text_structure.xml 20.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, proszę o zajęcie miejsc. Witam pana ministra. Proszę państwa, zanim rozpoczniemy posiedzenie Komisji, chciałbym państwa poinformować i jednocześnie zaprosić, bo obawiam się, że może w trakcie posiedzenia ktoś wyjdzie i nam to umknie, a mamy chyba dzisiaj w naszej dotychczasowej historii tej ponad trzyletniej kadencji posiedzeń Komisji, moim skromnym zdaniem, najważniejsze wydarzenie społeczne w Sejmie. Chciałbym państwa zaprosić – w holu przy kaplicy sejmowej, między hotelem a Sejmem, jest wystawa, która się nazywa „Dla ciebie zginął żołnierz, strażak, policjant, a dla mnie tata”. Dzieci i małżonkowie oraz rodziny poległych na służbie policjantów, strażaków, ratowników górskich i pracowników służb specjalnych zorganizowały wystawę o tych funkcjonariuszach, którzy zginęli na służbie. Są to ich dzieci i ich małżonkowie. Wystawa jest zorganizowana bardzo pięknie, jest połączona z bardzo ciekawym wydawnictwem, kilkoma wydawnictwami. Są to osoby, które w tragicznych okolicznościach podczas swoich interwencji zginęły zastrzelone na przykład przez bandytów albo zginęły w pożarze, ratując innym życie. Tak że serdecznie wszystkich państwa zapraszam. Wystawa rozpoczyna się o godzinie 12.00. Jest tam dużo małżonek, mężów – bo też dotyczy kobiet, które zginęły na służbie – i dzieci. Oczekują oni na naszą obecność. Dlatego to mówię, że to jest o godzinie 12.00, a jest już 11.07.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Szanowni państwo, jesteśmy w pierwszym czytaniu, a zatem poproszę o zabranie głosu pana Pawła Majewskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (druk nr 3347).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Od razu powiem, że już przed Komisją porozumieliśmy się miedzy klubami, że do pracy nad tym dosyć obszernym, jak widać, dokumentem, będzie powołana podkomisja nadzwyczajna. A zatem teraz wysłuchamy pana ministra, który przedstawi w pierwszym czytaniu projekt ustawy, i potem, myślę, że dosyć sprawnie, mam nadzieję, nie po jakiejś długiej dyskusji, żebyśmy się wyrobili do godziny 12.00, przejdziemy do powołania podkomisji i ustalimy tryb jej pracy. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący, szanowne panie posłanki, panowie posłowie, szanowni państwo, chciałbym zaprezentować rządowy projekt ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Zastępuje on ustawę z 2001 r. o tym samym tytule, która weszła w życie 1 lipca 2001 r. jako ustawa szczególna w stosunku do ustawy z dnia 19 listopada 1990 r. – Prawo o działalności gospodarczej, i wprowadzała obowiązek posiadania koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Przez osiemnaście lat funkcjonowania tej ustawy MSWiA zebrało doświadczenia, których efektem była decyzja kierownictwa resortu o przygotowaniu nowego aktu prawnego, w sposób przejrzysty określającego zasady koncesjonowania tego obszaru. Ponadto potrzeba opracowania tej regulacji wynika z konieczności wdrożenia aktów prawa unijnego, do czego Polska jest zobowiązana jako państwo członkowskie UE. Projekt ustawy dostosowuje polskie prawo do aktualnych obowiązujących przepisów UE: rozporządzenia 258/2012 PE i Rady z dnia 14 marca 2012 r. przeciwko nielegalnemu wytwarzaniu i obrotowi bronią palną i jej częściami, komponentami oraz amunicją, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, dyrektywy 477/91 Rady z dnia 18 czerwca 1991 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni zmienionej dyrektywą PE i Rady z dnia 21 maja 2008 r. oraz dyrektywą PE i Rady z dnia 17 maja 2017 r., jeśli chodzi o obowiązek śledzenia historii broni palnej oraz istotnych komponentów od producenta do ich nabywcy w celu ograniczenia nielegalnego wytwarzania lub nielegalnego obrotu nimi (to wszystko w zakresie odpowiedzialności MSWiA), rozporządzenia wykonawczego 2015/2403 Komisji z dnia 15 grudnia 2015 r. ustanawiającego wspólne wytyczne dotyczące norm i technik pozbawiania broni cech użytkowych w celu zagwarantowania, że broń pozbawiona cech użytkowych trwale nie nadaje się do użytku.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Projekt ustawy ujednolica również przepisy dotyczące przemieszczania amunicji do użytku cywilnego na obszarze UE, które częściowo zawarte były w nowelizowanej w przedkładanym projekcie ustawy z dnia 22 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych do użytki cywilnego. Nowelizacja umożliwi przemieszczenie amunicji na podstawie jednego dokumentu – zgody lub uprzedniej zgody przewozowej poświadczonej przez właściwego komendanta wojewódzkiego Policji, bez konieczności uzyskania dodatkowej – jak obecnie – zgody ministra właściwego ds. gospodarki. Nowe rozwiązanie umożliwi pełną kontrolę każdego transferu amunicji dokonywanego przez przedsiębiorcę na obszarze UE.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Ponadto w projekcie ustawy uwzględniono zalecenia zawarte w informacji z dnia 22 kwietnia 2015 r. o wynikach kontroli Najwyższej Izby Kontroli, zapewnienie bezpieczeństwa obywateli w związku z wytwarzaniem, transportem, przechowywaniem i stosowaniem materiałów wybuchowych do użytku cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Nowe regulacje wejdą w życie zasadniczo po 30 dniach od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać z dniem 14 grudnia 2019 r. Projektowana ustawa zachowuje zasadnicze rozwiązania w stosunku do aktualnie obowiązującej ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Istniejące rozwiązania zostały uzupełnione o przepisy wynikające z prawa UE oraz doświadczenie ze stosowania obecnie obowiązującej ustawy. Doprecyzowuje regulacje budzące wątpliwości, co wpłynie na jednolitą interpretację, zamykając zbyt szerokie pole dla uznania administracyjnego. W szczególności służy temu art. 3 projektu, który na nowo definiuje podstawowe pojęcia ustawy, oraz art. 27, który enumeratywnie i jednoznacznie określa obowiązki informacyjne przedsiębiorcy koncesjonowanego. Pragnę zaznaczyć, że definicje zawarte w przedkładanym projekcie ustawy zostały skonstruowane we współpracy ze środowiskiem naukowym, w szczególności z Wojskową Akademią Techniczną, Wojskowym Instytutem Technicznym Uzbrojenia, Inspektoratem Uzbrojenia oraz Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji i są zgodne z aktualną wiedzą naukową. Projekt nie przewiduje konieczności wymiany dotychczas udzielonych koncesji, ponieważ nie zmienia się obszar objęty reglamentacją. Wdrożenie przepisów umożliwiających wydawanie zezwoleń na wywóz broni i amunicji do krajów trzecich poza obszar UE pozwoli na pełną realizację obowiązku państwa związanych z kontrolą obrotu bronią przeznaczoną na rynek cywilny.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Wejście w życie projektowanej ustawy umożliwi też wznowienie cieszącej się dużym zainteresowaniem działalności polegającej na pozbawieniu strzeleckiej broni palnej cech użytkowych. Działania te z uwagi na brak osadzenia rozporządzenia UE w prawie krajowym nie są podejmowane od kwietnia 2016 r. Nowa ustawa ułatwi stosowanie prawa zarówno przez przedsiębiorców, jak i przez organy administracji, z uwagi na doprecyzowanie istniejących pojęć i definicji, likwidację luk prawnych nieobjętych dotychczasową regulacją, jak również włączenie do tekstu ustawy części przepisów rozporządzeń wykonawczych, które zgodnie z zasadami techniki legislacyjnej powinny być zawarte w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Zgodnie z wymogami prawa unijnego obowiązkiem uzyskania koncesji zostaną objęci rusznikarze, którym broń będzie powierzana do naprawy lub remontu. Dotychczas, o ile ich działania nie dotyczyły istotnych części broni, byli oni zwolnieni z obowiązku posiadania koncesji. Analizowaliśmy tę sprawę szczególnie, by nie nakładać dodatkowych obowiązków na przedsiębiorców; niestety wynika to z prawa unijnego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Nowością w stosunku do obowiązujących przepisów będzie powstanie systemu rejestracji broni, SRB w skrócie, który docelowo będzie zawierał zbiór danych o każdej legalnie posiadanej na terytorium RP jednostce strzeleckiej broni palnej. W SRB rejestrowana będzie broń posiadana na podstawie indywidualnych pozwoleń na broń, jak również broń wyprodukowana, nabyta i oferowana do sprzedaży przez przedsiębiorców. SRB pozwoli przedsiębiorcom na prowadzenie ewidencji dotyczącej wytworzonej i sprzedanej strzeleckiej broni palnej i automatycznej, generowanie zawiadomień o dokonanej sprzedaży takiej broni. SRB ujednolici też zasady prowadzenia ewidencji posiadanej i przeznaczonej do sprzedaży strzeleckiej broni palnej oraz umożliwi prowadzenie tej ewidencji na platformie tego systemu, łącznie z automatycznym generowaniem informacji o transakcjach związanych z tą bronią.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Wychodząc naprzeciw postulatom formułowanym przez przedsiębiorców, przepisy projektowanej ustawy nie przewidują konieczności odstrzeliwania trzech nabojów z broni przeznaczonej do obrotu. Wynika to z braku uzasadnienia utrzymywania w Polsce tego obowiązku, który praktycznie nie istnieje w innych krajach UE. Obowiązek ten wygenerował dotychczas po stronie przedsiębiorców koszty wielkości 20 mln zł, a działanie takie ma uzasadnienia, ponieważ analiza porównawcza zgromadzonych w Policji łusek ze znalezionymi na miejscu przestępstwa nie jest istotnym narzędziem do wykrywania przestępstw, co podnosili przedsiębiorcy i państwo posłowie. Rząd uwzględnił to stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">W nowych przepisach sformułowano obniżone wymogi dla przedsiębiorców wytwarzających i obracających reprodukcjami broni czarnoprochowej oraz dla rusznikarzy. Działalność ta de facto jest wykonywana przez rzemieślników prowadzących warsztaty rusznikarskie, a więc przedsiębiorców indywidualnych. Z założenia rusznikarze oraz wytwórcy i sprzedawcy reprodukcji broni czarnoprochowej są drobnymi przedsiębiorcami, gdyż jest to działalność rękodzielnicza, wymagająca dużych nakładów czasu. Ustawodawca wychodzi z założenia, że działalność rusznikarska oraz wytwarzanie reprodukcji broni czarnoprochowej i obrót nimi nie będą się odbywały na masową skalę, stąd odniesienie do tej grupy przedsiębiorców. Wprowadzono zwolnienie z obowiązku uzyskania opinii o spełnieniu warunków technicznych i organizacyjnych oraz przedstawiania zaświadczeń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i Inspektora Ochrony Środowiska, stwierdzających, że obiekt produkcyjny i magazynowy, w którym jest wykonywana działalność gospodarcza spełnia wymagania określone w przepisach sanitarnych i w przepisach o ochronie środowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Kolejnym postulatem zgłoszonym przez przedsiębiorców i uwzględnionym w projekcie ustawy jest zmiana wymaganego wieku zatrudnianych przez nich pracowników. Wiek ten obniżono z 21 do 18 lat. Obniżono również wymagany wiek przedsiębiorców ubiegających się o udzielenie koncesji z 25 do 21 lat. Z obowiązku uzyskania koncesji został uwolniony obrót bronią palną rozdzielnego ładowania przystosowaną do strzelania przy użyciu prochu czarnego wytworzoną przed 1900 r. Zakresem regulacji nie objęto też broni wpisanej na listę skarbów dziedzictwa narodowego do rejestru zabytków wojewódzkiej ewidencji zabytków i inwentarza muzealiów. Projekt ustawy uwzględnia również postulowaną przez przedsiębiorców możliwość użyczania broni dla klientów przed jej zakupem w celu wypróbowania.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Regulacje zawarte w przepisach projektowanej ustawy, odnoszące się do wdrożenia do polskiego prawa rozporządzenia UE 258/2012, ułatwią polskim przedsiębiorcom wywóz cywilnej broni i amunicji oraz innych komponentów do krajów trzecich, poza obszar UE, jak również przywóz na terytorium RP wyżej wymienionej broni i amunicji poprzez możliwość wydawania na wniosek przedsiębiorcy certyfikatu importowego, potwierdzającego wiarygodność polskiego nabywcy i uprawnienia do dokonywania zakupów w krajach trzecich oraz objęcie tej broni kontrolą państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Szanowni państwo, zwracam się z prośbą o pozytywną ocenę rozwiązań zawartych w przedłożonym projekcie ustawy i ich przyjęcie. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Jeżeli jest taka wola i potrzeba, oczywiście jest w ramach pierwszego czytania dyskusja ogólna. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekWojcik">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, panie ministrze, w moim odczuciu ta ustawa oczywiście jest potrzebna. Po pierwsze, dlatego, że rzeczywiście od uchwalenia poprzednich regulacji minęło trochę czasu. Nie wszystkie regulacje wytrzymały próbę czasu, więc na pewno trzeba ten system przejrzeć. Po drugie, rzeczywiście weszły przepisy unijne i obligują nas do stworzenia systemu rejestracji broni. W związku z tym na pewno warto się nad tą ustawą pochylić.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselMarekWojcik">Natomiast z uwagi na to, że ta materia jest dość rozległa, bo to jest ponad 170 artykułów, ale także z uwagi na charakter tej ustawy, która w sposób niezmiernie istotny wpływa na obrót bronią w Polsce i na sytuację przedsiębiorców, którzy zajmują się tą dziedziną gospodarki, myślę, że istotne jest powołanie podkomisji i spokojna praca nad tym projektem po to, żeby nie doprowadzić do takiej sytuacji, w której przez jakąś nieuwagę czy zbędny pośpiech dojdzie do uchwalenia jakichś przepisów, które utrudniłyby prowadzenie działalności w tym obszarze albo doprowadziły do przyjęcia przepisów nierozsądnych. Dlatego postuluję, zresztą tak jak rozmawialiśmy z panem przewodniczącym przed posiedzeniem, powołanie podkomisji i spokojną pracę nad tym projektem, żeby wszystkie zagadnienia spokojnie rozpatrzyć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze głosy w debacie ogólnej? Nie widzę. A zatem, proszę państwa, zamykam pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do powołania podkomisji. Jeżeli chodzi o osoby dzisiaj nieobecne, to jest uzgodnienie klubu Kukiz’15, żeby w składzie podkomisji był pan wiceprzewodniczący Bartosz Józwiak (Kukiz’15). Rozumiem, że jest zgłoszenie pana przewodniczącego Zbigniewa Sosnowskiego (PSL-UED). Chyba już nieobecny na posiedzeniu Komisji, ale na początku był obecny, podszedł do mnie i prosił o wpisanie na listę w imieniu klubu Nowoczesna pan poseł Mirosław Suchoń (N). Poproszę o zgłoszenie osób z klubu Platformy Obywatelskiej. Byłyby to trzy osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekWojcik">Trzy osoby?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dwie czy trzy? Mam tutaj napisane, że trzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekWojcik">Może najpierw ustalmy, jak liczna ma być podkomisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Byłoby: trzy, dwie i sześć, czyli jedenaście. Ale mogą państwo zgłosić trzy osoby. Będzie większa podkomisja. Wtedy więcej zgłosimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekWojcik">Bardzo proszę o podanie parytetów, kto ile osób zgłasza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Propozycja jest taka: jeden Nowoczesna, jeden Kukiz’15, jeden PSL, dwa PO, sześć PiS. Jedenaście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekWojcik">W takim razie dwie osoby muszę zgłosić. Dziękuję bardzo. W takim razie chciałbym zgłosić panów posłów Lassotę i Szymańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Z klubu PiS posłowie: Czartoryski, Siarkowska, Kubiak, Melak, Polak i Kołakowski.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że jest zgoda na wybranie podkomisji w takim składzie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, propozycja pierwszego spotkania podkomisji byłaby w środę, w przyszłym tygodniu, o godzinie 9.00 rano. Mamy już salę? Wyślemy zawiadomienie oczywiście. W sali 12 w środę, od godziny 9.00.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Oczywiście, proszę państwa, przepraszam bardzo, jeszcze ważny komunikat, bo kierując się własną wiedzą i bazą informacji, którą mamy w Komisji, zaprosiłem do prac podkomisji przedstawicieli organizacji producentów i dystrybutorów broni w Polsce, natomiast jeżeli państwo z klubu PSL czy PO, czy Nowoczesnej, czy Kukiz mają jeszcze propozycje, to jak najbardziej jesteśmy otwarci. To dotyczy wprost żywotnych interesów tejże branży, więc do prac podkomisji te zaproszenia zostaną skierowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMarekWojcik">Panie przewodniczący, wiem, że ustawą interesowali się też przedstawiciele Polskiej Izby Ochrony, funkcjonuje tam sekcja obrotu specjalnego, więc gdybym mógł prosić o zaproszenie również tych osób. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Są zaproszeni. Dobrze. Dziękuję. Czy w sprawach różnych jeszcze ktoś?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Członków podkomisji poproszę o pozostanie w celu ukonstytuowania się. Zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>