text_structure.xml 17.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dzień dobry. Witam bardzo serdecznie na wspólnym posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo serdecznie witam członków obu Komisji z panem posłem Michałem Jachem przewodniczącym Komisji Obrony Narodowej. Witam serdecznie pana ministra Wojciecha Skurkiewicza wraz z panem Wojciechem Drobnym dyrektorem Departamentu Spraw Socjalnych. Witam serdecznie przedstawicieli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Mamy kworum. W dzisiejszym porządku obrad mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa z druku nr 3234.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji. Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone w trybie stacjonarnym.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony. Nie widzę uwag do porządku dziennego. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zatem przechodzimy do jego realizacji, czyli do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa – druk nr 3234.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni państwo, chciałbym przedstawić informację o projektowanej i procedowanej ustawie o weteranach działań poza granicami państwa. W 2011 r. została wprowadzona w życie ustawa, która umożliwiła żołnierzom i funkcjonariuszom uczestniczącym w działaniach poza granicami kraju uzyskać status weterana, a tym, którzy doznali w tych działaniach uszczerbku na zdrowiu, status weterana poszkodowanego. Dotychczas status weterana i weterana poszkodowanego otrzymało w sumie ponad 35 tys. osób. Wśród nich są żołnierze, funkcjonariusze oraz pracownicy cywilni biorący udział w działaniach poza granicami kraju. W 2019 r. nowelizacją przepisów ustawy o weteranach wprowadziliśmy wiele dodatkowych uprawnień. Zmiany dotyczyły w szczególności lepszego zabezpieczenia potrzeb weteranów poszkodowanych, u których ustalono znaczny uszczerbek na zdrowiu w związku z działaniami poza granicami państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Dziś – biorąc pod uwagę potrzeby środowiska weteranów poszkodowanych – proponujemy poszerzenie grupy weteranów poszkodowanych, którym chcemy udzielić pomocy dotychczas zawieszonej do czasu przejścia na świadczenie emerytalno-rentowe. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, a dokładnie z art. 36 ustawy, dodatek weterana poszkodowanego przysługuje wyłącznie weteranom poszkodowanym pobierającym emeryturę lub rentę inwalidzką. Odpowiadając na postulaty środowiska proponujemy zmianę przepisów obowiązujących w tym zakresie w taki sposób, żeby dodatek weterana poszkodowanego mógł być wypłacany wszystkim weteranom poszkodowanym, to jest również tym, którzy są aktywni w służbie czy na rynku pracy. Według danych posiadanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej obecnie dodatek weterana poszkodowanego wypłacany jest 344 weteranom poszkodowanym żołnierzom oraz 47 weteranom poszkodowanym funkcjonariuszom.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Pozostali weterani poszkodowani – to jest ok. 460 osób, które są żołnierzami i 40 osób, które są funkcjonariuszami i pozostają dalej w służbie lub pracują zawodowo – nie są uprawnieni do pobierania dodatku weterana poszkodowanego, który mógłby pokryć część kosztów związanych z leczeniem i wymaganą rehabilitacją schorzeń związanych z udziałem w działaniach poza granicami państwa. Wypłata dodatku weterana poszkodowanego już od momentu uzyskania statusu weterana poszkodowanego bez konieczności rezygnacji z życia zawodowego stanowić będzie dodatkowe zabezpieczenie finansowe…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Przepraszam bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">… potrzeb weteranów poszkodowanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo proszę o spokój na sali. Jeśli państwo nie są zainteresowani, zawsze można sobie porozmawiać na zewnątrz. Panie pośle, bardzo proszę o spokój tam na końcu. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Wysokość dodatku weterana uzależniona jest od procentowego uszczerbku na zdrowiu oraz od wysokości najniższej emerytury. W tym roku wysokość dodatku kształtuje się w przedziale od 79,42 zł – przy uszczerbku na zdrowiu od 1 do 9% – do 2064,97 zł przy uszczerbku ponad 91%. Oczywiście, są to świadczenia, które są wypłacane miesięcznie. Szanowni państwo, przewidujemy, że całkowity roczny koszt wprowadzenia tych zmian – licząc cały rok kalendarzowy, czyli od 1 stycznia do ostatniego dnia roku – wyniesie ok. 1800 tys. zł. Proponowane przepisy zakładają, że za wypłatę dodatków osobom czynnym zawodowo do czasu ustalenia ich prawa do pobierania świadczeń emerytalno-rentowych odpowiedzialne będą organy emerytalno-rentowe podległe odpowiednio ministrowi obrony narodowej oraz ministrowi spraw wewnętrznych i administracji. Dodatek weterana poszkodowanego będzie wypłacany tym osobom raz na kwartał.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Ponadto projektowane rozwiązania przewidują wprowadzenie do przepisów ustawy o weteranach działań poza granicami państwa uprawnienie dla funkcjonariuszy od ubiegania się o przyznanie zapomogi. Przepisy wykonawcze w tym zakresie zostaną przygotowane zgodnie z delegacją zawartą we wprowadzanym przepisie art. 31a. Wprowadzane przepisy art. 31a są tożsame z obowiązującymi już przepisami dotyczącymi uprawnień weteranów żołnierzy oraz weteranów poszkodowanych żołnierzy do ubiegania się o pomoc w formie zapomogi. Dodatkowo do projektu wprowadzono przepis o charakterze jednorazowym porządkujący w systemie prawa przepisy rozstrzygające wątpliwości odnoszące się do spraw związanych z wydawaniem przez szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego decyzji o przyznawaniu statusu weterana funkcjonariuszom Agencji Wywiadu. Wprowadzenie zaproponowanej regulacji pozwoli m.in. na rozwiązanie problemu prawnego w zakresie ustalenia, czy szef Agencji Wywiadu może wydawać funkcjonariuszom Agencji Wywiadu nowe legitymacje w sytuacji, gdy organy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Szanowni państwo, rozumiem, że osoby będące na sali nie są jeszcze weteranami i może nigdy nie będą, ale jednak bardzo proszę o słuchanie pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, kontynuuję. Chodzi o legitymacje, kiedy organem, który wydał ją funkcjonariuszowi Agencji Wywiadu… Jest to kwestia dotycząca nadania statusu weterana działań poza granicami państwa w przypadku, kiedy legitymację wydał szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Wysokie Komisje, państwo przewodniczący, ta ustawa ma wymiar regulujący i prospołeczny. Przez te zmiany chcemy aktywizować zawodowo osoby, które są weteranami i chcą dalej pełnić służbę, chcą dalej pracować, chcą dalej być obecne w służbie czy na rynku pracy. Żeby za uszczerbek na zdrowiu i za służbę ojczyźnie w sytuacji wojennej – często pod ostrzałem wroga – osoby te mogły mieć wypłacane te środki finansowe. Jeszcze raz powtórzę, że te zmiany legislacyjne nie są kosztowne. Nie są zbyt kosztowne dla budżetu państwa. Jest to kwota, która w całym roku nie przekracza 1800 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby w tym punkcie zabrać głos? Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJoannaKluzikRostkowska">Dzień dobry. Witam bardzo serdecznie. Przedstawiam stanowisko klubu Koalicji Obywatelskiej. Proszę państwa, przede wszystkim tak się składa, że 29 maja jest dniem weterana. W związku z tym akurat dobrze trafiamy w czasie z tym projektem. Rzeczywiście jest tak, że do tej pory weterani musieli wybierać, czy chcą skorzystać ze świadczenia czy wolą próbować dalej funkcjonować na rynku pracy. Rozumiem, że to jest taki gest, żeby nie trzeba było wybierać. Bardzo często weterani poszkodowani czują się obywatelami drugiej kategorii, którzy muszą sięgać po pomoc społeczną. Po prostu czują się niekomfortowo. W tym sensie każdy ukłon, również w stronę finansowego docenienia ich misji, ma sens. Oczywiście, tym projektem ustawy nie spełniamy marzenia weteranów polskich misji, żeby byli traktowani podobnie, jak są traktowani weterani armii amerykańskiej, bo takie jest marzenie naszych weteranów. Natomiast jest to – oczywiście – krok w dobrą stronę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Czy mamy jeszcze inne głosy w dyskusji? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zatem zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Stwierdzam zamknięcie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zatem przechodzimy do rozpatrzenia projektu.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są uwagi do tytułu projektu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tytuł projektu został rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Art. 1, zmiana nr 1. Czy są uwagi do zmiany nr 1? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, w zasadzie nasze uwagi ograniczymy do tych 7 poprawek, które być może otrzymali państwo na papierze. Omówimy część z nich, bo niektóre mają charakter tylko językowy czy redakcyjny. Oczywiście, gdyby były do nich jakieś pytania, służymy odpowiedzią.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#LegislatorPiotrPodczaski">Jeśli chodzi o art. 1, o zmianę nr 1, nasza pierwsza poprawką obejmuje 2 zmiany redakcyjne. Innych uwag do zmiany nr 1 nie mamy. Jest jeszcze lit. b. No właśnie, tu jest nasza druga poprawka. Proponujemy skreślić lit. b. W lit. b jest zawarta definicja organu emerytalno-rentowego. W naszej ocenie ta definicja nie jest później wykorzystywana w ustawie. Albo posługujemy się pojęciem „właściwy organ emerytalno-rentowy”, albo wskazujemy konkretny – wojskowy lub służbowy – organ emerytalno-rentowy. Dlatego – oczywiście, jeżeli strona wnioskodawców się zgodzi – proponowalibyśmy skreślenie lit. b. To jest zawarte w naszej poprawce nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Dobrze. Mam pytanie. Czy pan minister widział te poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Tak, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy te poprawki są uzgodnione?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Pani przewodnicząca, Wysokie Komisje, akceptujemy wszystkie poprawki, już bez dodatkowej dyskusji nad nimi. One mają charakter legislacyjny, więc jesteśmy za przyjęciem tych poprawek. Myślę, że możemy również przekazać Biuru Legislacyjnemu upoważnienie, żeby wkomponował je w całą ustawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Rozumiem, że poprawki legislacyjno-redakcyjne zostały uzgodnione z ministerstwem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Jest zgoda ministerstwa na wszystkie poprawki. Zwyczajowo dajemy również delegację do naniesienia poprawek redakcyjno-legislacyjnych. Proponuję – jeżeli Wysokie Komisje się zgodzą – żeby Biuro już ich nie sygnalizowało. Mamy je na papierze. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Czy są inne uwagi do zmiany nr 1? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zmiana nr 1 została rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zmiana nr 2. Czy są uwagi? Czy są inne uwagi poza legislacyjnymi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zmiana nr 3. Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zmiana nr 4. Czy są uwagi do zmiany nr 4? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tym samym rozpatrzyliśmy art. 1.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Art. 3. Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Art. 4. Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Rozpatrzony.</u>
          <u xml:id="u-19.16" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Tym samym przeprocedowaliśmy cały projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-19.17" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zapytam, czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej ustawy. Jeśli nie ma sprzeciwu, po prostu nie będziemy głosować. Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-19.18" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">W związku z powyższym stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa.</u>
          <u xml:id="u-19.19" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Pan przewodniczący Michał Jach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełMichałJach">Proponuję pana posła Leszka Dobrzyńskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełLeszekDobrzyński">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Pan poseł wyraża zgodę. Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zatem Komisje wybrały na posła sprawozdawcę pana posła Leszka Dobrzyńskiego.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Bardzo serdecznie dziękuję wszystkim parlamentarzystom. Dziękuję panu ministrowi, przedstawicielom Biura Legislacyjnego. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczącaposełUrszulaRusecka">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>