text_structure.xml 20.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny, który państwo znacie, obejmuje w pkt. 1 rozpatrzenie planu pracy Komisji na okres do 31 lipca br., a w pkt. 2 – rozpatrzenie wniosku o powołanie i wybór składów oraz o zakresie działania pięciu podkomisji: do spraw nauki i szkolnictwa wyższego, jakości kształcenia i wychowania, młodzieży, ekonomiki edukacji i nauki oraz podkomisji ds. kształcenia zawodowego. Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do realizacji tegoż porządku. Informuję, że zgodnie z naszymi wcześniejszymi ustaleniami, projekt planu pracy został przygotowany przez prezydium Komisji jako efekt propozycji, jakie państwo złożyliście w określonym czasie, który również był wyznaczony. Uwzględnione zostały w nim także wszelkie dokumenty rządowe, projekty ustaw, które są kierowane do naszej Komisji przez marszałka czy Sejm, informacje pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli – tych trochę będziemy mieli do rozpatrzenia, a także tematy proponowane przez inne komisje sejmowe. Mamy, na przykład, taką propozycję z Komisji Gospodarki i Rozwoju, że zrobić wspólne posiedzenie w sprawie szkolnictwa zawodowego i również te propozycję uwzględniliśmy w planie pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Oczywiście, wszystkie tematy zaproponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej bądź też Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego także będziemy uwzględniali. Te, które zostały zgłoszone są w obecnym planie pracy, ale – jak się zapewne wszyscy państwo domyślacie – nie jest on zamknięty. Jest to plan otwarty ze względu na chociażby propozycje rządowe, które zapewne do nas spłyną w pierwszej połowie tego roku. Zostawiamy wobec tego wolne miejsca na ewentualne propozycje ze strony czy to rządu, czy marszałka Sejmu, nie mówiąc oczywiście o bieżących potrzebach. Czy są jakieś uwagi do planu prac? Bardzo proszę, pani posłanka Joanna Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam jedno pytanie, które chciałabym zadać celem uzupełnienia planu pracy Komisji, jeśli pan przewodniczący uzna to za właściwie. Pytanie dotyczy tematu przewidzianego na maj 2016: Informacja Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli komercjalizacji wyników badań naukowych wraz ze stanowiskiem ministra nauki i szkolnictwa wyższego. Chciałabym dowiedzieć się bliżej, jakie pytanie, czy też jaki wniosek został postawiony do Najwyższej Izby Kontroli. Interesuje nas, na przykład, czy CNT (Centrum Nowych Technologii) wypełniało swoje zadanie. Bardzo bym prosiła o przybliżenie, jaki będzie zakres tego tematu, ponieważ z samego zapisu w planie pracy nic nie wynika. Prosiłabym również o rozważenie następującego uzupełnienia. Po pierwsze – pod koniec poprzedniej kadencji weszła nowelizacja ustawy o języku polskim, która jest bardzo doniosła w skutkach, ponieważ całkowicie zmieni system certyfikacji nauczania języka polskiego jako języka obcego. Miała powstać mapa miejsc, w których takie certyfikacje będzie można uzyskać, i wiązały się z tym duże oszczędności. Ponieważ był to koniec poprzedniej kadencji, więc teraz warto dowiedzieć się, na jakim jest to etapie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselJoannaFabisiak">W tym planie pracy nie znalazłam żadnego tematu, poświęconego szkolnictwu polonijnemu. Tymczasem, na przykład, szkoła w Atenach stanowi problem. Zadałam o to pytanie na posiedzeniu Komisji Łączności z Polakami za Granicą; niestety, od dłuższego czasu nie mam odpowiedzi. Jest to problem setek rodzin polskich zamieszkujących w Atenach. Bardzo bym więc prosiła, aby tę tematykę również uwzględnić, czy poprzez zorganizowanie wspólnego posiedzenia Komisji, czy w inny sposób. Sądziłam, że taki wniosek z Komisji Łączności z Polakami za Granicą wpłynie do pana przewodniczącego. Bardzo proszę o uwzględnienie powyższego tematu w tej pierwszej połowie roku i to możliwie najwcześniej, ponieważ odnośnie do szkoły w Atenach muszą być podjęte jakieś decyzje ze względu na konieczność przeprowadzenia i zakończenia organizacji roku szkolnego. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele muszą wiedzieć, czy szkoła będzie nadal wygaszana, czy też są jakieś inne pomysły na jej funkcjonowanie. Podaję tylko jeden przykład, ale jest ich znacznie więcej i uważam, że z tym problemem Komisja powinna się zmierzyć na początku kadencji. Problem szkolnictwa polonijnego dotyczy przynajmniej – myślę, że jest ich nawet więcej – grupy 100 tys. dzieci. Uważam, że członkowie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży powinni teraz, na początku kadencji, zapoznać się z powyższym problemem i stąd moja propozycja, żeby ten temat znalazł się w planie pracy w pierwszej połowie roku. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Chcę przypomnieć pani poseł, że do 21 grudnia należało składać propozycje, dotyczące problematyki pracy Komisji na pierwszą połowę roku 2016. Oczywiście, jeśli pojawiają się nowe propozycje, to bardzo proszę o skierowanie ich na piśmie do prezydium Komisji w takiej formie, żebyśmy wiedzieli ostatecznie, jak dany problem ująć… Panie profesorze, za chwilę… Teraz poproszę pana dyrektora z Najwyższej Izby Kontroli, który przedstawi kilka słów wyjaśnienia w odpowiedzi na prośbę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegowNajwyzszejIzbieKontroliPiotrProkopczyk">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo – Piotr Prokopczyk, dyrektor departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego w Najwyższej Izbie Kontroli – jeżeli chodzi o kwestię związaną z pytaniem dotyczącym zakresu przedmiotowego kontroli komercjalizacji badań naukowych, to pragnę wyjaśnić, że kluczowym pytaniem, które tutaj zostało postawione w trakcie kontroli, była kwestia skuteczności mechanizmów wsparcia programów, które są realizowane przez przede wszystkim Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Chodzi również o programy realizowane przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego w obszarze wsparcia komercjalizacji, czyli tego momentu, kiedy chcemy już wdrożyć gotowe wyniki badań naukowych i czerpać z nich zyski. W związku z powyższym, jest to kluczowy zakres tej kontroli. W tej chwili jesteśmy w trakcie opracowywania raportu z kontroli; proszę dać nam jeszcze trochę czasu, właśnie w związku z tym został wskazany ten termin majowy w planie pracy Komisji. Przygotowanie raportu musi jeszcze chwilę potrwać zanim będzie gotowy projekt informacji o wynikach kontroli.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegowNajwyzszejIzbieKontroliPiotrProkopczyk">Mógłbym również odnieść się do kwestii związanej z nauczaniem polskich dzieci za granicą. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę wykonywania zadań w zakresie współpracy z Polonią i Polakami za granicą, ukierunkowanych na podtrzymywanie więzi z krajem i wspomaganie emigracji powrotnej. Ten obszar, przynajmniej częściowo, był realizowany przez Departament Administracji Publicznej NIK i problem związany z kształceniem oraz podręcznikami był podnoszony. Chciałbym podkreślić, że takie materiały NIK posiada, dysponuje nimi i będzie można z nich skorzystać.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegowNajwyzszejIzbieKontroliPiotrProkopczyk">Panie przewodniczący, jeżeli mógłbym jeszcze jedną sprawę poruszyć, ponieważ nie wiem, czy potem będę miał okazję. Odnośnie do samego planu pracy, my przekazaliśmy informacje o terminach, kiedy będziemy gotowi przesłać raporty i informacje o wynikach kontroli. Widzę, na przykład, że na już styczeń mamy zaplanowanych kilka posiedzeń. Prawdopodobnie dotrzymamy terminu przesłania informacji do końca stycznia, ale może okazać się, że faktyczna możliwość omówienia raportu będzie na początku lutego lub w lutym. Chciałem zwrócić uwagę na takie przesunięcie czasowe, ponieważ terminy, które przekazaliśmy, są to terminy dostarczenia do parlamentu. Prawdopodobnie więc będzie to koniec stycznia i trzeba wziąć to pod uwagę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję bardzo. Na pewno będziemy starali się podchodzić elastycznie. Poszczególne tematy są przypisane do terminarza na poszczególne miesiące orientacyjnie i oczywiście będziemy je realizowali w miarę jak będą wpływały do nas dokumenty i projekty ustaw. Profesor Marian Zembala, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarianZembala">Państwo przewodniczący, wśród pozycji na czerwiec jest propozycja MEN-u – Informacja na temat wypoczynku dzieci i młodzieży – nowe rozwiązania prawne. To bardzo dobry pomysł, tylko proszę rozważyć czy nie powinniśmy mówić o tym w marcu, dlatego że jak mówi się o zmianach w czerwcu, to cały ogrom przygotowań już jest dokonany. Mnie się podoba ta inicjatywa, natomiast mówię także z perspektywy obserwacji 18 różnych obozów młodzieżowych i dziecięcych w ubiegłym roku. Widać było wyraźny podział i skutki niekorzystnych rozwiązań dla obozów harcerskich i namiotowych, różnych – samorządowych, organizacji katolickich, było im znacznie trudniej. Być może również na to spokojnie zwrócimy uwagę, tylko omawiając problem w marcu, a nie w czerwcu. Zyskujemy, po prostu, więcej czasu na przygotowanie. To jest moja propozycja. Wysłałem również pewną propozycję, której w tym planie prac nie ma, ale mamy również drugą połowę roku na realizację więc wyślę ponownie. Propozycja tematu posiedzenia brzmiała: Polski model prozdrowotnego odżywiania dzieci i młodzieży. Propozycja odnosi się do pewnego wspólnego myślenia o odżywianiu w trosce o dzieci i ich odżywianie. Jeżeli nie zmieści się teraz, to przeniesiemy temat do drugiego półrocza, żeby połączyć razem doświadczenia wielu ekspertów – państwa, nauczycieli, wychowawców i rodziców. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję. Ta druga propozycja jest, oczywiście, przeznaczona na wspólne posiedzenie z Komisją Zdrowia więc będziemy ją wysyłali w drugiej połowie roku. Jeśli chodzi o kwestię czerwiec-marzec, czyli kwestię obozów – tutaj przyjęliśmy propozycję terminową Ministerstwa Edukacji Narodowej, ale jak się ukonstytuuje podkomisja ds. młodzieży, to może postulować do ministerstwa, żeby ten temat został wcześniej skierowany do podkomisji. To zawsze może być uwzględnione. Czy są jeszcze jakieś uwagi do planu pracy, czy możemy uznać, że został przyjęty? Plan pracy Komisji został przyjęty. Dziękuję bardzo. Ten punkt zamykamy. W takim razie, jeśli nie ma sprzeciwu, to nie będę już poddawał tego wniosku pod głosowanie. Stwierdzam, że plan pracy Komisji do 31 lipca 2016 r. został przyjęty, z tym – tak jak powiedziałem – elastycznym ewentualnym otwarciem na wszelkie propozycje, czy rządowe, czy marszałka Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Informuję, że Prezydium Sejmu wyraziło zgodę na powołanie pięciu podkomisji stałych naszej Komisji. Zgodnie z art. 165 ust. 1 regulaminu Sejmu, Komisja powołując podkomisje stałe określa ich skład oraz zakres działania, tak że przystąpimy po kolei do powoływania poszczególnych podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Zaczynamy od podkomisji stałej do spraw nauki i szkolnictwa wyższego. Proponowany zakres działania: analiza bieżącej sytuacji i projektowanych zmian w systemie nauki i szkolnictwa wyższego, w tym sprawy polityki naukowej, innowacyjnej, organizacji, finansowania nauki i szkolnictwa wyższego; problematyka wdrożenia wyników badań do gospodarki i integracji nauki z gospodarką; zagadnienie jakości kształcenia studentów i doktorantów, kształcenia kadr dydaktyczno-naukowych, modelu kariery naukowej i dostosowania kształcenia do potrzeb rynku pracy; tematyka współpracy polskich placówek naukowych z zagranicą. Taki jest – myślę, że wystarczająco szeroko – zakreślony zakres prac podkomisji. Do podkomisji akces zgłosili posłowie: Joanna Borowiak, Józef Brynkus, Jacek Kurzępa, Marian Zembala, Katarzyna Lubnauer, Aleksander Mrówczyński, Jerzy Żyżyński, Włodzimierz Bernacki, Ewa Tomaszewska, Włodzimierz Nykiel i Rafał Grupiński. Czy są jeszcze zgłoszenia do tej podkomisji? Tak? Joanna Fabisiak, proszę. Czy możemy w takim razie przyjąć skład?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poseł Tomasz Jaskóła (Kukiz’15):</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Panie przewodniczący, mam pytanie, czy posłowie mogą należeć do dwóch podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Tak, oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poseł Tomasz Jaskóła (Kukiz’15):</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">To bardzo proszę, Tomasz Jaskóła, ja również chciałbym się zgłosić do tej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dobrze, trzynasta osoba. Piękna liczba. Tomasz Jaskóła. W takim razie, czy jest sprzeciw wobec wniosku o powołanie tej podkomisji w składzie jak przeczytałem powyżej? Nie ma. Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">W takim razie – podkomisja stała do spraw jakości kształcenia i wychowania. Proponowany zakres działania podkomisji: analiza aktualnej sytuacji i projektowanych zmian w systemie oświaty i wychowania, w tym kwestii wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego i wychowania na kolejnych poziomach edukacyjnych; analiza kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli; kształcenia dorosłych; nadzoru pedagogicznego; problematyka oświaty polskiej za granicą. Do podkomisji akces zgłosili posłowie: Joanna Borowiak, Józef Brynkus, Dariusz Piontkowski, Katarzyna Lubnauer, Anna Cicholska, Aleksander Mrówczyński, Andrzej Kryj, Krystyna Wróblewska, Iwona Michałek, Zbigniew Dolata, Lidia Burzyńska, Elżbieta Gapińska, Krystyna Szumilas, Marzena Machałek i Jacek Protasiewicz. Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia? Czy jest sprzeciw wobec powołania tej podkomisji w powyższym składzie? Nie ma. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Powołujemy podkomisję stałą do spraw młodzieży. Proponowany zakres działania: rozpatrywanie różnorodnych aspektów – bardzo mi się to podoba – życia młodego pokolenia, a w szczególności ochrony praw dzieci i młodzieży, w tym wyrównywania szans edukacyjnych, profilaktyki zdrowotnej, promocji zdrowia, kultury fizycznej oraz sportu i wypoczynku; opieki nad dziećmi i młodzieżą; pomocy psychologiczno-pedagogicznej; zwalczania uzależnień, co jest bardzo ważne, zjawisk patologii, agresji; problematyka bezpieczeństwa w szkołach; aktywizacja adaptacji społeczno-zawodowej młodzieży. Do podkomisji akces zgłosili posłowie: Jacek Kurzępa, Wojciech Ziemniak, Krystyna Wróblewska, Mirosława Stachowiak-Różecka, Iwona Michałek, Włodzimierz Bernacki, Lidia Burzyńska, Jarosław Krajewski, Krystyna Szumilas, Elżbieta Gapińska i Tomasz Jaskóła. Tak? Jeszcze Joanna Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarianZembala">Jeżeli ja mogę prosić o akceptację mojej osoby do tej wyjątkowej podkomisji. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselKingaGajewska">Jeszcze ja bym bardzo prosiła o dopisanie do tej podkomisji. Gajewska Kinga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dobrze, Kinga Gajewska. Czy jest sprzeciw wobec powołania podkomisji w tym składzie i z tym zakresem pracy? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przystępujemy do powołania podkomisji stałej do spraw ekonomiki edukacji i nauki. Proponowany przez prezydium zakres działania: sprawy finansowania edukacji i nauki, a w szczególności analiza projektów ustaw budżetowych oraz sprawozdań z ich wykonania w zakresie właściwości Komisji; monitorowanie bieżących problemów finansowych; rozpatrywanie i wykonywanie wstępnej oceny koncepcji systemowych rozwiązań finansowania oświaty i szkolnictwa wyższego i nauki; analiza wykorzystania środków Unii Europejskiej na projekty w obszarze edukacji i nauki. Do podkomisji zgłosili się posłowie: Anna Cicholska, Jerzy Żyżyński, Krystyna Wróblewska, Ewa Tomaszewska, Urszula Rusecka, Lech Sprawka, Joanna Schmidt, Krystyna Szumilas, Marzena Machałek i Adam Korol. Czy są jeszcze jakieś inne zgłoszenia?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poseł Paweł Skutecki (Kukiz’15):</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Bardzo proszę o dołączenie do tej podkomisji, Paweł Skutecki.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dobrze. Czy jest sprzeciw wobec powołania tej stałej podkomisji z takim zakresem prac i w takim składzie? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Przystępujemy do powołania podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego. Zakres działania podkomisji przyjęty przez prezydium: monitorowanie projektów wdrażanej od roku 2012 reformy szkolnictwa zawodowego, w tym kwestie takie, jak m.in. stopień przygotowania i postępy reformy, edukacja zawodowa w szkołach i formach pozaszkolnych, poradnictwo zawodowe, kształcenie i doskonalenie kadry dydaktycznej oraz egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Do podkomisji akces zgłosili posłowie: Katarzyna Osos, Krystian Jarubas, Andrzej Kryj, Krystyna Wróblewska, Mirosława Stachowiak-Różecka, Urszula Rusecka, Lech Sprawka, Krystyna Szumilas. Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia? Dobrze, pan Dariusz Piontkowski, Robert Warwas i Joanna Fabisiak.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Poseł Paweł Skutecki (Kukiz’15):</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Paweł Skutecki, również poproszę do tej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dziękuję, bardzo proszę. Czy to wszystkie zgłoszenia? Wyczerpaliśmy propozycje? Czy jest sprzeciw wobec powołania podkomisji w tym składzie i z takim zakresem pracy? Jeśli nie ma, to rozumiem, że Komisja przyjęła wniosek. O posiedzeniach konstytuujących podkomisje poinformujemy na bieżąco, w każdym pierwszym posiedzeniu podkomisji weźmie udział jeden z członków prezydium Komisji. Poinformujemy państwa na bieżąco i myślę, że zrobimy to dzisiaj lub jutro. Pani przewodnicząca?</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Głosy z sali:</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Dzisiaj, jutro nie. Jutro będzie problem.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PrzewodniczacyposelRafalGrupinski">Jeśli się uda to poinformujemy część dzisiaj, część na otwarciu następnego posiedzenia, dobrze? Za chwilę ukonstytuuje się podkomisja do spraw nauki i szkolnictwa wyższego, natomiast odnośnie do pozostałych zdecyduje prezydium. Dzisiaj na tym porządek dzienny został wyczerpany, tak że dziękuję, zamykam posiedzenie i zapraszam osoby, które zapisały się do podkomisji stałej do spraw nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>