text_structure.xml 11.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Witamy państwa serdecznie. Rozpoczynamy wspólne posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Porządek dzienny obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy w sprawie siedziby między Rzecząpospolitą Polską a Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) podpisanej w Warszawie 9 marca 2017 r. (druk nr 1694).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Witam bardzo serdecznie panią minister Renatę Szczęch – podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Witam przedstawicieli strony rządowej oraz państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Otwieram pierwsze czytanie. Bardzo proszę panią minister o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczech">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Wysokie Komisje, szanowni państwo, pragnę przedstawić rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy w sprawie siedziby między Rzeczpospolitą Polską a Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), podpisanej w Warszawie w dniu 9 marca 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczech">Umowa dotyczy uregulowania statusu i siedziby Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej Frontex. Celem działania Agencji między innymi jest: pomoc w zarządzaniu granicami zewnętrznymi Unii Europejskiej, monitorowanie przepływów migracyjnych i przeprowadzanie okresowych analiz ryzyka oraz zapewnienie państwom członkowskim UE pomocy operacyjnej i technicznej w ochronie ich granic.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczech">Agencja działa w Warszawie od 2005 r. W 2007 r. minister spraw wewnętrznych i administracji Rzeczypospolitej Polskiej oraz dyrektor wykonawczy agencji Frontex zawarli porozumienie w sprawie siedziby oraz innych spraw związanych z funkcjonowaniem Agencji w Rzeczypospolitej Polskiej, które nie jest umową międzynarodową. Miało ono wąski zakres przedmiotowy i zostanie zastąpione, w intencji stron, obecnie procedowaną umową.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczech">Negocjacje podjęto w 2013 r., były one koordynowane przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. W składzie zespołu negocjacyjnego znaleźli się przedstawiciele ministra spraw zagranicznych (w zakresie przywilejów i immunitetów agencji i jej personelu), ministra edukacji narodowej (w zakresie rozwiązania kwestii kształcenia dzieci personelu agencji) oraz Ministerstwa Finansów (w zakresie spraw podatkowych i celnych).</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczech">Krótko streszczę najważniejsze postanowienia umowy. Frontex zobowiązuje się do zaprojektowania i budowy siedziby agencji na własny koszt w Warszawie. Rzeczpospolita Polska zobowiązała się natomiast do nieodpłatnego przekazania działki pod budowę tej siedziby na czas funkcjonowania Agencji w Polsce. Nieruchomość znajduje się przy ulicy Racławickiej, obecnie jest własnością Skarbu Państwa, w trwałym zarządzie ministra spraw wewnętrznych i administracji. Przeniesienie własności tego gruntu na Agencję ma podstawę czysto funkcjonalną, a więc po ewentualnym, a niezakładanym obecnie zakończeniu działalności Agencji w Warszawie, Agencja zwrotnie przeniesie własność gruntu na stronę polską, zaś ewentualna wartość pozostawionego mienia, trwale związanego z gruntem, będzie przedmiotem wzajemnych rozliczeń.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczech">Status Agencji jako organizacji: Agencja korzysta ze zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych w najszerszym zakresie przyznawanym osobom prawnym przez prawo polskie. Przysługują jej ponadto przywileje i immunitety należne UE, wynikające z Protokołu nr 7 do Traktatu o funkcjonowaniu UE, takie jak: nietykalność majątku, zwolnienia podatkowe i celne na zakupy służbowe. Przywileje personelu opierają się na postanowieniach wspomnianego wcześniej Protokołu nr 7. Są tam zawarte nieznaczne modyfikacje wprowadzone w wyniku negocjacji. Są to drobne modyfikacje w obszarze podatków i ceł, zwyczajowo stosowane w tego typu umowach. Mają na celu ułatwienie osiedlenia się w Polsce pracownikom Agencji, nieposiadającym obywatelstwa polskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczech">Umowa odnosi się również do kształcenia dzieci personelu Agencji. Obecnie strona polska refunduje koszty kształcenia swych dzieci przez personel w dowolnie wybranych szkołach w Polsce. Umowa zachowa te zasady w okresie przejściowym, który skończy się wraz z ustanowieniem w Warszawie szkoły europejskiej lub akredytowanej szkoły europejskiej, w której dzieci personelu Agencji będą bezpłatnie pobierać naukę. Ta szkoła będzie pierwszą w Polsce placówką oświatową funkcjonującą na podstawie Konwencji o statucie szkół europejskich z 1994 r., której stroną jest także Polska, a która zapewnia między innymi bezpłatne kształcenie za granicą w języku polskim, na wysokim poziomie, dzieci polskich dyplomatów, urzędników instytucji europejskich posiadających polskie obywatelstwo.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczech">Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, chciałabym zwrócić szczególną uwagę na wielowymiarowe korzyści, które Rzeczpospolita Polska wyniesie z zawarcia projektowanej umowy. W obszarze politycznym i obszarze bezpieczeństwa jest to wzmocnienie Agencji Frontex, co jest zbieżne z interesem Rzeczpospolitej Polskiej dotyczącym rozwiązywania kryzysu migracyjnego. Strona polska stale zajmuje stanowisko, że kluczowe dla przezwyciężenia tego kryzysu są uszczelnienie granic UE i współpraca z państwami trzecimi, z których pochodzą migranci, a więc sprawy wiążące się blisko z działalnością Agencji. Zawarcie tej umowy będzie zatem wymownym znakiem, że Polska przywiązuje znaczną wagę do kwestii ochrony granic zewnętrznych UE. Agencja stopniowo przechodzi transformację związaną z poszerzeniem jej zadań na mocy rozporządzenia Rady UE z września 2016 r., z czym wiąże się niemal trzykrotny jej wzrost liczebny. Chcę również podkreślić, że niezmiernie ważne jest w tym momencie zapewnienie Agencji jasnych zasad współpracy z Polską, jako państwem goszczącym i wsparcie procesu powstania stałej siedziby agencji na terenie Warszawy. Frontex jest obecnie największą agencją UE, w najbliższych latach jej znaczenie będzie jeszcze wzrastać, stąd ranga umiejscowienia Agencji w Polsce jest ogromna. Jest to czytelny sygnał potwierdzający trwale proeuropejski kurs polityczny rządu Rzeczpospolitej Polskiej i zaangażowanie Polski w aktywną ochronę wartości europejskich.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczech">W obszarze ekonomicznym działalność Agencji w Polsce na nowych zasadach niewątpliwie będzie miała bardzo wymierne pozytywne skutki dla gospodarki krajowej. Świadczy o tym fakt, że Agencja planuje zatrudnić w najbliższych latach dodatkowych pracowników, których liczba docelowo ma sięgnąć około tysiąca osób. Wydatki związane z życiem w Warszawie, jak i wydatki agencji związane z bieżącą działalnością, czyli organizacja konferencji, innych przedsięwzięć przyniosą korzyści lokalnej gospodarce, nie tylko miasta. Takie utrwalenie pozycji Warszawy, jako miejsca działania największej unijnej agencji, przełoży się na lepszą promocję naszego kraju i większe wpływy finansowe, pochodzące nie tylko z zamówień publicznych, lecz także wynajmu mieszkań, turystyki i wszystkich innych zjawisk, które towarzyszą pracy takiej agencji.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczech">Za zawarciem umowy w trybie ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, przemawia szereg argumentów wprost wynikających z tego przepisu konstytucyjnego. Po pierwsze, umowa dotyczy kwestii, dla których uregulowania konstytucja wymaga ustawy, jak na przykład przywileje podatkowe lub immunitet od odpowiedzialności karnej. Po drugie, umowa powoduje znaczne obciążenie finansowe budżetu państwa, obejmujące nieodpłatne przekazanie nieruchomości pod budowę siedziby agencji oraz ponoszenie przez stronę polską kosztów kształcenia dzieci personelu agencji. Należy podkreślić jednak, że przekazanie własności nieruchomości ma charakter czasowy, natomiast finansowanie kosztów edukacyjnych obejmuje okres przejściowy do momentu ustanowienia w Warszawie wspomnianej szkoły, która będzie funkcjonowała na podstawie Konwencji o statucie szkół europejskich.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRenataSzczech">To w skrócie wszystko, co chciałam przedstawić na temat projektowanej umowy. Bardzo dziękuję za uwagę. W imieniu rządu bardzo proszę o przyjęcie projektu ratyfikacji umowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Dziękuję, pani minister. Jesteśmy w trakcie pierwszego czytania, a zatem otwieram debatę ogólną na temat projektu. Dziękuję bardzo, nie widzę głosów. Zamykam pierwsze czytanie i przystępujemy do rozpatrywania projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie widzę, przyjęliśmy tytuł.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy do art. 1 są uwagi? Nie widzę, przyjęliśmy art. 1.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Czy do art. 2 są uwagi? Nie widzę, rozumiem że przyjęliśmy art. 2.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, czy do całości ustawy są głosy przeciwne? Rozumiem, że przyjęliśmy ten projekt bez głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Proponuję, żeby na posła sprawozdawcę wybrać osobę z Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Mam zgodę pana posła Kalety, który w tej chwili wyszedł. Czy byłaby zgoda na to, żeby pan poseł Kaleta był posłem sprawozdawcą? Rozumiem że jest zgoda. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszCzartoryski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>