text_structure.xml 25.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Bardzo proszę wszystkich o zajmowanie miejsc. Witam bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Witam panie i panów posłów, pana ministra wraz ze współpracownikami oraz wszystkich zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dzisiejszy porządek dzienny obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne (druk nr 3653). Uzasadnia minister zdrowia. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam zatem jego przyjęcie. Rozpoczniemy procedowanie. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">Szanowny panie przewodniczący, Szanowna Komisjo, przedstawiam projekt o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne. Jest to projekt krótki, trzypunktowy, spowodowany ostatnim przyjęciem zmiany ustawy – Prawo farmaceutyczne i niejednoznacznością rozumienia art. 86a i wynikłych z tego interpretacji – o możliwości kupowania produktów leczniczych przez inne podmioty niż ludność. Chodzi głównie o ludność i podmioty wykonujące działalność leczniczą – takie podmioty jak domy pomocy społecznej, żłobki, przedszkola, które zakupywały do tej pory produkty lecznicze na rzecz swoich podopiecznych. Wcześniej wydawało się Ministerstwu Zdrowia, że problem nie istnieje, ponieważ prawo w tym zakresie się nie zmieniło i było napisane, że apteka służy bezpośredniemu zaopatrywaniu ludności. Ale, żeby uprościć i nie było konieczności występowania z każdym zakupem do hurtowni farmaceutycznej – a tych hurtowni, jak wiadomo jest znacząco mniej i dostęp jest bardzo mocno utrudniony, a apteki są zawsze blisko wszystkich domów pomocy społecznej. W związku z tym propozycja jest takich zmian przepisów, które jasno umożliwiają zaopatrywanie się. W związku z tym koresponduje to z tym, że aptekarz nie będzie mógł być karany, ponieważ zmiany, które weszły wcześniej były spowodowane tym, żeby przeciwdziałać wywozom leków w ramach odwróconego łańcucha dystrybucji. Tak to zaproponowaliśmy, żeby pozmieniać.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">Projekt rozszerza produkty lecznicze o wszystkie produkty lecznicze możliwe do sprzedaży dostępne bez recepty (OTC), z wyłączeniem produktów zawierających substancje psychoaktywne, których obrót jest dodatkowo ograniczony – to jest pseudoefedryna, kodeina, dekstrometorfan.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">Dodatkowo projekt przewiduje, że również zbycie innych produktów może być ograniczone, ze względu na zawarte w nich substancje czynne, określone w przepisach wydanych na podstawie dodatkowego art. 86a ust. 6 Prawa farmaceutycznego, które tutaj w tym zakresie się dodaje – tych produktów, które z uwagi na dawkowanie lub możliwość wystąpienia działań niepożądanych, mogą negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo lub skuteczność stosowania produktów leczniczych. W związku z tym, że te produkty OTC nie stanowią problemu wywozu, który nie sprzeciwia się głównym założeniom ustawy wcześniej przyjętej – o przeciwdziałaniu nielegalnemu wywozowi leków. Ta ustawa jest więc zasadna, żeby była jasność obrotu i jasna sytuacja na rzecz farmaceutów, którzy wydają te produkty lecznicze.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMiłkowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, pan poseł Miller.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełRajmundMiller">Panie przewodniczący, panie ministrze, to bardzo dobrze, że ta poprawka – nowelizacja ustawy, wchodzi. Natomiast mamy w zapisach tej ustawy, że sprzedaż dotyczy leków OTC. Chciałbym pana zapytać, jak państwo rozwiązali sprawę sprzedaży leków na receptę dla podopiecznych domów pomocy społecznej i dla domów dziecka. Czy wydane zostało jakieś określone rozporządzenie, którego tutaj nie widzę. Zapisy tej ustawy były sprzeczne z ustawą o pomocy społecznej. Czy wprowadziliście państwo bezpieczny zapis dla aptekarzy, żeby mieli stały dokument – w jaki sposób mogą wystawiać faktury dla podopiecznych domów pomocy społecznej i domów dziecka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Ja również dołączam się do tego pytania. Myślę, że wiele kontrowersji powstało i warto je wyjaśnić. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Czy ktoś z zaproszonych gości chce zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RadcaprawnyzBiuraPrawnegoNaczelnejRadyAptekarskiejKrzysztofBaka">Dzień dobry. Nazywam się Krzysztof Baka. Jestem radcą prawnym Naczelnej Rady Aptekarskiej. Chciałem wyrazić stanowisko Naczelnej Rady Aptekarskiej. Ta zmiana, którą dzisiaj Wysoka Komisja proceduje była bardzo wyczekiwana przez środowisko farmaceutów i jest bardzo pozytywnie oceniana. Chcieliśmy tylko zasygnalizować jeden problem, nie w formule zgłaszania jakichkolwiek poprawek. Jest sytuacja tego typu, że na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii określono wzór zapotrzebowania i na jego podstawie wydawane są substancje psychotropowe. Między innymi tę możliwość nabywania w aptece takich substancji mają lekarze weterynarii. Powstaje teraz pytanie jak art. 86a dziś procedowany, stanowiący, o wyłączności na podstawie zapotrzebowania, o którym mowa w Prawie farmaceutycznym, będzie odnosić się do norm z ustawy o przeciwdziałaniu narkomani. My chcemy mieć pewność, że farmaceuci mogą spokojnie, na podstawie tamtych przepisów, wydawać leki.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#RadcaprawnyzBiuraPrawnegoNaczelnejRadyAptekarskiejKrzysztofBaka">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Kolejne zgłoszenie – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrezeszarząduZwiązkuPracodawcówAptecznychPharmaNETMarcinPiskorski">Marcin Piskorski, Związek Pracodawców Aptecznych. My chcieliśmy się przyłączyć do podziękowania, że udało się tak szybko tą poprawkę przygotować. Zatrudniamy 6 tys. farmaceutów i bardzo wielu z nich zgłaszało się do nas mówiąc, że musi być czystość legislacyjna. Teraz są sankcje karne, które powodują, że ludzie chcą być hiperpoprawni i wiedzieć, że na pewno wszystko jest w porządku. Natomiast my chcieliśmy się przyłączyć do głosu Izby Aptekarskiej, bo też widzimy tutaj problem wyczyszczenia legislacyjnego ustawy. Chcieliśmy zapytać pana ministra jak czytać ten przepis. Chciałem przekazać głos panu mecenasowi Sasinowi, żeby w szczegółach wyjaśnił państwu naszą wątpliwość – zgłaszaną nam przez naszych farmaceutów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Przepraszam, to ja przekazuję głos. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrawnikwZwiązkuPracodawcówAptecznychPharmaNETBartłomiejSasin">Bartłomiej Sasin, Pharma NET oraz Konfederacja Lewiatan. Szanowni państwo posłowie, szanowny panie ministrze, tutaj nasza uwaga zgłaszana z punktu widzenia praktycznego. Według art. 86 ust. 5 Prawa farmaceutycznego już teraz farmaceuci mają uprawnienia do wydania w aptekach ogólnodostępnych, na podstawie recepty lekarza weterynarii, produktów leczniczych lub leków recepturowych, przeznaczonych dla ludzi, które jednak będą stosowane u zwierząt. Nowelizacja 86a wprowadziła natomiast określone wymagania, między innymi, że leki – według art. 86a ust. 1, mogą być dostarczane w celu bezpośredniego zaopatrywania ludności. W związku z tym, że za złamanie art. 86a Prawa farmaceutycznego przewidziane są istotne sankcje karne, zwracamy się…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Ja przepraszam. Panie mecenasie, nie możemy tak pracować. Jeśli jest potrzeba 5 minut przerwy, to je dam. W ten sposób nie może pracować Komisja. Jeżeli pan mecenas potrzebuje to zrobimy przerwę, w celu wyjaśnienia. A na razie bardzo proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrawnikwZPAPharmaNETBartłomiejSasin">Kontynuując – pytanie do Ministerstwa Zdrowia. Czy mogłoby wyjaśnić, czy na gruncie obecnie obowiązujących przepisów nie ma wątpliwości co do możliwości realizacji tej recepty z art. 86 ust. 5 Prawa farmaceutycznego, w związku z obowiązującym brzmieniem art. 86a. Chodzi tu o wyjaśnienie teraz, czy dodatkowo w formie komunikatu, z uwagi przede wszystkim na zagrożenie sankcjami karnymi. Będziemy niezwykle wdzięczni za wyjaśnienie takiej wątpliwości, przedstawionej przez członków związku, ewentualnie dokonanie stosownej poprawki lub komunikat z interpretacją Ministerstwa byłyby dla nas satysfakcjonujące, z uwagi na potencjalne sankcje karne.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrawnikwZPAPharmaNETBartłomiejSasin">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa chciał zabrać głos? Nie widzę. Pan poseł Miller raz jeszcze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełRajmundMiller">Panie ministrze, ja mam pytanie. Znowu dziś na posiedzeniu Komisji okazuje się, że są wątpliwości. Ja przypomnę, że nie byłoby tych kolejnych posiedzeń Komisji, gdyby państwo podchodzili do ustanawiania prawa w sposób rzetelny. Nie mamy powodu dziękować Ministerstwu, że zepsuło ustawę, a teraz ją naprawia. Ale dobrze, że tak się dzieje. Natomiast jest to projekt rządowy – czy państwo mieliście konsultacje z tymi osobami ze strony społecznej, które dziś te pytania zgłaszają? Jeżeli znowu mamy wątpliwości i jeśli znowu poprawka tej ustawy przejdzie z błędami, to będziemy się spotykali po raz kolejny. Uważam, że zapis o lekach wyłącznie dla ludności, to znowu jest pewna dziura. Pan mecenas ma tutaj rację. Farmaceuci, może nie w tak szerokim zakresie, ale znowu staną przed poważnym problemem. Bo do każdej apteki może trafić recepta weterynaryjna. Dlaczego więc nie było konsultacji? Ci ludzie dzisiaj siedzą na sali. Dziś mamy takie uwagi, które powinny być już wpisane do dzisiejszego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Ja też chcę jeszcze jedną uwagę przekazać – Wysokiej Komisji, również panu posłowi. Z drukiem zapoznali się państwo najpóźniej kilka dni temu. Wydaje mi się i jest to prośba do strony społecznej na przyszłość, że jeżeli państwo zapoznają się z drukiem, to proponuję aby od razu te wątpliwości zgłaszać do sekretariatu Komisji. Zawsze jest to szybciej i prościej, niż zgłaszanie nawet słusznych wątpliwości w czasie procedowania. To będzie dobre na przyszłość i ułatwi nam pracę.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy pan minister potrzebuje chwili przerwy? Widziałem, że tu były jakieś konsultacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Tak, potrzebujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dobrze. To 3 minuty przerwy w takim razie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Bardzo proszę pana ministra o odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Szanowni państwo, jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie pierwsze posła Millera – sytuacja w zakresie sprzedaży się nie zmieniła od samego początku ustawy, właściwie od 2001 roku. Leki są sprzedawane na rzecz pacjenta. Płatnikiem mogą być różne inne strony. Dom pomocy społecznej i wszystkie inne instytucje mogą być płatnikami. Leki nie są zakupywane przez dom pomocy społecznej na rzecz kierownika podmiotu, tylko na rzecz osób podopiecznych – konkretnych pacjentów.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Jeżeli chodzi o pytanie pana mecenasa Baki z Naczelnej Izby Aptekarskiej – my do tej pory nie mieliśmy żadnych takich zgłoszeń i sygnałów, że jest jakiś problem. To jest bardzo incydentalna sprawa, ale wymagająca jeszcze bardzo szczegółowego przeanalizowania – czy jest jakikolwiek obszar trudności interpretacyjnych i będziemy się pilnie zajmowali każdym szczegółem.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Odpowiadając na pytanie pana Marcina Piskorskiego, w zakresie sprzedaży leków na receptę weterynaryjną dla osoby na rzecz zwierzęcia – wydaje nam się, że tu nie ma trudności interpretacyjnych. My interpretujemy, że można tak wykonywać. Wydaje nam się, że jeśli ktokolwiek byłby zainteresowany, to możemy wydać taką interpretację. Ewentualnie będziemy się jeszcze zastanawiali, czy jest to jakikolwiek problem. Ale według nas takowego nie ma, na podstawie obowiązujących przepisów.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Pytanie pana posła Millera – dlaczego nie było konsultacji? Jest to ostatnie posiedzenie w lipcu przed państwa przerwą i chcieliśmy jak najszybciej ten projekt złożyć do Sejmu, żeby rozwiać wszelkie wątpliwości i aptekarze czuli się bezpieczni, a także zabezpieczyć w pełnym zakresie te instytucje, które do tej pory zaopatrywały się w aptece, w leki OTC i uprościć obrót. Taki był główny cel przyspieszenia tych prac i ucięcia tych spekulacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Pan poseł Miller się zgłasza. Podsumowując troszkę – mamy dwie wątpliwości, które zostały zgłoszone i państwo je przeanalizujecie. I dobrze. Jeśli będzie potrzeba, pamiętajmy, że jest drugie czytanie. Można ewentualnie jeszcze do tego wrócić.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Natomiast w sprawie domów pomocy społecznej – ja rozumiem ten kierunek pytań pana posła. Rzeczywiście z takimi sprawami się do posłów zwracano. Dziennikarze również o tym mówili. Nie chodzi tutaj o kwestie bezpieczeństwa aptekarza, uprawnień, które ma i sankcji karnych, tylko o drugą stronę – domów pomocy społecznej i możliwość sprawnego zaopatrywania podopiecznych w leki. Oczywiście zarówno ja, jak i wszyscy na tej sali, mamy świadomość, że mogłyby powstawać pewnego rodzaju nadużycia związane z częstymi nowymi pomysłami dotyczącymi wywozu leków. Tym niemniej jest pytanie jak ewentualnie wybrnąć z takiej sytuacji, kiedy w określone leki trzeba tych podopiecznych zaopatrywać. Rozumiem, że taka była intencja pytającego, a także moja. Jeszcze oddam głos panu posłowi Millerowi. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełRajmundMiller">Panie ministrze, ja mówię tutaj w imieniu wszystkich aptekarzy. To, że pan powiedział, że się nic nie zmieniło, nie zadawala nas. Zapisy tej ustawy jednak spowodowały perturbacje i obawy, a także wstrzymanie sprzedaży dla podopiecznych domów pomocy społecznej. Ja chcę od pana albo z ministerstwa usłyszeć jedno oświadczenie. Po to, żeby nie było sytuacji, że przyjdzie kontrola do apteki lub domu pomocy społecznej i zinterpretuje po swojemu zapisy tej ustawy. Prawo musi być jasne i proste. Myślę, iż należy oczekiwać sporządzenia ze strony ministerstwa komunikatu mówiącego wyraźnie, że apteki mogą sprzedawać leki na receptę pacjentom domów pomocy społecznej i wystawiać fakturę, na której będzie napisane: „Płatnik: Wskazany dom pomocy społecznej dla konkretnego pacjenta”. Wszystko po to, żeby kiedyś przy kontroli właściciel apteki czy magister, który wydał nie byli ukarani. Z kolei właściciel domu pomocy społecznej nie był ukarany za to, że pokrył czy refundował leki dla swojego podopiecznego. To tylko tyle i aż tyle. Gorzko muszę powiedzieć – szkoda. My te poprawki składaliśmy przy pierwszym czytaniu. Państwo je odrzuciliście, ale to już przeszłość. Skoro dziś się tu zbieramy i poświęcamy tyle czasu, to poświęćmy jeszcze pół godziny więcej, żeby nakreślić drogę taką, aby w każdej aptece sytuacja była czysta. Żeby nie działo się tak, że pacjent z domu pomocy społecznej odszedł z kwitkiem, bo magister się bał, a dom pomocy społecznej nie zrefundował tych leków ludziom. Czy jest możliwe wydanie rozporządzenia, w którym dokładnie państwo określicie, jak ma wyglądać wzór faktury i w jaki sposób ma to być wystawiane i płacone. Przecież macie prawników.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełRajmundMiller">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Zasady wystawiana faktur nie są w ustawie – Prawo farmaceutyczne. W Polsce wystawianie faktur nie dotyczy wyłącznie leków na receptę i leków OTC. Nie możemy w ustawie – Prawo farmaceutyczne ustalać ustawy o VAT – zasad wystawiania i transakcji handlowych. To jest zupełnie inna relacja i my nie jesteśmy odpowiedzialni, jako resort, za ustalanie w jaki sposób transakcje handlowe w obrocie gospodarczym muszą być wystawiane. To jest normalna transakcja handlowa, cywilno-prawna w tym zakresie i nie odbiega niczym od innych tego typu w całej gospodarce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. Jeszcze na końcu było jedno zgłoszenie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#EkspertdosprawzdrowiaKonfederacjiLewiatanArkadiuszGrądkowski">Grądkowski Arkadiusz, Konfederacja Lewiatan. Po pierwsze – sprawa leków weterynaryjnych, sprzedawanych na podstawie art. 86 i recept. Bardzo prosimy o rozważenie tego przepisu. Chodzi tylko o spójność legislacyjną i możliwość realizacji tych recept weterynaryjnych.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#EkspertdosprawzdrowiaKonfederacjiLewiatanArkadiuszGrądkowski">Co do kwestii dostarczania leków dla domów pomocy społecznej, to obecnie Ministerstwo Zdrowia po naszej interwencji, po nowelizacji 6 czerwca wydało komunikat o sposobach fakturowania. Dla nas jest to pewne rozwiązanie, ponieważ zmniejszyło obawy ze strony farmaceutów. Dziękuję, że ten komunikat został wydany. Mieliśmy prawie 2 tygodnie bez komunikatu i nie wiedzieliśmy, czy są sankcje karne, czy nie. Natomiast nie wiemy czy komunikat wciąż jest podstawą prawną do obrony, przy ewentualnym wystawianiu faktur. Ale dobrze, że jest. Proszę pana ministra o ewentualne rozważenie wprowadzenia jakiejś podstawy prawnej. Obecnie jest tak, że dom pomocy społecznej wystawia fakturę na aptekę, gdzie musi być wskazany wyraźnie pacjent. Jeśli główny inspektor farmaceutyczny nie będzie karał takiej sytuacji, to jest OK. Ale podstawa prawna mogłaby funkcjonować.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#EkspertdosprawzdrowiaKonfederacjiLewiatanArkadiuszGrądkowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. Czy pan minister chce się odnieść do tego głosu? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Zaproponuję, żeby ewentualnie firmy wystąpiły do ministra finansów o zapytanie w jaki sposób wystawiać faktury VAT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Bardzo dziękuję. To wszystko. Zamykam pierwsze czytanie. Przechodzimy w takim razie do procedowania ustawy. Proponuję zasady podobne do tej, która była wczoraj, czyli będę pytał, czy ktoś jest przeciw. Proponuję abyście państwo zalogowali się do systemu, tak abyśmy mogli przeprowadzić głosowanie za pomocą kart. Proszę się zalogować.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">W tej chwili mam pytanie – czy są uwagi do tytułu ustawy? Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy ktoś z państwa ma uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Art. 1, zmiana 1. Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy ktoś z państwa jest przeciwny? Nie widzę. Stwierdzam, że zmiana 1. została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Zmiana 2. Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy ktoś z państwa jest przeciwny wobec przyjęcia zmiany 2? Nie widzę. Stwierdzam, że zmiana 2. została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Zmiana 3. Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Również nie mamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy ktoś z państwa jest przeciwny wobec propozycji przyjęcia zmiany 3? Nie widzę. Stwierdzam, że zmiana 3. została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Całość art. 1 – czy ktoś jest przeciw? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie art. 1.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Art. 2. Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#LegislatorAleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMZMaciejMiłkowski">Również nie mamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Czy ktoś z państwa jest przeciwny? Nie widzę. Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Teraz całość ustawy – przechodzimy do głosowania. Kto z państwa jest za? (15) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Stwierdzam, że ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Proponuję, aby sprawozdawcą był pan poseł Duszek. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy pan poseł wyraża zgodę? Wyraża. Stwierdzam zatem, że pan poseł Duszek jest sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#PrzewodniczącyposełTomaszLatos">Dziękuję. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>