text_structure.xml 15.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Witam bardzo serdecznie wszystkich członków Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży – podkomisji do spraw kształcenia zawodowego. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Porządek dzienny przewiduje dwa punkty: wybór zastępców przewodniczącej podkomisji oraz wybór propozycji tematów pracy podkomisji na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Czy macie państwo uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">W związku z tym przechodzimy do realizacji punktu pierwszego. Prezydium Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży ustanowiło parytety, jeżeli chodzi o funkcje wiceprzewodniczących podkomisji stałych. W przypadku podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego: przewodnicząca podkomisji: ja – Teresa Wargocka z Prawa i Sprawiedliwości, jedna funkcja dla Klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego i jedna funkcja wiceprzewodniczącej dla Klubu Lewicy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Pani z sekretariatu Komisji informuje mnie, że Klub PSL zrezygnował z funkcji wiceprzewodniczącego. W związku z tym na dzisiejszym posiedzeniu wybierzemy wiceprzewodniczącego podkomisji stałej z Klubu Parlamentarnego Lewica.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Czy państwo posłowie z Klubu Lewica zgłaszają kandydata? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Jestem jedyną reprezentantką tego klubu w tej podkomisji. Zdaje się, że mam być wiceprzewodniczącą w ramach parytetu, o którym pani przewodnicząca wspomniała przed chwilą. Nie mogę być podwójną wiceprzewodniczącą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Tak. Oczywiście, mówimy o tym parytecie, który należy do Klubu Lewicy. Rozumiem, że pani jest gotowa…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Acha. Przepraszam, zrozumiałam, że Klub Lewicy ma w miejsce, z którego zrezygnował…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Przepraszam. Tak, źle zrozumiałam. Tak, zgadzam się być wiceprzewodniczącą tej podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">O, właśnie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Przepraszam, ale tego nie zrozumiałam…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełZbigniewDolata">Zgłoszę panią poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Dziękuję. Będę bardzo wdzięczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Bardzo proszę o zgłoszenie kandydata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełZbigniewDolata">Pani przewodnicząca, zgłaszam kandydaturę pani poseł Katarzyny Kretkowskiej na wiceprzewodniczącą podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Dziękuję. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Tak, wyrażam zgodę. Czy mam coś powiedzieć czy nie muszę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Dziękuję za wyrażenie zgody. Czy ktoś z członków podkomisji wyraża sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Pani poseł Katarzyna Kretkowska będzie pełniła funkcję wiceprzewodniczącej podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego. Bardzo dziękuję za to, że będziemy współpracować. Jeżeli pani sobie życzy, proszę bardzo, kilka słów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Jestem nową posłanką. Zawodowo pracuję od 1980 r. Wtedy skończyłam Uniwersytet im. A. Mickiewicza, na którym pracowałam w latach 80. – w Instytucie Filologii Angielskiej, uczyłam historii kultury, byłam członkinią ówczesnej Solidarności.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Całe swoje życie zawodowe zajmowałam się oświatą – społecznie i zawodowo. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych zakładałam szkołę społeczną w Poznaniu, która funkcjonuje do dziś.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Przez 24 lata byłam w radzie miasta Poznania, byłam przewodniczącą komisji oświaty oraz zastępcą prezydenta Poznania do spraw oświaty. Zajmowałam się oświatą na różne sposoby. Jeszcze przed wstąpieniem Polski do UE założyłam centrum informacji zawodowej dla młodzieży. Wtedy było to dość nowatorskie przedsięwzięcie, bo jeszcze nie było doradców zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Ostatnich parę lat, poza byciem w radzie miasta, pracowałam w jednej z największych szkół zawodowych w Poznaniu, w której naucza się 41 zawodów.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Mogę powiedzieć, że mam przygotowanie do pracy w tej podkomisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Dziękuję. Przechodzimy do punktu drugiego – propozycje tematów do planu pracy podkomisji na rok 2020. Proponuję, żeby pomyśleć o dwóch półroczach, a nie tak, jak w dużych komisjach – np. naszej podstawowej – i planować na pół roku.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Myślę, że mamy przed sobą cztery lata w obszarze kształcenia, który jest niezmiernie ważny. Jako posłowie zainteresowani tym działem kształcenia możemy wiele wnieść. Myślę, że w dużej mierze do propagowania kształcenia zawodowego, bo to jest chyba największe wyzwanie, żeby wspomóc samorządy i MEN w tym obszarze, a ponadto wnoszenie tych wszystkich postulatów, które miałyby na celu przełamywać bariery i rozwiązywać problemy.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Proponuję otwarcie dyskusji. Jeżeli państwo macie gotowe propozycje, poproszę sekretariat o notowanie. Jednocześnie chciałabym zaproponować, aby propozycje tematów zgłaszać do sekretariatu Komisji drogą mailową do 31 stycznia. Ten czas pozwoli na refleksję, a być może na rozmowę w swoim środowisku lokalnym. Bardzo bym chciała, aby w planie pracy znalazły się również posiedzenia wyjazdowe. Myślę, że byłoby cenne w sensie promocji kształcenia zawodowego, gdybyśmy w niektórych miejscach w Polsce, przy współpracy z samorządami, zwrócili uwagę środowiska, że to jest ważna tematyka, że podkomisja interesuje się, przyjeżdża, chce docenić osiągnięcia niektórych samorządów, a niektórym doradzić. Proszę państwa, proszę, zróbcie rozeznanie odnośnie do naszej pracy w terenie.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chce zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Jak rozumiem, taka podkomisja była w poprzednich kadencjach. Czy moglibyśmy się zapoznać z tematami, którymi się zajmowano? Chodzi o to, żebyśmy nie powielali prac, które już się dokonały. Jestem nową posłanką – są również inni nowi posłowie. Miałabym propozycję tematów, ale najpierw chciałabym sprawdzić, czy to już nie zostało wykonane… Na stronie o podkomisji, tak? Nazywała się tak samo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Tak, tak. Czy członkowie podkomisji lub pani, która dołączyła do zespołu, życzą sobie te materiały?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Rzeczywiście, jeżeli są na stronie, to można się z nimi zapoznać. Nie byłam pewna, czy była taka podkomisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Proszę bardzo, pan poseł Zieliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełTomaszZieliński">Pani przewodnicząca, świetny pomysł z promocją szkolnictwa zawodowego. Myślę, że to powinien być jeden z głównych elementów pracy naszej podkomisji. Wiemy, że w poprzednich latach, nawet nie sięgając daleko wstecz, szkolnictwo zawodowe było bardzo zdyskredytowane. Odbudowa tego potencjału jest niezwykle trudna.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełTomaszZieliński">Pani przewodnicząca, myślę, że w ramach planu pracy moglibyśmy zrobić dużą konferencję w Sejmie poświęconą sposobom promocji szkolnictwa zawodowego w Polsce. Na pewno niezbędny jest udział kuratoriów oświaty. Podam przykład z województwa lubelskiego. Od kilku lat prowadzony jest tzw. „ Zawodowy strzał w 10! – wybierz swoją przyszłość”. Już dzisiaj państwa zapraszam na robione pokazy. Organizatorem jest kuratorium, co jest o tyle ważne, że w pokazy jako widzowie – czasem bardzo aktywni – zaangażowane są wszystkie szkoły zawodowe, wszystkie szkoły podstawowe, i, co ważne, doradcy zawodowi oraz rady rodziców. Ważne są wszystkie elementy. Nie możemy tego rozdzielać.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełTomaszZieliński">Zaproponuję jedną wizytę u nas – na Zamojszczyźnie – z prezentacją „ Zawodowy strzał w 10! – wybierz swoją przyszłość”.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PosełTomaszZieliński">Wiem, że są różne sposoby promocji szkolnictwa zawodowego. Warto je popularyzować. Dlatego proponuję konferencję na ten temat w Sejmie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Proszę bardzo, pani Kretkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Uważam, że powinniśmy mieć stałe forum współpracy z urzędami pracy. Bolączką pracodawców, co często się słyszy, jest to, że najogólniej mówiąc, szkolnictwo zawodowe nie nadąża za wymogami.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Na poziomie województwa wielkopolskiego, samorządy i szkoły regularnie spotykały się – ostatnio chyba trochę to zaniedbano – z wojewódzkim urzędem pracy i przedstawicielami organizacji pracodawców w celu dostosowania tego, co w szkołach się dzieje i proponuje, do oczekiwań pracodawców. Materializowało się to w postaci konkretnych umów pomiędzy konkretnymi szkołami a konkretnymi pracodawcami.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełKatarzynaKretkowska">Chętnie państwa zaproszę do Poznania. Mimo złej aury wokół szkół zawodowych, w Poznaniu udało się je wybronić. Mają bardzo mocną pozycję. Mamy dużo zespołów szkół zawodowych. Szereg z nich ma bardzo mocną pozycję i są lepiej notowane niż najlepsze licea. A propos stworzenia liceów profilowanych, od początku nie udało się to w Poznaniu, ponieważ Poznań jest miastem rzemieślników, którym szczęśliwie udało się przetrwać okres PRL. Tradycje rodzinne rzemiosła przekazywane na dzieci – wnuki powodują, że szkoły zawodowe, które uczą różnego rzemiosła, nadal mają silną pozycję. Szkoły współpracują z Izbą Rzemieślniczą. Udało się tego nie przerwać, mimo różnych wydarzeń i tendencji, które miały miejsce. Bardzo chętnie zaproszę państwa do Poznania. Radni z miasta Poznania, także z państwa ugrupowania, z którymi zawsze dobrze się współpracowało wokół tej problematyki, chętnie będą państwa gościć w Poznaniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Dziękuję bardzo. Myślę, że kształcenie zawodowe to chyba jedyny obszar w Sejmie, w którym wszyscy współpracujemy i mamy jeden cel, więc wiele możemy.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Dziękuję. W związku z tym powtarzam prośbę, żeby do 31 stycznia przesłać na adres sekretariatu kolejne propozycje tematów.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Jeżeli państwo zaakceptujecie, chciałabym zaproponować temat na posiedzenie lutowe. Niekoniecznie musi się odbyć, bo państwo ocenicie, czy jest taka potrzeba. Gdyby była taka potrzeba, to myślę, że moglibyśmy od tego zacząć. Ostatnia zmiana prawa oświatowego w obszarze kształcenia zawodowego bardzo szybko przeszła przez Sejm. Wszystkie kluby zgodnie zagłosowały za tą ustawą. Chciałabym, aby posłowie naszej podkomisji mieli pełną i ugruntowaną wiedzę w tym zakresie. Proponowałabym, żeby na lutowe posiedzenie zaprosić pana ministra edukacji narodowej – Departament Kształcenia Zawodowego – i jeszcze raz usłyszeć o wszystkich zmianach, wprowadzonych ustawą, które dotyczą głównego celu, do którego podążamy, czyli co zostało zrobione w ostatniej legislacji w kierunku dostosowania kształcenia zawodowego do rynku pracy. Czy jest głos przeciwny? Czy jest taka potrzeba, żeby wrócić do tego od strony legislacyjnej? Tak.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">W ustawie jest narzędzie, które wdrożone jest od roku. Proponuję poszerzyć posiedzenie lutowe o analizę metody wpisanej w ustawie, tj. badanie zapotrzebowania na zawody. Będziemy mieli wiedzę zarówno od strony teorii, jak i od praktyki, czyli jak badania są prowadzone. Myślę, że byłaby to dobra podstawa do naszych wyjazdów, tematów i dyskusji, żeby już nie pytać o to, jak jest, tylko żebyśmy wiedzieli, jaki jest stan prawny i na ile te rozwiązania wdrażane są w polityce oświatowej. Oczywiście wtedy będziemy również mogli rozmawiać na temat przeszkód. Czy akceptujecie państwo pierwszy temat – jeszcze przed planem? Tak. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">W porozumieniu z sekretariatem postaram się doprecyzować temat. Zapowiadam, że jeżeli uda nam się uzyskać salę i organizacyjnie przebrnąć w Sejmie, to spotkamy się na posiedzeniu w dniach 12–13 luty. Dzisiaj bardzo serdecznie państwu dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczącaposełTeresaWargocka">Proponuję zacząć promocję siebie i poproszę o zrobienie wspólnego zdjęcia wszystkich członków podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego. Zapraszam do zdjęcia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>