text_structure.xml
49.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dzień dobry państwu. Otwieram 61. posiedzenie Komisji Obrony Narodowej, zwołane na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu, które prowadzone będzie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Witam przybyłych posłów i wszystkich, którzy uczestniczą w posiedzeniu w trybie online. Witam przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej. Witam bohatera dzisiejszego posiedzenia, pana ministra Mariusza Błaszczaka, pana ministra Wojciecha Skurkiewicza, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, pana Piotra Zuzankiewicza, dyrektora Departamentu Strategii i Planowania Obronnego, pana Gabriela Brańkę, dyrektora Departamentu Kadr, pana Dawida Stachurskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego, pana pułkownika Sławomira Kozickiego, zastępcę dyrektora Departamentu Budżetowego, panią Annę Bajurską, radcę prawnego w Departamencie Prawnym, panią Elżbietę Adamczyk-Łojek, głównego specjalista ds. legislacji w Departamencie Prawnym, pana pułkownika Tomasza Adamczyka, radcę prawnego w Departamencie Prawnym, pana Mateusza Kurzejewskiego, zastępcę Dyrektora Centrum Operacyjnego MON oraz panią Ilonę Śniegulę, naczelnika Wydziału ds. Parlamentarnych w Biurze Ministra Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Witam obecnych w trybie zdalnym: pana Wojciecha Wiśniewskiego, eksperta z Federacji Przedsiębiorców Polskich, pana pułkownika Mariusza Fryca, zastępcę dyrektora Departamentu Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego, pana Kacpra Olejniczaka, eksperta Konfederacji „Lewiatan”, pana Grzegorza Rychwalskiego, wiceprezesa Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego – Krajowi Producenci Leków, panią Aurelię Ostrowską, dyrektora Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia MON, pana Tomasza Schefflera, zastępcę kierownika Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych oraz przedstawiciela SKOK pana Pawła Pelca.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Jednocześnie informuję, że posłowie – członkowie Komisji – obecni na sali obrad głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej, którą należy przyłożyć z lewej strony mikrofonu. Wówczas nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej i nie używają tabletów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">W tej chwili przystąpimy do stwierdzenia kworum. Proszę państwa posłów o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o obronie Ojczyzny – z druku nr 2052. Dzisiaj Sejm skierował do Komisji Obrony Narodowej projekt ustawy z druku nr 2052. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że przyjęliśmy porządek dzienny posiedzenia. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Przyjęliśmy porządek.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Posiedzenie Komisji jest realizowane w formie wideokonferencji w systemie Whereby. Udział posłów oraz gości zewnętrznych ogranicza się do kliknięcia w link i połączenia z pokojem wideokonferencyjnym, zgodnie z załączonymi instrukcjami. Transmisja na żywo dostępna jest w aplikacji do głosowania oraz na stronie sejmowej www.sejm.gov.pl. Chęć zabrania głosu zgłasza się poprzez mail na adres kobn@sejm.gov.pl lub poprzez czat w aplikacji Whereby, po zalogowaniu się do pokoju wideokonferencyjnego. Linka proszę używać w przypadku aktywnego uczestnictwa w posiedzeniu Komisji, np. w przypadku chęci zabrania głosu w trakcie posiedzenia. W innym przypadku posiedzenie Komisji można śledzić z poziomu transmisji na stronie internetowej Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Pragnę również przypomnieć, że na posiedzeniu Komisji w dniu 13 lutego 2020 r. przyjęliśmy propozycję prezydium Komisji w sprawie ograniczenia czasu wystąpień na naszych posiedzeniach. Pierwsze wystąpienie posła może trwać maksymalnie 10 minut, a każde kolejne 5 minut. Proszę o przestrzeganie tych limitów czasowych, żeby nasza dyskusja na posiedzeniach Komisji była uporządkowana i rzeczowa.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Podczas pierwszego czytania projektu zapoznaliśmy się ze stanowiskami poszczególnych klubów wobec projektu. Zgodnie z art. 41 regulaminu Sejmu, do szczegółowego rozpatrzenia projektu komisja może powołać podkomisję. W skład podkomisji wchodzi co najmniej 5 posłów. Proponuję powołać podkomisję składającą się z 9 posłów reprezentujących wszystkie kluby parlamentarne. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu stwierdzę… Proszę bardzo. Pan poseł Suchoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Panie przewodniczący, uważam, że w stosunku do kół parlamentarnych jest to absolutnie niewłaściwe. Przypomnę, że jeżeli chodzi o prace nad tym projektem, ze strony wszystkich sił parlamentarnych, ale zwłaszcza ze strony większości padła propozycja czy zapewnienie dotyczące tego, że prace nad tym projektem będą prowadzone ponad wszelkimi podziałami. W mojej ocenie uwzględnia to również potrzebę zmodyfikowania trybu pracy, powołania i pracy podkomisji w taki sposób, aby wszystkie siły parlamentarne mogły być w tej podkomisji reprezentowane. Pogląd, który zaprezentował pan przewodniczący powoduje, że część istotnej grupy kół parlamentarnych będzie po prostu pozbawiona możliwości pracy i wpływania na efekt tych prac.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełMirosławSuchoń">Przypomnę, że czym innym jest możliwość zgłaszania poprawek, a czym innym możliwość zgłaszania, uzasadniania, a następnie głosowania za poszczególnymi zmianami. Bardzo proszę, żeby pan przewodniczący był łaskaw wyjść poza te okowy polityczne, w których dzisiaj się znajdujemy i zaproponował taką formułę, która rozszerzy reprezentację parlamentarną na rzeczywiście wszystkie siły parlamentarne, żebyśmy nie byli pozbawieni możliwości pracy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję, panie pośle. Proszę państwa, ta ustawa będzie procedowana w trybie ekstraordynaryjnym, dlatego że mamy bardzo niewiele czasu. W związku z powyższym rozmawialiśmy i starałem się znaleźć taką koncepcję, żeby jak najwięcej można było procedować w trybie tradycyjnym w stosunkowo ograniczonym, bardzo krótkim czasie. Dlatego też zdecydowałem, że zaproponuję Komisji powołanie podkomisji w takim składzie. Z tego względu, żeby praca w podkomisji była sprawna, żeby nie było zbytniego rozgadywania się. Proszę państwa, przecież wszyscy wiemy, jak bywa na posiedzeniach Komisji Obrony Narodowej. Dlatego jest propozycja, żeby ograniczyć… Żeby w czasie kilku dni – proszę państwa – kilku dni… Niestety, takie są realia. Jest wojna. Są potrzeby. Wszyscy posłowie występujący w czasie posiedzenia Sejmu apelowali o przyspieszenie, o dynamikę, o jak najbardziej sprawne prace nad tą niezwykle potrzebną naszym siłom zbrojnym ustawą.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Pan minister Mariusz Błaszczak z całą ekipą pracowali nad tą ustawą rok, więc – proszę państwa – mamy taki czas, a nie inny. Musimy to w ten sposób przeprocedować. Dlatego jest taka propozycja, a Komisja o tym zdecyduje. Jako następny zgłaszał się pan poseł Grzegorz Braun. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełGrzegorzBraun">Kłaniam się. Szczęść Boże. Ile czasu pan przewodniczący da mi na wypowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Tyle, ile przyjęto w naszej Komisji. Przed chwilą to czytałem. 10 minut.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełGrzegorzBraun">Rozumiem. Czy pan przewodniczący może jeszcze raz powtórzyć warunki, na jakich chciałby pan skonstruować podkomisję?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Podkomisja składa się z 9 członków, proporcjonalnie do parytetów. Składa się z przedstawicieli klubów parlamentarnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełGrzegorzBraun">Panie przewodniczący, chciałbym…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, przepraszam, żeby była jasność. W pracach podkomisji będą mieli prawo brać wszyscy posłowie, niezależnie od tego, czy są członkami Komisji. To, żeby była jasność, z tym że są ograniczenia w zabieraniu głosu przez posłów spoza Komisji. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełGrzegorzBraun">Szanowny panie przewodniczący, chciałbym stanowczo zaprotestować przeciwko takiej próbie eliminacji głosu Konfederacji z prac nad tą ustawą, która jest być może najdonioślejszą w tej kadencji parlamentu, a z pewnością najważniejszą w tej kadencji Komisji Obrony Narodowej. Mój stanowczy protest. Nie czyńcie tego, nie dopychajcie kolanem. Czy teraz pan przewodniczący chciałby wysłuchać mojego poglądu na ten projekt czy najpierw pan przewodniczący chce rozstrzygnąć sprawę tej podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Sprawy formalne w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełGrzegorzBraun">Zatem dalej zgłaszam się do głosu, kiedy tylko zechce pan go udzielić w czasie, kiedy będziemy oceniali projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Pan poseł Bosak. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełKrzysztofBosak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, chciałem zapytać, dlaczego kilka dni, jeżeli ta ustawa ma wejść od lipca? To znaczy, dlaczego nie można spokojnie przepracować tego tekstu, jeżeli ustawa wprowadza regulacje w obecnym ustroju prawnym sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej? Po drugie, chciałem zapytać, dlaczego – jeżeli nawet skład podkomisja ma być ograniczony – pan przewodniczący decydowałby się faworyzować Lewicę, PSL czy Koalicję Obywatelską kosztem Konfederacji i innych sił, które chciałyby pracować nad tą ustawą i deklarują zainteresowanie i swoją konstruktywną postawę? Trzecia sprawa. Jak pan przewodniczący wyobraża sobie pracę w takiej podkomisji, jeżeli nie ma możliwości zabierania głosu? To znaczy, w jakiej formie odbywa się praca nad tekstem prawnym liczącym setki artykułów bez możliwości zabrania głosu? Czy mielibyśmy swoje opinie pisać na kartkach i przekazywać wszystkim pozostałym uczestnikom mającym prawo głosu czy np. w formie kalamburów demonstrować to, co mamy do powiedzenia? Jak by to miało wyglądać?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, po pierwsze, powiedział pan… Zaraz. Jaki był pierwszy zarzut?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełKrzysztofBosak">Panie przewodniczący, to było pytanie, nie zarzut. Dlaczego kilka dni, skoro vacatio legis jest do lipca, a ustawa nie dotyczy mobilizacji, która obecnie trwa czy mogłaby trwać?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, tak było w pierwotnej wersji. Jak wszyscy wiemy, ustawa była pisana przed wojną. W tej chwili jest oczekiwanie strony rządowej, żeby ta ustawa w maksymalnie szybkim czasie weszła w życie, więc im szybciej zrobimy to w Komisji, tym szybciej wejdzie w życie. Natomiast – oczywiście – przedstawiciele różnych klubów będą mogli brać udział w posiedzeniach podkomisji. Następny, kto tam jeszcze? Jak pan będzie chciał. W różny sposób. Zgłaszanie poprawek czy w ogóle zgłaszania jakichś uwag do ustawy będzie można robić np. w trybie mailowym. Mailem lub…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełKrzysztofBosak">Czy dobrze rozumiem, że pan przewodniczący proponuje, żebyśmy przychodzili na posiedzenia podkomisji, ale to, co mamy do powiedzenia, wysyłali mailem? To jest propozycja konsensualnego wypracowania przez całą klasę polityczną projektu ustawy o obronie Ojczyzny. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Nie. Proszę państwa, będą ograniczenia czasowe wystąpień gości i tego będziemy się trzymać. Natomiast – oczywiście – każdy będzie mógł tam zabrać głos, ale nie w takim wymiarze, jak na posiedzeniach Komisji Obrony Narodowej. Mam nadzieję, że podkomisja nadzwyczajna ograniczy czas wystąpień posłów. Przepraszam, pan poseł Rozenek.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełAndrzejRozenek">Dziękuję. Panie przewodniczący, wydaje mi się jednak, że tu nie chodzi o usprawnienie pracy nad tym projektem, bo przecież można pracować w tak samo szerokim gronie 9. osób, gdyby jedna czy dwie partie nie chciały sobie zawłaszczać tej podkomisji. Wszyscy się w tej podkomisji pomieścimy w dziewięcioosobowym składzie, więc tu nie chodzi o ilość. Chodzi o arogancję i o pokazanie, że są ważni i ważniejsi. Że są tacy, którzy mogą pracować nad tym projektem i są tacy, którzy nie mogą pracować nad tym projektem. A już pomysł składania poprawek poprzez e-mail, to jest – przepraszam bardzo – chyba jakiś dowcip. Żart. W imieniu koła PPS chcę powiedzieć, że rozumiem, że decyzja pana przewodniczącego o tym, że nie mamy prawa uczestniczyć w podkomisji, pracując nad ustawą o obronie Ojczyzny, jest decyzją wykluczającą w ogóle PPS z pracy nad tą ustawą. Uważam, że to jest haniebne. PPS jest partią, która istnieje 129 lat. Wykluczanie akurat PPS z prac nad tego rodzaju ustawą jest czymś karygodnym. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Teraz zgłaszała się pani poseł Siarkowska. Nie? To dobrze. Przepraszam. Pan przewodniczący Kulasek.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełMarcinKulasek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, wpisując się w te głosy, które padały przed chwilą, uważam, że jeżeli ktoś chce pracować w tej podkomisji szczególnie, jeżeli jest członkiem Komisji Obrony Narodowej, to nie wolno mu tego zabraniać. Jeżeli Zjednoczona Prawica czy obóz rządzący obawiają się, przez to stracą większość, to niech państwo zrobią sobie większy parytet, ale niech państwo nie zabraniają ludziom, którzy chcą pracować nad tą ustawą, pracy w tej podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Ale przecież o to właśnie chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełMarcinKulasek">Ale nie mogą być same kluby. Panie przewodniczący, mogą też być koła. Po jednej osobie spośród przedstawicieli kół i odpowiedni parytet, jeżeli chodzi o kluby.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Panie przewodniczący, składam to na karb pańskiego braku doświadczenia. Ci, którzy wymyślili instytucję podkomisji nadzwyczajnej, kierowali się czymś takim, że w gronie kilku osób o wiele szybciej można coś przeprocedować. Później zatwierdza to lub nie Komisja w pełnym składzie. Dlatego nie ma tutaj żadnego wykluczania. Każdy będzie mógł zabrać głos. Tyle, ile potrzeba. Natomiast, nie ma tutaj żadnego wykluczania. Myślę, że niektórzy posłowie protestujący przeciwko temu nigdy nie mieli do czynienia z pracą w podkomisji. Dlatego… Słucham? Nie, pan już się wypowiadał. Nie będzie ad vocem.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełMarcinKulasek">Ale, panie przewodniczący, chcę z panem polemizować. Nie zabierałem długo głosu. Tak? Tak się składa, panie przewodniczący, że jestem szefem jednej z podkomisji stałych i akurat się znam, tylko że pan ewidentnie nie chce dopuścić do pracy w tej podkomisji niektórych posłów. Jeszcze raz panu podpowiadam, że można tak zrobić, że będzie zachowany parytet. Jeżeli Zjednoczona Prawica się czegoś obawia i tak może sobie zrobić większość. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Zjednoczona Prawica nikogo się nie obawia. Tylko, jeżeli wpuścimy przedstawicieli wszystkich kół – nagle się okaże, że iluś trzeba – wtedy bez sensu jest powoływanie podkomisji stałej, bo będzie taka sama praca, jak w Komisji. Podkomisji nadzwyczajnej, nie stałej. Podkomisja nadzwyczajna jest inną instytucją niż podkomisja stała. Nie ja to wymyśliłem, bo to było przede mną. Kiedy pierwszy raz pracowałem w podkomisji nadzwyczajnej, stwierdziłem, że to jest bardzo dobry pomysł. Dobrze. Ostatni głos. Dobrze. Koniec. Pan poseł Cichoń, pan poseł Kaleta i pana poseł Szramka. I koniec dyskusji. Proszę bardzo, pan poseł Cichoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Suchoń. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Przepraszam, panie pośle. Oczywiście. Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Jednak muszę wyrazić zdziwienie, panie przewodniczący, ponieważ ze strony Zjednoczonej Prawicy od kilku dni słyszymy deklaracje o potrzebie ponadpolitycznej pracy nad tą ustawą ponad podziałami. Te deklaracje padają z wielu stron. Padły również dzisiaj, podczas debaty. Tymczasem ze strony pana przewodniczącego mamy próbę – trudno to nazwać inaczej – ponadpolitycznej pracy w politycznie ograniczonym gronie. Trudno nazwać to jakimś innym standardem niż standardy stosowane do tej pory przez ostatnie lata. Powiem szczerze, że nam w Polsce 2050 wydawało się, że jest to taki moment, w którym powinniśmy pracować nad przepisami. Powinniśmy pracować mając na uwadze wyłącznie interesy naszej ojczyzny. Poglądy polityczne i podziały polityczne nie powinny mieć miejsca.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełMirosławSuchoń">Widzę, że podczas prac Komisji najważniejsze są właśnie podziały polityczne. Absolutnie tego nie akceptuję. Chcę wyraźnie zaznaczyć, że to nie jest droga, którą powinniśmy podążać. Nie akceptuję również tego trybu pracy, który pan przewodniczący przewiduje w przyszłości. Tego, że dyskusja ma się odbyć w podkomisji, w której część sceny politycznej nie będzie mogła brać udziału. Nie będzie mogła zabierać głosu, będzie miała ograniczone możliwości przedstawiania swego stanowiska. Później Komisja szybko „przeleci” ten projekt, nie zwracając uwagi na to, czy będzie potrzeba dyskusji czy nie. To jest autowanie z tej dyskusji tych wszystkich sił politycznych, które nie mają rangi klubu. To też, akurat w przypadku tej ustawy, która dotyczy tak ważnej sprawy, nie powinno tak wyglądać. Zdecydowanie się temu sprzeciwiam. I ostatnia rzecz, panie przewodniczący. Jeszcze raz apeluję. To nie jest moment, to nie jest miejsce, to nie jest czas na realizowanie małych, politycznych interesików. Popatrzmy na to, co się dzieje wokół nas. Zmieńmy to. Apeluję do pana przewodniczącego. To jest moment na to, żeby porzucić polityczne podziały, porzucić to polityczne myślenie. To do niczego dobrego nie prowadzi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję. Właśnie o to chodzi, żeby nie kierować się małymi ambicyjkami. Bardzo proszę, pan poseł Kaleta.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełPiotrKaleta">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, oczywiście, w pełni popieram propozycję pana przewodniczącego. Pan Mirosław Suchoń, poseł Mirosław Suchoń mówił tutaj o kwestiach dotyczących czasu. Rzeczywiście, panie pośle, tego czasu nie mamy na takie gierki, które pan w tej chwili uprawia. Wyobraźmy sobie np. taką sytuację, że w tej podkomisji funkcjonowałby po swoich ostatnich przebojach pan poseł Grzegorz Braun. Znamy przecież tego człowieka. Oczami wyobraźni możemy zobaczyć, do czego to doprowadzi. I jeszcze do wypowiedzi pana posła Rozenka mówiącej o jakiejś wiarygodności Polskiej Partii Socjalistycznej. Dzisiaj mieliśmy tego próbkę, kiedy pani poseł Senyszyn kpiła sobie z polskiego hymnu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, pan poseł Szramka jako ostatni. Proszę państwa, proszę korzystać z mikrofonów.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełPawełSzramka">Panie przewodniczący, dziękuję za głos. Popieram większość głosów, które już padły. Jak powiedział pan poseł Kulasek, pan przewodniczący zaproponował 9 osób do składu podkomisji. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ta podkomisja składała się faktycznie z 9 członków. Policzyłem teraz koła i kluby parlamentarne. W Komisji Obrony Narodowej mamy członków z dokładnie 9 klubów i kół parlamentarnych. Nie mydlmy oczu, że chodzi o to, że podkomisja ma być mała, bo będzie mała, jeśli będzie w niej 9 osób. Chodzi o to, żeby PiS miało w niej większość, panie przewodniczący i należy to jasno powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Zgadza się. Dobrze. Wobec powyższego – proszę państwa – zgodnie z dzisiejszym…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Były takie czasy, gdy nie trzeba było tej większości i były lepsze przepisy, panie przewodniczący. Przypominam.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Tak. Szczególnie przed 1989 r. Pamiętam. To było dobre, bardzo dobre czasy. Proszę państwa…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Pan to wie najlepiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Tak. Dlatego mówię, że to dobrze pamiętam. Proszę państwa, w związku z powyższym proponuję powołanie podkomisji składającej się z 9 posłów reprezentujących wszystkie kluby parlamentarne. Czy jest jakaś inna propozycja?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Tak. Jest inna propozycja, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Ten moment, ta chwila i ta ustawa wymagają, żeby to była praca ponad podziałami politycznymi. Proponuję, żeby w podkomisji znaleźli się reprezentanci wszystkich klubów i kół, które mają reprezentację w Komisji Obrony Narodowej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">To znaczy, ilu członków miałaby liczyć podkomisja?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Po jednym członku reprezentującym klub lub koło parlamentarne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">To znaczy, ilu, panie pośle? Jeżeli pan składa wniosek, to proszę powiedzieć, ilu?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Jeżeli w Komisji są reprezentacji 9 klubów i kół, to 9. Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Nie wiem. Proszę państwa, składam taki wniosek, żeby podkomisja składała się z 9 członków, zgodnie z parytetami klubowymi – 5 członków z klubu Prawo i Sprawiedliwość, 2 członków Platforma Obywatelska czy Koalicja Obywatelska 1 członek z Koalicji Polskiej, Polskie Stronnictwo Ludowe i 1 członek z Nowej Lewicy. Czy są inne propozycje? Bardzo proszę, pan poseł Rozenek.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełAndrzejRozenek">Panie przewodniczący, przed chwilą pan powiedział, że w skład podkomisji wejdą przedstawiciele klubów parlamentarnych. Zwracam panu uwagę, że w ten sposób wykluczył pan przedstawicieli Lewicy. Kogo jeszcze chce pan wykluczyć? Nowa Lewica nie jest klubem parlamentarnym, tylko sejmowym. Kogo jeszcze chce pan wykluczyć?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">No, to nikogo już więcej nie chcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełKrzysztofBosak">Dziękujemy za szczerość.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, nie ma innej…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełMarcinKulasek">Ale rozumiem, że Lewica jednak w razie czego wejdzie, panie przewodniczący. To już tak żartem.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Kto z pań i panów posłów jest za powołaniem podkomisji nadzwyczajnej w składzie zaproponowanym przeze mnie? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">To jeszcze chwilę, proszę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Głosowało 38 posłów, 19 za… Wniosek nie uzyskał większości.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Ogłaszam 5 minut przerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełAndrzejRozenek">Była zgłoszona druga propozycja innego składu. Proponuję przegłosować kolejny wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Ogłaszam 5 minut przerwy.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, uprzejmie informuję, że – zgodnie z orzecznictwem – głosowanie jest ważne. Głos przewodniczącego jest wtedy dominujący. Jest decydujący. Ale w związku z powyższym, jeżeli Komisja nie zgłosi sprzeciwu, zgadzam się na przegłosowanie wniosku o powołanie podkomisji nadzwyczajnej w składzie 6+1. Tak? W składzie 6+5. 6+1 byłoby trochę lepiej, panie ministrze. Ale 6+5. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">W związku z powyższym proponuję, żeby jeszcze raz przegłosować powołanie podkomisji nadzwyczajnej w składzie 11 członków Komisji, w tym 6 z koalicji…</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełCzesławMroczek">Panie przewodniczący, ale to oznacza zmniejszenie dla koalicji. Jaki parytet pan proponuje? Proszę, żeby pan powiedział.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Nie wiem. Proponował pan minister, pan przewodniczący… Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoJakubBennewicz">Szanowni państwo, w naszej ocenie wniosek o powołanie podkomisji był wnioskiem proceduralnym. W takiej sytuacji głos przewodniczącego ma podwójną wagę. Wobec czego to głosowanie było ważne. Jeżeli teraz zgłoszą państwo nowy wniosek o powołanie podkomisji w innym składzie i ten wniosek też przejdzie, to będziemy mieli dwa wnioski, które zostały przegłosowane pozytywnie i będzie problem, bo będą dwie różne podkomisje w dwóch różnych składach. Obydwie przegłosowane pozytywnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Czyli Biuro Legislacyjne wskazało nam…</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#LegislatorJakubBennewicz">Można ewentualnie dokooptować do tamtego składu, który już przeszedł, jeszcze 2 posłów. Wtedy ten cel zostanie osiągnięty. Natomiast nie będzie drugiego głosowania nad drugą podkomisją w innym składzie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Rozumiem. Czyli 2 posłów. Tak? Jeden ze Zjednoczonej Prawicy, a 1 z kół. Czy tak? Jest zgoda? W takim razie, jeśli nie usłyszę sprzeciwu przyjmę, że Komisja przyjęła… Może tak być?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosełGrzegorzBraun">Sprzeciwiam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Pan się sprzeciwia. W takim razie przystępujemy do głosowania. Nie. Jest głos sprzeciwu członka Komisji Obrony Narodowej. W związku z powyższym, kto z pań i panów… Głosujemy, proszę państwa. Kto z pań i panów posłów jest za rozszerzeniem podkomisji nadzwyczajnej o 2 członków Komisji, 1 z koalicji i 1 z opozycji, w domyśle spośród przedstawicieli kół? Proszę państwa, jeszcze raz, bo powiedziałem z koalicji. W domyśle z koalicji rządzącej, czyli z Prawa i Sprawiedliwości. Czyli jeszcze raz. Kto z pań i panów posłów jest za rozszerzeniem podkomisji nadzwyczajnej o 2 członków, w tym 1 z klubu Prawo i Sprawiedliwość i 1 z kół parlamentarnych? Kto jest za? Moment. Proszę włączyć maszynę. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Głosowało 40 posłów, za 37, przeciw 2, 1 się wstrzymał. Komisja przyjęła rozszerzenie składu podkomisji nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Stwierdzam, że w podkomisji nadzwyczajnej będziemy mieli 11 członków, w tym 6 z klubu Prawo i Sprawiedliwość, 2 z Platformy Obywatelskiej, 1 z Koalicji Polskiej i PSL i 1 z Lewicy. Czy z Nowej Lewicy? Już nie wiem, co jest. Dobrze. Z klubu Lewicy. I jeden przedstawiciel kół parlamentarnych. Proszę o wyznaczenie kandydata. Proszę, pan przewodniczący Rozenek.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełAndrzejRozenek">W imieniu kół chciałem zgłosić pana posła Mirosława Suchonia.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">W takim razie dziękuję. Teraz ogłaszam 3 minuty przerwy i proszę o podanie… Nie? Aha, proszę bardzo. Klub Prawo i Sprawiedliwość. Proponuję…</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PosełKrzysztofBosak">Panie przewodniczący, zwracam uwagę, że Grzegorz Braun napisał, że zgłasza swoją kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Tak? Do kół. To koła muszą wybrać. Z Prawa i Sprawiedliwości Michał Jach, Monika Pawłowska, Radosław Fogiel, Anna Maria Siarkowska, Wojciech Kossakowski. I jeszcze Barbara Dziuk. Bardzo proszę, pan poseł, pan minister Siemoniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PosełTomaszSiemoniak">W imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej zgłaszam posła Czesława Mroczka i posła Cezarego Tomczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję. Koalicja Polska – PSL. Pan poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PosełRadosławLubczyk">Chciałem zgłosić posła Bejdę.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">OK. Lewica.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PosełRobertObaz">W imieniu Lewicy zgłaszam posła Marcina Kulaska. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">I kluby. Koła, przepraszam. Oczywiście. Proszę państwa, w takim razie na przedstawiciela kół są 2 kandydatury – pan poseł Grzegorz Braun i pan poseł Mirosław Cichoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Suchoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Suchoń. Przepraszam. Naprawdę. Wybaczcie. Mirosław Suchoń. Kto z pań i panów posłów jest… Jak to można zrobić? Proszę państwa, w kolejności zgłoszeń. Pierwszy został zgłoszony pan poseł Suchoń, więc – proszę państwa – najpierw przegłosujemy kandydaturę posła Suchonia. Kto z pań i panów posłów jest za tym, żeby w skład podkomisji wszedł pan poseł Suchoń? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, głosowało 39 posłów, za 32, przeciw 2, wstrzymało się 5 posłów. Stwierdzam, że wobec uzyskania 32 głosów jedenastym członkiem podkomisji nadzwyczajnej zostanie pan Mirosław Suchoń.</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, przeczytam teraz skład podkomisji nadzwyczajnej: Michał Jach, Monika Pawłowska… Przepraszam, nie będę mówił, że pan czy pani. Państwo posłowie Monika Pawłowska, Radosław Fogiel, Anna Maria Siarkowska, Wojciech Kossakowski, Barbara Dziuk, Czesław Mroczek, Cezary Tomczyk, Mirosław Suchoń, Paweł Bejda i Marcin Kulasek. Przepraszam, zapomniałem imienia. Przeczytałem skład podkomisji. Teraz przystąpimy do głosowania nad składem podkomisji w tym kształcie, który zgłosiłem. Paweł Bejda też. Mówiłem.</u>
<u xml:id="u-75.3" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Kto z pań i panów posłów jest za powołaniem podkomisji nadzwyczajnej w składzie: Michał Jach, Monika Pawłowska, Radosław Fogiel, Anna Maria Siarkowska, Wojciech Kossakowski, Barbara Dziuk, Czesław Mroczek, Cezary Tomczyk, Mirosław Suchoń, Marcin Kulasek i Paweł Bejda? Dziękuję bardzo. Proszę państwa, kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-75.4" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Głosowało 40 posłów, 39 za, 1 przeciw. Stwierdzam, że Komisja Obrony Narodowej przyjęła skład podkomisji nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-75.5" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych… Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Chciałem powiedzieć, że doceniam ten gest ze strony pana przewodniczącego i dziękuję wszystkim za to, że będziemy mogli pracować w szerokim gronie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, wyczerpaliśmy…</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Czy mogę jeszcze słowo?</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, bo rozumiem, że lada moment przystąpimy do bardzo żmudnej pracy legislacyjnej wraz z podkomisją. W tych pracach będziemy uczestniczyć. Z tak bogatym staffem jesteśmy do dyspozycji pana przewodniczącego. Chcielibyśmy również, bo minister obrony narodowej nie będzie uczestniczył we wszystkich posiedzeniach podkomisji ze względu na dynamikę spraw i to, co dzieje się w całym otoczeniu, więc prosiłbym, żeby Wysoka Komisja zgodziła się na wysłuchanie dzisiaj takiego wstępnego słowa ze strony ministra obrony narodowej. A później już mozolna praca. Jesteśmy do dyspozycji z całym, szerokim staffem.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję, panie ministrze. Właśnie miałem poprosić pana ministra. Przepraszam, panie ministrze. Mówię do pana ministra Mariusza Błaszczaka. Myślałem, że będzie to zdecydowanie szybciej, ten początek. Póki jest cała Komisja Obrony Narodowej, bardzo proszę, panie ministrze, o kilka słów. Po tym zamkniemy posiedzenie Komisji. Później będzie posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MinisterobronynarodowejMariuszBłaszczak">Bardzo dziękuję. Rzeczywiście, obowiązki mnie wzywają, więc skoro sprawy proceduralne zajęły tak dużo czasu, to pozwolą państwo, że jeszcze raz przedstawię te elementy projektu, które uważam za najbardziej istotne. Jeszcze raz zwrócę się do państwa pracujących w podkomisji o to, żeby prace przebiegały szybko, sprawnie, żeby jak najszybciej ta ustawa została uchwalona.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#MinisterobronynarodowejMariuszBłaszczak">Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, barbarzyński atak Rosji na Ukrainę zaburzył ustalony porządek międzynarodowy i całkowicie zmienił nasze poczucie bezpieczeństwa. Wojna, którą Putin wypowiedział Ukraińcom, rozwiała wszelkie wątpliwości co do rzeczywistych zamiarów Kremla. Jego ambicją jest odtworzenie imperium rosyjskiego i zmiana granic w Europie. Dlatego nikt już nie powinien kwestionować potrzeby posiadania przez Polskę silnego, nowoczesnego, dobrze wyposażonego i licznego wojska. Tylko wysoki potencjał odstraszania da nam gwarancję, że nie staniemy przed groźbą powtórki scenariusza z Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-82.2" who="#MinisterobronynarodowejMariuszBłaszczak">Ze względu na sytuację na Ukrainie ważne jest, aby ustawa o obronie Ojczyzny jak najszybciej stała się obowiązującym aktem prawnym i pozwoliła nam zwiększyć liczebność Wojska Polskiego, wzmocnić jego struktury, kupić i zmodernizować potrzebne uzbrojenie. To dobre przepisy na tak trudne czasy, z którymi przyszło nam się zmierzyć. Szanowni państwo, ustawa o obronie Ojczyzny przewiduje uchylenie aż 14 ustaw regulujących do tej pory sprawy obronności i wojskowości, które często zawierały archaiczne przepisy. Najważniejsza z nich – ustawa o powszechnym obowiązku obrony – pochodziła z 1967 r. Wśród innych aktów prawnych, których regulacje znajdują się w ustawie o obronie Ojczyzny, są ustawa o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu sił zbrojnych, ustawa o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawa o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa, realizowanych przez przedsiębiorców czy ustawa o uposażeniu żołnierzy niezawodowych.</u>
<u xml:id="u-82.3" who="#MinisterobronynarodowejMariuszBłaszczak">Jeden z najważniejszych przepisów nowej ustawy dotyczy powstającego przy Banku Gospodarstwa Krajowego Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Będzie on zasilany m.in. wpływami ze skarbowych papierów wartościowych, obligacji Banku Gospodarstwa Krajowego czy wpłat z budżetu państwa. Oprócz rozszerzenia źródeł przychodów nowego funduszu zachowane zostaną dotychczasowe przychody, co umożliwi znacznie zwiększyć nakłady na siły zbrojne. Wskaźnik 3% PKB na obronność osiągniemy już w przyszłym roku, co pozwoli nam na szybki zakup nowego sprzętu i zwiększenie liczby żołnierzy. Mówiłem o tym podczas pierwszego czytania na sali sejmowej. Przedłożymy również cały zestaw poprawek, w tym poprawkę, która stanowi o tym, że ustawa wejdzie w życie po 30 dniach od daty jej opublikowania. Zależy nam na tym, żeby te przepisy obowiązywały jak najszybciej.</u>
<u xml:id="u-82.4" who="#MinisterobronynarodowejMariuszBłaszczak">Większą liczebność sił zbrojnych osiągniemy dzięki wprowadzeniu dobrowolnej, zasadniczej służby wojskowej. Będzie ona przeznaczona dla ochotników, którzy odbędą dwudziestoośmiodniowe szkolenie podstawowe, a potem przez 11 miesięcy szkolenie specjalistyczne. Przez cały ten okres będą otrzymywali takie uposażenie, jakie otrzymują szeregowi zawodowi, czyli ponad 4 tys. zł brutto. Zakładamy, że w kilka lat liczebność sił zbrojnych zwiększy się do 300 tys. żołnierzy, w tym 250 tys. żołnierzy wojsk operacyjnych i 50 tys. żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej. Osoby, które odbyły dobrowolną, zasadniczą służbę wojskową i nie zdecydowały się dołączyć do Wojska Polskiego, zasilą szeregi aktywnej rezerwy.</u>
<u xml:id="u-82.5" who="#MinisterobronynarodowejMariuszBłaszczak">Będziemy organizowali regularne ćwiczenia rezerw, tak, żeby siły zbrojne dysponowały jak największym zasobem przeszkolonych osób. Osoby, które mają uregulowany stosunek do służby wojskowej, ale nie chcą zasilić zasobów rezerwy aktywnej, będą tworzyć rezerwę pasywną. Podkreślam, że ustawa nie przywraca obowiązkowej służby zasadniczej, czyli tzw. poboru. Podobnie, jak w obecnym stanie prawnym, ten obowiązek będzie zawieszony. Utworzymy system stypendialny dla studentów kierunków, których nie ma na uczelniach wojskowych, a są w zainteresowaniu sił zbrojnych. Studenci będą otrzymywali stypendia przez cały okres nauki. Będą uczestniczyć w ćwiczeniach wojskowych. Po ukończeniu studiów będą zobowiązani do służby wojskowej przez co najmniej 5 lat. Będziemy także tworzyć szkoły „Legii Akademickiej” dla studentów, którzy chcą zasilić rezerwę aktywną.</u>
<u xml:id="u-82.6" who="#MinisterobronynarodowejMariuszBłaszczak">Ustawa zakłada liczne korzyści dla studentów uczelni wojskowych. Podchorążowie będą mieli taki status, jak żołnierze zawodowi. Czyli będą otrzymywali uposażenia równe uposażeniom żołnierzy zawodowych w tych samych stopniach. Zwiększą się także możliwości wykorzystania podchorążych, np. w sytuacjach kryzysowych. Wprowadzimy m.in. świadczenie motywacyjne dla żołnierzy, którzy pozostają dłużej w służbie. Ci, którzy zdecydują się zostać w służbie po 25 latach będą otrzymywali dodatkowo 1500 zł, a po 28,5 roku 2500 zł. Wojsko będzie jeszcze bardziej perspektywiczną służbą. Wprowadzimy awans liniowy na tym samym stanowisku, ograniczając tym samym nadmierną rotację kadr. Szeregowi i podoficerowie będą mieli pierwszeństwo w kursach podoficerskich i oficerskich. Wprowadzimy też nowy stopień – starszy szeregowy specjalista.</u>
<u xml:id="u-82.7" who="#MinisterobronynarodowejMariuszBłaszczak">Zreformujemy także administrację wojskową. Z uwagi na sytuację na Ukrainie liczebność terenowych organów administracji wojskowej zostanie utrzymana. Powstaną wojskowe centra rekrutacji skupione na pozyskiwaniu nowych kandydatów do służby, a także na zadaniach związanych z mobilizacją. Zarządzaniem kryzysowym w Wojsku Polskim zajmą się Wojska Obrony Terytorialnej, które już wielokrotnie zdawały egzamin, m.in. podczas pandemii koronawirusa czy przy ochronie granicy polsko-białoruskiej. Dodatkowo ustawa o ochronie Ojczyzny wprowadza nowoczesne przepisy dyscyplinujące, antykorupcyjne i antynepotyczne, przyznanie kategorii wojskowej podczas doraźnej rekrutacji bez konieczności wizyty w wojskowej komisji lekarskiej, pierwszeństwo w zatrudnieniu w administracji publicznej dla osób po odbyciu dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej, dopuszczenie do służby w wybranych specjalnościach osób niepełnosprawnych, np. na stanowiska związane z cyberbezpieczeństwem. Nastąpi przejęcie przez Ministerstwo Obrony Narodowej prowadzenia kwalifikacji wojskowej, dzięki czemu będziemy mogli prowadzić intensywną kampanię rekrutacyjną już podczas kwalifikacji. Będzie także dwudziestoczteromiesięczna ochrona zatrudnienia dla żołnierzy dobrowolnej służby wojskowej.</u>
<u xml:id="u-82.8" who="#MinisterobronynarodowejMariuszBłaszczak">Szanowni państwo, ustawa o obronie Ojczyzny zawiera ponad 800 artykułów. To kompleksowa regulacja, która unowocześni siły zbrojne. Chcemy, żeby Polska miała jedną z silniejszych armii w Sojuszu Północnoatlantyckim. Tworzymy ramy prawne, żeby jak najszybciej ten cel zrealizować. Dobrze wyposażone i liczne Wojsko Polskie jest niezbędne, szczególnie teraz, kiedy za naszą wschodnią granicą Putin próbuje zmieniać ustalony porządek międzynarodowy.</u>
<u xml:id="u-82.9" who="#MinisterobronynarodowejMariuszBłaszczak">Apeluję do państwa. Przeprowadźmy merytoryczną debatę na temat ustawy, ale odłóżmy na bok spory polityczne, które toczymy na co dzień. To zbyt ważny moment i zbyt ważna regulacja. Powinniśmy w ramach ponadpartyjnej zgody przyjąć prezentowany przeze mnie projekt. To nasza, polska racja stanu. Zwracam się do szanownej Komisji o pozytywne rozpatrzenie ustawy o obronie Ojczyzny. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Jeszcze raz bardzo dziękuję za to wprowadzenie. I chcę pogratulować, panie ministrze. Naprawdę tak samo, jak wielu innych ludzi, z którymi rozmawiałem, oczekiwałem na kompleksowe rozwiązanie regulacji prawnych dotyczących Ministerstwa Obrony Narodowej. Muszę uderzyć się mocno w pierś, dlatego że kilka miesięcy temu już zaczynałem wątpić, czy doczekam się ich w Sejmie. Dlatego naprawdę bardzo, bardzo dziękujemy. Jest to wielka rzecz, która zostanie niezależnie od tego, czy będą nadal posłem, a pan minister nadal będzie ministrem. To zostanie na lata. Nie życzę panu ministrowi, żeby do emerytury był ministrem obrony narodowej, bo to jest niezwykle ciężka praca. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PosełKrzysztofBosak">Panie przewodniczący, ze względu na to, że pan minister zaapelował o merytoryczną debatę, apelowałbym o to, żeby jeszcze oddać głos ekspertom i nie zamykać posiedzenia Komisji wyłącznie na wystąpieniu ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Panie pośle, zamykam posiedzenie. Natomiast za chwilę otworzę posiedzenie podkomisji nadzwyczajnej. Wtedy eksperci będą mogli zabrać głos. Czy jest pan usatysfakcjonowany?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PosełKrzysztofBosak">Jeżeli udzieli pan głosu, to jest to lepsze niż nic.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dlaczego mówi pan w trybie warunkowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PosełKrzysztofBosak">Dlatego, że na początku posiedzenia pan przewodniczący powiedział, że tego głosu może nie być.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Zamykam posiedzenie Komisji Obrony Narodowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>