text_structure.xml 54.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Na początku pragnę przywitać naszych gości. Witam serdecznie pana ministra Sebastiana Skuzę wraz ze współpracownikami. Dzień dobry, panie ministrze. Witam gorąco panią Annę Borowską, dyrektora generalnego Głównego Urzędu Statystycznego. Dzień dobry. Witam serdecznie. Witam Justynę Adamczyk, pierwszego… przepraszam, zastępcę prezesa Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego. Witam również serdecznie Pawła Zagaja, zastępcę Rzecznika Finansowego. Witam gorąco pana Rafała Mikusińskiego, zastępcę przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Witam wszystkich gości przybyłych na dzisiejsze posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. I tak jak zwykle, w sposób szczególny witam panie i panów posłów, członków Komisji Finansów, i naszych współpracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, stwierdzając jego kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na 2023 r. z druku nr 2653 w zakresie części budżetowej 58 – Główny Urząd Statystyczny, w pkt 2 planu finansowego państwowej osoby prawnej z załącznika nr 14 – Rzecznika Finansowego, w pkt 3 planu finansowego państwowej osoby prawnej z załącznika nr 14 – Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego, w pkt 4 planu finansowego państwowej osoby prawnej załącznika 14 – Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Przystępujemy, proszę państwa, do realizacji w porządku dziennego, kontynuując rozpatrywanie części budżetowy należących do właściwości naszej Komisji. Bardzo proszę o przedstawienie i zreferowanie części budżetowej 58 – Główny Urząd Statystyczny, ze strony prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorgeneralnyGłównegoUrzęduStatystycznegoAnnaBorowska">Dzień dobry. Małgorzata Borowska dyrektor generalny Głównego Urzędu Statystycznego. W imieniu prezesa Dominika Rozkruta chciałabym państwu przedstawić informację dotyczącą projektu budżetu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Pani dyrektor, gorąco proszę o zbliżenie mikrofonu do siebie, dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorgeneralnyGłównegoUrzęduStatystycznegoAnnaBorowska">… informację dotyczącą projektu budżetu GUS na 2023 r. W przyszłym roku działalność Głównego Urzędu Statystycznego finansowana będzie z kilku działów: z przetwórstwa przemysłowego, informatyki, administracji publicznej i obrony narodowej. W Głównym Urzędzie Statystycznym dochody budżetowe na 23 r. zaplanowane zostały w wysokości 1465 tys. zł, co stanowi blisko 91% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok bieżący, oraz przewidywanego wykonania w 2022 r. w kwocie 1600 tys. Spadek dochodów w projekcie budżetu na 23 r. o 9,2% w porównaniu do ustawy budżetowej na bieżący rok i do przewidywanego wykonania spowodowany jest, jak co roku, przede wszystkim malejącym zapotrzebowaniem na zakup publikacji, opracowywaniem informacji statystycznych w formie papierowej, bo coraz więcej danych dostępnych jest bezpłatnie za pośrednictwem internetu na stronach naszego urzędu i urzędów statystycznych. Ponadto na obniżenie planu dochodów mają również wpływ niższe przewidywane przychody z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorgeneralnyGłównegoUrzęduStatystycznegoAnnaBorowska">Limit wydatków budżetowych GUS na 2023 r. został ustalony wysokości 571 860 tys. zł, co w porównaniu do ustawy budżetowej tegorocznej i przewidywanego wykonania wynosi 119,6%. W strukturze wydatków planowanych na przyszły rok według rodzajów największy udział będą miały wydatki na wynagrodzenia, które łącznie będą stanowiły prawie 67,5% wydatków ogółem, do tego składki na ubezpieczenia społeczne (nieco ponad 11%) i tak zwane wydatki rzeczowe (11,2% wydatków ogółem). Oczywiście są jeszcze inne tytuły, ale one już nie mają takiego dużego udziału. W stosunku do przewidywanego wykonania budżetu w tym roku limit wydatków na 2023 r. uwzględniający wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej będzie wyższy o 93 700 tys. zł, to jest o 19,6% w porównaniu do ustawy budżetowej na 2022 r., która wynosi… ten plan, nieco ponad 478 mln, będzie wyższy o 93 800 tys., to jest o 19… to jest taki sam udział procentowy – 19,6. Natomiast bez wydatków na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej limit przyznany przez Ministerstwo Finansów na 2023 r. wynoszący 554 392 tys. w porównaniu do ustawy budżetowej będzie wyższy o nieco ponad 87 400 tys. zł, to jest o 18,7% więcej. Na wysokość wskaźnika planu wydatków na przyszły rok do przewidywanego wykonania tegorocznego wynoszącego 119,6% wpływ ma zwiększenie o 7,8% kwoty bazowej dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz wynagrodzeń osób nieobjętych tym systemem mnożnikowym, a także ujęcie środków na pokrycie skutków podniesienia minimalnego wynagrodzenia za pracę wraz ze składkami. W porównaniu do przewidywanego wykonania budżetu w tym roku limit wydatków zaplanowanych na przyszły rok jest wyższy między innymi, o czym przed chwilą już była mowa, dla wynagrodzeń osobowych członków korpusu służby cywilnej o prawie 24 900 tys. zł, to jest nieco ponad 10,5%, wynagrodzeń osobowych pozostałych pracowników (blisko 11 mln, to jest o 12,7%), składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy o 6300 tys., to jest 11,1%, wydatków na badania statystyczne o blisko 12 mln. Wzrosty będą jeszcze dotyczyły dodatkowego wynagrodzenia rocznego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorgeneralnyGłównegoUrzęduStatystycznegoAnnaBorowska">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu środków europejskich, to limit wydatków z budżetu tych środków został ustalony w łącznej wysokości 3728 tys. zł i w porównaniu do tegorocznej ustawy budżetowej, w której wynosi nieco ponad 10 mln, zmniejszył się o blisko 6300 tys. zł, to jest o blisko 62,8%, natomiast w porównaniu do przewidywanego wykonania na bieżący rok zmniejszył się o 12 600 tys. Te środki z budżetu środków europejskich zostały zaplanowane na trzy programy. Pierwszy to Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój, drugi to Program Operacyjny Polska Cyfrowa, a trzeci to Projekt Ekonomia Społeczna pod Lupą.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorgeneralnyGłównegoUrzęduStatystycznegoAnnaBorowska">Jeżeli chodzi o wynagrodzenie osobowe, to projekt planu wynagrodzeń na przyszły rok ustalony został w łącznej wysokości 385 627 tys. zł i w porównaniu do ustawy budżetowej tegorocznej, która wynosi 350 835 tys. zł, zwiększył się o blisko 34 800 tys. zł, to jest prawie o 10%. Przy czym należy zaznaczyć, że kwota ta przede wszystkim wynika ze wzrostu o 32 700 tys. zł wynagrodzeń osobowych oraz ze wzrostu o 2000 tys. zł dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Natomiast w porównaniu do przewidywanego wykonania w tym roku plan wynagrodzeń będzie wyższy łącznie o 35 900 tys. zł, to jest o 10,3%.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DyrektorgeneralnyGłównegoUrzęduStatystycznegoAnnaBorowska">I teraz, jakie są główne czynniki mające wpływ na różnicę tego poziomu wynagrodzeń? Po pierwsze, to, co już mówiłam, zwiększenie wynagrodzeń związku z planowanym w przyszłym roku wzrostem o 7,8%, na pokrycie skutków podniesienia minimalnego wynagrodzenia za pracę. GUS występował do Ministerstwa Finansów o dodatkowe środki na ten cel, ponieważ przy wzroście płacy minimalnej do kwoty 3,6 tys. zł, w drugim półroczu przyszłego roku w 16 urzędach statystycznych 71% zatrudnionych pracowników w przeliczeniu na etaty powinno zostać objętych zwiększeniem wynagrodzenia z tego tytułu. 71% pracowników nie będzie miało tego wynagrodzenia na poziomie minimum. Siłą rzeczy nastąpi również wzrost dodatkowego wynagrodzenia rocznego.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#DyrektorgeneralnyGłównegoUrzęduStatystycznegoAnnaBorowska">Jeśli chodzi o rezerwy celowe, to na 2023 r. w rezerwie celowej dla Głównego Urzędu Statystycznego przyznano dodatkowe środki na finansowanie prac w zakresie programów zarządzanych lub koordynowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w łącznej kwocie 5363 tys. I tutaj pojawia się Program Operacyjny Polska Cyfrowa i Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój (tylko na różne badania). Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Serdecznie dziękuję, pani dyrektor. Bardzo proszę o przedstawienie koreferatu ze strony pana posła Patryka Wichra. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełPatrykWicher">Panie przewodniczący, panie ministrze, pani dyrektor, Wysoka Komisjo, pragnę przedstawić koreferat do ustawy budżetowej na rok 23 w zakresie części 58 – Główny Urząd Statystyczny, w formie tylko i wyłącznie przypomnienia, bo pani dyrektor dość wyczerpująco przedstawiła ten zakres. Prezes Głównego Urzędu Statystycznego jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach statystyki publicznej. W związku z tym również działa poprzez swoją centralę i 16 swoich oddziałów. Tak jak było tutaj również wspomniane, część 58… realizowane są w następujących działach: Przetwórstwo Przemysłowe, Informatyka, Administracja Publiczna i Obrona Narodowa. Plan dochodów budżetowych. One były już przedstawione. One względem roku 22 spadły o 148 tys. zł, a więc o 9,2%.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełPatrykWicher">Jeśli chodzi o wydatki, to wydatki są oszacowane na kwotę ponad 571 000 tys. zł. Jest to wartość wyższa, niż w planie na 2022 r. o 93 mln. Oczywiście jeżeli chodzi o ważniejsze wydatki, to są one związane z wydatkami rzeczowymi, ale również pojawiają się majątkowe ustalone w wysokości prawie 5368 tys. zł. W związku z tym… Jeśli jeszcze chodzi o takie ważniejsze informacje – tutaj pani dyrektor podkreślała – to jest pojawienie się również w rezerwach celowych środków dla Głównego Urzędu Statystycznego. Informacje o zatrudnieniu również były już tu przedstawiane, więc nie będę tego wszystkiego w tym momencie powtarzał, ale po przejrzeniu projektu budżetu, jak również informacji z Głównego Urzędu Statystycznego, można rekomendować pozytywne zaopiniowanie tej części budżetowej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję, szanowni państwo, w tym punkcie. Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Tym samym stwierdzam, że zakończyliśmy omawianie projektu budżetu w części 58 dotyczące Głównego Urzędu Statystycznego.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego Komisji, a więc planu finansowego państwowej osoby prawnej z załącznika nr 14 – Rzecznik Finansowy. Bardzo proszę o przedstawienie referatu ze strony Rzecznika Finansowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastępcaRzecznikaFinansowegoPawełZagaj">Panie przewodniczący, Paweł Zagaj, zastępca Rzecznika Finansowego. Przedstawiając w syntetycznej formule plan przychodów i kosztów Rzecznika Finansowego na 2023 r., chciałbym wskazać, że Rzecznik Finansowy planuje swoje przychody zgodnie z ustawą o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, która określa wysokość składek wnoszonych przez podmioty na pokrycie kosztów Rzecznika Finansowego. Prognozowane przychody na 2023 r. zostały ustalone zgodnie z przepisami na podstawie danych historycznych, a także uwzględniając ilość podmiotów rynku finansowego oraz ustawowe stawki przewidziane w ustawie, regulujące wysokość składek na funkcjonowanie Rzecznika Finansowego. Jeśli chodzi o koszty, to zostały one ustalone w wysokości przychodów, biorąc pod uwagę prawidłowe wykonywanie ustawowych zadań. Uwzględniając powyższe, koszty i przychody w 2023 r. będą wyższe od planu z 2022 r., co jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rzecznika i wykonywania jego zadań. Chciałbym jeszcze zaznaczyć, że rzecznik nie jest finansowany z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZastępcaRzecznikaFinansowegoPawełZagaj">Przechodząc do szczegółów, przychody rzecznika ogółem na 2023 r. są zaplanowane w wysokości 38 000 659 zł. Struktura tych przychodów kształtuje się następująco: podmioty rynku finansowego to 38 210 tys. zł, wpłaty na pozasądowe rozwiązywanie sporów to 68 tys. zł, odsetki 361 tys. oraz przychody z tytułu obsługi i realizacji zadań finansowanych ze środków Funduszu Edukacji Finansowej 20 tys., przy czym odnośnie do pkt 1, czyli składek podmiotów rynku finansowego, największy udział w tych składkach mają banki na poziomie blisko 21 mln zł, krajowe zakłady ubezpieczeń na poziomie blisko 14 mln zł i kolejno instytucje pożyczkowe oraz krajowe instytucje płatnicze w wysokości odpowiednio 700 tys. i blisko 600 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZastępcaRzecznikaFinansowegoPawełZagaj">Koszty ogółem na 2023 r. zaplanowano w wysokości 38 659 tys. Takie najistotniejsze pozycje kosztowe kształtują się następująco. Wynagrodzenia w wysokości 22 000 tys. zł, z czego z podziałem na wynagrodzenia osobowe 21 562 tys. zł i wynagrodzenia bezosobowe 450 tys. zł. W tej pozycji nastąpił wzrost wynagrodzeń osobowych, który wynika z podwyżki o 7,8%, której skutek został przewidziany w 2023 roku. Jest to podwyżka kwoty bazowej. Ta kwota wyniesie 1545 tys. zł. Kolejnym powodem wzrostu wynagrodzeń jest zwiększenie kosztów związanych z obsługą kosztów nagród jubileuszowych oraz dodatków za wysługę lat. Będą to zwiększone koszty – odpowiednio o 122 tys. zł i 95 tys. zł. Kolejną pozycją po stronie kosztów są usługi obce, które zostały przewidziane… których wysokość została przewidziana na kwotę 9112 tys. zł. W roku… Tu jest również wzrost w stosunku do 2022 r., w którym te koszty były przewidziane poziomie 7782 tys. zł. Ten wzrost wynika przede wszystkim z konieczności zawarcia umów z ekspertami zewnętrznymi, którzy będą obsługiwali czy też wspierali obsługę postępowań interwencyjnych czy też poradnictwa konsumenckiego i klienckiego świadczonego przez rzecznika. Kolejną pozycją po stronie kosztów są materiały i energia – 680 tys., a następnie to są tak naprawdę składki na wynagrodzenia. To jest część dodatkowa do pozycji „wynagrodzenia” w wysokości 4440 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#ZastępcaRzecznikaFinansowegoPawełZagaj">Jeżeli pojawią się jakieś pytania, to oczywiście bardzo chętnie na nie odpowiem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Proszę o przedstawienie koreferatu przez panią przewodniczącą Krystynę Skowrońską. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Mam przyjemność przedstawić koreferat w zakresie planu finansowego Rzecznika Finansowego – przyjemność podwójną dlatego, że byłam wnioskodawcą i reprezentantem ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i Rzeczniku Finansowym. Co do uwag, o których powiedział pan rzecznik, to nie mamy uwag, bo one pochodzą z wpłat dokonywanych na rzecz Rzecznika Finansowego. Interesuje mnie jednak liczba pracowników, którzy są zatrudnieni w biurze rzecznika, średnia płaca, którą państwo prognozujecie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">I ostatnia sprawa. Zawsze głośno było w rozmowie o Funduszu Edukacji Finansowej. Ważne byłoby, żeby opowiedzieć Komisji na ten temat, bo – to ostatni z elementów – z informacji, które ja pozyskałam, poza przedłożonym przez państwa projektem planu finansowego na rok 2023,… stan środków i przekazanie wpłat do KNF… ze stanu środków w 2021 r. 71,5 mln zł do UKNF, a także do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 33,8 mln zł. Byłabym wdzięczna i myślę, że wszyscy państwo, bo to było przedmiotem dużej z jednej strony krytyki… potrzeb albo dłużej dyskusji o zmianie ustawy w tym zakresie, żeby powiedzieć, jak dzisiaj wygląda sprawa Funduszu Edukacji Finansowej, która nie została zmieniona, i nie zostało usytuowane miejsce funkcjonowania. Przypomnę, że mieliśmy ogromne zastrzeżenia dotyczące między innymi wydatkowania tych środków, braku działania rady funduszu. Więc to byłoby potrzebne. Poproszę dzisiaj o odpowiedź w tej sprawie, w jakiej wysokości są to środki i jak one będą rozdysponowanie w kontekście pojawiających się medialnych informacji dotyczących przekazania do KNF znaczącej kwoty 71 mln zł i do UOKiK prawie 34 mln zł. To dotyczyło roku 2021. To są moje pytania w świetle zaopiniowania tego sprawozdania. Wydaje się nam, że Rzecznik Finansowy rzetelnie realizuje swoje zadania.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Niemniej jednak brakuje mi jeszcze jednej rzeczy. Państwo mówicie o pieniądzach, o potrzebie… przychody wpłacają instytucje, którym przypisaliśmy taki obowiązek wnoszenia składki na rzecz biura rzecznika, ale nie pokazaliście państwo, i byłabym wdzięczna, gdyby powiedziano, jaka jest ilość złożonych do państwa skarg i reklamacji, którymi państwo się zajmowali, bo każdorazowo zwiększamy środki na funkcjonowanie określonych instytucji. Są instytucje obowiązane, które ponoszą takie składki, ale potrzebujemy również tego efektu, żebyście państwo nam go również pokazali. Clue pytań to Fundusz Edukacji Finansowej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Tym samym pani przewodnicząca tym koreferatem otworzyła również element dyskusji i pytań. Bardzo proszę, jeżeli można, o odniesienie się, to proszę. Otwieramy dyskusję i przyjmujemy zgłoszenia. Bardzo proszę. Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZastępcaRzecznikaFinansowegoPawełZagaj">Paweł Zagaj, jeszcze raz, zastępca Rzecznika Finansowego. … Włączony. Dobrze. Ponieważ część czy większość pytań była wprost skierowana do rzecznika, więc chciałbym – postaram się – odpowiedzieć od razu na bieżąco na te zgłoszone przez panią przewodniczącą pytania. W kwestii wynagrodzeń niestety nie mam projekcji tych wynagrodzeń na 2023 r., natomiast w tym momencie mogę powiedzieć, że stan zatrudnienia w pierwszym półroczu 2022 r. to 158 etatów. Przeciętne zatrudnienie to 147,6. Średnie wynagrodzenie ogółem to 8554 zł. Tylko zaznaczam, że to jest jeszcze bez wszystkich świadczeń, na przykład bez dodatkowego 13. wynagrodzenia, które jest dopiero rozliczone w kolejnym roku, więc w porównaniu – powiedzmy – do 2021, dla którego również mam tutaj zestawienie, poziom zatrudnienia tak naprawdę jest nieznacznie tylko wyższy obecnie. Poprzednio w 2021 wynosił 142 etaty. Średnie przeciętne zatrudnienie to 159. Średnie wynagrodzenie ogółem to 9112 zł.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZastępcaRzecznikaFinansowegoPawełZagaj">Jeżeli chodzi o kwestię Funduszu Edukacji Finansowej, to mogę podzielić się oczywiście z szanowną Komisją i przekazać informację o stanie środków i strukturze wpłat, które były dokonywane na fundusz. I tak, stan środków na dzień 24 października 2022 to 118 153 346 zł, z czego wpłaty od Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego to 80 418 tys. zł, wpłaty od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów to 34 736 tys. zł. Z odsetek uzyskanych z depozytów overnight-owych oraz lokat uzyskano 3816 tys. zł. Jedną kwestią jest stan środków funduszu, ale drugą kwestią jest stan środków do dyspozycji. Te środki, które mogą być przeznaczone do wydatkowania, to są środki z decyzji prawomocnych plus przychody z odsetek. Stan na dzień 24 października wynosi 39 274 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZastępcaRzecznikaFinansowegoPawełZagaj">Natomiast w kwestii pytania o sam aktualny status funduszu, to tutaj patrzę na kolegów z Ministerstwa Finansów, ponieważ aktualnie jest projekt ustawy, który ma doregulować te kwestie. W związku z tym wydaje mi się, że bardziej precyzyjną odpowiedź w tym zakresie mogłoby udzielić Ministerstwo Finansów. Oddaję więc to jakby do państwa decyzji w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ZastępcaRzecznikaFinansowegoPawełZagaj">Natomiast jeżeli jeszcze chodzi o trzeci element, który pani przewodnicząca poruszyła, czyli kwestię zadań i statystyk, przyznam szczerze, że w tym momencie nie dysponuję szczegółowymi statystykami. One są oczywiście sformułowane w sprawozdaniu rocznym przygotowywanym przez Rzecznika Finansowego, natomiast ogólnie rzecz biorąc, średniorocznie spraw obsługiwanych indywidualnych w różnych formach jest w granicach od 40 do 45 tys. To są najczęściej interwencje (około 20 tys. interwencji rocznie), z których – powiedzmy – 60% to są interwencje z sektora ubezpieczeniowego, 40% z sektora bankowego. Są wnioski w granicach około 2000 rocznie o pozasądowe rozwiązywanie sporów, gdzie ta struktura tematyczna również jest podobna. Następnie takim dużym…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">To mi wystarczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZastępcaRzecznikaFinansowegoPawełZagaj">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Szanowni…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale jeszcze jedno...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">O, jeszcze jedno. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pan minister reprezentuje resort finansów i nie jest bezpośrednio związany z inicjatywą rządową, bo taką mieliśmy, ale czy wydaje się… to znaczy, uprzejmie poproszę pana ministra, o przedstawienie na piśmie, na jakim etapie jest stanowisko rządu, bo nie mogę zapytać się innej najwyższej rangą osoby. Może lepiej ten fundusz zlikwidować? Może te 100 mln zlikwidować, bo to jest dodatkowa opłata, a sytuacja jest trudna. Trwały o to wojny. My to sobie przypominamy. Był projekt ustawy na ten temat. Został zawieszony. Może więc lepiej tym, którzy wpłacali, zaliczyć te 100 mln zł na rzeczy, które muszą te podmioty ponosić – proporcjonalnie składkę, bo dzisiaj na rynku jest trudno. Państwo trzymacie ten fundusz i spory były znaczące. Gdyby w odpowiednim czasie była odpowiedź na piśmie na temat stanowiska rządu w sprawie zamrożonego pomysłu, to byłabym wdzięczna. Tu akurat czas nie jest rzeczą najpilniejszą. Pan minister zechce odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Tak, oczywiście. Panie ministrze, bardzo proszę o zabranie głosu. Potem pan przewodniczący Tadeusz Cymański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, projekt zmian będzie jutro przedmiotem pierwszego czytania. To jest projekt rządowy. Jeżeli więc pani przewodnicząca uważa, że coś trzeba albo można w tym zakresie zrobić, to przez poprawki czy to na Komisji czy w drugim czytaniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Pan przewodniczący Tadeusz Cymański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełTadeuszCymański">Jak się wpisuję w głos pani przewodniczącej, żeby to jednak może nie tyle w tym złym słowa znaczeniu przyspieszyć, ale to długo trwało i ja również słyszałem – interesowałem się tym – i byłbym daleki od tego, bo nie wiem, na ile istotny jest ten pomysł, żeby to zwrócić albo w ogóle z tego zrezygnować… Nie. Wiele przykładów z dnia codziennego, coraz więcej, informuje nas, że potrzeba edukacji również w szkołach, w mediach, bo wiele rzeczy, wiele naszych działań medialnych budzi kontrowersje. To rozumiem, ale w tej sprawie mamy jeden głos i chyba nikt tutaj nie przeczy, że potrzeba edukacji, zwłaszcza ludzi starszych, bo rzecznik ma robotę, dlatego że ludzie padają ofiarami niestety niewiedzy i często chodzi nawet o podstawowe informacje. Nie mówię tu o przestępstwach typu internetowego, ale jest wiele innych praktyk. Nie będziemy rozwijać tego tematu. Ja w każdym razie przyjmuję ten krytyczny głos. To jest głos, który ma stymulować i przyspieszyć działania. Jesteśmy chyba wszyscy gotowi i myślę, że to jest dobra inicjatywa. Ale dziękuję za zainteresowanie i wspólne zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Dziękuję, panie przewodniczący. I pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jeżeli mamy mówić o informacji, o której powiedział pan poseł Cymański, to mieliśmy wiele reklam, informacji o Krajowym Planie Odbudowy, o wszystkich innych rzeczach. Myśmy niestety do przewodniczącego pańskiego klubu czy pańskiej partii dotyczące GETBACK, dotyczącego działania prokuratury, żeby nie narażać tych ludzi… Ja myślę, że gdybyśmy zrobili taką czarną listę, czego nie zrobiły urzędy, poza programem… poza Funduszem Edukacji Finansowej, to byłoby tych grzechów więcej, a mogłabym wyliczyć, ile na to pieniędzy wydano, na żarówki, na papiery, na różne inne. Jeżeli więc państwo chcecie między innymi mówić o edukacji finansowej, to proszę bardzo. Pierwsza strona o żarówce nieprawdziwa. Dobra, ale druga mogła być prawdziwa zrobiona na tym samym papierze za małe pieniądze, która dotarłaby do wszystkich, a państwo tego nie robicie. Nie wiem, czy celowo czy niecelowo, ale jednak to się nie pokazało. A wojna pomiędzy Rzecznikiem Finansowym, a resortem, który chciał mieć te pieniądze – ministrem finansów, albo wpływ… bądź przeniesienie go do UOKiK, to była wojna niepotrzebna. Ona nie służyła naprawdę niczemu. Ja bym nie chciała jednej rzeczy, żeby tak, jak Fundusz Pomocy Postpenitencjarnej służył dla niektórych rzeczy, bo on nie służy temu, czemu powinien, Fundusz Edukacji Finansowej, jeżeli spróbujecie zrobić to nierzetelnie, to on temu wcale nie będzie służył. Zobaczy pan, nie wiem czy pański pryncypał, panie pośle Cymański, czy inny będzie próbował z tego funduszu kreować i pokazywać. Nie będzie on na tyle powszechny bądź pójdzie do niektórych tylko mediów, żeby można było tylko wesprzeć i dać jakąś reklamę. Nie temu powinno to służyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca, zgodziliśmy się chyba wszyscy co do tego, że tę sytuację trzeba naprawić. Tutaj chyba nie ma żadnego przedmiotu sporu. Czy są jeszcze, szanowni państwo, jakieś uwagi do tego punktu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Tym samym stwierdzam zakończenie omawiania projektu budżetu w zakresie planu finansowego państwowej osoby prawnej z załącznika nr 14 – Rzecznik Finansowy.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKosztowniak">Przechodzimy, proszę państwa, do pkt 3, a więc do omówienia planu finansowego państwowej osoby prawnej załącznika nr 14 – Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego. Bardzo proszę o przedstawienie referatu ze strony prezesa Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZastępcaprezesaPolskiejAgencjiNadzoruAudytowegoJustynaAdamczyk">Dzień dobry. Justyna Adamczyk, zastępca prezesa Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, szanowni państwo, pozwolę sobie przedstawić informację na temat przedłożonego planu finansowego na 2023 r. agencji, która jest osobą prawną i jest organem nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi, działa też na rzecz zwiększenia jakości usług świadczonych przez biegłych rewidentów jak i firmy audytorskie. Celem więc agencji jest tak naprawdę zwiększenie jakości sprawozdań finansowych w celu przyczynienia się do wzmocnienia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#ZastępcaprezesaPolskiejAgencjiNadzoruAudytowegoJustynaAdamczyk">Przedstawiony do zaopiniowania projekt planu uwzględnia wytyczne i wskazania Ministra Finansów odnośnie do jego wysokości. Budżet ten nie pozwala na rozwinięcie działalności w kierunkach potrzebnych i wskazywanych przez dotychczasowe doświadczenie agencji. Oczywiście agencja dokłada wszelkich starań, aby realizować swoje zadania w największym możliwym zakresie w oparciu oczywiście o możliwości wynikające z planu finansowego. Tym niemniej trzeba pamiętać, że agencja powstała w 2020 r. i jeszcze jest na etapie budowania zespołów i wypracowywania strategii działania, a obecne czasy są trudne, więc dbanie o jakość sprawozdań finansowych ma tym większe znaczenie. Stąd również nasze działania, które projektujemy i które są odzwierciedlone w budżecie. Patrzymy na to, jak rozwija się rynek finansowy i jaka jest rola firm audytorskich i biegłych rewidentów w zakresie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. Naszym zdaniem działania prewencyjne, które polegają na kontroli w firmach audytorskich, wyciąganie z tego wniosków i odpowiednie ustalenie planu kontroli powodują to, że można zapobiegać pewnym działaniom, ale również agencja prowadzi działania informacyjne, żeby do szerszego grona to docierało po to, żeby właśnie ograniczać ryzyko z tym związane. Do końca września – pozwolę sobie państwu powiedzieć – było przeprowadzonych 147 kontroli w firmach audytorskich. Plan kontroli, jeśli chodzi o JZP i rok 21/22, został w pełni zrealizowany, a to jest plan kontroli, który dotyczy najbardziej istotnych firm.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#ZastępcaprezesaPolskiejAgencjiNadzoruAudytowegoJustynaAdamczyk">Jeśli chodzi o koszty funkcjonowania agencji, to są zaplanowane w wysokości 30 389 tys. zł. Dodatkowo na koszty nadzoru powierzone do realizacji… zostało zaplanowane 10% kosztów funkcjonowania agencji tak, jak wynika z ustawy, czyli 3035 tys. zł. Agencja tak, jak instytucje tego typu, opiera się głównie na zasobach ludzkich i koszty wynagrodzeń wraz ze świadczeniami na rzecz osób fizycznych stanowią główną pozycję w kosztach agencji. To jest około 80% kosztów. Wynoszą one łącznie 24 139 tys. zł. Jeśli chodzi o kwotę wynagrodzeń, to wynosi ona 19 718 tys. zł, z tego wynagrodzenia osobowe 17 604 tys. zł, a bezosobowe 1922 tys. zł. Przede wszystkim dotyczy to umów cywilnoprawnych, w szczególności dotyczących prowadzenia kontroli w firmach audytorskich. Od samego początku działania agencja przyjęła politykę zatrudnienia wysoce wykwalifikowanych pracowników o wysokich standardach etycznych. Obecnie agencja zatrudnia 32 pracowników z uprawnieniami biegłego rewidenta, w tym 23 kontrolerów, którzy są bardzo wysoko wykwalifikowanymi specjalistami do realizacji podstawowych zadań agencji. Drugą istotną pozycję, jeśli chodzi o koszty agencji, stanowią usługi obce i wynoszą one 3272 tys. zł, czyli około 11% funkcjonowania agencji. Tutaj główną składową są koszty najmu, czyli czynsz za powierzchnię i usługi ciągłe, które pozwalają na funkcjonowanie, czyli związane z dostępem do różnych systemów informacji prawnej czy programu finansowo-księgowego czy temu podobne działanie, utrzymanie systemu informatycznego „Strefa”, który służy do Obsługi wszystkich firm audytorskich. Tutaj większość tych umów ze względu akurat na taki okres działania agencji będzie podlegała nowemu zawarciu w 2023 r., czyli będą to nowe umowy, które pewnie będą zawierane na nowych warunkach. Pozostałe koszty stanowią 2943 tys. zł, więc to są wszystkie pozostałe koszty. Pozwolę sobie już ich nie omawiać, bo łącznie nie stanowią istotnej pozycji.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#ZastępcaprezesaPolskiejAgencjiNadzoruAudytowegoJustynaAdamczyk">Jeśli mówimy o przychodach, to one są zaplanowane na 23 r. w wysokości 24 377 tys. zł. Oczywiście głównie składają się na to prognozy związane z opłatami przez firmy audytorskie. Mamy już zebrane informacje, że przychody, jeśli chodzi o firmy audytorskie,… planują osiągnąć je w wysokości 1 106 883 tys. zł. Wtedy składka procentowa z tytułu nadzoru powinna wynieść 2,18%. Generalną zasadą jest, że koszty są pokrywane z przychodów firm audytorskich, więc jak państwo słyszeli, jest to niższa kwota dlatego, że agencja w 2020 r. miała nadwyżkę wysokości 9012 tys. zł i ta nadwyżka jest już uwzględniona, czyli firmy audytorskie o tyle mniej zapłacą składki. Jak wskazałam na wstępie, nie dość, że mamy trudne czasy, to bardzo duży wpływ na kształtowanie się kosztów będzie miała inflacja. Projektowany budżet zapewnia realizację działań agencji na poziomie minimalnym. Uprzejmie proszę Wysoką Komisję o pozytywną opinię dla przedłożonego planu. Jeżeli są pytania, to oczywiście chętnie odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję pani prezes agencji za przedstawienie projektu budżetu. Teraz poproszę koreferenta ze strony Komisji Finansów Publicznych, panią poseł Krystynę Skowrońską o przedstawienie swojego stanowiska. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Polska Agencja Nadzoru Audytowego powstała zgodnie z ustawą z 19 lipca 2019 r. Przypominam gorący spór na Komisji między innymi w zakresie pracy nad projektem tej ustawy w jej ostatecznym kształcie. Pani prezes wskazała, że za rok 2021 było około 9 mln nadwyżki. Warto byłoby powiedzieć, że przy sprawozdaniu w roku poprzednim nie zrealizowano niektórych zadań. W związku z pandemią było mniej kontroli audytowych. Zatem dzisiaj, jeżeli mówimy o składce w wysokości 2,18% przychodów firm audytorskich, jest to moim zdaniem lekko wysoko. Jeżeli zobaczymy, jakie w firmach audytorskich są koszty związane z przeprowadzaniem audytów, a myślę, że powinniśmy zastanawiać się nad tym, jak w tym trudnym okresie pogodzić dwie rzeczy – przeprowadzenie rzetelnego audytu i koszty. Proszę zauważyć, na rynku finansowym,… a między innymi podmioty audytowane to są banki, jaki one mają projektowany wynik finansowy i jak po tym wszystkim będzie wyglądał rynek? Jeżeli jakiekolwiek przychody, znam to z autopsji… jak wygląda między innymi negocjowanie umowy, ustalanie czy wybór biegłych rewidentów do badania. To jest jedno.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pani prezes powiedziała o zatrudnieniu 32 osób. Nie usłyszałam, jakie to jest wynagrodzenie, które państwo… średnie wynagrodzenie w PANA. Nie mam innych uwag, bo w tym planie finansowym doskonale przekazano, że ta nadwyżka, czyli środki na początek roku, plus składki łącznie pokrywają koszty, które państwo przeznaczacie, ale w obecnym czasie pewno wszyscy… Ustawa mówi ustawą i wszyscy powinniśmy się mierzyć z rynkiem i z tym wszystkim, co na tym rynku jest trudne do przezwyciężenia, ale warto również powiedzieć, bo ta składka wynosiła… była w podobnej wysokości w roku 2019 i w kolejnych latach – wtedy, kiedy nie było pandemii. Kiedy jest pandemia, kiedy jest wojna, o czym państwo mówicie… ja zdaję sobie sprawę, że profesjonalny reaudyt, o którym państwo mówicie, to jest rzecz niezwykle ważna, żeby po audytorach posprawdzać, a na firmy audytorskie nałożyliście państwo dodatkowe obowiązki zmiany kluczowych biegłych rewidentów w określonych terminach. Wobec tego bardzo bym poprosiła, żeby powiedzieć, jakie jest wynagrodzenie w PANA. Innych kosztów dotyczących i tego… Państwo przygotowali bardzo krótki materiał ze zrozumiałych względów – 3 strony. To jest moje pytanie na tym etapie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję pani przewodniczącej za przedstawienie stanowiska. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w przedmiocie tego punktu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zatem uważam, że zakończyliśmy omawianie tego punktu. Bardzo państwu dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przechodzimy do…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie dostałam odpowiedzi, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">O, przepraszam. Pani prezes udzieli odpowiedź. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZastępcaprezesaPolskiejAgencjiNadzoruAudytowegoJustynaAdamczyk">Dziękuję. Jeśli chodzi o wynagrodzenie, to budżet wynagrodzeń wzrastał tak, jak było w każdej państwowej jednostce budżetowej, czyli o 7,8%, plus dodatkowo dostaliśmy 5 etatów. Jeśli chodzi o średnie wynagrodzenie, to wynosi 12 459 zł, natomiast proszę państwa, to jest wynagrodzenie z umowy o pracę, ponieważ agencja tak naprawdę nie ma żadnych innych środków na premie, na jakiekolwiek nagrody, na jakiekolwiek dodatki na odprawy emerytalne. Ten fundusz wynagrodzeń tego w ogóle nie obejmuje. Tak to wygląda, jeśli chodzi o wynagrodzenia. W związku z tym to jest trochę ciężka sytuacja dla agencji.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ZastępcaprezesaPolskiejAgencjiNadzoruAudytowegoJustynaAdamczyk">Natomiast jeśli chodzi o wskaźniki, to pozwolę sobie wskazać, jaki był procent składki w poprzednich latach. W 2020 był 2,73%, w 21 – 2,80%. Jeśli chodzi o 2022 r., to gdyby nie było nadwyżki, składka wynosiłaby 3,16%, a przy nadwyżce wynosiła 1,98%. W tym roku, gdyby nie było nadwyżki, składka wynosiłaby 2,99%, czyli mniej niż w tym roku, a w związku z tym, że jest nadwyżka, będzie wynosiła 2,18%, czyli mniej niż w roku bieżącym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze pani przewodnicząca chciała… Nie było zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zatem stwierdzam zakończenie omawiania tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przechodzimy do punktu 4, do planu finansowego państwowej osoby prawnej z załącznika nr 14 – Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Bardzo proszę przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego o zreferowanie projektu budżetu w swoim zakresie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiNadzoruFinansowegoRafałMikusiński">Dzień dobry. Szanowni państwo, Rafał Mikusiński, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Szanowni państwo, w planie finansowym na rok 2023 przewidzieliśmy przychody w kwocie 563 928 tys. zł – przychody oczywiście pochodzące z wpłat od instytucji, które są nadzorowane przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego i komisję, jak również na przychody składają się wpływy z opłat za zezwolenia oraz odsetki od depozytów na przykład w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiNadzoruFinansowegoRafałMikusiński">Natomiast koszty funkcjonowania naszej instytucji to 544 510 tys. zł. Chciałbym powiedzieć, że wzrost przychodów planowanych w roku przyszłym w stosunku do roku 2022 wynosi około 4,2, natomiast wzrost kosztów działalności wynosi tylko 2,7. Wzrost kosztów wynika, po pierwsze, oczywiście ze wzrostu planowanych nakładów na wynagrodzenia, podobnie jak w innych instytucjach wymienionych w załączniku, na poziomie 7,7%, ale również wzrost z tytułu tak zwanych usług obcych. Tu mamy wzrost o 11% i już wyjaśniam. Są to koszty związane z utrzymaniem i wsparciem systemów informatycznych oraz usług związanych z tworzeniem oprogramowania, ponieważ jak państwo doskonale wiedzą, wiele systemów jest po prostu licencjonowanych i powstaje w innych firmach, a nie bezpośrednio w urzędzie. W związku z tym, że koszty programów i sprzętu komputerowego rosną dosyć dużo, stąd taka potrzeba wzrostu budżetu na te wydatki. W tym jeszcze oczywiście są środki na wydatki majątkowe. To jest corocznie około 30 mln zł. Chciałem powiedzieć, że staramy się doprowadzić do sprawnego i nowoczesnego funkcjonowania systemów informatycznych oraz całej infrastruktury krytycznej i nadzorczej w urzędzie. W szczególności ma to znaczenie w czasach, kiedy mamy do czynienia z pracą w tak zwanym systemie hybrydowym, czyli po części z wykorzystaniem biura, po części z wykorzystaniem pracy w domu.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiNadzoruFinansowegoRafałMikusiński">Chciałbym również powiedzieć, może żeby pokazać skalę obszaru nadzoru, jaki sprawuje w urząd i Komisja Nadzoru Finansowego, proszę państwa, jest to 500 banków spółdzielczych, jest to 30 banków komercyjnych, jest to 86 zakładów ubezpieczeń, jest to wreszcie 706 funduszy inwestycyjnych otwartych, 404 fundusze inwestycyjne zamknięte, 57 towarzystw funduszy inwestycyjnych, 36 domów maklerskich oraz 19 instytucji SKOK. Jest to więc dosyć znaczna liczba i skomplikowana liczba nadzoru. Do tego dochodzą oczywiście maklerzy papierów wartościowych i doradcy inwestycyjni.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiNadzoruFinansowegoRafałMikusiński">Chciałbym też powiedzieć, że jeżeli pewne wątpliwości wzbudza podniesienie kosztów na rzecz wynagrodzeń, to przez ostatnie 2 lata co roku rotacja w urzędzie zbliża się do poziomu 10%, czyli 10% naszych pracowników odchodzi z urzędu przeważnie do firm nadzorowanych. Jest to dosyć trudny proces, ponieważ inwestujemy pieniądze i czas w naszych pracowników, a następnie niestety ci pracownicy z uwagi na atrakcyjne wynagrodzenia w sektorze komercyjnym po prostu od nas odchodzą, a my musimy poszukiwać nowych pracowników. Myślę że w skrócie to byłoby wszystko z mojej strony. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu za zreferowanie projektu budżetu w zakresie Komisji Nadzoru Finansowego. Teraz proszę o koreferat ze strony Komisji Finansów Publicznych w zastępstwie pani poseł Izabeli Leszczyny panią poseł Krystynę Skowrońską. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Proszę zauważyć, że już trzeci raz i chyba nikogo nie zanudziłam w tej części na tej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Ale 100 razy lepiej, więc myślę, że będzie dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Wracając do tego, co powiedział pan przewodniczący o pracownikach i o wynagrodzeniach, tak pan przewodniczący rozpoczął, więc będę kontynuować, zaczynając następną część.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Proszę zauważyć, że w instytucjach, które są nadzorowane, ten proces również się dzieje i te instytucje muszą również zapewnić, pomimo wysokiej rotacji pracowników, zarobek, określone przychody tak, aby wypracować wynik finansowy i żeby wszystkim państwa zaleceniom i całej sprawozdawczości podołać. Znam to z autopsji. Chciałabym powiedzieć tak: planujemy rok 2023, a w 2015 r. kwota przeznaczona na nadzór dla Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego to 227,3 mln zł. Dzisiaj jesteśmy w sytuacji, kiedy przeznaczamy na ten cel – będę w systematyce, bo jestem w zastępstwie – powyżej 500 mln zł. Zaraz wrócę do tej kwoty. Zatem mamy wpłaty podmiotów obowiązanych i nadzorowanych 539, a cała zaplanowana wysokość to 563, prawie 564 mln zł. Zgoda. Doskonale państwo wiecie, że wydatki zasadne, które kiedyś uznaliśmy… Ja odpowiem, że wynagrodzenia to jest rzecz ważna. Utrzymanie i koszty zlecanych usług, o których pan przewodniczący mówił, to między innymi to, co potrzebujecie państwo na system, na budowanie systemu, na bezpieczeństwo, na obiekt.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale w tym wszystkim od lat pojawia się pozycja wynajmu lokalu. Ta pozycja wynajmu lokalu 24 mln zł rocznie (umowa na okres 20 lat) to powiedziałabym, jeżeli kontrolujecie rzetelność, przyznawanie, zdolność kredytową, ryzyka i wszystko, to tu się zachowała… Ja wiem, kto był przewodniczącym, ja wiem, kto zawierał umowę, ale proszę wierzyć, że przy dwóch poprzednich lokalach to była znacząca niegospodarność, jeżeli miałabym powiedzieć. Podmiot, który wynajął lokal, od którego urząd wynajął lokal, zrobił złoty biznes – za 20 lat 500 mln zł, pół miliarda za wynajem. Za wynajem. I w tym przypadku dzisiaj to jest znaczący koszt, moim zdaniem nie do końca uzasadniony. Jeżeli mamy mówić – pan przewodniczący wskazał tę fluktuację kadr – to ja bym chciała powiedzieć, że przy tej fluktuacji kadr mamy określony stan zatrudnienia i wynagrodzenia, a przewodniczący nie powiedział, a szkoda, bo dwa razy zadawałam już takie pytanie, trzeci raz uprzejmie poproszę o wskazanie, bo w tym państwa materiale nie doczytałam się, jaka jest średnia płaca? Musiałabym dzielić. Pokazaliście państwo paragraf „wynagrodzenia osobowe pracowników” i tę liczbę…. Nie, koleżanka dzwoni, żeby następną komisję zwołać… Mamy więc liczbę… mamy kierownictwo urzędu. Wyliczyć można, że to jest średnio 363 tys., średnio to jest 30 tys. na etat. Nie mamy pokazane, ile wynosi wynagrodzenie pracowników, tym bardziej, że państwo korzystacie z pracowników, którzy są zatrudniani na stażach. Ja wiem, że ich trzeba więcej uczyć, niż bywa pożytku czasami z tak zatrudnionej osoby, bo jeśli to jest staż, one mogą zrobić w zależności od tego, czy to jest staż, a potem zatrudnienie,… to ten efekt jest znaczący.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Moje pytanie i moje uwagi to wysokie koszty i kupienie… wydatki na samochody elektryczne. To stało się modne. Chciałam zapytać, czy w tym zakupie… który na samochody elektryczne, to państwo w jakimś łącznym przetargu występowali, organizowany był taki łączny przetarg? Czy państwo na ten cel przeznaczali pieniądze? To są moje główne pytania. Czy do podmiotów nadzorowanych w bieżącym roku zrobiliśmy nadzór podmiotów parapożyczkowych udzielających… firm pożyczkowych na rynku, które mają wejść, ale chyba od 2024 r., jeżeli dobrze pamiętam…? Ile będzie wynosiła składka za nadzór w roku 2023, bo państwo zaplanowali. Ile będzie dla podmiotów obowiązanych? Interesuje mnie sektor banków. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, czy było wyeksponowane pytanie do pana przewodniczącego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ależ oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">W takim razie bardzo proszę pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiNadzoruFinansowegoRafałMikusiński">Bardzo dziękuję. Już spieszę z odpowiedzią, może zaczynając od szczegółowych odpowiedzi. Średnie wynagrodzenie planowane wynosi 11 944 zł. To jest według planu budżetowego na rok 2023.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiNadzoruFinansowegoRafałMikusiński">Jeśli chodzi o kwestię budynku, informacja jest taka, że prokuratura umorzyła postępowanie w sprawie umowy najmu budynku. Będziemy tę decyzję zaskarżać, ale na razie sytuacja jest taka, że prokuratura…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Kiedy będzie zaskarżona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiNadzoruFinansowegoRafałMikusiński">Już zaskarżyliśmy. Przepraszam bardzo, już zaskarżyliśmy. Prokuratura nie stwierdziła naruszeń. Natomiast chciałbym dodać, że poniekąd na szczęście ta umowa nie przewidziała takich wzrostów cen najmu i w roku przyszłym te stawki okazują się korzystne wobec stawek rynkowych. Przypadek, ale tak się stało, więc w przyszłym roku nasz budżet będzie mniej obciążony, niż gdyby to były stawki rynkowe. Niechcący więc, ale okazało się, że jest to sytuacja korzystna.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiNadzoruFinansowegoRafałMikusiński">Jeśli chodzi o zakupy samochodów elektrycznych, raczej jest to wpisywanie się w ogólnie obowiązujący trend. Mamy takie w planie. W tej chwili żadnej decyzji w sprawie zakupu… To są sytuacje… Są sytuacje, kiedy pracownicy urzędu, jak również członkowie komisji jeżdżą to prostu na spotkania i wydaje mi się, że rower to nie byłby najlepszy środek lokomocji do takiego zbiorowego przemieszczania się. Chciałbym również powiedzieć, że często przewodniczący bierze udział w dosyć poufnych i tajnych spotkaniach i również wydaje mi się, że jest potrzebny pewien poziom bezpieczeństwa dla przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Tyle, panie przewodniczący, na tę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiNadzoruFinansowegoRafałMikusiński">Jeszcze jeśli chodzi o zatrudnienie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Jeszcze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiNadzoruFinansowegoRafałMikusiński">…to jest poziom około 1360 osób. W tej chwili utrzymuje się na niezmiennym poziomie. Rotacja, o której wspomniałem… Staramy się uzupełniać zatrudnienie. To oczywiście trwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Czy pani przewodnicząca chce jeszcze dopytać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Tam jest jeszcze propozycja, że państwo macie przychody z najmu 5 mln z groszami. Za który lokal?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiNadzoruFinansowegoRafałMikusiński">To jest na przyszły rok. To dotyczy budynku na ulicy Jasnej i umowy z Narodowym Bankiem Polskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Po dwóch stronach? Czyli to z tyłu jest wynajmowane dla NBP?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ZastępcaprzewodniczącegoKomisjiNadzoruFinansowegoRafałMikusiński">Tak. Urząd jest oczywiście właścicielem budynku na ulicy Niedźwiedziej. Są tam niektóre departamenty, także technologiczne i niejako takie centrum zapasowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Myślę, że już w ramach tych pytań, które padły, otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos w przedmiocie tej części budżetu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zatem zakończyliśmy omawianie planu finansowego… budżetu Komisji Nadzoru Finansowego i w ten sposób wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję i zapraszam państwa na godzinę 17.00 na kolejne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>