text_structure.xml
36.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam pana ministra Jarosława Zielińskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana ministra Pawła Majewskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, witam pana Mariana Banasia, wiceministra finansów i szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Witam wszystkich państwa, gości zaproszonych na posiedzenie naszej Komisji, w tym również pana generała, zastępcę komendanta głównego Policji pana Jana Lacha, oraz panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń, a zatem przystępujemy do realizacji porządku obrad. W punkcie pierwszym mamy zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2905. Dokument ten został państwu dostarczony – to ten najbardziej solidnie wyglądający. Bardzo proszę, panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowszefKrajowejAdministracjiSkarbowejMarianBanas">Szanowny panie przewodniczący, szanowni panowie ministrowie, szanowna Komisjo, chcę powiedzieć, że podstawowym celem zmian wprowadzonych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2905, jest zwalczanie szarej strefy i wyłudzeń podatkowych dzięki sprawniejszej działalności KAS. Powyższy cel ma zostać osiągnięty poprzez poprawę organizacji KAS, zapewnienie szerszego dostępu do informacji niezbędnych do realizacji jej ustawowych zadań oraz wyposażenie w narzędzia umożliwiające skuteczniejsze wykonywanie kontroli celno-skarbowej. W celu zapewnienia sprawnego i efektywnego wykonywania zadań KAS, Minister Finansów, który jest organem KAS, zostanie wyposażony w instrumenty pozwalające na wzmocnienie koordynacji zadań realizowanych przez KAS, w tym przez Służbę Celno-Skarbową. Powyższe pozwoli Ministrowi Finansów na wzmocnienie zarządczej roli ministra w procesie analizy i wdrażania rozwiązań mających na celu poprawę aparatu skarbowego państwa, a tym samym przyczyni się do sprawnego…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Jeszcze raz apeluję do państwa o wyciszenie rozmów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowszefKrajowejAdministracjiSkarbowejMarianBanas">Proponowane zmiany przyczynić się mają do poprawienia ściągalności dochodów, ale są też reakcją na dotychczasowe doświadczenia wynikające ze stosowania przepisów ustawy o KAS. Podkreślić należy, że proponowane instrumenty są reakcją na zmieniające się otoczenie służb skarbowych oraz na nowe możliwości, jakie daje technologia i oparcie działalności służb skarbowych na posiadanych danych. Tym samym mają przyczynić się również do zmniejszenia obciążeń administracyjnych w stosunku do podatników.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowszefKrajowejAdministracjiSkarbowejMarianBanas">Chcę podkreślić, że projekt przedłożony w druku 2905 ma na celu usprawnienie działań KAS w celu zapewnienia poprawy i wzmocnienia efektywności zbierania dochodów budżetowych państwa. Dla usprawnienia przepływu informacji w organach państwa Szef KAS będzie m.in. zobowiązany do corocznego przedstawienia Ministrowi Finansów sprawozdania z działalności KAS, które będzie zawierało w szczególności informacje dotyczące realizacji dochodów z należności celnych oraz innych opłat związanych z przywozem i wywozem towarów, realizacji polityki kadrowej i szkoleniowej w jednostkach organizacyjnych KAS oraz realizacji budżetu państwa w zakresie finansowania działalności KAS. W zakresie dostępu do informacji niezbędnych do realizacji ustawowych zadań KAS projekt przewiduje rozszerzenie przedmiotowe zakresu uzyskiwanych danych, m.in. o informacje o zdarzeniach mających wpływ na powstanie lub wysokość podatkowych należności budżetowych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowszefKrajowejAdministracjiSkarbowejMarianBanas">W projekcie wprowadzono również regulację umożliwiającą występowanie przez KAS na etapie czynności analitycznych do instytucji finansowych z żądaniem podania danych posiadacza rachunku bankowego wykorzystywanego do działania w szarej strefie. Przyznane uprawnienie jest środkiem, który pozwoli na ustalenie danych osoby, która ukrywa swoje dane w celu prowadzenia niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej, uzyskiwania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych, uzyskiwania przychodów niezadeklarowanych albo przychodów nieujawnionych w złożonych deklaracjach. Projektowany mechanizm ma na celu wyposażenie organów KAS w odpowiednie narzędzia w celu uszczelniania systemu i ograniczenia szarej strefy.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowszefKrajowejAdministracjiSkarbowejMarianBanas">Celem projektu ustawy jest również doprecyzowanie i uzupełnienie przepisów dotyczących trybu przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej, zasad audytu środków unijnych oraz pragmatyki służbowej. Jest jeszcze jeden ważny artykuł, art. 12d, który sprowadza się do tego, aby zwiększyć kontrolę poprzez nadzór Ministra Finansów, który będzie miał dostęp również do danych operacyjnych. Jest to podyktowane tym, aby zwiększyć nadzór nad działaniami, które mają charakter typowo operacyjno-rozpoznawczy, a dzisiaj leżą jedynie w zakresie kompetencji Szefa KAS. Nie może być tak, że Szef KAS, który jest w MF i minister ma nad nim nadzór, nie miał kontroli nad działaniami operacyjno-rozpoznawczymi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, ponieważ my wydajemy tylko opinię, to nie ma tu trybu rozpatrywania projektu, tak jak w przypadku ustaw, które są kierowane do naszej Komisji, a zatem przeprowadzimy dyskusję i po dyskusji przedstawimy jedynie opinię. Oczywiście mam przygotowaną krótką opinię nr 12 naszej Komisji, ale rozumiem, że teraz jest czas na dyskusję. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekWojcik">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panowie ministrowie, zdaję sobie sprawę, że nie rozpatrujemy tej ustawy, a jedynie opiniujemy. Natomiast uczestniczyłem w pierwszym czytaniu tej ustawy i wtedy pytałem pana ministra m.in. o konsultacje społeczne, dlatego że ustawa dotyczy również kwestii związanych z uprawnieniami, obowiązkami nakładanymi na funkcjonariuszy. Wtedy usłyszałem, że wszystko jest w porządku, projekt był konsultowany ze związkami zawodowymi i muszę powiedzieć, że trochę zdziwiła mnie sytuacja, w której do naszej Komisji swoje uwagi przesłał związek zawodowy Celnicy.pl. To są bardzo krytyczne uwagi pod adresem tej ustawy, dotyczące nie tylko kwestii finansowych, ale też kwestii dotyczących funkcjonariuszy. W związku z tym chciałbym zapytać, czy pan minister zna uwagi związku zawodowego Celnicy.pl i czy pan minister chce się do nich jakoś odnieść? Wiem, że związek zawodowy występował do Komisji o umożliwienie swoim przedstawicielom udziału w posiedzeniu naszej Komisji, dlatego chciałem zapytać pana przewodniczącego, czy te osoby są dzisiaj na sali i czy mogłyby przedstawić pokrótce swoje zarzuty w stosunku do projektu ustawy. Wiem, że to jest tylko opiniowanie, natomiast myślę, że jesteśmy winni tym ludziom wysłuchanie ich argumentów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Chciałbym dopytać naszych gości, bo nie wszystkich państwa znam, czy są przedstawiciele związku Celnicy.pl? Nie widzę. Państwo wiecie, że na posiedzeniach naszej Komisji zawsze wszystkie podmioty, które się zgłaszają, są zawsze chętnie i życzliwie witane i każdemu udzielamy głosu. Zatem poproszę pana ministra o ustosunkowanie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMFszefKASMarianBanas">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chcę tylko zaznaczyć, że związek Celnicy.pl z panem Siwym na czele był w ogóle przeciwko reformie KAS, przeciwko reformie konsolidacji służb skarbowych – celnej i kontroli skarbowej. Chcieli zachować absolutną odrębność swojej służby. Jednak fakty, które zaistniały po przeprowadzeniu reformy, jednoznacznie wskazują, że sytuacja radykalnie się zmieniła na lepsze, że ściągalność i uszczelnienie z 26% zeszło na 14%, że ściągnęliśmy dodatkowe pieniądze do budżetu. Oczywiście z ich strony są podejmowane wszelkie próby idące w kierunku torpedowania naszych działań zmierzających do usprawnienia całego aparatu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwMFszefKASMarianBanas">Po półtorarocznej działalności KAS możemy stwierdzić jednoznacznie, że propozycje, które w tej chwili przedstawiamy w całym pakiecie, idą właśnie w tym kierunku, aby po pierwsze, zwiększyć kontrolę nad wszystkimi naszymi działaniami w sensie społecznym i państwowym, a z drugiej strony, usprawnić tę działalność. W związku z tym z uwagami przedstawionymi przez ten związek absolutnie się nie zgadzamy. Inne związki, np. związek „Solidarność”, który również zapoznał się z ustawą, nie miał do naszych propozycji żadnych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Chciałbym państwa poinformować, że gdyby ktoś chciał się zapoznać z dokumentem, który został przesłany przez związek zawodowy Celnicy.pl do pani minister Teresy Czerwińskiej, to taki dokument mam przed sobą. Chciałbym jeszcze dopytać pana ministra, bo powiedział pan o ściągalności, że z 26% zeszła do 14%. Czy mógłby pan wyjaśnić dokładniej, jak ta ściągalność się zmieniła?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMFszefKASMarianBanas">Panie przewodniczący, chcę powiedzieć, że luka podatkowa, która wyniosła w 2015 r…. A może jeszcze bardziej precyzyjnie to przedstawię. Na koniec 2007 r. luka podatkowa była na poziomie 9%, przez osiem lat funkcjonowania poprzednich rządów zwiększyła się do 24,5%, a w 2013 wyniosła prawie 26%. Po objęciu rządów przez PiS w ciągu trzech lat, a właściwie po przeprowadzeniu reformy, w ciągu roku, czyli z 2016 na 2017 r. zmniejszyła się z 24% do 14%. Mogę powiedzieć, że straty dla budżetu państwa z tytułu tej luki na przestrzeni ośmiu lat wyniosły prawie 262 mld zł. I to nie są tylko nasze dane, ale też dane międzynarodowych instytucji, takich jak Bank Światowy, Międzynarodowy Fundusz Walutowy czy Najwyższa Izba Kontroli. Chcę powiedzieć, że w 2017 r. w stosunku do 2016 r. z tytułu samego tylko VAT korzyści płynące z tej reformy wyniosły prawie 30 mld zł, a sumując pozostałe podatki, CIT i PIT – 42 mld zł. To jest jednoznaczny dowód na to, że to, co zrobiliśmy przez ten okres… Nie mówimy o roku 2016, aczkolwiek już w 2016 r. nastąpił wzrost ściągalności z tytułu VAT, który wyniósł prawie 9 mld zł. Rok 2017 to jest rok decydujący. Chcę również powiedzieć, że w 2018 r. średnia ściągalność również wynosi prawie 8%. To jest jednoznaczny dowód…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Luka wynosi 8%?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMFszefKASMarianBanas">Nie, nie luka, tylko wzrost ściągalności dochodów budżetowych. Także po prostu liczby nie kłamią, mówią same za siebie i te wszystkie opinie, zarzuty ze strony związku zawodowego Celnicy.pl i pana Siwego nie mają żadnej racji bytu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. O głos prosił pan poseł Mirosław Suchoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, panowie ministrowie, mam pytanie dotyczące celników, bo szczerze powiedziawszy, od dłuższego czasu do opinii publicznej przedostają się informacje dotyczące pewnych nieprawidłowości, które miały miejsce podczas procesu przekształcania, a może lepiej powiedzieć – zwalniania pracowników Służby Celnej, celników i tworzenia KAS. Otóż wydaje się, że te przekształcenia wykorzystano do pozbycia się niewygodnych pracowników, tych, którzy walczą o swoje prawa, również części związkowców. W tym kontekście chciałem zapytać pana ministra, biorąc pod uwagę również tę nowelizację, jakie znaczenie będzie miał wyrok, który zapadł w Naczelnym Sądzie Administracyjnym w zakresie przekształcania stosunków służbowych, umów o pracę. Czy to będzie miało znaczenie dla stabilności działania służby? Czy to będzie miało konsekwencje służbowe dla budżetu państwa? Jakie informacje może pan minister przekazać?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwMFszefKASMarianBanas">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wydaje mi się, że trochę odbiegamy od tematu. Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia Komisji jest opinia na temat konkretnego przepisu, jeśli chodzi o nadzór, natomiast jeśli chodzi o pana pytanie, to będę składał w tej sprawie szersze wyjaśnienie na posiedzeniu Komisji w piątek o godz. 9, więc zapraszam. Ogólnie mogę powiedzieć tylko tyle, że wyniki, o których wcześniej powiedziałem, jednoznacznie świadczą o tym, że reforma, którą przeprowadziliśmy, była udana. Pracownicy zostali zweryfikowani, zgodnie z tym, co ustawodawca zdecydował, że dyrektor ma pełną swobodę dobierania kadr, aby dawało to gwarancję osiągania jak najlepszych wyników pracy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Pan przewodniczący Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselMarekWojcik">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Z przykrością stwierdzam, że pan minister kompletnie nie odpowiedział na moje pytanie. Nie chodzi o to, kto był za powołaniem KAS, kto był przeciw i jakie to rodzi skutki finansowe, tylko chodzi o konkretne zarzuty związku zawodowego do artykułów ustawy, nad którą pracujemy. W związku z tym mam prośbę do sekretariatu o przesłanie do pana ministra tego pisma, dlatego że są w nim konkretne zarzuty dotyczące konkretnych spraw, panie ministrze, i o takie odniesienie się prosiłem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, opinia nr 12 Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Sejm na 70. posiedzeniu w dniu 23 października 2018 r. na podstawie art. 39 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw do Komisji Finansów Publicznych z zaleceniem zaciągnięcia opinii Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych po zapoznaniu się z ww. projektem ustawy oraz przeprowadzeniu dyskusji na posiedzeniu w dniu 6 listopada 2018 r. zaopiniowała powyższy projekt ustawy pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem takiej opinii? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzKomisjiMagdaJedynak">16 głosów za i 7 wstrzymujących.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję uprzejmie. Opinia nr 12 została przyjęta. Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, przechodzimy do punktu drugiego porządku obrad, tj. do rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o dokumentach publicznych, druk nr 2953. Pan marszałek Senatu Stanisław Karczewski skierował do Marszałka Sejmu dokument w sprawie ustawy… Przepraszam bardzo, sekundkę. Jest do dokument nr 2953 – Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie ustawy o dokumentach publicznych. Osobą upoważnioną ze strony ministerstwa jest pan minister Paweł Majewski. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPawelMajewski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, proszę o przyjęcie poprawek, które zaproponowali legislatorzy. Mają one charakter legislacyjny, techniczny, doprecyzowujący i jako MSWiA zgadzamy się z ich treścią. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">W dokumencie jest 9 poprawek. Rozumiem, że ministerstwo wszystkie poprawki akceptuje. Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Ze strony BL jest propozycja, aby poprawki o charakterze wybitnie legislacyjnym i redakcyjnym rozpatrzyć w jednym głosowaniu. Chodzi o poprawki nr 1, 2, 3, 5, 6 i 7. Natomiast poprawki nr 4, 8 i 9, ze względu na jakby większy charakter merytoryczny, proponowalibyśmy głosować osobno.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">W takim razie prosiłbym pana ministra o opinię dotyczącą uwag biura.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAPawelMajewski">Przychylamy się do tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy ze strony Komisji są uwagi do propozycji zgłoszonej przez BL? Proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselMarekWojcik">Myślę, że propozycja BL jest rozsądna, natomiast prosiłbym rząd o omówienie poprawek, które nie mają charakteru redakcyjnego, tylko merytoryczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś uwagi ze strony pań i panów posłów? Nie ma zgłoszeń, a zatem mamy, panie mecenasie, dwie poprawki, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">To znaczy proponujemy rozpatrzyć poprawki nr 1, 2, 3, 5, 6 i 7 we wspólnym głosowaniu, natomiast w osobnym głosowaniu poprawkę nr 4, która dotyczy zastąpienia sformułowania „fałszywych zeznań” wyrazami „fałszywych oświadczeń”, poprawkę nr 8 dodającą nowy art. 61a i poprawkę nr 9 zmieniającą art. 70.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że pan przewodniczący pytał o poprawki nr 4, 8 i 9? Czy w takim razie mógłbym prosić o dwa zdania na ten temat? A zatem, proszę państwa, czy jest zgoda na przyjęcie poprawek nr 1, 2, 3, 5, 6 i 7? Dziękuję, jest zgoda.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do poprawki nr 4. Czy pan minister ma uwagi dotyczące tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAPawelMajewski">Panie przewodniczący, jest to zmiana sformułowania. Podczas posiedzenia Senatu uznaliśmy, że sformułowanie „fałszywych zeznań” zastąpimy wyrażeniem „fałszywych oświadczeń”. Nic więcej nie mam do dodania.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dobrze, dziękuję. Czy jest zgoda na przyjęcie tej poprawki? Dziękuję bardzo, przyjęliśmy poprawkę nr 4.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do poprawki nr 8: „Po art. 61 dodaje się art. 61a w brzmieniu:” i tutaj mamy o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych, które wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze. Czy ze strony ministerstwa byłby jakiś komentarz do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAPawelMajewski">Celem poprawki jest spójność ustawy o Żandarmerii Wojskowej z ustawą o dokumentach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Aha, dobrze, dziękuję bardzo. Rozumiem, że jest zgoda na przyjęcie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do poprawki nr 9: wyrazy „art. 132 ust. 1–3” zastępuje się wyrazami „art. 132 ust. 1–2 i 5–7”. Bardzo proszę o komentarz do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAPawelMajewski">Poproszę panią dyrektor Anzorge-Kicińską.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DyrektorDepartamentuSprawObywatelskichMSWiAKatarzynaAnzorgeKicinska">Inicjatorem tej poprawki było tak naprawdę BL. Chodzi o zmianę w ustawie o ruchu drogowym, która usuwa, jak rozumiem, pewne niespójności wynikające z wcześniejszych nowelizacji, z wcześniejszych zmian, więc ona tak naprawdę merytorycznie nie dotyczy ustawy o dokumentach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Jeżeli rząd uważa, że ta poprawka ma charakter wybitnie legislacyjny, to ewentualnie, jeżeli Komisja się zgodzi, można byłoby ją dołączyć do zestawu poprawek wymienionych przeze mnie na początku, czyli poprawek nr 1, 2, 3, 5, 6 i 7. Na posiedzeniu Sejmu również poprawka nr 9 zostałaby włączona do tego bloku i głosowana łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że jest zgoda ze strony Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Pan przewodniczący Jerzy Polaczek? Dziękuję bardzo, jest zgoda.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do punktu trzeciego, tj. rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2828. Poproszę o przedstawienie dokumentu przez sprawozdawcę podkomisji pana posła Tadeusza Woźniaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselTadeuszWozniak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, panie i panowie posłowie, zaproszeni goście, składam sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw, zawartym w druku nr 2828. Podkomisja nadzwyczajna po rozpatrzeniu rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw na posiedzeniach w dniach 4 i 28 października 2018 r. przedkłada sprawozdanie o tym projekcie, będące efektem naszych prac. Jednocześnie chciałbym podziękować wszystkim członkom podkomisji za dobrą, owocną współpracę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi ze strony ministerstwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Jedno tylko zdanie. Dziękuję za merytoryczną pracę na posiedzeniach podkomisji. Projekt nie został w kwestiach jakichś zasadniczych zmieniony, natomiast pewne przepisy zostały doprecyzowane, zwłaszcza pod kątem legislacyjnym. Także w tej chwili projekt, który trafia na posiedzenie Komisji, jest nieco lepszy niż w punkcie wyjścia. Bardzo dobry już zupełnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Sosnowski ma pytanie natury ogólnej dotyczące projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselZbigniewSosnowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, mam pytanie, które kieruję do Komendanta Głównego Policji. Z konsultacji, które przeprowadziłem, wynika, że nie wszyscy oficerowie polskiej Policji podzielają pogląd, że zmiany strukturalne przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa. Moją rolą nie jest blokowanie czegoś tylko z powodu własnego widzimisię. Chcę być przekonany, że zmiany rzeczywiście idą w dobrym kierunku, że ich efektem będą lepsze wyniki, jeśli chodzi o walkę z terroryzmem. Dlatego bardzo proszę pana komendanta o to, żeby mnie przekonał, że ustawa i proponowane zmiany rzeczywiście idą w dobrym kierunku oraz, że KGP podziela pogląd, że trzeba tego dokonać, bo to się przyczyni do zwiększenia bezpieczeństwa zwykłego obywatela. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy w dyskusji ogólnej są jeszcze jakieś głosy? Nie ma zgłoszeń. Pan komendant czy pan minister? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JanLach">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, działania kontrterrorystyczne Policji są działaniami specjalnymi, specjalistycznymi, wymagającymi ogromnej wiedzy specjalistycznej w zakresie samej taktyki, ale również systemu dowodzenia. Tam nie ma miejsca na pośrednie szczeble dowodzenia, ponieważ działania tych policjantów muszą być szybkie i skuteczne. Oczywiście proponowane zmiany zostały w całości opisane w uzasadnieniu projektu ustawy, a później wyeksponowane w dokumencie będącym efektem prac podkomisji. Ja tylko powtórzę, co nami kierowało: sprawność, skuteczność dowodzenia, wzięcie odpowiedzialności za kontrterrorystyczne działania policjantów, a więc w głównej mierze, ogólnie rzecz biorąc, usprawnienie funkcjonowania przede wszystkim dowodzenia.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#JanLach">Kolejnym elementem, co widać w uzasadnieniu czy w tym drugim dokumencie, o którym powiedziałem, jest oczywiście wystandaryzowanie systemu szkolenia, wystandaryzowanie przygotowania poszczególnych pododdziałów do działań, tak żeby wszyscy policjanci użyci do działań byli tak samo wyszkoleni. Również wystandaryzowanie wyposażenia.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#JanLach">Do tej pory wyposażenie pododdziałów antyterrorystycznych, dawniej sekcji antyterrorystycznych (SAP) czy w większych miastach samodzielnych pododdziałów antyterrorystycznych (SPAP), było domeną komendanta wojewódzkiego Policji. Zresztą te pododdziały podlegają komendantowi. Powodowało to, że jakość tego wyposażenia, jego różnorodność komplikowało sytuację, jeżeli przyszło policjantom współdziałać w większych związkach. A zatem ujednolicamy system dowodzenia, a jednocześnie odpowiedzialność w tym systemie dowodzenia. Ujednolicamy w tym zakresie system wyszkolenia, czyli mamy pewność, że każdy policjant z każdego pododdziału bez względu na to, pod jakim dowództwem i w jakim miejscu, będzie działał tak samo i tak samo będzie wyszkolony oraz wyposażony.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#JanLach">Wielokrotnie braliśmy również przykład z organizacji służb antyterrorystycznych w Europie. Niedawno wspólnie z dyrektorem Biura Operacji Antyterrorystycznych uczestniczyłem w pokazach francuskich służb antyterrorystycznych. Nasz system jest prawie taki sam i kiedy rozmawialiśmy z policjantami francuskimi czy niemieckimi, okazało się, że uważają oni, że zrobiliśmy krok naprzód, a nawet wyprzedziliśmy ten system organizacji służb kontrterrorystycznych.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#JanLach">Myślę, że to są główne, najważniejsze argumenty. Poza tym proszę zauważyć, że komendant główny polskiej Policji wprowadził jednolitość struktur, pododdziałów, że te wszystkie pododdziały są w określonej liczbie: 21, 51. Te liczby są kompatybilne, system dowodzenia jest taki sam, struktura działania taka sama. Mamy więc pewność, że w działaniach bojowych zespół bojowy ma określoną strukturę, liczbę policjantów, wyposażenie. W związku z tym bez względu na to jaki dowódca będzie dowodził takim pododdziałem, w jakim miejscu, będziemy mieć pewność, że zostanie to zrealizowane na możliwie najwyższym poziomie i taki cel nam przyświeca.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselZbigniewSosnowski">Szanowny panie przewodniczący, panie komendancie, proszę o doprecyzowanie. Uważnie słuchałem tego, co pan mówił, ale czy to znaczy, że rozwiązania zaproponowane w ustawie są bardziej nowatorskie niż te, które funkcjonują w Europie? Tak można rozumieć pana wypowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JanLach">Panie przewodniczący, odbyła się rozmowa chociażby z przedstawicielem policji niemieckiej i jeżeli o tym mówię, to tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselZbigniewSosnowski">Czyli rozwiązania w innych krajach są dzisiaj podobne do naszych, a my idziemy krok naprzód i będziemy pionierami tych lepszych rozwiązań?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JanLach">Tak jest. I dostaliśmy uznanie, co zostało zresztą ujęte w dokumentacji, na forum Grupy Atlas, czyli stowarzyszenia pododdziałów antyterrorystycznych Europy.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselZbigniewSosnowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy ze strony pana inspektora, dyrektora Biura Operacji Antyterrorystycznych KGP, są jeszcze jakieś uwagi? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#DariuszZieba">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, chciałbym się odnieść do tego, co powiedział pan komendant główny. BOA jest w zarządzie Grupy Atlas zrzeszającej jednostki kontrterrorystyczne Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#DariuszZieba">Cała nasza reforma została oparta na wydarzeniach, które miały miejsce w Europie, na wszystkich bolączkach, z którymi borykały się jednostki z Francji, z Niemiec. W tych krajach – tak jak u nas mamy SPAP w różnych województwach – tak, tam jednostki w landach nie były spójne, nie miały wspólnego programu szkolenia. Ich cel był ten sam – pokonać terrorystów, natomiast sposób wyszkolenia, przygotowania do działań bojowych był na tyle odmienny, że powodowało to, po pierwsze, wydłużenie czasu reakcji, co przekładało się na liczbę ofiar, a po drugie, błędy w dowodzeniu. Dlatego my, przygotowując się do tych zmian, bardzo mocno kładliśmy nacisk na te wszystkie rzeczy, których mogliśmy się nauczyć po porażkach policjantów, naszych kolegów z zagranicy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, a zatem przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Ustawa jest krótka i rozumiem, że jest zgoda na rozpatrywanie jej artykułami.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do art. 1? Dziękuję, przyjęliśmy art. 1.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do art. 2? Dziękuję, przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do art. 3? Dziękuję, przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-54.4" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do art. 4? Dziękuję bardzo, przyjęliśmy art. 4.</u>
<u xml:id="u-54.5" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do art. 5? Dziękuję, przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-54.6" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do art. 6? Dziękuję, przyjęliśmy art. 6.</u>
<u xml:id="u-54.7" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do art. 7? Dziękuję, przyjęliśmy art. 7.</u>
<u xml:id="u-54.8" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do art. 8? Dziękuję, przyjęliśmy art. 8.</u>
<u xml:id="u-54.9" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do art. 9? Dziękuję, przyjęliśmy art. 9.</u>
<u xml:id="u-54.10" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do całości? Dziękuję, rozumiem, że przyjęliśmy całość ustawy jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-54.11" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Sprawozdawcą podkomisji był pan poseł Tadeusz Woźniak. Czy pan poseł podtrzymuje wolę dalszego prowadzenia dokumentu?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselTadeuszWozniak">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy jest zgoda ze strony Komisji? Widzę, że jest, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem całości sprawozdania? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Przyjęliśmy dokument. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAJaroslawZielinski">Chcę podziękować państwu posłom. Sytuacja jest wyjątkowa, świadczy o wspólnej trosce o bezpieczeństwo. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JanLach">Panie przewodniczący, jeśli można…</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JanLach">Szanowni państwo posłowie, ja również w imieniu Policji bardzo serdecznie dziękuję za zrozumienie i przyjęcie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję, panie generale. Szanowni państwo, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>