text_structure.xml 26.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Łączności z Polakami za Granicą. Ustaliliśmy z panem przewodniczącym Grupińskim, że to pan przewodniczący będzie prowadził posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalDworczyk">Proszę o zajęcie miejsc. Proszę państwa, musimy zachować dyscyplinę, ponieważ o godz. 9.00 przewidziane są głosowania. Przekazuję głos panu przewodniczącemu Grupińskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Proszę o zajęcie miejsc i zakończenie rozmów, także sekretariaty obu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Łączności z Polakami za Granicą. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o przedstawionym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekcie ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz niektórych innych ustaw (druk nr 492).</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Proszę panią poseł Annę Schmidt-Rodziewicz o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselAnnaSchmidtRodziewicz">Panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia przedstawionego przez Prezydenta RP projektu ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz niektórych innych ustaw (druk nr 492).</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselAnnaSchmidtRodziewicz">Na posiedzeniu podkomisji w dniu 30 listopada podkomisja przyjęła sprawozdanie. Podkomisja wprowadziła do projektu 10 poprawek. Poprawka nr 1 dotyczyła art. 1 pkt 1 lit. a projektu. Polegała na zmianie brzmienia pkt 2a w ust. 4 w art. 4. Celem poprawki było sprecyzowanie zakresu nauczania w języku polskim poprzez wskazanie przedmiotów: język polski, historia, geografia i kultura polska. Ponadto celem poprawki było objęcie systemem ulg także uczniów uczących się języka polskiego i innych przedmiotów w języku polskim w miejscu zamieszkania, w szkołach funkcjonujących w systemie oświaty innych państw. Między innymi dotyczy to szkół w systemie oświaty Białorusi, Czech, Litwy i Łotwy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselAnnaSchmidtRodziewicz">Na wniosek Ministerstwa Edukacji Narodowej wprowadzano również poprawkę, która polegała na tym, że zrezygnowano ze wskazania Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą (ORPEG) jako podmiotu odpowiedzialnego za prowadzenie bazy tych placówek. Bazę będzie prowadzić upoważniona jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselAnnaSchmidtRodziewicz">Poprawka nr 2 dotyczyła art. 1 pkt 1 lit. c projektu. Polegała na dodaniu w art. 4 w ust. 7 pkt 3. Poprawka stanowi konsekwencję rozszerzenia systemu ulg na nauczycieli uczących języka polskiego i innych wymienionych przedmiotów w języku polskim w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty wymienionych państw. Dla zwięzłości tekstu wyliczenie tych placówek zastąpiono stosownym odesłaniem do art. 4 ust. 4 pkt 2a ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów, w którym te placówki zostały wymienione.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselAnnaSchmidtRodziewicz">Poprawka nr 3 dotyczyła art. 1 pkt 2 lit. a projektu. Celem poprawki było przyznanie prawa do ulg uczniom szkół zagranicznych w odrębnej jednostce redakcyjnej. Takie rozwiązanie jest wskazane z uwagi na różnicowanie wieku uprawnionych do ulgi w wysokości 49% w przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego. Do ulgi 49-procentowej są uprawnione dzieci i młodzież pobierające naukę w polskim systemie oświaty, nie dłużej niż do ukończenia 24. roku życia.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselAnnaSchmidtRodziewicz">Poprawka nr 4 dotyczyła art. 1 pkt 2 lit. b projektu. Stanowiła konsekwencję rozszerzenia systemu ulg na nauczycieli uczących języka polskiego i innych przedmiotów w języku polskim w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty wymienionych przeze mnie państw. Dla zwięzłości wyliczenie placówek zastąpiono stosownym odesłaniem do art. 4 ust. 4 pkt 2a ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów, w którym te placówki zostały wyszczególnione.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselAnnaSchmidtRodziewicz">Poprawka nr 5 polegała na skreśleniu propozycji zmiany zawartej w art. 1 pkt 3 projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PoselAnnaSchmidtRodziewicz">Upoważnienie ustawowe związane z wydawaniem dokumentów uprawniających do ulg zawiera poprawka nr 6. Dokument poświadczający uprawnienia do korzystania z ulgowych przejazdów wydany uczniom i nauczycielom pobierającym naukę albo uczącym w języku polskim zostanie uwzględniony w wykazie dokumentów poświadczających uprawnienia do korzystania z ulgowych przejazdów. Poprawka nr 6 polega do dodaniu w ustawie o ulgach komunikacyjnych w art. 6 ust. 3 i 4. Celem tej poprawki jest wskazanie organu zobowiązanego do wydania aktualizacji dokumentów uprawniających do ulg – jest to konsul RP – oraz upoważnienie do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru tych dokumentów i trybu ich wydawania. Ustawodawca przewidział współdziałanie w tym zakresie czterech resortów.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PoselAnnaSchmidtRodziewicz">Poprawka nr 7 polega na zmianie brzmienia art. 2 projektu, dotyczącego nowelizacji ustawy o muzeach. Celem poprawki jest nadanie rangi ustawowej uprawnieniu do korzystania z ulgowych opłat za wstęp do muzeów państwowych. Obecnie grupy osób, którym przysługuje ta ulga lub zwolnienie z opłaty za wstęp do muzeów, określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 2008 r. Wskazanie tych uprawnień w ustawie będzie sprzyjać popularyzacji regulacji oraz jej stabilności.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PoselAnnaSchmidtRodziewicz">Poprawka nr 8 polega na dodaniu do projektu art. 3a (w sprawozdaniu jest to art. 4), nowelizującego ustawę – Prawo konsularne. Poprawka jest konsekwencją wskazania konsula RP jako organu właściwego w sprawie wydawania i aktualizacji dokumentów uprawniających do ulgowych przejazdów na terenie kraju.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PoselAnnaSchmidtRodziewicz">Poprawka nr 9 polega na skreśleniu art. 4. Skreślono przepis przejściowy z uwagi na propozycje zmiany okresu vacatio legis.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PoselAnnaSchmidtRodziewicz">Poprawka nr 10 dotyczyła zmiany brzmienia art. 5 i terminu wejścia w życie ustawy po upływie 3 miesięcy od dnia jej ogłoszenia. Takie vacatio legis pozwoli na wydanie aktów wykonawczych, zapoznanie się beneficjentów z nowymi ulgami, a także umożliwi, co jest zgodne z wolą wnioskodawcy, wydanie legitymacji na najbliższe letnie wakacje. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Mała ustawa, a poprawek mnóstwo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Chciałbym przywitać pana ministra Adama Kwiatkowskiego z Kancelarii Prezydenta RP oraz panią minister Justynę Skrzydło z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przystępujemy do dyskusji. Czy są zgłoszenia do dyskusji, czy możemy przystąpić do rozpatrzenia projektu? Pani poseł Joanna Fabisiak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Chciałabym przed rozpoczęciem dyskusji wyjaśnić jeszcze jedną kwestię dotyczącą konsultacji ze środowiskiem. Przeprowadziłam takie konsultacje. Dotyczyły one tylko jednego kraju – Wielkiej Brytanii. Polska Macierz Szkolna prowadzi w Wielkiej Brytanii 130 szkół i właściwie nie ma innych podmiotów prowadzących polskie szkoły. Dyrektorzy szkół powiedzieli, że przyjmowanie czegokolwiek, nawet najlepszej ustawy, bez porozumienia co do trybu czy sposobu ze środowiskiem, może nie przynieść oczekiwanych efektów. W Wielkiej Brytanii mogła być konsultowana najwyżej jedna osoba, która nie prowadzi szkoły.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Dziesiątki dyrektorów szkół z Wielkiej Brytanii zadaje pytanie: kto będzie przeprowadzał procedurę wydawania i potwierdzania legitymacji? To nie wynika z ustawy, lecz ma być określone w drodze rozporządzenia. Ze strony nauczycieli nie jest to nieuzasadniony protest. Oni nie mają na to pieniędzy. To są ludzie, którzy pracują zawodowo. Ich drugim zajęciem jest prowadzenie szkół sobotnich. Nie mają żadnych dodatkowych pieniędzy na wysyłanie listów. Bardzo proszą o to, aby pieniądze otrzymywane z Polski nie musiały być przeznaczane na taką buchalterię. To jest ich prośba, aby pieniądze były przeznaczone na nauczanie, zakup podręczników, wynagrodzenie dla nauczycieli uczących.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselJoannaFabisiak">Wniosek dyrektorów jest następujący – aby to rodzice występowali o wydanie legitymacji, a dyrektor tylko poświadczałby fakt, że dziecko uczęszcza do szkoły. Bardzo to polecam panu ministrowi ku uwadze czy też wszystkim panom ministrom i dyrektorom obu resortów. Procedura wypisywania legitymacji, potwierdzania powinna być poza szkołą, bo szkoła nie ma na to środków finansowych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselJoannaFabisiak">Dyrektorzy szkół wyrażali także swój niepokój związany z następującą kwestią. Nauką języka polskiego jest objętych ok. 10% uczniów. Każdy może uczyć się online, jeśli mieszka za daleko od szkoły lub z innych powodów. W ustawie dotyczącej zreformowanej szkoły sprawa nauki online jest potraktowana po macoszemu. Tak mówią nauczyciele i rodzice. Dlaczego? Dotychczasowa nauka była prowadzona przez dwie firmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani poseł, zwracam uwagę, że za kwadrans mamy głosowania. Proszę przechodzić do konkluzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Konkluzja musi być poprzedzona informacją o nauczaniu online. Pana przewodniczącego nie było na posiedzeniu podkomisji. Najważniejsza odpowiedź pana ministra brzmiała, że dzieci, które nie chodzą do szkoły, mogą się uczyć online. Tymczasem nauka online będzie bardzo ograniczona. Ma być prowadzona tylko przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, który nie ma podręczników. Dzieci nie otrzymają zatem podręczników ani pomocy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Pytam zatem, w jaki sposób będą mogły korzystać…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselDorotaArciszewskaMielewczyk">To nie jest na temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Owszem, jest na temat, pani poseł. Proszę nie krzyczeć. Proszę posłuchać, pani poseł. Niech pani posłucha i się nie denerwuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani poseł, proszę nie przerywać pani poseł Fabisiak. Nie oddałem pani głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJoannaFabisiak">W jaki sposób będą mogły występować o legitymacje te dzieci, które będą miały utrudnioną naukę online? Czy są na to pieniądze? Proszę pana ministra o odpowiedź. Od tego zależy głosowanie. Czy pani poseł dostrzegła już ścisły związek między nauką online a biletami? Dzieci nie będą mogły korzystać ze zniżek, gdyż nie będą mogły uzyskać zaświadczenia, że się uczą. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pana ministra o odpowiedź na kwestię poruszoną przez panią poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SzefGabinetuPrezydentaRPsekretarzstanuAdamKwiatkowski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, te kwestie były dyskutowane w trakcie posiedzenia podkomisji. Wszystkie dzieci, które uczą się online, mają takie legitymacje. To jest zawarte w odpowiednich regulacjach prawnych. Projekt ma spowodować, żeby wszystkie dzieci, które uczą się w polskich szkołach poza granicami Polski, bez względu na ich typ, miały takie legitymacje. Rozwiązanie zawarte w projekcie zakłada, że jednostka podległa Ministerstwu Edukacji Narodowej będzie prowadziła bazę szkół, a legitymacje szkolne raz do roku będą wydawane i przedłużane przez właściwego konsula w uzgodnieniu z dyrekcją szkoły.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SzefGabinetuPrezydentaRPsekretarzstanuAdamKwiatkowski">Te kwestie zostaną zapisane w rozporządzeniu, które będzie uzgadniane pomiędzy resortami. Z pewnością wszelkie głosy formułowane na poprzednim wspólnym posiedzeniu Komisji, jak i na tym będą w trakcie prac nad rozporządzeniem brane pod uwagę. Rozwiązanie, które jest państwu przedłożone, naszym zdaniem jest najłatwiejsze do realizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy zawartego w sprawozdaniu podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są uwagi do tytułu? Nie ma. Stwierdzam, że Komisje przyjęły tytuł projekt.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Art. 1 zmiana nr 1. Nie widzę uwag. Stwierdzam, że zmiana nr 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Art. 1 zmiana nr 2. Zmiana przyjęta bez sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Art. 1 zmiana nr 3. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, w zmianie nr 3 proponujemy korektę redakcyjną związaną z wytyczną. W ust. 4 proponujemy końcówkę zastąpić wyrazami: „uwzględniając konieczność zapewnienia kompletności i poprawności przekazanych informacji oraz mając na uwadze potrzebę sprawnego wydawania i przedłużania ważności tych dokumentów”. Chodzi o zastąpienie wytycznej do wydania rozporządzenia tak, aby ta wytyczna korespondowała z zakresem spraw przekazanych do uregulowania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Prosimy o przyjęcie tej poprawki, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy ona wymaga przejęcia przez któregoś z posłów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#LegislatorJaroslawLichocki">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Kto przejmie tę poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselMalgorzataWypych">Poproszę o wprowadzenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Rozumiem, że pani poseł przejęła tę poprawkę do art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselMalgorzataWypych">Tak, art. 1 pkt 3 ust. 4. Nie będę powtarzała już brzmienia poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Wszystko w porządku. Art. 1 został przyjęty w całości.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, mamy uwagę redakcyjną do konstrukcji art. 2. W związku z tym, że wprowadza się trzy zmiany – nowe brzmienie ust. 1 i dodaje się dwa nowe ustępy oznaczone jako ust. 2 i 3, a także zmienia się przepis ust. 4, Biuro proponuje, aby trochę inna była konstrukcja tego przepisu. Zamiast całościowo nadawać brzmienie temu artykułowi, proponujemy zmianę nr 1 – ust. 1 otrzymuje brzmienie, zmianę nr 2 – po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b, a także nowe brzmienie ust. 4. To uwzględnia wszystkie zmiany i jest zgodne z zasadami techniki prawodawczej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy to także wymaga przejęcia przez kogoś z państwa posłów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselMalgorzataWypych">Przejmujemy, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Wystarczy podpis jednego z państwa.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są jeszcze uwagi do art. 2? Rozumiem, że art. 2 został przyjęty z poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są uwagi lub sprzeciw wobec przyjęcia art. 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselMalgorzataWypych">Panie przewodniczący, chciałam zgłosić poprawkę do art. 3. Proponuję art. 3 nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselMalgorzataWypych">„W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody w art. 12 ust. 8 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselMalgorzataWypych">„1a) dzieci i młodzież nie dłużej niż do ukończenia 18. roku życia w okresie pobierania nauki języka polskiego””.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselMalgorzataWypych">Myślę, że wszyscy posłowie otrzymali już tę poprawkę. Wprowadzenie poprawki wynika ze zmiany wprowadzonej w art. 4, dotyczącej wyliczenia placówek. Proszę o przyjecie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przepraszam, to jest ust. 1a?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselMalgorzataWypych">W ustawie o ochronie przyrody w art. 12 ust. 8 po pkt 1 dodaje się pkt 1a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są uwagi do tej propozycji? Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Rozumiem, że art. 3 przyjmujemy wraz z proponowaną zmianą. Nie ma sprzeciwu. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy są uwagi bądź sprzeciw wobec przyjęcia art. 4? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Co się stało z art. 5? Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Jeśli można, kilka zdań do art. 4 i do trybu wydawania legitymacji. Chciałbym w imieniu MSZ podziękować za projekt ustawy, która jest bardzo oczekiwana i wprowadza pozytywne rozwiązania. Jest to konkretna motywacja dla dzieci uczących się języka polskiego. Ustawa wprowadza pewne symboliczne nagrody oraz konkretne narzędzia do przebywania w kraju. Jest to ukłon w stronę szkolnictwa społecznego, polonijnego, dotychczas traktowanego nieadekwatnie do wielkiego wkładu, jaki wnosi.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Chciałbym przedstawić państwu posłom pewną kwestię do rozważenia, a raczej poinformować państwa. Wielokrotnie zwracaliśmy się, również w trakcie prac nad ustawą budżetową, o zwiększenie obsady konsularnej, zwiększenie liczby etatów konsularnych. Zwracam się zwłaszcza do koleżanek i kolegów z Komisji Łączności z Polakami za Granicą. Wielokrotnie rozmawialiśmy o tym, że na Zachodzie czeka się na paszport wiele miesięcy. Państwo zapewne macie kontakty z naszymi rodakami za granicą. Macie świadomość, jak wielki jest to dla nich problem. Rodacy na Wschodzie czekają wiele miesięcy na Kartę Polaka. Nie dość, że nie zwiększamy obsady konsularnej, to znacząco dokładamy obowiązków naszym konsulom.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Za granicą rokrocznie nasze służby konsularne wydaja ok. 200 tys. paszportów. Paszporty są wydawane raz na 10 lat. Na paszporty czeka się w wielu naszych placówkach kilka miesięcy. Na Wschodzie wydawanych jest co roku dwadzieścia kilka tysięcy Kart Polaka. Są przypadki kilkumiesięcznego oczekiwania. Karta Polaka wydawana jest jednokrotnie.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Teraz rozważamy jeszcze dodanie obowiązków służbie konsularnej poprzez wydawanie rokrocznie 150 tys. legitymacji szkolnych. Czy służby konsularne temu podołają? Pozostawiam to bez odpowiedzi. Chciałbym, żeby państwo mieli świadomość, że jeśli nie zwiększymy obsady konsularnej, to czas oczekiwania na wyżej wymienione dokumenty znacznie się wydłuży. Zachęcam państwa do rozważenia, żeby to szkoły społeczne wydawały legitymacje, a polskie służby konsularne jedynie zapewniałyby akredytację tym szkołom, albo żeby to robiły służby ORPEG.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanDziedziczak">Jeśli jesteśmy niezadowoleni z czasu oczekiwania na wydanie paszportu czy Karty Polaka, to dokładając 150 tys. czynności konsularnych na pewno nie poprawimy istniejącej sytuacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Liczymy na to, że minister zwiększy obsadę konsularną i będzie to wszystko działać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SekretarzstanuwMSZJanDziedziczak">Wszystko w rękach pana posła uchwalającego ustawę budżetową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani przewodnicząca Krystyna Szumilas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Dziękuję bardzo. Jest bardzo proste rozwiązanie. Wszystkie dzieci do 18. roku życia powinny mieć ulgę. Wtedy nie byłoby problemu z wystawianiem legitymacji.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">Ta ustawa, niestety, dzieli polskie dzieci na te lepsze i gorsze, ponieważ tylko te dzieci, które chodzą do szkół polskich za granica, będą miały możliwość skorzystania z ulgi. Niestety, to jest bardzo mały procent dzieci. Są dzieci obywateli polskich mieszkających za granicą, które nie chodzą do polskich szkół. Rodzice uczą ich języka polskiego. Te dzieci nie będą mogły skorzystać z ulgi.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PoselKrystynaSzumilas">Bardzo proszę rząd, bo to rząd ma w ręku instrumenty, aby o tych dzieciach pomyśleć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzstanuwMSZJanDziedziczak">To był komentarz do mojej wypowiedzi, więc chciałbym się do niego odnieść. Istotą ustawy jest, żeby nagrodzić i zmotywować dzieci oraz dzielnych rodziców, aby posyłali dzieci do szkół polonijnych. Przyznanie tego przywileju wszystkim świadczyłoby o niezrozumieniu istoty ustawy i niezrozumieniu tego, czym jest szkolnictwo polonijne za granicą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 5? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości projektu ustawy wraz z wprowadzonymi poprawkami? Nie ma. Stwierdzam, że projekt został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Kto będzie posłem sprawozdawcą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselMichalDworczyk">Proponuję panią poseł Wypych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest zgoda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselMalgorzataWypych">Tak. Jest zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>