text_structure.xml
51.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju. Witam wszystkich członków Komisji oraz naszych gości. Stwierdzam kworum. Przypominam gościom, którzy będą chcieli zabrać głos, że najpierw należy przyłożyć pastylkę z lewej strony mikrofonu, a następnie wcisnąć przycisk, aby uruchomić mikrofon. W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2023 (druk 2653) w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Część 20 – Gospodarka, część 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 44, 55 i 56 oraz z punktami 3–8 porządku dziennego. O zreferowanie tych części budżetowych poproszę panią Kamilę Król, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Proszę bardzo, pani Król.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKról">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałabym przedstawić informację na temat projektu budżetu części 20 – Gospodarka, na rok 2023, w zakresie budżetu państwa, jak również budżetu środków europejskich.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKról">Jeśli chodzi o dochody budżetowe, w części 20 zaplanowano w wysokości 44 634 tys. zł i wynikają one między innymi z następujących tytułów. Wpłata części zysku przez Urząd Dozoru Technicznego przewidywana jest w wysokości 20 180 tys. zł i opłaty za wydane zezwolenia na obrót hurtowy napojami alkoholowymi, tutaj przyniesie to dochody na poziomie 19 950 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKról">Jeśli chodzi o wydatki w części 20, to zaplanowane one zostały w wysokości 937 176 tys. zł. Na realizację projektów z udziałem Unii Europejskiej przeznaczonych zostanie 57 364 tys. zł, w tym finansowanie 51 304 tys. zł i współfinansowanie to 6 060 tys. zł. Jeżeli chodzi o wydatki krajowe, to wyniosą one 931 116 tys. zł i zostaną przeznaczone na następujące zadania. Pierwsze – wsparcie finansowe inwestycji, wynikające z programów wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011–2030, w wysokości 363 800 tys. zł. Po drugie – program wieloletni, udział Polski w części COSME Programu na rzecz rynku wewnętrznego, konkurencyjności przedsiębiorstw, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, dziedziny roślin, zwierząt, żywności i paszy oraz statystyk europejskich w latach 2022–2028, tutaj mamy kwotę 10 868 tys. zł. Po trzecie – są to koszty administracyjne, jak również techniczne ministerstwa i koszty obsługi merytorycznej ministra, tutaj zaplanowano 149 652 tys. zł, w tym na wynagrodzenia wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym dla pracowników ministerstwa, tutaj mamy kwotę 106 775 tys. zł, w tym wynagrodzenia projektowe jest to 9 277 tys. zł. Kolejne, czwarte – opłaty z tytułu składek do organizacji międzynarodowych, w wysokości 203 983 tys. zł. Następne – dotacja podmiotowa i celowa dla Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S. A., 75 000 tys. zł. Dotacja podmiotowa dla Polskiej Agencji Kosmicznej w wysokości 19 324 tys. zł. Dodatkowo zaplanowano kwotę w wysokości 14 000 tys. zł z przeznaczeniem na realizację celów wynikających z Polskiej Strategii Kosmicznej, chodzi tutaj o rozbudowę zdolności w obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa z wykorzystaniem technologii kosmicznych i technik satelitarnych, wzrost konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego, o zwiększenie jego udziału w obrotach europejskiego sektora kosmicznego, stworzenie sprzyjających warunków dla rozwoju sektora kosmicznego w Polsce oraz budowę kadr dla potrzeb polskiego sektora kosmicznego. Kolejne – 24 346 tys. zł to środki na utrzymanie, jak również rozwój Platformy Elektronicznego Fakturowania, Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy oraz CEIDG. Następne – 19 415 tys. zł to środki na pokrycie kosztów finansowania działalności związanej z prowadzeniem punktu konsultacyjnego REACH i CLP, realizację programu LIFE-EKOMAŁOPOLSKA, realizację zadań wynikających z postanowień Konwencji o zakazie broni chemicznej, realizację zadań wynikających… Poprawa otoczenia regulacyjnego, wsparcie udziału organizacji przedsiębiorców w pracach międzynarodowych grup bądź organizacji branżowych, warsztaty szkoleniowe dotyczące budowy i wdrażania systemu kontroli towarami strategicznymi dla krajów nie będących członkami Unii Europejskiej. Kolejne – 15 292 tys. zł zaplanowano na zadania rzecznika małych i średnich przedsiębiorców. 11 925 tys. zł to środki na pokrycie kosztów placówek zagranicznych podległych ministrowi rozwoju i technologii. Dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zaplanowano wydatki z budżetu środków krajowych w formie dotacji celowej, tutaj mamy kwotę 4 800 tys. zł z przeznaczeniem na realizację projektów wspierających rozwój przedsiębiorców, wsparcie start-upów, działania szkoleniowe, jak również edukacyjne. Zmiana poziomu finansowania w stosunku do roku 2022 wynika z wejścia w życie przepisów ustawy z 9 lutego tego roku o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, na podstawie których ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego przypisane zostały zadania w zakresie nadzoru między innymi nad Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Zgodnie z ustawą minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego przejął nadzór nad PARP z dniem 1 sierpnia tego roku. I ostatnie środki, które są w tym punkcie – na wdrażanie polityki zakupowej państwa przeznaczone zostanie 4605 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKról">Jeżeli chodzi o rezerwy celowe, na rok 2023 zabezpieczone zostały środki na dofinansowanie i realizację niektórych zadań kontynuowanych, w tym środki na odbudowę dochodu budżetu państwa, jak również zadania związane z poprawą finansów publicznych, tutaj mamy 1 135 tys. zł. Utrzymanie rezultatów niektórych projektów realizowanych przy udziale środków Unii Europejskiej, w tym systemy informatyczne, jak również środki na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych, jest to kwota 169 tys. zł. Kwota 120 000 tys. zł – na sfinansowanie zadań nałożonych ustawą o udzielaniu pomocy publicznej w celu restrukturyzacji lub ratowania przedsiębiorców. Kwota 113 380 tys. zł – środki na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania. Tutaj mamy ustanowienie stanowisk radców handlowych ds. technologicznych w wybranych polskich placówkach dyplomatycznych w ramach procedowanej polityki eksportowej, tutaj jest kwota 25 000 tys. zł. EXPO Osaka, program wieloletni, który ma na celu promocję Polski, w tym w zakresie gospodarczym. Dodatkowymi i uzupełniającymi punktami będzie promocja polskiej kultury, jak również atrakcyjności turystycznej, tutaj mamy 28 380 tys. zł. 40 000 tys. zł to Krajowy Program Kosmiczny. Trwają prace nad przygotowaniem tego programu. Polski sektor kosmiczny od kilku lat notuje dynamiczny wzrost, jest to branża wysoko technologiczna – ma charakter niszowy – która może przyczynić się do osiągnięcia podstawowego celu Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli stworzenia nowego modelu rozwoju polskiej gospodarki, który będzie oparty w większym stopniu na wiedzy, innowacjach, jak również postępie technologicznym. Kwota 20 000 tys. zł na pilotaż programu Czysta Energia – Fotowoltaika dla szpitali, tutaj też trwają jeszcze prace nad tym programem. Celem głównym jest zwiększenie produkcji energii elektrycznej przez szpitale powiatowe z własnych instalacji fotowoltaicznych na potrzeby części leczniczej szpitala lub części administracyjnej i leczniczej szpitala. Ten program będzie dedykowany szpitalom powiatowym, przez co jest uzupełnieniem obecnie już istniejących dokumentów współfinansujących rozwój OZE, w szczególności w zakresie energetyki prosumenckiej i rozproszonej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKról">W części 20 projekt ustawy budżetowej na rok 2023 obejmuje również plany finansowe. Polska Agencja Kosmiczna – zaplanowano przychody i koszty na poziomie 31 891 tys. zł. Urząd Dozoru Technicznego, który jest państwową osobą prawną – tutaj przychody zaplanowano w wysokości 588 009 tys. zł. Koszty działalności UDT pokrywane są z przychodów i zostały zaplanowane na poziomie 506 187 tys. zł, tak że wynik finansowy brutto wyniesie 81 822 tys. zł. Zweryfikowany zysk UDT w 30% przeznacza na wpłatę do budżetu. Jeszcze mamy Polskie Centrum Akredytacji z przychodami, które są zaplanowane na poziomie 29 600 tys. zł. Koszty działalności Centrum są pokrywane z przychodów i zostały zaplanowane na poziomie 29 139 tys. zł. Polskie Centrum Akredytacji w 2023 roku planuje zysk na poziomie 461 tys. zł. Jeszcze mamy Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji. Zaplanowane przychody są na poziomie 6 546 481 tys. zł. Koszty zostały zaplanowane na poziomie 2 648 341 tys. zł i na podstawie ustawy z 29 września tego roku o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022–2024 Rada Ministrów może przyjąć program rządowy udzielania przedsiębiorcom pomocy. Programy rządowe finansowane będą z Funduszu Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji. Powyższa ustawa wprowadza możliwość zaciągnięcia przez Fundusz pożyczki z budżetu państwa do wysokości 5 000 000 tys. zł z przeznaczeniem na pomoc przedsiębiorcom. Szczegółowe informacje dotyczące dochodów, jak również wydatków w części 20 zostały przedstawione w informacji przekazanej do Komisji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie wystąpienia pani minister i tych punktów porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 20 – Gospodarka, wraz z częścią 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 44, 55 i 56 oraz punktami 3–8 porządku dziennego. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Przechodzimy do punktu 9 porządku dziennego – plan finansowy agencji wykonawczych z załącznika nr 11, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. O zreferowanie tego projektu planu finansowego proszę panią Annę Świebocką, zastępcę dyrektora Departamentu Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Pani dyrektor, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Jak już dany punkt skończymy, jeżeli jest przyjęty przez Komisję, to wtedy dana grupa przedstawicieli strony rządowej może opuścić posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Proszę bardzo, przystępujemy do realizacji punktu 9. Załącznik nr 11, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuBudżetuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejJadwigaRomaszko">Jadwiga Romaszko z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. W planie finansowym ujęto przychody w wysokości 430 058 tys. zł. Źródłem tych przychodów są głównie dotacje otrzymane z budżetu państwa, w kwocie 294 187 tys. zł i one zostaną przeznaczone na realizację zadań oraz na pokrycie kosztów funkcjonowania PARP. Z tego 215 669 tys. zł na realizację projektów z udziałem środków unijnych. Może przejdę od razu do tego, że te wydatki w ramach przychodów i dotacji, to są głównie środki zaplanowane w części 34, to jest prawie 260 000 tys. zł, w tym dotacja podmiotowa na bieżącą działalność PARP – 62 850 tys. zł, 2 600 tys. zł to jest dotacja celowa na inwestycje i zakupy inwestycyjne, też w ramach działalności PARP oraz dotacja celowa w kwocie 194 224 tys. zł jest przeznaczone na finansowanie działań w ramach programu perspektywy finansowej zarówno obecnej, jak i w programach następnych, czyli w perspektywie finansowej 2021–2027. To są głównie wydatki na finansowanie w przypadku pomocy technicznej, także na finansowanie w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, następca prawny Polski Wschodniej. Następnie Program Operacyjny Inteligentny Rozwój i następca prawny tegoż programu oraz Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój i w kolejnej perspektywie, może posłużę się skrótem, FERS.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuBudżetuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejJadwigaRomaszko">Jeżeli chodzi o koszty, to te zostały w planie ujęte w kwocie 448 858 tys. zł. Główną pozycją tych kosztów będą koszty funkcjonowania samej PARP, jak i środki przekazywane innym podmiotom w ramach działań, które prowadzi PARP, beneficjentom programów. Istotną pozycją w planie finansowym są również tak zwane środki przyznane innym podmiotom. To jest kwota 3 089 773 tys. zł, to są środki głównie pochodzące z budżetu środków europejskich, bo wcześniej wspomniałam o środkach krajowych, tych, które nie są zwracane. Natomiast to są środki, które zostaną przeznaczone w szczególności na wypłaty wsparcia dla beneficjentów oraz zadania realizowane przez wykonawcę w ramach projektów pozakonkursowych. Tu główną pozycją są, tak, jak już wcześniej wspomniałam, Program Polski Wschodniej i następca tegoż programu oraz POIR i następca tego programu, w niewielkim zakresie także Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuBudżetuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejJadwigaRomaszko">Chyba jeszcze powinnam dopowiedzieć do punktu na początku, do przychodów, że w planie finansowym PARP została także ujęta kwota 37 113 tys. zł w ramach dotacji celowej w części 20 – Gospodarka. Właściwie większość tej dotacji to są środki realizowane w ramach projektów unijnych, bezpośrednio realizowanych przez PARP. Pozostałe źródła finansowania mają trochę mniejszą skalę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanuszCichoń">Szanowni przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym dopytać o te 3 mld zł, które, jak pani powiedziała, pochodzą głównie z budżetu środków europejskich. Wobec tego pytanie: z jakich jeszcze, jakie to są proporcje? I pytanie – kto tak naprawdę jest dysponentem tych pieniędzy, kto podejmuje decyzje o finansowaniu konkretnych projektów pozakonkursowych? Czy robi to PARP, czy PARP tylko przepuszcza te pieniądze przez swoją strukturę? Czy to PARP decyduje o tym, jak te pieniądze są rozdysponowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuBudżetuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejJadwigaRomaszko">Jak wspomniałam wcześniej, te środki są głównie uruchamiane w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia… Będą uruchamiane. I w ramach jego następcy. W tym przypadku PARP jest instytucją pośredniczącą, więc podejmuje decyzje, co do beneficjentów. Na przykład w ramach tych 3 mld, na Polskę Wschodnią budżet środków europejskich to jest prawie 1 200 000 tys zł, na nowy fundusz, czyli Program Fundusze Europejskie Polska Wschodnia prawie 295 000 tys. zł, w kolejności jest Program Operacyjny Inteligentny Rozwój – tu mamy środki na poziomie 943 000 tys. zł, a sam budżet środków europejskich to niecałe 902 000 tys. zł. Przy następcy prawnym POIR jest to 229 000 tys. zł, w tej części, która dotyczy budżetu środków europejskich. W mniejszym zakresie, tak, jak wcześniej wspomniałam, są też wydatki na programy… Tak zwany POWER, programy społeczne i następca prawny. I to byłoby w takich… Jeśli, koledzy mogą podać…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJadwigaEmilewicz">Wydaje mi się, że pan poseł nie oczekiwał informacji, z jakich programów operacyjnych pochodzą środki, bo zdajemy sobie sprawę, jakie są programy operacyjne i instytucje pośredniczące, które są dysponentami. Natomiast, jak są zatwierdzane i dlaczego na taki czy inny projekt one pochodzą, to, panie pośle, jak zazwyczaj, w momencie negocjacji kolejnej perspektywy finansowej, zatwierdzane są poszczególne… I to w dużej debacie, z instytucjami, które najpierw są pośredniczącymi, z udziałem Komisji Europejskiej i partnerów społecznych. Ustanawiane są sposoby dystrybucji środków przeznaczanych na dany cel, czy to na innowacje, tak, jak Program Operacyjny… Następcą jego będzie już kolejny program, ale ten, o którym była mowa Innowacyjny Rozwój, czy Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, rozwój kompetencji miękkich. PARP jest jedną z tych instytucji pośredniczących, z których środki trafiają przede wszystkim do małych i średnich przedsiębiorstw. Ta agencja po to powstała i ten proces decyzyjny jest jasny, jeżeli chodzi o ustanawianie, natomiast dystrybucja, następnie wybór takiego, a nie innego projektu do realizacji odbywa się w konkursach, a jury w konkursach, to także jest cała pula… Nie pamiętam w tej chwili, ile ich jest w generatorze, którzy oceniają poszczególne projekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanuszCichoń">Jeśli mogę, panie przewodniczący. Pozycja zatytułowana jest – i to usłyszeliśmy, także przed chwilą… To są pozakonkursowe trzy miliardy złotych i pytanie, gdzie generowane są decyzje dotyczące finansowania poszczególnych projektów? I pytanie, na które nie uzyskałem także odpowiedzi. Mówiła pani, że środki europejskie są głównym źródłem, ale mówiła też w kontekście o innych źródłach. Pytałem o te źródła. Nie usłyszałem, jakie one są.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Proszę o uzupełnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuBudżetuwMinisterstwieFunduszyiPolitykiRegionalnejJadwigaRomaszko">Nie, ja powiedziałam, że na beneficjentów, w tym na projekty pozakonkursowe i zakładam, że większość w ramach tych trzech miliardów złotych, to są środki właśnie w trybie konkursowym. Jeśli mógłby przedstawiciel PARP uzupełnić…</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiębiorczościDariuszBudrowski">Szanowni przewodniczący, szanowna Komisjo. Dariusz Budrowski, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Trzy miliardy to maksymalnie, prawie że w większości środki przeznaczone dla beneficjentów zewnętrznych. Jeśli chodzi o środki pozakonkursowe, dotyczą one wdrażania systemów. Jednym z przykładów takich, które wdraża PARP, to Baza Usług Rozwojowych, czyli system informatyczny, który umożliwia pozyskiwanie środków. Taki pozakonkursowy projekt utrzymywania tej bazy, funkcjonowania tego portalu internetowego, na którym beneficjenci mogą korzystać, rozliczać się, aplikować – to właśnie takie projekty pozakonkursowe. To jest techniczne utrzymanie systemów, narzędzi do tego, żeby beneficjenci mogli wdrażać… To są te projekty pozakonkursowe. Jeśli chodzi o projekty pozakonkursowe, to są środki z Unii Europejskiej, ale także mamy środki z funduszy norweskich, fundusze gruzińskie, ukraińskie. One są zdecydowanie mniejsze, najwięcej… Dlatego pani powiedziała o tym, że gros środków z tych trzech miliardów, większość tych środków, to są środki z Unii Europejskiej. Dodatkowo w tych trzech miliardach są środki z funduszy norweskich i z mniejszych, tam są naprawdę minimalne środki z funduszy między innymi związanych z Gruzją. Czy coś tutaj jeszcze dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Panie pośle, czy odpowiedź zadowala?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanuszCichoń">Nie do końca, przyznam uczciwie, bo mamy jednak wyraźnie sformułowane, jeśli chodzi o tę pozycję dziewiątą i w objaśnieniu także, że to są zadania realizowane przez wykonawców w ramach projektów pozakonkursowych. Wobec tego chciałbym poznać proporcje tego, ile w konkursie, a ile pozakonkursowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanuszCichoń">Rozumiem, że trzech miliardów na utrzymanie systemu informatycznego nie wydajemy?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiębiorczościDariuszBudrowski">Mamy w rozbiciu na poszczególne programy, tylko funkcje są…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJanuszCichoń">Na piśmie poproszę od pana informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Szanowni państwo, w związku z pewnym problemem z ustaleniem odpowiedzi w tej chwili, bardzo proszę, żeby państwo przygotowali dla pana posła odpowiedź na piśmie…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiębiorczościDariuszBudrowski">Tak, jaki jest udział kosztów konkursowych i niekonkursowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt planu finansowego agencji wykonawczej z załącznika nr 11, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Nie słyszę sprzeciwu, więc Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt finansowy agencji PARP.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Przechodzimy do punktu dziewiątego, część budżetowa 49 – Urząd Zamówień Publicznych. O zreferowanie tej części budżetowej proszę pana prezesa Huberta Nowaka. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychHubertNowak">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o część 49 w zakresie Urzędu Zamówień Publicznych, dochody w ustawie budżetowej na rok 2023 zaplanowane zostały w łącznej kwocie 25 590 tys. zł, to jest 102% kwoty dochodów planowanych w ustawie budżetowej na rok 2022. Na powyższą kwotę składają się dochody z dwóch tytułów. Po pierwsze dochody z tytułów wpisów od postępowań odwoławczych, są szacowane w wysokości 25 500 tys. zł. A druga pozycja to kary pieniężne, planowane w kwocie 90 tys. zł. To jest taka sama wysokość kar pieniężnych, jak w 2022 roku.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychHubertNowak">Jeżeli chodzi o wydatki, planowane na 2023 rok wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich dla Urzędu Zamówień Publicznych wynoszą ogółem 52 065 tys. zł, z tego wydatki budżetu państwa to 51 464 tys. zł, a wydatki budżetu środków europejskich to 601 tys. zł. Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa w tej kwocie 51 464 tys. zł, tutaj jest przewidziane zwiększenie wydatków ogółem w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2022. Zwiększenie to wynosi 24% i wynika ono ze zwiększenia planowanych wydatków na utrzymanie i rozwój Platformy e-Zamówień. Przypomnę, że przez poprzednie trzy lata budowaliśmy Platformę e-Zamówień, która generuje rocznie dla Skarbu Państwa między 60 a 100 mln zł oszczędności, natomiast aktualnie trzeba utrzymać tę platformę i koszty związane z jej utrzymaniem, z utrzymaniem danych w chmurze, z archiwizowaniem danych, z konserwacją i tak dalej. To się składa na zwiększenie budżetu roku 2022, plus koszty związane z czynszem, z eksploatacją pomieszczeń biurowych, z koniecznością budowania nowych formularzy dla ogłoszeń innych, ponieważ w roku 2023 jest przewidziana przez Komisję Europejską zmiana formularzy. Ostatnia pozycja związana ze zwiększeniem tych środków to jest wzrost wynagrodzeń osobowych pracowników, związany ze średniorocznym wzrostem wskaźnika wynagrodzeń na poziomie 107,8%.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychHubertNowak">Jeżeli chodzi o strukturę wydatków, to świadczenia na rzecz osób fizycznych stanowią 14 tys. zł, wydatki bieżące to jest 37 730 tys. zł, wydatki majątkowe – 9 030 tys. zł i współfinansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej to 4 690 tys. zł. Największy udział w wydatkach budżetu państwa w rozdziale 75.001 mają wydatki na wynagrodzenia i pochodne, które wynoszą łącznie 29 200 tys. zł, to jest 56,6% wydatków budżetu państwa. Pozostałe większe wydatki to zakup materiałów i usług, to jest 12 400 tys. zł, wynagrodzenia bezosobowe – 210 tys. zł, wydatki majątkowe – 9 030 tys. zł i szkolenie pracowników – 95 tys. zł. Jeżeli chodzi o wynagrodzenia ogółem, to wydatki na wynagrodzenia z budżetu państwa i z budżetu środków europejskich zaplanowane zostały w kwocie 24 838 tys. zł, w stosunku do ustawy budżetowej 2022 roku nastąpiła zmiana i jest ona związana ze wzrostem – po pierwsze – wynagrodzeń osobowych pracowników średniorocznym wskaźnikiem wzrostu na poziomie 107,8%; po drugie – wzrostem dodatkowego wynagrodzenia rocznego naliczonego zgodnie z ustawowo określonymi zasadami. Zwiększa się podstawa, musi się zwiększać też dodatkowe wynagrodzenie. I wzrost wynagrodzeń w związku z zabezpieczeniem w grupie pracowników niemnożnikowych na niezbędne wydatki wynikające z podwyższenia minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku 2023. W ramach wydatków na wynagrodzenia z budżetu państwa i z budżetu środków europejskich będą finansowane następujące pozycje: § 401 – wynagrodzenia osobowe pracowników w kwocie 9 669 tys. zł, § 402 – wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej w wysokości 13 448 tys. zł i dodatkowe wynagrodzenie roczne w kwocie 1 721 tys. zł. Tak wyglądają te pozycje, jeśli chodzi o kwoty.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychHubertNowak">Jeżeli chodzi o środki europejskie na finansowanie programów, to w wydatkach budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa na rok 2023 dysponujemy następującymi środkami: 713 tys. zł na realizację programu POWER, 4427 tys. zł na realizację pomocy technicznej i 151 tys. zł na realizację programów wspólnej polityki PROW.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychHubertNowak">Wysoka Komisjo, uprzejmie proszę o przyjęcie części budżetowej 49 w zakresie Urząd Zamówień Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Czy są pytania do pana prezesa? Nie słyszę. Pan poseł Cichoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełJanuszCichoń">Czy przy tym wzroście planowanych wynagrodzeń o 7,8% nie przewiduje pan prezes problemów z utrzymaniem kadry?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychHubertNowak">Nie przewiduję tego problemu, bo on był cały czas. Pod koniec września odeszło mi dwu kluczowych menedżerów, kluczowych dyrektorów – z pięciu topowych dyrektorów. Na koniec sierpnia odeszło czterech doświadczonych pracowników, z czterdziestopięcioletnim stażem, dwóch z departamentu prawnego, jeden z kontroli, jeden z departamentu unijnego, więc ten problem mam na co dzień, muszę się z nim mierzyć i nie przewiduję poprawy w tym zakresie, jeśli chodzi o rok 2023.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełJanuszCichoń">Panie przewodniczący, myślę, że w kontekście tej wypowiedzi, a pytanie moje nie jest bez uzasadnienia, dlatego, że policzyłem, jak wyglądają te wynagrodzenia. Mam wrażenie, że utrzymanie kadry wysokowyspecjalizowanej, w tej ważnej z punktu widzenia funkcjonowania państwa instytucji wymaga jednak także po naszej stronie pewnej interwencji. Zakładam, że powinniśmy złożyć uwagę i wnioskować o zwiększenie budżetu na wynagrodzenia, wyższego budżetu dla Urzędu Zamówień Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Jest kwestia taka, że to jest cały system wynagrodzeń w administracji rządowej. To jest kwestia w tym całym schemacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełJanuszCichoń">Ja to rozumiem. Jako taki postulat opinii, proponuję zwrócić uwagę na wzrost wynagrodzeń, który nie zapewnia nam utrzymania kadry. Komisja zwraca uwagę na wzrost wynagrodzeń w tej instytucji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełWojciechZubowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, tylko zwrócę uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze, troszeczkę odbijając piłeczkę w kierunku przedmówcy, cieszę się, że państwo zauważają potrzebę tego, żeby zwiększać wynagrodzenia, jeżeli chodzi o wykwalifikowane kadry w tego rodzaju instytucjach, bo zwykle państwo jako opozycja krytykują wszelkiego rodzaju podwyżki wynagrodzeń. A druga rzecz, panie przewodniczący, faktem jest, że przecież także zdarzało nam się w ubiegłych latach składać tego typu poprawki. Jeżeli dobrze pamiętam, to było tak, że w przypadku Urzędu Patentowego też, nie za każdym razem, ale zdarzyło się tak, że to, co wpłynęło na Komisję, co ostatecznie znalazło się w projekcie budżetu…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełJanuszCichoń">Zwiększaliśmy, pamiętam.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełWojciechZubowski">…to były dwie rożne kwoty i podejrzewam, na tym etapie, jeszcze w tym momencie, może faktycznie warto byłoby to przemyśleć.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosełWojciechZubowski">Zgłasza się pan poseł Zandberg.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełAdrianZandberg">Ja tylko z małą korektą. Panie przewodniczący, myślę, że to dosyć śmiała teza, że formacje opozycyjne są przeciwne podnoszeniu wynagrodzeń. Uprzejmie przypominam, że Koalicyjny Klub Lewicy dość regularnie składa propozycje zwiększenia budżetu, wydatków na fundusze płac dla pracowników sfery budżetowej, w tym centralnych instytucji publicznych. I dość regularnie, tak, jak przez lata na przykład w przypadku Państwowej Inspekcji Pracy, rządząca większość skąpi tych pieniędzy, więc raczej uważałbym z tą tezą, kto tutaj ma na sumieniu głosowanie przeciwko wyższym płacom dla pracowników, bo bilans po stronie Prawa i Sprawiedliwości jest raczej wątpliwy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełJanuszCichoń">Jeszcze jedna uwaga w odpowiedzi na tę wycieczkę pana wiceprzewodniczącego. W Sejmie jest ustawa mówiąca o 20-procentowym wzroście wynagrodzeń w sferze budżetowej w następnym roku. Ona jest w zamrażarce, trzeba ją wyciągnąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrezesUrzęduZamówieńPublicznychHubertNowak">Szanowny panie przewodniczący, bardzo serdecznie dziękuję za tę dyskusję i jeżeli mógłbym nieśmiało podpowiedzieć, to 10% wzrostu budżetu, jeżeli taka poprawka pojawiłaby się, to naprawdę, jako urząd i w imieniu pracowników, bylibyśmy bardzo, bardzo wdzięczni.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełWojciechZubowski">Szanowni państwo, niczego nie rozstrzygam, czy się pojawi, czy też nie, natomiast wydaje mi się, że po zamknięciu tego punktu czy też po zamknięciu obrad Komisji, moglibyśmy jeszcze kilka słów zamienić.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">W związku z tym, że formalnej poprawki żadnej nie uzyskałem, stwierdzam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 49 – Urząd Zamówień Publicznych. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Przechodzimy do punktu dziesiątego, część budżetowa 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. O zreferowanie tej części budżetowej proszę pana prezesa Tomasza Chróstnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTomaszChróstny">Dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie i panowie posłowie, szczegółowe dane dotyczące projektu budżetu na 2023 rok, część 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawiłem Wysokiej Komisji w przekazanych materiałach, a teraz chciałbym się skupić jedynie na najważniejszych zagadnieniach. Na rok 2023 dochody budżetu państwa w części 53 zaplanowane zostały w bardzo bezpiecznej wysokości 112 717 tys. zł. Najwyższy udział w dochodach planowanych w naszej części budżetowej stanowią dochody z tytułu kar pieniężnych nakładanych na podmioty gospodarcze za łamanie obowiązujących przepisów. Są to kary, które są płacone w sytuacji, gdy decyzja jest już prawomocna. Wydatki budżetowe części 53 zaplanowane zostały w kwocie 134 026 tys. zł. W kwocie wydatków na 2023 rok zabezpieczono środki finansowe na wynagrodzenia, wraz z pochodnymi, jak również uwzględniono środki na nowe zadania nałożone na urząd z zakresu kontroli i monitorowania systemu etykietowania energetycznego produktów związanych z energią. Największą grupę wydatków, w kwocie 125 797 tys. zł, stanowią wydatki bieżące, w tym wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi, w wysokości 94 673 tys. zł oraz pozostałe wydatki bieżące w wysokości 30 654 tys. zł, związane z utrzymaniem budynku, opłatami stałymi, zakupem materiałów biurowych, znaczne wydatki informatyczne, czy choćby związane z utrzymaniem naszych trzech laboratoriów. W ramach wyżej wskazanych środków będzie kontynuowana działalność Europejskiego Centrum Konsumenckiego, jak również działania w ramach pomocy technicznej dla funduszy europejskich. Ponadto zaplanowane jest ukończenie projektu z zakresu wykorzystania sztucznej inteligencji do wzmocnienia ochrony interesów konsumentów, którego realizację urząd uzyskał w ramach unijnego programu na rzecz konsumentów. Na etapie prac nad projektem budżetu urząd zgłosił do ujęcia w rezerwie celowej część 83 środki w wysokości 7 004 tys. zł dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz projektu ustawy o krajowym systemie nadzoru rynku w odniesieniu do produktów objętych unijnym prawodawstwem zharmonizowanym.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTomaszChróstny">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedstawiając najistotniejsze założenia projektu budżetu urzędu na 2023 rok pragnę podkreślić, iż został on zaplanowany w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Dziękując za uwagę oraz umożliwienie mi zreferowania powyższych spraw, proszę o przyjęcie budżetu części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na 2023 rok.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTomaszChróstny">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Czy są uwagi do projektu budżetu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przedstawionego przez pana prezesa?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełJanuszCichoń">Pan prezes bardzo zgrabnie wybrnął z sytuacji, w której się znajduje, mówiąc o efektywności nakładów… Wyciągania maksimum z tego, co ma. Pytanie, czy to rzeczywiście zapewnia zgrabne, pewne funkcjonowanie urzędu?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Proszę bardzo, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTomaszChróstny">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pracujemy na tym, co mamy i te możliwości, które nam ten budżet stwarza, staramy się naprawdę bardzo mądrze wykorzystywać. Tylko zwrócę uwagę na to, że zatrudnienie w pionie dyrektor generalnej od czerwca 2020 roku nie uległo zwiększeniu. A zatem te obszary dotyczące na przykład informatyzacji, gdzie wzmocniliśmy zespół kompetencyjnie, były wykorzystane na etaty, które udało się zaoszczędzić poprzez wprowadzenie… Zwiększenie zakresu używanego oprogramowania, czy to w departamencie budżetowo-finansowym, czy to w kadrach. I rzeczywiście tam, gdzie tylko stwarzają się nam możliwości, jak choćby przy implementacji dyrektywy CPC, tam staramy się wykorzystywać te środki tylko na etaty związane z prowadzeniem postępowania, zatem te, które przyczyniają się do eliminowania nieuczciwych praktyk z rynku. Jako część administracji publicznej jesteśmy i działamy w ramach przepisów dotyczących administracji publicznej i służby cywilnej, natomiast oczywiście są departamenty, gdzie ta różnica pomiędzy płacą w urzędzie a rynkiem, to nie jest 20, czy 30%, ale to jest czterokrotność miesięcznego wynagrodzenia. Staramy się nadrabiać rzeczywiście tutaj tą możliwością oddziaływania na rynek, satysfakcją po stronie pracowników, natomiast oczywiście są obszary, gdzie rotacja jest większa niż jeżeli dotyczy to wyłącznie naszego urzędu, który stara się tymi środkami bardzo dobrze gospodarować. Ale dotyczy to wielu innych urzędów. Natomiast z drugiej strony jeszcze tylko zwrócę uwagę, że jest duża część zespołów, która jest wierna urzędowi od wielu, wielu lat. Mamy pracowników, którzy są w urzędzie od dwudziestu kilku lat i to są najlepsze kadry na danym rynku, w swoim obszarze kompetencyjnym. I to bez wątpienia cieszy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sprzeciwu nie słyszę, a więc Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w części 53.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Przechodzimy do punktu dwunastego, część budżetowa 65 – Polski Komitet Normalizacyjny. Poproszę panią prezes Ewę Zielińską o przedstawienie tej części budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoEwaZielińska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w części 65 budżetu państwa dotyczącej Polskiego Komitetu Normalizacyjnego na rok 2023 zaplanowano dochody budżetowe w kwocie 12 552 tys. zł. Będą to dochody z tytułu sprzedaży norm i dokumentów normalizacyjnych, w tym sprzedaży usług abonamentowych związanych z dostępem do polskich norm w wersji elektronicznej, a także z tytułu prac na zamówienie, szkoleń i certyfikacji. Jeśli chodzi o wydatki budżetowe, zaplanowano je w kwocie 40 864 tys. zł, w tym na wydatki bieżące zaplanowano kwotę 40 499 tys. zł, na wydatki majątkowe – 300 tys. zł. Ponad 61% w planie wydatków bieżących, czyli 24 745 tys. będą stanowiły wydatki na wynagrodzenia osobowe i pochodne od wynagrodzeń. Pozostałe wydatki zaplanowane na przyszły rok to wydatki związane ze współpracą zagraniczną. To jest kwota 5 385 tys. zł, z czego zdecydowaną większość będą stanowiły składki do organizacji międzynarodowych i europejskich, które umożliwiają… Członkostwo w tych organizacjach umożliwia zainteresowanym stronom z Polski uczestnictwo w pracach normalizacyjnych na poziomie europejskim i międzynarodowym. 5 226 tys. zł to wydatki na informatykę. To są wydatki na zapewnienie wsparcia i utrzymania systemów IT oraz infrastruktury IT, w tym na rozwój opracowywanego w tym roku portalu obsługi klienta, ale także na zakup wsparcia dla oprogramowania licencjonowanego. 796 tys. zł stanowią wydatki na prace związane z opracowaniem polskich wersji językowych norm europejskich i międzynarodowych. 3 185 tys. zł to koszty utrzymania – są to opłaty związane z trwałym zarządem budynków, czynsze, energia, remonty i inne wydatki administracyjno-gospodarcze. 340 tys. zł to wydatki na zakup i dystrybucję norm, czyli zakup produktów normalizacyjnych do sprzedaży klientom z Polski. 396 tys. zł – wydatki na promocję, edukację i informację. Wydatki majątkowe w wysokości 300 tys. zł będą przeznaczone na modernizację posiadanego systemu pamięci masowych, mającej na celu zapewnienie odpowiedniej wydajności systemów IT, udostępniających usługi PKN w sieci Internet, ale także w związku z wdrażanym w tym roku systemem portalu obsługi klienta. Jeśli chodzi o wynagrodzenia, obejmują one 262 etaty pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzenia. Wzrost wydatków zaplanowano wyższy o 7,6%, zgodnie z rozwiązaniami systemowymi.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PrezesPolskiegoKomitetuNormalizacyjnegoEwaZielińska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś wnioski dotyczące części budżetowej 65? Nie słyszę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu w części budżetowej 65. Sprzeciwu nie słyszę, a więc Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w części 65 – Polski Komitet Normalizacyjny.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Przechodzimy do punktu trzynastego, część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem – dział 500 – Handel: dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 6. O zreferowanie tego punktu poproszę panią Elżbietę Milewską, zastępcę dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Proszę bardzo, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejwMinisterstwieFinansówElżbietaMilewska">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w dziale 500 – Handel dochody w projekcie ustawy budżetowej na 2023 rok zostały zaplanowane w kwocie 2980 tys. zł, to jest 117% w stosunku do dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2022. Dochody te będą pochodzić głównie z wpływów z grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych od osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych oraz wpływów z usług świadczonych przez wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej. Dochody w tym dziale zostały zaplanowane we wszystkich województwach i przekazane zostały w szczegółach do wysokiej Komisji w formie tabelarycznej. Wydatki związane z działalnością i funkcjonowaniem 16 wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej zaplanowano w kwocie 103 835 tys. zł. W stosunku do wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2022 to jest 107,1% wzrostu. Wydatki wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej będą realizowane w następujących grupach. Wydatków bieżących zaplanowano 103 669 tys. zł, z tego na świadczenia na rzecz osób fizycznych – 236 tys. zł, natomiast 91 579 tys. zł zostało zaplanowane na wynagrodzenia wraz z pochodnymi, dla członków korpusu służby cywilnej i pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń. 11 884 tys. zł to pozostałe wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem tych jednostek. Wydatki majątkowe zostały przeznaczone na zakupy inwestycyjne, to jest zakup samochodu służbowego, programu komputerowego – to jest 136 tys. zł. Podział wydatków na województwa również został przedstawiony szczegółowo Wysokiej Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Czy są uwagi do punktu trzynastego naszego porządku obrad, a więc budżetów wojewodów? Uwag nie słyszę, więc uznaję, że… Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu, część 85 w zakresie dział 500 – Handel. Sprzeciwu nie słyszę, a więc Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej w części 85 w zakresie działu 500 – Handel.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Teraz Komisja powinna przyjąć opinię do Komisji Finansów Publicznych oraz wyznaczyć posła upoważnionego do reprezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, aby reprezentantem Komisji do Komisji Finansów Publicznych był pan poseł Jarosław Gonciarz, który w poprzednim roku także był naszym przedstawicielem. Jest jednocześnie członkiem Komisji Finansów Publicznych, więc będzie mógł najłatwiej być w tym terminie i uczestniczyć. Jest sprzeciw? Nie ma sprzeciwu. Przyjmuję, że Komisja przyjęła kandydaturę i proponuję, żeby w konkluzji opinii do Komisji Finansów Publicznych napisać: Rozpatrując rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2023 (druk 2653) Komisja zapoznała się z przedłożonymi materiałami, wysłuchała informacji dysponentów poszczególnych części budżetowych. Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w zakresie powyższych części i wnosi o jej przyjęcie, upoważniając jednocześnie pana posła Jarosława Gonciarza do przedstawiania niniejszego stanowiska w Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje opinię dla Komisji Finansów Publicznych, z przedstawicielem naszym, posłem Jarosławem Gonciarzem. Sprzeciwu nie słyszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełJanuszCichoń">Proszę o głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Proszę bardzo, jest wniosek formalny o przegłosowanie tej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełWojciechZubowski">Będziemy głosować, kto jest za przyjęciem opinii, kto się wstrzymał, a kto jest przeciw. Będę głosował zgodnie z sugestią pana przewodniczącego Tchórzewskiego – za. O ile jest taka sugestia, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem przedstawionych przeze mnie opinii Komisji Gospodarki i Rozwoju dla Komisji Finansów Publicznych w zakresie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2023, przedstawionej zgodnie z dzisiejszym porządkiem obrad? A więc kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? A więc głosowało 14 posłów, za przyjęciem opinii głosowało 12, przeciw – 2, nie wstrzymał się żaden poseł. Komisja przyjęła opinię dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia, protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>