text_structure.xml 12 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Informuję, że posiedzenie zostało zwołane na podstawie art. 198j ust 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Bardzo serdecznie witam państwa posłów, którzy uczestniczą osobiście i zdalnie w dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Witam zaproszonych gości. Pan minister Sebastian Kaleta nie może być dzisiaj z nami, ponieważ wypadła mu po drodze jakaś komisja i nie był w stanie dotrzeć do nas na czas. Jednak ministerstwo będzie dzisiaj godnie reprezentować pani dyrektor Departamentu Legislacyjnego Prawa Karnego, pani Katarzyna Naszczyńska. Witam bardzo serdecznie. Jest również pan naczelnik wydziału Departamentu Legislacyjnego Prawa Karnego, pan Jakub Kalbarczyk. Witam bardzo serdecznie. Oczywiście szczególnie witam dzisiaj panie. Składam życzenia z okazji święta – uśmiechu na co dzień, jak najwięcej okazji do radości, a jak najmniej problemów. Do tych życzeń dołącza się pan poseł Mariusz Gosek.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Proszę członków Komisji o zalogowanie się do systemu do głosowania i naciśnięcie dowolnego przycisku w celu potwierdzenia obecności. Dobrze, pozostawimy jeszcze chwilę głosowanie otwarte.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw (druki nr 2933 i 3047).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. W trakcie drugiego czytania zgłoszono poprawki. Wiem, że któreś z nich mają być wycofane. W takim razie proszę pana posła Tomasza Zimocha o przedstawienie tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełTomaszZimoch">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Również dołączam się do życzeń dla wszystkich pań, kobiet. Jednocześnie chciałem zapewnić, że to nie tylko tego jednego dnia. W pozostałych dniach roku też jesteście kobietami wyjątkowymi, każda z pań. Jeszcze raz wszystkiego najlepszego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełTomaszZimoch">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Myślałem dosyć długo, długo też rozmawialiśmy i debatowaliśmy. Chciałem bardzo podziękować pani dyrektor Katarzynie Naszczyńskiej za konstruktywne rozmowy. Żałuję, że nie ma dzisiaj pana ministra Warchoła. Potwierdzam jednak, że pani dyrektor zastąpi pana ministra z naddatkiem. Jeśli te słowa dotrą do pana ministra, to mam nadzieję, że się nie obrazi.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełTomaszZimoch">Są otwarte drzwi na szeroko rozumianą legislację, więc po namyślę wycofamy poprawkę nr 1, a pozostawimy poprawki nr 2 i 3. Jest to zgodne z tym, co pan minister Warchoł zapowiedział wczoraj podczas sesji plenarnej. Strona rządowa zaakceptuje te poprawki. Bardzo się cieszymy, że znalazły one uznanie i że przyjmiemy je dzisiaj podczas posiedzenia Komisji, a także podczas głosowania w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuLegislacyjnegoPrawaKarnegoMinisterstwaSprawiedliwościKatarzynaNaszczyńska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Szanowna Komisjo, szanowne panie posłanki, szanowni panowie posłowie, jeszcze raz bardzo przepraszam za dzisiejszą nieobecność pana ministra Marcina Warchoła. Nagła kolizja pilnych obowiązków służbowych spowodowała, że nie dotarł. Tak jak jednak wspominał przed chwilą pan poseł Tomasz Zimoch, mieliśmy dobrą, konstruktywną, nieformalną debatę dotyczącą poprawek przedłożonych przez pana posła. Tak jak pan poseł słusznie wspomniał, wczoraj podczas debaty sejmowej pan minister Marcin Warchoł przedstawił pozytywne stanowisko Ministerstwa Sprawiedliwości do poprawek nr 2 i 3. Podtrzymujemy to oczywiście dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorDepartamentuLegislacyjnegoPrawaKarnegoMinisterstwaSprawiedliwościKatarzynaNaszczyńska">Ze swojej strony ja również jako kobieta tym bardziej życzę nam wszystkiego najlepszego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorDepartamentuLegislacyjnegoPrawaKarnegoMinisterstwaSprawiedliwościKatarzynaNaszczyńska">Jeszcze raz bardzo dziękuję za dobrą współpracę roboczą nad tymi propozycjami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dziękuję, pani dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Czy panowie… Tak, proszę bardzo, pan mecenas z Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoTomaszCzech">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w związku z tym, że te poprawki były już rozpatrywane w czasie posiedzenia Komisji, to powtórzymy tylko pewne nasze wątpliwości, które mamy w tym przypadku. Nie wykraczają one poza zakres projektu, który był zgłoszony do Sejmu przed pierwszym czytaniem. Co prawda, te poprawki również stanowią niejako wykonanie prawa Unii Europejskiej – dyrektywy 2011/93. Proszę jednak pamiętać, że ten projekt został złożony, aby zrealizować założenia Komisji Europejskiej w zakresie tej dyrektywy. Istnieje więc pewne zagrożenie, że ktoś może stwierdzić, że wychodzą one poza zakres przedłożenia. Mogą być wówczas zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dziękuję bardzo. Myślę, że jakoś damy sobie radę z tym zagrożeniem.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Proszę bardzo, pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełTomaszZimoch">Z mojej strony dosłownie tylko jedno zdanie. Myślę, że Komisja Europejska będzie zadowolona. Zaostrzenie kar przy tych przestępstwach jest chyba słuszne. Przykład z Polski akurat w tej sprawie może pójść na całą Unię Europejską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do głosowania. Zamykamy oczywiście kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektordepartamentuMSKatarzynaNaszczyńska">Panie przewodniczący, tylko jedno słowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Tak, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektordepartamentuMSKatarzynaNaszczyńska">Dziękuję bardzo. Chciałam tylko odnieść się do uwag panów mecenasów. Wydaje mi się, że nie będzie tutaj problemu z zakresem przedłożenia. Po pierwsze, w tej chwili mamy spełnione minimalne standardy dyrektywy 2011/93. Ten projekt powstał właściwie tylko po to, aby punktowo zaimplementować przepisy tej dyrektywy. Dotyczyły one przestępstwa dotyczącego tzw. fantomów. Przedłożyliśmy projekt właśnie w tym zakresie. Natomiast poprawki, które zmierzają do tego, aby faktycznie podwyższyć sankcję karną – która obecnie dla przestępstw propagowania pedofilii i propagowania treści pornograficznych wynosi karę pozbawienia wolności 2 lat, grzywnę lub ograniczenie wolności do lat 3 – zwiększają oczywiście standard ochrony małoletnich pokrzywdzonych. Poza tym pamiętajmy, że dyrektywa ustanawia minimalne standardy ochrony – minimalne normy, które może wypełnić państwo członkowskie. Każde państwo członkowskie może dowolnie decydować o tym, co robić ponad te normy. My mamy wdrożone minimalne normy w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DyrektordepartamentuMSKatarzynaNaszczyńska">Przypomnijmy, dyrektywa jest z 2011 r. Ona była implementowana w 2014 roku, tak żeby była jasność. Mamy rok 2023. Tyle lat obowiązuje już ona w polskim systemie prawnym. Mieliśmy tylko jeden problem, właśnie z sankcją za przestępstwo dotyczące fantomów. Mamy to już natomiast spełnione w pozostałym zakresie. Jako państwo członkowskie możemy jedynie podnosić standard ochrony – m.in. sankcje nakładane za kary zdefiniowane w dyrektywie. W tym zakresie Komisja Europejska na pewno nie będzie nam czyniła żadnych zarzutów, tym bardziej jeśli chodzi o kwestię ewentualnego przekroczenia zakresu przedłożenia. Pan mecenas wydaje się już przekonany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Proszę, pan mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Pani dyrektor wybaczy, zgadzamy się, że dyrektywa zawiera jedynie minimalne wymogi co do tych przestępstw. Jednak naszym zdaniem był to projekt o dosyć wąskim zakresie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#LegislatorTomaszCzech">Oczywiście tak czy siak przepisy dotyczące przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wymagają przemyślenia i przebudowy również z punktu widzenia legislacyjnego. Chodzi np. o art. 202. Dlatego też mamy prośbę do rządu, aby przy ewentualnej przyszłej nowelizacji spojrzeć na te przepisy także z tego punktu widzenia. Chodzi również o sankcje. W tej chwili są one tak różnie rozłożone, jeżeli chodzi np. o społeczną szkodliwość czynu w różnych przepisach, że z legislacyjnego punktu widzenia wymaga to naprawdę bardzo dużo pracy i ewentualnej przebudowy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Głosujemy. Oczywiście oddzielnie, te poprawki nie łączą się ze sobą. Głosujemy nad poprawką nr 2, bo poprawka nr 1 została wycofana. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Zamykam głosowanie. Proszę o wyświetlenia wyników. Głosowało 18 posłów: 18 było za. Poprawka uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Przechodzimy do poprawki nr 3. Kto z państwa jest za przyjęciem zaproponowanej poprawki? Proszę o naciśnięcie stosownego przycisku. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Dziękuję. Proszę o wyświetlenie wyników. Głosowało 19 posłów: 19 było za. Poprawka uzyskała akceptację Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek. Posłem sprawozdawcą był pan poseł Tadeusz Woźniak. Rozumiem, że jest zgoda Komisji i pana posła. Zatem został wybrany poseł sprawozdawca.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim państwu. Życzę miłego dnia.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PrzewodniczącyposełMarekAst">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>