text_structure.xml 17.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dzień dobry. Witam państwa bardzo spokojnie. Witam spokojnie na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum. Stwierdzam także przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji z września, października i listopada ub.r., wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca br., Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek posiedzenia. W takim razie realizujemy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dla państwa wiadomości poinformuję, że plan pracy został przygotowany przez prezydium Komisji w konsensusie, że tak powiem najprościej. Uwzględniliśmy w planie i tematy zgłaszane przez posłów na naszą prośbę, i tematy zaproponowane przez inne komisje dla realizowania wspólnych celów, a także informacje pokontrolne NIK. Oczywiście zostawiamy także miejsce na ewentualne życzenia marszałka czy Prezydium Sejmu, a więc zawsze trzeba być na to przygotowanym. Mamy także trochę zaległości do nadrobienia z powodu długiej, intensywnej pracy nad zmianą systemu oświaty; niestety, mamy jeszcze sporo tematów niezrealizowanych z poprzedniego półrocza, które również są uwzględnione w planie pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są jakieś uwagi do planu pracy? Pani poseł Tomaszewska. Proszę. Chciałbym tylko przypomnieć, że był wyznaczony przez prezydium Komisji termin do zgłaszania uwag. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Najpierw pani poseł Ewa Tomaszewska. Potem pani, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselEwaTomaszewska">Jeśli można, chciałabym się odnieść do punktu nr 15 przewidzianego na maj, czyli do punktu „Informacja na temat: Narodowy Kongres Nauki – środowiskowa debata o najważniejszych wyzwaniach nauki i szkolnictwa wyższego”. Może to, o czym powiem, niedokładnie pasuje do tego punktu, ale przypuszczam, że na kongresie nauki na pewno zostaną wygłoszone jakieś uwagi, dotyczące wprowadzania nowego algorytmu w finansowaniu wyższych uczelni. Myślę, że warto byłoby – jeśli nie w ramach tego punktu, gdyby ta kwestia nie zaistniała – to później, w ramach dalszych prac w drugiej połowie roku, poświęcić chwilę uwagi temu tematowi. Praktycznie będzie to pierwszy okres przyjmowania studentów w nowych warunkach finansowych. To moja uwaga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselEwaTomaszewska">Albo można uwzględnić temat w ramach punktu 15, albo może później, w drugiej połowie roku, też poświęcić mu trochę czasu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Oczywiście. Przypomnę, że jest to propozycja ministra. Na pewno na Narodowym Kongresie Nauki ponad połowa głosów będzie dotyczyła finansowania nauki, a więc nie ma co się obawiać, że ten temat nie będzie poruszany na spotkaniu Komisji; pojawi się on w sposób naturalny.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Natomiast chciałbym przypomnieć, że jest podkomisja, która miała już jedno posiedzenie na ten temat i następne posiedzenie będzie poświęcone właśnie tej sprawie. Zajmuje się tymi kwestiami nasza podkomisja, a więc zapraszam serdecznie panią poseł na posiedzenia podkomisji do spraw nauki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselEwaTomaszewska">Wiem, jestem członkiem tej podkomisji. Jednak wydaje mi się, że jest to sprawa na tyle ważna, iż warto również na posiedzeniu plenarnym Komisji poświęcić temu uwagę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Oczywiście, że tak. Na pewno uwzględnimy to w tym punkcie. Pani poseł Joanna Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Dwa pierwsze tematy; to jest punkt 17. Proponowałabym doprecyzowanie, bo jest to bardzo ogólne sformułowanie. Dziękuję za ten punkt. Natomiast są dwa tematy, które powinny się tu bezwzględnie znaleźć, a z pewnością prezydium Komisji ma jeszcze inne propozycje.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Pierwszy temat, który chciałam zaproponować, to pewien monitoring sytuacji szkół polonijnych na świecie; myślę głównie o tych szkołach, które są zagrożone likwidacją. Ministerstwo ma informacje na ten temat, a więc chodzi o to, żeby ją nam przekazało i aby problem rozwiązać.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselJoannaFabisiak">Druga sprawa dotyczy nauczania online języka polskiego. To wszystko odbywa się w tej chwili w sposób dość nieuporządkowany. Bardzo bym też chciała, żebyśmy otrzymali podczas tego posiedzenia informację, jak systemowo ma się odbywać to nauczanie – a rozwiązania te będą bardzo ważne. Jest także kwestia pewnej kontroli nauczania w ten sposób języka polskiego ze względu na ulgowe bilety, których przyznawanie zostało przegłosowane, a więc bilety te będą przyznawane. To sprawa pierwsza.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselJoannaFabisiak">Druga sprawa. Chciałabym państwu przypomnieć, że podczas spotkań budżetowych prezes Głównego Urzędu Miar mówił o tym, że jest przygotowywana dość generalna reforma tej instytucji, a więc chciałby ją przedstawić. Dotychczas tego nie zrealizowaliśmy. Proponowałabym więc też, żeby ten punkt znalazł się w planie; może pod koniec półrocza, bo warto. Może w momencie, kiedy przekształcenia czy reforma jest planowana i jest już pewna koncepcja reformy, to warto byłoby o niej podyskutować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jeśli chodzi o drugi punkt, to mamy przewidzianą w marcu wizytację w instytucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJoannaFabisiak">W GUM, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tak. Rząd też przygotowuje pewien projekt zmian. A więc wtedy podjęlibyśmy decyzję w tej kwestii, co dalej, dobrze?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jeśli chodzi o szkolnictwo polonijne, to absolutnie uwzględnimy w tym punkcie postulaty pani poseł. Rzeczywiście punkt brzmi bardzo ogólnie: informacja na temat stanu szkolnictwa, sprawy bieżące. A więc myślę, że te kwestie spokojnie się zmieszczą w tym punkcie. Bardzo bym prosił, aby ewentualnie przed zbliżającym się posiedzeniem zgłosić sugestie do prezydium, żebyśmy poszerzyli punkt o te dodatkowe elementy, tak żeby ich nie zgubić; ale myślę, że ich nie zgubimy. Pan poseł Włodzimierz Nykiel. Panie profesorze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWlodzimierzNykiel">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Już pierwszy rzut oka na plan wskazuje na to, że... Staram się o dobieranie bardzo eleganckich słów, ale niepokoi mnie pomijanie problematyki nauki i szkolnictwa wyższego, bo poza kongresem nauki niczego na ten temat nie ma. Co najmniej dwa tematy uważam za ważne.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselWlodzimierzNykiel">Pierwszym z nich jest temat, który zawsze jest aktualny, a mianowicie chodzi mi o finanse szkolnictwa wyższego czy finanse szkół wyższych. Temat jest ważny z powodów, których nie trzeba objaśniać, ale jest jeszcze jeden dodatkowy powód. Mianowicie są nim nowe zasady podziału dotacji, które zostały wprowadzone w tym roku; o tych zasadach już rozmawialiśmy na posiedzeniu podkomisji stałej do spraw nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselWlodzimierzNykiel">Drugim tematem są przygotowania do reformy szkolnictwa wyższego. Mamy już pierwsze opracowanie z trzech zespołów, które zostały powołane. Już mamy pierwsze opracowanie, dotyczące kierunków przeobrażeń prawa o szkolnictwie wyższym i myślę, że wkrótce będziemy mieli kolejne propozycje. Z tego powodu uważam, że warto byłoby, aby cała Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży zajęła się tym problemem. Oczywiście uważam, że najpierw powinniśmy o tym rozmawiać, ale my już o to zadbamy w naszym planie; powinniśmy najpierw rozmawiać na posiedzeniu podkomisji stałej do spraw nauki i szkolnictwa wyższego. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Panie profesorze, problem w tym, że nikt z państwa posłów nie zgłosił, w ramach wyznaczonych terminów, tematów w tym względzie. Nie zgłosiła także tych problemów podkomisja do spraw nauki. A więc nie jest to jakieś celowe niedopatrzenie, tylko po prostu wynika to z braku tego rodzaju zgłoszeń. Jednak w tej sytuacji proponuję, jeśli będzie zgoda Wysokiej Komisji, żebyśmy na pewno poszerzyli plan pracy, nie precyzując jeszcze miejsca, w którym ujęlibyśmy temat; jednak raczej wcześniej niż później. Dodalibyśmy temat: Informacja Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o stanie przygotowania prac nad reformą szkolnictwa wyższego. Myślę, że minister Gowin z chęcią nam tej informacji udzieli, a rzeczywiście warto, żebyśmy jakoś monitorowali stan pracy. Tu też się zmieści kwestia zmian finansowania, bo bez wątpienia ten temat będzie wtedy ujęty.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest w tej sprawie sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Termin marzec?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselWlodzimierzNykiel">A co do finansów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Luty albo marzec. Gdzie jest miejsce?</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Luty, tak? Nie ma sprzeciwu? Proszę znaleźć termin na przełomie lutego i marca, dobrze? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWlodzimierzNykiel">Chcę też zauważyć, że nikomu nie stawiałem zarzutów. Do dziś trwają te prace i...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Użył pan profesor takiej formuły „będę się starał wyrażać elegancko w tej kwestii”, co dla ludzi inteligentnych w naszej Komisji zabrzmiało prawie jak atak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWlodzimierzNykiel">Przez długi czas zajmowałem się interpretacją w prawie i niewątpliwie mogę powiedzieć, że jest to nadinterpretacja. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Proszę bardzo. Czy Wysoka Komisja uważa także, że powinniśmy poświęcić odrębne, dodatkowe posiedzenie sprawom finansowania szkolnictwa wyższego i nauki?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Panie profesorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselWlodzimierzNykiel">Jeśli patrzymy na te sprawy w kontekście planu, to powinien to być temat bardzo generalny, czyli aktualne problemy finansowania plus nowy algorytm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dobrze. Czyli jeszcze raz – aktualne... Nie, jak pan profesor to ujął?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselWlodzimierzNykiel">Aktualne problemy finansowania szkolnictwa wyższego...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Szkolnictwa wyższego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselWlodzimierzNykiel">…a w szczególności problemy nowego algorytmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Już bym algorytmu nie ujmował. To będzie po prostu w ogólnym temacie. Pani poseł Joanna Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Mam taką propozycję, żebyśmy może najpierw uzyskali informację ministra o nowym kierunku, o założeniach do nowego prawa o szkolnictwie wyższym, bo integralną częścią tego kierunku jest finansowanie. Czy też chodzi o bieżące finansowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Panie profesorze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselWlodzimierzNykiel">Rzecz polega na tym, że reforma dotyczy bardzo wielu obszarów funkcjonowania szkolnictwa wyższego. Reforma jest przygotowywana już od ub.r. Powiadam, że już pierwsze, poznańskie opracowanie ujrzało światło dzienne, a teraz będą kolejne opracowania. Natomiast problematyka finansów i algorytmu jeszcze tych spraw w zasadzie nie dotyczy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czyli gdzie umieszczamy ten temat, pani Elu?</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw wobec tematu o finansowaniu? Nie, nie ma. Pani przewodnicząca chce rozszerzyć temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Nie, nie chcę rozszerzać. Chciałabym uniknąć tego, żeby nasze posiedzenie zaczęło ewoluować w takim kierunku, że plan piszemy na nowo. Tymczasem tak, jak pan przewodniczący wspomniał, po pierwsze wszyscy mieliśmy termin, do którego mieliśmy składać nasze propozycje, a po drugie prezydium, też po dyskusji, dzisiaj ustaliło plan.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Natomiast jest jedno podstawowe założenie, którym chciałabym się z państwem podzielić. Oczywiście jest to akurat taki obszar, że będziemy świadkami zmian i różnych działań w ciągu roku, a więc będziemy chcieli naszą wiedzę na różne tematy uzupełniać na bieżąco. Umówiliśmy się, że nie ma absolutnie żadnego problemu, aby plan działania modyfikować na bieżąco, jeśli zaistnieje taka potrzeba. A więc chciałabym zaproponować, żeby dzisiaj już nie modyfikować ustalonego, wyjściowego planu pracy na bieżący rok, ale przyjąć właśnie to założenie, które przyjęło prezydium, że w miarę możliwości będziemy poszerzać pracę o interesujące nas tematy.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PoselMiroslawaStachowiakRozecka">Chcę panu profesorowi powiedzieć, że być może dzisiaj propozycja brzmi wyczerpująco, ale za dwa miesiące okaże się, iż jednak znowu – nawet w tym obszarze, który pana profesora interesuje – coś będziemy chcieli dołożyć. A więc tylko chciałabym zaproponować, żebyśmy dzisiaj po prostu przyjęli to, co wynegocjowało prezydium – z państwa uwagami, że będziemy, panie przewodniczący, zwracać uwagę na zgłoszenia. Ale nie chciałabym, żebyśmy po prostu od nowa zaczęli w tej chwili procedować plan pracy. Tak proponuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Rozumiem, ale też od tego jest Komisja, żeby zatwierdzać prace prezydium. Jedną zmianę przyjęliśmy już bez sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jeśli wobec drugiego punktu nie ma sprzeciwu, to wydaje mi się, że rzeczywiście warto, z powodu braku tematyki o nauce i szkolnictwie wyższym, żebyśmy uzupełnili plan. Nie spadnie prezydium korona z głowy, że tak powiem, jeśli ustąpi w tej sprawie. Jak widzę, to ustępuje. Dziękuję bardzo. Mamy w takim razie dwie zmiany. Więcej zmian nie przewiduję, jeśli mogę to tak ująć.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia planu pracy Wysokiej Komisji na okres od stycznia do końca czerwca 2017 r.? Nie widzę, nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Na tym wyczerpaliśmy porządek naszego dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>