text_structure.xml
64.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie w dniu dzisiejszym na posiedzeniu Komisji Finansów. Na początku naszego spotkania pozwolę sobie przywitać gości. Witam bardzo serdecznie Wojciecha Skurkiewicza sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Dzień dobry, panie ministrze. Witam pana ministra wraz ze współpracownikami. Witam panią Agnieszką Bolestę, prezesa Agencji Mienia Wojskowego. Dzień dobry, pani prezes. Witam bardzo serdecznie Krzysztofa Dyla zastępcę prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej i witam panią Małgorzatę Dziedziak, prezesa… przepraszam, zastępcę prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia ds. operacyjnych. Witam wszystkich państwa przybyłych na dzisiejszą Komisję, a przede wszystkim witam panie i panów posłów. Obrady Komisji Finansów Publicznych w dniu dzisiejszym będą przebiegały w następującym scenariuszu. Szanowni państwo, mamy do przerobienia trzy…</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Mam pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">…trzy punkty. Już, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, ale jeszcze przed samym planem?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Przed porządkiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Poprosiłam, panie przewodniczący, o możliwość zadania pytania, zgodnie z porządkiem, bo pan zaproponował w dzisiejszym porządku obrad omówienie planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia, koleżanki i koledzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Jeszcze nie zdążyliśmy tego zaproponować, dlatego pytałem, czy możemy najpierw zaproponować, żeby się pani mogła do tego odnieść. Ale bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale dostaliśmy wstępnie propozycję, że na dzisiejszym posiedzeniu będziemy go omawiać. Chciałabym, aby do momentu, kiedy nie będzie odpowiedniej reprezentacji, pan przewodniczący nie proponował wprowadzenia tego punktu do porządku, dlatego że ze strony Ministerstwa Finansów nie ma odpowiedniego ministra. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo pani dziękuję. Mamy dyrektora…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">To nie jest… Pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, widzę, że dzisiaj ma pani ochotę troszeczkę posparować, gdybyśmy użyli języka troszeczkę bokserskiego. Ale zostawiając już to, mamy reprezentację z Ministerstwa Finansów w osobie pani dyrektor Wioletty Bruździńskiej. Upoważnienie podpisał sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Sebastian Skuza. Przypomnę, że wielokrotnie obradowaliśmy w takiej formule i nam to jakoś nie przeszkadzało. Bardzo proszę panią przewodniczącą, żebyśmy może pozostali przy tej formule, którą wypracowaliśmy przez lata.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym powiedzieć, że jeżeli nie ma ministra finansów, jeżeli mówimy o rezerwach celowych… Nie o to mi chodziło, panie przewodniczący. Myślę, że pan nie zrozumiał mojej wypowiedzi. Chodziło o to, że nie ma przedstawiciela ministra finansów. Nie mówię o przedstawicielu. Nie ma ministra finansów. Zgodnie z ustawą będziemy dokonywać… Jest propozycja zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia, a zatem w tym przypadku nie ma reprezentacji do tego punktu posiedzenia. Nie ma odpowiedniej reprezentacji. To jest propozycja Narodowego Funduszu Zdrowia, ale przypomnę, że aby taki plan finansowy można było zmienić, potrzebna jest zgoda zarówno Komisji Zdrowia i Komisji Finansów, w tym przypadku minister zdrowia i minister finansów współpracują. Chcę, abyśmy mogli zadać pytania ministrowi zdrowia, który jest pierwszą osobą, która opiniuje Komisji zmianę planu finansowego, a którego nie ma na dzisiejszym posiedzeniu. A zatem nie chodzi mi o odpowiednią reprezentację ministra finansów, zgodnie z upoważnieniem dotyczącym rezerw od pana ministra Skuzy możemy procedować.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Uprzejmie poprosiłabym o odpowiednią reprezentację do punktu: Zmiana planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia. Dlaczego to podnoszę? Jestem członkiem Komisji Zdrowia. Na Komisji Zdrowia pan minister był, na Komisji Finansów pana ministra nie ma. Pan minister zdrowia nie odpowiedział na pytania, tak prowadził przewodniczący Komisji Zdrowia. A zatem, jeżeli mamy się wzajemnie szanować i mamy poważnie rozmawiać, to uprzejmie poproszę pana przewodniczącego, aby dopilnował, by była odpowiednia reprezentacja na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję za tę wypowiedź. Zapewniam panią przewodniczącą, ale też wszystkich państwa, że z najwyższym szacunkiem odnoszę się nie tylko do osoby pani przewodniczącej. Pani przewodnicząca, tym samym pozwolę sobie przedstawić kolejne upoważnienie do reprezentacji ze strony Ministerstwa Finansów, dyrektora Departamentu Finansowania Strefy Budżetowej Mirosława Stasiaka, który został upoważniony w tej sprawie przez pana sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana ministra Sebastiana Skuzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale tu chodzi o przedstawiciela ministra zdrowia, panie przewodniczący. Mówię, wyjątkowo do planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia jest pani prezes i dyrekcja Narodowego Funduszu Zdrowia, nie ma przedstawiciela… nie ma ministra albo innej osoby, która przedłożyłaby takie upoważnienie związane z reprezentacją ministra. Nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Mój wniosek jest na tyle krytyczny, że nie powinniśmy procedować punktu, bo nie ma ministra zdrowia, żeby nam odpowiedział na niektóre pytania.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Głos z sali: To głosujmy.)</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">To wrócę, pani przewodnicząca…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie, nie ma tu głosowania, proszę pana. Regulamin mówi o tym, kto powinien reprezentować daną ustawę. A pan, panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełZdzisławSipiera">Ale to nie jest ustawa, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale powinien reprezentować ustawę, ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej itd. Jeżeli państwo wiecie, to ta ustawa wprowadza plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia i pokazuje, w jakiej sytuacji, pod jakimi rygorami, z jakimi opiniami ten plan może być zmieniony. I wskazuje również na reprezentację ministra zdrowia na Komisji, nie tylko Komisji Zdrowia, ale Komisji Finansów Publicznych. I nie ma tutaj żadnego wyboru, nie ma żadnego widzi mi się. Nie ma dzisiaj pełnomocnictwa ministra zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełTeresaPamuła">Ale to posłowie głosują za zmianą lub nie, nie minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie, proszę pani. Minister odpowiada na pytania. Możemy zapytać ministra i dopiero możemy głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełTeresaPamuła">Ale nie zawsze tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jak pani nie ma pytań, to pani nie musi, to pani może się godzić, ale gdyby była sytuacja odwrotna – odpowiadam pani poseł Pamule…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełZdzisławSipiera">Pani przewodnicząca uważa, że poseł nie może głosować bez ministra? Może.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, ja bym poprosiła, żebyśmy się zachowywali poważnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełTeresaPamuła">O, właśnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">I o taką…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełAndrzejSzlachta">Popieramy ten apel.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełTeresaPamuła">Popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełZdzisławSipiera">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełAnnaEwaCicholska">Głosujmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">To może byśmy…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Szanowni państwo, to chciałam się zapytać pana przewodniczącego: czy jest przedstawiciel ministra zdrowia albo inna osoba… Czy jest minister zdrowia na posiedzeniu Komisji, abyśmy mogli zadać mu pytanie? Czy minister zdrowia upoważnił, i kogo, i jaki jest na ten temat dokument? I pan poseł Cichoń prosił również o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Nie chcąc…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pan poseł ma jeszcze pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Rozumiem, co pani do mnie mówi. Nie chcąc pani przerywać, choć wydaje mi się, że w wielu kwestiach tej wypowiedzi trudno się z panią zgodzić, ale jeszcze raz przywołam moją pierwszą wypowiedź z dzisiejszej Komisji. Z taką sytuacją mieliśmy wielokrotnie do czynienia, wypracowaliśmy ze sobą taki charakter pracy przez…</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie, nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">…wiele, wiele lat i gorąco bym prosił o to, abyśmy to uszanowali. Mamy przedstawiciela Narodowego Funduszu Zdrowia. Myślę, że będzie w stanie nam odpowiedzieć na wszelkie pytania dotyczące kwestii, o które pani zapyta. Naprawdę, próbujmy nie piętrzyć dzisiaj problemów, których de facto nie ma. Pani przewodnicząca, mamy również upoważnienie ze strony ministra finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale to nie o to chodzi, no przecież pan o tym wie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, pani pozwoli, że ja się wypowiem, a później oddam pani głos. Bardzo proszę o uszanowanie tego. Jeszcze raz powtórzę, przez wiele lat wypracowaliśmy taką formułę współpracy.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, panie przewodniczący, oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełJanuszCichoń">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, moim zdaniem trafne są uwagi pani przewodniczącej wskazujące na to, że tak na dobrą sprawę mówimy o miliardach złotych, które próbujemy rozdysponować.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PosełJanuszCichoń">Zwiększając budżet będzie ich trochę więcej w Narodowym Funduszu Zdrowia, ale tak na dobrą sprawę nie tylko NFZ odpowiada za ochronę zdrowia w Polsce. Mało tego, i w tym kontekście ja mam pytanie do NFZ-tu: jakie są skutki tego, co się dzieje na linii minister finansów, budżet i Narodowy Funduszu Zdrowia? Od paru lat mamy do czynienia z przesuwaniem finansowania zadań z budżetu państwa do NFZ-tu. Przykład, to chociażby leki dla seniorów, które finansowane były w ramach budżetu, a dzisiaj finansowane są przez NFZ. To nie jest jedyne działanie. Chciałbym wiedzieć, jakie specjalne programy i działania zostały przesunięte na NFZ z budżetu w ostatnich latach. W tym kontekście chciałbym też wiedzieć, o ile mniej wydajemy z budżetu państwa na… jakie są relacje, jeśli chodzi o finansowanie ochrony zdrowia w Polsce. Bo ciągle mamy do czynienia z sytuacją, w której poziom nakładów jest wyraźnie niewystarczający. Tak naprawdę mącicie wodę, porównując nakłady na służbę zdrowia w Polsce do innych krajów ciągle, odnosząc się do nakładów sprzed 2 lat, co w kontekście inflacji, z jaką mamy do czynienia w tym roku, w ubiegłym roku, to jest kpina prawie że nas wszystkich w biały dzień.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Nie, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełZdzisławSipiera">Nie, zacznijmy już posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale, panie przewodniczący, pan powiedział o…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">„Nie” to jest krótki komunikat, łatwy do zrozumienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pan powiedział o konsensusie. Nigdy nie było takiej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, bardzo proszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełZdzisławSipiera">Ale teraz chyba pan przewodniczący ma głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale nie było, bo pan przewodniczący nie powiedział całej prawdy.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełAndrzejSzlachta">No to dobrze. Teraz proszę mówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca…</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Zaraz będę mówić. Dobrze. Chce pan, to będę mówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">…bardzo proszę… Szanowni państwo, z jednej strony kontestujemy obecność bycia pewnych osób, z drugiej strony zadajemy już wprost merytoryczne pytania do tych osób, to albo jest tak albo jest tak. Dla mnie ten system jest troszeczkę zerojedynkowy i chciałbym, żebyśmy w końcu rozpoczęli tę pracę.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, przypominam, że kilka minut temu stwierdziliśmy kworum i rozpoczęliśmy dzisiejszą Komisję. Pragnę państwa poinformować, że Komisja będzie przebiegała w następującym porządku: W pkt 1: zaopiniowanie wniosku ministra obrony narodowej w sprawie zmian w planie finansowym w Agencji Mienia Wojskowego na 2023 r.; w pkt 2: zaopiniowanie wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2023 r. oraz w pkt 3: zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2023 r.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Czy są uwagi do tego porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Tak, są. Mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Tak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Szanowny panie przewodniczący, raz jeszcze wnoszę, aby zmiany w planie Narodowego Funduszu Zdrowia…</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełZdzisławSipiera">Pani przewodnicząca, to nie jest wniosek do porządku obrad…</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">…do porządku…</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PosełZdzisławSipiera">Nie, nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">…do porządku obrad, aby ten punkt był usunięty z dzisiejszego porządku…</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PosełZdzisławSipiera">To już jest wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">…aby ten punkt był… w związku z nieprawidłową reprezentacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Dobrze. Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pan przewodniczący powiedział, że był konsensus. Chcę przypomnieć, że na żadnym posiedzeniu, gdzie była opiniowana zmiana planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia, nie było podobnej sytuacji, z jaką mamy do czynienia dzisiaj. Zawsze uczestniczył w tym posiedzeniu minister… przepraszam, wiceminister zdrowia. Takiej sytuacji, jaka jest dzisiaj, nie mieliśmy. I chciałabym w związku z tym powiedzieć, że, po pierwsze, zgodnie z regulaminem jest to zła reprezentacja. Państwo zrobicie, co będziecie chcieli…</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PosełZdzisławSipiera">No właśnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">…ale minister… Proszę bardzo, wiceminister obrony narodowej jest prawie na każdym posiedzeniu, jeżeli sprawa dotyczy rezerw. Dlaczego nie ma ministra zdrowia? Chciałam się zapytać: czy pan przewodniczący zaprosił przedstawiciela ministra zdrowia? To jest pierwsze pytanie. A jeśli…</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca…</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">…jego nie ma, to proszę, żeby ten punkt skreślić z porządku posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Ten punkt, to znaczy który? Chciałbym przejść do formalności.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Dotyczący zaopiniowania zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia. Poproszę również, aby pan wystąpił…</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Serdecznie… Proszę państwa, jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">…do marszałek Sejmu o interpretację dotyczącą reprezentacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję pani za te uwagi, również za pouczenia.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, w tym momencie będziemy głosować wniosek o wykreślenie pkt 2 z porządku dziennego, wniosek zgłoszony przez panią wiceprzewodniczącą Krystynę Skowrońską sprowadzający się do wykreślenia…</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Z uwagi na nieprawidłową reprezentację.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">…wniosku Narodowego… – pani przewodnicząca, jakoś…</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PosełZdzisławSipiera">Głosujmy już.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#komentarz">(Głos z sali: O godz. 15.00 są głosowania.)</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">… – zaopiniowanie wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmian planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia. O to wnioskuje pani przewodnicząca, abyśmy wykreślili z porządku dziennego…</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W związku ze złą reprezentacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Przechodzimy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Cały wniosek powinien być głosowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o uruchomienie głosowania.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Kto jest za wykreśleniem?</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PosełAndrzejSzlachta">Nikt.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Jest, pani przewodnicząca.)</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Wszyscy.)</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W związku ze złą reprezentacją. Czy państwo tego nie rozumiecie?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PosełTeresaWargocka">Nie, nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PosełZdzisławSipiera">Jesteśmy w parlamencie demokratycznym, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie poddał pan pod głosowanie prawidłowo mojego wniosku, tak jak został sformułowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Głosowało 30 posłów. Za było 8, przeciw było 21, 1 osoba się wstrzymała. Szanowni państwo, tym samym rozpatrujemy pierwotny druku, jaki otrzymaliśmy, w taki sposób również procedujemy.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji pkt 1 porządku dziennego. Bardzo proszę przedstawiciela wniosku Ministerstwa Obrony Narodowej w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na 2023 r.</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Panie ministrze, oddaję głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Wysoka Komisjo, bardzo dziękuję, że w porządku obrad dzisiejszego posiedzenia znalazł się ten punkt. Spotykamy się po raz pierwszy w roku budżetowym 2023 i wnosimy do Wysokiej Komisji o akceptację zmian, które proponujemy odnośnie do planu finansowego Agencji Mienia Wojskowego.</u>
<u xml:id="u-98.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o zwiększenie wydatków, wprowadzamy zwiększenie stanu środków finansowych na początek roku 2023 o kwotę 41 600 tys. zł. Jest to urealnienie stanu środków pieniężnych na początek roku 2023 w porównaniu do stanu faktycznego osiągniętego na koniec roku 2022. Ma to związek między innymi z tym, że budżet, który był przygotowywany, on był przygotowywany w sierpniu.</u>
<u xml:id="u-98.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Jeżeli chodzi o kwestię pytań i dociekliwości państwa posłów, chciałbym zwrócić uwagę, że wzrost środków finansowych jest związany między innymi ze znacznymi wpływami, które miały miejsce z tytułu zwrotu nienależnie pobranego podatku od nieruchomości. To jest niebagatelna kwota 18 000 tys. zł. Między innymi również niższe koszty energii elektrycznej i energii cieplnej wpłynęły na to, że stan kasowy był o tę kwotę większy.</u>
<u xml:id="u-98.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Oprócz tego Agencja Mienia Wojskowego otrzymała również dodatkową dotację w wysokości 10 000 tys. zł na inwestycje internatowe i mieszkaniowe na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej celem zabezpieczenia potrzeb mieszkaniowych żołnierzy. Szanowni państwo, w związku z tym, zwiększamy plan wydatków Agencji Mienia Wojskowego o kwotę 46 600 tys. zł. Oczywiście największa część spośród tej kwoty to będą środki przeznaczone na tzw. usługi obce, jest to 21 400 tys. zł. Środki finansowe będą przeznaczone na remonty zasobu mieszkaniowego i internatowego z tzw. funduszu rezerwowego. Oczywiście będą też przekazane dodatkowe środki 2 500 tys. zł jako zwrot kosztów energii elektrycznej i cieplnej, jak również podatki i opłaty – kwota 2 600 tys. zł. Agencja Mienia Wojskowego zamierza przeznaczyć ponadto 17 900 tys. zł na realizację inwestycji mieszkaniowych i internatowych w zakresie budownictwa, zakupu lokali mieszkalnych oraz zadań tzw. proekologicznych.</u>
<u xml:id="u-98.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Bardzo proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie zmian. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję za wystąpienie, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, otwieram dyskusję. Bardzo proszę o zadawanie pytań. Do głosu zgłosiła się pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę, oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Bardzo się cieszę, panie ministrze, że jest pan obecny na posiedzeniu. Wracając do wniosku, który wcześniej złożyłam, jedno tylko sprostowanie, żeby to było w protokole. Ja prosiłam, żeby nie procedować tego punktu z uwagi na to, że nie ma odpowiedniej reprezentacji przy zmianie planu finansowego. Chcę powiedzieć paniom i panom posłom z Prawa i Sprawiedliwości: przejrzyjcie państwo poprzednie protokoły i przejrzyjcie, że takiego uzgodnienia nie było. W przeszłości, kiedy państwo byli w opozycji, nigdy nie było takiej sytuacji. Gdyby się taka sytuacja zdarzyła, państwo byście się o to upominali.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, proszę do rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Przechodząc do rzeczy. Panie ministrze, zdecydowanie bardzo zwracam uwagę na to, co państwo piszecie we wniosku o sytuacji, która się zdarzyła i która się zdarza, dotycząca planu finansowego. Nie pierwszy raz między mamy do czynienia z aktualizacją środków na początku roku w poszczególnych resortach i w poszczególnych planach finansowych. W tym przypadku mamy do ustalenia różnicę w kwocie 41 600 tys. zł. Zaskakuje mnie, że dopiero w drugim kwartale, pod koniec drugiego kwartału, czasami w trzecim kwartale państwo pokazujecie aktualizację stanów bilansowych. Mnie do tego wszystkiego… Chciałabym zapytać: jaki jest powód, że tak późno weryfikujecie państwo tę różnicę i dopiero w dzisiejszym wniosku po stronie przychodów, czyli stan na początek okresu, państwo wskazujecie różnicę 41 000 tys. zł?</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Druga rzecz. Wiem, że Radom to miasto i okręg wyborczy pana ministra i pana przewodniczącego. Znam pokazy lotnicze, które się odbywają, w moim mieście również się odbywają, ale na Air Show na tym etapie mają być zwiększone koszty organizacji o 2 000 tys. zł. Chciałabym, żeby powiedziano, z czego to wynika. Macie tam państwo zapisane między innymi reklamy. Jeżeli mówimy… Ja się o to wszystko pytam z rzetelności, bo w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia będzie dużo pytań. Dziękuję bardzo. Uprzejmie bym poprosiła o odpowiedzi na te dwa pytania. I na przyszłość jest moja sugestia dla pana przewodniczącego, abyśmy dostawali bilans, bo jeżeli do planu finansowego dostajemy plan przychodów i kosztów, a korekta nawet… Państwo pokażecie ją po stronie wydatków, po stronie przychodów, ale ona parę rzeczy zaburza. My nie znamy bilansu, a mamy rzetelnie podchodzić do wydawania pieniędzy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Poproszę pana posła Czesława Siekierskiego o zabranie głosu. Jeżeli jest taka sugestia, to będę prosił w takim razie może o wersję elektroniczną, bo to są duże dokumenty, naprawdę duże, więc myślę, że musielibyśmy wydrukować kolejne setki, jak nie tysiące stron więcej, jeżeli zawsze będziemy prosili o bilans, w odniesieniu do każdego przesunięcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, jeżeli bilans, to on nie będzie większy jak 3 strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Nie, pani przewodnicząca, jeżeli my w każdej powtarzalnej sytuacji będziemy powtarzać te dokumenty, a robimy to regularnie w odniesieniu do wielu…</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale bilans to jest 3 strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">…ale w odniesieniu do bardzo wielu instytucji, to zapewne tak to będzie wyglądało. Dlatego też poproszę, aby taki dokument był przekazywany nam elektronicznie. Bardzo dziękuję pani za wystąpienie.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Proszę, pan poseł Czesław Siekierski, a następnie oddam głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PosełCzesławSiekierski">Bardzo krótko. Chciałbym kontynuować problem, który pojawia się dosyć często, to brak informacji o przyczynach, powodach zmian. Rozumiem, że zmiany są potrzebne, ale warto powiedzieć, dlaczego, co było nie tak. Oczywiście tu są bardzo trafne, czy takie sprytne określenia „rozwiązań ekologicznych”, czy choćby „inwestycje mieszkaniowe”. Czy one wynikają z relokacji, przemieszczeń wojska czy jakichś innych przyczyn? Wtedy byśmy wiedzieli, o co chodzi. Ale to dotyczy nie tylko tego wniosku, innych wniosków także. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Panie ministrze, oddaję głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Bardzo dziękuje, panie przewodniczący. Dziękuję również za pytania. Szanowni państwo, ja celowo, znając dociekliwość państwa posłów, członków Komisji Finansów Publicznych, przedstawiłem w informacji skąd pochodzą te środki finansowe, te 41 600 tys. zł. Z całym szacunkiem, nie zgadzam się z opinią pani poseł Skowrońskiej, sprawozdanie finansowe jest obligatoryjnie przygotowywane na koniec marca za rok poprzedni. My 17 maja, dokładnie 17 maja biegły rewident zakończył pracę nad sprawozdaniem finansowym za rok 2022, więc, szanowni państwo, jesteśmy w pierwszym możliwym terminie, kiedy komisja sejmowa może pochylić się nad kwestami finansowymi.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Druga rzecz, o której też mówiłem w pierwszej swojej części wystąpienia, my konstruujemy budżet zdecydowanie wcześniej, bo prace nad budżetem na następny rok rozpoczynają się w pierwszej połowie roku kalendarzowego. W sierpniu, kiedy Agencja Mienia Wojskowego była zobowiązana przedstawić wskazania budżetowe, oczywiście nie wszystkie środki, które znalazły się na koncie do 31 grudnia 2022 r., mogła ująć w planie budżetowym na następny rok, między innymi chociażby chodzi o niebagatelną kwotę ponad 18 000 tys. zł, które otrzymaliśmy jako zwrot nieprawnie pobranych podatków przez samorządy – to jest kwota ponad 18 000 tys. zł – czy również kwestie dotyczące środków finansowych, które były przewidziane w budżecie na 2020 r. związane z podwyżką cen energii, podwyżką cen energii cieplnej, a rzeczywiście one były o wiele mniejsze, o wiele niższe, stąd też są pewnego rodzaju oszczędności. Mało tego, Agencja Mienia Wojskowego uczestniczyła również, jako podmiot korzystała z możliwości aplikowania do tarcz antykryzysowych i też skorzystała z tego mechanizmu, i to też są dodatkowe środki finansowe, które zasilają konto agencji. W tej sprawie to wszystko jest dość precyzyjne, jasne, czytelne i klarowne. Dlatego jeszcze raz powtórzę, my zakończyliśmy badanie sprawozdania finansowego… biegły rewident zakończył to badanie 17 maja.</u>
<u xml:id="u-110.2" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Jeżeli chodzi o kolejne pytanie pani poseł odnośnie do pokazów lotniczych Air Show, szanowni państwo, środki finansowe są związane z tym, iż pierwotnie planowaliśmy, iż będzie mniejsza liczba osób odwiedzających pokazy. W pierwotnej wersji planu finansowego pokazów przewidywaliśmy, że pokazy obejrzy 60 tys. ludzi każdego dnia, tak w sobotę jak i w niedzielę. Dziś zwiększamy liczbę osób – mamy taką możliwość i zgodę również służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo – zwiększenie liczbę odwiedzających te pokazy do 90 tys. każdego dnia. To jest jedna rzecz. Pragnę zapewnić i panią poseł i Wysoką Komisję, że pokazy lotnicze są tym przedsięwzięciem, które finalnie, na zakończenie roku, nie będzie generowało kosztów po stronie Agencji Mienia Wojskowego, wręcz przeciwnie, spodziewamy się, że impreza zakończy się zyskiem dla Agencji Mienia Wojskowego, z tej racji, że jest to impreza biletowana, będą sprzedawane bilety, jest również bardzo mocno rozbudowany sponsoring, który będzie realizowany przy okazji tych pokazów. Sponsorzy również będą zasilać budżet pokazów lotniczych Air Show 2023. Jeszcze raz powtórzę, my do tej imprezy nie zamierzamy dokładać, wręcz przeciwnie, spodziewamy się, że ona zakończy się dodatkowym zyskiem dla Agencji Mienia Wojskowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie za wypowiedź, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, czy są jeszcze pytania w odniesieniu do tej części Komisji? Nie widzę. Tym samym pozwolę sobie przedstawić państwu propozycję treści opinii z druku nr 284 Komisji Finansów Publicznych do ministra obrony narodowej w sprawie zmiany w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 maja 2023 r.: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 maja 2023 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 maja 2023 r. dotyczący zmiany w planie finansowym Agencji Mienia Wojskowego na 2023 r. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 51 ust. 5 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycje zmiany planu finansowego Agencji Mienia Wojskowego na 2023 r. przedstawione we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, czy są uwagi do propozycji treści? Nie widzę. Tym samym uważam ją za przyjętą.</u>
<u xml:id="u-111.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Przechodzimy do realizacji pkt 2 porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-111.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Dziękuję serdecznie, panie ministrze. Dziękuję, pani prezes. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-111.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Proszę o przedstawienie wniosku prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2023 r. Witam na sali pana ministra. Dzień dobry, witamy serdecznie, panie ministrze. Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaWaldemarKraska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, ja oczywiście bym chciał zrobić wstęp, potem oddam głos panu…</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, bardzo proszę o wyciszenie rozmów, dobrze, bo mamy kłopot z tym, żeby się wzajemnie słyszeć. To tylko potwierdza, że mamy problem w tym, żeby się słyszeć. Drodzy państwo, proszę o to, abyśmy…</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie szanujecie ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">…wysłuchali tego, co ma pan minister nam do powiedzenia, dobrze? Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Panie ministrze, oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">Szanowni państwo, przesłanką do zwiększenia przychodu z tytułu składki należnej brutto o 4 999 366 tys. zł, w tym od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o 3 856 745 tys. zł…</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Czy pan przewodniczący może poprosić swoich kolegów o uciszenie rozmów? Bardzo chciałabym posłuchać ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Cieszę się, że… Wydaje mi się, że to strona opozycyjna więcej rozmawia, ale świetnie, że się rozumiemy. Rzeczywiście proszę moich kolegów i koleżanki o to, abyśmy wyciszyli rozmowy i pozwolili wypowiedzieć się panu ministrowi, bo po to jest pan minister, żeby właśnie wyjaśnił nam tę kwestię. Proszę państwa, sala 118… Już tak schodząc na ziemię, wszyscy znacie tę salę i wiecie, że jak mówi jedna osoba więcej niż powinna, to nikt niczego nie słyszy. Gorąco proszę o wyciszenie rozmów. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-118.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">To może zacznę od początku.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">Szanowni państwo, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przesłanką do zwiększenia przychodu z tytułu składki zdrowotnej brutto 4 999 366 tys. zł, w tym od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o 3 856 745 tys. zł i od Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o 242 621 tys. zł jest prognozowana realizacja zadań, oparta na zrealizowanych za rok 2022 przychodach ze składek na ubezpieczenie zdrowotne, wskaźnikach makroekonomicznych zaktualizowanych na potrzeby opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2023. Szczegółowych informacji może udzieli pani prezes, ale chciałbym państwa poinformować, na co chcemy przeznaczyć te dodatkowe pieniądze. Po pierwsze, chcemy przeznaczyć pieniądze na wszystkie świadczenia nielimitowane, które są dostępne w opiece specjalistycznej, ambulatoryjnej. Dodatkowe pieniądze także chcemy przeznaczyć na opiekę onkologiczną, głównie kierując je do Krajowej Sieci Onkologicznej, która już funkcjonuje i jest dobrze odbierana przez pacjentów, dlatego też chcemy tam skierować dodatkowe środki. Chcemy także, aby środki trafiły w ramach systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej na opiekę stomatologiczną. Myślę, że to ważne, że dedykujemy środki na podstawową opiekę zdrowotną, gdyż to też także w tej chwili jest system, który zdecydowanie poprawia dostępność i jakość opieki u lekarzy rodzinnych.</u>
<u xml:id="u-119.2" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to o szczegółach tych zmian powie pan dyrektor z NFZ-tu.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję za wystąpienie, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Otwieram dyskusję w tym punkcie. Czy są pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Jest pytanie ze strony pani przewodniczącej. Oddaję głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Szanowny panie przewodniczący, nie wiem, czy pytanie do pana ministra, ale mogę powiedzieć, że szalenie się cieszę, że niepotrzebna była ta dyskusja, ale pan przewodniczący nie wiedział, czy pan minister będzie uczestniczyć. Cieszę się, że mógł pan zgodnie z ustawą przedstawić Wysokiej Komisji wniosek o zmianę planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia. W dniu dzisiejszym, przed posiedzeniem Komisji Finansów, uczestniczyłam w posiedzeniu Komisji Zdrowia, dlatego chciałabym zadać tylko te pytania, na które nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Po pierwsze, zgoda, że państwo zasugerowali, że są większe przychody ze składki ZUS-u i KRUS-u i tym sposobem oszacowaliście państwo dodatkowe przychody i rozdysponowaliście je, nie będę o różne inne rzeczy pytała, ale jeżeli plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia ma być dokumentem, który kreuje sytuację w ochronie zdrowia, płacenia za świadczenia, wynagradzania dla pracowników, finansowania ochrony zdrowia w zakresie wszystkich rodzajów świadczeń, w tym lecznictwa szpitalnego, to mam następujące pytanie. Na koniec 2015 r. – to jest pytanie do ministra zdrowia – na koniec 2015 r. zadłużenie podmiotów ochrony zdrowia, szpitali, wynosiło 10 000 000 tys. zł, a na dzień dzisiejszy w komisji trójstronnej określacie państwo, przynajmniej świadczeniodawcy, czyli powiaty określają zadłużenie swoich szpitali na kwotę około 20 000 000 tys. zł. Trzecia rzecz w tym temacie, sugestie. W mediach pojawiła się informacja, że państwo zbudujecie rozwiązanie, aby nie pogłębiały się długi. Mam pytanie w kontekście sytuacji zbierania pieniędzy: jak to państwo zrobicie i jaki to będzie miało wpływ? Skąd będą środki? Czy są zagwarantowane środki w tym planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia?</u>
<u xml:id="u-123.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Drugie moje pytanie, pytanie, które zadawał poseł Cichoń. Przenieśliśmy do Narodowego Funduszu Zdrowia niektóre świadczenia, w tym między innymi ratownictwo medyczne, ale i leczenie żołnierzy – to, co kiedyś było finansowane z budżetu. Koszt ogólny jest powyżej 10 000 000 tys. zł. Jeżeli mówimy o kwocie, to jest 12 000 000 tys. zł–13 000 000 tys. zł. Taką mamy informację medialną, bo państwo jej wprost nie przedstawili. A zatem, kiedy z budżetu wpłyną środki do Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie zwiększenia przychodów funduszu i te wydatki przeznaczone odpowiednio za świadczeniobiorców?</u>
<u xml:id="u-123.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ostatnia sprawa, pytanie, które chciałam zadać. Parlament dwukrotnie podejmował decyzję o zmianie ustawy o wynagrodzeniach pracowników ochrony zdrowia, była zmiana od 1 lipca 2021 r. i od 1 lipca 2022 r., i to jest duży problem dla podmiotów, które muszą zrealizować tę ustawę. Myślę, że państwo zauważyli, chociaż państwa przedstawicieli wczoraj na proteście nie było, że problemem jest sprawa dotycząca wymaganych kwalifikacji, a oczekiwanych przez pracodawcę kwalifikacji. W tym kontekście pojawiają się problemy, protesty, że pomimo możliwości innego wynagrodzenia, pracodawca zatrudnia takiego pracownika na innych zasadach, bo mówi, że jego kompetencje nie są mu w tym zakresie potrzebne.</u>
<u xml:id="u-123.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">I ostatnie pytanie – przepraszam, pomyliłam się – i ostatnie pytanie. Pani prezes Narodowego Funduszu Zdrowia wskazała dzisiaj na Komisji Finansów, że państwo posiadacie… w określonym okresie zbieracie informacje dotyczące zadłużenia placówek leczniczych – no tak pani przedstawiła, że jest rozporządzenie w tym zakresie…</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#ZastępcaprezesaNFZMałgorzataDziedziak">To do ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Tak? Dobrze, to do ministra. Państwo ustalicie kto odpowiada. Nie powiedziano na Komisji Zdrowia, jakie jest ostatnie zadłużenie. Te dwie liczby podałam z innych źródeł niż ze strony resortu. Jaką państwo macie zdiagnozowaną przez resort w ostatnim terminie wysokość zadłużenia podmiotów ochrony zdrowia? Co zamierzacie państwo z tym zrobić? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-126.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Proszę o zabranie głosu pana posła Marka Sowę.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PosełMarekSowa">Panie przewodniczący, szanowni państwo, mamy wzrost inflacyjny 4 785 000 tys. zł i ten wzrost idzie na POZ-y – to jest 4%, 19% na pomoc ambulatoryjną i szpitale – 70%. Natomiast w Małopolsce ta proporcja jest skrajnie odwrotna, można powiedzieć, że to są trzy równe części: 90 000 tys. zł na POZ-y, 80 mln zł na ambulatoryjną opiekę specjalistyczną i na szpitale 91 437 tys. zł. Pytam, dlaczego jest taki podział skrajnie odmienny w stosunku do wszystkich innych województw – nigdzie indziej nie znajdziecie państwo zbliżonego – tym bardziej, że w Małopolsce co najmniej jedna trzecia szpitali nie realizuje ustawy, o której mówiła pani poseł Skowrońska, o wynagrodzeniu pracowników medycznych, to dotyczy głównie pielęgniarek. Ustawa nie jest realizowana dlatego, że mają skrajnie niekorzystne aneksy z ubiegłego roku, notabene do których podpisania byli zmuszeni przez Narodowy Fundusz Zdrowia, kiedy od 1 lipca na szpitale przeszedł obowiązek rozliczenia wynagrodzeń, a nie, jak to było w poprzednim roku, kiedy dla każdego pracownika, który posiadał odpowiednie kwalifikacje, dochodziły do szpitali dodatkowe środki pieniężne. Proszę o wyjaśnienie, dlaczego w Małopolsce jest taki a nie inny podział, dlaczego on jest tak bardzo odmienny w stosunku do pozostałych województw i czemu szpitale mają tak mało. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-128.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Czy są jeszcze pytania do pana ministra, ewentualnie do Narodowego Funduszu Zdrowia? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-128.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Panie ministrze, oddaję głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">Dziękuję, panie przewodniczący. Na część odpowiem ja, na część pani prezes NFZ-tu.</u>
<u xml:id="u-129.1" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">Jeżeli chodzi o zadłużenie szpitali, o które pytała pani poseł Skowrońska, odpowiadałem na Komisji Zdrowia. Proszę państwa, jest zasada, i to jest jakby od zawsze, że na koniec roku szpitale sprawozdają ze swojej działalności do swoich organów prowadzących, także z zadłużenia. Na to mają czas 3 miesiące, czyli 1 kwartał. Następnie organy prowadzące w ciągu 3 miesięcy mają obowiązek przekazania ich do Ministerstwa Zdrowia. Pierwszą datą, kiedy będziemy posiadać informacje na temat zadłużenia polskich szpitali za ubiegły rok to jest 1 lipca…</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie takie było pytanie, panie ministrze. Pytanie było postawione za ostatni okres, który państwo mają sprawozdany.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">Odpowiemy na piśmie, pani…</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Za ostatni… Nie, nie, ja bym poprosiła dzisiaj, no bo my też się pytamy…</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Ale, pani przewodnicząca…</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Wysłałam już dzisiaj panu ministrowi pytanie na piśmie w interpelacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Pani poseł, będąc precyzyjnym, pan minister pewnie chce odpowiedzieć dokładnie o zobowiązaniu. Nie każdą liczbę każdy z nas musi pamiętać, więc…</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie, nie, nie. Ale pytanie, pytanie było inaczej zadane.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Ale padła odpowiedź. Pan minister nam wszystkim udzieli odpowiedzi na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">Na naszej stronie jest, ale pani poseł nie czytała. Dobrze. Ale OK, jeżeli pan przewodniczący pozwoli…</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Proszę, oczywiście, jak najbardziej.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">…odpowiemy na piśmie.</u>
<u xml:id="u-140.1" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">Jeżeli chodzi o nakłady, bo pani poseł pytała się także o nakłady, w 2015 r. to jest 67 700 000 tys. zł budżetu NFZ-tu, z tego na szpitale było 33 200 000 tys. zł, plan na rok 2023 to już jest 145 000 000 tys. zł, na szpitale 74 800 000 tys. zł. Jeżeli chodzi o przeniesienie środków do Narodowego Funduszu Zdrowia, jeżeli chodzi o ratownictwo medyczne i inne, to jest w tej chwili wydatkowane ze składki Narodowego Funduszu Zdrowia, którą płacimy my wszyscy. Myślę, że te pieniądze także tutaj są w tej chwili dostępne, jeżeli chodzi o świadczeniodawców.</u>
<u xml:id="u-140.2" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">Różnica między województwami a województwem wielkopolskim, tak, było?</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#PosełMarekSowa">Małopolskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#SekretarzstanuwMZWaldemarKraska">Małopolskie. To może odpowie pani prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Pani prezes, prosiłbym o syntetyczną odpowiedź, bo dosłownie za 3 minuty powinniśmy rozpocząć głosowania. Pozwolę sobie przerwać Komisję, pójdziemy na głosowania i wtedy wrócimy…</u>
<u xml:id="u-143.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Dlatego też proszę o taką syntetykę, dobrze? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#ZastępcaprezesaNFZMałgorzataDziedziak">Bardzo syntetyczna informacja. Wynika to z algorytmu podziału środków plus zgłoszone potrzeby przez dyrektorów oddziałów, które wynikają z realizacji w poszczególnych pozycjach planu finansowego, czyli w poszczególnych rodzajach świadczeń. Wynika to ze zgłaszanych potrzeb płynących z rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#PosełMarekSowa">To ja mam prośbę o szczegółowe wyjaśnienie tej kwestii na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Rozumiem. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-146.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Jeszcze, pani przewodnicząca? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie chciałabym burzyć, ale, panie ministrze, nie tak zadałam pytanie. Pan tak wykręcił kota ogonem. Ostatnio to jest modne u państwa. Czekam na odpowiedź na piśmie. Zadałam panu dzisiaj 16 interpelacji, to czekam. Proszę, żeby one były szybko, żebym otrzymała szybko odpowiedź. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Dziękuję pani za wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-148.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, jeżeli nie ma dalszych głosów w dyskusji, to pozwolę sobie przedstawić propozycję opinii z druku nr 285 Komisji Finansów Publicznych do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2023 r. uchwalone na posiedzeniu w dniu 24 maja 2023 r. „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 maja 2023 r. rozpatrzyła wniosek Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 19 maja 2023 r. dotyczący projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2023 r. Komisja Finansów Publicznych na podstawie art. 124 ust. 1 i 2 w związku z art. 121 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych pozytywnie opiniuje projekt zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2023 r. przedstawiony we wniosku”.</u>
<u xml:id="u-148.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Czy są uwagi do treści?</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Głosujemy. Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-149.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Przyjmujemy.)</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-150.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, kto jest za przyjęciem opinii z druku nr 285? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-150.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Głosowało 23 posłów. Za – 19, nikt nie był przeciw, 4 osoby się wstrzymały. Tym samym opinia nr 285 została przyjęta przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-150.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Przechodzimy na salę, a później po głosowaniu od razu państwa zapraszam bezpośrednio do sali 118.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#PosełJanuszCichoń">Ja bym prosił o odpowiedź na moje pytanie na piśmie.</u>
<u xml:id="u-151.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, możemy zacząć i skończyć. Skowrońska nie ma uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Niezmiernie się cieszę z tego pozwolenia, wyrażenia zgody, zachęcenia, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-153.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, tym samym przechodzimy do realizacji pkt 3 porządku dziennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#PosełZdzisławSipiera">Uważaj, bo to modliszka.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę o przedstawienie wniosku ze strony ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2023 r.</u>
<u xml:id="u-155.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Oddaję państwu głos. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansówWiolettaBruździńska">Wioletta Bruździńska zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-156.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansówWiolettaBruździńska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo. Stosownie do postanowień art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych oraz w związku z wnioskiem prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej uprzejmie proszę o wyrażenie pozytywnej opinii w sprawie zmiany przeznaczenia kwoty 12 000 tys. zł pochodzących z rezerwy celowej budżetu państwa z poz. 56 – Rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania. Środki te zostaną przeznaczone na wydatki bieżące związane z realizacją ustawowych zadań prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Aktualny poziom rozdysponowania rezerwy celowej z poz. 56 pozwala na zmianę przeznaczenia środków z tej rezerwy na wyżej wskazany cel i nie spowoduje zakłóceń w finansowaniu zadań, na które została pierwotnie zaplanowana rezerwa. Proszę o pozytywne rozpatrzenie wniosku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję za wystąpienie.</u>
<u xml:id="u-157.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Otwieram dyskusję w punkcie. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Może tamto oświadczenie moje było przedwczesne. W tym przypadku nie mam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-159.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę. Tym samym pozwolę sobie przedstawić państwu treść propozycji opinii z druku nr 286 Komisji Finansów Publicznych do ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej, uchwalonej na posiedzeniu w dniu 24 maja 2023 r. „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 24 maja 2023 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 19 maja 2023 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 12 000 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 56 – Rezerwa na zmiany systemowe i niektóre zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania zaplanowane w ustawie budżetowej na 2023 r. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia ww. kwoty dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej na wydatki związane z realizacją ustawowych zadań prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej”.</u>
<u xml:id="u-159.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Czy są uwagi do treści propozycji opinii?</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Nie widzę. Tym samym uważam opinię z druku nr 286 za przyjętą.</u>
<u xml:id="u-161.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Serdecznie państwu dziękuję. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny Komisji. Dziękuję. O godz. 16.00 spotykamy się na kolejnej Komisji, a następnie o godz. 18.00 i 18.30.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>