text_structure.xml 71.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WicewojewodaWałbrzychaAndrzejKosiór">Witam wszystkich gości przybyłych na dzisiejsze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WicewojewodaWałbrzychaAndrzejKosiór">W dniu wczorajszym mogliście państwo naocznie zapoznać się ze stratami, których doznaliśmy w wyniku ubiegłorocznej powodzi, w zakresie obiektów sportowych. Brak śniegu umożliwił państwu obejrzenie jeszcze części szkód, które usuwamy przy pomocy środków z Totalizatora Sportowego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WicewojewodaWałbrzychaAndrzejKosiór">Przyszedł czas na podsumowanie, uwagi i wnioski na rok bieżący. Oddaję głos panu przewodniczącemu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jest to spotkanie przewodniczącego Komisji Kultury Fizycznej i Turystyki, przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej, Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki z przedstawicielami województw wałbrzyskiego, wrocławskiego, opolskiego oraz zielonogórskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Chcielibyśmy zorientować się w zakresie prac w odtworzeniu obiektów sportowych na terenach dotkniętych powodzią.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Zorientujemy się najpierw jak wygląda to w skali kraju, jakie działania zostały podjęte przez Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej, a następnie przedstawiciele czterech województw będą mogli zaprezentować swoje uwagi i ewentualne wnioski dotyczące dalszej pracy nad odtwarzaniem zniszczonych obiektów sportowych i turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Podczas dzisiejszego posiedzenia akcent będziemy kłaść na sprawy dotyczące obiektów sportowych, gdyż dysponujemy instrumentem wspomagającym to odtwarzanie, natomiast jeżeli chodzi o turystykę, takimi funduszami nie dysponujemy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Wiemy z wizytacji, że władze samorządowe jak i wojewódzkie będą zasilać odtwarzanie tych obiektów z innych środków do usuwania skutków powodzi będących w ich dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Proszę dyrektora Departamentu Inwestycyjnego w Urzędzie Kultury Fizycznej i Turystyki pana Guzowskiego o przedstawienie, jak wygląda to w skali kraju, a jak w reprezentowanych tu dziś województwach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Najpierw powiem o generalnych ustaleniach, które zostały podjęte.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Na posiedzeniu Konwentu Wojewodów w sprawie podziału środków na usuwanie skutków powodzi, stanęliśmy przed dylematem, czy województwa będą w stanie podjąć się odtworzenia bazy sportowej jeszcze w 1997 r., w jakiej wysokości, i jakiej wielkości środki przeznaczyć na lata 1997 i 1998.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Po uzgodnieniach szczegółowych, gdy były już opracowane zestawienia i oszacowane straty potwierdzone przez urzędy wojewódzkie, okazało się, że będzie się to zamykać kwotą nie przekraczającą 60 mln zł. W związku z tym, wspólnie z Komisją, podjęliśmy decyzję, iż 20 mln zł przeznaczamy na 1997 r. a 40 mln zł na 1998 r.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Życie skorygowało ten podział. Gdy doszło do zawierania umów i ostatecznych ustaleń w planie terenowym, kwota ta zamknęła się kwotą 54 mln zł, a realizacja w 1997 r. zamknęła się kwotą 7,8 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Taką sytuację podyktowało życie. Mówiłem o tym na posiedzeniu sejmowej i senackiej Komisji w Warszawie, że wychodziliśmy z założenia, iż są pilniejsze zadania do zrealizowania w tych województwach, takie jak: mieszkania, szkoły, drogi, infrastruktura, która uległa zniszczeniu. W związku z tym przesunęliśmy te środki. Wszystkim, którzy mieli zawarte umowy bankowe na realizację zadań do końca roku, jedną decyzją prezesa urzędu przesunięto te terminy do końca czerwca. Tych państwa, których umowy te dotyczą, chcielibyśmy serdecznie prosić, by w miarę możliwości utrzymać te terminy. Pozostałe obiekty mają terminy do końca roku, a niektóre - w woj. woj. katowickim i opolskim - przechodzą na 1990 r. z nieznaczną kwotą 2.426 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Według umów zawartych z Bankiem Inicjatyw Gospodarczych kwota ta zamyka się 54.214 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze usuwanie skutków powodzi w inwestycjach centralnych. Dotyczy to Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, gdzie przeznaczono kwotę 1.616 mln zł, która tu nie figuruje, a także kwota 2 mln zł, która w ub.r. została przekazana na usuwanie skutków powodzi również na terenie AWF. W sumie jest to prawie 60 mln zł, które były ustalone w ub.r.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Zaawansowanie na koniec stycznia br. wynosi 9.852 mln zł, a zatem poniżej 20%. Wyniki wykonania w styczniu w wysokości ponad 2 mln zł świadczą, że weszło się już w rytm realizacyjny usuwania skutków powodzi w tych obiektach. Uważam, że przy zwiększeniu tempa prac, z chwilą poprawy pogody, kwota przewidziana umowami powinna być w pełni zrealizowana.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Zależałoby nam na tym, żeby nie angażować ani członków komitetu finansowego, ani członków rady programowej do ponownego rozpatrywania i przesuwania terminów.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Jeżeli chodzi o politykę wobec województw dotkniętych powodzią w zakresie inwestycji planowanych, zdajemy sobie sprawę, że samorządy przereorientowały środki samorządowe na inne cele. Zatem w wielu przypadkach nastąpiły opóźnienia w inwestycjach planowych nie wchodzących w zakres usuwania skutków powodzi, z tego tytułu, że zabrakło środków własnych, a bank wstrzymywał finansowanie ze środków będących w dyspozycji urzędu.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Chcemy podejść do tego tematu w ten sposób, że: zabezpieczamy w planie 1998 r. 100% środków na usuwanie skutków powodzi - jest to prowadzone planowo - a w pierwszym podejściu 100% środków przeznaczamy na kontynuację finansowania obiektów będących w trakcie realizacji, na które są zawarte umowy.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Natomiast z ogromną ostrożnością chcemy podejść do obiektów nowo rozpoczynanych. Sytuacja jest trudna, jeżeli chodzi o województwa i o środki. Z urzędu ogółem przeznacza się kwotę ok. 120 mln zł w skali 2 lat.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Zgodnie z danymi z „Informacji” 57,295 mln zł do końca stycznia przekazaliśmy do dyspozycji Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i teraz te prawie 60 mln zł musimy oddać na usuwanie skutków powodzi.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Natomiast przyrosty wpływów z wpłat na dopłaty do gier liczbowy są minimalne, nie mamy więc zbyt dużych możliwości manewru. W skali kraju nie zamkniemy kontynuacji realizacji kwotą 20 mln zł, jeżeli zapewnilibyśmy 100% środków na usuwanie skutków powodzi.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">W związku z tym podjęliśmy decyzję, że będziemy robić ograniczenia w inwestycjach nowo rozpoczynanych, ale nie na terenach dotkniętych skutkami powodzi. To jednak również nie rozwiązuje docelowo naszych problemów.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Obecnie w woj. wałbrzyskim łączna kwota, wynikająca z umów, wynosi 16 mln zł, do czego województwo nie było przygotowane. Jest to sprawa potencjału, dokumentacji, organizacji itd. Uważamy, że w pierwszym podejściu zabezpieczamy kontynuację w wysokości 2,750 mln zł, zabezpieczamy pełną kwotę na usuwanie skutków powodzi w wysokości 11,298 mln zł oraz po 5–6 miesiącach 1998 r. będziemy podejmować indywidualne decyzje o następnych inwestycjach nowo rozpoczynanych, które były przewidziane do rozpoczęcia przez urząd wojewódzki, a które nie mieszczą się w limicie.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Limit województwa został ustawiony, jak w roku poprzednim, na wysokości 2,613 mln zł, a w tej chwili zaangażowanie wynosi 2,750 mln zł. Jednakże dopuścilibyśmy do rozpoczęcia jedną lub dwie inwestycje w województwie, jeżeli byłyby warunki dające szansę realizacji, ale - jak już powiedziałem - po 5–6 miesiącach obserwacji, jak te środki będą wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Podobną taktykę chcielibyśmy zastosować wobec woj. wrocławskiego. Kwota jest nieco mniejsza, gdyż łącznie z usuwaniem skutków powodzi wynosi 14,439 mln zł. Podobnie chcemy indywidualnie rozpatrzyć każdą nowo rozpoczynaną inwestycję z przesunięciem decyzji na okres półrocza.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Jeżeli chodzi o woj. opolskie sytuacja jest diametralnie inna, aczkolwiek przewidziana jest również znaczna kwota na usuwanie skutków powodzi - 6,786 mln zł. Jest również znacznie lepsza sytuacja, jeżeli chodzi o inwestycje kontynuowane.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Województwo opolskie ma największą szansę wprowadzania większej liczby inwestycji rozpoczynanych do wysokości limitu województwa, bo zaangażowanie jest niskie, wynosi zaledwie 900 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Czy będzie odpowiedź ze strony samorządów na zabezpieczenie kwot pod nowo rozpoczynane inwestycje? Może udałoby się pani dyrektor ustalić siłę budżetów samorządów, wiedzielibyśmy wówczas, jak ten temat zamknąć.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Jeżeli chodzi o zadania rzeczowe, w woj. wałbrzyskim w kontynuacji jest 7 obiektów. Liczymy, że co najmniej 6 powinno w tym roku zejść z listy jako inwestycje zakończone. Do chwili obecnej ze środków totalizatora z 2 lat zakończono w województwie zaledwie dwie inwestycje. Byłoby ich więcej, gdyby nie ubiegłoroczna powódź. Chcielibyśmy, żeby nie przeciągać tego i rozliczyć się z tych obiektów jeszcze w tym roku.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Co jeszcze jest do omówienia?</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Myślę, że jest sprawa strat w infrastrukturze turystycznej. Z powodu braku umocowań prawnych nie mogliśmy w tym względzie udzielić żadnej pomocy poza pomocą duchową - zrozumieniem tego, co z tej tragedii wynika.</u>
          <u xml:id="u-3.23" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Jest to znaczna kwota. W infrastrukturze hotelowej w skali kraju straty wyniosły ok. 5 mln zł, a w szlakach turystycznych ponad 8 mln zł. Jak wiemy z kontaktów z samorządami, niektórzy oceniają, że są to straty, które będą odrabiane przez kilka kolejnych lat. Nie jest to taka sytuacja, jak w infrastrukturze sportowej, gdzie zostały skierowane środki i do końca półrocza 1999 r. powinny przynieść oczekiwane efekty. W infrastrukturze turystycznej na poprawę sytuacji trzeba będzie czekać jeszcze 4–5 lat.</u>
          <u xml:id="u-3.24" who="#DyrektorDepartamentuInwestycjiwUrzędzieKulturyFizycznejiTurystykiRyszardGuzowski">Jeżeli mielibyście państwo szczegółowe pytania, chętnie na nie odpowiem. Przedstawiłem państwu punkt widzenia Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki - jak myślę - okaże się zbieżny z punktem widzenia Komisji, znając sytuację w zakresie środków na bieżący rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Poproszę przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej o przedstawienie informacji na temat szkolnej infrastruktury sportowej i turystycznej - jakie są straty i jakie działania resortu, samorządów i urzędów wojewódzkich zostały podjęte w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Zajmuję się inwestycjami edukacyjnymi przede wszystkim w szkolnictwie wyższym, a także w oświacie, gdzie moja rola jest już bardziej pośrednia.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">W odróżnieniu od działań Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, rola Ministerstwa Edukacji Narodowej ograniczyła się do wspomagania finansowego władz lokalnych z przeznaczeniem na pomoc w zakresie infrastruktury szkolnej, oświatowej. Nie wyodrębnialiśmy infrastruktury sportowej. O przeznaczeniu środków decydowały władze państwowe oraz samorządy lokalne.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Podczas lipcowej powodzi we wszystkich województwach łącznie, w strukturze szkół podstawowych, szkół podstawowych specjalnych, liceów ogólnokształcących, szkół zawodowych, domów dziecka, ośrodków szkolno-wychowawczych i innych placówek, uszkodzonych zostało ok. 1100 obiektów w 940 placówkach oświatowych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Szacunkowy koszt tych strat określono w październiku ub.r. na 122 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Środki kierowano na trzy rodzaje działań: remonty obiektów - 93 mln zł, na odtworzenie sprzętu i wyposażenia - ponad 20 mln zł, na odtworzenie urządzeń grzewczych - po-nad 9 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">W woj. wałbrzyskim uszkodzone zostały 43 obiekty oświatowe w 41 placówkach na kwotę 2,5 mln zł. Na remonty przeznaczono ok. 2 mln zł, na odtworzenie sprzętu i wyposażenia ok. 200 tys. zł, a na odtworzenie urządzeń grzewczych ok. 430 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Od 1 września 1997 r. w województwach objętych skutkami powodzi nie rozpoczęły zajęć w macierzystych obiektach: 30 szkół podstawowych, 3 szkoły średnie i 2 placówki opiekuńczo-wychowawcze.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Poza macierzystymi obiektami uczy się nadal ok. 3000 uczniów szkół podstawowych, ponad 1000 uczniów szkół średnich i 56 wychowanków placówek oświatowo-wychowawczych.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Jeżeli chodzi o woj. wałbrzyskie, nadal w obiektach macierzystych nie pracują: szkoła podstawowa w Strzegomiu - przeniesiona do innej szkoły podstawowej w Strzegomiu, Szkoła Podstawowa nr 1 w Kamieńcu Ząbkowickim - obecnie działa w innym budynku, Szkoła Podstawowa w Wilkanowie - obecnie funkcjonuje w innym budynku oraz w domu kultury - najprawdopodobniej będzie budowana nowa szkoła, a także Szkoła Podstawowa w Bardzie Śląskim, którą wczoraj wizytowaliśmy, działająca obecnie w drugim budynku szkoły oraz w domu wczasów dziecięcych.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">W końcu roku, na wniosek ministra edukacji narodowej, wojewodowie 19 województw dotkniętych powodzią otrzymali z rezerwy celowej łącznie 20 mln zł. Jest to kwota niewielka. Największą kwotę - ok. 7 mln zł - otrzymało woj. opolskie. Przypominam, że mówimy o oświacie ogółem, a nie o obiektach sportowych. Następnie woj. katowickie - ponad 5 mln zł, woj. wrocławskie - ok. 2,5 mln zł i woj. wałbrzyskie - ponad 1,4 mln zł. Najmniej -z wiadomych względów - otrzymało woj. leszczyńskie - 20 tys. zł, a woj. sieradzkie - 36 tys. zł. Tam straty były stosunkowo niewielkie.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Jak już powiedziałem na wstępie, nie kierowaliśmy środków bezpośrednio na odbudowę infrastruktury sportowej i turystycznej, dlatego informacje, które państwo otrzymali, pochodzą z terenu, od kuratorów tychże województw.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Generalnie, skutki dotknęły 62 sale sportowe, w większości będące częścią placówek oświatowych, szkół podstawowych, z czego 5 sal miało wymiar powyżej 36 m x 18 m, zatem w ten sposób zostały „wykupione” przez Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, który mógł bezpośrednio kierować środki z odpisów z wpływów z gier liczbowych.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Wartość poniesionych strat w strukturze sportowej oświaty - mam na myśli sale sportowe - określono na ponad 15 mln zł, przy bardzo zróżnicowanym stopniu zniszczenia - od 5% do 100%.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Do końca stycznia kuratoria wydatkowały na cele odbudowy blisko 3,2 mln zł, co stanowi ok. 21% ogólnej wartości strat.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Natomiast w niekubaturowej bazie sportowej - boiska szkolne, zewnętrzne urządzenia sportowe - straty oszacowano na ok. 4,5 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Według naszych informacji, szkody powodziowe w typowo szkolnej infrastrukturze turystycznej nie były znaczne. Wystąpiły w szkolnym schronisku młodzieżowym w rozdziale w woj. tarnowskim w wysokości ok. 70 tys. zł, w Myśliborzu w woj. legnickim w wys. ok. 9 tys. zł oraz w domu wczasów dziecięcych w Piwnicznej w wys. ok. 70 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Powiedziałem o ogromnym zróżnicowaniu w stratach. Przekłada się to również na stan odbudowy. Z przedstawionych przez nas dużych tabel wynika, że przeważnie tam, gdzie spustoszenia były 100% lub blisko 100%, jeszcze niewiele się dzieje. Jest to zrozumiałe.</u>
          <u xml:id="u-5.17" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">W woj. wałbrzyskim w salach sportowych mniejszych o wymiarach do 30 m x 18 m, największe straty notowano w Lądku Zdroju w sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 1 - w wysokości 60%. Podkreślenia wymaga to, że szacunek strat wynosił 50 tys. zł, a w chwili obecnej sala ta jest już odbudowana.</u>
          <u xml:id="u-5.18" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Wizytowaliśmy Szkołę Podstawową w Bardzie Śląskim, gdzie straty były określone na ok. 70% w wysokości 317 tys. zł. Stan odbudowy widzieliśmy. Zbliża się ku końcowi. Koszty do poniesienia w 1998 r. szacuje się na ponad 100 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.19" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">W Szkole Podstawowej w Laskach, gdzie stopień dewastacji był niewielki - ok. 8%, sala sportowa jest już odbudowana i oddana do użytku.</u>
          <u xml:id="u-5.20" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">W zbiorczym zestawieniu kosztów, jeżeli chodzi o szkolną infrastrukturę sportową, można wymienić 5 województw, w których wystąpiły największe szkody w szkolnej infrastrukturze sportowej.</u>
          <u xml:id="u-5.21" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Przede wszystkim w woj. opolskim - ok. 5 mln zł, w woj. katowickim - ok. 2,5 mln zł, a następnie w Wałbrzyskiem - ok. 1 mln zł, we Wrocławskiem - ok. 1,5 mln zł i Zielonogórskiem - ok. 1,3 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-5.22" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Jeżeli chodzi o woj. jeleniogórskie, mam informację na temat Szkoły Podstawowej w Łomnicy, gmina Mysłakowice, gdzie stopień dewastacji sali sportowej wynosił 25%. Stan odbudowy - 70%. Druga sala sportowa w Karpnikach w tej samej gminie Mysłakowice była zdewastowana w 15%. Sala ta jest już odbudowana w całości.</u>
          <u xml:id="u-5.23" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">Sala sportowa we Wleniu, o wymiarach 30 m x 18 m, jest już odbudowana w 45%. Koszty do poniesienia w 1998 r. wyniosą jeszcze 230 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.24" who="#WicedyrektorDepartamentuEkonomikiEdukacjiwMinisterstwieEdukacjiNarodowejRyszardWróblewski">To wszystko, co mogę powiedzieć. Jeżeli będą pytania, chętnie na nie odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#NaczelnikWydziałuKształceniaiWychowaniawMinisterstwieEdukacjiNarodowejJolantaDobrzyńska">Chciałabym powiedzieć kilka słów, które będą pewną odskocznią od tego, co powiedział pan dyrektor, gdyż moja rola różni się od roli pana dyrektora.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#NaczelnikWydziałuKształceniaiWychowaniawMinisterstwieEdukacjiNarodowejJolantaDobrzyńska">Polityka Ministerstwa Edukacji Narodowej jest w tej chwili nakierowana na intensyfikację procesu wychowania w szkole. Kultura fizyczna jest składnikiem tego procesu. Do tego celu został powołany mój wydział. Wiąże się to z opracowaniem - czasami od podstaw - programu wychowawczego i wmontowania w ten program nieodzownego składnika kultury fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#NaczelnikWydziałuKształceniaiWychowaniawMinisterstwieEdukacjiNarodowejJolantaDobrzyńska">Moja rola nie jest więc tak bardzo związana z bieżącą sytuacją i sprawami finansowymi, a raczej z rozpoznaniem możliwości na przyszłość. Jeżeli bowiem są jakieś ograniczenia, a powódź była właśnie ogromnym ograniczeniem, to bazując na tych ograniczeniach można dopiero mówić o możliwościach w przyszłości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Proszę przedstawicieli poszczególnych województw o zaprezentowanie zbiorczej informacji na temat obiektów sportowych, jaki jest stan zaawansowania prac i jakie są potrzeby, żebyśmy mogli stwierdzić, czy zaproponowane dotychczas rozwiązania są wystarczające, by odtworzyć tę bazę, czy ewentualnie trzeba będzie poszukiwać dodatkowych środków. Wtedy to, wspólnie z panem dyrektorem Guzowskim, będziemy zastanawiać się, jak proceduralnie do tego podejść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#UsuwaniaSkutkówPowodziEugeniuszSzumiejko">Ponieważ nie będziecie państwo w woj. wrocławskim, przygotowaliśmy zestawienie obrazujące szkody popowodziowe w infrastrukturze sportowej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#UsuwaniaSkutkówPowodziEugeniuszSzumiejko">Odbudowa obiektów sportowych uszkodzonych przez powódź jest finansowana ze środków Totalizatora Sportowego. Dotyczyło to prawie 100% odbudowy popowodziowej. Na remonty budynków dydaktycznych akademii wychowania fizycznego otrzymaliśmy 1,5 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#UsuwaniaSkutkówPowodziEugeniuszSzumiejko">Jak wiadomo, nie wszystko można było odbudowywać ze środków totalizatora, np. budynki administracyjne obiektów sportowych nie podlegały prawu do odbudowy z tych środków.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#UsuwaniaSkutkówPowodziEugeniuszSzumiejko">We Wrocławiu uszczknęliśmy na odbudowę nieco z innych środków, ale prawie w 100% środki na odbudowę pochodzą z totalizatora.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#UsuwaniaSkutkówPowodziEugeniuszSzumiejko">Jest program odbudowy PHARE, w ramach którego gminy dysponują pewnymi środkami pomocniczymi. Gminy przeznaczyły środki na odbudowę szkół podstawowych i sal gimnastycznych.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#UsuwaniaSkutkówPowodziEugeniuszSzumiejko">W przedstawionym zestawieniu nie zostało to ujęte. Jeśli można, prześlę panu przewodniczącemu Komisji sprawozdanie, ile środków otrzymały szkoły podstawowe z programu PHARE.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#UsuwaniaSkutkówPowodziEugeniuszSzumiejko">W przekazanym państwu materiale uwzględniono skalę strat we Wrocławskiem. Załączono tabelkę opracowaną przez pracowników podległych panu dyrektorowi Guzowskiemu. Realizacja jest problemem do odrębnej dyskusji, bo jeżeli chodzi o 1998 r. to wiem, jak jest naprawdę. Ponadto prześlę panu przewodniczącemu Komisji sprawozdanie, jak wygląda realizacja odbudowy obiektów sportowych z innych źródeł, z innych programów niż ze środków Totalizatora Sportowego.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#UsuwaniaSkutkówPowodziEugeniuszSzumiejko">W woj. wrocławskim w dość dużej mierze przekazujemy środki na szkoły i sale sportowe spoza środków pochodzących z Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Sprawozdanie w tej kwestii zostanie państwu przedłożone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Na str. 2 „Zestawienia informacji” jest wykaz obiektów, z którymi nie zawarto umowy, a które złożyły wnioski. Czy oznacza to brak pokrycia środków finansowych, czy nie zawarto tej umowy ze względu na procedurę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Prawdopodobnie potrzebne były do uzupełnienia jakieś dokumenty, które nie zostały dostarczone na posiedzenie Rady Programowej w grudniu i w początkach lutego. Wiemy, że jest jeszcze kilka wniosków nie tylko z woj. wrocławskiego do rozpatrzenia przez Komitet Finansowy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Korzystając z tego, że jestem przy głosie, chciałbym poprosić o wyjaśnienie informacji - cytuję: „Niestety, do całkowitego przywrócenia zdolności... w dalszym ciągu niezbędne są środki w wysokości nie mniejszej niż 9,4 mln zł”. Czy dotyczy to dodatkowych obiektów, które nie znalazły się w państwa zgłoszeniu?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorRyszardGuzowski">My, po spotkaniu z panem wojewodą Zalewskim w ubiegłym roku, przejęliśmy 100% zgłoszeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Jak wiadomo, straty w obiektach sportowych woj. wrocławskiego wynoszą 32 mln zł. Ze środków Totalizatora Sportowego zabezpieczono kwotę 17,713 mln zł. Ponadto uzyskaliśmy jeszcze pewne środki, w związku z czym brakuje nam 9,4 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Pan dyrektor dokładnie wie, że środków z Totalizatora Sportowego nie można było przeznaczyć na niektóre cele, np. na remont budynków administracyjnych klubu sportowego. Potrzeby woj. wrocławskiego opiewały na 32 mln zł, a zgodnie z procedurą można było przeznaczyć 17, 713 mln zł. Wiele obiektów nie podlegało procedurze stąd wynika brak 9,4 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Nie chodzi tylko o obiekty nie podlegające procedurze. W przedstawionej państwu „Informacji” wspominam o wspaniałych kortach tenisowych na Stadionie Olimpijskim we Wrocławiu, które fachowcy oceniają jako najlepsze w Polsce. Wszystko to czeka na odbudowę, a nie jest ujęte w programie. Byłoby dobrze, gdyby zmieściło się to w brakującej kwocie 9,4 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Czy pan dyrektor Guzowski mógłby zabrać głos w tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Mogę skomentować to w ten sposób, że Wrocław - miasto i woj. wrocławskie, jeżeli chodzi o inwestycje kontynuowane, są w wyjątkowo szczęśliwej sytuacji, bo są one poniżej 30% limitu przewidzianego dla Wrocławia. Jest sprawą ustalenia hierarchii, czy podejdą państwo pod plan zgłaszany przez samorządy, do dofinansowań obiektów przewidzianych w planie do 2005 r. i otrzymają z tego działkę na 1998 r., czy państwo z 9,4 mln zł zaadresują w ramach 33% środków pod nas, żeby do wysokości limitu wypełnić wyłącznie obiektami powodziowymi.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Jeżeli chodzi o to, co mieści się w procedurach mogę powiedzieć, że w procedurach mieści się wszystko to, co ma coś wspólnego ze sportem. Jeżeli to nie jest obiekt hotelowy ani obiekt typowo administracyjny, to możemy to sfinansować. Jeżeli w budynku administracyjnym są pokoje trenerskie, szatnie i przebieralnie, to w tej części, proporcjonalnie do poniesionych strat, jesteśmy w stanie sfinansować remont.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Być może metodą „składanki” można byłoby te obiekty zakończyć. Jeżeli jest to typowy obiekt hotelowy, to ustawa nam automatycznie zabrania finansowania. W budynku typowo administracyjnym również nie możemy finansować strat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Zwiedzaliśmy obiekty w woj. wałbrzyskim i wiemy, że ze wszystkimi wiążą się emocje. Tak samo jest w woj. wrocławskim.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Z przedstawionej państwu „Informacji” wynika, że niektóre zespoły I ligowe nie mogły trenować, bo nie było do tego zaplecza. Problemem jest definicja zaplecza.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">W przypadku Wrocławia okazało się, że wiele z elementów programu nie zostało objętych finansowaniem z Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki z tego powodu, że były to szatnie, czy biura. W efekcie drużyny I ligowe nie mogły trenować. Jeżeli chodzi o drużyny I ligi nie jest to wielki problem, ale chodzi przecież o młodzież, a z Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki oraz z Totalizatora Sportowego nie mogliśmy uzyskać środków na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Jeszcze raz podkreślam, że w woj. wrocławskim skala zniszczeń jest znacznie większa niż to, co oglądaliśmy wczoraj. W woj. wrocławskim zniszczenia i potrzeby są znacznie większe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Zaproponowałbym, żeby pan, jako pełnomocnik i pan dyrektor Paliga przyjechali do nas jeszcze raz na konsultacje w ramach planu na 1998 r. Jeszcze raz szczegółowo możemy do tego powrócić. Skala zniszczeń w jednym i drugim województwie jest mi znana z ewidencji urzędniczej, a także z osobistej wizji lokalnej - w obu województwach wrocławskim i wałbrzyskim, byłem niemal natychmiast po powodzi. Nie wierzę, żeby którykolwiek pracownik naszego urzędu był przeciwny zakwalifikowaniu czegokolwiek, co mieściłoby się w intencji ustawy i rozporządzenie ministra finansów. Natomiast, być może, w trakcie ustalania wykazu, nastąpiły jakieś niedopatrzenia, które nie pozwoliły na kwalifikację obiektu. Generalnie jestem za tym, żebyście panowie przestudiowali, co chcecie wprowadzić do planu na 1998 r., a my w ramach środków przewidzianych na inwestycje nowo rozpoczynane dla woj. wrocławskiego sfinansujemy to, ale na obowiązujących zasadach w 33%. Uważam, że będzie to bardziej gospodarskie podejście niż tworzenie nowego, pozostawiając nie zakończone kwestie popowodziowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jest otwartość ze strony pana dyrektora, proszę o skorzystanie z tego wspólnie z panem dyrektorem Paligą, jak sugeruje pan dyrektor, by w ramach limitu, który ma województwo na 1998 r., w pierwszej kolejności przeznaczyć te środki na dokończenie obiektów zniszczonych przez powódź, a następnie rozpoczynanie nowych obiektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Czy można mieć obietnicę panów: przewodniczącego i dyrektora, że ściągniecie państwo do Wrocławia na nasze zaproszenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Myślę, że pan dyrektor Guzowski jest w tych sprawach na bieżąco i jeżeli zajdzie taka potrzeba, na pewno tam się znajdzie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowWałbrzychuCyprianKaleta">Chciałbym podkreślić to, co zawarliśmy w naszych materiałach, że w tych trudnych chwilach po powodzi, spotkaliśmy się z wielką życzliwością Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, szczególnie pracowników Departamentu Inwestycji, a w pierwszym etapie - pana dyrektora Guzowskiego, który osobiście odwiedził najbardziej poszkodowane obiekty. Później gościliśmy pracowników Departamentu Inwestycji i Banku Inicjatyw Gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowWałbrzychuCyprianKaleta">Muszę powiedzieć, że zostało to bardzo dobrze przyjęte przez samorządy, przez gestorów bazy. Mówiono, że poza opieką społeczną i wojskiem, pierwsza namacalna pomoc nadeszła z Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Znalazło to bardzo dobry oddźwięk w sejmiku, jak i w samorządach.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowWałbrzychuCyprianKaleta">Resort bardzo szybko uruchomił uproszczone wnioski, my szybko przeprowadziliśmy szkolenie. Gestorzy bazy wiedzieli, jakiej wielkości środkami mogą dysponować. Teraz - mówiąc językiem sportowym - piłka jest już po naszej stronie, musimy wywiązać się z zobowiązań i jak najszybciej odtworzyć te obiekty.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowWałbrzychuCyprianKaleta">Wczoraj zrodziła się myśl, którą kieruję w stronę Komisji oraz kierownictwa resortu, czy istniałaby możliwość przeznaczyć jeszcze środki tam, gdzie samorządy tego potrzebują, gdzie jest wymóg rozszerzenia zakresu robót lub był źle przeprowadzony szacunek? Jeżeli samorządy przeznaczają na to 2/3 środków, czy byłaby możliwość uzupełnienia przez Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki brakującej 1/3 środków? Uważam, że byłby to kolejny dobry krok ze strony resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Myślę, iż będzie zaakceptowane to, że do I połowy 1999 r. kwestie popowodziowe powinny być zakończone, łącznie z ewentualnie rozszerzonymi zadaniami, które pojawiają się w trakcie realizacji tychże obiektów, na takiej zasadzie, jak wspomniał pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Chciałbym do pana przewodniczącego skierować pytanie, ale najpierw powiem kilka słów wprowadzenia.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">We Wrocławiu liczymy oczywiście na środki budżetowe, ale wykorzystujemy również każde inne źródło. Program odbudowy PHARE nie obejmuje tylko stacji trafo, kanalizacji, ale również staramy się objąć nim inne podmioty, np. szpital im. Marciniaka we Wrocławiu. Jest to szpital o zasięgu ogólnopolskim. Podlega pod wydział zdrowia urzędu wojewódzkiego, ale mimo to wchodzi w program odbudowy. Pewna liczba obiektów sportowych również wchodzi w ten program.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Chciałbym zapytać, czy możemy liczyć tylko na środki z Totalizatora Sportowego, czy jeszcze na środki z innego programu? Czy można uzyskać odpowiedź na to pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Rolą naszej Komisji jest monitowanie środków, którymi dysponuje prezes Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Prezes Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki dysponuje środkami budżetowymi, w których nie ma środków na ten cel. Komisja Kultury Fizycznej i Turystyki może przedstawiać określone propozycje i rozwiązania Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, jako gestorowi środków specjalnych, którymi są dopłaty z gier liczbowych, tylko w przewidzianym zakresie. Mówiłem już na początku, co stwierdzam z przykrością, że nie mamy takiej oferty w stosunku do obiektów turystycznych, chociaż byłoby to kompleksowe podejście do istniejącego problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Są przecież środki PHARE przewidziane na sport i turystykę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Nie umiem nic o tym powiedzieć, bo - jak sądzę - środkami pomocowymi dysponuje już minister ds. usuwania skutków powodzi. Nie słyszałem nic na ten temat, że na nasze cele znajdą się środki ze środków na usuwanie skutków powodzi. Może pan dyrektor Guzowski spróbuje uzupełnić moją wypowiedź.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Natomiast, tak jak pan wspomniał, gminy - biorąc pod uwagę hierarchię potrzeb - dostrzegają potrzebę łożenia środków na infrastrukturę sportową i ewentualnie turystyczną, gdyż często bywa, że infrastruktura turystyczna jest źródłem dochodu dla budżetu samorządów. Mieliśmy tego przykłady w Nowej Rudzie itd. Sądzę, że samorządy same ustalają hierarchię, czy w pierwszej kolejności odtwarzać budynek dydaktyczny, czy salę gimnastyczną, mając do dyspozycji środki z resortu edukacji narodowej oraz z Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Czy wystąpi pan na forum międzynarodowym o środki na ten cel?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Dziękuję za sugestię. Musimy to rozpatrzyć wspólnie z Urzędem Kultury Fizycznej i Turystyki. Nie umiem nawet w tej chwili powiedzieć, czy są takie finansowe środki pomocowe, jeżeli chodzi o sferę kultury fizycznej i turystyki. Zapewne w turystyce funkcjonują pewne transze. Nie słyszałem by to dotyczyło sportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Fundusz PHARE jest „do ugryzienia” po kompleksowym opracowaniu programów, które są zatwierdzane przez Unię Europejską i dopiero wtedy mogą być realizowane. Nie są więc to środki, które natychmiast mogą być użyte.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Patrząc na materiały informacyjne można powiedzieć, że ani Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, ani żaden urząd wojewódzki reprezentowany przy tym stole, nie dysponuje kompleksowymi danymi, jakiej wysokości środki w ogóle są do dyspozycji w 1998 r. z budżetu państwa, od pełnomocnika rządu ds. powodzi oraz z Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Być może połączenie tych trzech źródeł i koordynacja strumieniowego finansowania konkretnie wybranych zadań dałoby lepsze efekty. Dla nas - Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki - jest obojętne, kto jest udziałowcem w 2/3 kosztów. Jeżeli załatwia to sprawę natychmiastowego usunięcia skutków powodzi, czy modernizacji obiektów, to dajemy środki od wysokości zadań planowanych, plus zobowiązania wynikające ze skutków powodzi i czekamy tylko na odpowiedź z województwa czy samorządów, z jakich środków chcą to złożyć. My - Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki - nie posiadamy żadnych innych środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Myślę, że można by w tej sprawie zwrócić się do „Ministerstwa Sportu Planety Ziemia”.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Proszę zwrócić uwagę na to, jak zostało potraktowane Sarajewo, gdy była wojna w Jugosławii i jak światowy sport zareagował na tę klęskę.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Uważam, że powódź w Polsce jest również klęską i dlatego należy zwrócić się do „Ministerstwa Sportu Planety Ziemia”, żeby uzyskać pewne środki dla województw dotkniętych powodzią. Należałoby uargumentować, że nie chodzi o sport wyczynowy, ale o dzieci i młodzież. Gdybyśmy zwrócili się do pana Samarancha, moglibyśmy uzyskać pewne środki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Za koordynację działań na zewnątrz kraju odpowiada w Radzie Ministrów jedna osoba.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Być może pan Samaranch - szef Światowej Federacji Piłki Nożnej - znalazłby pewne środki, gdyby w najbliższym czasie miały się tu odbyć mistrzostwa świata w piłce nożnej. Natomiast bezpośrednie występowanie do światowych federacji nie leży w gestii Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, bo są to organizacje pozarządowe.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o Międzynarodowy Komitet Olimpijski - sondowaliśmy tę sprawę - nie mają programów, które mogłyby być adresowane na taką pomoc.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">To, co dzieje się wokół Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego, jest tematem na odrębną dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Rozumiem, że pańskie spojrzenie jest szersze, ze względu na pełnioną funkcję i tematy, którymi się pan zajmuje. Natomiast my patrzymy wężej, zwłaszcza jeżeli chodzi o monitorowanie wydatkowania środków z dopłat do gier liczbowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowJeleniejGórzeKazimierzRaksa">Powódź dla naszego województwa okazała się nieco łaskawsza, niż w przypadku naszych sąsiadów: Wałbrzycha, Wrocławia i Opola. Wystąpiły jednak pewne straty. Zweryfikowaliśmy te przypadki i wspólnie z komisją z Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki oraz z przedstawicielem banku finansującego, dokonaliśmy wizji lokalnej. Zgłoszone w ten sposób zadania w 9 gminach otrzymały wsparcie ze środków Totalizatora Sportowego.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowJeleniejGórzeKazimierzRaksa">Jesteśmy przekonani, że w tym roku te wszystkie zadania doczekają się pełnej realizacji. Nie mamy żadnych pretensji, a wręcz odwrotnie, chcemy podziękować za pełną możliwą pomoc w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowJeleniejGórzeKazimierzRaksa">Mimo jednoznacznej odpowiedzi, że nie ma na razie możliwości udzielenia pomocy obiektom turystycznym, chciałbym jeszcze raz zaakcentować tę sprawę, gdyż straty nastąpiły głównie w schroniskach górskich, a więc tej bazie, która służy nie tylko uprawianiu turystyki, ale i sprawie bezpieczeństwa ludzi przebywających w górach, bo tam ludzie szukają schronienia w przypadku zmian pogodowych itp.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowJeleniejGórzeKazimierzRaksa">Straty te w naszym województwie nie zamykają się wprawdzie astronomiczną kwotą, biorąc jednak pod uwagę fakt, że schroniska górskie to z reguły dość ubogie instytucje zrzeszone w PTTK, pomoc taka byłaby wskazana. Nie dotarła do nich - co prawda - fala powodziowa, ale przy dość znacznych opadach, niemal ścianach deszczu, po szlakach turystycznych, po traktach górskich, rwały górskie potoki. Nastąpiły więc straty zarówno w bazie schronisk górskich, jak i zostały znacznie zdewastowane szlaki górskie.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowJeleniejGórzeKazimierzRaksa">W związku z tym, że część gór stanowi Karkonoski Park Narodowy, szacunek tych strat i stosowne wnioski składała dyrekcja tego parku.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowJeleniejGórzeKazimierzRaksa">W tej kwestii, chciałbym prosić o życzliwe spojrzenie i próbę szukania rozwiązań przez pana przewodniczącego, Komisję oraz Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, bowiem - jak widzimy - sport jest w dość korzystnej sytuacji dzięki stworzeniu możliwości finansowania ze środków Totalizatora Sportowego, natomiast nie mamy możnych donatorów na cele turystyki.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowJeleniejGórzeKazimierzRaksa">Jeszcze jest jedna sprawa, na którą chciałbym zwrócić uwagę pana dyrektora Guzowskiego.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowJeleniejGórzeKazimierzRaksa">Na poziomie weryfikowania strat zdarzały się sytuacje, w których wprawdzie woda objęła jakiś obiekt, ale po jej spłynięciu, na pierwszy rzut oka nie było widać niszczących efektów zalania. Natomiast działanie mrozu na zawilgocone ściany powoduje czasem nieprzewidywalne objawy. Tak stało się w przypadku jednej z sal sportowych w Janowicach. Po mrozach budynek bardzo niebezpiecznie spękał do tego stopnia, że rozważane jest w tej chwili podpieranie, klamrowanie itd.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowJeleniejGórzeKazimierzRaksa">Wiem, że zostało to zgłoszone już po głównej akcji zbierania i weryfikowania strat, ale jest prośba o rozpatrzenie tej sprawy. Gmina nie jest zasobna finansowo. Należy raczej do gmin biednych. Gdyby można jej pomóc za-wieźlibyśmy radosną wieść dla dyrekcji i dziatwy tej szkoły oraz dla samorządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Mamy takie przypadki. Nie mamy już umocowania prawnego. Rozporządzenie sierpniowe przestało działać z końcem listopada. Jeżeli rzeczywiście jest to gmina o niskich dochodach i strukturalnym bezrobociu, to możemy przekazać 50% środków, jeżeli nie, to 33% środków. Chyba że odbyłoby się spotkanie kierownictwa Komisji z kierownictwem Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, żeby potraktować je na 50% zasadach. W rozporządzeniu ministra finansów jest paragraf dotyczący szczególnych przypadków i zdarzeń losowych. Jeżeli nie można tego podciągnąć pod skorygowane rozporządzenie w wyniku powodzi, to można podciągnąć to pod przypadek losowy i przyznać wspomaganie w wysokości od 33% do 50%.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Rok 1998 jest wyjątkowo trudny, dlatego musiałoby to się odbyć w ramach limitów planów wojewódzkich. Żeby pokryć skutki powodzi zdejmujemy środki z województw, które nie były dotknięte powodzią. Nie jest to wielka skala. Z tego, co wiem, w woj. katowickim jest to ok. 1 mln zł, a w państwa przypadku ok. 100–200 tys. zł zależy jeszcze, jak do tego podejdziecie. Nie jest to zjawisko trudne, ale jest skomplikowane z punktu widzenia istniejących przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Myślę, że należałoby wykorzystać możliwość jaką daje rozporządzenie o zdarzeniach losowych, czyli szansę dofinansowania do 50% i zamknąć te pojedyncze przypadki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Należy rozpatrzyć straty, które wynikły w związku z mrozami, czy osiadaniem gruntów, co miało miejsce w Katowickiem. Nie wiadomo, czy zakwalifikować to do szkód górniczych, czy powstałych w wyniku powodzi.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Myślę, że można w ten sposób podejść do sprawy, ale muszą się z tym wiązać państwa konkretne inicjatywy i decyzje, a przede wszystkim ekspertyza stanu istniejącego - co robimy? Nie wiem, czy w tym przypadku tylko klamrowanie rozwiąże sprawę. Być może lepiej byłoby rozebrać i przebudować ścianę i nie bawić się w jakieś naprawy. Trzeba uwzględnić rok budowy obiektu i jego stan techniczny po awarii. Chodzi o to, żeby były to mądre decyzje, żebyśmy nie próbowali odbudowy czegoś, co za rok pęknie. Jeżeli skutki osiadania sięgają fundamentów, to próba klamrowania do niczego nie prowadzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#DoradcaekonomicznywDelegaturzeNajwyższejIzbyKontroliweWrocławiuLechKacperkiewicz">Jesteśmy po kontroli skutków powodzi i mamy pewne obserwacje. Chciałbym zwrócić uwagę na pewien szczegół. Chciałbym przestrzec, zwłaszcza przy podejmowaniu decyzji o finansowaniu nowych obiektów, przed lokalizacją na terenach zalewowych, a nawet na terenach zalewowych „wodą stuletnią”. Nie powinno się tam lokalizować żadnych obiektów. Często nie wprowadzono tych ograniczeń do planów zagospodarowania przestrzennego, a jest faktem, że raz na 100 lat teren ten jest zalewany wodą.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#DoradcaekonomicznywDelegaturzeNajwyższejIzbyKontroliweWrocławiuLechKacperkiewicz">W trakcie kontroli mieliśmy przykład Kłodzka. Teren ośrodka sportu i rekreacji zalany był wodą do wysokości 4 m. Po powodzi była już próba wybudowania na tym terenie krytego basenu.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#DoradcaekonomicznywDelegaturzeNajwyższejIzbyKontroliweWrocławiuLechKacperkiewicz">Przestrzegałbym przed tego typu decyzjami a tych, którzy decydują o przyznawaniu środków, chciałbym uczulić, by zwracano na to uwagę, czy teren jest bezpieczny. Oczywiście rozwiązania mogą iść w kierunku odpowiedniego zabezpieczenia terenu przed zalewaniem, ale należy mieć to na względzie, by za jakiś czas nie wystąpiły analogiczne szkody, ale już w nowych obiektach.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#DoradcaekonomicznywDelegaturzeNajwyższejIzbyKontroliweWrocławiuLechKacperkiewicz">Przy podejmowaniu decyzji o remontowaniu i odtwarzaniu starych obiektów należy tę kwestię również wziąć pod uwagę, czy jest celowe utrwalanie tych obiektów na terenie zalewowym. Nie odnosi się to oczywiście do boisk sportowych i terenów typowo rekreacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">W imieniu pana wojewody opolskiego, chciałam bardzo serdecznie podziękować za zaproszenie. Niestety, pan wojewoda nie mógł uczestniczyć w tym spotkaniu z ważnych powodów, ale prosił o przekazanie podziękowań.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Cieszymy się, że zechcieliście państwo przyjechać do zaprzyjaźnionych województw. Sprawy powodziowe dla nas, którzy przeżyliśmy tragedię lipcową, są bardzo ważne. To, że chcecie wysłuchać naszych informacji i chcecie o tym z nami rozmawiać, jest dla nas wielką ulgą.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Województwo opolskie mocno ucierpiało w wyniku powodzi. 70% gmin poniosło dotkliwe straty. Natomiast 21 gmin poniosło znaczące straty w wyniku lipcowej powodzi w obiektach sportowych i turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Szczegółowa informacja w tabelach mówi o tym, że mamy 43 obiekty. Można przypuszczać, że w tabelach panuje chaos, bo raz jest mowa o województwie opolskim, zaraz potem o innym i wszystko się miesza. Jest to zrobione celowo, zgodnie z tym, jak spływały do nas wnioski, ponieważ ci, którzy nas rozliczają pytają dlaczego umowa została zawarta z tym a nie z tamtym. Jest to sprawa tego, jak obiekty zostały przygotowane do włączenia do realizacji.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Najwięcej obiektów ucierpiało w samym Opolu. Jest to 10 obiektów. Sześć obiektów w Głuchołazach. Tam odczuli to najciężej. W Łubnianach - 3 obiekty. W gminie Nysa - 3 obiekty. W gminie Cisek - 2 obiekty, w Kędzierzynie - 2. W pozostałych 4 gminach uszkodzeniu uległo po 1 obiekcie.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Muszę powiedzieć, że obiektów tych byłoby więcej, gdyby nie ofiarność i operatywność władz samorządowych. Ludzie spontanicznie usuwali skutki powodzi z boisk i kortów, które po miesiącu zostały oddane do użytku. Dokonując lustracji widzieliśmy nierzadko już efekty końcowe i nie trzeba było obiektów tych umieszczać w wykazach, którym była potrzebna pomoc państwa.</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Myślę, że wiele dobrego zrobiła pracowita ludność Opolszczyzny. Tam ludzie nie dzielili się na tych, co siedzą za biurkiem i innych. Tak jak w obiekcie, który zwiedzaliśmy, na kortach pracowali wszyscy i ci, którzy na nich grają. Na boiskach sportowych można było spotkać wszystkich mieszkańców, a co najważniejsze - ludzie ci mieli zalane własne domy, ale ich nie sprzątali, przygotowywali boiska, żeby młodzież mogła jak najszybciej na nie wyjść, żeby miała co robić. Było to niezwykle budujące w tych ciężkich chwilach.</u>
          <u xml:id="u-36.7" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Jak wyglądają obiekty, które uległy zniszczeniu?</u>
          <u xml:id="u-36.8" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Niestety, zniszczeniu uległo najwięcej stadionów sportowych, bo aż 11, boisk sportowych - 9, sal gimnastycznych - 6, 4 baseny kąpielowe, 2 hale sportowe, 1 sztuczne lodowisko, które poniosło największe straty i jednocześnie zostało najszybciej odbudowane. Mecz Polska - Kanada odbył się już na odbudowanym lodowisku. Może materiały, z którego było budowane pozwoliły na tak szybkie oddanie obiektu, ponieważ nie był budowany z cegły, ale z betonu. Szybciej obsychał, nie trzeba było zbijać tynku. Udało nam się również uratować taflę lodowiska, a tym samym uchroniliśmy się przed katastrofą ekologiczną - nie wylał się amoniak. Gdyby do tego doszło, skutki byłyby trudne do wyobrażenia.</u>
          <u xml:id="u-36.9" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Gdy tylko ustąpiła woda z tego obiektu, a stała 2 tygodnie, przyszli nie tylko sportowcy, hokeiści, dzieci, ale i harcerze oraz ludność z okolicznych domów, które również były zalane, bo było tam 4 m wody.</u>
          <u xml:id="u-36.10" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Radość, która towarzyszyła otwarciu obiektu, była tak wielka, że trudno wypowiedzieć. Trzeba było tam być. Było to święto Opola.</u>
          <u xml:id="u-36.11" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Sala specjalistyczna judo, przystań kajakowa, budynek magazynowo-sanitarny, strzelnica LOK, dwa kompleksy sportowe, korty tenisowe, pawilon sportowo-socjalny i tory łucznicze, dom sportu, ośrodek specjalistyczny konny, to były obiekty, które znalazły swoje miejsce w trakcie prac przy usuwaniu skutków powodzi, za co bardzo dziękujemy.</u>
          <u xml:id="u-36.12" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Jeżeli chodzi o terminy realizacji, to jeden obiekt wykonano w 1997 r. Udało się nam oddać 1 salę gimnastyczną. W 1998 r. będzie oddanych już 10 obiektów, co uważam za wielki sukces. 17 obiektów przewidzianych jest do realizacji w terminie 1997/1998, zostanie więc oddanych 27 obiektów, a na 1999 r. przewidziane jest oddanie 5 obiektów realizowanych w długim, 3-letnim cyklu. Przestrzegaliśmy przed tym, ale zabrakło środków na skrócenie cykli realizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-36.13" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Nie będę już mówiła o liczbach, bo wszystko to jest zawarte w tabelach, które zostały państwu wręczone.</u>
          <u xml:id="u-36.14" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Chciałabym natomiast bardzo serdecznie podziękować przedstawicielom Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, którzy przez 2 tygodnie lustrowali z nami wszystkie obiekty oraz przedstawicielom Banku Inicjatyw Gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-36.15" who="#DyrektorWydziałuKulturySportuiTurystykiUrzęduWojewódzkiegowOpoluBożenaHasijDomagała">Panie dyrektorze, jesteśmy pełni podziwu dla pana i pańskich pracowników. Jesteśmy wam bardzo wdzięczni. Było nam łatwiej, że byliście z nami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Pani dyrektor, nasze dane różnią się, jeżeli chodzi o liczbę obiektów. Czy te, które zostały oddane w ub.r. znajdują się w tym wykazie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DyrektorBożenaHasijDomagała">Są uwzględnione wszystkie i ich liczba na pewno jest dobra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Możemy stwierdzić, że mając ten instrument, którym są dopłaty do gier liczbowych, byliśmy w stanie wyjść naprzeciw oczekiwaniom wszystkich gmin i województw dotkniętych powodzią, jeżeli chodzi o usuwanie jej skutków w obiektach sportowych.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Dzięki dużej inicjatywie Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, co wszyscy mocno podkreślali, który natychmiast zadziałał przedstawiając propozycję uproszczenia procedury pozyskiwania tych środków za zgodą ministra finansów. Został dokonany spis strat, a następnie podjęto realizację odbudowy tychże obiektów sportowych.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Z przedstawionych informacji wynika, że środków pozostawionych do dyspozycji w 1997 r. inwestorzy nie byli w stanie wykorzystać z wiadomych względów.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Chciałbym podziękować wszystkim państwu, którzy w imieniu wojewodów zajmowali się kwestiami, o których dziś mówimy. Właśnie państwa znajomość terenu tychże obiektów, przy współpracy z samorządami, umożliwiła szybkie reagowanie. Od połowy 1999 r. nie powinno więc być problemów z obiektami dotkniętymi powodzią. Wręcz przeciwnie, powstanie nowoczesna baza, która będzie służyć środowisku.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W kontrakcie z ministrem Widzykiem, ewentualnie poprzez naszą Komisję, będziemy próbować zaszczepić mu problematykę usuwania skutków powodzi w obiektach turystycznych. Wyraźnie państwo sugerowaliście, że nie są to wielkie koszty, ale z tego względu, że na co dzień służą one społeczeństwu, byłaby potrzeba znalezienia źródeł finansowania odbudowy tych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Sądzę, że w przypadku szkód, które wciąż się ujawniają, jest wyjście prawne, a mianowicie uznanie tego za zdarzenie losowe, zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów. Myślę, że w tych wyjątkowych przypadkach można spróbować to tak załatwić.</u>
          <u xml:id="u-39.6" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o obiekty, których wartość kosztorysowa po upływie jakiegoś czasu okazuje się większa, jest sugestia pana dyrektora, aby w ramach dopłaty 1/3 środków w pierwszej kolejności kierować je na zakończenie prac w obiektach, a dopiero potem myśleć o rozpoczęciu nowych obiektów.</u>
          <u xml:id="u-39.7" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Dziękuję również panu z Najwyższej Izby Kontroli za zwrócenie uwagi na pewne sprawy. Jest wiele czynników, na które w procesie podejmowania decyzji Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki zwraca uwagę samorządowi. Począwszy od tego, o czym pan wspomniał, a kończąc na takich czynnikach, jak energooszczędne metody budowania tych obiektów i wiele innych, które już są wprowadzane.</u>
          <u xml:id="u-39.8" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Pan dyrektor myśli również o protokóle końcowym, który dbałby o jakość wykonywanych robót. Uważam, że jest to kolejny etap pracy przy realizacji programu modernizacji, remontów i budowy obiektów sportowych.</u>
          <u xml:id="u-39.9" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Na co dzień macie państwo do czynienia z parlamentarzystami w swoich województwach. Zwracam się do was, żebyście państwo zapraszali ich na otwarcia obiektów. Niech na miejscu stykają się z ideą, której trzeba bronić, dlatego że w takich sytuacjach jest możliwość skorzystania finansowego i dlatego, że w ciągu ostatnich 3 lat powstało dzięki tym środkom prawie 600 obiektów. Jest szansa, żeby do 2005 r. potroić liczbę obiektów sportowych oddawanych do użytku, które są następnie użytkowane przez samorządy. Tak to powinno wyglądać, że obiekty te są własnością komunalną i mają służyć całemu środowisku.</u>
          <u xml:id="u-39.10" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Dziękuję panu dyrektorowi Kalecie i panu wojewodzie, którzy stworzyli nam odpowiednie warunki, żebyśmy na miejscu mogli porozmawiać z tymi, którzy podjęli się usuwania skutków powodzi w obiektach sportowych różnego typu.</u>
          <u xml:id="u-39.11" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Myślę, że wnioski z tego roboczego spotkania przydadzą się i mnie, w pełnieniu funkcji przewodniczącego Komisji, jak i Urzędowi Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-39.12" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Dziękuję również za udział przedstawicielom Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jak wspomniał pan dyrektor - nie było środków kierowanych bezpośrednio na odbudowę tych obiektów, ale były środki na odtwarzanie bazy oświatowej, a w tym bazy sportowej. Przecież to władze samorządowe podejmowały decyzję, co w pierwszej kolejności realizować za te środki.</u>
          <u xml:id="u-39.13" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Dziękuję państwu, że swoje szczegółowe informacje zawarliście w formie pisemnej, są to kolejne argumenty dla Komisji, by broniła tego rozwiązania, jakim są dopłaty do gier liczbowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Proszę mi powiedzieć, do kogo mam się zwrócić? Wydaje mi się, że do pana, panie przewodniczący, żeby zwrócił się pan do pana Samarancha, bo źródło finansów jest właśnie w światowych federacjach sportu.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#KoordynatorEugeniuszSzumiejko">Czy może pan powiedzieć, że zwróci się pan o te środki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jest zasada, że jeżeli chodzi o kontakty rządowe, to zawsze występuje przedstawiciel rządu, jeśli chodzi o kontakty organizacji pozarządowych, to przedstawiciele tych organizacji, jeżeli chodzi o Międzynarodowy Komitet Olimpijski, to partnerem do rozmów jest Polski Komitet Olimpijski, a jeśli chodzi o światowe federacje, to odpowiednikami są polskie związki sportowe.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Postaram się zaszczepić tę ideę panu prezesowi Paszczykowi i prezesom polskich związków sportowych, żeby zwrócili się do swoich macierzystych światowych federacji.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o pana ministra Widzyka, to miałem na uwadze środki, o których pan wspomniał, środki pomocowe, by zostały one przeznaczone na rekonstrukcję bazy turystycznej, bo jeżeli chodzi o bazę sportową, to sobie poradzimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Jest mi niezmiernie miło, że doceniliście państwo naszą pracę. Jest to próba koordynacji działań ze szczebla Urzędu.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Staraliśmy się podejść do tego z rozwagą, co - jak myślę - odczuliście państwo. Dziękujemy, że doceniliście naszą pracę.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Wierzę, że w 1998 r. i 1999 r. oraz następnych latach, jeżeli środki te będą utrzymane, mamy szansę na dalszą poprawę sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#DyrektorRyszardGuzowski">W związku z tym miałbym apel do pana dyrektora Wróblewskiego, żebyśmy w 1998 r. uzgodnili nasze standardy dla wszelkiego rodzaju sal sportowych i gimnastycznych. Nie upieramy się, że muszą być one większe niż 24 m x 12 m, tam gdzie nie wskazują na to badania demograficzne, ale zróbmy wspólnie coś w tej sprawie, bo jest „rozdwojenie jaźni” w samorządach. Kuratorzy namawiają do czegoś innego, resort kultury fizycznej i turystyki ma swoje wytyczne i też namawia do czegoś innego, a samorząd staje przed problemem, kogo uszanować, ma trudności w wyborze. Proponowałbym, żebyśmy spotkali się i te sprawy uzgodnili.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#DyrektorRyszardGuzowski">W ubiegłym roku były takie próby. Odstąpiliśmy po wsze czasy od jednego wymiaru 18 m x 9 m. Byłoby dobrze, żeby w nowych standardach, które Ministerstwo Edukacji Narodowej wydałoby w ramach swoich kompetencji odpowiadały one temu, co zostało już opracowane w Urzędzie.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Nadal będziemy dążyć do opracowań w zakresie stadionów lekkoatletycznych, stadionów piłkarskich, obiektów specjalistycznych typu - lodowisko kryte i inne.</u>
          <u xml:id="u-42.6" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Jest jeszcze optymistyczny aspekt dotyczący terenów popowodziowych. 66% obiektów sportowych kraju znajduje się w województwach dotkniętych największymi skutkami powodzi.</u>
          <u xml:id="u-42.7" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Cieszymy się, że państwo dbają o bazę sportową i zdrowotność społeczeństwa. Pozostaje jednak sprawa turystyki.</u>
          <u xml:id="u-42.8" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Myślę, że jest czas, żeby podjąć prace legislacyjne na temat korekty ustawowej. W Portugalii 50% środków z totalizatora przekazywanych jest na sport, a 50% na turystykę.</u>
          <u xml:id="u-42.9" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Może stwórzmy następne 5–10% dopłat na cele turystyki kwalifikowanej i turystyki młodzieżowej - na trasy i na bazę. Myślę, że jest to jedyny ratunek dla upadających schronisk młodzieżowych, dla niezbyt czystych i dobrze oznakowanych szlaków turystycznych i tej infrastruktury, o której prawie nie mówimy, ale wizytówką miasta są szalety i ubikacje na dworcach autobusowych i kolejowych oraz wszędzie tam, gdzie gromadzą się ludzie. W tej sprawie jest wiele do zrobienia i uważam, że byłoby dobrze, gdyby podjęto taką inicjatywę.</u>
          <u xml:id="u-42.10" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Chciałbym jeszcze powrócić do słusznej uwagi ze strony Najwyższej Izby Kontroli. Jest to sprawne działanie administracyjne. Na etapie wydawania warunków zabudowy, nie po-zwalać zabudowywać obszarów zalewowych obiektami kubaturowymi o znacznej wartości materialnej. To samo z pozwoleniami na remonty kapitalne i wszelkie odtworzenia, które mogą nie mieć sensu.</u>
          <u xml:id="u-42.11" who="#DyrektorRyszardGuzowski">We Wrocławiu miałem okazję zobaczyć budynek, który miał dewiację tę samą co 91 lat temu i widać było ślad po tamtej powodzi. Poziom wody był ten sam - 40 cm powyżej parteru. Nie ma więc sensu lokalizowanie takich obiektów na terenach zalewowych. Mam nadzieję, że obiekty mieszkalne będą odbudowywane na terenach bezpiecznych.</u>
          <u xml:id="u-42.12" who="#DyrektorRyszardGuzowski">Na zakończenie jeszcze raz chciałbym podziękować przedstawicielom urzędów wojewódzkich oraz Najwyższej Izby Kontroli, która w wielu przypadkach pomaga nam wyłapywać przynajmniej najbardziej drastyczne usterki w naszej działalności, a w szczególności Komisji, z którą współpracuje się nam dobrze, niezależnie od opcji politycznych, z których wywodzą się jej członkowie. We wzajemnym zrozumieniu staramy się rozwiązywać wszystkie problemy tak państwa, jak i nasze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>