text_structure.xml
25.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Witam posłów i gości obecnych na miejscu i łączących się zdalnie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dzisiejsze posiedzenie zostało zwołane na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu przez marszałka Sejmu po zasięgnięciu opinii przewodniczącej Komisji. Będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Sprawdzimy łączność i kworum. Proszę przygotować się do głosowania. Wszystko gotowe, urządzenia się świecą. Wszyscy państwo już wiecie, jak głosujemy. Obecni na sali głosują na urządzeniach za pomocą legitymacji poselskiej. Posłowie uczestniczący zdalnie głosują na tabletach. Przystępujemy do głosowania. Proszę o wciśnięcie dowolnego przycisku – albo o naduszenie, zależy kto, z jakich stron Polski pochodzi. Jedni wciskają, inni naduszają. Mamy kworum. Jak zwykle zostawiamy możliwość zatwierdzenia obecności. Przypomnę, że państwo, wszyscy posłowie i goście, którzy łączą się zdalnie, dostaliście instrukcję zgłoszenia się do dyskusji i zabrania głosu w trakcie posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (druki nr 1199 i 1204). Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo proszę, poprawka pierwsza, zgłoszona przez kluby Koalicja Obywatelska, Polska 2050 i Lewica. Kto z państwa chce ją uzasadnić, wytłumaczyć? Nie ma chętnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Chodzi o wniosek o odrzucenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Tak. Po prostu. Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Nie wiem, czy wymaga to uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przedyskutowaliśmy to już, tak że...</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">To akurat możemy głosować, natomiast poprawki merytoryczne możemy przedyskutować.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dobrze. W takim razie teraz głosujemy. Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Mam pytanie. Jest kilka wniosków o odrzucenie. Będziemy głosować każdy czy wszystkie razem?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Jesteście państwo zgromadzeni. Jest to traktowane jako wspólna poprawka trzech klubów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, chciałabym jednak powiedzieć jedno zdanie, ponieważ rzeczywiście padło już bardzo dużo argumentów.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełKrystynaSzumilas">Chciałabym jednak mocno podkreślić, że nieprawdą jest, że jest to przepis wprost przeniesiony z ustawy o szkolnictwie wyższym, ponieważ tam są obostrzenia w innych miejscach ustawy. Biuro Legislacyjne i my jako posłowie wczoraj udowodniliśmy to panu ministrowi. Proszę zatem nie wprowadzać opinii publicznej w błąd. W ustawie są przepisy, które pozwalają ministrowi na tworzenie programów i projektów. Różnica jest taka, że tutaj będzie przepis blankietowy, który będzie pozwalał ministrowi na wszystko bez żadnego trybu, natomiast wszystkie inne przepisy, które są w ustawie o systemie oświaty i pozwalają na tworzenie tego typu projektów, wymagają konsultacji społecznych, wymagają przejrzystych trybów przyznawania środków. Później środki te trzeba rozliczyć. Jak widać, ministerstwu nie zależy na przejrzystości, na rozliczaniu. Stąd pomysł poselsko-ministerialny. Dlatego składamy wniosek o odrzucenie projektu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania. Jesteśmy gotowi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez kluby Koalicja Obywatelska, Polska 2050 i Lewica? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Tak, dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 29 posłów. 12 posłów głosowało za, 17 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę, będzie wnosić o jej odrzucenie.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Poprawka druga, zgłoszona przez Lewicę. Czy pani poseł Agnieszka Dziemianowicz-Bąk chce zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Pani przewodnicząca, zmiana, jaką klub Lewicy postuluje w art. 1, dotyczy dodania zamkniętego katalogu celów programów i przedsięwzięć, które na mocy nowelizacji będzie mógł przedsięwziąć, ustanowić minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Dzięki temu środki publiczne nie będą mogły być wydawane przez ministra w sposób dowolny i nieograniczony. Nie będzie to przepis blankietowy, tylko będzie wskazywał na określone cele.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">W omawianym katalogu programy i przedsięwzięcia będą mogły dotyczyć najpilniejszych z punktu widzenia uczniów i nauczycieli spraw, takich jak pomoc materialna dla uczniów, rozwój infrastruktury szkolnej, pomoc psychologiczna dla uczniów czy cyfryzacja placówek oświatowych. Są to cele, na które zarówno podczas wczorajszego posiedzenia Komisji, podczas pierwszego czytania, jak również na sali plenarnej wskazywali sami projektodawcy. Dlatego nie widzę powodów, dla których czarno na białym, uczciwie i transparentnie nie miałyby one nie zostać wpisane do ustawy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Da to także pewność – unikną państwo również takich oskarżeń – że minister nie będzie ustanawiał dowolnych programów i przedsięwzięć. Jest to także poprawka, która wychodzi naprzeciw wczorajszym uwagom Biura Legislacyjnego, które także wskazywało, że jest to przepis zbyt ogólny, blankietowy. Proponujemy zatem taką poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne chciałoby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Szanowni państwo, poprawka faktycznie w pewnym stopniu uszczegóławia cel, na jaki programy i przedsięwzięcia mogą być ustanawiane, niemniej ma charakter merytoryczny. Nie mamy do niej uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Proszę, panie ministrze. Pan minister Rzymkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiTomaszRzymkowski">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jak powiedziałem, nie chcemy aż tak bardzo zawężać celów, ponieważ uważamy, że programy powinny być każdorazowo nakierunkowane w odpowiedzi na kierunki polityki oświatowej państwa. Propozycje, które się tutaj znajdują, w pełni odpowiadają aktualnym kierunkom polityki państwa, niemniej nie chcemy zupełnie zawężać innych celów, które realizuje nasze ministerstwo, realizując politykę oświatową państwa. Dlatego jesteśmy przeciwni poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Skoro nikt więcej się nie zgłasza, jesteśmy gotowi do głosowania. Będziemy głosować nad poprawką zaproponowaną, zgłoszoną przez klub parlamentarny Lewicy. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez Lewicę? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 31 posłów. 13 posłów głosowało za, 18 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka została odrzucona przez Komisję, będziemy wnosić o jej odrzucenie.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Poprawka trzecia, także zgłoszona przez Lewicę. Druga. Nie, dlatego że formalnie jest to druga poprawka. Tak, trzecia. No właśnie. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Tak, tak, jest to druga poprawka poza wnioskami o odrzucenie, ale oczywiście trzecia.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Przepraszam, trzecia akcja, a druga poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Tak jest. Zgadza się. W art. 2 w pkt 2 postulujemy dodanie art. 73b, który w analogiczny sposób jak w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym, na które powołują się wnioskodawcy, jak i na które wskazuje pan minister, wprowadza kontrolę nad prawidłowym wydatkowaniem środków przekazanych podmiotom w ramach programów i przedsięwzięć, o których mowa w projektowanym art. 90w. Podmioty te będą musiały przekazać ministrowi raport z wydatkowania środków, a warunkiem rozliczenia programów i przedsięwzięć będzie ich wydatkowanie zgodnie z przepisami prawa oraz umową. Jest to przepis analogiczny do przepisów, jakie funkcjonują w ramach ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne chciałoby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Analogicznie jak przy pierwszej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Poprawka merytoryczna. Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMEiNTomaszRzymkowski">Analogicznie jak przy poprzedniej poprawce jesteśmy przeciwni, dlatego że i tak będzie się to znajdowało w komunikacie ministra. W przypadku każdego programu są tego typu elementy związane z rozliczeniem. Nie ma sensu tworzenia, kopiowania tych samych przepisów prawa, które już i tak obowiązują.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Wobec tego, szanowni państwo, wobec wyczerpania listy posłów chcących zabrać głos zapraszam państwa do głosowania. Jesteśmy gotowi, maszyny głosujące także. Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Kto z państwa jest za przyjęciem drugiej poprawki zgłoszonej przez klub parlamentarny Lewicy? Głosujemy za poprawką Lewicy. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Proszę o wyniki. Dziękuję. Głosowało 30 posłów. 13 posłów głosowało za, 17 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Dziękuję. Stwierdzam, że poprawka została odrzucona przez Komisję, będziemy wnosić o jej odrzucenie.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">I trzecia poprawka także zgłoszona przez klub Lewicy. Bardzo proszę, pani poseł Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Dziękuję. W art. 3 klub Lewicy proponuje wydłużenie vacatio legis do dnia 1 stycznia 2022 r., tak żeby proponowane przepisy nie oznaczały uszczerbku dla finansowania oświaty w tym roku, w roku, kiedy budżet oświatowy jest określony, zamknięty. Jak było słychać także podczas debaty na sali plenarnej, projekt budzi wątpliwości, czy jego wprowadzenie nie będzie ze szkodą dla subwencji oświatowej, finansowania innych zadań oświatowych.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Oczywiście widzę, że pan minister łapie się za głowę, chciałby, żebyśmy wszyscy wierzyli panu ministrowi na słowo, niemniej jeżeli nie chcą państwo uszczknąć nic z innych zadań oświatowych, nie ma powodu, żeby ustawa wchodziła w życie jeszcze w tym roku. Pan minister także na sali plenarnej nie udzielił odpowiedzi na pytanie zadane z mównicy przez posłankę Lewicy Magdalenę Biejat o to, jak duża jest rezerwa ministerialna w tym roku. Deklaruje pan, że z rezerwy tej będą finansowane programy i przedsięwzięcia.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Poproszę jednak o udzielenie odpowiedzi, jaka jest rezerwa? Jeżeli ustawa weszłaby w życie w tym roku, pomimo zgłaszanej poprawki, to na jakie cele, jakie kwoty zamierzają państwo przeznaczyć z rezerwy ministerialnej, na którą tak często pan minister się powołuje.?Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Pan minister Tomasz Rzymkowski. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMEiNTomaszRzymkowski">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Łapię się za głowę, dlatego że ile razy można powtarzać, że środki ewentualnie przeznaczone – mówię „ewentualnie”, ponieważ nie wiem, kiedy ustawa wejdzie w życie – będą pochodziły wyłącznie z rezerwy ministra, i to tylko i wyłącznie z części rezerwy. Można powiedzieć, że sugestia zawarta w poprawce, gdyby nie pandemia, wydawałaby się zasadna.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#SekretarzstanuwMEiNTomaszRzymkowski">Odpowiadając natomiast na pewne potrzeby, które słyszymy ze strony młodzieży szkolnej, nauczycieli i rodziców, chcemy w okrojonym stopniu, dlatego że powiedzmy sobie szczerze, program będzie funkcjonował, jeżeli w ogóle znajdzie beneficjentów, przez dwa, trzy miesiące tego roku... A zatem chcemy w pilotażowy sposób w tym roku przeprowadzić jeden, dwa programy, jeżeli ministerstwu uda się to zrobić tak, żeby wyciągnąć pewne wnioski z organizacji programów i w pełni realizować je od 1 stycznia przyszłego roku. Wobec tego jesteśmy przeciwni poprawce.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#SekretarzstanuwMEiNTomaszRzymkowski">Chcemy jeszcze w tym roku spróbować w bardzo okrojonym stopniu, pilotażowo przeprowadzić jeden, dwa programy z rezerwy ministra. Co do kwoty muszę sprawdzić – nie mam takiej pamięci, nie mam tego w głowie, ile dokładnie wynosi rezerwa ministra w aktualnym budżecie państwa. Pani przewodnicząca, może po głosowaniach będę w stanie odpowiedzieć na to pytanie, a jak nie, to na piśmie odpowiem pani poseł Dziemianowicz-Bąk. Bardzo proszę, apeluję do pani poseł, żeby nie powtarzać kłamstw o tym, że w jakikolwiek sposób będzie uszczuplona subwencja oświatowa. Subwencję oświatową w tym roku zwiększyliśmy z racji na pandemię, chociażby ostatnią nowelizacją budżetu państwa. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pani poseł ad vocem.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Panie ministrze, ja niczego państwu nie imputuję, niczego nie sugeruję. Ja państwu zadaję pytanie, na które, jak przed chwilą pan przyznał, pan minister nie umie udzielić odpowiedzi. Jest pan po prostu nieprzygotowany do dyskusji. Deklaracja, że odpowie mi pan na piśmie i po głosowaniach, po tym, jak sprawa będzie już zamknięta, powiem szczerze, jest niepoważna.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Uważam, że powinniśmy zrobić przerwę. Pan minister powinien się dowiedzieć, jakimi kwotami państwo dysponują i jakie kwoty zamierzacie przekazać na programy i przedsięwzięcia jeszcze w tym roku, tak żeby Wysoka Komisja zanim podejmie decyzję o tym, czy wydłużać vacatio legis, czy nie, mogła znać wszystkie informacje. To nie jest wygórowane oczekiwanie. Jeżeli pan minister chciałby – nie robię tego – żebym nie insynuowała i nie sugerowała, że mają państwo jakieś niecne zamiary co do środków na oświatę, proszę nie prosić mnie o to, żebym wierzyła państwu na słowo, tylko podać mi tę kwotę, którą ministerstwo będzie dysponowało w bieżącym roku, i na jakie programy.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Jeżeli jest to jeden program, dwa czy trzy, to z pewnością ministerstwo miało już czas i możliwość przemyśleć i zastanowić się, jakiego rodzaju to będą programy, w jakim celu będą realizowane owe programy. Myślę, że Wysoka Komisja z radością usłyszy taką informację przed głosowaniem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Pan minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzstanuwMEiNTomaszRzymkowski">Pani poseł, niech się pani zdecyduje, dlatego że w tej chwili zmieniła pani pierwotne pytanie. Na początku pytała mnie pani, ile wynoszą rezerwy ministra, pozycja w budżecie państwa. W tej chwili zmienia pani pytanie i pyta, ile chcemy przeznaczyć na te programy w tym roku. Na to pytanie mogę odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">To są dwa pytania, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzstanuwMEiNTomaszRzymkowski">10 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Jak rozumiem, 10 mln zł na projekt, na programy. Dziękuję. W 2021 r., w tym roku. Tak jest. Pan minister kiwa. Pani poseł, czy pani chce formalnie zgłosić wniosek o przerwę?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Nie. Dziękuję bardzo serdecznie za odpowiedź. Najwyraźniej nie jest ona taka trudna. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję. Szanowni państwo, wobec tego możemy...</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzstanuwMEiNTomaszRzymkowski">Po prostu trzeba po polsku sformułować pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełAgnieszkaDziemianowiczBąk">Albo po polsku słuchać.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Głosujemy. Bardzo się cieszę, że doszliśmy do konkluzji w tej sprawie. Przystępujemy do głosowania nad ostatnią, trzecią poprawką zgłoszoną przez klub Lewicy. Jesteśmy gotowi, maszyny głosujące także.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zaproponowanej przez klub Lewicy? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 32 posłów. 14 posłów głosowało za, 18 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę i będzie wnosić o jej odrzucenie. Na tym zakończyliśmy procedowanie poprawek.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Poseł sprawozdawca. Była nim pani poseł Lidia Burzyńska. Rozumiem, że zgadza się pani, żeby kontynuować tę misję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełLidiaBurzyńska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Nie widzę innych zgłoszeń. Chce pani zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełLidiaBurzyńska">Pani przewodnicząca, panie ministrze, Wysoka Komisjo, ponieważ przebieg posiedzenia Komisji był w miarę spokojny, spokojnie w imieniu wnioskodawców chciałabym państwu podziękować za rozpatrzenie poselskiego projektu. Nie wiem, dziwię się, dlaczego budzi on tak wiele emocji. Wiele słów, które padły na sali plenarnej, że jest to fundusz przemocy czy cierpienia dzieci, w ogóle nie powinny mieć miejsca, ponieważ pan minister odpowiedział na pytanie pani z Lewicy, że na ten rok przewidziany jest fundusz w wysokości 10 mln zł. Są to te pieniądze, fundusze, które, szanowna pani, będą konkretnie ogłoszone w BIP-ie. Obok istniejącego prawa nie twórzmy drugiego prawa. W Biuletynie Informacji Publicznej przy ogłoszonym konkursie, przy przedsięwzięciu będzie uszczegółowione, na co są przeznaczone pieniądze, w jakim celu i jakie podmioty mogą z nich skorzystać. Bardzo dziękuję za procedowanie nad ustawą. Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Dziękuję, szanowni państwo. Pani poseł, przepraszam, a pani... To był wnioskodawca. Skończyliśmy dyskusję. Proszę, trzydzieści sekund.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Właśnie chciałam prosić panią przewodniczącą, żeby jednak albo trzymała się procedur, albo wszystkim, którzy są na sali, pozwalała w dowolnym momencie zabierać głos. Za podziękowania dziękujemy. Poseł wnioskodawca czy poseł sprawozdawca nie ma natomiast prawa oceniać wypowiedzi posłów na sali, chyba że pani przewodnicząca otwiera kolejną dyskusję i możemy polemizować z argumentami pani poseł. Nie chcę otwierać drugiej dyskusji, mam natomiast kolejny raz ogromną prośbę do pani przewodniczącej, żeby ukrócać polityczne wystąpienia i atakowanie posłów opozycji. Dziękuję bardzo. Powiedziałam to bardzo spokojnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Bardzo dziękuję, że powiedziała pani spokojnie, ale myślę, że zrobimy sobie wyjazdowe posiedzenie, żeby nauczyć się odczytywać nasze emocje, dlatego że ja zupełnie nie odebrałam słów pani Lidii Burzyńskiej jako ataku na państwa. Zostawmy to. Faktycznie, przyznaję, że w pewnym sensie było to poza trybem, ale nie spodziewałam się, że wywoła emocje.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Szanowni państwo, dziękuję. Chciałabym tylko powiedzieć, uprzedzić, że będziecie państwo zaproszeni. Zostało nam trochę tematów z planu pracy. Zrobimy sobie jeden dzień, żeby tematy te omówić. Niektóre przekazaliśmy do prac podkomisji, ale o niektórych chciałabym, żebyśmy jednak porozmawiali, skoro je zaplanowaliśmy. Spotkamy się po Bożym Ciele na całodniowym kilkutematowym posiedzeniu Komisji. Serdecznie państwa zapraszam. To tyle.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczącaposełMirosławaStachowiakRóżecka">Porządek posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Dziękuję państwu bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>