text_structure.xml
21.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Czy do przedstawionego państwu porządku obrad są jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Nie ma, wobec tego przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Punkt pierwszy: wybór kandydatury posła reprezentującego Komisję do Spraw Kontroli Państwowej w Radzie Ochrony Pracy XI kadencji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">To jest zalecenie pani marszałek, która przesłała do Komisji informację, że w związku z upływającą kadencją Rady Ochrony Pracy, Komisja ma wskazać jednego swojego kandydata. Nie równa się to jeszcze z powołaniem do składu Rady, ta kandydatura zostanie przekazana Marszałkowi Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Bardzo proszę o zgłaszanie kandydatów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Pan przewodniczący Janusz Śniadek.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanuszŚniadek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanuszŚniadek">Ja najpierw w dwóch słowach skomentuję.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJanuszŚniadek">28 listopada zostało wydane zarządzenie pani marszałek Sejmu dotyczące reprezentacji w Radzie Ochrony Pracy w nowej, XI kadencji. Kadencja starej Rady skończyła się 28 sierpnia, ale – zgodnie z regulaminem Rady – do czasu powołania składu na nową kadencję, funkcjonowała stara. Dzisiaj było w zasadzie ostatnie posiedzenie Rady Ochrony Pracy w starym składzie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJanuszŚniadek">W związku z tym zarządzeniem pani marszałek, do poszczególnych podmiotów wchodzących w skład tej Rady, zostały wysłane zapytania o zgłoszenia swoich przedstawicieli. Ja nie mam przy sobie tego zarządzenia, dlatego będę mówił z pamięci… o, świetnie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełJanuszŚniadek">W największym skrócie: w skład Rady Ochrony Pracy XI kadencji będzie wchodziło, zgodnie z ustawą, trzydziestu członków. Ustawa określa również pewne środowiska, które definitywnie powinny być w jej składzie: posłowie, senatorowie, dwóch przedstawicieli zgłoszonych przez Prezesa Rady Ministrów, pięciu przedstawicieli zgłoszonych przez organizacje pracodawców. W tej kadencji nastąpiła pewna zmiana, bo w ustawie zdefiniowano, że mają to być reprezentatywne organizacje. W minionej kadencji przybyła jedna organizacja pracodawców, to jest Związek Pracodawców i Pracowników, który uzyskał reprezentatywność i znalazł się w tym gronie. To odbyło się kosztem… no, kurczę, uciekło mi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełBożenaBorysSzopa">Zgłoś tego kandydata.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanuszŚniadek">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanuszŚniadek">Koleżanki i koledzy z prezydium mnie wzywają, żebym szczegółowo nie omawiał. W każdym razie chciałem to spuentować, że intencją jest, aby Komisja do Spraw Kontroli Państwowej, której misją z definicji jest kwestia nadzoru nad Państwową Inspekcją Pracy i działaniem tej instytucji, miała swojego przedstawiciela w Radzie Ochrony Pracy. To będzie pewne sprzężenie zwrotne przenoszenia na forum naszej Komisji pewnych wniosków de lege ferenda artykułowanych przez Radę. Zresztą związek prac Rady i Komisji wynika z faktu, że w skład Rady Ochrony Pracy wchodzi, zarówno pan poseł Łopata z Polskiego Stronnictwa Ludowego, jak i pan poseł Gadowski z Platformy Obywatelskiej. Stąd obecność przedstawiciela Komisji w Radzie jest oczywista.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanuszŚniadek">Ja chciałem zgłosić, na przedstawiciela naszej Komisji w Radzie Ochrony Pracy, pana posła Wojciecha Szaramę. Prawnik…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Dziękuję, zgadzam się.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Czy są inne kandydatury?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Tak jak pan poseł powiedział, sprawa jest jeszcze otwarta w klubach.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Jeśli nie ma innych kandydatur, przystępujemy do głosowania. Kto jest za wskazaniem pani marszałek – jako kandydata Komisji do Rady Ochrony Pracy – pana posła Wojciecha Szaramy – proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzKomisjiTadeuszCieśluk">12 głosów za, brak przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Bardzo państwu dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Po prostu, trafiłem z tymi ciastkami… naprawdę nie przypuszczałem, że będzie taka sytuacja.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Bardzo proszę, pan poseł Wilczyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełRyszardWilczyński">To nam wyszło, bo nie było tego wymogu krystaliczności. Nie wiem, czy pan pamięta – jak tutaj ostatnio kogoś opiniowaliśmy to taki wymóg był – i nam nie wyszło.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanuszŚniadek">Taki żart…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Nie, nie… to jest ciekawa uwaga, którą ja w wielu gremiach i mediach podkreślałem.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Proszę państwa, jak my na posiedzeniu naszej Komisji omawialiśmy tą kandydaturę (nie było części z państwa), ale rzecz była zupełnie prosta – po zgłoszeniu tej kandydatury nie trzeba było mówić o krystaliczności dlatego, że nie było właściwie żadnych uwag ani pytań do niej na posiedzeniu Komisji. Były dwa pytania ogólne, dotyczące tego, co kandydaci chcą robić jako szefowie Najwyższej Izby Kontroli – zdaje mi się, że pan zadał to pytanie, panie pośle? To było merytoryczne pytanie, potem nastąpiło głosowanie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Znacznej części państwa tutaj nie było.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Natomiast te uwagi, dotyczące związku z niektórymi zarzutami, pojawiły się na posiedzeniu Sejmu. To, co powiedziałem, że Komisja wyszła z założenia, iż służby specjalne spełniły swój obowiązek, było prawdą. Powiedziałem, że z takiego założenia wyszliśmy, bo nie rozpatrywaliśmy tego. Ale też nikt czegoś takiego nie zgłosił a nam trudno by było to rozpatrywać.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Dobrze, dziękuję państwu bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Przechodzimy do punktu drugiego, związanego z planem pracy naszej Komisji ma pierwsze półrocze 2020 roku. Czy mają państwo jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">To jest dopiero początek prac Sejmu. Zwykle, jak państwo pamiętają, wpływają do Komisji propozycje ze strony innych komisji (jakie tematy trzeba poruszać), w tym roku jeszcze tego nie było. Z pewnością spowodowane jest to tym, że komisje dopiero zaczynają pracować i konstytuują swoje prezydia. Konstruują również pewne plany swojej pracy. Niewątpliwie jedno z drugim się wiąże.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Czy są uwagi lub pytania?</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Bardzo proszę, pan poseł Koperski.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełPrzemysławKoperski">Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełPrzemysławKoperski">Do planu pracy – nie, ale odnosząc się do wcześniejszych wypowiedzi pana przewodniczącego – brak pytań, w stosunku do kandydatów ubiegających się o stanowisko prezesa NIK w poprzedniej kadencji, pewnie wynikał z tego, że nie było przedstawicieli klubu Lewica w tej Komisji i mnie, osobiście.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełPrzemysławKoperski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Trudno antycypować, panie pośle. Rzeczywiście, dokonywaliśmy tej opinii w zeszłej kadencji, jest to prawda. Niemniej – może nie akurat na tej sali, w tym momencie – jest raczej wielu posłów, którzy podkreślają swoją lewicowość.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Bardzo proszę, pan poseł Wilczyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełRyszardWilczyński">Ja mam propozycję dotyczącą tego programu a, w zasadzie – naszego postępowania.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełRyszardWilczyński">Jak wiadomo na bieżąco spływają informacje NIK i, w zasadzie, moglibyśmy decydować co bierzemy na warsztat niejako na bieżąco. W tym sensie, że dana informacja jest zapowiedziana i pan przewodniczący już ma wiedzę na ten temat. Wtedy można by tak naprawdę zdecydować, do czego przykładamy większą a do czego mniejszą wagę. Tutaj sobie troszkę wiążemy ręce. Przecież państwo pamiętają, że czasami nie ma o co kopii kruszyć a nie raz – przeciwnie.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełRyszardWilczyński">Czy to nie byłoby jednak lepsze rozwiązanie, żeby nie ładować sobie aż tak tego programu? Bo jak uchwaliliśmy to już musimy. Może w elastyczny sposób to przepracowywać?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełBożenaBorysSzopa">Panie przewodniczący, myślę, że moglibyśmy wariantowo przyjąć ten zakładany plan pracy na okres od 1 stycznia do 31 lipca, mając na względzie fakt, że jeśli będzie coś nadzwyczajnego to Komisja zawsze może dokonać w nim zmian.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełBożenaBorysSzopa">Stąd mój wniosek – o przyjęcie tego planu.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełBożenaBorysSzopa">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Panie pośle, z tego co wiem, jak przystąpiliśmy do układania tego planu, były dwie informacje z NIK. Nie mamy takiej sytuacji, że tego materiału jest bardzo dużo. Jedna z tych informacji jest uwzględniona na styczeń (informacja o wynikach prawidłowości kontroli i skuteczności postępowań egzekucyjnych prowadzonych przez organy nadzoru budowlanego), druga informacja miała charakter dosyć lokalny.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Oczywiście, ten plan pracy jest projektem, on może zostać uzupełniony i zmodyfikowany w każdej chwili, w zależności od wagi informacji przedkładanych nam przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Przewodnicząca Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych skierowała wczoraj do nas pismo. „W odpowiedzi w sprawie tematów informacji o wynikach kontroli, które mogłyby być ujęte w planie pracy Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w pierwszym półroczu, proponuję temat: Informację o wynikach kontroli koordynowanej – dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ich przeznaczenie w latach 2016–2017”. Z tego, co pamiętam, my mamy w planie pracy kwestię gospodarowania odpadami.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">To wczoraj wpłynęło.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełRyszardWilczyński">Panie przewodniczący, to jest taka woda po kisielu, tak. Jeżeli mówimy o opłatach za odpady komunalne w roku 2016–2017, to jest prehistoria.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełRyszardWilczyński">Mamy teraz do czynienia z eksplozją stawek tych opłat. To powinno być obiektem naszego zainteresowania: z jakich to powodów do takowej dochodzi. Ja bym w takim układzie szedł w kierunku zlecenia Biuru Analiz Sejmowych określenia przyczyn i skutków takiej sytuacji. To by było, rzeczywiście, twórcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanuszŚniadek">Może zrobić coś doraźnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełRyszardWilczyński">No, właśnie… może zrobić coś doraźnego?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełRyszardWilczyński">To niepokoi ludzi. Istnieje duża rozbieżność pomiędzy stroną samorządową a rządową, dlaczego tak się dzieje. Powinniśmy w zasadzie poznać przyczyny po stronie samorządowej – tam, gdzie istnieje jej jakiekolwiek władztwo. Trzeba stwierdzić, na co samorządy mają wpływ, a na co – nie. Nie mają kompletnie wpływu na rynek przerobu surowców wtórnych. Tam mamy kompletną zapaść. Dzieją się rzeczy takie, że zamiast odzyskiwać pieniądze to trzeba dopłacać w tej chwili za to, żeby ktoś wziął przysłowiową tonę plastiku, makulatury, czy innego surowca.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełRyszardWilczyński">Takie działanie miałoby sens. Natomiast rozpatrywanie czegoś, co ma teraz już tylko wartość historyczną, nie ma sensu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Proszę państwa, ja państwu podałem tą informację, żeby spełnić prośbę związaną z kształtowaniem tego planu. To jest pismo od przewodniczącej Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych. Oni dokonali tej kontroli samodzielnie, realizując swój własny plan działań. Do nas skierowali informację, że wyniki takiej kontroli mogliby nam przekazać.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Ja podzielam pana uwagi – to już jest sytuacja z przeszłości, aczkolwiek być może czegoś nas nauczy. Natomiast, jeśli chodzi o składowanie i gospodarkę odpadami to powinniśmy się dołożyć do tego, żeby mieć pełną informację i pomóc w jakiś sposób rządowi i samorządom, aby ta gospodarka była jak najlepsza. W ubiegłej kadencji poświęciliśmy temu trochę czasu. Wszyscy wiemy, że ta sytuacja jest bardzo trudna, w wielu miejscach wręcz dramatyczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełRyszardWilczyński">Mogę przedstawić propozycję, panie przewodniczący?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełRyszardWilczyński">Może zaprośmy tutaj kogoś z NIK (kogoś z świeżych wiceprezesów), zadajmy mu pytanie: w jakim trybie i czasie są w stanie wkroczyć w tę dziedzinę i ustalić fakty?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Zrobimy to na najbliższym posiedzeniu, będą na nim przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli. Zapytamy o ich plany pracy, być może taką kontrolę mają. W każdym bądź razie uwrażliwimy ich na ten problem, jak najbardziej – ja jestem za.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełJanuszŚniadek">Możemy zlecić taką kontrolę doraźną.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Zlecić… raczej chyba zalecić.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełJanuszŚniadek">Wydaje mi się, że mamy nawet formalne możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Wiesz, zainicjowania… tak jak każda komisja.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Bardzo proszę, pan poseł Wojciech Saługa.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełWojciechSaługa">Przychylam się do głosu kolegi.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełWojciechSaługa">To temat palący, który spędza sen z powiek wielu samorządowcom. Jeżeli mamy jakiś dokument regionalnych izb obrachunkowych to zróbmy to jak najszybciej. Zaprośmy kogoś z NIK. Zapytamy, czy mają jakąś bieżącą wiedzę. Robili kontrolę parę lat wstecz – faktycznie materiał historyczny, ale usłyszymy i przegadamy. Dowiemy się, czy robią jakąś kontrolę lub badania w tym zakresie. Trzeba ten temat pchać do przodu, bo wszyscy jesteśmy żywotnie tym zainteresowani. Wszyscy, poza tym, że uchwalamy tu prawo, płacimy za te śmieci i widzimy, że jest chaos.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełGrzegorzLorek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, mogę powiedzieć, że przychylam się słów wszystkich przedmówców, chciałbym jednak na coś zwrócić uwagę.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosełGrzegorzLorek">Uważam, że raport RIO będzie ciekawszy od NIK. Dlaczego? Regionalne izby obrachunkowe mają dane ze wszystkich ośrodków w skali kraju, raport NIK natomiast będzie wybiórczy. Oglądając raporty NIK z ostatniego roku, nie powiem, żebym był zachwycony. Pamiętam raport dotyczący oczyszczalni ścieków i kompletnie bym się z nim nie zgodził. RIO ma obszar całego kraju – izby w dawnych delegaturach miast wojewódzkich. One kontrolują gminy zarówno doraźnie, jak i w cyklu czteroletnim. Te wnioski uważam za konkretne i jasne. Nie chodzi o cenę, ale o mechanizm. To RIO może nam pokazać czy w skali kraju albo województwa mamy zjawisko zmowy cenowej. Może nam opowiedzieć o przyczynach wzrostu ceny – czy to wynika ze złej gospodarki, złych zapisów, specyfikacji ze strony samorządów, czy też wynika z braku odpowiednich instrumentów po stronie firm a może z ogólnych wzrostów, wynikających z ustawy i wprowadzenia o wiele większej segregacji.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PosełGrzegorzLorek">Nie NIK, tylko RIO może nam to powiedzieć. Nie chodzi tu w ogóle o cenę, ale o mechanizm.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Wobec tego przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Kto jest za przyjęciem planu pracy Komisji do Spraw Kontroli Państwowej na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2020 r. – proszę o podniesienie ręki?</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzKomisjiTadeuszCieśluk">Jednogłośnie, 12 za.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Czy w sprawach bieżących jeszcze chcieli państwo poruszyć jakąś sprawę?</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Szybko dzisiaj przeszliśmy przez to wszystko.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Jeśli nie, to dziękuję państwu bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Na koniec chciałbym wszystkim państwu złożyć serdeczne życzenia błogosławionych, zdrowych, spokojnych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego Nowego Roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#Głoszsali">Wzajemnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Dziękuję. Zapraszam jeszcze do spokojnej konsumpcji ciastek, kawy i herbaty.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczącyposełWojciechSzarama">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>