Dlatego warto przyjrzeć się tym problemom, gdyż są one bardzo ważne z punktu widzenia młodzieży.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są jeszcze jakieś propozycje tematów? Pan poseł Adam Korol, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAdamKorol">Panie przewodniczący, mam propozycję, żeby poprosić Najwyższą Izbę Kontroli, aby podała sposób naliczenia subwencji oświatowej. Jesteśmy po spotkaniach z samorządowcami, którzy sygnalizują nam, iż dostali subwencje, a wszyscy wiemy, że mamy podwyżki dla nauczycieli. Pytanie, czy w subwencjach przewidziano podwyżkę? Samorządowcy nie wiedzą i nie mogą się dowiedzieć. Chcę zaproponować taki temat. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tematy są przewidziane na rok 2019, więc musi to być tak sformułowane, panie pośle, aby temat obejmował aktywność kontroli w roku 2019, z myślą o co najmniej ostatnim roku. Podwyżka będzie realizowana sukcesywnie, etapowo. Rozumiem, że na poziomie realizacji, NIK miałaby sprawdzić, czy subwencja jest prawidłowo naliczana.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są jeszcze jakieś tematy ze strony Wysokiej Komisji? Czy możemy przyjąć obecną pulę tematów do zgłoszenia Komisji do Spraw Kontroli Państwowej? Nie słyszę sprzeciwu, zatem prezydium doprecyzuje tematy, ale proszę wszystkich państwa posłów o przedstawienie propozycji na piśmie i złożenie w sekretariacie Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Za chwilę odbędzie się następne posiedzenie Komisji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>