text_structure.xml
12.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panią minister edukacji narodowej Annę Zalewską razem z towarzyszącymi osobami, witam gości. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (druki nr 280 i 319). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Dziękuję. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji. Mamy poprawkę nr 1, przedstawiciel wnioskodawców, bardzo proszę. Kto zabiera głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrystianJarubas">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Odnośnie do poprawki zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego chciałbym zaznaczyć, że likwidujemy godziny karciane, ale w ten sposób pozostawiamy dyrektorom szkół większe możliwości przydzielania nauczycielom godzin w nieokreślonym wymiarze. W konsekwencji jedni nauczyciele mogą prowadzić więcej zajęć, a inni wcale. Odczytam naszą poprawkę, jest dosyć krótka: KP PSL zgłasza poprawkę do sprawozdania Komisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw. W art. 1 w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dziennik Ustaw z 2014 r. poz. 191 z późn. zm.) wprowadza się następującą zmianę: w art. 1 w pkt. 5 w art. 42 w lit. a w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie „2) inne zajęcia i czynności, których rodzaje i wymiar określa statut szkoły”. Bardzo proszę o poparcie tej poprawki, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Stanowisko rządu, pani minister osobiście, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MinisterEdukacjiNarodowejAnnaZalewska">Bardzo dziękuję, jak zwykle na Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży zabieram głos z niezwykłą przyjemnością. Pana posła nie było, kiedy odpowiadałam między innymi na pytania pana posła podczas debaty sejmowej, ale uczciwie do protokołu wyjaśniałam wszystko, w tym także odnosiłam się do poprawki. Ta poprawka niestety burzy sporo porządków. Po pierwsze, nieprawdą jest, że zmieniamy cokolwiek w art. 42 oprócz godzin karcianych, dlatego, że zapis pozostał bez zmian i dlatego została osiągnięta zgoda i kompromis. Zapis jest taki sam jak przed wprowadzeniem godzin karcianych, kiedy były takie, a nie inne zasady funkcjonowania szkoły, zapisane m.in. w statucie szkoły. Przypominam, że statut szkoły określa w szczególności organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych. Nie było takich sytuacji, żeby szkoła była w jakikolwiek sposób zaburzona. Jeżeli chodzi o zapis zajęć, w tym pensum, jest on bardzo precyzyjny i jednoznaczny, w tym w odniesieniu do problemu, którego najbardziej obawiają się nauczyciele – żeby znowu nie doszło do zaburzenia i wprowadzania ich do świetlic szkolnych. Jeżeli chodzi o realizację tych zajęć dodatkowych, rzeczywiście Ministerstwo Edukacji Narodowej sprawdziło, w 43% zajęcia były konstruowane niewłaściwie, ale miało się wrażenie, że było duże przyzwolenie na taką właśnie realizację. Tego przyzwolenia przez to Ministerstwo Edukacji absolutnie nie będzie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MinisterEdukacjiNarodowejAnnaZalewska">W związku z tym uważamy, że jest to niezasadna poprawka, ponieważ jest już ona regulowana przez statuty szkolne. Jednocześnie, gdyby do niej doszło, trzeba by było zmieniać całe rozporządzenie – to prawie książka – dotyczące statutu w szkole. Oczywiście, my się takich wyzwań nie boimy, natomiast nie widzimy szczególnej potrzeby. Słowo „wymiar” również burzy ten porządek związany z zajęciami i czynnościami, dlatego, że ma rzeczywiście już kodeksowy charakter. Pan poseł także nie słyszał mojej analizy i analizy Biura Analiz Sejmu, w jednej z opinii, którą pan cytował pokazywałam nieprawidłowości nie tylko w rozumowaniu, ale również w posługiwaniu się niektórymi danymi, które są nieprawidłowe. W związku z tym, czy rzeczywiście tak jest, że jeżeli dyrektor szkoły, który – przypominam – jest liderem odpowiedzialnym, biorącym dodatkowe wynagrodzenie za organizację życia w szkole, jest w stanie zorganizować te zajęcia w sposób zasadny. I rzeczywiście będzie tak, że jeden nauczyciel nie będzie miał zajęć, ponieważ nie są one potrzebne, ale inny będzie miał – uzgodnione na Radzie Pedagogicznej i wynikające z planu pracy i ze statutu – zajęcia za które otrzyma dodatkowe wynagrodzenie. Są także dodatki motywacyjne, jest możliwość nagrodzenia nagrodą dyrektora szkoły, starosty, nagrodą kuratora oświaty czy nagrodą ministra. Jest sporo możliwości motywacyjnych. W związku z tym, proszę przyjąć wyjaśnienie i taką deklarację, że ten rok po wejściu w życie tych zmian, będzie rokiem szczególnym, będzie rokiem monitorowania. Jeżeli dojdzie do nieprawidłowości, do niewłaściwej interpretacji – aczkolwiek wydaje się, że zapis nie wymaga interpretacji – będziemy reagować na bieżąco, wówczas gdy zauważymy nadużycia, będziemy reagować.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Za chwilę oddam głos wnioskodawcy. Teraz głos państwa posłów za i przeciw, jeden głos – pan poseł Sprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselLechSprawka">Zgłaszam sprzeciw. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pan poseł wnioskodawca, bardzo proszę, panie Krystianie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrystianJarubas">Dziękuje bardzo, panie przewodniczący. Dziękuje bardzo pani minister za wyjaśnienie. Czy mam rozumieć, że te głosy, które słyszymy od nauczycieli w tej chwili i te obawy, że po likwidacji godzin karcianych będą pracowali więcej niż było to unormowane, niż dotychczas wynosił ten wymiar czasu pracy – czyli te 2 godziny, są bezzasadne. Rozumiem, że dyrektorzy nie będą zlecać do 22 godzin, czy do 30 – jak pan poseł tutaj mówi – rozumiem, że pani minister zapewnia, że nic takiego nie będzie się działo. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MinisterEdukacjiNarodowejAnnaZalewska">Jeżeli będzie się działo, to będziemy bardzo intensywnie się temu przyglądać. Myślę, że będziemy w stałym kontakcie z panem posłem i wspólnie będziemy analizować funkcjonowanie tego przepisu. Mam nadzieję, że pan poseł będzie bardzo krytyczny i jeżeli cokolwiek się będzie działo, to ja jestem do dyspozycji pana posła. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselKrystianJarubas">Dziękuję bardzo pani minister, uspokoiła mnie pani. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Biuro Legislacyjne, czy są jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. W takim razie, kto jest za wnioskiem o przyjęcie przez Sejm poprawki nr 1, proszę o policzenie. Poprawka nr 1. Kto jest przeciw? Kto z państwa się wstrzymał? Proszę o wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzKomisjiSejmowejPawelWitecki">1 głos – za, 35 – przeciw, 1 głos – wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Poprawka następna. Poprawka nr 2, bardzo proszę wnioskodawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselLechSprawka">W poprawce nr 2 chodzi o to, że jest to poprawka wynikająca ze zmian, jakie weszły od 1 marca – zmieniły się zasady techniki prawodawczej. Otóż, przepisy epizodyczne powinny być umieszczane przed przepisami przejściowymi i stąd też zmiana numeracji artykułów: 9 i 10 oraz art. 7 i 8. Po prostu zamieniają się oznaczeniem cyfrowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo, czy rząd widzi potrzebę zabrania głosu w tej sprawie? Nie. Dziękuję. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki? Nie ma. Rozumiem, że Komisja przyjęła te poprawkę. Poprawka nr 3, bardzo proszę poseł wnioskodawca.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselLechSprawka">W poprawce nr 3 proponuje się dodać art. 8a, jest to jeden z przepisów epizodycznych, czyli tych, które kształtują kwestię postępowania dyscyplinarnego w stosunku do nauczycieli przedszkoli i szkół, które zapisane są w podpunkcie 1 i 2 proponowanego art. 8a, dotyczące postępowania dyscyplinarnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuje bardzo. Czy pani minister? Strona rządowa nie ma potrzeby zabrania głosu. Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Ewentualnie takie pytanie z naszej strony: czy nie należałoby może rozpatrywać łącznie poprawki nr 3 z poprawką nr 4. Dlatego, że z poprawki nr 3 wynika, że przepisy dotyczące postepowania będą stosowane do końca sierpnia w odniesieniu do pewnej kategorii nauczycieli, a później z art. 12 wejdą w szerszym zakresie od dnia 1 września. Jest to pewna spójna koncepcja, że pewien zakres ma obowiązywać do końca sierpnia 2016 r., a później od dnia 1 września 2016 szerzej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pan poseł wnioskodawca, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselLechSprawka">Ja to przyjmuję, ale jeszcze proszę o ustosunkowanie się ministerstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Pani minister, bardzo proszę o ustosunkowanie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MinisterEdukacjiNarodowejAnnaZalewska">Jak zwykle dziękujemy legislatorom za współpracę, to bardzo cenna uwaga. Dziękujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jest propozycja, żeby rozpatrzyć wspólnie poprawkę nr 3 i nr 4. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie ma. Czy jest sprzeciw Wysokiej Komisji wobec przyjęcia tych poprawek? Nie ma. W takim razie Wysoka Komisja przyjęła wniosek, przyjęła te dwie poprawki. W takim razie proszę o propozycję posła sprawozdawcy. Czyli rozumiem, że poseł wnioskodawca może być posłem sprawozdawcą? Poseł Sprawka? Tak, panie pośle, zgadza się pan?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselLechSprawka">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że porządek dzienny naszego dzisiejszego, wspólnego posiedzenia Komisji został wyczerpany. Protokół będzie tam, gdzie zawsze. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo pani minister i wszystkim państwu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>