text_structure.xml
28.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu podkomisji stałej do spraw transportu lotniczego. Otwieram posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Witam panie i panów posłów oraz zaproszonych gości. Jest z nami pan minister Andrzej Adamczyk – witam pana ministra. Jest prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, pani Anita Oleksiak. Jest prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, pan Piotr Samson. Są przewodniczący Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, pan Maciej Sosnowski i pan Andrzej Fenrych, oraz przedstawiciele tego związku.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Szanowni państwo, informuję, że posiedzenie zostało zwołane na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Link z dostępem do wideokonferencji wraz z instrukcją użytkowania został wcześniej przesłany posłom oraz zaproszonym gościom przez sekretariat Komisji. Osoby chętne do udziału w wideokonferencji i zabierania głosu proszę o logowanie się do systemu wideokonferencyjnego. Chęć zabrania głosu proszę sygnalizować w aplikacji za pośrednictwem czatu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Jednocześnie informuję, że posłowie członkowie podkomisji obecni na sali obrad głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej – wówczas nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej i nie używają tabletów. Zwracam się do panów posłów i pań posłanek uczestniczących zdalnie o zalogowanie się, a posłów obecnych na sali o przyłożenie kart do głosowania do czytników i wzięcie udziału w próbnym głosowaniu sprawdzającym kworum. W tej chwili otwieram to głosowanie. Za chwilę podamy wyniki tego głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Szanowni państwo, ważny moment, chyba dla wszystkich, na pewno dla nas, dla podkomisji, ale myślę, że przede wszystkim dla pasażerów, którzy z niecierpliwością czekają na informację, czy strona społeczna porozumiała się z PAŻP i czy PAŻP porozumiał się ze stroną społeczną. Przed chwilą usłyszałem, że uzyskaliśmy wszystko, co w obecnej sytuacji można było uzyskać. Kiedyś Lech Wałęsa powiedział słynne słowa, podpisując porozumienia sierpniowe. Mam nadzieję, że to porozumienie uda się za chwilę podpisać.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Szanowni państwo, żeby już nie rozciągać tej dyskusji, poprosiłbym w tej chwili… Zawsze zaczynaliśmy od strony rządowej. Zatem żeby było po równo, tym razem chciałbym poprosić stronę społeczną, aby przedstawiciele Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego przedstawili informację na temat porozumienia i etapu, na jakim jesteśmy. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyZwiązkuZawodowegoKontrolerówRuchuLotniczegoMaciejSosnowski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Troszeczkę bliżej mikrofon i głośniej. Wiem, że państwo całą noc negocjowaliście, ale proszę jeszcze spróbować.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącyZZKRLMaciejSosnowski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panowie posłowie, panie posłanki, panie ministrze, przede wszystkim chcieliśmy serdecznie podziękować panu, panie przewodniczący, za to, że tak aktywnie wziął pan udział w ostatnim czasie w rozwiązywaniu tego konfliktu. Tak naprawdę to dzięki państwu te rozmowy tak bardzo przyspieszyły.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczącyZZKRLMaciejSosnowski">Bardzo przepraszam, ale mój głos nie pozwala mi głośniej mówić, oddam głos wiceprzewodniczącemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiceprzewodniczącyZwiązkuZawodowegoKontrolerówRuchuLotniczegoAndrzejFenrych">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo, jak przed momentem powiedział przewodniczący, udało nam się dojść do porozumienia, przy czym musimy sobie zdawać sprawę, że to nie jest koniec wojny – to jest rozejm. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zobowiązała się do rozpoczęcia audytu i restrukturyzacji, więc w imię dalszej dobrej współpracy, aby nie paraliżować ruchu lotniczego w Polsce, by Polacy mogli korzystać swobodnie z podróży lotniczych, by firmy lotnicze, które ucierpiały w pandemii miały szansę normalnie rozwijać swój biznes w rozpoczynającym się sezonie letnim, poszliśmy na daleko idące ustępstwa. Udało nam się porozumieć.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WiceprzewodniczącyZwiązkuZawodowegoKontrolerówRuchuLotniczegoAndrzejFenrych">Uważamy, że to jest bardzo ważny moment. Przy czym przed nami jeszcze długa droga. Było zbyt mało czasu. Niestety taki był styl pracy drugiej strony. Zabrakło go, by dojść do finalizacji ostatecznych dokumentów. Od jutra pracujemy dalej. To, co udało nam się w tym momencie wypracować, to 2 miesiące i 10 dni – do 10 lipca względny spokój na pracę merytoryczną. W tym czasie będziemy monitorować, na jakim poziomie wdrożenia są te rzeczy, które dotąd udało nam się uzgodnić. Jest to szczególnie kwestia 24 elementów ściśle związanych z bezpieczeństwem operacji lotniczych. Będziemy pracować nad regulaminem pracy, regulaminem wynagradzania, kodeksem etyki Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz programem kształtowania karier kontrolerów ruchu lotniczego i informatorów służby informacji powietrznej.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#WiceprzewodniczącyZwiązkuZawodowegoKontrolerówRuchuLotniczegoAndrzejFenrych">Zależy nam na tym, by finalny dokument spiął wszystkie operacyjne grupy zawodowe w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i – biorąc pod uwagę planowany audyt i restrukturyzację – pozwolił agencji rozwinąć się, pracować wydajnie, wydolnie, tak jak będą rosły potrzeby ruchu lotniczego i rynku lotniczego w Polsce.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#WiceprzewodniczącyZwiązkuZawodowegoKontrolerówRuchuLotniczegoAndrzejFenrych">Jeszcze raz dziękuję panu przewodniczącemu i Komisji. Dziękuję również mediom. Bez was nie osiągnęlibyśmy niczego. Dziękuję pani prezes. Dziękuję zespołowi z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. To był bardzo trudny i intensywny czas. Obydwie strony mają teraz nadzieję, że będziemy mogli skoncentrować się na merytorycznej pracy, nieco dalej od fleszy i ogólnokrajowej polityki, która niestety towarzyszyła nam w ostatnich dniach.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#WiceprzewodniczącyZwiązkuZawodowegoKontrolerówRuchuLotniczegoAndrzejFenrych">Bardzo proszę, jeśli pan przewodniczący pozwoli, żeby pani prezes przedstawiła dokument, który chcemy tutaj podpisać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Tak. Oczywiście. Chciałem poprosić teraz panią prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej…</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Szanowni państwo, nie będziemy spierać się o to, kto ma zabierać głos. Jeśli państwo ustalicie, że pan minister, to oddaję głos panu ministrowi. Proszę zdecydować. Pani prezes czy pan minister.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Czy pani chce jeszcze zabrać głos przed podpisaniem? Dobrze. W takim razie poproszę dwie strony, żeby podpisały.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Chciałbym tylko…Dobrze. Pani prezes ma porozumienie. Zapraszamy. Może tutaj. Proszę tutaj. Proszę usiąść przy stole i podpisać.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Szanowni państwo, udało się podpisać porozumienie. Bardzo dziękuję pani prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Dziękuję również kontrolerom lotów.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Chcę powiedzieć tak: każda władza musi wiedzieć, że trzeba rozmawiać z ludźmi. Jeśli nie rozmawia się, dochodzi do wielkich konfliktów. Tym razem udało się zażegnać ten konflikt. Chcę podziękować dwóm stronom: zarówno kontrolerom, jak i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, nowej pani prezes. Poprzedni pan prezes nie sprawdził się na tym stanowisku, przynajmniej jeśli chodzi o możliwość porozumienia się. Dziękując, chcę bardzo podziękować za waszą mądrość i za kompromis, który udało się osiągnąć. To jest szalenie ważne. Już dostajemy sygnały od pasażerów, że dziękują, że udało się porozumieć.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Jednocześnie zwracam uwagę, że te dwa miesiące… Chcę z tego miejsca zagwarantować, że jako podkomisja stała do spraw transportu lotniczego również będziemy monitorować, jak będzie realizowane to porozumienie. Ponadto tutaj w obecności pana ministra gwarantowaliśmy, że spotkamy się również w sprawie raportu Najwyższej Izby Kontroli, dotyczącego tego, co działo się w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Musi dojść do restrukturyzacji, musi także dojść do naprawy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, żeby już nigdy więcej taka sytuacja nie miała miejsca.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">A teraz pozwolicie państwo, ponieważ… Jak wszyscy wiemy, pan premier podpisał rozporządzenie, na mocy którego od 1 maja miało nastąpić mocne uszczuplenie lotów z Polski i do Polski. Mówiliśmy o redukcji 300 lotów, czasowym zamknięciu lotniska i otwarciu w godz. 9.30 – 17.00. Chciałbym, żeby pan minister w takim razie jasno przedstawił deklarację, co w tej sytuacji – czy już macie państwo przygotowane kolejne rozporządzenie, które będzie cofało? Jakby pan minister przedstawił krótką informację, na jakim etapie jesteśmy w tej chwili. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MinisterinfrastrukturyAndrzejAdamczyk">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, mamy dobrą wiadomość. Najważniejsze, że nie grozi nam paraliż ruchu lotniczego nad Polską. Pasażerowie mogą odetchnąć z ulgą. Chciałem podziękować wszystkim tym, którzy doprowadzili do tego, że ten dokument ma wartość wiążącą.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MinisterinfrastrukturyAndrzejAdamczyk">Byłem stale pełen nadziei, że to porozumienie jest możliwe. Dalej będę twierdził, że strony są w dialogu, nie są na wojnie. Są w dialogu, bo to jest najważniejsze. Dialog jest tutaj najważniejszy. Bo dialog służy organizacji. Bo dialog służy polskiemu lotnictwu. Bo dialog służy bezpieczeństwu w przestworzach. Dialog w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Właśnie dzięki konstruktywnym rozmowom, jak wszyscy zauważyli, których dynamika wzrosła w ciągu ostatnich dwóch tygodni, porozumienie pozwoliło uniknąć najgorszego scenariusza dla polskiej przestrzeni powietrznej, dla polskiego nieba. Odpowiedzialność układających się stron doprowadziła do tej możliwości, którą dajemy sobie na kolejne miesiące, aby przygotować, przebudować, restrukturyzować organizację, tak aby mogła unieść ciężary i obowiązki, które na niej spoczywają.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MinisterinfrastrukturyAndrzejAdamczyk">Chciałem podziękować zespołowi ze strony Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Ministerstwa Infrastruktury. Chciałem podziękować stronie społecznej, Związkowi Zawodowemu Kontrolerów Ruchu Lotniczego, za potwierdzenie, że kontrolerzy ruchu lotniczego chcą pracować, że kontrolerzy ruchu lotniczego w Polsce chcą wykonywać swoje obowiązki. Szczególnie chciałem podziękować za to, że w sytuacji szczególnej, którą dzisiaj mamy – wojny za wschodnią granicą – polska przestrzeń powietrzna będzie służyła wsparciu Ukrainy. Nie będzie przestrzenią zamkniętą. Nie będzie przestrzenią z ograniczoną liczbą lotów. Tych lotów będzie można wykonywać tyle, ile właśnie będzie potrzeba, aby wesprzeć Ukrainę. Trzeba pamiętać, że praca nas wszystkich dzisiaj jest możliwa dzięki bohaterskiej postawie Ukraińców – ukraińskich żołnierzy, ukraińskiego państwa. Bo może byłoby już inaczej. Bo może nie można byłoby wykonywać tych podstawowych działań, także w przestrzeni powietrznej. O tym trzeba też pamiętać. Za to wszystkim bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MinisterinfrastrukturyAndrzejAdamczyk">Teraz chciałbym przejść do kwestii, którą poruszył pan przewodniczący. Jesteśmy przygotowani – bo staraliśmy przygotować się na wszystkie scenariusze – i byliśmy przygotowani na to, że porozumienie zostanie podpisane. Tym samym rozporządzenie Rady Ministrów, które w sposób istotny ograniczało liczbę lotów w polskiej przestrzeni powietrznej od 1 maja, w przypadku gdyby nie doszło do porozumienia, zostanie zmienione. Przygotowane są wszystkie stosowne dokumenty. Po posiedzeniu podkomisji, jeżeli czas pozwoli, jeżeli będę mógł podpisać przed głosowaniami… A jeżeli nie, to dokument do pana premiera podpisuję tuż po głosowaniach. Dzisiaj uruchomione są procedury. Mamy nadzieję, że w dniu jutrzejszym rozporządzenie czy skutki tego rozporządzenia zostaną wycofane. Może tak bardziej precyzyjnie.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MinisterinfrastrukturyAndrzejAdamczyk">Jeszcze raz informacja do wszystkich tych, którzy planowali wyloty w najbliższych dniach, którzy planowali korzystanie z transportu lotniczego – transport lotniczy w Polsce w najbliższych dniach, w najbliższych tygodniach jest niezaburzony. Ufam i jestem przekonany, że w najbliższych miesiącach i w najbliższych latach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Panie ministrze, bardzo dziękuję. Dziękuję oczywiście dwóm stronom. Ale do pana chciałbym też osobiście zaapelować, aby pan mimo wszystko wykazał się większym zainteresowaniem tym, co działo się w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Bo my dzisiaj nie powinniśmy w ogóle tutaj siedzieć. To dobrze, że osiągnęliśmy sukces. Naprawdę wszyscy robiliśmy wszystko, żeby doszło do porozumienia, chociaż czasami temperatura emocji była bardzo wysoka. Ale odnoszę wrażenie, że strona społeczna informowała od ponad dwóch lat, my również na posiedzeniach Komisji Infrastruktury, że źle się dzieje. Dobrze, że został odwołany prezes. Ale proszę pana osobiście, żeby pan również bardziej zainteresował się tym, co się dzieje, żeby już nigdy więcej do tego po prostu nie dochodziło.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Proszę państwa, ponieważ za kilka minut mamy głosowania, a są z nami parlamentarzyści, którzy również byli na tych posiedzeniach Komisji w ostatnich tygodniach, to poprosiłbym każdego z posłów o naprawdę kilka zdań. Jeśli będą pytania, to oczywiście. Jeśli nie zdążylibyśmy, to poprosimy strony o odpowiedź na piśmie, tak żebyśmy mogli zdążyć na głosowania.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Jako pierwszego poproszę pana posła Macieja Laska. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMaciejLasek">Bardzo dziękuje. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panie ministrze, panie prezesie, szanowni państwo, drodzy koledzy ze związków, chciałem wszystkim bardzo podziękować. To był naprawdę bardzo trudny czas. Rozmawialiśmy o tym od wielu, wielu miesięcy. Pamiętam nasze rozmowy. Pamiętam wasze obawy. Cieszę się, że chociaż tak późno, że było tyle emocji z tym związanych, że tak wiele osób bało się o to, czy będą mogli polecieć w najbliższym czasie, udało się osiągnąć porozumienie. Wiem, że nie było łatwo. Wiem, że obie strony dołożyły wszelkich starań. Pani prezes, bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełMaciejLasek">Mam tylko jeden apel, bo w ostatnim czasie już dochodziło do opóźnień związanych z brakiem kontrolerów albo generalnie z brakiem możliwości zapewnienia służby ruchu lotniczego. Bardzo prosiłbym o odpowiedź zarówno pana prezesa Piotra Samsona, jak i panią prezes, bo państwo to najlepiej wiecie, ile czasu potrzeba wam do tego, żeby jak najszybciej wrócić do ruchu bez żadnych ograniczeń, bez żadnych opóźnień. Oczywiście jakby można było powiadomić naszą podkomisję na piśmie, bylibyśmy zdecydowanie bardziej spokojni. Jeszcze raz bardzo państwu dziękuję za całą waszą pracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Pan minister Polaczek, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyPolaczek">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, panie i panowie, chciałbym też wyrazić satysfakcję z tego porozumienia, które jeden z moich przedmówców określił mianem rozejmu. To jest porozumienie, które oczywiście wymaga dalszych uszczegółowień i negocjacji. Myślę, że w duchu merytorycznym, wzajemnej kompetencji po stronie kierownictwa PAŻP i po stronie społecznej takie docelowe rozwiązanie zostanie osiągnięte.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełJerzyPolaczek">Natomiast w związku z tym, że skutki tego porozumienia – rozejmu – są rozciągnięte na 2 miesiące i 10 dni, to mam pytanie. Co to oznacza dla systemu rezerwacyjnego biletów na dłuższy okres, poza horyzont 10 lipca? Jak się mają do tego odnieść linie lotnicze i czarterowe, jak się ma do tego odnieść narodowy przewoźnik, jakim jest PLL LOT?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełJerzyPolaczek">Drugie pytanie. Jak rozumiem, kwestie płacowe były też elementem tych negocjacji poza częścią dotyczącą zarządzania bezpieczeństwem ruchu. W jaki sposób ewentualne wstępne uzgodnienia finansowe, jakie były dokonane, a nie sfinalizowane dzisiaj, wpływają potencjalnie na cenę biletów z tytułu podwyższenia opłaty nawigacyjnej? Jaki jest łącznie udział płac w tych wpływach, jakie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uzyskuje z tytułu opłat nawigacyjnych? To jest kwota ok. 1 mld zł. Jak ewentualnie w ramach państwa negocjacji będzie kształtowała się kwota udziału płac we wpływach z tytułu opłat nawigacyjnych, jakie osiąga Polska Agencja Żeglugi Powietrznej? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Pan poseł Suchoń, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, panie ministrze, państwo prezesi, wielce szanowna strono społeczna, szanowni państwo, Polska dzisiaj oddycha z ulgą. Myślę, że to jest ulga i tych, którzy widzą w lotach kwestię wypoczynku, i tych, którzy widzą i potrzebują lotów do celów gospodarczych, ale i ze względu na bezpieczeństwo Polski.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełMirosławSuchoń">Chcę podziękować stronie społecznej. Chcę podziękować stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, państwu przewodniczącym, pani prezes. Chcę podziękować panu ministrowi za to, że wiem, że cały czas był w kontakcie, cały czas sprzyjał temu porozumieniu. Myślę, że to jest wielki dzień, który pokazuje, że nawet trudne rozmowy prowadzone w trudnych warunkach mogą zakończyć się podpisaniem porozumienia. Naprawdę proszę czuć wdzięczność z naszej strony, ale jestem przekonany, że także ze strony społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełMirosławSuchoń">Szanowni państwo, to porozumienie, jak powiedział pan przewodniczący, jest pewnego rodzaju punktem wyjścia. Chcę tutaj, także w imieniu Komisji, zagwarantować, że będziemy monitorować, przypatrywać się temu, jak to porozumienie jest realizowane. Harmonogram, który został przedstawiony do 10 lipca, będzie wymagał pracy również od Komisji. Będziemy się spotykać. Jeżeli wcześniej nie będzie potrzeby, to najbliższe spotkanie Komisji, poświęcone weryfikacji i obserwacji tego porozumienia i temu, jak ono jest realizowane, będzie za miesiąc. Już dzisiaj myślę, że w imieniu pana przewodniczącego i całej Komisji możemy zaprosić na to posiedzenie. Będziemy wtedy z pewnością rozmawiać o tym, co zrobić i jak to jest realizowane.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełMirosławSuchoń">Szanowni państwo, pewnie pojawi się wiele pytań, natomiast dzisiaj najważniejsza informacja jest taka, że 1 maja nie będzie lotniczego paraliżu Polski. Za to jeszcze raz chcę bardzo serdecznie podziękować.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Na koniec pana poseł Wiesław Szczepański, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełWiesławSzczepański">Panie ministrze, panie przewodniczący, pani prezes, szanowni państwo, wygranymi są nie państwo związkowcy i nie PAŻP, ale przede wszystkim pasażerowie, bo oni czekali na to, co rzeczywiście stanie się po 1 maja. Chciałem wszystkim państwu podziękować za ten kompromis. Zarówno stronie rządowej, panu ministrowi, jak i stronie związkowej, która postanowiła jednak na ten okres urlopowy powiedzieć pasażerom: „Nie martwcie się, będziecie mogli podróżować”. Bo mielibyśmy sytuację – jak się wypowiedziałem – dworca kolejowego, który byłby zamykany na noc, dlatego, że nie ma możliwości lotu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełWiesławSzczepański">Panie ministrze, i tu nie odnoszę do pana, PAŻP ma jakiś problem i zawsze kłopoty z kierownictwem. Mam nadzieję, że teraz kiedy będzie pani prezes – kobieta łagodzi obyczaje – będzie lepiej. Przypominam sobie, jak kilkanaście lat temu, w 2010 r., musiałem wnosić przeciwko prezesowi PAŻP postępowanie do prokuratury. Państwo pamiętacie, ci starsi, że wtedy mieliśmy też bardzo zły raport NIK. Wtedy zarzucano firmie nepotyzm, również chodziło o kwestie działalności prezesów. Mam nadzieję, że teraz pani prezes, będąc na tym stanowisku, rzeczywiście poprowadzi tę firmę tak, żeby nie było tych kłopotów i żeby jednak zarząd firmy nie był tym złym, a był tym dobrym, bo to jest najważniejsze.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełWiesławSzczepański">A państwu życzę, aby ten kompromis dziś zawarty był już kompromisem, który za 2 miesiące i 10 dni państwo potwierdzicie, i nie będzie kolejnego problemu z pasażerami, czego sobie i wszystkim życzymy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MinisterinfrastrukturyAndrzejAdamczyk">Jeżeli można, krótko…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Za chwilkę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Chcę pana posła utwierdzić w przekonaniu, że jesteśmy też po to, żeby patrzeć na ręce tym, którzy rządzą w PAŻP. Nie jest tak, że poprzedni prezes odszedł i zamykamy sprawę. Raport Najwyższej Izby Kontroli mówi o tym, że poprzedni prezes wypłacił sobie niezgodnie z prawem pół miliona zł, zarabiając naprawdę bardzo dużo. Ta sprawa musi zostać rozliczona. Trzymam pana ministra za słowo. Raport NIK będzie przedmiotem posiedzenia tej podkomisji bądź w ogóle Komisji Infrastruktury, żebyśmy mogli się z tym zaznajomić. Dużo złego stało się w PAŻP. Nie chodzi tylko i wyłącznie…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełWiesławSzczepański">Mówiłem, że PAŻP nie ma szczęścia do prezesów. Cofnąłem się nawet do 2010 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Miejmy nadzieję, że to się zmieni. PAŻP naprawdę zasługuje – i pasażerowie, i my wszyscy – na to, żeby ta instytucja była bardzo dobrze zarządzana, żeby nie dochodziło wręcz do patologii, bo tak można by powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Pan minister Polaczek zadał pytania pani prezes PAŻP i prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ale wcześniej pan minister chciał ad vocem. Panie ministrze, tylko prośba, żeby pan to zrobił szybko, krótko i merytorycznie na temat. Chodzi o to, żeby państwo zdążyli jeszcze się wypowiedzieć. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MinisterinfrastrukturyAndrzejAdamczyk">Chcę odnieść się do słów pana posła Wiesława Szczepańskiego, do słów pana ministra Polaczka. Od zawsze byliśmy związani z Komisją Infrastruktury, od 2005 r. – z podkomisją do spraw lotnictwa. Potwierdzam słowa pana posła Szczepańskiego. Przez poprzednie lata i dużo wcześniej zawsze był problem z zarządzaniem, z kierownictwem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Zazwyczaj protesty powodowały różne zmiany. Ta instytucja dzisiaj musi być instytucją silną – swoim szefostwem i dobrą ekipą kontrolerów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Pan prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego – czy chciałby w tej chwili, czy na piśmie? Na piśmie. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Czy pani prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – teraz czy na piśmie? Na piśmie. Tak zrozumiałem. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Szanowni państwo, zanim zamkniemy, to jeszcze chwilka. Chciałbym poprosić o wyniki głosowania, żebyśmy mogli stwierdzić kworum, choć patrząc po liczbie posłów na sali…</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Czy możemy poprosić o wyniki? Bardzo dziękuję. W głosowaniu sprawdzającym kworum wzięło udział 9 posłów. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Niestety, za chwilę mamy głosowania. Pozwólcie państwo, że już wyjątkowo nie będę dopuszczał w tej chwili do zabrania głosu. Ale obiecuję, że w niedługim czasie będzie kolejne posiedzenie podkomisji, już na spokojnie, żebyśmy mogli podyskutować o tej sytuacji, państwa również zaproszę. Tylko dlatego, że po prostu mamy za chwilę głosowania i nie możemy się spóźnić.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Chcę jeszcze raz państwu bardzo podziękować za to zaangażowanie, za to, co jednak udało się osiągnąć. Zrobiliśmy wielką rzecz. Uspokoiliśmy dzisiaj pasażerów – to jest rzecz najważniejsza. Zadbaliśmy też o bezpieczeństwo. Rozumiem, że single person operation, czyli pojedyncza obsada na wieżach – ten pomysł i ten projekt przepadł? Będziemy mogli czuć się bezpiecznie, bo obsada będzie dwuosobowa, tak? Zgadza się.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PrzewodniczącyposełDariuszJoński">Bardzo dziękuję państwu za udział w dzisiejszym posiedzeniu. Życzę dobrej majówki. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>