text_structure.xml 28.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych. Informuję, że zostało ono zwołane na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Witam panów posłów. Witam panią minister, szefową Kancelarii Sejmu panią Agnieszkę Kaczmarską, witam pana dyrektora Wszechnicy Sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Proszę o zalogowanie się w celu sprawdzenia kworum. Dowolny głos. Tutaj państwa też proszę… O, jest. System już działa. Proszę oddać dowolny głos.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Przepraszam, ale zdalnie… Aha, już. Dziękuję.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Proszę bardzo. Myślę, że kworum to już na sali chyba mamy, jednak pozostawię kwestię ewentualnego udziału w trakcie, gdyby ktoś chciał dołączyć. Porządek dzienny został państwu posłom dostarczony, wobec tego proszę panią minister o przedstawienie informacji na temat funkcjonowania Wszechnicy Sejmowej. Pani minister czy pan dyrektor, to już według uznania pani minister. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dziękuję bardzo za udzielenie głosu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Wszechnica Sejmowa jest jednym z trzech wydziałów Biura Komunikacji Społecznej, która jest zlokalizowana w budynku S w kompleksie sejmowym. Głównym zadaniem Wszechnicy Sejmowej jest popularyzowanie wiedzy o Sejmie oraz promowanie parlamentaryzmu. W tym celu Wszechnica Sejmowa realizuje projekty zarówno samodzielnie, jak i z partnerami zewnętrznymi, m.in.: MEN, IPN, z Polskim Radiem, z Polskim Towarzystwem Historycznym i innymi. W okresie od 2020 r. do 2021 r. duża część zadań realizowanych przez Wszechnicę Sejmową ze względu na stan pandemii musiała zostać przeniesiona do internetu. Od połowy 2021 r. przywróciliśmy wszystkie tradycyjne formy działania Wszechnicy Sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Niezależnie od sytuacji pandemicznej Wszechnica Sejmowa odpowiedzialna jest za opracowywanie materiałów graficznych na potrzeby poszczególnych komórek organizacyjnych Kancelarii Sejmu, z wyjątkiem Wydawnictwa Sejmowego, oraz angażowana jest do obsługi uroczystości i wydarzeń odbywających się w Sejmie lub przygotowanych przez Kancelarię Sejmu. Etatowa obsada wydziału to: naczelnik, dziesięciu pracowników merytorycznych oraz jeden pracownik wsparcia biurowego. Z zasady pracownicy w tym wydziale władają biegle przynajmniej jednym językiem obcym. W zależności od potrzeb kontraktowani są przewodnicy zewnętrzni, stała grupa współpracowników na zlecenie, głównie studenci. Konieczność korzystania z przewodników zewnętrznych wynika z dużego okresowego obciążenia grupami wycieczkowymi. Są to miesiące najbardziej atrakcyjne dla zwiedzających, czyli maj, czerwiec i wrzesień.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dla nas priorytetowymi grupami są tzw. grupy poselskie, czyli zgłoszone przez posłów. W okresie ograniczeń pandemicznych ustalony został parytet udostępnianych terminów dla klubów i kół. Od marca br. możliwe jest zwiedzanie Sejmu w dni posiedzeń. Aktualny limit grup wycieczkowych na terenie Sejmu, z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa sanitarnego oraz komfortu pracy posłów, wynosi siedem grup dziennie, a w dni posiedzeń trzy grupy. Pierwszeństwo w tym przypadku mają grupy objęte sejmowym programem edukacji parlamentarnej, skrótem zwane SPE. Na wyświetlonym slajdzie widzicie państwo wykres procentowy z ostatniego półrocza. W miarę polepszania sytuacji pandemicznej zmniejszana będzie separacja czasowa między grupami, aby zwiększyć liczbę dostępnych terminów. Dla grup zewnętrznych, szkolnych udostępniony jest internetowy system rezerwacji wycieczek.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">W 2019 r. oprowadzono łącznie 2664 grupy, tj. 105 891 osób. Statystycznie, nie licząc dni otwartych, w latach bez ograniczeń pandemicznych z możliwości odwiedzenia Sejmu korzystało ponad 100 tys. osób rocznie, głównie grup szkolnych. Począwszy od 2017 r. na wniosek szefa Kancelarii Sejmu, w oparciu o uchwałę Prezydium Sejmu, uruchomiono sejmowy program edukacji parlamentarnej SPE, pozwalający na sfinansowanie kosztów dojazdu i posiłków dla grup uczniów lub studentów odwiedzających Sejm z okręgu danego posła. Program ten cieszy się bardzo dużą popularnością. Z roku na rok rośnie liczba posłów korzystających z tej możliwości, niezależnie od przynależności partyjnej. Przywrócony w lipcu 2021 r. reżim sanitarny pozwolił na przyjęcie w niecałe pół roku 203 grupy. Dynamika rezerwacji w roku 2022 wykazuje, że z programu SPE korzysta do tej pory największa liczba posłów.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Konkursy wyjazdowe to oferta edukacyjna Wszechnicy Sejmowej wspierająca pracę posłów w terenie. Na zaproszenie posłów, pod patronatem marszałka Sejmu, organizowane są wyjazdowe konkursy połączone z prelekcjami dotyczącymi historii Sejmu, architektury sejmowej oraz procesu legislacyjnego. W 2021 r. Wszechnica Sejmowa przygotowała i wdrożyła kompleksowy projekt aplikacji mobilnej pozwalającej na przeprowadzenie konkursu w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem czytników elektronicznych udostępnianych uczestnikom konkursu, dzięki czemu młodzież biorąca udział w konkursie poznaje wyniki rywalizacji w czasie rzeczywistym, a poszczególne zestawy pytań testowych w sposób losowy są generowane z bazy 500 przygotowanych pytań. Po stronie posłów, organizatorów konkursów, leży każdorazowo zapewnienie odpowiedniej sali pozwalającej na przedstawienie prelekcji oraz przeprowadzenie konkursu. Ze względu na niewielki zespół Wszechnicy Sejmowej możliwe jest organizowanie dwóch, trzech wyjazdowych konkursów miesięcznie, a optymalnym rozwiązaniem jest łączenie konkursu dla dwóch lub trzech posłów z danego okręgu.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Olimpiada historyczna to projekt edukacyjny organizowany w porozumieniu z Polskim Towarzystwem Historycznym, które jest głównym organizatorem w wyniku wygranego konkursu w MEN. Jednym z działów tematycznych olimpiady jest historia parlamentaryzmu, za który odpowiada Wszechnica Sejmowa. Dyrektor biura, naczelnik Wszechnicy Sejmowej oraz pracownik merytoryczny są członkami komitetu organizacyjnego i biorą udział w ocenie prac na szczeblu centralnym olimpiady. W 2022 r. olimpiada historyczna wraca do formuły sprzed pandemii, a eliminacje centralne odbywają się w Gdańsku w dniach 7–10 kwietnia 2022 r. W 2021 r. po raz pierwszy uroczystość wręczenia nagród odbywała się w Sali Kolumnowej w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Sejm Dzieci i Młodzieży to ogólnokrajowy projekt edukacyjny, którego celem jest przybliżenie młodym ludziom procedur wzorowanych na procesie legislacyjnym. Oczywiście procedury obrad Sejmu Dzieci i Młodzieży są uproszczone, ale pozwalają zapoznać się z tym, jak w praktyce wygląda opracowanie projektu tekstu głosowanego in pleno, wnoszenie poprawek i debata parlamentarna. Zaznaczyć należy, że uczestnicy Sejmu Dzieci i Młodzieży nie pochodzą z wyboru i nie mają legitymacji, aby na płaszczyźnie politycznej wypowiadać się jako reprezentujący młodzież. W konkursie, którego zwycięzcy pojawiają się w maju na posiedzeniu Komisji Sejmu Dzieci i Młodzieży oraz 1 czerwca w sali plenarnej, młodzież realizuje nowoczesne w formie zadania edukacyjne i dokumentuje je na dedykowanej platformie internetowej.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Z tego względu tematy kolejnych sesji są powiązane z wydarzeniami z historii Polski z odniesieniem do bieżącej rzeczywistości. W roku bieżącym tematem wiodącym jest: „Jakie ideały żołnierzy Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych przetrwały i odniosły zwycięstwo? Które z tych wartości są dla Ciebie ważne? Przedstaw na przykładzie wybranego bohatera lub bohaterki”. Wszechnica sejmowa obsługuje proces rekrutacji, który zaczyna się co roku w lutym, następnie przygotowuje posiedzenia komisji, szkolenia dotyczące retoryki i sposobów argumentacji towarzyszące pracom komisji. W dniu 1 czerwca uczestnicy Sejmu Dzieci i Młodzieży debatują i przyjmują uchwałę, która opierając się na temacie historycznym, ma mieć również walor aktualny.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">W okresie pandemii Wszechnica Sejmowa koncentrowała się na projektach internetowych z wykorzystaniem nowoczesnych aplikacji. Poza przygotowaniem aplikacji wraz z zestawem sprzętu mobilnego do przeprowadzenia konkursów wyjazdowych udało się zrealizować filmy edukacyjne dotyczące Sejmu. Rozwijając doświadczenie zdobyte przy produkcji pierwszego z cyklów filmowych dotyczących architektury sejmowej, w roku 2021 Wszechnica realizowała trzy cykle materiałów filmowych. Pierwszy dotyczył historii parlamentaryzmu w I RP, a uznani historycy epoki prezentowali najciekawsze i mniej znane aspekty demokracji szlacheckiej. Kolejny pokazywał ogrody sejmowe poprzez przybliżenie wyjątkowych roślin i założeń botanicznych realizowanych w bezpośrednim otoczeniu Sejmu. Trzeci cykl to podstawowy, internetowy kurs rysunku i malarstwa prowadzony w ogrodach sejmowych lub w jego wnętrzach. Mamy też film dotyczący pasiek sejmowych znajdujących się w ogrodach sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dużym projektem realizowanym w 2021 r., który spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem, był multimedialny serwis poświęcony Konstytucji 3 maja przygotowany w ramach sejmowych obchodów 230. rocznicy jej uchwalenia. Serwis powstał we współpracy z Działem Projektów Internetowych Polskiego Radia w trzech językach: polskim, angielskim i litewskim. Serwis był najczęściej odwiedzaną witryną poświęconą Konstytucji 3 maja zarówno wśród internautów polsko-, jak i obcojęzycznych. Walory merytoryczne i techniczne mobilnej wersji serwisu zostały docenione przez nominację do najbardziej prestiżowego ogólnopolskiego konkursu Mobile Trends Awards.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Wszechnica Sejmowa stara się wspierać działalność edukacyjną posłów nie tylko poprzez obsługę grup wycieczkowych zapraszanych do Sejmu przez posłów, ale również przygotowanie oraz dystrybucję pakietów z materiałami edukacyjnymi i promocyjnymi Sejmu. Każda z grup odwiedzających Sejm otrzymuje pakiet tego rodzaju materiałów, ponadto każdy z posłów może otrzymać taki pakiet podczas posiedzenia Sejmu. Sposób dystrybucji oraz zawartość pakietów warunkowana jest możliwościami budżetowymi oraz formalnymi ograniczeniami finansowymi działalności poselskiej. Równocześnie w przypadku konkursów czy innego rodzaju aktywności związanych stricte z edukacją parlamentarną Wszechnica Sejmowa włącza się w te działania, przekazując dodatkowe materiały edukacyjne i promocyjne na potrzeby konkretnych projektów poselskich.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Wszechnica Sejmowa nie korzysta z agencji lub pośredników, zamawiając wszelkie materiały u producentów, co pozwala na globalną redukcję wydatków w tym zakresie o mniej więcej 30%. Wszystkie materiały, poza masowymi upominkami promocyjnymi, przygotowane są według unikalnych projektów dedykowanych Kancelarii Sejmu. Średnio na każdym posiedzeniu jest dystrybuowanych 180 pakietów poselskich. Ich zawartość zmienia się nieznacznie w zależności od stanów magazynowych poszczególnych materiałów, przy założeniu, że koszt jednego pakietu wynosi około 75 zł. Od stycznia 2022 r. stopniowo zmienia się zawartość pakietów. Zredukowano pakiety do jednego rodzaju, a jeśli chodzi o ich zawartość, to uwzględnione zostały uwagi zgłaszane przez posłów w ramach ankietowanych badań jakości działań Wszechnicy Sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">W lutym 2022 r. przeprowadzono anonimowe badania ankietowe dotyczące jakości doboru materiałów edukacyjnych i promocyjnych, jak również oceny pracy pracowników Wszechnicy Sejmowej. Wyniki, jakkolwiek obarczone marginesem błędu wynikającym z niewielkiej liczby wypełnionych ankiet – to jest około 7,8% posłów – wykazują bardzo dobrą lub dobrą ocenę Wszechnicy Sejmowej. Szczegółowe dane są dla państwa dostępne. Jeżeli państwo będą mieli życzenie, pan dyrektor może przybliżyć wyniki tej ankiety. W roku bieżącym Wszechnica Sejmowa przygotowuje dwa nowe zestawy tematycznych materiałów promocyjnych oraz wydanie pierwszego komiksu, we współpracy z najbardziej uznanymi rysownikami i scenarzystami komiksowymi młodego pokolenia w Polsce, przybliżającego sejmiki szlacheckie.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Wszechnica Sejmowa zaangażowana jest również, wraz z innymi komórkami organizacyjnymi Kancelarii Sejmu, w przygotowanie wydarzeń odbywających się w Sejmie. Zapewnia oprawę wizualną lub projekty graficzne na potrzeby Sejmu, jego organów lub Kancelarii Sejmu. W razie potrzeby przygotowuje wystawy lub scenografię oraz zapewnia bieżące prawidłowe stosowanie systemów identyfikacji wizualnej Sejmu. Najbliższym wydarzeniem koordynowanym przez Wszechnicę Sejmową będzie udział w ogólnoświatowej akcji Godzina dla Ziemi.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dziękuję serdecznie za uwagę. W razie pytań, jesteśmy do dyspozycji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Dziękuję, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Zamkniemy sprawdzenie kworum. Proszę o podanie, ile osób bierze udział w posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Dobrze. Jest 14 uczestników, więc dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Przechodzimy do dyskusji. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Państwa posłów, którzy składali wniosek o zwołanie posiedzenia Komisji, akurat nie ma dzisiaj. Szkoda. O, jest pan poseł, pan przewodniczący. Czasami, jeżeli chodzi o tę kwestię, bo tu mamy kwestię Wszechnicy Sejmowej… Ale właśnie jest też ta kwestia informacji społecznej – czy pan dyrektor lub pani minister mogliby ewentualnie coś na ten temat powiedzieć, trochę uzupełnić ten materiał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Biuro Komunikacji Społecznej odpowiada także na wpływające informacje publiczne od różnych fundacji, osób publicznych – w tym też posłów – i osób prywatnych. Dotrzymujemy wszystkich terminów zgodnie z ustawą. Jeżeli chodzi o część medialną, to za informację publiczną odpowiada CIS. Biuro Komunikacji Społecznej obsługuje także Komisję Petycji i całą procedurę, począwszy od wpływu petycji do Kancelarii Sejmu, skończywszy na procedowaniu podczas Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Dziękuję. Rzeczywiście widać, że zadania i możliwości, które przedstawia Wszechnica Sejmowa, są wykorzystywane przez posłów. Pewnie prędzej czy później ta pandemia się skończy, więc wrócimy do tych zasad i pewnej sprawności, która wcześniej była z tym związana, czyli będzie jeszcze więcej chętnych. Oczywiście nie wszyscy naraz się zmieszczą, bo zawsze większość chciałaby, aby te wycieczki były w czasie posiedzenia Sejmu, wtedy jest to bardziej atrakcyjne. Tak się nie da, więc wiadomo, że muszą być także poza posiedzeniami Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">I nie wiem, czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania? Może pan przewodniczący? Skoro dotarł do nas, to pewnie chętnie coś powie. Pan przewodniczący Urbaniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Przepraszam za spóźnienie. Nie wziąłem pod uwagę faktu, że wzrost cen paliwa spowoduje nagły wysyp remontów wiosennych na drogach. Na odcinku 70 km stałem w trzech wahadłach, ponieważ remontowali drogi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Tylko się cieszyć, że praca jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Po prostu firmy się spieszą, bo asfalt drożeje i drożeje.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJarosławUrbaniak">Ja bym chciał powiedzieć, że generalnie wygląda na to, że koleżanki i koledzy z działalności Wszechnicy Sejmowej są zadowoleni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Ale jak to zwykle w życiu bywa, czasami jakiś drobny kamyczek w bucie uwiera. I jeśli można wykorzystać tę okazję, to przynajmniej powiem o problemach, które są zgłaszane, takie drobne, nie są duże.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełJarosławUrbaniak">Nie wiem, czy zależy to od pana dyrektora, czy od pani minister – chodzi np. o sytuację dostępności. Z pełnym zrozumieniem, że na naszym terenie jest diametralna różnica między dniami sejmowymi i senackimi a dniami niesejmowymi i senackimi… To oczywiście ma wpływ na to, jaki dostęp do pomieszczeń mają wycieczki, które przyjeżdżają do Sejmu. W związku z tym jest taki problem wpuszczania wycieczek sejmowych na teren Senatu. Ja rozumiem, że w dzień sejmowy czy senacki to absolutnie nie ma możliwości – i dziwię się, jeśli ktoś takie pretensje zgłasza – ale w momencie, kiedy mamy spokojny dzień, nie ma Sejmu, nie ma Senatu, to schody w Senacie warte są pokazania, sala senacka warta jest pokazania. Nie wiem, czy jest tu jakaś duża przeszkoda, bo ja spotkałem się właśnie z problemem przejścia do Senatu, czyli przejścia korytarzem marszałkowskim, i pokazania klatki schodowej, czy ewentualnie rzucenia okiem na pomieszczenia senackie. Wydaje się, że to drobiazg, ale do zrobienia.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełJarosławUrbaniak">Teraz z tego rozpędu… Aha, to już takie moje zupełnie osobiste… W ostatnich czasach zmieniła się trochę gospodarka gadżetowa. Chciałbym przekazać uwagę mojej córki, która jeszcze chodzi do szkoły. Pytała: „Tato, powiedz mi, w jakim piórniku zmieści się ten trójkątny zakreślacz? Czasami mamy zakupy trochę mało praktyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Ale jakie ładne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">No tak, ale… Panie przewodniczący, pan z tego nie korzysta, ja z tego pewnie też nie korzystam. Rozdajemy to najczęściej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Moje korzystają z tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">…przy okazjach wycieczek, wizyt w jakichś szkołach, bo to takie dziecięce gadżety. No i później problem, że pewnie to leży w szufladzie, zamiast rzeczywiście przypominać, po otwarciu piórnika, że ktoś ma coś wspólnego z Sejmem. Natomiast to jest oczywiście tylko drobiazg, bo, jak powiedziałem na wstępie, o drobiazgach chciałbym mówić.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełJarosławUrbaniak">Liczba materiałów edukacyjnych i dostęp do nich – rozumiem, że dzieciaki się cieszą, gdy rozdajemy na spotkaniach w szkołach tego rodzaju gadżety, natomiast zawsze mówię, że najważniejszym elementem wycieczki jednak nie jest wizyta w McDonald’s, tylko wizyta w muzeum czy u nas w Sejmie. Dobrze by było, gdyby, oczywiście pamiętając o tym, że mamy dzieciaki z III klasy szkoły podstawowej i z III klasy szkoły średniej, żeby dostosowując do tego wszystkiego… Panie dyrektorze, z całym szacunkiem, materiały są atrakcyjne, za co dziękuję, tyle że w momencie pobrania usłyszałem, że musi mi wystarczyć kilka sztuk. To później idź do szkoły i… Idzie się z jedną sztuką i się mówi, że to jest do biblioteki. A powiedzmy sobie szczerze, że jak pójdzie do biblioteki, to w życiu nikt w tej bibliotece nie będzie z tego korzystał. To taka moja osobista prośba, żeby bardziej zwrócić uwagę na materiały edukacyjne, które jednak trochę podnosiłyby wiedzę i świadomość naszych wizytujących o parlamentaryzmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Dziękuję panu przewodniczącemu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Pani minister, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dziękuję za zadane pytania. Każde pytanie pana przewodniczącego jest dla nas cenne. Możemy zawsze być bardziej doskonali, więc zawsze jesteśmy otwarci na wszystkie uwagi pana przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o zwiedzanie Sejmu, to mamy takie porozumienie z Senatem – ponieważ Senat też posiada Wszechnicę Senacką – że ze względów sanitarno-epidemiologicznych nawzajem informujemy się o grupach wycieczkowych. Jeżeli parlamentarzysta ma takie życzenie i zwróci się albo do szefa Kancelarii Senatu, albo odpowiednio do szefa Kancelarii Sejmu, wyrażane są zgody, żeby przeprowadzić wycieczkę sejmową na teren Senatu i senacką na teren Sejmu. Nie możemy tego tak luźno zostawić, ponieważ mamy dużo tych grup. Poza posiedzeniem Sejmu przyjmujemy siedem grup, w posiedzenia Sejmu trzy grupy, dlatego nie możemy sobie na to pozwolić, żeby nagle w pewnym momencie, w danej godzinie zrobił się jakiś natłok, co uniemożliwiałoby swobodną pracę parlamentarzystów. Jeżeli dany poseł ma życzenie, to bardzo proszę o wcześniejsze zgłoszenie. To się dzieje, bo posłowie czasami proszą o możliwość zejścia na przykład do kaplicy sejmowej. W zależności od tego, o co dany poseł prosi, pan dyrektor wraz z zespołem spełnia wszelkie oczekiwania, tylko musimy po prostu wcześniej o tym wiedzieć, żeby zgrać to z Senatem.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o gospodarkę gadżetową, jak to pan przewodniczący nazwał, ja na prezentacji przedstawiałam już te pakiety. Każdy z parlamentarzystów może otrzymać taki pakiet. Te pakiety oczywiście muszą być odpowiednio budżetowo spięte, mówiąc kolokwialnie. Na prezentacji przedstawiałam, że taki pakiet kosztuje około 70 zł. Gadżety są wymieniane w zależności od czasu. Wszystkie gadżety mają też logo dedykowane Kancelarii Sejmu, więc to są takie unikalne wzory. Jeżeli chodzi o zakreślacze, czy są zbyt duże, czy zbyt małe, to tak jak posłowie zauważyli – to jest subiektywne odczucie, niektórym się podoba, niektórym nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Trzeba kupić większy piórnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Tak, przybory plastyczne dzieci noszą w tych wielkich plecakach. Bloki czy jakiś kolorowy papier też są duże, więc taki zakreślacz na pewno znajdzie swoje miejsce w takim dużym plecaku, który nasze pociechy dźwigają na swoich plecach. Tutaj nie będę się odnosiła do tego rodzaju… Natomiast staramy się, żeby te gadżety były różnorodne i żeby spełniały oczekiwania wszystkich parlamentarzystów.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o gadżety edukacyjne, to może oddam głos, co do szczegółów, panu dyrektorowi Morwińskiemu. Przedstawi on naszą ofertę edukacyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorBiuraKomunikacjiSpołecznejKancelariiSejmuJanMorwiński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni państwo posłowie, wśród różnych materiałów edukacyjnych, które mamy… Oczywiście wiadomo, że to są z reguły droższe materiały, bardziej rozbudowane, a tym samym droższe przedmioty, z tego względu jest tego mniej. Oczywiście staramy się wymyślić coś, co będzie atrakcyjne dla młodych ludzi, co będzie niosło z sobą jakiś walor edukacyjny, co będzie czegoś uczyło.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#DyrektorBiuraKomunikacjiSpołecznejKancelariiSejmuJanMorwiński">Pani minister wspominała też w trakcie prezentacji, że pracujemy choćby nad komiksem, który chcemy wydać w tym roku. On też nie powinien być tak jednostkowo drogi, a dobrze rysowany – powinien być więc dla młodych ludzi atrakcyjny. Oczywiście bierzemy sobie też do serca, żeby zwiększać liczbę, aczkolwiek biorąc pod uwagę pewną masowość takiego rozdawnictwa gadżetowego, nie wszystko jest możliwe i te najbardziej atrakcyjne materiały – one siłą rzeczy mogą być udostępniane państwu posłom w mniejszej liczbie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Ja powiem, że dużym powodzeniem cieszą się ściereczki do okularów. Można je wykorzystać w każdym wieku – i dzieci, które noszą, i dorośli. Bardzo dobry pomysł, bardzo ładny materiał. Powiem, że wszyscy chętnie je biorą, jeżeli jest taka możliwość.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Jeżeli nie ma więcej pytań, to wyczerpaliśmy porządek obrad. Dziękuję pani minister, panu dyrektorowi. Myślę, że zawsze można coś poprawić. Jest dobrze, ale myślę, że może być jeszcze lepiej. Tak że życzę powodzenia w tej pracy panu dyrektorowi i wszystkim pracownikom.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Przypominam, że jutro mamy posiedzenie o godzinie 16.00. Chodzi o sprawy immunitetowe przełożone z dzisiaj na wniosek pana posła Nitrasa. Miał dzisiaj rozprawy sądowe, które mu akurat kolidowały z dzisiejszym posiedzeniem, więc zamieniliśmy porządek. Jutro te sprawy będą rozstrzygnięte, łącznie z głosowaniem w sprawie pani poseł Scheuring-Wielgus – tę sprawę też zakończymy. Dziękuję wszystkim za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzSmoliński">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SzefowaKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>