text_structure.xml
71 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia zwołane przez Marszałek Sejmu na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. W związku z tym, szanowni państwo, przystąpimy do sprawdzenia kworum. Bardzo proszę o przygotowanie tabletów czy telefonów do głosowania. Prosimy o przyciśnięcie jakiegokolwiek przycisku po to, żebyśmy mogli stwierdzić, czy jest kworum. Tak, zamykamy głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, stwierdzam, że mamy kworum. Wynik jest wyświetlony. Głosowało 29 osób, więc mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, możemy przystąpić do pracy Komisji. Porządek dzisiejszego posiedzenia zwołanego przez Marszałek Sejmu przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu (druk nr 546). Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, w dniu 13 sierpnia br. Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu. Senat w swojej uchwale zaproponował 57 poprawek. Marszałek Sejmu skierowała uchwałę Senatu do Komisji Zdrowia w celu zaopiniowania.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Proponuję, aby rozpatrywanie poprawek odbywało się w następującym porządku. Najpierw proponuję wystąpienie pani senator, ale widzę, że jej nie ma. Nie musi być, nie ma takiej konieczności. Będę prosiła o przedstawienie stanowiska rządu, czyli poproszę o głos pana ministra. Następnie ewentualnie uwagi przedstawiciela Biura Legislacyjnego, jak i oczywiście głos za poprawką i przeciw. Potem będziemy głosować nad poprawkami.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji rozpatrywania poprawek? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Czyli, szanowni państwo, wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Przystępujemy do pracy. Szanowni państwo, ponieważ każdy z państwa dostał uchwałę Senatu, w której przedstawione są poprawki, proszę pozwolić, że nie będę ich czytała, bo to po prostu jest zbyteczne. Natomiast będę mówiła po prostu po kolei, zaczynając od poprawki nr 1 i będę prosiła o opinię oraz głos za i głos przeciw.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, poprawka nr 1. Panie ministrze, proszę o opinię przedstawiciela rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJanuszCieszyński">Szanowni państwo, wnoszę o poparcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Proszę państwa, ponieważ mieliśmy bardzo mało czasu na analizę, to chcielibyśmy pana ministra zapytać, czy rekomendacje, jakie wyszły z Senatu, co do łącznego głosowania… Czy pan minister co do zasady zgadza się z nimi?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#LegislatorUrszulaSęk">Senat zaproponował kilka bloków. Ponieważ nie mieliśmy czasu na jakieś dogłębne przeanalizowanie, to już zdamy się – że tak powiem – na ocenę Senatu, które poprawki są redakcyjne, a które są legislacyjne. Są też tam dwa czy trzy bloki merytoryczne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#LegislatorUrszulaSęk">Poprawkę nr 1 Senat określił jako redakcyjną i tu proponowalibyśmy blok poprawek redakcyjnych, gdyby pan minister też zechciał – że tak powiem – śledzić to, co będę mówić odnośnie do połączeń. Poprawki nr 1, 2…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Przepraszam bardzo. Okej. Mówiąc szczerze, nie mam w głowie tego podziału, który Senat zaproponował.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">No właśnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Wobec tego…</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Ale czy co do zasady pan minister się zgadza z tymi połączeniami Senatu?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Właśnie one też nie są w druku, który dostaliśmy z…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanSzopiński">Są na ostatniej stronie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Strona…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanSzopiński">Szósta.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Tak, tak. Jest to na końcu napisane.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">To nie jest obowiązek ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Bardzo przepraszam. Dobrze. Sekundkę, bo to jest uchwała Senatu. Druk nr 546, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Tak. W uzasadnieniu poprawki będą…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Na końcu, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Dobrze, pani poseł, ale proszę mi dać spokojnie spojrzeć. Tak, poprawki nr 1, 2, 8, 10…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Mamy taki blok: poprawki nr 1, 2, 8, 10, 16, 21, 23, 28 i 29. To jako redakcyjne są…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Tak, widzi pani, jest i poprawka nr 16, a np. w naszej ocenie…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Dobrze. Zaraz patrzymy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Tutaj mamy spór z panem legislatorem z Senatu, który wskazywał, że to jest legislacyjne, a w naszej ocenie nie jest.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Dlatego mam propozycję. Poprawki nr 1, 2, 8, 10, 21 i 29 byłbym skłonny, ponieważ tam rząd popiera te wszystkie poprawki… Jeżeli byłaby decyzja Wysokiej Komisji, żeby to zblokować, to nie ma to w mojej ocenie wpływu merytorycznego. Natomiast, prawdę mówiąc, jeśli chodzi o pozostałe poprawki, to troszeczkę niedobrze, że są wskazywane jako mające charakter redakcyjny, ponieważ w naszej ocenie on taki nie jest, ale okej. To jest już…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Panie ministrze, to jeszcze raz, żebyśmy – że tak powiem – wiedzieli, nad czym głosujemy. Rozumiem, że ma pan taką propozycję: poprawki nr 1, 2, 8, 10, 21 i 29.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Przepraszam. Poprawka nr 21 nie, tylko poprawka nr 29.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Bez poprawki nr 21?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Tak. Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Bo powiedział pan o poprawce nr 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Tak. Już, sekundkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Czy możemy poprosić o parę minut przerwy i ustalić to z panem ministrem?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Tak, oczywiście. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Bo jak chcemy blokować…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, proponuję pięć minut przerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Przecież to jest kompletnie niepoważne.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Proszę sobie ustalić.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Jest przerwa? Nie rozumiem. Obarczamy ministra czymś, czego nie ma w obowiązku…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Panie pośle, ale pan minister z tego tytułu nie robi tutaj żadnych problemów, więc… Myślę, że nie jest pan rzecznikiem pana ministra, czy pan minister jest obciążony, czy nie jest obciążony. Pan minister radzi sobie świetnie.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Wznawiam posiedzenie. Szanowni państwo…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">W kwestii formalnej, jeśli można.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Stanowczo sprzeciwiam się czemuś takiemu, bo minister jest tutaj po to, żeby przedstawiał stanowisko rządu w sprawie tej czy innej poprawki, a nie do tego, żeby manipulował, jak Sejm ma głosować, w jakiej kolejności i co ze sobą łączyć. Po prostu minister nie może zastępować naszego Biura Legislacyjnego. To jest po prostu… Było tak za komuny, że sędzia, adwokat i prokurator mają razem współpracować dla dobra podsądnego, ale jakiś rozdział i trójpodział władz powinien być. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Panie pośle, pozwoli pan, że powiem tylko jedno słowo. Myślę, że to naprawdę ułatwi nam pracę. Zawsze było tak i na każdym posiedzeniu Komisji wygląda to w ten sposób, że jeżeli poprawki łączą się ze sobą, to są przegłosowywane w bloku. Padła taka propozycja. Zostało to ustalone. Myślę, że jest to tylko i wyłącznie z korzyścią dla pracy Komisji.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Szanowni państwo, wracamy do poprawki nr 1.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Padła propozycja zblokowania, blokowego głosowania. To będą poprawki nr 1, 2, 8, 10,16, 23 i 29. Tak? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Bardzo proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełJanSzopiński">Otóż mam pytanie o przygotowanie rządu do dyskusji z nami w sprawie tej ustawy i zaproponowanych przez Senat poprawek. W pierwszym głosie pan minister zdecydowanie odciął się od poprawki nr 16, a teraz ją przyjmuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Szanowny panie pośle, rzeczywiście bardzo przepraszam za to, że tutaj zmieniłem zdanie. Wynika to z faktu, że pierwotnie, jak rozmawialiśmy, odniosłem się do numerów poprawek, które były nadane w trakcie prac w Senacie. Dlatego poprosiliśmy o przerwę, żeby móc to ustalić i mieć stuprocentową pewność, że to blokowanie będzie zrobione w pełni merytorycznie. Propozycja blokowania poprawek została przedstawiona w trakcie prac Komisji, wobec czego trudno było do tego się odnieść na gorąco.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Chciałbym też zauważyć, że w mojej ocenie Senat tutaj bardzo nieelegancko postąpił, ponieważ zostały zblokowane poprawki oznaczone jako legislacyjne i redakcyjne w sytuacji, w której stanowisko rządu co do tych poprawek było takie, że nie zgadzaliśmy się z postulatami senackich legislatorów. Czyli w mojej ocenie w takiej sytuacji uczciwość wymagałaby oznaczenia tych poprawek jako merytorycznych. Dlatego niezbędne było przeanalizowanie tych propozycji wspólnie z paniami z Biura Legislacyjnego, żebyśmy mogli się do nich odnieść.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Bardzo proszę, pani poseł Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Panie ministrze, jeżeli pan mówi o elegancji, to tej elegancji po stronie rządu jest więcej, bo państwo próbują wydawać pieniądze, a potem mówić, że będzie bezkarność urzędników, jeżeli nastąpi przekroczenie przepisów. Kto to mówi o tej elegancji, o przestrzeganiu prawa? Mógł pan się po prostu do tego odnieść, a nie oceniać Senatu. Państwa ocena wydatkowania środków jest przez…</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Pani poseł, proszę wrócić do tematu. W tej chwili mówimy o poprawkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Wracam do tematu, bo jeżeli o elegancji i o poprawkach…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Nie. Pani mówi o czymś innym. Pani mówi…</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jeżeli o poprawkach i krytycznie w tej sprawie, to pan minister mógł powiedzieć, że ma inne zdanie, a nie oceniać Senat. Pan nie jest od tego. To pani przewodnicząca, prowadząc posiedzenie, powinna powiedzieć. Tak jak nie zgadzałam się z panem posłem w niektórych rzeczach, ale elegancko zachowałam się, nie komentując. Pan minister komentuje to, czego nie powinien komentować i to wszystko, a my będziemy komentować wydatki i bezkarność urzędników.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Pani poseł, pani odbiera prawo panu ministrowi, a sama pani uważa, że pani może tutaj wszystko powiedzieć i odbierać też komuś prawo do głosu. Przystępujemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Otrzymałam głos od pani i zmieściłam się w czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Szanowni państwo, jeszcze jedna sprawa. Panie ministrze, padła propozycja poparcia dla pierwszej poprawki. Rozumiem, że dotyczy to, podobnie jak poprawki nr 1, całego bloku. Opiniuje pan pozytywnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Tak. Cały blok popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Szanowni państwo, w związku z tym przystępujemy do głosowania. Kto z państwa…</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełJanSzopiński">Poproszę jeszcze raz o wymienienie, co jest tym blokiem, bo przecież w pierwszym głosie pan minister powiedział, że poprawki nr 16 absolutnie rząd nie popiera, a teraz słyszymy, że rząd jest na tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełJanSzopiński">Co jest w tym bloku?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pani przewodnicząca powie, nad czym głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze, szanowni państwo, w związku z tym… Wydawało mi się, że przed chwilą wymieniłam wszystkie poprawki, ale skoro państwo oczekują, żeby jeszcze raz je wymienić, to pozwolę sobie jeszcze raz powiedzieć, że przystępujemy do głosowania nad poprawkami.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 1, 2, 8, 10, 16, 23 i 29? Tak. Kto jest za pozytywną opinią? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Czekamy. Proszę bardzo o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głosowało 29 posłów. Za pozytywną opinią było 18, przeciw – 2, wstrzymało się 9 posłów. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Bardzo proszę. Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Tu też mamy blok, więc może poprosiłbym Biuro Legislacyjne o przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Tak? Opinia.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">To jest też blok kilku poprawek: poprawki nr 3, 4, 14, 30 i 33.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Poprawki nr 14, 30 i 33.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">To jest wyłączenie Kodeksu postępowania administracyjnego, tak? Możliwości przywracania terminu…</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Czy jest głos za? Nie słyszę. Czy jest głos przeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, w związku z tym przystępujemy do głosowania nad kolejnym blokiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Rząd jest przeciwny temu całemu blokowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Tak, no właśnie. Stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PosełJanSzopiński">Mogę prosić o uzasadnienie?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Tak. Uzasadnienie jest takie, że uchwała Senatu usuwa przepisy, które rząd zaproponował i rząd się z tym nie zgadza.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Szanowni państwo, w związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Jeszcze raz przeczytam, nad którymi poprawkami będziemy w tej chwili głosować w bloku. Gdyby coś mi umknęło, to bardzo proszę Biuro Legislacyjne o podpowiedź. To są poprawki nr 3, 4, 14, 30 i 33. Przystępujemy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Głosowanie za to jest głosowanie za Senatem czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Za Senatem. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest…</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Pięć minut przerwy. Mamy problem z serwerem. Tak? Dobrze. Szanowni państwo, przystępujemy ponownie do głosowania.</u>
<u xml:id="u-72.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 3, 4, 14, 30 i 33? Kto jest za pozytywną opinią? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Czekamy.</u>
<u xml:id="u-72.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głosowało 31 osób. Za pozytywną opinią było 16, przeciw – 15, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-72.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Czyli poprawka przeszła.</u>
<u xml:id="u-72.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, kontynuujemy pracę. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Tu jeszcze Biuro Legislacyjne… Blokowane poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Biuro Legislacyjne? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Tu też jest blok: poprawka nr 5 z poprawkami nr 15, 31 i 35. To jest merytoryczna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Z którymi? Przepraszam. Poprawki nr 5, 15, 31 i 35. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">To jest zestaw poprawek, które doprecyzowują kwestie związane z egzaminami, aby nie było żadnych wątpliwości, że dotyczy to także egzaminu praktycznego. Rząd popiera ten blok poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Czy jest jakiś głos ze strony państwa posłów w tej sprawie? Głos za lub przeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, w związku z tym przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 5.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 5, 15, 31 i 35? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Kończymy.</u>
<u xml:id="u-78.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, poprawki zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-78.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głosowało 31 posłów. Za pozytywną opinią było 31 posłów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-78.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Przystępujemy do rozpatrywania kolejnej poprawki. To poprawka nr 6. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Tutaj też jest blok. Prosiłbym Biuro Legislacyjne o przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Tu też mamy blok. To są poprawki legislacyjne. Są to poprawki nr: 6, 7, 9, 12, 17, 19, 20, 22, 34, 55 i 57.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Rząd popiera te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">No właśnie. Opinia rządu pozytywna.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Czy jest głos z sali? Czy jest głos za? Czy jest głos przeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-82.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, w związku z tym przystępujemy do głosowania. Pozwolę sobie przeczytać. Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o śledzenie, czy wymienię wszystkie te poprawki, które państwu zaproponowali w kolejnym bloku. To są poprawki nr: 6, 7, 9, 12, 17, 19, 20, 22, 23… Przepraszam, zakończyłam na poprawce nr 22. Potem poprawki nr 34, 55 i 57. Czyli jeszcze raz, żeby było jasne. Głosujemy nad poprawkami nr 6, 7, 9, 12, 17, 19, 20, 22, 34, 55 i 57.</u>
<u xml:id="u-82.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Panie ministrze, jeszcze raz? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Wobec tego popieram ten blok poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Kto z państwa jest… Już mamy?</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem wymienionych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-84.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, poprawka została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-84.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głosowało 33 posłów. Za pozytywną opinią było 32 posłów, nikt nie był przeciw, wstrzymał się 1 poseł. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-84.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 11. Bardzo proszę pana ministra o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Przeciwne.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie mamy uwag. Kwestia merytoryczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Czy ktoś z sali chce zabrać w tej sprawie głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">W związku z tym przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 11. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 11? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-88.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze, bardzo dziękuję. Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-88.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głosowało 33 posłów. Za pozytywną opinią było 16 głosów, przeciw głosowało 17 osób, żadna osoba się nie wstrzymała.</u>
<u xml:id="u-88.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Poprawka została zaopiniowana przez Komisję negatywnie.</u>
<u xml:id="u-88.6" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Bardzo proszę, przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 13. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Tutaj poprawka nr 13, jak rozumiem, też…</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">…poprawka nr 13 z poprawką nr 54.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Stanowisko rządu jest przeciwne. To jest odwrócenie tego, co… Usunięcie propozycji rządowej. Jesteśmy za tym, aby pozostała.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Rozumiem. Czy ktoś z sali chce zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nie słyszę. Bardzo proszę pana posła. A jednak, pan poseł Szopiński…</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PosełJanSzopiński">Otóż, panie ministrze, niech mi pan wytłumaczy, bo wydaje mi się, że to, co Senat tutaj określił, czyli poprawki nr 13 i 54… Przedmiotem jest skreślenie unormowań przewidujących możliwość przekazywania informacji o wystawionej recepcie do aplikacji mobilnych użytkowanych przez pacjenta na jego żądanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Tak. To było właśnie w przedłożeniu rządowym. Opinia rządu jest niezmiennie taka, żeby te przepisy zostawić. Omawialiśmy to też podczas pracy Komisji w Sejmie. Wskazywałem państwu posłom, że to jest zmiana, która wbrew temu, co mówili niektórzy, w żadnym wypadku nie pozwoli na przekazanie danych pacjentów do aplikacji komercyjnych, a wręcz przeciwnie, umożliwi rozwój aplikacji, które będą wytworzone w domenie rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">To była poprawka pana posła Rutki, chyba tożsama, na etapie prac sejmowych. Wtedy rekomendowaliśmy jej odrzucenie i tę rekomendację podtrzymujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Dziękuję. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 13 i 54? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Czy mamy już wynik głosowania w odniesieniu do poprawek nr 13 i 54? Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-97.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, poprawki zostały zaopiniowane przez Komisję negatywnie.</u>
<u xml:id="u-97.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głosowało 32 posłów. Za pozytywną opinią było 14 posłów, przeciw – 17, 1 głos był głosem wstrzymującym się. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-97.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 18. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">To jest największy, najdłuższy blok poprawek. Senat też tak je zblokował. Poprawki nr: 18, 24, 32, 36, 37, 39, 41–43, 45, 47–53 i 56.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Bardzo proszę, pani poseł Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Przeszliśmy do clou tego projektu, bo wtedy, jak się wydaje, przedkładając projekt, w poprawce państwo zaproponowali… Panie ministrze, tutaj wstyd. Nie było to związane w ogóle z przedłożeniem tej ustawy. Tu chodzi o te nieszczęsne 70 mln zł pana ministra Sasina i wydatki na kampanię wyborczą.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ten przepis nie broni się z dwóch powodów. Po pierwsze, dodano go w trakcie procedowania. W ogóle nie ma związania tych zapisów z przedłożeniem rządowym. Rządowi chyba było niezręcznie, więc rękoma posłów państwo wprowadzili takie rozwiązanie. To jest pierwszy test na to, jak daleko władza może się posuwać w swojej bezkarności. Dzisiaj mamy w parlamencie również projekt ustawy, gdzie urzędnicy będą bezkarni, jeżeli w tym okresie podejmowali określone decyzje. Rozumiemy, że tym państwo próbują zrealizować ten pierwszy etap.</u>
<u xml:id="u-100.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Tak naprawdę to pytanie moje do pana ministra jest przynajmniej w trzech aspektach. Jeśli chodzi o pierwszy aspekt, czy wreszcie pan minister powiedziałby, ile chcecie tych pieniędzy w ten sposób zalegalizować.</u>
<u xml:id="u-100.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Po drugie, nieprawdą jest to, co pan dzisiaj mówi w mediach o poprawce Senatu, że będą miały nad tym kontrolę inne instytucje, bo państwo w tym pierwszym kroku posunęli się do tego, że tylko niektóre wydatki, a w drugim kroku poprawka była złożona w drugim czytaniu… Poza tym wszystkie wydatki z tym związane, nawet te nieszczęsne worki drogo kupione przez pocztę, państwo legalizują.</u>
<u xml:id="u-100.4" who="#PosełKrystynaSkowrońska">To jest legitymacja dla parlamentu, test na uczciwość dla państwa posłów. Czy państwo chcą legalizować taką bezkarność? Mówiliśmy tu o poleceniu premiera. Długo państwo utrzymywali, że przepisy ministrowi Sasinowi umożliwiają działanie. Okazało się jednak, że nie.</u>
<u xml:id="u-100.5" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Druga sprawa to aspekt prawny. Takie wydatkowanie pieniędzy, a dzisiaj ich sankcjonowanie, to jest unikanie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Na tej sali są państwo, którzy sprawowali funkcje w samorządzie i doskonale wiedzą, jak mocno trzeba być w zgodzie z przepisami, aby można było wydatkować pieniądze. To jest również test na to, na ile państwo będą godzić się na łamanie przepisów prawa. To ten najważniejszy kontekst.</u>
<u xml:id="u-100.6" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Myślę, że jeżeli mamy pierwszy akt – 70 mln zł Sasina, usankcjonowanie tego, co zrobił premier, wyzbycie się odpowiedzialności wynikającej z ustawy o finansach publicznych i unikanie odpowiedzialności związanej z możliwością zajmowania stanowisk związanych z wydatkowaniem pieniędzy… Drugi test – wszyscy urzędnicy, nie tylko pan premier, bo nie znamy wszystkich państwa grzechów, a należałoby. Te grzechy pewnie będziemy odkrywać z dnia na dzień.</u>
<u xml:id="u-100.7" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym usłyszeć, że państwo się nawrócili jak syn marnotrawny i wycofują się, a przynajmniej będą pozytywnie opiniować zapisy m.in. poprawki nr 41, którą przedłożył Senat. Jeżeli ktoś ma się tu zachować elegancko, to powinien głosować za wykreśleniem tego przepisu. To jest moja pierwsza uwaga.</u>
<u xml:id="u-100.8" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W tych poprawkach jest również poprawka nr 36, która na prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia nakłada dodatkowe obowiązki w zakresie m.in. możliwości decydowania tam, gdzie w systemie podstawowej opieki zdrowotnej POZ zakończyła się działalność podmiotu wykonującego takie zadania. Wydaje się, że ranga i rola czy poziom prezesa do decydowania o takich sprawach mogą być zmienione. Tutaj jest propozycja Senatu, aby takie zadania przypisać dyrektorom oddziałów wojewódzkich NFZ.</u>
<u xml:id="u-100.9" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Teraz mają państwo dylemat, bo organizacyjnie, prawnie i pewnie funkcjonalnie te poprawki są związane z zastąpieniem roli prezesa w zadaniach funkcją dyrektora właściwego oddziału wojewódzkiego NFZ. To nie wynika z delegowania, bo jeżeli prezes NFZ ma się zajmować cały czas delegowaniem swoich uprawnień, to pozostanie mu tylko delegowanie uprawnień, komu i jakie zadania przypisać. Chyba powinniśmy to rozstrzygnąć dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-100.10" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Mają państwo dylemat, bo zgrupowane poprawki funkcjonalnie… Przekazanie obowiązków dyrektorom oddziałów wojewódzkich NFZ jest poprawką – nie wiem – Gowina, Morawieckiego i sankcjonowaniem słynnego 70 mln zł. Żadnych 70 mln zł wydatków z budżetu państwa nie jest tak słynnych jak pseudowybory kopertowe i zakupione na ten cel prawie złote worki Poczty Polskiej.</u>
<u xml:id="u-100.11" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Proszę wszystkich państwa o chwilę refleksji. Każdy odpowiada za pieniądze. My tutaj też. Odpowiadamy za to, aby obywatele przestrzegali przepisów prawa. Nie możemy i nie powinniśmy się zgodzić. To jest mój apel do państwa sumień. Nasz wspólny. Nasz klub nie będzie sankcjonował takich przepisów ustawy, które sankcjonują bezkarność. Bezkarność nawet nie do przodu, tylko to, co już źle zrobiliście, próbujecie usankcjonować. Próbujecie wyłączyć się z obowiązujących przepisów prawa. Tak być nie może. To prawie dyktatura.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dziękuję, pani poseł. Bardzo proszę, pan poseł Korwin-Mikke.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Prosiła mnie pani o uczciwość. Prosiłam państwa o uczciwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Pani poseł, po tych ruchach kadrowych w Senacie błagam już… Wy już przestańcie mówić o uczciwości. Bardzo panią proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Proszę pani, 70 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Już, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">To jest ta państwa uczciwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PosełJanuszKorwinMikke">Proszę państwa, rozumiem, że chodzi o poprawkę o odpowiedzialności, tak? Że można… W każdym razie o to chodzi? Ta poprawka idzie znacznie dalej niż te głupie 70 mln zł. O czym my mówimy? Jeżeli uczniowie w szkole wezmą i zniszczą jedną kartkę A4, to jest to mniej więcej tyle, ile te kartki wydrukowane przez pana Sasina. To w ogóle jest śmieszna sprawa. Czepiacie się rzeczy śmiesznej, a ta poprawka idzie w sposób o wiele dalszy. Będę głosował oczywiście za poprawką Senatu, ale proszę nie robić z tych 70 mln zł błędu résistance, bo to jest naprawdę… On przecież szykował te wybory i szykując się na to, że one będą, kazał wydrukować te karty. Gdyby to przeszło, a nie byłoby tych kart, wtedy byłaby afera, tak więc akurat tego się nie czepiajcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nieprawda, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Pani poseł, bardzo proszę. Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ad vocem.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Przed panią był pan poseł Rutka. Bardzo proszę. Pani już tutaj dosyć dużo czasu zajęła. Co pani miała powiedzieć, to pani powiedziała. Wysłuchaliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">To pani ocena.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Tak. Mam do tego prawo. Nie tylko pani.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PosełMarekRutka">Pani przewodnicząca, panie ministrze, szanowni państwo, oczywiście klub Lewicy przychyla się do stanowiska Senatu, czyli do poprawki nr 41, aby skreślić art. 22.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#PosełMarekRutka">Natomiast miałbym prośbę i pytanie do Biura Legislacyjnego. Jak wszyscy pamiętają, ta poprawka pojawiła się pod osłoną nocy, co jest dość typowe dla obozu władzy. Miałbym prośbę do Biura Legislacyjnego. Czy ta poprawka mieści się w tytule i w zakresie tej ustawy? Przypomnę, że chodzi o zmianę niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, zanim przystąpimy… Biuro Legislacyjne, bardzo proszę. Padło pytanie ze strony pana posła Rutki.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Proszę państwa, na etapie prac w Sejmie można było się zastanawiać, czy poprawki, które były zgłoszone w trakcie prac, wykraczały poza zakres pierwotnego przedłożenia. Natomiast ustawa w takim kształcie wyszła do Senatu i Senat jak najbardziej był w prawie po prostu odnieść się do ustawy przekazanej przez Sejm. Senat proponuje skreślenie tych zmian, które zostały wprowadzone w Sejmie, rozszerzających zakres pierwotnego przedłożenia. Od strony formalnej ta poprawka Senatu jest jak najbardziej dopuszczalna, bo ona usuwa to, co zdaniem części osób było błędnie w Sejmie wprowadzone.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, bardzo proszę. Zanim przystąpimy do głosowania, jestem winna państwu pewne sprostowanie, które tutaj do mniej dotarło. Dotyczy ono wyników głosowania nr 2. Jak państwo wiedzą, wtedy odczytałam to z ekranu, który tutaj wyświetlił zamiast wyniku, który był… Głosowało 31 osób, z tego 31 było za, przeciw… No tak, dlatego powiedziałam. Zamiast wyniku z kworum powinno być, że 31 osób głosowało, z tego 31 za, brak głosów wstrzymujących się i głosów przeciw. Natomiast odczytałam, szanowni państwo, dlatego że taki wynik został wyświetlony na ekranie, tj. ten wynik, który był zgodny z głosowaniem przy sprawdzeniu kworum. Proszę państwa, tutaj mam wydruk.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Pani przewodnicząca, przepraszam, bo państwo posługują się słowami „drugie głosowanie”. Jakich poprawek to dotyczyło? Czy państwo wliczają sprawdzanie obecności jako część? Kolejność głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Oczywiście, drugie głosowanie dotyczyło poprawek nr 1, 2, 8, 10, 16, 23 i 29. Jest wydruk, szanowni państwo, ponieważ po prostu zawiesił się serwer i po tym głosowaniu serwer pokazał jeszcze raz głosowanie nad kworum.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Wynik powinien być taki: głosowało 31 osób, za – 31, nikt nie był przeciw, brak głosów wstrzymujących się. Nie głosowało 8 osób. Taki jest wydruk. Proszę dołączyć to do protokołu.</u>
<u xml:id="u-119.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze, szanowni państwo, przystępujemy do głosowania. Jeszcze raz odczytam poprawki. Głosujemy nad poprawkami nr 18, 24, 32, 36, 37, 39, 41, 42, 43, 45, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 i 56.</u>
<u xml:id="u-119.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem przeczytanych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-119.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Możemy zakończyć? Bardzo proszę o wyświetlenie wyników.</u>
<u xml:id="u-119.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głosowało 34 posłów. Za pozytywną opinią było 17, przeciw – 17.</u>
<u xml:id="u-119.6" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Komisja zaopiniowała poprawki negatywnie.</u>
<u xml:id="u-119.7" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PosełJanSzopiński">Szanowne panie i szanowni panowie posłowie, w trybie sprostowania do wypowiedzi pani poseł Skowrońskiej. Otóż, szanowna pani poseł, proszę nie używać liczby 70 mln zł, albowiem kwota przeznaczona na te wybory była zdecydowanie większa, ponieważ do 70 mln zł dochodzi kwota zakupu worków, dochodzi kwota dotycząca przechowywania owych materiałów wyborczych i do tego należy doliczyć środki związane z utylizacją pakietów przygotowanych na wybory. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, zakończyliśmy dyskusję. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Wniosek formalny po wystąpieniu pana posła Szopińskiego. Ależ drogi panie pośle, ma pan rację. Chciałabym powiedzieć, że na taką odpowiedź czekaliśmy wszyscy, bo to pytanie zadałam panu ministrowi. Panie ministrze, pan nie wychodzi. Pan by odpowiedział, bo pytaliśmy o to. Zgoda, posługujemy się informacją. To, co wyśledziły media i to, co próbujemy sami ustalić w sprawie przechowywania materiałów wyborczych i dodatkowej pracy, bo przecież…</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Pani poseł, to nie jest wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym, żeby do protokołu wpłynął wniosek…</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Pani przeszkadza w prowadzeniu…</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pani przewodnicząca, uznaję, że jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">To nie jest wniosek formalny. Pani doskonale wie.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ależ to jest wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">To jest wniosek formalny, ponieważ minister nie udzielił odpowiedzi, a o taką rzecz prosiłam. Zatem zwracam się z wnioskiem formalnym. Mogłam popełnić błąd i może to być kwota 100 mln zł, jak mówi pan poseł Szopiński. Pan minister nie udzielił odpowiedzi w tym zakresie, a pani przewodnicząca nie przypilnowała, aby tej odpowiedzi udzielono. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, wracamy do rozpatrywania kolejnych poprawek. Teraz będzie poprawka nr 21. Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Stanowisko rządu co do poprawki nr 21 jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głos za? Nie słyszę. Głosu przeciw? Nie słyszę. Możemy przystąpić do głosowania? Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-135.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 21? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-135.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Przepraszam. Wynik głosowania nr 9. Głosowało 34 posłów. Za – 17, przeciw – 17.</u>
<u xml:id="u-135.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Poprawka została zaopiniowana negatywnie.</u>
<u xml:id="u-135.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. W związku z tym przystępujemy do rozpatrywania poprawki nr 25.</u>
<u xml:id="u-135.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Popieram. To jest postulat Naczelnej Rady Lekarskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Czy jest jakiś głos z sali za lub przeciw? Nie słyszę. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-139.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 25? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-139.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowne koleżanki i koledzy, chciałam tylko powiedzieć, że pojawiło się też głosowanie dotyczące kworum na sali sejmowej, więc tylko tyle. Bardzo proszę o zakończenie głosowania.</u>
<u xml:id="u-139.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, głosowało 33 posłów. Za – 33, głosów przeciw nie było, wstrzymujących się również nie było.</u>
<u xml:id="u-139.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">W związku z tym przystępujemy do rozpatrywania poprawki nr 26. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Jeżeli chodzi o poprawkę nr 26, to jesteśmy przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Tak. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Jest głos za lub głos przeciw z sali? Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 26. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-143.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto z państwa jest za poprawką nr 26? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-143.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Jeszcze chwileczkę. Możemy? Aha, jeszcze chwilkę. W takim razie kończymy. Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-143.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głosowało 31 posłów. Za – 16, przeciw – 15, żadna osoba się nie wstrzymała.</u>
<u xml:id="u-143.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Poprawka uzyskała pozytywną opinię Komisji.</u>
<u xml:id="u-143.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Teraz mamy poprawkę nr 27. Tak, tak. Szanowni państwo, przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 27. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Szanowni państwo, to jest niezwykle groźna poprawka forsowana przez NRL. Celem tej poprawki jest wprowadzenie możliwości podpisywania zgód na zabiegi przez tzw. podpis biometryczny. Na pewno państwo znają to z wielu miejsc, z urzędów, z banków, że na takim tablecie podpisuje się rysikiem. Otóż, szanowni państwo, poprawka tej treści oznacza, że ten podpis będzie składany w formie dokumentowej, podczas gdy ustawa o prawach pacjenta jasno wskazuje, że tam niezbędna jest forma pisemna. Szanowni państwo, to w praktyce doprowadzi do tego, że może dojść do sytuacji, w której po zabiegu, na który pacjent wyraził zgodę, podpisując się tym rysikiem, adwokat w sądzie skutecznie podważy taki podpis, ponieważ nie ma formy pisemnej.</u>
<u xml:id="u-144.1" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Pani poseł, nie będzie w papierach, ponieważ to… Przepraszam, że przedłużam dyskusję, ale to jest naprawdę duża, merytoryczna sprawa. Na pewno wiele państwo mogą mi zarzucić, ale chyba nie zarzucicie mi tego, że będę stawał okoniem wobec zmian cyfrowych i dygitalizujących cokolwiek. Poprawka o tej treści jest niekompletna. Wprowadzenie tej regulacji czy takiego rozwiązania co do zasady popieramy jako organizacyjnie dobre rozwiązanie, natomiast wprowadzenie tego w ten sposób, w sposób niekompletny, może doprowadzić do tego, że lekarze z tego skorzystają, a następnie okaże się, że zgoda, której pacjent udzielił, z punktu widzenia prawa nie istnieje. To okaże się dopiero na etapie postępowania sądowego. Wobec tego po prostu przyjęcie tego rozwiązania jest niezwykle groźne. Próbowałem przekonać do tego państwa senatorów, co mi się nie udało, ale apeluję do państwa zdrowego rozsądku.</u>
<u xml:id="u-144.2" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Zrobiliśmy naprawdę duże postępy we wprowadzaniu rozwiązań cyfrowych w ochronie zdrowia, natomiast w formie, która tu jest zaproponowana, jest to po prostu niewystarczające i niekompletne, a przez to niebezpieczne dla medyków. Tutaj nie chodzi o dygitalizację, tylko chodzi o możliwość złożenia podpisu. Kwestie związane z dygitalizacją są w tej ustawie. To jest zupełnie inny temat. To jest kwestia wyrażania zgody za pomocą tzw. podpisu biometrycznego, który w polskim porządku prawnym dzisiaj nie funkcjonuje jako stuprocentowo pewny ekwiwalent formy pisemnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, zgłasza się pan prezes Andrzej Cisło. Przepraszam najmocniej. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#WiceprezesNaczelnejRadyLekarskiejAndrzejCisło">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, panie ministrze, troskę pana ministra o interes prawny lekarzy oczywiście przyjmuję za dobrą monetę, tylko jako przedstawiciel NRL nie mogę zgodzić się z tym, że poprawka sformułowana przez NRL jest niezwykle groźna dla lekarzy.</u>
<u xml:id="u-146.1" who="#WiceprezesNaczelnejRadyLekarskiejAndrzejCisło">Otóż póki co, jak nasza konstytucja mówi, sądy podlegają ustawom. Skoro w ustawie w tym proponowanym ustępie jest wyraźnie napisane, że oświadczenie składane w formie pisemnej… To jest próba kreowania trójelementowego, zamkniętego katalogu przypadków, w których to ustawa… Ten projektowany przepis mówi wyraźnie, iż jest to forma pisemna. W tych trzech przypadkach ustawa uznałaby złożenie formy pisemnej za pomocą takich technik. W związku z tym nie przypuszczam, żeby jakikolwiek sąd, podlegając ustawie, mógł zakwestionować ustawę, która mówi precyzyjnie.</u>
<u xml:id="u-146.2" who="#WiceprezesNaczelnejRadyLekarskiejAndrzejCisło">Jest inna kwestia. Myślę, że być może także pod względem bezpieczeństwa tutaj nie jest to problem, choć mówię, że doceniam troskę. Natomiast być może nie jest to do końca spójne z jakimś systemowym, cywilistycznym poglądem.</u>
<u xml:id="u-146.3" who="#WiceprezesNaczelnejRadyLekarskiejAndrzejCisło">Szanowni państwo i panie ministrze, dzisiaj to nie jest kwestia tabletu i rysika. Po prostu to już są bardzo profesjonalne urządzenia, które rejestrują czas, siłę nacisku, kąt pisaka, więc podrobienie czegoś takiego, jeszcze z literami i cyframi – bo patrzcie państwo, że tam jest data – nie jest, broń Boże, takie proste.</u>
<u xml:id="u-146.4" who="#WiceprezesNaczelnejRadyLekarskiejAndrzejCisło">Natomiast jest jeszcze jedna rzecz. Mianowicie jest przecież delegacja ustawowa w art. 30 ustawy o prawach pacjenta i jest rozporządzenie o dokumentacji medycznej wydane na tej podstawie, które zawiera cały, duży punkt dotyczący wymogów systemu teleinformatycznego. W przypadku przyjęcia tej poprawki Minister Zdrowia mógłby w dosyć szybkim trybie znowelizować to rozporządzenie, dokładając cały jeden punkt mówiący o tym, jakie warunki techniczne musiałyby te urządzenia spełnić. Tam jest konkretna norma ISO, na którą można się powołać. Najlepszym legislacyjnie punktem, żeby to doprecyzować, jest to rozporządzenie.</u>
<u xml:id="u-146.5" who="#WiceprezesNaczelnejRadyLekarskiejAndrzejCisło">Oczywiście, jeżeli państwo podejmują… Myślę, że rozpatrywanie sporu prawnego na sali sejmowej to nie jest dobry pomysł, dlatego zostawiam to już państwu, jak państwo to osądzą. Natomiast mamy nadzieję, że pan minister zrozumie, że jako przedstawiciel NRL nie mogę zgodzić się z tym, że formułujemy niezwykle groźną dla środowiska lekarskiego poprawkę. Wydaje mi się, że to groźne by nie było. Może z innych względów wymagałoby to doprecyzowania, ale nie…</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Panie prezesie, dziękujemy za opinię. Wysłuchaliśmy jej wnikliwie. Teraz pozwolą państwo, że przystąpimy już do głosowania nad poprawką nr 27. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-147.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 27? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-147.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Musimy poczekać. Szanowni państwo, jeszcze raz przypominam, że w tym momencie odbywają się również głosowania na sali sejmowej. W związku z tym proszę o skupienie i koncentrację, żeby się nie pomylić. Mówię to też do państwa, którzy głosują zdalnie. Bardzo proszę, kończymy.</u>
<u xml:id="u-147.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, głosowało 33 posłów. Za – 16, przeciw – 17. Jeszcze dodam, że żadna osoba się nie wstrzymała.</u>
<u xml:id="u-147.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Poprawka nie znalazła poparcia ze strony Komisji.</u>
<u xml:id="u-147.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Szanowni państwo, przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 28. Bardzo proszę o stanowisko rządu. Tak, poprawka nr 28.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Poprawka nr 28. Stanowisko rządu jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głos za lub głos przeciw? Widzę panią poseł Ewę Janiuk z Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych. Bardzo proszę. Króciutko. Pani Ewo, nie słychać pani.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#WiceprezesNaczelnejRadyPielęgniarekiPołożnychEwaJaniuk">W tej chwili mnie słychać?</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Tak, teraz słychać. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#WiceprezesNRPiPEwaJaniuk">Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych. Nie odnośnie do poprawki nr 28, ale samego art. 13, dotyczącego nadania nowych uprawnień położnym, dlatego że taką poprawkę… Do tej propozycji w ustawie zgłaszaliśmy uwagę. Chciałam zwrócić uwagę na to, że NRPiP jest stanowczo przeciwna nadaniu nowych uprawnień położnym. To są dwa oddzielne zawody i mamy taką uwagę, że…</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Pani Ewo, ale to nie jest przedmiot tej poprawki. Sama pani to powiedziała. To jest cały artykuł. My w tej chwili rozpatrujemy… To przekracza przedmiot dyskusji związany z tym, nad czym w tej chwili procedujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#WiceprezesNRPiPEwaJaniuk">Czy w terminie późniejszym będę w stanie jeszcze wrócić do dyskusji na ten temat przed zakończeniem posiedzenia Komisji? Ponieważ nigdzie nie widziałam, żeby nasze poprawki znalazły miejsce, a były wysłane…</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">No właśnie, pani Ewo, pada tu takie pytanie z sali. Gdzie pani wysłała te poprawki? Do Senatu?</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#WiceprezesNRPiPEwaJaniuk">Były wcześniej przesłane jako uwagi zgłoszone do projektu ustawy. Do Senatu też były zgłaszane.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Ale nikt ich nie przejął. W związku z tym sprawa jest w tej chwili bezprzedmiotowa. Tak jak powiedziałam, w tej chwili koncentrujemy się na poprawce. Taki jest tryb procedowania. W związku z tym jakby dyskusja dotycząca całego artykułu jest w tej chwili już bezprzedmiotowa. Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 28.</u>
<u xml:id="u-159.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 28? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-159.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dziękuję. Jeszcze chwilę musimy poczekać, bo mamy małą liczbę osób głosujących. Bardzo proszę, zamykamy głosowanie.</u>
<u xml:id="u-159.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, nad poprawką nr 28 głosowało 31 osób. Za – 17, przeciw – 14, żadna osoba się nie wstrzymała.</u>
<u xml:id="u-159.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-159.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, poprawka nr 38. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 38. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Rząd popiera tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jeszcze z sali? Przepraszam. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Poprawka ma charakter merytoryczny. Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Rozumiem. Dziękuję bardzo. Głos za lub głos przeciw z sali. Nie słyszę. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-163.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 38? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-163.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kończymy. Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-163.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, głosowały 32 osoby. Za – 31, przeciw – 1, nie było głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-163.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-163.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 44.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Została jeszcze poprawka nr 40.</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Przepraszam. Gdzieś tu… Faktycznie, najmocniej przepraszam. Przechodzimy do poprawki nr 40. Bardzo proszę pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Popieram.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głos za lub przeciw ze strony państwa posłów? Nie słyszę. Dziękuję bardzo. W takim razie przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 40.</u>
<u xml:id="u-169.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 40? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-169.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dziękuję. Bardzo proszę, kończymy.</u>
<u xml:id="u-169.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, głosowało 31 posłów. Za – 31, nie było głosów przeciw, nie było też głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-169.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Poprawka została zaopiniowana przez Komisję pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-169.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 44. Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-173">
<u xml:id="u-173.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Tak. Głos za lub przeciw w sprawie tej poprawki ze strony państwa? Nie słyszę. W związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-173.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 44? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-173.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dziękuję bardzo. Poczekamy. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-173.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głosowało 32 posłów. Za – 16, przeciw – 16, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-173.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-173.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Rozpatrzyliśmy poprawkę nr 44. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 46. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-174">
<u xml:id="u-174.0" who="#PodsekretarzstanuwMZJanuszCieszyński">Poprawka nr 46? Tak, popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-175">
<u xml:id="u-175.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Dobrze. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-176">
<u xml:id="u-176.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Poprawka merytoryczna. Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-177">
<u xml:id="u-177.0" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Głos za lub przeciw z Sali? Nie słyszę. W związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-177.1" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 46? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-177.2" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Myślę, że kończymy.</u>
<u xml:id="u-177.3" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, głosowało 32 posłów. Za – 30, przeciw – 1 głos, wstrzymała się 1 osoba.</u>
<u xml:id="u-177.4" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Szanowni państwo, ma tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu z druku nr 546.</u>
<u xml:id="u-177.5" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Szanowni państwo, proponuję, aby sprawozdawcą Komisji była pani poseł Barbara Dziuk. Pragnę poinformować, że pani poseł wyraziła zgodę.</u>
<u xml:id="u-177.6" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Czy jest głos przeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-177.7" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">W związku z tym, szanowni państwo, uznaję, że Komisja wyraziła zgodę, aby pani poseł Barbara Dziuk była posłem sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-177.8" who="#PrzewodniczącaposełAnnaKwiecień">Bardzo dziękuję państwu. Porządek został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Protokół posiedzenia Komisji z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu jest do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>