text_structure.xml
84.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Dzisiejsze posiedzenie jest pierwszym w cyklu naszych spotkań dotyczących projektu ustawy budżetowej na 2003 r. Witam zaproszonych gości. Porządek dzienny państwo otrzymali. W pierwszym i drugim punkcie porządku dziennego wprowadzenie do dyskusji i projekty wniosków przedstawi pani posłanka Elżbieta Szparaga, w trzecim i czwartym punkcie - pan poseł Włodzimierz Czechowski. Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi do porządku dziennego?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpołecznejJolantaBanach">Chciałabym zwrócić uwagę, że sprawę dotacji dla powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności Komisja będzie rozpatrywała na jutrzejszym posiedzeniu, omawiając budżet pomocy społecznej. Rezerwa celowa przeznaczona na zespoły jest fragmentem budżetu tych zespołów, ponieważ 35 mln zł rozdysponowuje budżet państwa przez budżety wojewodów. Dlatego zasadne byłoby omówienie tej rezerwy celowej razem z budżetami wojewodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Czyli przekładamy rozpatrywanie punktu drugiego - część budżetowa 83 - Rezerwy celowe w zakresie 34 i 75?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJolantaBanach">Proponuję przełożenie rozpatrywania rezerwy celowej w pozycji 75. Rezerwa celowa w pozycji 34 dotyczy dotacji dla PFRON na zrekompensowanie gminom 50% dochodów, utraconych na skutek ustawowych zwolnień dla prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywizacji zawodowej z podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Chodzi zatem o przełożenie rozpatrywania rezerwy celowej w pozycji 75. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja wyraziła zgodę na przełożenie rozpatrywania tej kwestii. Sprzeciwu nie słyszę. Sprawę rezerwy celowej w pozycji 75 wprowadzamy do porządku obrad jutrzejszego posiedzenia. Czy ktoś z państwa zgłasza jeszcze uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku dziennego. Proszę pana prezesa zarządu PFRON Romana Sroczyńskiego o przedstawienie projektu planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na 2003 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrezesZarząduPFRONRomanSroczyński">Łączne przychody PFRON w 2003 r. oszacowane zostały metodą memoriałową na 1 mld 531 mln 312 tys. W stosunku do przewidywanego wykonania w 2002 r. planowane przychody wzrosną o 2,38%. W przychodach główną pozycję stanowią wpłaty z zakładów pracy na PFRON. Zostały one oszacowane metodą memoriałową na kwotę 1 mld 427 mln zł. W stosunku do przewidywanego wykonania 2002 r. wzrost wyniesie 4,23%. Wynika to przede wszystkim z poprawy regularności wpłat na PFRON, jak też lepszej realizacji zobowiązań z umów cywilnoprawnych. Można zatem zakładać, że planowane wzrosty okażą się wzrostami realnymi. Łączne wydatki zostały zaplanowane na kwotę 1 mld 556 mln 806 tys. zł, co stanowi wzrost o 7,23% w stosunku do przewidywanego wykonania w 2002 r. Przepisy art. 47 ust. 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wymagają, aby na zatrudnienie i rehabilitację zawodową osób niepełnosprawnych przeznaczone było co najmniej 65% przychodów Funduszu na dany rok. Planujemy przeznaczyć na realizację tego zadania kwotę 997 mln 133 tys. zł, co stanowi 65,12% planowanych przychodów. Wymienione wyżej przepisy ustawy wymagają również, aby na rehabilitację leczniczą, społeczną i zawodową dzieci i młodzieży niepełnosprawnej przeznaczane było od 5% do 10% przychodów PFRON na dany rok. Planujemy przeznaczyć na realizację tego zadania 5,98% planowanych przychodów. Na zadania z zakresu zatrudniania i rehabilitacji zawodowej oraz rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych realizowane przez samorządy powiatowe planujemy przeznaczyć 600 mln 515 tys. zł. Łącznie z kwotą 2% dopłaty do realizacji zadań planowane wydatki na realizację tych zadań wyniosą 612 mln 500 tys. zł. Stanowi to 40% planowanych przychodów. Na realizację zadań przez Biuro i Oddziały PFRON planujemy ok. 785 mln zł, co stanowi ok. 50% planowanych przychodów. Chciałbym zwrócić uwagę na pozycje społecznie ważne. Są to m.in. dofinansowanie lub refundacja części wynagrodzeń osób psychicznie chorych, umysłowo upośledzonych oraz chorych na epilepsję, zatrudnionych w zakładach pracy chronionej. Planujemy przeznaczyć na realizację tego zadania - podobnie jak w bieżącym roku - 100 mln zł. Na dofinansowanie do oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych przez zakłady pracy chronionej planowana jest również kwota 100 mln zł. Kolejnym zadaniem jest dofinansowanie w celu utrzymania istniejących a zagrożonych likwidacją miejsc pracy osób niepełnosprawnych. Na realizację tego zadania planowane jest 40 mln 650 tys. zł. Na dofinansowanie zakładów aktywności zawodowej przeznaczamy prawie 10 mln zł. Na programy zatwierdzone przez Radę Nadzorczą służące rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych - 64 mln zł. Kwotę 110 mln zł centrala Funduszu przeznacza na rehabilitację społeczną osób niepełnosprawnych. W tym m.in. przewidziane są wydatki na dotacje dla przedsiębiorców podejmujących produkcję wyrobów ortopedycznych, protetycznych, środków pomocniczych lub sprzętu rehabilitacyjnego w wysokości 2 mln 590 tys. zł. W ten sposób chcemy zachęcić polskich przedsiębiorców do produkcji tego sprzętu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrezesZarząduPFRONRomanSroczyński">Znacząca większość tego sprzętu dostępna na rynku pochodzi z importu. Pozycją, która zazwyczaj budzi emocje, są wydatki bieżące na pokrycie działalności własnej Funduszu. Na ten cel planowane jest 152 mln 397 tys. zł. Z tego 94 mln zł to kwota przewidziana - zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości - na ustanowienie rezerw na należności wątpliwe z tytułu wpłat pracodawców na PFRON, pożyczek i innych należności. Na pokrycie bieżących kosztów działalności planujemy 58 mln 397 tys. zł, co stanowi 3,81% planowanych wydatków w 2003 r. Taki poziom wydatków bieżących jest utrzymywany od kilku lat. Uważam, że jest to racjonalny poziom. Planujemy, że przeciętne zatrudnienie w 2003 r. wyniesie 701 etatów i będzie niższe od przeciętnego zatrudnienia w 2002 r. o 43,78 etatu. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie osobowe założono na kwotę 3.962,39 zł, co oznacza wzrost o 4% w stosunku do przewidywanego wykonania w 2002 r. Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na finansowanie składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych osób niepełnosprawnych. Planujemy wydatkowanie na ten cel w 2003 r. kwoty 350 mln zł. Są tzw. wydatki sztywne. Jeśli chodzi o finansowanie zadań realizowanych przez samorządy powiatowe, to w 2002 r. rada powiatu miała obowiązek przekazania prezesowi zarządu PFRON, w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji o wielkości środków określonych algorytmem, przypadających reprezentowanemu przez nią samorządowi na realizację zadań z zakresu zatrudniania i rehabilitacji zawodowej i społecznej, uchwały określającej zadania i wysokość środków Funduszu przeznaczonych na te zadania. Realizacja tego obowiązku okazała się dla samorządów bardzo trudna. Jedna rada do dziś nie przedstawiła swojej uchwały. Chodzi o Radę Powiatu Ciechanowskiego. W kilku uchwałach rad powiatu nie zachowano ustawowego wymogu przeznaczania co najmniej 65% środków na zatrudnienie i rehabilitację zawodową osób niepełnosprawnych. Rady tłumaczyły to brakiem zainteresowania ze strony pracodawców. Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych od przyszłego roku rady powiatowe zyskałyby większą samodzielność w dysponowaniu tymi środkami przekazywanymi przez PFRON. Byłyby one podzielone na dwie grupy: środki przeznaczone na rehabilitację zawodową oraz środki przeznaczone na rehabilitację społeczną. W ramach tych grup rady powiatowe decydowałyby o rozdysponowaniu tych środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Proponuję następujący sposób procedowania: pani posłanka Elżbieta Szparaga przedstawi koreferat, a następnie przejdziemy do pytań. Czy jest sprzeciw wobec takiego sposobu procedowania? Nie słyszę. Proszę o zabranie głosu panią posłankę Elżbietę Szparagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosłankaElżbietaSzparaga">Przedstawiony projekt planu finansowego PFRON na 2003 r. uwzględnia możliwość elastycznego reagowania na ewentualne zmiany i modyfikacje, które związane są z planowanym wejściem w życie nowelizowanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Na koniec 2003 r. przewidywany jest wzrost należności PFRON do kwoty 1 mld 762 mln zł. Zobowiązania na koniec 2002 r. przewidywane są na kwotę 590 mln 59 tys. zł. A ich przewidywany wzrost wynika z potrzeby utworzenia rezerw na należności wątpliwe z tytułu wpłat na PFRON od kolejnych podmiotów, w stosunku do których w 2002 r. ogłoszono upadłość, odsetek oraz udzielonych pożyczek. Projekt planu na 2003 r. nie uwzględnia skutków finansowych ustawy z 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców. Można je będzie oszacować po upływie terminu składania wniosków restrukturyzacyjnych, który, o ile dobrze pamiętam, kończy się 15 listopada. Dlatego te skutki są trudne do przewidzenia. Sądzę, że w ramach restrukturyzacji zostanie zgłoszonych wiele wniosków, w związku z tym zobowiązania zwiększą się i w konsekwencji projekt planu finansowego ulegnie w tym zakresie pewnej modyfikacji. Pan prezes Roman Sroczyński powiedział, że kwota przekazywana samorządom powiatowym na realizację zadań z zakresu rehabilitacji leczniczej, społecznej i zawodowej osób dorosłych oraz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej będzie większa. To bardzo ważne. Podobnie jak zapowiadana większa samodzielność samorządów w dysponowaniu przekazywanymi środkami. Środowiska osób niepełnosprawnych mają różne potrzeby. Narzucanie samorządom określonego modelu dysponowania środkami stwarza niepotrzebne problemy i komplikacje. Kolejna kwestia dotyczy planowanych wydatków na dofinansowanie lub refundację części wynagrodzeń osób psychicznie chorych, upośledzonych umysłowo oraz chorych na epilepsję zatrudnionych w zakładach pracy chronionej. Na realizację tego zadania zaplanowano 100 mln zł. Ta kwota pozwoli utrzymać ok. 16 tys. etatów dla osób niepełnosprawnych. Jest to bardzo ważne, zważywszy na liczbę osób niepełnosprawnych w naszym kraju. Plany finansowe Funduszu zarówno w zakresie przychodów, jak i wydatków zostały sporządzane metodą memoriałową. Dlatego występują różnice pomiędzy planowanymi przychodami, które są na dzisiaj sporządzone według deklaracji, a realnymi wpływami oraz pomiędzy planowanymi wydatkami a realnym wpływem gotówki. Jest to bardzo skomplikowana materia. Reasumując - w przedstawionym planie finansowym PFRON na 2003 r. jest wiele elementów pozytywnych, jak np. wspomniane przez mnie przekazanie samorządom powiatowym większych środków. Oczywiście rysują się też pewne trudności związane ze ściąganiem należności i zadłużeniem strukturalnym. Oczekujemy na realizację ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców, a także na nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Wnoszę o przyjęcie planu finansowego PFRON na 2003 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Otwieram dyskusję. Proszę o zadawanie pytań. O odpowiedzi poprosimy pana prezesa Romana Sroczyńskiego i panią minister Jolantę Banach.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosłankaAnnaFilek">Chciałabym zwrócić uwagę, że zgodnie z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę wynagrodzenie minimalne zostało zwiększone. Przypominam, że kwota dopłat na dofinansowanie lub refundację części wynagrodzeń osób psychicznie chorych, umysłowo upośledzonych oraz chorych na epilepsję naliczona jest proporcjonalne do najniższego wynagrodzenia. Ta kwota nie została odpowiednio powiększona. Czy okaże się wystarczająca? Pani posłanka Elżbieta Szparaga w swoim koreferacie zwróciła uwagę, że projekt planu finansowego PFRON na 2003 r. nie uwzględnia skutków ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców. W jaki sposób pani minister Jolanta Banach usprawiedliwiłaby PFRON za ewentualne zmiany w planie związane z realizacją tej ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Jaki wpływ na plan finansowy PFRON będzie miała nowelizacja ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, którą zapewne niebawem przyjmiemy? Czy rozwiązania proponowane w nowelizacji zostały uwzględnione w planie? Dlaczego w tworzeniu planu finansowego zastosowano metodę memoriałową, która spowodowała różnicę między planowanymi przychodami a realnym wpływem gotówki? Na czym ta metoda polega? W materiałach pojawia się tylko jedno zdanie na temat metody memoriałowej. Trzecia sprawa dotyczy ściągalności należności i bazy danych w PFRON. Od początku powstania PFRON wciąż przejawia się problem bazy danych, która umożliwi pełną rejestrację podmiotów zobowiązanych do wpłacania składek. Czy taka baza danych już powstała? A jeśli nie, to na jakim jest etapie rozwoju? Jak przedstawia się sprawa ściągalności składek? Czy państwo przewidujecie jakąś intensyfikację działań, by ten stan rzeczy poprawić? Jaki jest wskaźnik ściągalności składek? Czy PFRON może to oszacować? Kolejna sprawa dotyczy 350 mln zł wydatków na finansowanie składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych. Proszę o bliższe wyjaśnienia w tej kwestii. Na jakiej podstawie wyliczono wielkość tej kwoty? Kolejna sprawa dotyczy obchodów Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych. Na realizację tego zadania przeznaczono 12 mln zł. Jakie działania będą podejmowane w ramach obchodów Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych? W opinii na temat budżetu opracowanej przez Biuro Studiów i Ekspertyz stwierdza się, iż wydaje się dziwnym, sztucznym i asystemowym, że program „Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej” polegać będzie na tym, że np. w Policji ze środków PFRON będą tworzone miejsca pracy. To samo dotyczy programu „Orzecznik”. Obawiam się, że w przypadku programu „Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej” budżet państwa niejako jest wspomagany środkami PFRON. Jeżeli w Policji jest stanowisko pracy dające szansę zatrudnienia osobie niepełnosprawnej np. przy komputerze, a komputer i tak jest niezbędny Policji, to dlaczego ma być zakupiony ze środków PFRON?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJacekKasprzyk">Pierwsze pytanie dotyczy programów realizowanych przez PFRON. W 2003 r. nie przewiduje się kontynuacji 5 programów. Jaka jest skuteczność pozostałych programów w porównaniu ze środkami przeznaczonymi na ich realizację? Na str. 14 materiału, który otrzymaliśmy, jest napisane, że Rada Nadzorcza Funduszu przewiduje uruchomienie w 2003 r. nowego programu „Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej”, który związany jest zatrudnieniem osób niepełnosprawnych w policji. Inicjatywa jest bardzo ciekawa. Chciałbym jednak zauważyć, że na razie nie ma Rady Nadzorczej Funduszu. Następna sprawa - wydaje mi się, że państwo nie doszacowaliście środków, które mają być przekazane do samorządów na realizację różnych zadań, zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, którą nowelizujemy. W pozycji - Wydatki bieżące własne, jest m.in. kwota 8 mln 100 tys. zł przeznaczona na zakup usług pozostałych. Jak należy rozumieć to pojęcie?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełAdamOłdakowski">W 2003 r. przewiduje się wzrost łącznych przychodów PFRON o 2,38% w stosunku do przewidywanego wykonania w 2002 r. Główną pozycją w planowanych przychodach są m.in. wpłaty z zakładów pracy na PFRON - ponad 1 mld 427 mln zł, odsetki od nieterminowych wpłat - 120 mln zł. Wypada jednak zauważyć, że w 2003 r. zakłady nie muszą wypełniać swoich zobowiązań wobec PFRON w 100%. Dlatego dziwi mnie ta kalkulacja. I następne pytanie - czy te 41 etatów likwidowanych w centrali PFRON zostanie przekazane do powiatów?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrezesZarząduPFRONRomanSroczyński">Pani poseł Elżbieta Szparaga podniosła kwestię, do której się przyznajemy - że nie da się dziś przewidzieć skutków finansowych procesu oddłużeniowego. Jesteśmy dobrze przygotowani do realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców. Od 1 października Fundusz pracuje na dwie zmiany. Przeszkolonych jest 120 osób. Mamy specjalny moduł w systemie informatycznym. Jesteśmy w stanie wykonać zadanie dobrze i w terminie, nawet gdyby 90% przedsiębiorców uprawnionych do złożenia wniosku zgłosiło się do nas w ostatnim dniu ustawowego terminu, to jest 15 listopada. 31 grudnia wydamy ostatnie decyzje. Przed paroma dniami wydałem pierwszą decyzję o oddłużeniu Wojskowym Zakładom Graficznym z Warszawy. Na razie wpłynęło ok. 50 wniosków, w tym 5 od spółek węglowych. Przeprowadziliśmy akcję promocyjną, były publikacje i ogłoszenia w prasie. Przy każdej okazji publicznego wystąpienia apeluję o to, by zachęcać przedsiębiorców do składania wniosków o oddłużenie. Na stronie internetowej PFRON jest wzór takiego wniosku. Zobowiązania podlegające oddłużeniu zgodnie z ustawą ocenia się na ponad 1 mld zł. I tak np. PKP - 226 mln zł, górnictwo - prawie 183 mln zł, służba zdrowia - 86 mln zł, edukacja - 9, 6 mln, przemysł zbrojeniowy - prawie 14 mln zł. Uprawnionych do składania wniosków jest ponad 15 tys. podmiotów. Realizacja ustawy o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców z pewnością będzie miała wpływ na kształt planu finansowego Funduszu. Dziś nie jesteśmy w stanie tego ocenić. Ale 16 listopada jestem gotów przedstawić taką informację. Przy okazji chciałbym zaznaczyć, iż działania związane z procesem oddłużeniowym pozwolą nam na uzupełnienie - do końca roku - ewentualnych braków w ewidencjonowaniu wpłat. W kwestii płacy minimalnej, o którą pytała pani poseł Anna Filek, prosiłbym o odpowiedź panią minister Jolantę Banach. Pani przewodnicząca Anna Bańkowska pyta o wpływ nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych na plan finansowy Funduszu. Z pewnością nowelizacja ustawy będzie miała wpływ na nasz plan. Na pewno kilka korekt będzie koniecznych, zwłaszcza w sytuacji, kiedy ustawa budżetowa byłaby wcześniej uchwalona niż nowelizacja ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Chciałbym w tym miejscu odnieść się do punktu drugiego porządku dziennego - dotacja dla PFRON na zrekompensowanie gminom 50% dochodów utraconych na skutek zastosowania ustawowych zwolnień dla prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywizacji zawodowej z podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. Mamy zarezerwowane środki na ten cel, ale nie mogliśmy takiej pozycji umieścić w planie finansowym, ponieważ nie mamy stosownego tytułu ustawowego. Projekt planu został przygotowany zgodnie z obowiązującą ustawą. Taka jest zasada. Jeżeli chodzi o inne zmiany, to np. środki, które są dziś przewidziane w projekcie na dofinansowanie odsetek od kredytów bankowych - 100 mln zł, zostaną w nowelizowanym planie przeniesione z pozycji wydatki biura Funduszu i umieszczone w pozycji wydatki realizowane przez samorząd województwa.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrezesZarząduPFRONRomanSroczyński">Podobnie z refundacją części wynagrodzeń osób psychicznie chorych, upośledzonych umysłowo oraz chorych na epilepsję. Dlaczego w opracowaniu planu finansowego zastosowano metodę memoriałową? Z ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych wynika obowiązek prowadzenia gospodarki finansowej metodą memoriałową. Dlatego musieliśmy zastosować tę metodę. Metoda memoriałowa uwzględnia nie tylko to, co wpływa do kasy i wypływa z niej. Na takim założeniu opiera się metoda kasowa, która nie rejestruje pewnych stanów, które określiłbym jako przejściowe. Metoda kasowa nie pozwala np. przewidzieć, ile środków trzeba przeznaczyć na ustanowienie rezerw celowych na należności wątpliwe. Dla pełnego obrazu środków finansowych w instytucji finansowej konieczne jest prowadzenie metody memoriałowej. Ona jest trudniejsza w stosowaniu, wymaga więcej pracy, ale jest bezpieczniejsza, ponieważ odpowiada na pytanie, co naprawdę jest w kasie, a nie tylko ile wpłynęło złotych. Bo nieprawdą jest, że to, co zarejestrował kasjer, jest stanem faktycznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Czy przewidywane wykonanie również zostało oszacowane metodą memoriałową?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrezeszarząduPFRONRomanSroczyński">Tak. Kolejne pytanie pani przewodniczącej Anny Bańkowskiej dotyczyło ściągalności należności i bazy danych. System informatyczny prawdopodobnie zacząłby wcześniej funkcjonować, należy jednak zaznaczyć, że przez 3 lata obowiązywał przepis ustawowy mówiący, że wpłaty na Fundusz ma pobierać ZUS. Mimo to w Funduszu nie zaprzestano prac nad własnym system informatycznym. Dziś mogę powiedzieć, że nasz system informatyczny dobrze funkcjonuje. Każdy podmiot, który ma - aktualne lub z lat poprzednich - zobowiązania wobec Funduszu, będzie umieszczony w naszym systemie. Stąd m.in. przewidywany wzrost stanu należności. Musimy zintensyfikować działania windykacyjne. Fundusz dysponuje w tym zakresie dość bogatym instrumentarium prawnym, włącznie z hipoteką przymusową. Coraz częściej podpisuję pisma w tej sprawie. W ramach tego instrumentarium w najbliższym czasie powinniśmy sobie zupełnie nieźle dać radę. Po nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zmieni się rola oddziałów PFRON. W mniejszym stopniu będą one zajmować się wydatkowaniem środków, bo te przechodzą do samorządów. Natomiast będą się koncentrowały na windykowaniu i kontroli podmiotów wydających pieniądze Funduszu. Już dzisiaj oddziały otrzymują wykaz wierzytelności z terenu ich działania. Stosujemy m.in. białą windykację polegającą na tym, że telefonicznie przypominamy danemu podmiotowi, że zbliża się termin uregulowania zobowiązań wobec PFRON. Jeśli chodzi o wskaźnik ściągalności należności, to na dzień dzisiejszy przekracza 95%. Kolejna kwestia dotyczy finansowania składek na ubezpieczenia społeczne zatrudnionych osób niepełnosprawnych. W planie finansowym na ten cel przewidziano kwotę 350 mln zł. Środki te zostaną przekazane do ZUS. Jest to tzw. wydatek sztywny wynikający z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ZUS wystawia PFRON notę obciążeniową, ale nie załącza do niej dokumentacji, na podstawie której ustalana jest wysokość obciążenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJolantaBanach">Artykuł 25 ustawy nakłada na PFRON obowiązek refundacji składek na ubezpieczenie społeczne w zakładach aktywności zawodowej, w zakładach pracy chronionej i na otwartym rynku pracy dla małych pracodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrezeszarząduPFRONRomanSroczyński">Zgadzam się, że jest to duża kwota. Chcielibyśmy mieć lepsze udokumentowanie tego wydatku, ale wszystko jest zgodne z ustawą. Art. 25 obliguje ZUS wyłącznie do przedstawienia noty obciążeniowej. Jeśli chodzi o Europejski Rok Osób Niepełnosprawnych, to jest to przedsięwzięcie wynikające z postanowień Rady Europy. Powstanie Narodowy Komitet Obchodów Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych, który rozpocznie prace na początku grudnia. Program obchodów przewiduje zorganizowanie 16 wielkich imprez ogólnopolskich m.in. konkurs dla mediów, które najlepiej rozpoznają i prezentują problematykę osób niepełnosprawnych, konkurs dla samorządów, które najlepiej reagują na problematykę osób niepełnosprawnych, działania promocyjne, konferencje naukowe. Chodzi o zmianę mentalności społecznej w odniesieniu do osób niepełnosprawnych. W planie finansowym na zadania związane z Europejskim Rokiem Osób Niepełnosprawnych przewidziano 12 mln zł. Jest to duża kwota. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że ostateczny program obchodów Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych zostanie zatwierdzony przez Narodowy Komitet, który powstanie w grudniu, a projekt planu finansowego PFRON był wcześniej przygotowany. Mam nadzieję, że w tej pozycji, podobnie zresztą jak w każdej innej, będą oszczędności. Kolejna kwestia dotyczyła programu „Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej” i zatrudnienia tych osób w Policji. Wiąże się to z szerszym problemem - czy środki PFRON mają głównie iść do sektora prywatnego, czy również mogą być wydatkowane na wzrost zatrudnienia osób niepełnosprawnych w sektorze publicznym i samorządowym. Opinie na temat zatrudniania osób niepełnosprawnych są pozytywne. Skąd jednak jednostki budżetowe mają wziąć środki na to zatrudnianie? Z nieżyjącym już komendantem głównym Policji Markiem Papałą realizowaliśmy umowę o zatrudnienie 1000 osób niepełnosprawnych w Policji. Z posiadanych przez nas informacji wynika, że 951 z 1000 do dziś pracuje w Policji. Natomiast zdarza się, że prywatni pracodawcy po upływie tego ustawowego okresu zatrudnienia, a nawet wcześniej dokonują zwolnień. W Policji, jak pokazuje praktyka, te stanowiska są czynne, osoby niepełnosprawne pracują i nie przy prymitywnych zajęciach. Program „Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej” obejmowałby nie tylko Policję, ale również prokuraturę i sądownictwo. Mamy stamtąd propozycje finansowania zatrudnienia inwalidów. Pan poseł Jacek Kasprzyk pytał o skuteczność programów. Na polecenie zarządu przeprowadzono analizę efektywności programów realizowanych przez Fundusz. Wynika z niej, że programy nastawione na pomoc w niektórych aspektach zakładom pracy chronionej mają efektywność na poziomie 75–85%. Można zatem uznać, że są to dobre programy. Niektóre programy adresowane do osób indywidualnych mają znacznie niższy poziom efektywności. Szczególnie mnie martwi, że nie ma tylu środków, aby na przyzwoitym poziomie zaspokoić potrzeby w zakresie pożyczek na zakup samochodów. Pan poseł Jacek Kasprzyk powiedział, że nie ma Rady Nadzorczej. Ona będzie szybko powołana. Od jesieni ub.r. Rada Nadzorcza aktywnie zajmowała się analizą programów, ich efektywnością i innymi aspektami. Zaprzestano realizacji pewnych programów. Zarząd zastanawia się nad ewentualnym wystąpieniem do Rady o dalszą redukcję programów. Jeśli chodzi o kwotę 8 mln zł w pozycji wydatki bieżące własne, to jest ona przeznaczona na zakup specjalnego systemu informatycznego i wyposażenia. Są to potrzeby wynikające z ustawowego obowiązku, do którego musimy się przygotowywać - ewidencja zatrudnionych osób niepełnosprawnych i pracodawców. To jest bardzo ważne. Czasem mamy wątpliwości, czy wyliczenia ZUS dotyczące wysokości składki są prawidłowe.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrezeszarząduPFRONRomanSroczyński">Zachodzą też obawy, że te osoby mogą być zatrudnione u więcej niż jednego pracodawcy. Stworzenie takiej ewidencji będzie kosztować, ale to się opłaci, ponieważ w przyszłości wyeliminuje nieprawidłowości. Odpowiadając panu posłowi Adamowi Ołdakowskiemu chciałbym wyjaśnić, że redukcja zatrudnienia w Funduszu nie oznacza, że te etaty są przenoszone do powiatów. To są odrębne administracje.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Pan prezes Roman Sroczyński powiedział, że wskaźnik ściągalności składek przekracza 95%. Jak to jest możliwe skoro przewidujecie państwo wpłaty w wysokości 1 mld 400 mln zł, a wzrost należności o prawie 200 mln zł? Z porównania tych dwóch liczb wynika, że wskaźnik ściągalności składek nie może wynosić 95%, ponieważ należności rosną szybciej niż wpływy składek. Niepokoi mnie fakt, że przewidywane wykonanie za 2002 r. zostało oszacowane metodą memoriałową. Kolejna sprawa to 315 mln zł należności z tytułu udzielonych pożyczek. Właściwie w niewielkim stopniu to się różni w stosunku do stanu należności z tytułu pożyczek za 2002 r. Czy państwo przewidujecie jakiś szczególny system ściągalności? Czy też po prostu w 2003 r. nie mija termin spłaty? Czy chcecie udzielać nowych, a oprócz tego ściągać stare zobowiązania?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrezesZarząduPFRONRomanSroczyński">Na te pytania udzielimy odpowiedzi na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Jeśli chodzi o zatrudnienie osób niepełnosprawnych w Policji czy na innym stanowisku, to mam pewne wątpliwości dotyczące tego, że - jak wynika z wypowiedzi pana prezesa Romana Sroczyńskiego - PFRON ma płacić za to zatrudnienie. Pan prezes wspomniał też, że sądy chciałyby zatrudniać inwalidów za środki PFRON. Obawiam się, że dochodzimy do absurdu. Jeżeli dana osoba - niezależnie od tego czy jest niepełnosprawna - jest w stanie wykonywać określoną pracę, to powinna być zatrudniona. Jeżeli osoby niepełnosprawne będą zatrudniane za środki PFRON, to nie będą miały szansy na zatrudnienie na otwartym rynku pracy, mimo że będą w stanie dobrze wykonywać daną pracę. To nie jest temat na dzisiejsze posiedzenie, ale w przyszłości będziemy musieli bliżej przyjrzeć się tej kwestii. Dobrze, iż są miejsca pracy w Policji dla osób niepełnosprawnych. Nie można jednak doprowadzić do stworzenia takiej praktyki, że jak PFRON nie zapłaci za zatrudnienie osoby niepełnosprawnej, to chociażby ta osoba miała kompetencje do wykonywania danej pracy, nie zostanie zatrudniona.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJolantaBanach">Niestety, polski model rehabilitacji zawodowej z góry zakłada, że osoba niepełnosprawna jest mniej wydajna i trzeba środków, by zachęcić pracodawcę do jej zatrudnienia. To nie jest model, który zakłada wydatkowanie środków publicznych na kompensację niepełnosprawności. Nowelizacja ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, nad którą podkomisja praktycznie zakończyła prace, ma choć w części otworzyć wolny rynek pracy dla osób niepełnosprawnych. Ale nie zmienia mechanizmu wspierania rehabilitacji zawodowej, czyli założenia, że trzeba zachęty finansowej, aby zatrudnić osobę niepełnosprawną. Zachęty finansowej, a nie kompensującej jej niepełnosprawność na danym stanowisku pracy. Czy zmiana tej ustawy spowoduje konieczność modyfikacji planu finansowego PFRON? Zmiana ustawy nie zaważy na globalnych kwotach, czyli na przychodach i wydatkach. Natomiast będzie miała wpływ na strukturę wydatków. Wydatki zostaną uporządkowane i skomasowane. Do tej pory plan finansowy PFRON był przygotowywany w szczegółowych paragrafach. Po nowelizacji komasacja wydatków będzie polegała na tym, iż samorząd powiatowy i samorząd województwa otrzymują pewien limit środków. Plan finansowy PFRON będzie uwzględniał tylko te zadania, które będą realizowane przez biuro i oddziały PFRON. Te zadania też ulegają komasacji. Stąd plan finansowy PFRON będzie mniej skomplikowany. Będzie trójdzielna struktura wydatków. Zgodnie z poprawką przyjętą przez podkomisję PFRON będzie dysponował najwyżej 20% przychodów. Pozostałe środki będą algorytmem przekazywane do powiatów i województw. Czwartą kategorią wydatków będą wydatki sztywne, a więc dofinansowanie do wynagrodzeń, refundacja składek na ubezpieczenie społeczne. Myślę, że równoległe prace nad budżetem i nowelizacją ustawy pozwolą na przygotowanie projektu planu finansowego uwzględniającego zapisy nowelizacji. Jeśli chodzi o podział środków na poszczególne samorządy, to jest to sprawa niezwykle trudna. Wynika to ze sprzeczności zapisów ustawowych. Art. 48 zobowiązuje PFRON do przekazywania środków do samorządu powiatowego i samorządu województwa. Rady powiatów i sejmiki województw podejmując uchwały o wydatkowaniu tych środków w swoim budżecie musiały kierować się planem centralnym PFRON. Jeżeli plan centralny PFRON nie zawierał jakiegoś typu wydatków, to ani powiat, ani samorząd województwa nie mógł przeznaczyć tych środków na pewne zadania z zakresu rehabilitacji, mimo że na tym terenie występowały tego typu potrzeby. W nowelizacji ustawy ten problem zostaje rozstrzygnięty. Z kolei art. 51 dotychczas obowiązującej ustawy mówi, że środki przekazywane algorytmem do powiatu to środki, w stosunku do których zarząd PFRON nie może podejmować żadnych decyzji. Mamy zatem dwa sprzeczne artykuły 35b i 51. W nowelizacji ustawy ta sprzeczność została usunięta. Co to spowoduje? Wszystkie wydatki, które są ujęte w pozycji - przelewy redystrybucyjne i porozpisywane na różne typy wydatków, po prostu przestaną istnieć. Środki będą przekazywane algorytmem do powiatu i do województwa i tam będą podejmowane decyzje, na co je wydać.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#SekretarzstanuwMPiPSJolantaBanach">Ale te środki będą ulokowane na wyodrębnionym rachunku bankowym. A zatem powiat czy województwo nie będą mogły przeznaczyć tych środków na inny cel niż rehabilitacja osób niepełnosprawnych. Pani poseł Anna Filek pytała o konsekwencje ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę dla przyszłorocznych wydatków PFRON. Ta ustawa nie będzie miała wpływu na przyszłoroczne wydatki PFRON. Nowy system wchodzi w życie od 1 stycznia 2004 r. W dotychczas obowiązującej ustawie o rehabilitacji odwołanie do płacy minimalnej zawarte jest w art. 27 i 32. Chodzi o dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych zatrudnionych w małych przedsiębiorstwach oraz dofinansowanie wynagrodzeń osób psychicznie chorych, upośledzonych umysłowo oraz chorych na epilepsję. Myślę, że podwyższenie płacy minimalnej w tych dwóch aspektach będzie możliwe do skonsumowania przez PFRON. Chciałabym jednak zwrócić uwagę, że zadbaliśmy w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, żeby zwrot podatku VAT na ten rok przejściowy nie odbywał się w odniesieniu do zamrożonej kwoty płacy minimalnej, czyli 760 zł. Podniesienie płacy minimalnej powiązane z wysokością zwrotu podatku VAT będzie miało skutki finansowe. Kolejna sprawa dotyczy dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych w administracji publicznej. Pani przewodnicząca Anna Bańkowska zastanawiała się, czy PFRON zgodnie z opinią Biura Studiów i Ekspertyz nie zaczyna zastępować budżetu. Na podstawie dotychczas obowiązującej ustawy istotnie PFRON realizuje zadania, których nie realizują inni dysponenci budżetu. PFRON dofinansowuje bibliotekę dla niewidomych, sport, kulturę, rekreację osób niepełnosprawnych. Do podkomisji wpłynął wniosek środowiska akademickiego, żeby PFRON zaczął dofinansowywać edukację osób niepełnosprawnych. Przypomnę, że w programach celowych PFRON dofinansowuje edukację studentów. Chodzi o program celowy „Student”. Dlaczego? Dlatego, że jest taka potrzeba chwili, bo ci ludzie nigdy nie mieliby wyrównanych szans, gdyby nie wesprzeć ich finansowo, bo zawodzi system stypendialny na uczelniach. PFRON doposaża uniwersytety, żeby stały się dostępne dla osób niepełnosprawnych. Ale PFRON nie może zastępować dysponentów budżetu i organów administracji publicznej, które są odpowiedzialne za wypełnianie swoich konstytucyjnych zobowiązań wobec osób niepełnosprawnych. Jeśli chodzi o Europejski Rok Osób Niepełnosprawnych, to w kraju organizowany będzie przez administrację rządową, samorządową i głównie przez organizacje pozarządowe. Organizacji pozarządowych jest bardzo wiele. Trzeba je wspomóc. Chcemy, aby efektem Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych nie były tylko hasła, lecz brak barier architektonicznych w urzędach w każdej gminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZastępcaprezesaZarząduPFRONMarianLeszczyński">Zadanie z zakresu dofinansowania wynagrodzeń osób psychicznie chorych, umysłowo upośledzonych oraz chorych na epilepsję, a także niewidomych jest traktowane i w założeniach Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych i w polityce PFRON jako zadanie priorytetowe. Chodzi o to, żeby nie utracić osiągniętego z dużym trudem poziomu zatrudnienia tych osób. W ciągu każdego kolejnego roku to zadanie realizowane powszechnie w odniesieniu do wszystkich pracodawców, którzy występują z takim wnioskiem i udowodnią, że zatrudniają te osoby. Również w przyszłym roku będziemy chcieli traktować to zadanie jako priorytetowe. Dlatego będziemy zmuszeni zwiększyć o ok. 5% środki przewidziane na ten cel w planie Funduszu. Uznajemy to za realne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJolantaBanach">Chciałabym jeszcze odpowiedzieć na pytanie dotyczące symulacji utraconych wpływów PFRON z powodu programów restrukturyzacyjnych. Każda decyzja umorzeniowa wymaga wniesienia opłaty restrukturyzacyjnej. Wczoraj pan prezes Marian Leszczyński mówił mi, że może wpłynąć ok. 100 mln zł z tytułu wniesienia opłaty restrukturyzacyjnej. Dlatego też w przypadku PFRON może to być korzyść, a niekoniecznie utrata wpływów.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrezesKrajowejIzbyGospodarczoRehabilitacyjnejWłodzimierzSobczak">Czy nie powstają wątpliwości co do celowości aż tak dalekiej decentralizacji tytułów i swobody w poruszaniu się pomiędzy tytułami wydatkowania środków z PFRON w powiatach? W założeniach jest zapisane, iż więcej środków ma być wydawane na rehabilitację zawodową i społeczną, głównie na zawodową. To bardzo słuszne założenie. Ale jak je pogodzić z realnym zniesieniem zapisu o przeznaczaniu co najmniej 65% przychodów Funduszu na dany rok na zatrudnienie i rehabilitację zawodową osób niepełnosprawnych? Jakie mechanizmy mają powodować, że rady powiatów będą szczególną uwagę zwracać na wydatkowanie powierzonych im środków na rehabilitację zawodową? Czy takie mechanizmy są zawarte w projekcie nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Na dzisiejszym posiedzeniu nie dyskutujemy o nowelizacji ustawy, lecz o budżecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJolantaBanach">Mogę odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Rozumiem, że wątpliwości pana prezesa Włodzimierza Sobczaka budzą przyszłe zapisy ustawowe. Na dzisiejszym posiedzeniu nie rozstrzygamy jednak proponowanych zapisów nowelizacji. Zastanawialiśmy się nad wpływem nowelizacji na plan finansowy PFRON - czy uchwalenie ustawy spowoduje konieczność dokonania zasadniczych korekt w planie finansowym? Okazało się, że nie spowoduje. Proszę pana prezesa Włodzimierza Sobczaka o przedstawienie wątpliwości na posiedzeniu Komisji poświęconym nowelizacji ustawy. Pani poseł Elżbieta Szparaga złożyła wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu planu finansowego PFRON na 2003 r. Czy ktoś zgłasza inny wniosek? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem projektu planu finansowego PFRON na 2003 r.? Stwierdzam, że Komisja 18 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się pozytywnie zaopiniowała projekt planu finansowego PFRON na 2003 r. Chciałabym zapowiedzieć, że na początku przyszłego roku zorganizujemy posiedzenie Komisji poświęcone funkcjonowaniu PFRON i problemom środowiska osób niepełnosprawnych. Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego - rozpatrzenie części budżetowej 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 34 - dotacja dla PFRON na zrekompensowanie gminom 50% dochodów utraconych na skutek zastosowania ustawowych zwolnień dla prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej z podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJolantaBanach">Sprawa jest oczywista. Prowadzący zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywizacji zawodowej ustawowo zwolnieni są z podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. Wpływy z tych podatków stanowią dochody własne gmin i tylko uchwałą rady gminy można zwolnić podmioty z płacenia tych podatków. Mieliśmy tu do czynienia z sytuacją sprzecznych interesów zakładów pracy chronionej i gmin. Po porozumieniu z ministrem finansów postanowiliśmy, że prowadzący zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywizacji zawodowej będą ustawowo zwolnieni z podatków lokalnych, a utracone z tego tytułu wpływy zrekompensuje gminom w 50% PFRON i 50% budżet państwa. Dotacja w poz. 34 jest dotacją dla PFRON z budżetu państwa przeznaczoną na zrekompensowanie gminom utraconych wpływów.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ZastępcaprezesaZarząduPFRONMarianLeszczyński">Szacuje się, że koszt realizacji tego zadania wyniesie 64 mln zł. 50% z tej kwoty wnosi minister finansów, pozostałą część kwoty wnosi ze swoich środków PFRON. Jesteśmy przygotowani do realizacji tego zadania.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Rozumiem, że w tym przypadku szacunki są wiarygodne.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ZastępcaprezesaZarząduPFRONMarianLeszczyński">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Czy są uwagi? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem części budżetowej 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 34 - dotacja dla PFRON na zrekompensowanie gminom 50% dochodów utraconych na skutek zastosowania ustawowych zwolnień dla prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywizacji zawodowej z podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego? Stwierdzam, że Komisja 16 głosami za, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się, pozytywnie zaopiniowała część budżetową 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 34. Ogłaszam przerwę do godz. 13.35.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Przechodzimy do punktu 3 i 4 porządku dziennego - rozpatrzenie części budżetowej 54 - Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz planu finansowego Państwowego Funduszu Kombatantów. Proszę zastępcę kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych pana Jana Kołtuna o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ZastępcakierownikaUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychJanKołtun">Podstawowym zakresem działania Urzędu w 2003 r. w jest realizacja następujących ustaw: ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego oraz ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - weryfikacja uprawnień, wydawania decyzji o przyznaniu uprawnień dla wdów i wdowców, ustawy z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach przez III Rzeszę i ZSRR - rozstrzyganie wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego za prace przymusowe. Chciałbym jednak zasygnalizować możliwość znacznego zwiększenia ilości spraw w obrębie zadań realizowanych przez Urząd w 2003 r. Wynika to z planowanych zmian w ustawie kombatanckiej oraz skierowanych do Trybunału Konstytucyjnego zapytań. Pierwsze dotyczy niekonstytucyjności art. 22 ust. 3 ustawy o kombatantach, drugie - niekonstytucyjności art. 4 pkt 5 ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR. Jeżeli Trybunał stwierdzi niekonstytucyjność wyżej wymienionych zapisów i Sejm przyjmie ustawę nowelizującą w zakresie uprawnień, to w przyszłym roku Urząd będzie miał dodatkowo ok. 50 tys. wniosków spraw do rozpatrzenia. Urząd do Spraw Kombatantów jest jedynym urzędem I i II instancji do wydawania tych decyzji administracyjnych. Nie ma żadnych oddziałów terenowych. Rozpatrzenie tych dodatkowych wniosków w zaplanowanych ramach budżetowych nie byłoby możliwe. Inną formą działalności Urzędu jest organizacja uroczystości patriotycznych. W 2003 r. Urząd wspólnie z centralnymi instytucjami państwa, wojskiem i stowarzyszeniami kombatanckimi będzie organizował obchody świąt narodowych i ważniejszych rocznic historycznych. Do najważniejszych z nich należą m.in. obchody Roku Generała Władysława Sikorskiego, 60. rocznica akcji Szarych Szeregów pod Arsenałem, 60. rocznica powstania w Gettcie Warszawskim, „Dzień Weterana” i kolejna 64. rocznica wybuchu II wojny światowej, 60. rocznica bitwy 1. Dywizji Piechoty im. Tadeusza Kościuszki pod Lenino, święta narodowe: 3 Maja, Wojska Polskiego i Niepodległości. W 2003 r. Urząd podejmie prace w zakresie wyróżniania kombatantów, które będą koncentrować się wokół następujących zadań: rozpatrywanie wniosków i przygotowanie propozycji uhonorowania kombatantów przez Prezydenta RP orderami i odznaczeniami państwowymi, rozpatrywanie wniosków i przedstawienie ministrowi obrony narodowej propozycji nadania kombatantom pierwszego i kolejnych stopni oficerskich, przygotowanie i przekazanie wojewodom do wręczenia kombatantom 8–10 tys. patentów „Weteran Walk o Wolność i Niepodległość Ojczyzny”. Projekt budżetu Urzędu na 2003 r. przewiduje dochody w wysokości 49 tys. i wydatki w wysokości 102 mln 271 tys. zł. Urząd otrzyma dotację budżetową na wydatki w wysokości 90 mln zł poprzez Państwowy Fundusz Kombatantów. Chciałbym zwrócić uwagę na pozycję wydatki na zakupy inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ZastępcakierownikaUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychJanKołtun">W 2003 r. na wydatki na zakupy inwestycyjne planowana jest kwota 33 tys. zł. Ta kwota jest zbyt niska, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie Urzędu. Mamy bazę na 700 tys. kombatantów i osób uprawnionych, która ma serwer 10-letni. Owszem, mamy zakupione komputery, ale dysponując takim serwerem nie będziemy mogli ich użyć. Mamy 5 samochodów, które są nieustannie eksploatowane. Jest przecież bardzo dużo spotkań, rocznic, konieczne są wyjazdy w teren. Serwer często nie funkcjonuje. Nie jesteśmy w stanie ze względów technicznych rozpatrywać wniosków. Zarówno dla nas, jak i dla kombatantów jest to bardzo deprymujące. To są ludzie o szczególnej wrażliwości, starsi, schorowani. Urząd musi sprawnie załatwiać ich sprawy. Ale jak ma to robić, jeżeli na niezbędne zakupy inwestycyjne w 2003 r. zaplanowano 33 tys. zł? Jeśli chodzi o plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów, to niepokojący jest brak środków na pomoc społeczną dla kombatantów. W poprzednich latach przeznaczano na ten cel 30 mln zł, w bieżącym roku ok. 1 mln zł, uwzględniając środki z rezerwy premiera. Na 2003 r. nie planuje się żadnych środków. Następna sprawa dotyczy modernizacji domów kombatanta. W planie finansowym Państwowego Funduszu Kombatantów przyjęto kwotę 950 tys. zł z przeznaczeniem na spłatę zobowiązań związanych z finansowaniem inwestycji prowadzonych w dwóch domach kombatanta. Złożono 9 wniosków o rozbudowę i modernizację. Wystarczyłyby tu niewielkie nakłady w granicach 1–2 mln zł. Często bowiem są to opuszczone szkoły, czy szpitale, które stosunkowo niewielkim kosztem można adaptować na domy kombatanta. Kwoty, którymi dysponowaliśmy do tej pory, były efektywnie wykorzystywane. Wspomagaliśmy nawet samorządy. Tak było w przypadku domu kombatanta w Bytomiu, gdzie niemożliwe było poruszanie się wokół domu ze względu na deformacje nawierzchni. Urząd przeznaczył 50 tys. zł, podobnie samorząd i sytuacja została rozwiązana.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełWłodzimierzCzechowski">W zadaniach stojących przed Urzędem Kombatantów wiodącymi będą zadania związane z weryfikacją i rozpatrywaniem wniosków. I tak rozstrzyganie wniosków o przyznanie, rozszerzenie lub przywrócenie uprawnień kombatanckich - ok. 10 tys. wniosków, wydawanie decyzji o przyznaniu uprawnień dla wdów i wdowców pozostałych po kombatantach - ok.15 tys. decyzji. Nowelizacja ustawy o kombatantach zwiększy dodatkowo ilość decyzji pozytywnych o ok. 27 tys. w przypadku kombatantów i ok. 8 tys. w przypadku wdów po kombatantach. Stwierdzenie przez Trybunał Konstytucyjny niekonstytucyjności art. 22 ust. 3 ustawy o kombatantach spowoduje konieczność podjęcia postępowań w sprawie 12 tys. wniosków, w których wydano decyzję o umorzeniu postępowania z uwagi na upływ terminu określonego w tym artykule ustawy. Stwierdzenie przez Trybunał Konstytucyjny niekonstytucyjności art. 4 pkt 5 ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR doprowadzi do podjęcia postępowań w sprawie 10 tys. wniosków, w których wydano decyzję o umorzeniu postępowania z uwagi na upływ terminu określonego w tym artykule ustawy. Jednocześnie w wyżej opisanych przypadkach można się spodziewać napływu kolejnych wniosków o przyznanie uprawnień z obydwu ustaw - ok. 30 tys. wniosków. W przedstawionym projekcie budżetu brak na ten cel zarezerwowanych środków i znalazło to również potwierdzenie w opinii Biura Studiów i Ekspertyz. Przedstawiony projekt budżetu w porównaniu z budżetami w latach 1999, 2000, 2001 jest najbardziej ograniczony w możliwościach realizacji zadań. Szczególne zaniepokojenie budzi likwidacja środków przeznaczonych na pomoc społeczną. W 2000 r. przeznaczono na ten cel 31 mln 50 tys. zł, w kryzysowym 2002 r. - 1 mln 55 tys. zł. W planie na 2003 r. nie przewidziano żadnych środków. Spowoduje to ograniczenie więzi organizacji kombatanckich. Jest to cios dla środowiska weteranów i utwierdzenie ich w przekonaniu, że są niepotrzebni. Jeśli chodzi o wydatki inwestycyjne, to w porównaniu do wykonania 2002 r. rząd obniżył wydatki na rozbudowę i modernizację sieci domów kombatantów o ponad 100% z 2 mln zł do 950 tys. zł W związku z następującymi w kraju likwidacjami licznych obiektów służby zdrowia, sprzedawaniu ich na inne cele za symboliczne kwoty, uważam, że dużo lepszym i tańszym rozwiązaniem byłoby przeznaczenie ich, przy nieznacznych nakładach modernizacyjnych, na cele rozbudowy sieci domów kombatanta. Obowiązek stworzenia tej sieci spoczywa na władzach samorządowych, ale niewielka partycypacja ze strony Urzędu do Spraw Kombatantów znacznie przyśpieszy realizację rozbudowy tej sieci i umożliwi kierowanie tam najbardziej potrzebujących kombatantów. Dlatego uważam za w pełni uzasadnione zwiększenie środków w tej pozycji do co najmniej 10 mln zł. W przedstawionym dziale 750 - Administracja publiczna - zastrzeżenia budzą zastrzeżenia pozycje w par. 3020 i par. 6060. W pierwszym przypadku na nagrody i wydatki osobowe w stosunku do wykonania za 2002 r. - 340 tys. zł, zaplanowano zaledwie 10% tej kwoty, to jest 34 tys. zł. W drugim - na zakupy inwestycyjne w 2002 r. przeznaczono 301 tys. zł, w 2003 r. - 33 tys. zł. Tak drastyczne ograniczenie wydatków w tych pozycjach doprowadzi w pierwszym przypadku do braku możliwości nagradzania pracowników za osiągnięcia w pracy, a w drugim - może zdezorganizować działalność poszczególnych służb, zarówno centrali, jak i w terenie np. na skutek starzenia się sprzętu komputerowego i taboru samochodowego. Dlatego wnoszę o zwiększenie wydatków w tych pozycjach do kwot stanowiących co najmniej 50% przewidywanego wykonania za 2002 r. Jeśli chodzi o stan zatrudnienia, to uwzględniwszy zadania, jakie stoją przed Urzędem, nie wnoszę większych zastrzeżeń. Reasumując, chciałbym stwierdzić po pierwsze - przedstawiony projekt budżetu Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych jest ubogi i ogranicza możliwości działalności statutowej, po drugie - Państwowy Fundusz Kombatantów z roku na rok ma zwiększone zadania, na które nie przeznacza się odpowiednich kwot.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosełWłodzimierzCzechowski">Na 2003 r. zaplanowano dotację w wysokości 90 mln zł, a zobowiązania wyniosą ponad 192 mln zł. Oznacza to, że w kolejnym roku stan Państwowego Funduszu Kombatantów będzie ujemny.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Proszę pana posła Włodzimierza Czechowskiego o przedstawienie wniosków na piśmie. Otwieram dyskusję. Czy są pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełArturZawisza">Chciałbym zapytać o prognozy finansowe związane ze zmianą ustaw kombatanckich i im pokrewnych, które niedawno wypracowała Komisja Polityki Społecznej i Rodziny. W przedstawionym materiale piszecie państwo o przewidywanych w 2003 r. zmianach w ustawie o kombatantach, ale one dotyczą zakresu uprawnień. Natomiast mnie chodzi o kwestie dotyczące refundacji zwolnień z abonamentowych opłat telewizyjnych i radiowych czy refundacji zniżki w opłacaniu składek na ubezpieczenie obowiązkowe pojazdów samochodowych. Rozumiem, że odpowiednie kwoty zostały przewidziane na podstawie ustaw, które jeszcze w tym roku przestaną być aktualne. Czy zostało to uwzględnione w projekcie budżetu?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełEdmundStachowicz">W dziale 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zapisana jest kwota 1mln 20 tys. zł. W opracowaniu, które otrzymaliśmy z Biura Studiów i Ekspertyz, wyrażono opinię, że wysokość tej kwoty, przeznaczonej na zadania realizowane przez jednostki niezaliczane do sektora finansów publicznych, budzi wątpliwości. Z analiz wynika, że kwoty te często są niewykorzystane i zwracane do budżetu, co powoduje ich blokadę na znaczną część roku i brak możliwości wykorzystania na inne cele. Czy zasadne jest zaplanowanie w dziale 912 tak wysokiej kwoty? Czy nie należałoby przenieść części tych środków na realizację innych zadań, które mogą się pojawić w 2003 r.?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Jakie jest niezbędne minimum dodatkowych środków, które gwarantuje właściwą realizację zadań przez Urząd? Należy precyzyjniej określić wysokość bieżących płatności. Innymi słowy - chcielibyśmy się dowiedzieć, jaki jest optymalny budżet Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych na 2003 r. W przedstawionym materiale piszecie państwo o możliwości zwiększenia ilości wydawanych decyzji w związku z nowelizacją ustawy o kombatantach oraz sprawami, które są w Trybunale Konstytucyjnym. Nowelizacja ustawy o kombatantach zwiększy dodatkowo ilość decyzji pozytywnych o ok. 27 tys. w przypadku kombatantów i ok. 8 tys. w przypadku wdów po kombatantach. Jaką kwotę należy przewidzieć na realizację tego zadania. Proszę o bliższe wyjaśnienia dotyczące spraw, które są w Trybunale Konstytucyjnym łącznie z podaniem wielkości środków, które należałoby zabezpieczyć na realizację zadań wynikających z pozytywnych orzeczeń Trybunału. Proszę też o wyjaśnienie kwestii dotyczącej 30 tys. wniosków o przyznanie uprawnień z obydwu ustaw, których zapisy będzie badał Trybunał Konstytucyjny. Rozumiem, że na realizację tych zadań nie zabezpieczono środków w projekcie budżetu. Należy zatem oszacować te środki. Jeśli chodzi o pomoc pieniężną dla kombatantów, to szef Urzędu apelował o odpowiednie środki. Komisja to poparła, ale sprawa nie została pozytywnie załatwiona, czyli kolejny rok nie ma w budżecie środków pieniężnych przeznaczonych na pomoc dla kombatantów. Faktycznie oznacza to uszczuplanie środków pomocy społecznej przeznaczonych na inny cel. Jeśli chodzi o środki przeznaczone na modernizacje domów kombatanta, to jak wspomniał pan minister Jan Kołtun, przyjęto tu 950 tys. zł z przeznaczeniem na spłatę zobowiązań związanych z dofinansowaniem inwestycji sprzed dwóch lat. Jakie są minimalne potrzeby w tym zakresie? Musimy dokonać próby zbilansowania potrzeb Urzędu, żeby wystąpić o zmiany. Na 2003 r. zaplanowano w Urzędzie 174 etaty, w 2002 r. było ich 189. Jak państwo oceniacie tę zmianę? Nie można dłużej tolerować długiego oczekiwania na orzeczenie z powodu braków kadrowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#ZastępcakierownikaUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychJanKołtun">Odpowiadając panu posłowi Arturowi Zawiszy chciałbym wyjaśnić, że w planie finansowym Państwowego Funduszu Kombatantów przewidziano środki na refundacje kosztów ulg i zwolnień za użytkowanie telefonów, aparatów radiowych i telewizyjnych oraz ulg w opłatach za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu przez kombatantów. Nowelizacja ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin i ustawy o kombatantach, która praktycznie została przyjęta, zakłada, iż te wydatki będą pokrywane przez ZUS i KRUS. Wobec tego środki przewidziane na te cel w planie finansowym Państwowego Funduszu Kombatantów powinny być przesunięte do ZUS i KRUS. Ale jak wynika z planu finansowego Państwowego Funduszu Kombatantów zobowiązania i deficyt w tej części na koniec roku przewyższają wielkość dotacji. Dlatego nie ma możliwości przesunięcia środków, chyba że pod warunkiem powiększania wielkości zobowiązań.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Czyli nie ma zagwarantowanych środków na realizację zadań wynikających z nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego? Jeżeli tak, to te środki powinny w projekcie budżetu ZUS.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#ZastępcakierownikaUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychJanKołtun">Zgłaszaliśmy ZUS, że w związku z nowelizacją tych ustaw powinny być przewidziane odpowiednie środki. Nowelizacja nie weszła jeszcze w życie, ale niezależnie od tego stan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów będzie ujemny.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Gdyby nie było nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, ustawy o kombatantach oraz niektórych osób będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego i pokrewnych ustaw, Urząd musiałby refundować koszty ulg i zwolnień za użytkowanie telefonów, aparatów radiowych i telewizyjnych oraz ulg w opłatach za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu, a nie ma środków na wypłatę bieżących świadczeń. Nie ma zatem środków, które uwzględniając nowelizację, należałoby przekazać ZUS.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#ZastępcakierownikaUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychJanKołtun">Nie mamy tych środków. Gdyby nie było nowelizacji, to potrzebowalibyśmy praktycznie jeszcze 200 mln zł, żeby zbilansować sztywne refundacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Czyli nie ma środków na pełną realizację tych zobowiązań.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#ZastępcaKierownikaUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychJanKołtun">Obecnie mamy opóźnienie w realizacji refundacji kosztów ulg i zwolnień za użytkowanie telefonów, aparatów radiowych i telewizyjnych oraz ulg w opłatach za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu przez kombatantów. Na koniec 2002 r. zobowiązania wyniosą 114 mln 721 tys.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJolantaBanach">114 mln 721 tys. zł - to stan zobowiązań na koniec 2002 r. z tytułu różnych ulg, które należą się kombatantom. 162 mln 269 tys. zł - środki potrzebne w 2003 r. na refundację tych ulg, gdyby nie było nowelizacji ustawy. Zatem zobowiązania 114 mln 721 tys. zł za 2002 r. plus 162 mln 269 tys. na 2003 r. daje kwotę 276 mln 990 tys. zł. Od tej kwoty można ewentualnie odjąć kwotę 90 mln zł dotacji. Tyle potrzeba, aby spłacić zobowiązania. Czym się różni refundacja od dodatku kompensacyjnego, który zostaje wprowadzony nowelizacją ustawy? Zobowiązania i należności można przekładać z roku na rok, dodatek kompensacyjny trzeba wypłacać na bieżąco przy świadczeniu emerytalnym lub rentowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Na pokrycie zobowiązań trzeba prawie 187 mln zł. Najmniej 162 mln 269 tys. minus 90 mln zł - to jest minimum. Przy pozostawieniu zobowiązań w wysokości 114 mln 721 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJolantaBanach">Tak, to 72 mln 269 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#ZastępcakierownikaUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychJanKołtun">Pan poseł Edmund Stachowicz pytał o wydatki na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego. Opinia Biura Studiów i Ekspertyz jest o tyle nietrafiona, że rzeczywiście miało miejsce nie wykorzystanie środków, nie z winy Urzędu, lecz z powodu czerwcowej blokady środków. Zablokowano środki w wysokości 413 tys. zł. Faktycznie nie wykorzystano i zwrócono tylko 33 tys. zł. Proszę zważyć, że środki z tego działu przyznawane są stowarzyszeniom kombatanckim. Te stowarzyszenia nie zawsze - czemu trudno się dziwić - potrafią działać sprawnie. Nieraz trudno nam wyegzekwować terminy. Niemniej jednak zwroty są niewielkie. Kwota w dziale 921 (1 mln 20 tys. zł) nie jest wygórowana. Chodzi o organizację i udział środowisk kombatanckich w krajowych i międzynarodowych spotkaniach i uroczystościach, zbieranie dokumentacji czynów zbrojnych i innych form działalności niepodległościowej, upamiętnianie miejsc walki i męczeństwa, dokumentowanie tradycji walk o niepodległość, dofinansowanie filmów, wydawnictw, wystaw, sztandarów, odznaczeń. Wpływa setki wniosków. Nie wszystkie możemy rozstrzygnąć pozytywnie. Dlatego zmniejszenie kwoty w dziele 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego byłoby niewskazane. Jeśli chodzi o rozszerzenie bazy domów kombatanta, to minimalne zapotrzebowanie Urzędu na realizację tego zadania wynosiłoby 12 mln zł. Zgłoszono 9 wniosków dotyczących adaptacji i modernizacji. Planowana kwota 950 tys. zł przeznaczona jest na pokrycie zobowiązań sprzed dwóch lat. Jeśli chodzi o minimalne kwoty w poszczególnych pozycjach, to w przypadku budżetu Urzędu byłoby to zwiększenie o 260 tys. zł kwoty przeznaczonej na zakupy inwestycyjne. Na 2003 r. zaplanowano 33 tys. zł. Urząd jest mocno niedoinwestowany. 299 tys. zł wystarczyłoby nam na niezbędne zakupy - komputerów i serwera. Jest to warunek sprawnego działania Urzędu. Natomiast środki na zadania związane z planowaną nowelizacją ustawy o kombatantach i orzeczeniami Trybunału Konstytucyjnego powinny zostać przewidziane w rezerwach celowych. Jeśli chodzi o rząd wielkości, to zgłosiliśmy do Ministerstwa Finansów szczegółowe zapotrzebowanie. Wielkość środków przewidzianych na realizację zadań wynikających z nowelizacji ustawy o kombatantach zależy od kilku czynników. Zakładamy, że na realizację zadań wynikających z nowelizacji ustawy trzeba 89 mln zł. Trzeba tu uwzględnić możliwość wydawania decyzji przez Urząd i przewidziany przez ustawę moment nabycia uprawnień kombatanckich - w dniu wejścia w życie ustawy, z chwilą złożenia wniosku lub z chwilą wydania decyzji. Zakładamy, że gdyby ustawę uchwalono na początku przyszłego roku, to biorąc pod uwagę czynniki, o których wspomniałem, środki na realizację zadań wynikających z nowelizacji ustawy o kombatantach w 2003 r. powinny wynosić ok. 1/3 wspomnianej wyżej kwoty. Jeśli chodzi o wydatki związane z realizacją orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, to obecnie jest 20 tys. wniosków. Było ok. 10 tys. umorzeń, które trzeba będzie na nowo rozpatrzyć po stwierdzeniu przez Trybunał niekonstytucyjności zaskarżonych przepisów.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#ZastępcakierownikaUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychJanKołtun">Można się spodziewać napływu ok. 30 tys. wniosków o przyznanie uprawnień. Realizacja zadań wynikających z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego wymagała wzrostu zatrudnienia o 20 etatów. Jeśli chodzi o zatrudnienie, to w bieżącym roku zostało drastycznie zredukowane o 1/3 czyli o 80 etatów. Redukcja obejmowała II kwartał, zatem średnia wielkość kalkulacyjna jest większa na koniec roku, a inna na przyszły rok. Dlatego, że na przyszły rok kalkulujemy już po zmniejszeniu całości o 80 etatów, a nie średniej kalkulacyjnej, jaka wynikała ze zmniejszenia i z objęcia w I kwartale wyższej liczby urzędników. Wiąże się to z wysokością przeciętnego wynagrodzenia w Urzędzie. 80 osób, które zostały zwolnione, to osoby małym stażem pracy i niskim uposażeniem, czasem o połowę niższym od przeciętnego. Dlatego w bieżącym roku musieliśmy obniżyć wynagrodzenie o ponad 10%. Na posiedzeniu rządu przyjęto poprawkę, która w przyszłym roku pozwoli nam utrzymać płace w wysokości z 1 stycznia br.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Jest pewien problem techniczny z podzieleniem 72 mln 269 tys. zł. Tę kwotę trzeba rozpisać na poszczególne pozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#ZastępcakierownikaUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychJanKołtun">To trzeba zobaczyć, czy w projekcie budżetu ZUS ta kwota została ujęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Nie o to chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJolantaBanach">Można rozpisać tę kwotę na poszczególne pozycje. Urząd dysponuje liczbą osób uprawnionych do konkretnych ulg, a także wysokością danej ulgi.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Na wydatki bieżące na realizację zadań wynikających z ustawy o kombatantach - refundacje kosztów ulg za użytkowanie telefonów, aparatów radiowych i telewizyjnych oraz ulg w opłatach za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu potrzeba 162 mln 269 tys. zł. Dotacja wynosi 90 mln zł. Trzeba zatem zwiększyć środki o ponad 72 mln zł. Ale trzeba rozpisać tę kwotę zgodnie z obowiązującą ustawą. Nie jesteśmy w stanie technicznie tego zrobić. Chciałabym, żebyśmy najpierw sformułowali konkluzję, następnie poprosimy Urząd o pomoc w rozpisywaniu kwot, aby przedstawić Komisji Finansów Publicznych poprawnie sformułowane wnioski. Jeśli chcielibyśmy przewidzieć rezerwy na realizację zadań wynikających z nowelizacji ustawy o kombatantach, to zakładając, iż weszłaby ona w życie w przyszłym roku i biorąc pod uwagę realność wydawania decyzji, to można przyjąć, że byłaby to 1/3 wydatków w skali rocznej. Na zadania wynikające z realizacji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego o niekonstytucyjności 22 ust. 3 ustawy o kombatantach potrzebna jest kwota 36 mln zł rezerwy w skali rocznej, przy założeniu, że orzeczenie wchodzi w życie 1 stycznia 2003 r. Na zadania wynikające z realizacji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego o niekonstytucyjności art. 4 pkt 5 ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i ZSRR potrzeba 30 mln zł. Na realizację dodatkowych wniosków, które państwo szacujecie na ok. 30 tys., potrzeba ok. 90 mln zł. W sumie oznaczałoby to potrzebę stworzenia rezerwy w wysokości ok. 180 mln zł. Zaległości z 2002 r. wynoszą 114 mln 721 tys. zł. Na wydatki bieżące potrzeba 72 mln 269 tys. zł. Razem z zaległościami kwota ta wyniesie ponad 186 mln zł. Ta kwota jest nieodzowna do realizacji zadań wynikających z obecnie obowiązującej ustawy. Pan poseł Włodzimierz Czechowski zaproponował na pomoc społeczną dla kombatantów 10 mln zł, na rozbudowę sieci domów kombatanta -10 mln zł, na wydatki osobowe - 170 tys. i na wydatki inwestycyjne - 150 tys. zł. Pan minister Jan Kołtun proponował zwiększenie tych wydatków o 260 tys. zł. Przypominam, że na 2003 r. zaplanowano 33 tys. zł. Na zakup serwera potrzeba minimum ok. 165 tys. zł. Uważam, że jest to kwota, o którą musimy poprosić Komisję Finansów Publicznych, jeżeli sami nie przewidzimy tych środków w budżecie. Na 25 etatów, które są potrzebne do realizacji zadań potrzeba jest kwota 1 mln 300 tys. zł wraz z pochodnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielkaMFAlfredaBerger">W bieżącym roku było przesunięcie środków z wydatków bieżących na majątkowe. Była to kwota 260 tys. zł z przeznaczeniem na zakup nowych serwerów, komputerów, oprogramowania wraz z oprzyrządowaniem. Czy chodzi o kolejne dodatkowe środki na zakupy inwestycyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">W przypadku Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych stosujemy inną miarę. Nie mylmy jednostek. Mówimy o tysiącach złotych. Nie wiem, jakie inwestycje w zakresie informatyki można zrealizować za 165 tys. zł. Urząd, który rozpatruje setki tysięcy wniosków musi działać sprawnie. Trzeba mu to umożliwić.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówAlfredaBerger">Pan minister Jan Kołtun stwierdził, że oprócz planowanych 33 tys. zł na zakupy inwestycyjne potrzeba dodatkowo 260 tys. zł. Stwierdziłam, że 260 tys. zł było w tym roku w wyniku przesunięcia środków z wydatków bieżących. Rozumiem, że teraz chodzi o kolejną kwotę zmniejszoną do 165 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzedstawicielUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychAndrzejBida">Żeby zrealizować nasz plan informatyzacji, przyjęliśmy plan minimum np. zrezygnowaliśmy z zakupu serwera, dobry serwer kosztuje ok. 400 tys. zł. Wybieramy najtańsze rzeczy i nadal brakuje nam sprzętu, komputerów i drukarek. 165 tys. zł to jest minimum na ten rok. Na przyszły potrzebujemy naprawdę 260 tys., żeby ten system wprowadzić w życie i żeby był wykorzystywany optymalnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Czyli ustalamy - 165 tys. zł na zakupy inwestycyjne. Co z etatami?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#ZastępcakierownikaUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychJanKołtun">Dopóki nie ma nowelizacji ustawy o kombatantach i orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego nie będziemy występować o zwiększenie zatrudnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Pomoc społeczna dla kombatantów? Nie może być tak, że nie ma środków na ten cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzedstawicielkaMFAlfredaBerger">Bardzo trudno mówić o tym, że nie ma pieniędzy na pomoc społeczną dla kombatantów. Proszę jednak zauważyć, że ulgi mają być zastąpione dodatkiem kombatanckim. Jest to znacząca pomoc dla wszystkich kombatantów. Z ulg korzystały osoby najlepiej sytuowane wśród kombatantów, które było stać na kupno samochodu czy mieszkania. Wydaje mi się, że przeznaczenie środków na pomoc społeczną dla kombatantów spowoduje trudności w realizacji zadań pomocy społecznej w ogóle.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Przypominam, że mówimy o 20 zł, bo tyle wyniesie dodatek kombatancki. Ale przecież są sytuacje losowe. Nie wyobrażam sobie, aby na te wyjątkowe sytuacje nie było przeznaczonych środków na pomoc dla kombatantów.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówAlfredaBerger">Na wyjątkowe sytuacje są przewidziane pieniądze środki w ośrodkach pomocy społecznej, ale kombatanci z reguły nie chcą się zwracać tam o pomoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzedstawicielUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychKrzysztofSkolimowski">Brak środków na pomoc społeczną dla kombatantów spowodował, że Urząd nie przeznaczył żadnych pieniędzy środków dla ośrodków pomocy społecznej, które tę pomoc realizowały. Wszystkie wnioski, które były skierowane do gmin, dzisiaj spływają do Urzędu ds. Kombatantów. W moim departamencie kilka osób pełni funkcję ogólnopolskiego ośrodka pomocy dla kombatantów i rozpatruje wnioski dotyczące pieniędzy, które są w tym roku. Chodzi o kwotę ok. 0,5 mln zł, którą kierownik Urzędu pozostawił w swojej dyspozycji. Ten problem jest wielokrotnie podnoszony na każdym spotkaniu kombatantów. Kombatanci zarzucają, że pomoc dla poszczególnych osób w kraju jest przyznawana w Warszawie, a nie w terenie. 20 zł nie rozwiąże problemu doraźnej pomocy.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJolantaBanach">Myślę, że sprawa środków na pomoc społeczną dla kombatantów będzie pozytywnie rozstrzygnięta w Komisji Finansów Publicznych. Pozostaje tylko kwestia, na jakim poziomie. Dlaczego? Z mojej znajomości tych środowisk wynika, że będą one adresowały oczekiwania wobec rezerwy ogólnej budżetu państwa. Spowoduje to, że rezerwa ogólna przewidziana na różne zdarzenia będzie ponownie rozdysponowywana. Pan minister Jan Kołtun podpowiada, że ponieważ w tym roku z rezerwy ogólnej rozdysponowano kwotę niewiele ponad 1 mln zł, to może uda się rozdysponować 2 mln w przyszłym roku. Gdyby Komisji Finansów Publicznych udało się wygospodarować środki, wówczas Urząd mógłby reagować w tych najbardziej wrażliwych społecznie przypadkach, tam gdzie sprawa jest ewidentna. Np. jeśli osoba przekracza kryterium z ustawy o pomocy społecznej, ale jest samotna, pozbawiona rodziny, nie istnieje obowiązek alimentacyjny. W takich przypadkach trzeba reagować.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#ZastępcakierownikaUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychJanKołtun">Ze środków na pomoc społeczną pieniądze przekazywane są m.in. dla dwóch związków: Związku Inwalidów Wojennych i Związku Ociemniałych Żołnierzy. Nie sposób tym dwóm związkom nie przekazać minimum kwoty, które do tej pory otrzymywały, to jest 700 tys. zł. W tej sprawie dzwonił do mnie prezes Związku Żołnierzy Ociemniałych. Nie chcę dramatyzować, ale możemy sobie wyobrazić demonstrację 6 tys. robotników, natomiast nie możemy sobie wyobrazić 6 ociemniałych żołnierzy pod kancelarią premiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Myślę, że Komisja Polityki Społecznej i Rodziny powinna zaproponować 3 mln zł na pomoc społeczną dla kombatantów. Jeśli chodzi o realizację zobowiązań wynikających z ustawy, to zastanawiam się, czy zaproponować 72 mln zł, czy też 162 mln zł łącznie z zaległościami. Proszę Ministerstwo Finansów o stanowisko. Nie możemy tworzyć pustych budżetów. Są to zobowiązania, które powinny być wypłacane razem z rentą czy emeryturą. Nie możemy powiedzieć, że są to zobowiązania wobec poczty, firm ubezpieczeniowych czy telekomunikacji, które przenosimy na następny okres. Co Ministerstwo Finansów sądzi o zaległości 114 mln 721 tys. zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzedstawicielkaMFAlfredaBerger">72 mln zł w powiązaniu z 90 mln zł dotacji pozwoliłoby na odpowiednie przesunięcie środków do dodatku kompensacyjnego. Chciałabym zwrócić uwagę, że z budżetu będziemy musieli wypłacić inne zobowiązania, m.in. 10% dla gmin za zakupienie mieszkania z zasobów gminy.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Proponuję, żebyśmy zajęli się wydatkami na bieżącą realizację zobowiązań wobec kombatantów wynikającą z obecnie obowiązującego prawa. Na ten cel potrzeba dodatkowo 72 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzedstawicielkaUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychZdzisławaGozdan">Czy pani przewodnicząca Anna Bańkowska mówi o zobowiązaniach na koniec 2002 r.?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Mówię wydatkach na 2003 r. Potrzeba dodatkowo 72 mln zł, aby wypełnić zobowiązania ustawowe w 2003 r. Uważam, że powinniśmy utworzyć rezerwę na realizację zadań wynikających z przewidywanej nowelizacji ustawy o kombatantach i realizacji orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. Wnoszę, aby przeznaczyć na ten cel 50 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PosełArturZawisza">Chciałbym zwrócić uwagę, że nowelizacja ustawy o kombatantach jest projektem poselskim. Dlatego trudno przeznaczać w budżecie środki na realizację aktu, który nie jest projektem rządowym i nawiasem mówiąc budzącym kontrowersje.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">Pan poseł Artur Zawisza ma prawo do wygłaszania takich opinii. Będziemy głosować poszczególne wnioski. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za zaproponowaniem Komisji Finansów Publicznych zwiększenia wydatków dziale 750 - Administracja publiczna par 6060 - wydatki na zakupy inwestycyjne o 165 tys. zł? Stwierdzam, że Komisja 14 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się, postanowiła zaproponować Komisji Finansów Publicznych zwiększenie wydatków na zakupy inwestycyjne o 165 tys. zł. Kto jest za zaproponowaniem Komisji Finansów Publicznych przeznaczenia 3 mln zł na pomoc społeczną dla kombatantów? Stwierdzam, że Komisja 14 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się, postanowiła zaproponować Komisji Finansów Publicznych przeznaczenie 3 mln zł na pomoc społeczną dla kombatantów. Kto jest za zaproponowaniem Komisji Finansów Publicznych zwiększenia planowanych wydatków w 2003 r. o 72 mln zł, co pozwoli na realizację zobowiązań wobec kombatantów wynikających z obecnie obowiązującego prawa? Stwierdzam, że Komisja 14 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się, postanowiła zaproponować Komisji Finansów Publicznych zwiększenie wydatków o 72 mln zł. Kto jest zaproponowaniem Komisji Finansów Publicznych utworzenie rezerwy w kwocie 50 mln zł na realizację zadań wynikających z ewentualnej nowelizacji ustawy o kombatantach i orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego? Stwierdzam, że Komisja 12 głosami, przy 2 przeciwnych i braku wstrzymujących się, postanowiła zaproponować Komisji Finansów Publicznych utworzenie rezerwy w kwocie 50 mln zł na realizację zadań wynikających z ewentualnej nowelizacji ustawy o kombatantach i orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. Kto jest za zaproponowaniem Komisji Finansów Publicznych zwiększenie wydatków na rozszerzenie i modernizację bazy domów kombatanta do 12 mln zł?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzedstawicielkaMFAlfredaBerger">To jest zadanie własne powiatów, czyli to jest wspieranie przez Państwowy Fundusz Kombatantów tego, co dajemy na domy pomocy z budżetu państwa poprzez budżety wojewodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSJolantaBanach">Chciałabym zwrócić uwagę na komplikacje, które występują przy realizacji inwestycji w domach pomocy społecznej. Od 2 lat stan prawny jest taki, iż inwestycje w domach pomocy społecznej, na wniosek marszałków, są ujmowane w kontraktach wojewódzkich. Nie wszyscy marszałkowie przewidzieli w kontraktach inwestycje w domach pomocy społecznej. Resort pracy i polityki społecznej jest w bardzo trudnej sytuacji, bo z jednej strony marszałkowie nie chcą oddać tych inwestycji do budżetu państwa, a z drugiej - nie planują wydatków w ramach kontraktów wojewódzkich, po czym piszą do nas, żeby zwiększyć im wydatki na inwestycje w domach pomocy społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PosłankaAnnaBańkowska">W moim powiecie jest 8 domów pomocy społecznej i nie otrzymały żadnych środków z kontraktów wojewódzkich. W domach, gdzie żyją kombatanci, są bardzo złe warunki. Proponuję, żebyśmy przyjęli te 12 mln zł. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za zaproponowaniem Komisji Finansów Publicznych zwiększenia wydatków na rozszerzenie i modernizację bazy domów kombatanta do 12 mln zł? Stwierdzam, że Komisja 14 głosami, przy braku przeciwnych i wstrzymujących się postanowiła zaproponować Komisji Finansów Publicznych zwiększenia wydatków na rozszerzenie i modernizację bazy domów kombatanta do 12 mln zł. Przyjęliśmy wnioski. Prosimy przedstawicieli Urzędu i panią minister Jolantę Banach o pomoc w ich prawidłowym zapisaniu. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>