text_structure.xml 41.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dzień dobry. Witam serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam panie i panów posłów, witam zaproszonych gości, witam pana ministra wraz ze współpracownikami.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2540).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam iż Komisja wyraziła zgodę na upoważnienie Biura Legislacyjnego do dokonywania oczywistych zmian. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany pierwszej w art. 1? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany drugiej w art. 2?</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany trzeciej? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany czwartej? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany piątej? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany szóstej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Tak, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, to jest poprawka, która zmierza do usunięcia nadmiarowych regulacji z projektu. Proponujemy skreślenie pkt 6, a w konsekwencji wielu punktów i artykułów w całej ustawie. Zgodnie z przyjętą zasadą, jeżeli chodzi o transpozycję prawa europejskiego, przepisy, które są przyjmowane, powinny dotyczyć wyłącznie niezbędnego minimum, które jest proponowane przez Wspólnotę Europejską. Natomiast po przeanalizowaniu projektu i po konsultacjach ze stroną społeczną okazało się, że projekt, który zawiera przepisy na 40 stronach, gdyby był sporządzony wyłącznie w odniesieniu do tekstu dyrektyw, zawierałby 8 stron konkretnych przepisów. W związku z tym składam taką poprawkę na ręce pana przewodniczącego. Uważamy, że jeżeli rząd powołuje się na konieczność transpozycji przepisów i mówi nam wszystkim, że ta ustawa służy tej transpozycji, no to jest w tym dużo nieprzejrzystości, dużo braku zwykłej uczciwości, ponieważ przepisy, jeżeli jest taki komunikat, że dotyczą wyłącznie kwestii europejskich, to powinny się do tego ograniczać. Tutaj tak nie jest, ta ustawa wychodzi znacząco poza dyrektywę. W związku z tym składam na ręce pana przewodniczącego taką poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełMirosławSuchoń">Wyjaśnię, że począwszy od pkt 6 w art. 1 proponujemy w konsekwencji skreślić pkt 7–8, 10 do 14, 19, 21 do 23; w pkt 9 skreślić lit. a i b; w pkt 15 dodawany art. 83h do 83o, zmienić brzmienie pkt 16 w art. 1, podobnie zmienić brzmienie pkt 18 w art. 1, podobnie pkt 20, skreślić art. 2 do 8, 10 do 19, art. 23, 24 oraz 26 i 27. Natomiast art. 9, 21, 25 i 28 nadać brzmienie, które będzie odnosiło się do dyrektywy. Bardzo proszę o przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełPiotrKról">Szanowni państwo, w związku z tym, że to jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMirosławSuchoń">I to jest poprawka składana wspólnie. To jest poprawka, propozycja, którą zgłosiła strona społeczna. Polska2050 – Koalicja Obywatelska wspólnie składają taką poprawkę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełPiotrKról">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#Głoszsali">Kto prowadzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełPiotrKról">Szanowni państwo, jeżeli pozwolicie, bo jak wiecie nasz przewodniczący jest osobą niezwykle energiczną i lubi w dobrym, męskim tempie prowadzić Komisję, no i przeoczyliśmy, bym powiedział, z formalnego punktu widzenia, że jako przewodniczący podkomisji powinienem powiedzieć państwu parę słów o pracy podkomisji. Korzystając z okazji, że pan przewodniczący w tej chwili musiał na chwilę wyjść, przez chwilę staniemy przy tym punkcie, przy tej poprawce i potem oddam głos legislatorom, natomiast chciałbym Wysokiej Komisji chociaż w dwóch zdaniach powiedzieć jak wyglądały prace w podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełPiotrKról">Otóż 29 września podkomisja ukonstytuowała się i, jak państwo zapewne zauważyli, na naszym pierwszym posiedzeniu Komisji była bardzo duża ilość gości i ekspertów, którzy byli zainteresowani tym projektem. W związku z tym, że Komisja podjęła decyzję o powołaniu podkomisji, część z naszych gości, którzy chcieli zabrać głos, czy w pracach nad tą ustawą, mogła czuć się zawiedziona, dlatego będąc wybranym przewodniczącym podkomisji podjąłem decyzję, że wszyscy goście, którzy brali udział, czy przyjechali na pierwsze posiedzenie, na którym podjęliśmy decyzję o tym, że jednak będziemy pracować w podkomisji, i zaprosiłem wszystkich na pierwsze posiedzenie podkomisji. Odbyliśmy dwa posiedzenia, 4 października i 6 października. Pierwsze posiedzenie 4 października poświęciłem w całości na to, żeby każdy ekspert, który był zainteresowany tą ustawą, mógł jej wysłuchać, a jednocześnie, żeby rząd mógł się zapoznać z uwagami, wnioskami i potencjalnymi poprawkami. Potem – i to mogę przyjąć i przekazać Wysokiej Komisji z satysfakcją – gros tych uwag, które eksperci do tego projektu…</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełPiotrKról">Czy mogę prosić o cieszę? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełPiotrKról">Gros uwag, które przedstawili eksperci na pierwszym posiedzeniu podkomisji, rząd w dużej mierze przyjął. Tekst, który w tej chwili znajduje się przed państwem, podkomisja przyjęła 6 października. Uprzejmie prosimy Wysoką Komisję o to, żeby go przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełPiotrKról">Panie przewodniczący, wykorzystałem chwilkę do tego, żeby w imieniu podkomisji przedstawić chociaż krótkie sprawozdanie. Teraz oczywiście oddaję głos panu przewodniczącemu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki zgłoszonej przez pana posła Suchonia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafałWeber">Panie przewodniczący, stanowisko rządu do tej poprawki jest stanowiskiem negatywnym. Otóż, szanowni państwo, pan poseł składa poprawkę przy okazji ust. 6, uważając że jest on niezgodny z dyrektywą, a ust. 6 jest związany z przekazywaniem informacji o badaniu technicznym do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Szanowni państwo, gwoli ścisłości cytuję dyrektywę, w tym zakresie, dokładnie art. 8 o tytule „Świadectwo zdatności do ruchu drogowego” art. 8 pkt 7, i tu cytuję: „Państwo członkowskie zapewnia, aby wyniki badania zdatności do ruchu drogowego były niezwłocznie przekazywane lub udostępniane droga elektroniczną organowi odpowiedzialnemu za rejestrację pojazdu. Powiadomienie to zawiera informacje zawarte w świadectwie zdatności do ruchu drogowego.” To jest jeden z wielu przykładów, że ustawa wprost implementuje prawo unijne, implementuje dyrektywę, którą musimy wdrożyć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Panie pośle, dyskusja odbyła się na podkomisji. Był głos za, był głos przeciw. Przystępujemy do rozpatrzenia… Przystępujemy do rozpatrzenia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Panie przewodniczący, ale pan minister wprowadził Wysoką Komisję w błąd. Dzisiaj te dane są przekazywane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Panie pośle, nie udzieliłem panu głosu. Jest głos za, jest głos przeciw. Komisja rozstrzygnie. Ta dyskusja toczyła się na podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#Głoszsali">Tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki zgłoszonej przez pana posła Suchonia.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję serdecznie. Poproszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Głosowało 29 posłów. Za było 13, przeciw – 16, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany siódmej są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany ósmej? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany dziewiątej? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany 10.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#Głoszsali">Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Jest. Proszę bardzo. Pan poseł Suchoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełMirosławSuchoń">W zmianie 10. jest mowa o kosztach dotyczących ponownego przeprowadzenia badania. To już wskazywaliśmy w trakcie posiedzenia podkomisji, że wysokość związana z kosztami ponownego badania, wysokość tych kosztów nie może być wyższa niż wysokość opłaty za przeprowadzenie badania technicznego. Pojęcie, które jest zaproponowane w ustawie, jest niezwykle szerokie, w związku z tym biorąc pod uwagę konieczność precyzyjnego formułowania przepisów i nienarażania na obciążenia stacji kontroli pojazdów – bo przypomnę, to może wiązać się z przedstawieniem z sufitu, za przeproszeniem, wyjętych kosztów tego badania dodatkowego – proponujemy, aby dookreślić, że suma kosztów tego badania nie może być wyższa niż wysokość opłaty za przeprowadzenie badania technicznego. Bardzo proszę o przyjęcie tej poprawki. To jest również postulat strony społecznej, który był prezentowany na wielu etapach procesu legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Stanowisko rządu negatywne. I proszę, aby więcej szczegółów przekazała pani dyrektor Renata Rychter.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Ale myślę, że ta dyskusja się toczyła, więc rozstrzygajmy po prostu konkretne poprawki…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Nie chcemy, panie przewodniczący, żeby argumentacja padała tylko i wyłącznie z jednej strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dobrze. Proszę bardzo o uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DyrektorDepartamentuTransportuDrogowegoMIRenataRychter">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, krótko. Tak naprawdę kwestie dotyczące odpowiedzialności za pokrywanie konkretnych kosztów określają przepisy prawa materialnego. Art. 83 w ust. 1 wskazuje wyraźnie, że właściciel pojazdu ponosi konkretne opłaty za badanie techniczne. Mamy tutaj do czynienia z ponownym badaniem technicznym, a zatem właściciel pojazdu nie poniesie żadnych innych opłat niż te, które są wymagane w art. 83 ust. 1. Natomiast artykuł, który jest kwestionowany, dokładnie ust. 9, który mówi o kosztach ponoszonych przez właściciela stacji kontroli pojazdów, dotyczy sytuacji… specjalnie nazwaliśmy to koszty, ażeby nie dochodziło do sytuacji, że właściciel stacji kontroli pojazdów musi sam uiszczać opłatę za badanie techniczne wpłacając sobie samemu na swój rachunek i jeszcze odprowadzając od tego podatek VAT i zaliczki na podatek dochodowy CIT i PIT. W związku z czym nazwaliśmy to koszty, ale naturalnym jest, że będą to koszty związane z zatrudnieniem diagnosty, z ponoszeniem kosztów związanych z bieżącym utrzymanie prowadzonej stacji kontroli pojazdów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki zgłoszonej przez pana posła Suchonia.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję serdecznie. Poproszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Głosowało 30 posłów. Za było 14, przeciw – 16, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany 11. są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany 12.? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany 13.? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany 14.? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany 15.? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#LegislatorŁukaszGrabarczyk">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#LegislatorŁukaszGrabarczyk">Zmiana 15. jest dosyć obszerna. Biuro Legislacyjne chciałoby zgłosić uwagę do art. 83k ust. 15. Proszę zauważyć, że tu jest mowa o tym, że: „Nie wszczyna się postępowania o cofnięciu uprawnień (…) a wszczęte umarza, jeśli od dnia popełnienia rażącego naruszenia albo ujawnienia rażącego naruszenia…”. Proponujemy tutaj doprecyzować, aby przepis brzmiał: „jeżeli od dnia popełnienia rażącego naruszenia przepisów dotyczących badań technicznych albo ujawnienia rażącego naruszenia tych przepisów”. To jest ujednolicenie z innymi przepisami o podobnej treści.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Stanowisko rządu jest pozytywne. Zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam iż Komisja przyjmuje sugestię Biura Legislacyjnego. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany 16. są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany 17.? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany 18.? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany 19.?</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Do zmiany 20.?</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Do zmiany 21.?</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Do zmiany 22.? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Do zmiany 23.? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 2 są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-30.10" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 3.? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-30.11" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 4.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#Głoszsali">Legislator się zgłasza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Biuro Legislacyjne. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#LegislatorŁukaszGrabarczyk">Tutaj również poprosimy o doprecyzowanie. Uwaga dotyczy zarówno ust. 1a jak i ust. 1d. Proszę zauważyć, że tu jest mowa o opłatach za uczestnictwo w seminariach, o których mowa w art. 83e ust. 4 pkt 2. Wydaje nam się, że właściwszym byłoby formułowanie odesłania do seminariów, o których mowa w art. 83e ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym prowadzonych przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Tak jak powiedziałem, to dotyczy zarówno ust. 1a, jak i 1d.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam iż Komisja również akceptuje tę sugestię. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 5 są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 6? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 7? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 8? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przepraszam, pani poseł Paluch, jeśli chcecie porozmawiać, to na zewnątrz, proszę.</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 9? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 10? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 11? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 12? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.10" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 13? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.11" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 14? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.12" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 15? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-36.13" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 16? Proszę Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#LegislatorŁukaszGrabarczyk">Jeśli chodzi o art. 16 ust. 1, tutaj zwracamy uwagę na pewne wątpliwości interpretacyjne w zakresie pkt 1, który dotyczy postępowań w sprawie cofnięcia uprawnień wszczętych niezakończonych do dnia wejścia w życie ustawy. Taka treść przepisów sugerowałaby, że dotyczy to również tych postępowań, które zostaną wszczęte samego dnia, w którym ustawa wejdzie w życie. Po konsultacjach z wnioskodawcami proponujemy zmianę treści ust. 1 obu punktów. Pozwolę sobie odczytać jak by to brzmiało: „Do postępowań w sprawie cofnięcia uprawnień diagnostom: 1) wszczętych niezakończonych przez starostę przed dniem wejścia w życie ustawy, 2) prowadzonych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy – w przypadku diagnostów, którzy wykonują badania techniczne na podstawie uprawnień wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy”. Prosimy jeszcze ewentualnie wnioskodawców, stronę rządową, o odniesienie się do naszej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Potwierdzamy. Stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam iż Komisja również to akceptuje. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy są uwagi do art. 17? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 18? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 19? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Do art. 20?</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Do art. 21? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 22? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 23? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 24? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-40.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 25? Proszę bardzo, pan poseł Suchoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Po art. 25…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Proszę, pan poseł Suchoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Panie przewodniczący, po art. 25 proponuję dodać art. 25a, 25b, 25c. Są to propozycje wnioskowane przez stronę społeczną i zmierzają do tego, aby chronić przed likwidacją pojazdy, które nie osiągają wieku wymaganego przepisami, a z punktu widzenia wartości historycznej warto je zachować jako na przykład okazy muzealne. Dotyczy to choćby prototypów pojazdów, na przykład pojazdów elektrycznych, takich pojazdów, które woziły ważne osobistości z życia publicznego. Tego typu zbiory są niezwykle ważne z punktu widzenia ich wartości historycznej, świadectwa czasów, więc bardzo bym prosił, panie przewodniczący, o to, aby pan był uprzejmy dopuścić może do głosu przedstawiciela strony społecznej Stowarzyszenia CAAR, pojazdów historycznych, który uzasadniłby krótko tę poprawkę od strony praktycznej. A ja przekazuję poprawkę na ręce pana przewodniczącego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Pan już to uzasadniał. Jak strona społeczna się zgłosi, to udzielę głosu. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#CzłonekStowarzyszeniaClubAntycznychAutomobiliiRajdówCAARPiotrPszczółkowski">Piotr Pszczółkowski Stowarzyszenie CAAR Club Antycznych Automobili i Rajdów.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#CzłonekStowarzyszeniaClubAntycznychAutomobiliiRajdówCAARPiotrPszczółkowski">Przedstawiona tutaj propozycja ma dla naszego środowiska bardzo istotne znaczenie, ponieważ przy zmianie definicji pojazdu zabytkowego poruszone są poza tym trzy inne ustawy, mianowicie ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. Dotyczy to szczególnie pojazdów ciężkich, a za pojazdy ciężkie, czyli powyżej 3,5 t trzeba płacić podatek od środków transportowych. W takim przypadku, jeżeli dany pojazd byłby eksponatem muzealnym, też za taki pojazd, jeżeli byśmy nie uwzględnili zmiany w tych przepisach przejściowych i końcowych dotyczących ustawy o opłatach i opłatach lokalnych, że pojazdy muzealne są wyłączone, to musielibyśmy po prostu płacić, każde muzeum. Jeżeli dany pojazd nie miałby 30 lat, nawet jeżeli byłby super cennym pojazdem, na przykład Papa Mobile, trzeba byłoby za taki pojazd bezwzględnie płacić podatek od środków transportowych, jeżeli ważyłby powyżej 3,5 t, czy też brał udział w bardzo ważnych uroczystościach. Poza tym za taki pojazd, jeżeli ten pojazd nie miałby lat 30 – a jeżeli nie miałby opinii rzeczoznawcy samochodowego, to wtedy lat 25 – to za taki pojazd trzeba byłoby płacić również OC, i to obojętne, nawet mógłby być to tzw. pojazd lekki. Znane nam są rzeczywiście muzea, w których pewna ilość takich pojazdów jest i jeśli byśmy nie uwzględnili tej zmiany w ustawie o ubezpieczeniach, obowiązkowym ubezpieczeniowym funduszu gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, to za takie pojazdy też trzeba byłoby płacić OC. Chociażby na przykład z ostatniej pielgrzymki papieża Franciszka ten pojazd, jeśli by się znalazł w muzeum, to niestety, jeśli byśmy tej zmiany, która jest proponowana, nie uwzględnili, trzeba byłoby płacić OC. Dlatego właśnie proponujemy uwzględnienie tych zmian.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#CzłonekStowarzyszeniaClubAntycznychAutomobiliiRajdówCAARPiotrPszczółkowski">Jeszcze może taka trzecia kwestia. Gdyby tak się zdarzyło, że taki pojazd znalazłby się w punkcie recyklingu, który jest licencjonowany, też nie można by takiego pojazdu odzyskać. W innym przypadku w takim zakresie dla pojazdów muzealnych, jeżeli uwzględnimy poprawki, pozostanie ten stan, który jest obecnie, czyli nie trzeba będzie płacić opłaty OC, nie trzeba będzie płacić podatków i opłat lokalnych, czyli od środków transportowych, a także kwestia, gdyby taki pojazd znalazł się w licencjonowanym punkcie złomu, też taki pojazd będzie wyjątkowo można tutaj odzyskać. I bardzo prosimy, żeby niezależnie od przedstawianych poglądów, o życzliwe spojrzenie na tę poprawkę i jej uwzględnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#CzłonekStowarzyszeniaClubAntycznychAutomobiliiRajdówCAARPiotrPszczółkowski">Serdecznie dziękuję za wysłuchanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, ten temat był omawiany na posiedzeniu podkomisji. Poseł wnioskodawca tej poprawki składał ją z pełną świadomością, że jest to poza przedłożenie – i w tym obszarze dyskusja również się toczyła – natomiast ja zobowiązałem się, i tego zobowiązania dotrzymałem, że temat zostanie skierowany – bo mówimy o zabytkach i o podatkach – odpowiednio do ministra kultury i dziedzictwa narodowego, a także do ministra finansów. W obecnym tygodniu podpisałem pismo opisujące ten problem właśnie do tych dwóch resortów, żeby może przy innej okazji, przy innych aktach prawnych, przy okazji legislacji nad innymi projektami ustaw pokierować ten temat w odpowiedni sposób. Natomiast jeszcze raz powtarzam, ta poprawka wychodzi poza to przedłożenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#SekretarzstanuwMIRafałWeber">Dlatego stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przystępujemy do rozpatrzenia tej poprawki. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Poproszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Głosowało 31 posłów. Za było 15, przeciw – 16, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 26 zmiana pierwsza. Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do zmiany drugiej są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-52.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 27 są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-52.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 28? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-52.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Czy do art. 29? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-52.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Na tym rozpatrzyliśmy wszystkie artykuły wraz z poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-52.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Poddaję pod głosowanie wniosek o uchwalenie przez Sejm projektu ustawy wraz z przyjętymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-52.10" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Kto z pań i panów posłów jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję serdecznie. Poproszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-52.11" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Głosowało 32 posłów. Za było 16, przeciw – 16, nikt się nie wstrzymał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#Głoszsali">Nie przeszła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Komisja negatywnie zaopiniowała projekt ustawy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#LegislatorŁukaszGrabarczyk">Nie, nie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#Głoszsali">Negatywnie, czy nie rozstrzygnęła, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Biuro Legislacyjne, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#LegislatorŁukaszGrabarczyk">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#LegislatorŁukaszGrabarczyk">Jak rozumiem, pod głosowanie został poddany wniosek o przyjęcie sprawozdania w tekście wraz z poprawkami. Wniosek taki nie uzyskał większości, w głosowaniu padł remis, w związku z tym nie oznacza to automatycznego wniosku o odrzucenie projektu ustawy, który byłby skierowany na drugie czytanie. Jeżeli decyzją Komisji byłoby skierowanie na drugie czytanie wniosku o odrzucenie projektu, to taki wniosek powinien zostać zgłoszony i ewentualnie uzyskać wtedy akceptację Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Panie mecenasie, użyłem sformułowania „Poddaję pod głosowanie wniosek o uchwalenie przez Sejm projektu ustawy”…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#Głoszsali">Przez Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przez Komisję. Znaczy wniosek… Nie było większości dla tego sformułowania, czyli negatywnie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełJerzyPolaczek">Panie przewodniczący, panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełJerzyPolaczek">Proszę o 10 minut przerwy w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Ogłaszam przerwę do godziny 11.13.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Szanowni państwo, proszę o zajmowanie miejsc. Prosiłbym o zamknięcie drzwi, bo akustyka w tej sali jest fatalna.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Szanowni państwo, w związku z tym, iż sprawozdanie nie uzyskało akceptacji, składam wniosek o ponowne skierowanie projektu ustawy do podkomisji celem rozpatrzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PosełJerzyPolaczek">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość chcę złożyć oświadczenie, iż będziemy głosować przeciwko temu wnioskowi pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">No nie potrzeba takiego oświadczenia. Wystarczają wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Proszę o wyświetlenie pulpitu do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Kto z pań, panów posłów jest za przyjęciem tego wniosku? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję serdecznie. Poproszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Głosowało 36 posłów. Za było 18, przeciw – 18, nikt się nie wstrzymał. Wniosek nie uzyskał większości.</u>
          <u xml:id="u-67.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">W związku z powyższym składam wniosek o odrzucenie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PosełJerzyPolaczek">Głosujemy przeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#Głoszsali">Dobra, no kończymy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Proszę o wyświetlenie pulpitu do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełHannaGillPiątek">Panie przewodniczący, o odrzucenie odrzucenia, wtedy wygramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie projektu ustawy? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję serdecznie. Poproszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Głosowało 36 posłów. Za było 18, przeciw – 18, nikt się nie wstrzymał. Wniosek nie uzyskał akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Proszę bardzo, pan poseł Polaczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełJerzyPolaczek">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość wnoszę o przerwę do godziny 12.00.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#Głoszsali">Nie. Wniosek przeciwny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Przystępujemy do głosowania tego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#Głoszsali">Tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tego wniosku? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Głosowało 19 posłów. Za było… Głosowało 36 posłów. Za było 19, przeciw – 17, nikt się nie wstrzymał. Wniosek uzyskał akceptację. Do której godziny była sformułowana przerwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#Głoszsali">Do 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Do 12.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Dzień dobry. Wznawiam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-79.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Prosiłbym Biuro Legislacyjne o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#LegislatorŁukaszGrabarczyk">Tak, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#LegislatorŁukaszGrabarczyk">Szanowni państwo, rzeczywiście tuż przed przerwą miało miejsce pewne zamieszanie w związku z uzyskiwaniem, a właściwie nieuzyskiwaniem większości kolejnych wniosków stawianych pod głosowanie. Chcielibyśmy zauważyć, że w pewnym momencie padł wniosek o ponowne skierowanie projektu do podkomisji. W głosowaniu padł remis: 18 głosów za, 18 – przeciw. Zgodnie z art. 163a Regulaminu Sejmu o wniosku, jako wniosku o charakterze proceduralnym, w przypadku uzyskania równej liczby głosów o przyjęciu albo odrzuceniu uchwały w tej sprawie rozstrzyga głos przewodniczącego obrad. Innymi słowy, jeżeli w głosowaniu, w którym padł remis 18:18, pan przewodniczący głosował za skierowaniem projektu do podkomisji, to formalnie taki projekt został ponownie skierowany do podkomisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Niniejszym stwierdzam, iż projekt ustawy wraca do podkomisji. Na tym wyczerpaliśmy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PosełPiotrKról">Ja mam… Przepraszam, bo sytuacja jest, powiedziałbym, nowa. Ja bym chciał, jako przewodniczący podkomisji, dowiedzieć się… Czy mogę coś powiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#Głoszsali">Proszę.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#Głoszsali">Musisz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PosełPiotrKról">Bo nie wiem, czy Wysoka Komisja odnotowała, że wszystkie… wypracowaliśmy sprawozdanie podkomisji i wszystkie poprawki, które zostały przez Komisję zgłoszone do sprawozdania podkomisji, zostały odrzucone, czyli krótko mówiąc sprawozdanie, które państwu przedstawiliśmy, w żaden sposób nie zmienia się po dzisiejszym posiedzeniu Komisji w stosunku do tego, na którym dzisiaj kończymy posiedzenie Komisji. W takim razie chciałbym tylko zapytać Wysoką Komisję nad czym mamy pracować, bo z logicznego punktu widzenia oczywiście możemy zwołać ponowne posiedzenie podkomisji, ale ponownie poddamy pod głosowanie to sprawozdanie, które państwu przedstawiliśmy, bo państwo nie mieliście do niego żadnych poprawek. Mówię tylko, żebyśmy byli świadomi tego w jakim jesteśmy punkcie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Wierzę w inwencję twórczą pana przewodniczącego podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełOlszewski">Na tym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>