text_structure.xml 28.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Szanowni państwo, pozwólcie, że otworzę dzisiejsze posiedzenie naszej Komisji. Na początek, w związku ze zmianą harmonogramu obrad i głosowaniami o godzinie 11.15, na dzisiejsze posiedzenie mamy godzinę i dziesięć minut. Zostawimy sobie pięć minut na dojście na głosowania. Nie mamy wiele tego czasu, więc będę prosił o to, żeby wszyscy starali się – na tyle ile jest to możliwe – zachować nasze ustalenia dotyczące sposobu procedowania, żebyśmy potrafili w tym czasie się wyrobić.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Na dzisiejszym posiedzeniu witam pana ministra Grzegorza Piechowiaka, sekretarza stanu Ministerstwa Rozwoju i Technologii wraz ze współpracownikami. Witam również pana Macieja Maciejewskiego, p.o. dyrektora Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji Najwyższej Izby Kontroli oraz wszystkich pozostałych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy następujące punkty: Rozpatrzenie „Informacji o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Stan na 31 grudnia 2021 r.” (druk nr 2307). Referuje Minister Rozwoju i Technologii. Rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w zakresie działania Komisji. Rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek obrad. Sprzeciwu nie słyszę, więc przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Przystępujemy do rozpatrzenia „Informacji o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych”. Informuję, że marszałek Sejmu w dniu 31 maja przekazała do Komisji Gospodarki i Rozwoju powyższą informację do rozpatrzenia. W związku z tym proszę pana ministra Piechowiaka o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuMinisterstwaRozwojuiTechnologiiGrzegorzPiechowiak">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić informacje o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych za 2021 r. Dokument powstał w związku z wymogiem tej ustawy i został przedłożony Sejmowi, wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu. Informacja zawiera dane dotyczące funkcjonowania stref na koniec 2021 r. i obejmuje swoim zakresem, tak jak w poprzednich latach, następujące zagadnienia: lokalizacja i stopień zagospodarowania poszczególnych stref, efekty funkcjonowania stref z uwzględnieniem liczby zezwoleń, utworzonych miejsc pracy oraz wartości, struktury branżowej oraz kapitałowej zrealizowanych inwestycji, działalność spółek zarządzających strefami.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuMinisterstwaRozwojuiTechnologiiGrzegorzPiechowiak">Wyprzedzając ewentualne pytania, chciałbym podkreślić, że informacja przedłożona pod obrady Komisji nie zawiera danych o realizacji ustawy z maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, która w miejsce stref wprowadziła instrument wsparcia nowych inwestycji stosowany na terenie całej Polski zwany potocznie Polską Strefą Inwestycji. Ustawa ta nie jest bowiem przedmiotem dzisiejszego posiedzenia Komisji. Jednak w przypadku zainteresowania efektami działania PSI i pytań dotyczących tej materii, chętnie udzielę stosownych informacji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuMinisterstwaRozwojuiTechnologiiGrzegorzPiechowiak">Wracając do instrumentu o specjalnych strefach ekonomicznych i rozpatrywanego dokumentu na dzisiejszym posiedzeniu, na koniec 2021 r. łączny obszar 14 stref wyniósł prawie 22,95 tys. ha i był dokładnie taki sam jak w ostatnich 3 latach. Wynika to z wprowadzenia wspomnianej Polskiej Strefy Inwestycji w miejsce specjalnych stref ekonomicznych i zniesienia możliwości zmiany granic i obszaru stref. Zatem, w dalszym ciągu w granicach stref znajdują się tereny zlokalizowane w 186 miastach i 311 gminach. Mimo wdrożenia nowego instrumentu wsparcia inwestycji i swego rodzaju wygaszania specjalnych stref ekonomicznych, średni stopień zagospodarowania ich terenu wzrósł z 67% do prawie 71%. Jest to konsekwencją wykorzystania gruntów strefowych pod inwestycje wspierane w ramach PSI. Potwierdza to tylko, że strefy dysponowały i nadal dysponują atrakcyjnymi terenami pod inwestycje. Podobnie jak w poprzednich latach, znaczące są różnice w poziomie zagospodarowania poszczególnych stref. Najmniejsze zagospodarowanie jest w strefie legnickiej, gdzie prawie 60% powierzchni wciąż czeka na inwestorów. Na drugim biegunie są strefy mielecka, katowicka, tarnobrzeska i suwalska, w których wykorzystane jest ponad 80% powierzchni. Na dzień 31 grudnia 2021 r. przedsiębiorcy posiadali 2191 ważnych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref. W samym 2021 r., jak i w 2020 r. nie wydano żadnego zezwolenia. Było to podyktowane wspomnianym już wprowadzeniem nowego instrumentu wsparcia inwestycji i wygaszaniem stref. Skumulowana wartość kapitału zainwestowanego od początku istnienia stref wyniosła prawie 152,5 mld zł. Tym samym była wyższa niż w roku 2020 o prawie 6,7 mld zł. Na koniec ubiegłego roku inwestorzy zatrudniali łącznie 389 tys. pracowników. W stosunku do 2020 zatrudnienie wzrosło o prawie 4 tys. pracowników. To jest niewiele, bo o 1%. Liczba nowych miejsc pracy wzrosła natomiast o 7,8 tys. etatów. Struktura kapitałowa oraz branżowa inwestycji w strefach nie uległy większym zmianom. W dalszym ciągu około 2/3 ulokowanego w nich kapitału pochodziło z 6 krajów: Polski, Niemiec, Holandii, Luksemburga, Belgii i Stanów Zjednoczonych. Po 4 latach doszło jednak do zmiany na pozycji lidera i inwestorzy niemieccy, z udziałem przekraczającym 25%, wyprzedzili przedsiębiorców z kapitałem polskim. Niemcy i Polska od lat zdecydowanie dominują w strukturze geograficznej inwestycji strefowych. Na koniec 2021 r. na inwestorów niemieckich i rodzimych przypadło ponad 47% łącznej wartości kapitału zaangażowanego w strefach. Wśród branż w strefach niezmiennie dominuje motoryzacja, na którą przypadło prawie 30% wartości inwestycji. W 2021 r. motoryzacja umocniła się jeszcze bardziej na pozycji lidera, odnotowując wzrost nakładów o ponad 4 mld zł. Kolejne pozycje w strukturze branżowej, ale z dużo mniejszym, bo nieprzekraczającym 10% udziałem, zajęli producenci wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych oraz wyrobów metalowych. Na przestrzeni lat w poszczególnych strefach doszło do koncentracji określonych branż. Największa koncentracja jednej branży, w tym wypadku motoryzacji, ma miejsce w strefie katowickiej i legnickiej. Na branżę dominującą przypadło tam odpowiednio ponad 57% i ponad 56% wartości inwestycji. Strefę katowicką, legnicką oraz starachowicką wyróżnia także wysoki, bo znacznie przekraczający 70%, udział trzech wiodących branż. Relatywnie duże zróżnicowanie branżowe występuje w strefie tarnobrzeskiej, łódzkiej, mieleckiej i kostrzyńsko-słubickiej. W 2021 r. wszystkie spółki zarządzające strefami osiągnęły dodatni wynik finansowy netto. Ze zwolnienia podatkowego skorzystało 9 zarządzających. Wydatki na budowę infrastruktury na terenie stref w ubiegłym roku wyniosły ponad 217 mln zł, przy czym nakłady zarządzających stanowiły prawie 28%. Pozostała część została sfinansowana przez gminy, gestorów mediów oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Łączne wydatki na rozwój terenów włączonych w granice stref poniesione od początku ich funkcjonowania do końca 2021 r. wyniosły prawie 5,77 mld zł. Podsumowując, rok 2021 charakteryzował się dodatnią dynamiką zmiennych opisujących efekty funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych, w porównaniu z rokiem 2020. Wzrosła zarówno wartość inwestycji, jak i liczba miejsc pracy. Co istotne, strefy osiągnęły takie rezultaty pomimo utrzymującego się od kilku lat spadku liczby ważnych zezwoleń i niekorzystnych warunków społeczno-gospodarczych wynikających z pandemii COVID-19. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. W ramach dyskusji do zadania pytania zgłosił się pan poseł Zandberg. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAdrianZandberg">Panie ministrze, dziękuję za to sprawozdanie. W szczególności dziękuję za uczciwe przyznanie, że największym beneficjentem tego systemu ulg i rozdawnictwa dla biznesu jest w tym momencie kapitał niemiecki. Moim zdaniem to dosyć dobrze pokazuje jaką strukturalną rolę odgrywają i odgrywały specjalne strefy ekonomiczne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełAdrianZandberg">Natomiast moje pytanie nie dotyczy samego sprawozdania, ale kamieni milowych. Dokładniej rzecz biorąc, dotyczy pozycji A1.2, w której to można przeczytać, że wśród zobowiązań, do których rząd się zobowiązuje, znajduje się informacja, że chcecie państwo do 31 grudnia 2023 r. zwiększyć liczbę obszarów określonych jako specjalne strefy ekonomiczne w Polsce. Wydaję mi się, że to jest dosyć zaskakująca informacja, biorąc pod uwagę to, w jaki sposób państwo żeście dotychczas opisywali proces wygaszania specjalnych stref ekonomicznych. To po pierwsze. Natomiast po drugie, i to tak na poziomie nieco bardziej ogólnym, to naprawdę jest rozwiązanie, które charakteryzuje kraje o niższym szczeblu rozwoju gospodarczego niż Polska i dobrze że już z tego neokolonialnego rozdawania pieniędzy i ulg kapitałowi z innych krajów za to, że łaskawie u nas zainwestują, zaczęliśmy wychodzić w stronę nieco bardziej nowoczesnych rozwiązań. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pani poseł Nykiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMirosławaNykiel">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, po szczegółowej analizie tego sprawozdania – a przypomnę, że od lat analizuje te sprawozdania – nie znalazłam tam niczego zaskakującego. Moje pytanie dotyczy tych dwóch rzeczy, które już pan poseł przede mną przedstawił, bo też chciałam zapytać o to, dlaczego planujecie zmiany legislacyjne w kamieniach milowych, skoro miało to tak pięknie działać i Polska miała być jedną strefą ekonomiczną. Ja wiem, że ta ustawa działa do 2026 r. i poprosiłabym pana ministra – oprócz tych dwóch pytań, które zostały wcześniej zadane – o odpowiedź na takie zasadnicze pytanie: jak te strefy i jak ta nowa ustawa wpłynęła na poziom inwestycji w Polsce? Jak wiemy, stopa inwestycyjna w Polsce jest najniższa od 30 lat. Jak to się dzieje, że tyle dajemy ulg, tyle robimy różnych ukłonów w stronę kapitałów, a okazuje się, że stopa inwestycji jest najniższa od 30 lat? Po coś to wszystko robimy, prawda? Po to, żeby zwiększyć inwestycje i zaprosić tutaj kapitały do inwestowania w Polsce. Proszę więc porównać to, ile zainwestowaliśmy i ile daliśmy ulg, do rezultatów, bo to jest główny cel tych dwóch ustaw, o których tutaj dzisiaj mówimy. Pan minister obiecał, że odpowie. Jakie są więc rezultaty tej zmiany legislacyjnej z 2018 r. czyli tej nowej WNI, na poziom inwestycji w Polsce, dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMałgorzataMariaJanyska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, mam pytanie, ponieważ pan minister powiedział, że mimo to, iż to posiedzenie dotyczy sprawozdania z realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, to odpowie także na pytania dotyczące nowych przepisów, które znamy pod hasłem: cała Polska jedną strefą ekonomiczną.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełMałgorzataMariaJanyska">Chciałam zapytać o plany rozwoju inwestycji. Czy wszystkie plany rozwoju inwestycji zostały już przedstawione i przedłożone? Chciałam również zapytać o to, z kim zostały uzgodnione. Interesuje mnie to zwłaszcza w kontekście samorządów województwa, które zajmują się przecież regionalnym rozwojem i to one głównie powinny czuwać nad spójnością i zrównoważonym rozwojem tego obszaru, ponieważ, pytając w wielu miejscach, odnoszę wrażenie, że jest zdziwienie i nie ma żadnego kontaktu z samorządami województwa i z nimi tego się nie konsultuje. Proszę mi również powiedzieć, jak to wygląda w naszym województwie, ponieważ jesteśmy z województwa wielkopolskiego. Czy w naszym województwie jest to uzgadniane? Tym bardziej, że tam jest kilku zarządzających strefami i zawsze uważałam, że może być problem ze spójnością i racjonalnym wspieraniem oraz lokowaniem nowych inwestycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełKrzysztofCzarnecki">Dziękuję bardzo. Mam jedno pytanie, ze względu na to, że wolne strefy ekonomiczne to w zasadzie były tereny niedozbrojone technicznie. Jadąc przez Polskę, widzi się, że są strefy ekonomiczne, które faktycznie posiadają już drogi, kanalizacje oraz oświetlenie i tam znajdują się firmy. Są także strefy ekonomiczne, gdzie w zasadzie, tak jak było pole, to do dnia dzisiejszego jest pole. Samorządy starają się o to, aby zachęcić inwestorów i w ślad za tym ponoszą pewne koszty ze swojego budżetu. W ostatnim okresie w przestrzeni publicznej padła informacja, że będzie możliwość pozyskania z budżetu państwa środków na uzbrojenie techniczne właśnie takich stref ekonomicznych. Czy mógłby pan minister przybliżyć ten temat i czy te samorządy, które faktycznie dzisiaj nie mają tych środków finansowych, a mają możliwość pozyskania inwestora, to będą mogły z takich środków korzystać? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, proszę o odniesienie się do zadanych pytań. Jeszcze pani poseł Emilewicz, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJadwigaEmilewicz">Króciutko, panie przewodniczący. Szanowni państwo, pewnie za chwileczkę pan minister będzie odpowiadał, ale to jest ten temat, który ostatnio pojawił się w przestrzeni publicznej. Jeśli dobrze pamiętam, to pojawił się w Krajowym Planie Odbudowy. Mowa o środkach na dozbrojenie terenów i na całą infrastrukturę dojazdową do stref. To są środki, które, mamy nadzieję, pojawią się w trzecim lub czwartym kwartale tego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuMinisterstwaRozwojuiTechnologiiGrzegorzPiechowiak">Bardzo dziękuję za te pytania. Oczywiście, jak dobrze poczytamy Krajowy Plan Odbudowy, to zauważymy, że w tym całym torcie jest 300 mln euro na dozbrojenie terenów. To jest na dozbrojenie terenów w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Wszystkie strefy miały obowiązek przedstawić nam tereny, na które według nich jest największe zapotrzebowanie i są najbardziej atrakcyjne. Zrobiliśmy to w porozumieniu z samorządem, dlatego że my nie możemy dofinansowywać samych stref ekonomicznych, bo to byłaby oczywiście niedozwolona pomoc publiczna. Dlatego właśnie strefy w porozumieniu z samorządami, gminami przedstawiają nam tereny, które mogą otrzymać finansowanie na uzbrojenie tego terenu. To jest poniekąd odpowiedź na pytania panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SekretarzstanuMinisterstwaRozwojuiTechnologiiGrzegorzPiechowiak">Jeżeli chodzi o wyniki, które są od 2018 r., to mówimy tutaj o dwóch różnych ustawach i niestety tak to jest skonstruowane, że w tej ustawie o strefach ekonomicznych my musimy rok w rok przedstawiać te wszystkie dane. To się diametralnie zmieniło odkąd powstała Polska Strefa Inwestycji, bo od września 2018 r. do końca maja 2022 r. wydano łącznie 1635 decyzji o wsparciu na kwotę prawie 78 mld deklarowanej wartości inwestycji oraz ponad 32 tys. miejsc pacy. Tylko za ubiegły rok, za rok 2021, który był rokiem rekordowym, wydano tych decyzji 713 na ogólną wartość ponad 37 mld zł i deklarowanych ponad 16 831 nowych miejsc pracy. To jest bodajże ponad 92% więcej niż w roku 2020.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#SekretarzstanuMinisterstwaRozwojuiTechnologiiGrzegorzPiechowiak">Proszę państwa, chciałem tu bardzo wyraźnie powiedzieć, że rok 2021 w rozumieniu Polskiej Strefy Inwestycji jest rokiem naprawdę rekordowym, bo wszystkie wskaźniki wzrosły o ponad 90%. Informacje dotyczące kapitału niemieckiego były pokazywane na bazie starej ustawy o strefach ekonomicznych, a to nie oznacza, że kapitał niemiecki dominuje. Chodzi o inwestycje, które przyszły z Niemiec. To jest 25% w porównaniu do inwestycji polskich, które wyniosły 22%. Chciałem też wyraźnie powiedzieć, że w roku 2021, wśród tych 713 decyzji, to 60% dotyczy kapitału polskiego. W tej chwili jest bardzo wzrost, jeżeli chodzi o polskie firmy. Szczególnie mówimy tu o małych i mikro firmach, co nas bardzo cieszy, bo one wykorzystują kapitał zagraniczny, który przyszedł do nas i obudowują wszystkie te inwestycje i współpracując, rozwijają się z tych mikro do małych, a z małych do średnich, czy nawet do dużych.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#SekretarzstanuMinisterstwaRozwojuiTechnologiiGrzegorzPiechowiak">Jeżeli chodzi o plany rozwoju inwestycji, to one są aktualizowane co dwa lata. Obecnie są przedstawiane za okres do 2022 r. z perspektywą do 2030 r. Większość już zostało zatwierdzonych przez ministra. Z uwagi na pandemię aktualizacja się zapewne trochę wydłuży ze względu na zmiany w sytuacji gospodarczej. Co do Wielkopolski, to musiałbym osobno wziąć to pod analizę, ponieważ nie mam materiałów bezpośrednio dotyczących województwa wielkopolskiego. Odpowiemy na to na piśmie. My, mając świadomość tego, że w 2026 r. kończy się ustawa, to wszystkie strefy ekonomiczne dzisiaj muszą nam przedstawić plan funkcjonowania po 2026 r., w jaki sposób swoją strategię chcą zbudować, przede wszystkim, aby te spółki były wydolne finansowo, dlatego że jak te zezwolenia się skończą, to dopływ gotówki ulegnie obniżeniu z tego właśnie źródła. Obecnie mają nowe źródło, czyli system wsparcia, który wynika z ustawy o Polskiej Strefie Inwestycji z 2018 r.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#SekretarzstanuMinisterstwaRozwojuiTechnologiiGrzegorzPiechowiak">Poza tym trzeba jeszcze wyraźnie dodać, że w tej chwili strefy ekonomiczne zaczęły wykorzystywać inne możliwości pozyskiwania środków, chociażby inwestując w odnawialne źródła energii, co przyczynia się do tego, że tereny inwestycyjne, którymi zarządzają, stają się dużo bardziej atrakcyjne. To może tyle. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełMałgorzataMariaJanyska">Przepraszam, ale poprosiłabym jeszcze o kilka zdań dotyczących współpracy z marszałkami i samorządami. Poprosiłabym o kilka zdań w tym właśnie zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuMinisterstwaRozwojuiTechnologiiGrzegorzPiechowiak">Znaczy jest tak, że strefy ekonomiczne nie pokrywają się idealnie z województwami, tak? Z tym, o co pani pyta, bywa różnie. Na 25-leciu pomorskiej strefy ekonomicznej byli marszałkowie z województwa kujawsko-pomorskiego, którzy bardzo chwalili sobie współpracę. To samo z województwa pomorskiego. Nie możemy tu mówić konkretnie o tej współpracy, ponieważ strefy i województwa nie nakładają się na siebie. Mamy 14 stref, 16 województw i jedna strefa jest bardzo duża, druga bardzo mała, jedna obejmuje trzy województwa, inna obejmować może tylko 1/5 całego województwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełMałgorzataMariaJanyska">Panie przewodniczący, ja tylko dopowiem. W związku z tym, że mamy dzisiaj taki niedługi czas na tę Komisję, to ja bardzo dokładnie sprecyzuję interpelację do państwa na piśmie i poproszę o odpowiedź na pytanie, które zadam. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo. Dziękuję również za zrozumienie. Szanowni państwo, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia rządowego dokumentu „Informacji o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Stan na 31 grudnia 2021 r.”? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjmuję informację do wiadomości i wnosi, aby Wysoki Sejm raczył przyjąć informację z druku 2307. Na sprawozdawcę proponuję panią poseł Jadwigę Emilewicz. Czy pani poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełJadwigaEmilewicz">Tak jest, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Pani poseł się zgadza być sprawozdawcą. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Stwierdzam, że pani poseł Jadwiga Emilewicz została wybraną sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu drugiego: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Pan dyrektor Maciejewski, poproszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliMaciejMaciejewski">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2021 r. zostało przedłożone Sejmowi Rzeczypospolitej w dniu 15 czerwca bieżącego roku. Ja w tej chwili syntetycznie, tak jak pan przewodniczący prosił, odniosę się może do tych spraw, które są szczególnie w gestii departamentu gospodarki oraz w sferze zainteresowania państwa Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#DepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliMaciejMaciejewski">Podstawowym celem działalności kontrolnej departamentu, którym kieruję, była ocena działań organów administracji rządowej oraz innych jednostek organizacyjnych w ramach działów gospodarka, gospodarka złożami kopalin, energia, klimat oraz aktywa państwowe. Nasze kontrole realizowane w 2021 r. w szczególności objęły zagadnienia dotyczące energetyki, odnawialnych źródeł energii oraz infrastruktury. Kontrolowaliśmy również spółki Skarbu Państwa o istotnym znaczeniu dla gospodarki, pod kątem ich wpływu na innowacyjność, bezpieczeństwo i konkurencyjność polskiej gospodarki. Chciałbym podkreślić, że wszystkie oceny, uwagi i wnioski z ustaleń naszych kontroli zostały sformułowane w wystąpieniach pokontrolnych i przekazane do jednostek kontrolowanych, ale także do wszystkich zainteresowanych instytucji i urzędów. Ze wszystkich planowych kontroli, które wykonaliśmy, w tym również z tych, które są w sferze zainteresowania Komisji, opracowaliśmy informacje zbiorcze, które zostały przekazane do Sejmu, Senatu oraz do wszystkich komisji. Każdorazowo przedłożyliśmy te informacje prezydentowi Rzeczypospolitej oraz prezesowi Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#DepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliMaciejMaciejewski">Może teraz w skrócie wymienię najważniejsze nasze planowe kontrole, z których informacje przekazaliśmy do Komisji Gospodarki i Rozwoju. Były to kontrole dotyczące barier rozwoju odnawialnych źródeł energii. Była to informacja zatwierdzona przez prezesa NIK w maju 2021 r. Przekazaliśmy również państwu informację o wynikach kontroli budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w październiku 2021 r., jak i informację o wynikach kontroli udziału Polski w realizacji projektu tworzenia i budowy Akademii Rybołówstwa i Nauk o Morzu w Nanibe w Angoli, kontrolę gospodarki finansowej instytutów badawczych oraz informację o realizacji wybranych projektów flagowych na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. To są te główne informacje, które przekazaliśmy i które są w gestii Komisji. W sumie departament opracował 12 informacji o wynikach kontroli, w tym 5 z wykonania budżetu państwa. Oczywiście, w wyniku tych wszystkich kontroli sformułowane zostały również wnioski pokontrolne. Szczegółowo było to opisane w informacjach, więc nie chciałbym tego teraz przytaczać. Tak w skrócie wygląda nasza działalność będąca w sferze państwa zainteresowania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych do zabrania głosu. W związku z tym zamykam dyskusję. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia pozytywnej opinii o sprawozdaniu z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2021 r. w zakresie spraw związanych z naszą Komisją? Sprzeciwu nie ma. Stwierdzam, że Komisja przyjmuje pozytywną opinię. Dziękuję bardzo. Zamykamy ten temat. Dziękuję, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DepartamentuGospodarkiSkarbuPaństwaiPrywatyzacjiNajwyższejIzbyKontroliMaciejMaciejewski">Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Przechodzimy do punktu trzeciego naszego dzisiejszego posiedzenia. Otrzymali państwo projekt planu pracy. Ten projekt nie uwzględnia tematów, które będą zlecone przez Sejm i marszałka Sejmu oraz spraw wynikających z bieżących potrzeb, a więc zasadniczo nie uwzględnia trybu legislacyjnego. Pani poseł Nykiel zaproponowała rozszerzenie planu pracy na wrzesień aż o trzy tematy. Troszeczkę zmodyfikowaliśmy to, co pani poseł zaproponowała. Rozumiem, że pani poseł zgadza się z treścią, którą nasze panie z Komisji proponują? Odczytam: Informacja o stanie przygotowania do realizacji reform i zmian określonych w kamieniach milowych Krajowego Planu Odbudowy związanych z obszarem gospodarki i rozwoju, to jest związanych z komponentem A, czyli odporność i konkurencyjność gospodarki. Dodalibyśmy to jako punkt trzeci do planu pracy, który został przedłożony na dzisiejszym spotkaniu. Czyli punkt pierwszy przesuwamy na sierpień i w związku z tym ta informacja byłaby realizowana jako druga we wrześniu. Pierwszym punktem byłoby rozpatrzenie sprawozdania prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie planu pracy? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjmuje zaplanowany plan pracy. Sprzeciwu nie ma, więc informuję, że Komisja przyjęła zaproponowany plan pracy z uzupełnieniem, które przed chwilą przedstawiłem.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofTchórzewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>