text_structure.xml
29.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Dzień dobry państwu. Mam informację, że przyszła najważniejsza osoba, czyli przyszło kworum. Możemy rozpoczynać. W oparciu o listę obecności stwierdzam, że mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Wobec braku uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Mam pytanie, czy są uwagi do dzisiejszego porządku dziennego. Przewiduje on jeden punkt, a mianowicie zaopiniowanie dla Prezydium Sejmu RP propozycji tematów kontroli zgłoszonych przez komisje sejmowe do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2024 rok, czyli na następny rok. Jeżeli nie ma uwag, uznaję, że porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Rozpocznę od powitania gości. Na naszym dzisiejszym posiedzeniu witamy prezesa Najwyższej Izby Kontroli, pana Mariana Banasia. Witamy dyrektor Departamentu Strategii, panią Marzenę Rajczewską. Witamy serdecznie pana Roberta Kwiatkowskiego, wicedyrektora Departamentu Strategii oraz pana Łukasza Pawelskiego, rzecznika prasowego Najwyższej Izby Kontroli. Witam państwa.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Informuję państwa, że o godz. 11.30 w Sejmie będzie głosowanie. W tej chwili dostaliśmy taką informację. Wobec tego w odpowiednim momencie, jeżeli będziemy do tego zmuszeni, zrobimy przerwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełBożenaBorysSzopa">Jedno głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Powtórzę formułkę, że wobec niezgłoszenia uwag stwierdzam, że protokoły z poprzednich posiedzeń Komisji do Spraw Kontroli Państwowej zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Teraz powiem informacyjnie, że na dzisiejsze posiedzenie Komisji zostali zaproszeni przewodniczący komisji sejmowych, które zgłosiły wnioski do kontroli, żeby wobec jakichś wątpliwości ewentualnie móc je dodatkowo uzasadnić. Zostało zgłoszonych 40 propozycji tematów kontroli. Propozycje zostały zgłoszone przez 13 komisji. Teraz poproszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o ustosunkowanie się do tematów zgłoszonych przez poszczególne komisje sejmowe w kolejności przedstawionej w materiale informacyjnym przekazanym przez Komisję, z jednoczesnym wskazaniem tematów, które Najwyższa Izba Kontroli chce podjąć, a których nie. Czy mam odczytywać poszczególne tematy? Proszę pana prezesa o ustosunkowanie się według listy. Chyba wszyscy dysponujemy tym samym materiałem, a więc nie powinno być wątpliwości. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliMarianBanaś">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jak co roku planując kontrole staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom państwa posłów. Dlatego Najwyższa Izba Kontroli włącza do planu pracy propozycje tematów kontroli proponowane przez komisje sejmowe. W tym roku 13 komisji zgłosiło do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2024 rok 40 propozycji tematów kontroli. W trakcie prac planistycznych wnikliwie je przeanalizowaliśmy. Analiza ta wykazała zbieżność sugestii państwa posłów z obszarami kontroli rozpoznanymi przez Najwyższą Izbę Kontroli. Potwierdza to zwłaszcza fakt, że część zgłoszonych propozycji tematów została już przez nas podjęta, czego efektem są niedawno zakończone lub jeszcze trwające kontrole.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliMarianBanaś">Szanowni państwo, Najwyższa Izba Kontroli przystępując do planowania kontroli na 2024 rok zaktualizowała strategię działalności na lata 2022–2024. Priorytetem strategicznym na 2024 rok pozostaje zapewnienie bezpieczeństwa narodowego jako zadania najistotniejszego dla państwa. Ponadto w planowaniu kontroli wyłoniliśmy kluczowe obszary problemowe takie jak: stabilność finansowa, niezależność i efektywność energetyczna oraz bezpieczeństwo obywateli. Misją Najwyższej Izby Kontroli, określoną w strategii NIK, jest niezależna i profesjonalna kontrola zadań publicznych w interesie obywateli i państwa.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliMarianBanaś">Przywiązując wagę do współpracy z Sejmem dostarczamy państwu posłom informacje o stanie państwa i finansów publicznych oraz informujemy obywateli o funkcjonowaniu państwa i gospodarowaniu środkami publicznymi. Dziękując za nadesłane propozycje tematów kontroli, zgodnie z wypracowanym wspólnie w latach ubiegłych wzorem, przedstawiamy informacje na temat możliwości uwzględnienia ich w planie pracy na rok 2024 lub w kontrolach doraźnych. Wobec tego poproszę panią dyrektor Departamentu Strategii, która w swoich obowiązkach ma planowanie kontroli, żeby po kolei przedstawiła nam poszczególne propozycje. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych zgłosiła pierwszy temat „Kontrola realizacji budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej”. Tak, zrealizujemy ten temat.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Drugi temat to „Kontrola warunków odbywania służby przez policjantów prewencji w Warszawie”. Tak, zrealizujemy ten temat.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Trzeci temat to „Kontrola ochrony najważniejszych osób w państwie w świetle wydarzeń w Komendzie Głównej Policji w grudniu 2022 roku”. Nie, zagadnienie to już było kontrolowane. W ostatnim czasie Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kilka kontroli związanych tematycznie ze wskazanym zagadnieniem. Wnioski z kontroli nadal pozostają aktualne, a stan prawny do tej pory nie uległ zmianie. Ponadto w roku 2023 Najwyższa Izba Kontroli zakończyła takie kontrole jak: „Organizacja i funkcjonowanie ochrony wybranych siedzib organów władzy publicznej”, „Przygotowanie służby kontrterrorystycznej Policji do realizacji zadań”. Informacje o wynikach tychże kontroli są w trakcie opracowywania.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Czwarty temat to „Kontrola udzielania przez administrację rządową dotacji dla organizacji pozarządowych”. Tak, skontrolujemy to.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Piąty temat to „Kontrola działań podejmowanych przez gminy w zakresie przeciwdziałania bezdomności zwierząt”. Tak, podejmiemy ten temat.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Pierwszy temat to „Organizacja konkursu realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju pt. «Szybka ścieżka – Innowacje cyfrowe» pod kątem zasadności, celowości i prawidłowości wydatkowania środków publicznych”. Tak, zostanie to skontrolowane.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Drugi temat to „Poziom wynagrodzeń i adekwatność kompetencji osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa w jednostkach administracji publicznej”. Tak, temat będzie zrealizowany.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Trzeci temat to „Utworzenie i funkcjonowanie spółki Operator Chmury Krajowej spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”. Nie, temat nie będzie realizowany, ponieważ Najwyższa Izba Kontroli nie ma możliwości przeprowadzenia kontroli w zakresie przedstawionym w zgłoszonej propozycji kontroli, a więc pełnego zbadania utworzenia spółki oraz jej funkcjonowania. Kontrola mogłaby być podjęta tylko na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, a więc tylko w takim zakresie, w jakim spółka wykorzystuje majątek lub środki państwowe oraz wywiązuje się ze zobowiązań finansowych na rzecz państwa. Według posiadanej przez nas informacji, przychody spółki pochodziły głównie od właścicieli oraz ze zleceń Ministerstwa Zdrowia, a w mniejszym stopniu od innych podmiotów. Musimy się również liczyć z ograniczeniami, które wynikają z tajemnicy przedsiębiorstwa. W związku z tym taka jest nasza wstępna decyzja.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych zgłosiła temat „Przygotowanie i zarządzanie Funduszem Modernizacyjnym”. Tak.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Komisja Finansów Publicznych zgłosiła temat „Przedstawienie informacji o funduszach celowych funkcjonujących poza budżetem:</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">– ilość i nazwa,</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">– wysokość wydatków każdego funduszu oddzielnie w 2022 roku,</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">– przychody funduszu i ich rodzaj; a także skontrolowanie funduszy kolejno od kwot wydatków:</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">1) powyżej 30 mld zł i więcej,</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">2) przedział 1 mld zł – 30 mld zł,</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">3) przedział od 500 mln zł – 1 mld zł – ze szczególną informacją jak wyżej”.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Nie. Wskazane w propozycji tematu informacje zostały uzyskane w trakcie obecnie trwającej kontroli wykonania budżetu państwa w roku 2022. Najwyższa Izba Kontroli planuje szersze przedstawienie informacji dotyczących funduszy funkcjonujących poza budżetem w analizie wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w roku 2022. Informacja ta będzie wcześniej.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Komisja Infrastruktury. Temat pierwszy to „Kontrola funkcjonowania Krajowego Zasobu Nieruchomości ze szczególnym uwzględnieniem gospodarowania nieruchomościami wchodzącymi w skład Zasobu”. Tak.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Temat drugi to „Kontrola realizacji zadań ustawowych przez PKP S.A.”. Nie. Zagadnienie to zostało już skontrolowane w ramach kontroli gospodarowania przez PKP S.A. nieruchomościami niezwiązanymi z prowadzeniem ruchu kolejowego. Kontrolą tą objęto zagadnienia związane z wypełnianiem przez PKP zadań nałożonych na spółkę zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 września 2000 roku o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Wyniki kontroli upublicznione zostaną w drugim kwartale roku 2023.</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Trzeci temat to „Kontrola funkcjonowania PKP PLK SA ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ruchem kolejowym i występujących opóźnień w ruchu kolejowym”. Ogólnie nie. Najwyższa Izba Kontroli nie przeprowadza kontroli obejmujących cały zakres funkcjonowania PKP PLK, natomiast wdraża kontrolę w poszczególnych obszarach. Na przykład na rok 2023 zaplanowaliśmy kontrolę „Funkcjonowanie systemów zarządzania kryzysowego na kolei” i drugą kontrolę „Wykluczenie komunikacyjne w transporcie kolejowym”. Ewentualnie podjęcie dalszych kontroli w obszarze funkcjonowanie PKP będzie uzależnione między innymi od wyników wymienionych kontroli, od pogłębionej analizy, myślimy jednak, że nie wcześniej niż w roku 2025.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Czwarty temat to „Kontrola efektywności wydatkowania środków na inwestycje przez PKP PLK SA między innymi w aspekcie skracania czasów przejazdów pociągów”. Nie. Również będziemy analizowali te obszary, będziemy wykonywali pogłębione analizy, kompleksowe analizy. Ewentualnie obszar ten obejmiemy kontrolą w roku 2025.</u>
<u xml:id="u-5.21" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Piąty temat to „Kontrola celowości funkcjonowania grupy PKP w obecnym kształcie organizacyjnym ze szczególnych uwzględnieniem kosztów funkcjonowania grupy”. Nie. W ocenie Najwyższej Izby Kontroli podjęcie tego tematu kontroli w tym przypadku byłoby przedwczesne, ponieważ okazuje się, że przekształcenia w holdingu dokonano w roku 2022. Kontrola podjęta praktycznie w drugim roku funkcjonowania holdingu nie pozwoliłaby na ocenę, czy PKP SA wypełnia zadania nałożone na spółkę dominującą w holdingu bądź odpowiedzi na inne pytania, które były przedstawione.</u>
<u xml:id="u-5.22" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Szósty temat to „Kontrola terminowości dostarczania przesyłek listowych i paczek przez Pocztę Polską SA”. Nie, ponieważ zagadnienie to było już kontrolowane. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła w roku 2020 kontrolę „Jakość i dostępność powszechnych usług pocztowych świadczonych przez Pocztę Polską”, informacja została opublikowana w roku 2021. W ramach kontroli sformułowaliśmy wnioski de lege ferenda do Ministra Aktywów Państwowych, właściwego w sprawie łączności, w tym o podjęcie działań na rzecz zmiany ustawy Prawo pocztowe w celu poprawy jakości usług powszechnych, między innymi poprzez wprowadzenie mierzalnych standardów jakości usług powszechnych czy rozszerzenie uprawnień kontrolnych prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w stosunku do operatora wyznaczonego w zakresie świadczenia usług powszechnych.</u>
<u xml:id="u-5.23" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Siódmy temat to „Kontrola funkcjonowania i wydatkowania środków finansowych w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych”. Nie. W powyższym temacie na rok 2023 została już zaplanowana kontrola pod tytułem „Wykluczenie komunikacyjne w zakresie przewozów autobusowych mieszkańców obszarów pozamiejskich”. Kontrola ta zostanie przeprowadzona w drugim i trzecim kwartale roku 2023.</u>
<u xml:id="u-5.24" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Ósmy temat to „Kontrola prawidłowości umieszczenia znaków drogowych na drogach różnego szczebla przez podmioty za to odpowiedzialne”. Tak, przeprowadzimy taką kontrolę.</u>
<u xml:id="u-5.25" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Dziewiąty temat to „Kontrola zakupu procesu zakupu PKP Energetyka SA przez PGE SA”. Tak, przeprowadzimy taką kontrolę.</u>
<u xml:id="u-5.26" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Dziesiąty temat to „Kontrola procesów ustalania cen biletów przez przewoźników kolejowych”. Tak, przeprowadzimy taką kontrolę.</u>
<u xml:id="u-5.27" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Jedenasty temat to „Kontrola przestrzegania procedur w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej”. Nie, ponieważ w powyższym temacie została już zaplanowana kontrola na rok 2023 pod tytułem „Zapewnienie bezpieczeństwa kontroli ruchu lotniczego w lotnictwie cywilnym”. Zostanie przeprowadzona między innymi w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w drugim i trzecim kwartale tego roku.</u>
<u xml:id="u-5.28" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Teraz Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Temat pierwszy to „Kontrola rozwoju i dostępności do infrastruktury sportowej dla osób z niepełnosprawnościami”. Nie, ponieważ zagadnienie to było już kontrolowane. Najwyższa Izba Kontroli uwzględnia kwestie dostępności obiektów sportowych dla osób z niepełnosprawnościami w ramach już realizowanych kontroli infrastruktury sportowej. Po kontroli realizacji programu „Sportowa Polska” Najwyższa Izba Kontroli zwróciła się do Ministra Sportu i Turystyki między innymi o opracowanie i przedłożenie Radzie Ministrów projektu programu rozwoju sportu do roku 2030 obejmującego cele, priorytety, kierunki, interwencje i wskaźniki w zakresie rozwoju szkolnej oraz ogólnodostępnej infrastruktury sportowej.</u>
<u xml:id="u-5.29" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Drugi temat to „Kontrola stanu, rozwoju i dostępności szlaków turystycznych w Polsce dla osób z niepełnosprawnościami”. Tak, przeprowadzimy taką kontrolę.</u>
<u xml:id="u-5.30" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Trzeci temat to „Kontrola realizacji programu certyfikowanych szkółek piłkarskich finansowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej”. Tak, zrealizujemy taką kontrolę.</u>
<u xml:id="u-5.31" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Czwarty temat to „Kontrola realizacji programu strategicznych inwestycji sportowych finansowanych z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej z uwzględnieniem podziału na poszczególne województwa, ze szczególnym uwzględnieniem Narodowego Centrum Szkoleniowego Polskiego Związku Tenisa w Kozerkach”. Tak, skontrolujemy to.</u>
<u xml:id="u-5.32" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Piąty temat to „Kontrola realizacji lekcji wychowania fizycznego i zajęć pozalekcyjnych sportowych w szkołach publicznych i niepublicznych wraz z warunkami realizacji tychże zajęć”. Tak, skontrolujemy to.</u>
<u xml:id="u-5.33" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Szósty temat to „Kontrola prawidłowości realizowania zadań oraz prawidłowości rozliczania środków finansowych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, wynikających z realizacji różnych zobowiązaniach polskich związków sportowych, które Ministerstwo Sportu i Turystyki, jako zleceniodawca, nałożyło na nie w latach 2019–2022, w ramach finansowania programów sportu wyczynowego”. Tak, to również skontrolujemy.</u>
<u xml:id="u-5.34" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Komisja Kultury i Środków Przekazu. Pierwszy temat to „Finansowanie utworzenia, działalności i gospodarka finansowa Instytutu Dziedzictwa Solidarności w Gdańsku w latach 2020–2023”. Tak, skontrolujemy to.</u>
<u xml:id="u-5.35" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNajwyższejIzbyKontroliMarzenaRajczewska">Drugi temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Przepraszam, informacja dla posłów. Jest tutaj pewna rozbieżność. Mam informację, sms-a, że na godz. około 11.30, o czym mówiłem na początku, przewidywane jest głosowanie, natomiast kolega mówi mi, że w sms-ie ma podaną godz. 11.45.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełMariuszGosek">Panie przewodniczący, teraz dotarł sms, że o godz. 11.45.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Teraz tak, przy czym tak czy inaczej głosowanie ma być wynikowe. Ponieważ potwierdza się godz. 11.45, proponuję, żeby o godz. 11.40 zrobić przerwę. Pójdziemy na głosowania. Przepraszam, proszę kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Myślę, że zdążymy. Zaraz kończę. Drugi temat to „Kontrola sprawy nowych zabudowań na Bulwarze Filadelfijskim w Toruniu”. Nie, ponieważ aktualnie Najwyższa Izba Kontroli prowadzi kontrolę „Zapewnienie ochrony zabytków w związku z realizacją przedsięwzięcia zagospodarowania Bulwaru Filadelfijskiego w Toruniu”. Kontrolę tę rozpoczęliśmy w listopadzie 2022 roku, a termin jej zakończenia to 17 marca bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych proponuje temat „Kontrola wydatkowania przez organy władzy publicznej środków na oświatę mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym, ze szczególnym uwzględnieniem ograniczenia finansowania oświaty mniejszości niemieckiej”. Tak, podejmiemy ten temat.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Komisja Obrony Narodowej. Pierwszy temat to „Stan i gotowość Sił Zbrojnych RP na wypadek kryzysu lub wojny”. Tak, podejmiemy ten temat.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Drugi temat to „Kontrola w Hucie Stalowa Wola S.A. odnośnie do zdolności produkcyjnych AHS Krab w związku z decyzjami Ministra Obrony Narodowej o zakupie koreańskich armatohaubic K9”. Tak, podejmiemy ten temat.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Temat pierwszy to „Kontrola procesu programowania i wydatkowania środków krajowych na ochronę i przywracanie różnorodności biologicznej i krajobrazowej w ramach programów priorytetowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2019–2023”. Nie, ponieważ zagadnienie to jest badane w ramach realizacji programów priorytetowych w roku 2022 w ramach kontroli wykonania budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Temat drugi to „Kontrola oznakowania terenów polowań zbiorowych”. Nie, ponieważ nie mamy praktycznych możliwości zweryfikowania w toku kontroli stanu przestrzegania przez dzierżawców czy zarządców obwodów łowieckich przepisów w zakresie oznakowania terenów polowań. Kontroli takiej mogłaby dokonać Państwowa Straż Łowiecka, która odpowiada za realizację przepisów ustawy Prawo łowieckie.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Komisja Polityki Społecznej i Rodziny. Pierwszy temat to „Prawidłowość świadczenia usług przez domy pomocy społecznej”. Tak.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Temat drugi to „Organizacja i warunki pracy pracowników socjalnych”. Nie, ponieważ temat ten był już przez nas realizowany w 2019 roku. Były wyniki kontroli. Prowadzimy analizy. W tym obszarze nie było większych zmian.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pierwszy temat to „Wyniki działalności spółek celowych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz podmiotów, w których udziały posiada KOWR”. Tak.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Pierwszy temat to „Wydatkowanie pieniędzy publicznych na inwestycje, w tym zakup nieruchomości, organizacja przetargów i wybór oferentów, prowadzenie remontów (zakup i remont siedziby Prokuratury Krajowej przy ul. Postępu 3 w Warszawie)”. Nie, ponieważ temat ten jest przedmiotem badania w ramach kontroli „Realizacja działań związanych ze zmianą siedziby Prokuratury Krajowej”. Planowana data zakończenia kontroli to 31 marca 2023 roku.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Temat drugi to „Finansowanie, zakup i wdrażanie systemów informatycznych w prokuraturze, w tym programów do wspomagania ścigania przestępczości gospodarczej, systemu PROK-SYS przy wykorzystaniu funduszy unijnych, z uwzględnieniem zawierania umów cywilnoprawnych z prokuratorami i pracownikami prokuratury”. Nie, ponieważ zagadnienie to już było kontrolowane w ramach kontroli „Realizacja projektów informatycznych mających na celu usprawnienie wymiaru sprawiedliwości”. Dodatkowo w planie pracy na rok 2023 została ujęta szeroko zakrojona kontrola funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości pod tytułem „Zapewnienie sprawnego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości”.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Trzeci temat to „Zasadność finansowania szkoleń dla kadry orzeczniczej prokuratury poza KSSiP przez podmioty zewnętrzne oraz procedura ich wyboru”. Nie, ponieważ zagadnienie zaprezentowane przez Komisję jest zbyt szczegółowe do podjęcia w ramach jednej kontroli planowej. W ramach procedury kontrolnej Najwyższej Izby Kontroli byłoby wysoce problematyczne dokonanie oceny zasadności, celowości – badalibyśmy celowość – skierowania poszczególnych osób na szkolenia.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PełniącaobowiązkidyrektoraDepartamentuStrategiiNIKMarzenaRajczewska">Podsumowując komisje sejmowe zgłosiły do planu pracy na 2024 rok 40 sugestii tematów. Najwyższa Izba Kontroli wstępnie deklaruje możliwość realizacji 22 tematów, z czego 13 tematów w formie kontroli planowych, 9 węższych tematów myślimy zrealizować w formie kontroli doraźnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Dziękuję bardzo za wnioski i sugestie dotyczące propozycji zgłoszonych przez komisje sejmowe. Po ustosunkowaniu się do każdego tematu przez przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli proponuję, żeby w związku z merytorycznymi uwagami rekomendacji Komisji do Spraw Kontroli Państwowej nie uzyskały te, które zostały negatywnie oceniane przez Najwyższą Izbę Kontroli. Mam pytanie, czy mam je wszystkie czytać czy wszyscy państwo sobie... Chyba nie ma takiej potrzeby. Dobrze. Analogicznie rekomendację Komisji uzyskają te tematy, które Najwyższa Izba Kontroli deklarowała, że podejmie. W tym momencie w formie głosowania dokonamy rekomendacji. Jeszcze raz powtarzam, że zarekomendujemy negatywnie te, które Najwyższa Izba Kontroli odrzuciła, a pozytywnie te, które potwierdziła. Proszę. Czy wszyscy jesteśmy zalogowani i gotowi do głosowania? Już, tak? Jeszcze raz formułuję pytanie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Kto jest za przyjęciem opinii dla Prezydium Sejmu zgodnie z przyjętymi ustaleniami –takie będzie głosowanie zgodnie z rekomendacjami przedstawionymi przez Najwyższą Izbę Kontroli? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Kończymy głosowanie. Mamy wyniki.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Jednogłośnie (14 głosów za). Chyba kiedyś już się tak zdarzyło.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Z przyjemnością informuję, że porządek dzienny został wyczerpany. Bez problemów zdążymy na głosowania.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczącyposełJanuszŚniadek">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>