text_structure.xml 29.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam państwa serdecznie. Chciałbym poinformować, że posiedzenie Komisji zostało zwołane w związku ze zgłoszeniem w drugim czytaniu poprawek do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Służby Więziennej, druki nr 432 i 493. Uprzejmie informuję, że posiedzenie zostało zwołane przez panią Marszałek Elżbietę Witek i prowadzone będzie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Witam panie i panów posłów, a w waszym imieniu serdecznie witam zaproszonych gości uczestniczących w posiedzeniu Komisji. Witam pana ministra Macieja Wąsika, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji wraz ze współpracownikami. Pozwolicie państwo, że nie będę odczytywał długiej listy nazwisk, którą mam przed sobą – 16 osób. Powitam zbiorczo wszystkich zaproszonych gości, w tym związki zawodowe pracowników służb mundurowych. Serdecznie państwa witam. Mam nadzieję, że uda nam się dość szybko rozpatrzyć te poprawki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Informuję, że jeżeli ktoś z państwa chciałby zadać pytanie, to jest oczywiście taka możliwość. Podobnie jak poprzednio, proszę się zgłaszać zarówno na telefon komórkowy sekretariatu, jak również na maila, którego państwu wcześniej podawałem.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Szanowni państwo, jeśli pozwolicie, to rozpoczniemy od sprawdzenia kworum. Bardzo proszę o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku na waszych tabletach – „za”, „przeciw” lub „wstrzymuję się” – żebyśmy mogli zobaczyć czy mamy kworum, które pozwoli nam skutecznie obradować. Chwilę zaczekamy na wyniki.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Stwierdzam, że w obradach uczestniczy 26 posłów. Mamy kworum. Komisja może rozpocząć procedowanie nad poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">W trakcie drugiego czytania zostało zgłoszonych 8 poprawek, o ile dobrze pamiętam. Autorami poprawek są trzy kluby parlamentarne. W związku z powyższym, najpierw poproszę Biuro Legislacyjne, aby odniosło się do kwestii, czy wszystkie poprawki są merytoryczne i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, a potem przystąpimy do procedowania nad każdą poprawką. Umawiamy się, że będzie głos za poprawką, głos przeciw, stanowisko rządu i jeżeli do którejś poprawki chciałaby się odnieść strona związkowa, a wiem że mamy już jedno takie zgłoszenie, to wówczas poproszę przedstawiciela związków o zabranie głosu, po czym przystąpimy do głosowania nad poprawką.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorSławomirOsuch">Panie przewodniczący, poprawki zgłoszone w drugim czytaniu mają merytoryczny charakter. Generalnie są dwa bloki poprawek. Dotyczą one nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, z tym że poprawką dalej idącą jest poprawka zgłoszona przez Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska, z uwagi na to, że oprócz świadczenia motywacyjnego obejmuje ona swoim zakresem także ochronę prawną funkcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LegislatorSławomirOsuch">Poprawki dotyczące nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej nie budziłyby naszych wątpliwości w sytuacji, gdyby były zgłoszone w trakcie posiedzeń podkomisji lub Komisji, ale zostały zgłoszone w czasie drugiego czytania, a więc powstaje wątpliwość w zakresie ich zgodności z art. 119 Konstytucji RP. Inaczej mówiąc, chodzi o to, że mamy do czynienia z pominięciem wymogu trzech czytań.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#LegislatorSławomirOsuch">Wszystkie te poprawki, jeżeli chodzi o stronę legislacyjną, nie budzą naszych większych wątpliwości. Są tam drobne lapsusy redakcyjne, przede wszystkim wynikające z tego, że – na przykład – przy okazji świadczenia motywacyjnego nie obejmują one brzmienia, które zostało ustalone jako ostateczna redakcja i jest podane w sprawozdaniu Komisji. Ponadto są jeszcze takie drobiazgi, jak na przykład… Dlaczego rozdzieliliśmy tytuły ustawy? Gdyż w jednym jest błąd i te tytuły się różnią, jeśli chodzi o określenie ministra kierującego działem finanse publiczne.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#LegislatorSławomirOsuch">Podaliśmy także naszą sugestię, już przy poprawce pierwszej, że poprawki nr 1 i 6 należy głosować łącznie. Przyjęcie tych poprawek spowoduje bezprzedmiotowość poprawek nr 2, 7 i 8. Jeżeli poprawki nr 1 i 6 otrzymają negatywną rekomendację, wtedy należy głosować łącznie nad poprawami nr 2, 7 i 8. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Powinien być minister właściwy do spraw finansów publicznych czy finansów publicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorSławomirOsuch">Finansów publicznych, tak jak określa to ustawa o działach administracji rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Czyli pierwsza poprawka zawiera błąd, tak? W porządku.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia poprawek. Rozumiem, że poprawkę pierwszą rozpatrujemy łącznie z poprawką szóstą. Bardzo proszę o zabranie głosu wnioskodawcę składającego poprawki w tym zakresie. Kto z klubu Koalicji Obywatelskiej chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMałgorzataPępek">Wypowiadaliśmy się już na ten temat. Nie chciałabym teraz zabierać dużo czasu, bo widzę, że nastawienie pana nie jest zbyt pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiMaciejWąsik">Dlaczego? Zawsze jestem nastawiony pozytywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMałgorzataPępek">Powiedzmy. Szanowni państwo, zależy nam na tych poprawkach, które wnieśliśmy, ale wszystko pokaże głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Według państwa lepszymi legislacyjnie są poprawki nr 1 i 6 niż poprawki nr 2, 7 i 8, czy obie grupy poprawek mają takie same mankamenty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorSławomirOsuch">Odpowiem następująco. Poza tą jedną wadą, jeżeli chodzi o tytuł, przytoczenie nowego tytułu w poprawce nr 1, ta poprawka jest dalej idąca, bo swoim zakresem obejmuje jeszcze ochronę prawną funkcjonariuszy. Natomiast poprawka nr 2 obejmuje wyłącznie świadczenie motywacyjne, z tym że dodatkowo ma ona jeszcze dobry element, gdyż zawiera dodanie w poprawce ósmej art. 44a, czyli reguły wydatkowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Rozumiem. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, miałem okazję odnieść się do państwa propozycji, z obydwu klubów, już podczas obrad w sali plenarnej i teraz podtrzymuję swoje zdanie, tzn. proszę Wysoką Komisję o odrzucenie tych poprawek ze względu, który przedstawiałem wcześniej. Państwo doskonale o tym wiecie, że rząd zdecydował, iż ustawa ma iść w takim kształcie, w jakim stanęła na posiedzeniu rządu. Nie jestem w stanie zmienić rekomendacji rządu, ciała, w którym jestem tylko małym trybikiem. Nie mam do tego upoważnienia na pewno w tym zakresie, bo to nie jest drobiazg, tylko zmiana zasadnicza.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Jestem przekonany i chciałbym tu uspokoić celników, że jeżeli ten system zadziała, a sprawdzimy to szybko, poznamy efekty w ciągu kilku miesięcy, może pół roku, jeśli system rzeczywiście będzie się samofinansował, tzn. niewypłacone emerytury finansują dodatki przedemerytalne, czyli zadowoleni będą funkcjonariusze, którzy dostają dodatki, zadowolony będzie system, zadowoleni będą podatnicy, bo będą mieli większe bezpieczeństwo itd., to jestem przekonany, że niezwykle szybko rozszerzymy te rozwiązania na pozostałe służby, które na razie nie zostały objęte tym systemem. Byłoby nielogiczne, gdybyśmy działali inaczej.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Celnikom, którzy przysłuchują się lub oglądają obrady, chcę powiedzieć, że będę pierwszą osobą, która będzie domagała się od ministra finansów nowelizacji waszych ustaw, tak aby i u was system został wprowadzony, o ile sprawdzi się on oczywiście w MSW, straży i Służbie Więziennej i zepnie finansowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Mam pytanie do pani poseł Nowogórskiej. Pani poseł, wasza poprawka jest zbieżna, tylko dalej idąca. Czy pani będzie chciała ją uzasadnić? Osobiście nie uzasadniałbym tego samego dwa razy. Najpierw poddałbym pod głosowanie poprawki nr 1 i 6, a potem wasze poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełUrszulaNowogórska">Nie, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Dobrze, w takim razie pan Szary.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Czy można jeszcze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Wydaje mi się, że ta druga poprawka, złożona przez klub Koalicji Polskiej, ma podstawową, zasadniczą wadę, jest skopiowana ze starej wersji ustawy i ten dodatek motywacyjny nie ma charakteru powszechności. To jest trochę felerne i wadliwe. Żałuję, ale nasza rekomendacja i tak byłaby o odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Pan poseł Łącki, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełArturŁącki">Przepraszam, ale jedno pytanie, bo pan minister na sali plenarnej nie powiedział o tym, że generalnie liczycie na to, że ta ustawa ma się wam sama sfinansować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Ale to jest w OSR. Kosztem tej ustawy jest tylko zwiększenie kosztów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełArturŁącki">A jak nie wyjdzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">To będziemy dokładać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełArturŁącki">Właśnie o to chcę zapytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">To wtedy będziemy system zmieniać w taki sposób, żeby to się spięło. Teraz jesteśmy na początku. Ilość wektorów, która tu występuje, uniemożliwia stworzenie jednego modelu, który będzie modelem najbardziej prawdopodobnym. Wprawdzie wydaje mi się, że stworzyliśmy taki model, w bólach i mękach, ale teraz musimy zobaczyć jak to zadziała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Dobrze. Teraz pan przewodniczący Szary – bardzo przepraszam, pan przewodniczący Siwy, tylko proszę nie dłużej niż dwie minuty. Jak pan słyszał, minister zapewnia państwa, że system zostanie rozszerzony, a mówiliśmy o tym już tyle razy, że teraz proszę bardzo krótko, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyZwiązkuZawodowegoCelnicyPLSławomirSiwy">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zwracamy się z prośbą o przyjęcie poprawki dotyczącej Służby Celno-Skarbowej, a to z tej przyczyny, że Służba Celno-Skarbowa jest najstarszą formacją, wiekowo, i problem z odejściami jest u nas największy. Minister finansów pisze o tym we wniosku.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyZwiązkuZawodowegoCelnicyPLSławomirSiwy">Po drugie, z tego powodu, że minister finansów złożył wniosek, w przeciwieństwie do MON czy Prezydium Sejmu, i być może… Pominięcie dotyczy tylko żołnierzy, Służby Celno-Skarbowej, Straży Marszałkowskiej, ABW i CBA. Może w pominiętych formacjach, oprócz naszej, nie ma problemu z wakatami i dlatego nie ma wniosków. Tego nie wiem. U nas ten problem jest chyba największy, przed czym przestrzegam i co bardzo mocno chcę podkreślić, bo może dojść do zapaści, jeżeli chodzi o ciągłość wpływów budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczącyZwiązkuZawodowegoCelnicyPLSławomirSiwy">Po trzecie, ustawa burzy spójność służb mundurowych w tym brzmieniu, jakie widzimy. To jest nierówne traktowanie funkcjonariuszy. Prawo zapewnia przecież przejścia pomiędzy służbami. W Służbie Celno-Skarbowej są na przykład funkcjonariusze Policji, którzy byli w Policji i innych służbach. Jeżeli ktoś miał 25 lat służby w Policji lub więcej, a teraz jest w Służbie Celno-Skarbowej, to co? Jak państwo zamierzacie rozwiązać ten problem? Dawny funkcjonariusz Policji nie będzie miał tego dodatku?</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczącyZwiązkuZawodowegoCelnicyPLSławomirSiwy">Po czwarte, prawa nie stanowi się na próbę. Nie ma czegoś takiego. Przepraszam bardzo, ale nie spotkałem się z czymś takim w ugruntowanych demokracjach. A co, jeśli system nie zadziała? Czy wtedy pan minister powie policjantom, święto Policji jest za kilka dni, że jak system nie zadziała, to zabierzemy wam te dodatki? Pan tego nie powie, prawda? Oznaczałoby to bowiem kataklizm związany z odejściami ze służby wielu tysięcy funkcjonariuszy w jednym czasie. Każdy, kto miałby dodatek, natychmiast by odszedł. Co pan w takim razie powie pominiętym służbom, jeżeli założymy, że ustawa nie zadziała, skoro jest wprowadzana na próbę?</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PrzewodniczącyZwiązkuZawodowegoCelnicyPLSławomirSiwy">Po piąte, uważamy za nieodpowiedzialne pominięcie tych kilku służb, które wymieniałem. To jest policzek dla tych funkcjonariuszy i mówienie im niejako wprost – odchodźcie masowo ze służby, bo wasze doświadczenie jest nieważne, po prostu jest nieistotne.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#PrzewodniczącyZwiązkuZawodowegoCelnicyPLSławomirSiwy">Po szóste, już ostatnie, wypowiadam się tylko za Służbę Celno-Skarbową, więc lekceważenie Służby Celno-Skarbowej i jej funkcjonariuszy uważam za nierozważne, gdyż to funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, obok dbania o bezpieczeństwo obywateli, jako jedyni spośród wszystkich funkcjonariuszy dbają także o zapewnienie ciągłości wpływów budżetowych. Wczoraj otwieram internet i czytam: „Celnicy zatrzymali jedną tonę tytoniu i jedną tonę suszu tytoniowego”. Gdyby to trafiło na rynek, mamy 5 mln zł straty dla Skarbu Państwa. Czytam wczoraj drugi link: „Celnicy zatrzymali nielegalną cysternę lewego spirytusu”. Potencjalnie – milion złotych straty po stronie Skarbu Państwa itd. Paliwa, hazard, bezpieczeństwo produktów, CITES, własność intelektualna, towary podwójnego zastosowania, ograniczenia pozataryfowe, niebezpieczne zabawki dla naszych dzieci, lewy spirytus, czyli zdrowie obywateli, lewe paliwo, narkotyki to jest tylko cząstka zadań, których realizacja wpływa na bezpieczeństwo, jak również na wysokość wpływów podatkowych, z których korzystają wszyscy Polacy. Przed zagrożeniami z tej strony chronią nas właśnie funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#PrzewodniczącyZwiązkuZawodowegoCelnicyPLSławomirSiwy">Według ministra finansów, według opracowanych scenariuszy, kosztuje to, jeśli włączymy do systemu Służbę Celno-Skarbową, ok. 29 mln zł. Podejrzewam, że jak byśmy dodali do tego pozostałe służby, to byłoby może ponad 30 mln zł, bo tam jest bardzo mało funkcjonariuszy. Góra byłoby to razem trzydzieści kilka milionów. Nierozsądne jest próbowanie zaoszczędzenia tych 29 mln zł, gdy celnicy zatrzymujący tylko jedną cysternę przysparzają Skarbowi Państwa miliony. Takich zatrzymań jest bardzo dużo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Przepraszam, panie przewodniczący, ale to była straszna tyrada z pańskiej strony. Czy ja mogę odpowiedzieć tylko jednym zdaniem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Panie ministrze, niech przewodniczący dokończy wypowiedź, ale tylko dosłownie dwoma zdaniami, bo nadużył znacznie wyznaczonych dwóch minut na wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyZZCelnicyPLSławomirSiwy">Dobrze, w takim razie już kończąc przyłączam się do pytania pana przewodniczącego Komisji, na które dotąd nie było odpowiedzi, a padło ono również z mównicy sejmowej: jaki pomysł ma rząd na to, żeby ze służb nie odchodzili młodzi, wartościowi, przeszkoleni już funkcjonariusze, po kilku latach służby? To jest także wielki problem i trzeba się nim zająć. Dlaczego nie ma dialogu na ten temat? Dlaczego ten problem nie istnieje? Dlaczego nie ma programu młodych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyZZCelnicyPLSławomirSiwy">Mam też pytanie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Nie, panie przewodniczący. Więcej już panu nie udzielę głosu. Każdy ma wyrobiony pogląd, jak będzie głosował.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Ja chciałbym jeszcze powiedzieć, że rząd docenia służby skarbowe, służby celne, służby finansowe. Status funkcjonariusza z uprawnieniami emerytalnymi otrzymały te służby właśnie od rządu Zjednoczonej Prawicy i to jest wyraz docenienia. Zapewniam celników i uspokajam ich, mówię to jako wiceminister spraw wewnętrznych, a nie jako wiceminister finansów, chociaż pewne pytania są do ministra finansów, że jako pierwszy podniosę rękę za tym, jeśli ten system zadziała, aby rozszerzyć go na wszystkie służby mundurowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyZZCelnicyPLSławomirSiwy">A jak nie zadziała?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Wszystko będzie działać. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek nr 1 i 6? Proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyników. Głosowało 33 posłów. Za poprawkami było 14 posłów, przeciw 19, nikt się nie wstrzymał od głosu. Stwierdzam, że poprawki nr 1 i 6 nie uzyskały pozytywnej opinii Komisji.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Przystępujemy do głosowania nad poprawkami nr 2, 7 i 8. Dotyczą one tego samego tematu. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Zamykam głosowanie. Głosowało 31 pań i panów posłów. Za poprawkami było 13 posłów, przeciw 18, nikt się nie wstrzymał od głosu. Stwierdzam, że poprawki nr 2, 7 i 8 nie uzyskały większości.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki trzeciej. Uprzejmie informuję, że w tej poprawce dodaje się wyrazy „przyjmuje wyjaśnienia obwinionego na piśmie”. Poprawka ma na celu uniknięcie nieporozumień i ewentualnie ułatwi proces rzecznika dyscyplinarnego. Panie ministrze, proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Panie przewodniczący, zastanawialiśmy się, jak ocenić tę poprawkę, bo ona idzie generalnie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Nic nie narusza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Nie narusza systemu, natomiast mamy tutaj wątpliwość, ponieważ mamy trzy podobne systemy postępowania, czyli Straż Graniczna, SOP i Policja, a ta poprawka jest wrzucona tylko do Policji, a do dwóch pozostałych służb już nie. Wydaje mi się… Biorąc pod uwagę, że i tak jest to katalog otwarty, bo mamy „w szczególności przesłuchuje świadków” itd, a więc jednak rekomendowałbym odrzucenie tej poprawki z tego względu… Powiem tak, gdyby ta poprawka była kompleksowa i dotyczyła wszystkich trzech służb, to rekomendowalibyśmy jej przyjęcie, ale chcemy, żeby przepisy były spójne, w miarę możliwie jak najbardziej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Ja jestem za tą poprawką i od razu panu powiem, że zgłoszę, żeby Senat uzupełnił ją o pozostałe służby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Panie przewodniczący, z przyjemnością poznałbym pana intencje i uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Tego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Dlatego, że uważam, że jeśli wyjaśnienia będą na piśmie, to potem z nich nie będzie można się wycofać, w związku z tym – po prostu – będą służyły…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Czyli jeśli chodzi o formę przesłuchania, to uważa pan, że ta poprawka wykluczałaby przesłuchanie i spisanie wyjaśnień, a zamiast tego byłoby tylko złożenie na piśmie? To jest jednak bardzo poważna zmiana w postępowaniu dyscyplinarnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Ale jednocześnie dana osoba mogłaby złożyć swoje wyjaśnienia na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Myślę, że już w tej chwili jest możliwość złożenia wyjaśnień na piśmie. Proszę zwrócić uwagę, że jest to katalog otwarty. Mamy tam zwrot „w szczególności”, prawda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Rozumiem, że stanowisko rządu jest przeciwne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Tak. Stanowisko rządu jest przeciwne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">W takim razie przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyników. Głosowało 33 posłów. Za poprawką było 14 posłów, przeciw 19, nikt się nie wstrzymał od głosu. Stwierdzam, że poprawka nr 3 nie uzyskała większości. Komisja rekomenduje odrzucenie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4. To jest zmiana dotycząca rozpatrzenia odwołania, a jednocześnie przewiduje wydłużenie czasu. Rozumiem, że pan minister powie mi za chwilę, że poprawka powinna dotyczyć wszystkich trzech służb mundurowych, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Jeszcze PSP, panie przewodniczący. Przyznam, że merytorycznie ta poprawka jest ciekawa, natomiast brakuje nam tutaj…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Trzech pozostałych służb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Tak, żeby to uspójnić i w związku z tym rekomendujemy odrzucenie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Przyjąłem to z uśmiechem. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 4? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyników. Głosowało 29 posłów. Za poprawką było 11 posłów, przeciw 18, nikt się nie wstrzymał od głosu. Stwierdzam, że Komisja rekomenduje odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki piątej. Przewiduje ona skreślenie w art. 4 pkt 11. Przypominam, że jest to poprawka, o którą wnosili związkowcy ze Związku Zawodowego Strażaków. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWąsik">Panie przewodniczący, powiem tak – staraliśmy się, aby pewne rozwiązania były spójne dla pewnych służb, przynajmniej w MSWiA, a tutaj znowu mamy poprawkę dotyczącą jednej ze służb, tylko PSP. Dlatego też, chociaż by z tego powodu, rekomendujemy odrzucenie poprawki. Merytorycznie też się z nią nie zgadzam, ale na pewno powinniśmy ją odrzucić z podanego wyżej powodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 5? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Zamykam głosowanie. Proszę o podanie wyników. Głosowało 33 posłów. Za poprawką było 14 posłów, przeciw 19, nikt się nie wstrzymał od głosu. Stwierdzam, że Komisja rekomenduje odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">W ten sposób rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki, dlatego że pozostałe były pogrupowane w bloki. W tej chwili przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, żeby sprawozdawcą pozostał pan przewodniczący Zdzisław Sipiera. Panie pośle, czy jest zgoda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełZdzisławSipiera">Jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że pan poseł Zdzisław Sipiera będzie posłem sprawozdawcą poprawek w czasie trzeciego czytania. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławSzczepański">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo, a wszystkim policjantom, ponieważ za dwa dni będzie ich święto, życzę wszystkiego najlepszego. Mam nadzieję, że na Dzień Policji ustawa zostanie uchwalona.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>