text_structure.xml
34.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Proszę o ciszę. Stwierdzam przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji od maja 2017 r. do końca lipca 2017 r., od posiedzenia 74 do 83, wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2016 r. – przedstawiają minister rozwoju i finansów oraz prezes NFZ. Dwa – rozpatrzenie sprawozdania z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za 2016 r., druk nr 1798. Przedstawiają minister zdrowia oraz prezes NFZ. Trzy – rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach zapewniających poprawę jakości i dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej, druki nr 1820 i 1824. Czy są uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Wobec niewniesienia wniosków do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Zgodnie z art. 138 ust. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, sprawozdanie z wykonania planu finansowego NFZ podlega zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii ministra zdrowia, po uzyskaniu opinii komisji właściwej do spraw finansów publicznych oraz komisji właściwej do spraw zdrowia Sejmu. Właściwe komisje – Komisja Zdrowia i oddzielnie Komisja Finansów Publicznych – mają 14 dni na zaopiniowanie tego dokumentu. Ustawa stanowi, że nieustosunkowanie się komisji w tym terminie oznacza pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania planu finansowego NFZ. Proszę przedstawiciela ministra… Tak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJoannaKopcińska">Panie przewodniczący, ja przepraszam, ale dostaliśmy informację, że porządek obrad został uzupełniony o 3 poprawki z drugiego czytania specustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Wymieniłem to czytając porządek obrad. W punkcie trzecim porządku obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJoannaKopcińska">Punkt pierwszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">OK. Czyli, jest jakiś błąd proceduralny, bo ja mam inną kolejność. Czy zależy wam na tym, żeby to był punkt pierwszy?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełTomaszLatos">Panie przewodniczący, ponieważ przyszła pani minister, która za to odpowiada, to jeżeli moglibyśmy, prosilibyśmy jednak o zmianę kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek. Poproszę o minutę dla mnie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Zaczynamy od poprawek. Mamy do zaopiniowania trzy poprawki. Dwie Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska i jedna Klubu Poselskiego Kukiz'15. Prosimy o włożenie do czytników kart do głosowania. Ja jeszcze poproszę o kartę. Czyli, jeszcze minuta.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Proszę państwa, poprawki Klubu Parlamentarno Platforma Obywatelska dotyczą tego samego zakresu materiału, jaki przedstawiałem wczoraj, nie będę więc tego uzasadniać. Przypomnę tylko, czego dotyczyły. Obie poprawki dotyczą tego, aby ta ustawa umożliwiała także zwiększenie dostępności do świadczeń medycznych i finansowanie rocznie w wysokości 900 mln zł sumarycznie przez trzy lata, w latach 2017, 2018, 2019, do wysokości 2 mld zł, zgodnie z publicznymi zapowiedziami ministra zdrowia, że takie zwiększenie finansowania przewiduje. W związku z tym, że nie przedstawił tej propozycji, my takie poprawki przedstawiamy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Jest jeszcze jedna poprawka Klubu Poselskiego Kukiz'15. Proszę przedstawiciela Klubu Poselskiego Kukiz'15 o dwuzadaniowe uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyKozłowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, króciutko. Nie widzimy żadnej potrzeby, by w ustawie, która dotyczy dofinansowania wyposażenia, sprzętu i aparatury medycznej, dodawać kwestię szczepionek. Szczepionki budzą duże kontrowersje społeczne i akurat ten artykuł – moim zdaniem i naszym, klubowym – jest w tej ustawie niepotrzebny. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Kto z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do opiniowania.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Wyniki.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Za pozytywnym zaopiniowaniem 12 posłów, przeciw 13, nikt się nie wstrzymał. Poprawka jest opiniowana przez Komisję negatywnie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Poprawka nr 2 Platformy Obywatelskiej. Kto z państwa jest za pozytywną opinią Komisji Zdrowia? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">12 posłów za, 14 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Negatywna opinia Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Poprawka nr 3, Klubu Poselskiego Kukiz'15. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Za 4 osoby, przeciw 22, 1 osoba się wstrzymała. Negatywna opinia Komisji Zdrowia. I to chyba tyle w tym punkcie. Sprawozdawca... Jeszcze państwo z Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Proponujemy, żeby na Sejmie poprawki nr 1 i 2 były poddane pod głosowanie łącznie…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">To oczywiste. Tak jest. Sprawozdawca pozostaje ten sam. Czy tak? Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęte.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Przystępujemy do pierwotnie pierwszego punktu. Proszę przedstawiciela… Momencik… Czy jest OK.? To ruszamy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Chciałbym się dowiedzieć, kogo mamy na sali z Ministerstwa Finansów? Proszę o przedstawienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyBudżetowejMinisterstwaFinansówMirosławStasiak">Dzień dobry, panie przewodniczący, szanowni państwo. Nazywam się Mirosław Stasiak, Ministerstwo Finansów. Skoro jestem już przy głosie, to poproszę w trybie ustawowym…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Przepraszam, ja kompletnie nic nie słyszę. Proszę jeszcze raz się przedstawić, bo nic nie usłyszeliśmy, przynajmniej my przy stole prezydialnym. Proszę powtórzyć to, co pan powiedział, bo nic nie było słychać.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFMirosławStasiak">Dzień dobry. Mirosław Stasiak, Ministerstwo Finansów. Jestem zastępcą dyrektora w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej. Zgodnie z przedłożonym wnioskiem, zwracam się z uprzejmą prośbą o przedłożenie opinii w sprawie sprawozdania z wykonania planu finansowego NFZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dobrze. NFZ – kto referuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MaciejMiłkowski">Dyrektor Departamentu Ekonomiczno-Finansowego Dariusz Jarnutowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Panie dyrektorze, znamy się od lat, wiemy, jakie są zasady. Materiał pisemny posłowie przeczytali, w związku z tym, oczekuję od pana bardzo skondensowanego podejścia do tego tematu. Proszę o nieczytanie tego materiału.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNFZDariuszJarnutowski">Tak jest, panie przewodniczący. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, sprawozdanie z wykonania planu finansowego na 2016 r. zostało przygotowane zgodnie z uregulowaniami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, to jest na podstawie zatwierdzanych przez rady oddziałów sprawozdań poszczególnych oddziałów wojewódzkich, po zbadaniu ksiąg rachunkowych za rok 2016 przez biegłego rewidenta. Sprawozdanie to zostało sporządzone zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej. Niniejsze sprawozdanie obejmuje – tak, jak pan przewodniczący wspomniał – omówienie realizacji planu finansowego w roku 2016 oraz część tabelaryczną, określoną w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNFZDariuszJarnutowski">Plan finansowy na 2016 r. został zatwierdzony przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów w dniu 18 września 2015 r. W planie finansowym na 2016 r. wartość planowanych na 2016 r. przychodów ogółem Funduszu ustalono w wysokości 72 365 000 tys. zł, to jest na poziomie 4,3% więcej niż w planie finansowym na rok 2015. Natomiast wartość planowanych kosztów ogółem NFZ na 2016 r., wyznaczono w planie finansowym na 2016 r. w wysokości 73 291 000 tys. zł, to jest w wartości przewyższającej poziom planowanych przychodów na ten rok o 926 216 tys. zł. Przedmiotowe różnice wzrostu planowanych kosztów NFZ zamierzał pokryć ze środków zgromadzonych w funduszu zapasowym.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNFZDariuszJarnutowski">Pierwotny plan finansowy NFZ na 2016 r., podobnie jak w latach przednich, podlegał zmianom dokonanym w trybie art. 124 oraz art. 129 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W wyniku dokonanych zmian planu finansowego NFZ na 2016 r. łączne przychody NFZ zostały zwiększone o 347 000 tys. zł, to jest o 0,48%, natomiast łączne koszty Funduszu zostały zwiększone o 1 776 000 tys. zł, to jest o 2,42%, w tym budżet kosztów świadczeń zdrowotnych Funduszu, pozycja B2 planu finansowego, o 2 210 000 tys. zł, to jest o 3,18%. Źródłem finansowania powyższych zmian planu finansowego były środki z uruchomienia rezerwy ogólnej utworzonej w planie finansowym i środki pochodzące z funduszu zapasowego, środki z dotacji z budżetu państwa oraz środki pochodzące ze zmniejszenia odpisu na taryfikację świadczeń, o której mowa w art. 31t ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#DyrektorDepartamentuEkonomicznoFinansowegoNFZDariuszJarnutowski">Wartość przychodów ogółem zrealizowanych przez NFZ w 2016 r. wyniosła 73 849 000 tys. zł, co stanowiło 101,56% wartości planowanej, i była wyższa od przychodów uzyskanych w roku 2015 o 3 482 000 tys. zł. Struktura zrealizowanych przychodów za 2016 r. przedstawia się następująco…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Panie dyrektorze, struktury nie trzeba.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszJarnutowski">Wartość kosztów ogółem zrealizowanych przez NFZ w 2016 r. wyniosła 73 970 000 tys. zł i była wyższa od poniesionych w roku 2015 o 3 409 000 tys. zł. Struktura…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Struktury nie trzeba. Koniec?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszJarnutowski">To może jeszcze wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszJarnutowski">Wynik finansowy Funduszu za rok 2016 wyniósł minus 120 788 tys. zł i składał się z wyników finansowych oddziałów wojewódzkich w kwocie minus 1 736 000 tys. zł i wyniku finansowego Centrali Funduszu w wysokości 1 616 000 tys. zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Kropka. Kto z państwa ma pytania do dyrektora, do NFZ, do ministra? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełMarianZembala">Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo, nadal chcę powiedzieć, że dzięki Bogu i ludziom – mówię to w imieniu leczonych, leczących i odpowiedzialnych za leczenie – dobrze jest, że jest Fundusz z kompetentnym zespołem ludzi. Natomiast, moje pytanie dotyczy pewnego szczegółu, który śledzę, a mianowicie liczby i kosztów leczenia i badań za granicą. Po raz kolejny chcę zwrócić na to uwagę. I proszę, żeby państwo włożyli duży wysiłek i przez analizę tego, z jakich obszarów wysyłani są za granicę, starali się mocniej oddziaływać na konsultantów krajowych i środowisko. Przeszkody są ludzkie – nie chcę użyć sformułowania, że „przecież się nie chce”. Nie zakładam takiej sytuacji. Przeszkody są aparaturowe i ludzkie. Mogę powiedzieć z satysfakcją, na przykładzie kardiochirurgii i transplantologii, że zlikwidowaliśmy kolejki wprowadzając także operację w przypadku mukowiscydozy.18 000 tys. zł to wciąż dużo. Dlatego proszę państwa, żeby jednak ta analiza towarzyszyła nam wszystkim, ponad podziałami, ugrupowaniami, bo nas wszystkich to interesuje i żeby śledzić to zjawisko. Może jedno z posiedzeń naszej Komisji poświęcimy temu zagadnieniu, żeby powiedzieć – aha, te obszary trzeba troszkę wzmocnić pomagając chorym i Funduszowi. Na to chcę zwrócić uwagę. Nie jest tak w 38-milionowym kraju, że tak hop siup wysyła się za granicę. Powinny być rzeczywiście analizowane zdarzenia, w skali, pod kątem tego, jaki to obszar, co zrobić – konkretne działania. Proszę traktować moją wypowiedź jako wsparcie dla działań Funduszu, a jednocześnie oczekiwanie, tak jak zrobiliśmy z mukowiscydozą – przypomnę – czy z rozległymi tętniakami piersiowo-brzusznymi. I tu dziękuję, bo wyznaczyliśmy 5 zespołów w Polsce, 3 przeszkoliliśmy za granicą i robią to. Na szczęście, Fundusz z wyobraźnią powiedział – dobrze, zapłacimy 30% więcej. 30%, a nie 600%. Na tę postawę chcę zwrócić uwagę. To jest pierwsze pytanie.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełMarianZembala">Drugie pytanie, które nam wszystkim będzie towarzyszyć – proszę znowu odebrać mój głos ponad podziałami. Mianowicie, trzecia zapowiedź obniżki cen w kardiologii w niestabilnej dławicy niepotrzebnie dotknie wszystkich rykoszetem. Pan minister Łanda obniżył dwukrotnie. To dużo. Ja patrzę merytorycznie. Proszę to przeanalizować, żeby zapowiadana od 1 października… Ja wiem, że były przypadki nadinterpretacji, ale to środowisko samo ocenia na nie więcej niż 5–8%. Natomiast, jeżeli do tego podejdziemy w sposób spokojny, to proszę pamiętać – nawet z punktu widzenia prawnego – że niestabilna dławica mieści się w pojęciu zawału zagrażającego, żeby chronić nas nie tylko medycznie, ale i prawnie. Mój głos jest ponad podziałem. To jest głos wyłącznie medyczny. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dziękuję. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełGrzegorzRaczak">To rzeczywiście porozumienie ponad podziałami. Ja chciałbym w pełni poprzeć słowa pana profesora i byłego pana ministra. Absolutnie zgadzam się w obu kwestiach z panem profesorem. Popieram te słowa z całym przekonaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze? Jeśli nie, to przedstawię państwu projekt opinii, który musimy przyjąć lub odrzucić. Przygotowałem projekt, który poddam pod głosowanie. Przeczytam go szybciutko.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">„Komisja Zdrowia, na posiedzeniu w dniu 14 września 2017 roku, zapoznała się ze sprawozdaniem z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2016 r. Komisja Zdrowia, na podstawie art. 130 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pozytywnie/negatywnie opiniuje przedstawione sprawozdanie”.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania. Włożą państwo do czytników karty do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem pozytywnej opinii dotyczącej wykonania planu budżetu? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">20 osób za, 4 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Komisja wydała pozytywną opinię na temat wykonania planu.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Jeszcze sprawozdawca. Czy tak? Tu nie musimy mieć sprawozdawcy. OK., do drugiego dokumentu.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Pkt 2. Marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, skierował w dniu 1 września sprawozdanie z działalności NFZ za rok 2016., druk nr 1798, do Komisji Zdrowia w celu rozpatrzenia. Proszę ministra, ewentualnie prezesa NFZ, o przedstawienie sprawozdania z uwzględnieniem poprzednich moich uwag i próśb. Znamy materiał pisemny. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJózefaSzczurekŻelazko">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, NFZ, zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, przedstawił sprawozdanie z działalności Funduszu za 2016 r. ministrowi zdrowia oraz ministrowi finansów. Minister finansów nie zgłosił żadnych uwag do przedstawionego sprawozdania. Minister zdrowia również nie zgłosił uwag. W związku z powyższym, przedstawiamy państwu to sprawozdanie, a o przekazanie szczegółów poproszę przedstawiciela NFZ, pana prezesa.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Prezesa, czy dyrektora?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ZastępcaprezesaNFZMaciejMiłkowski">Dyrektor Dziełak, Departament Analiz i Strategii.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dyrektor Dziełak jest. Dawno pana dyrektora nie widziałem. Pokrótce proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#DyrektorDepartamentuAnaliziStrategiiNFZDariuszDziełak">Tak. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, postaram się pokrótce, chociaż – jak państwo zwrócili uwagę – dokument jest jeszcze obszerniejszy niż sprawozdanie z wykonania planu finansowego, bo ma sto kilkadziesiąt stron, a samo streszczenie czy stanowisko ministra ma ich 8. Postaram się jednak w skrócie…</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Panie dyrektorze, proszę nie przyjmować założenia, że posłowie nie przeczytali ośmiu stron. To byłoby wysoce nieuzasadnione. W związku tym…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszDziełak">Ależ oczywiście…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">W związku z tym, proszę przeczytać główne punkty uchwytu tego sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszDziełak">Tak, oczywiście. Chcę tylko zwrócić uwagę na to, że w odróżnieniu od sprawozdań z działalności przyjmowanych do tej pory, jest to pierwsze sprawozdanie regulowane zakresem informacji określonym w rozporządzeniu ministra zdrowia. Ono istotnie nie odbiega od tego, co było poprzednio, ale jest już ściśle określone.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszDziełak">Po kilka zdań dotyczących rozdziałów w sprawozdaniu. Kwestia legislacji. Oczywiście podstawowym aktem, który wpływa na działalność NFZ, jest ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, która w 2016 r. była dziesięciokrotnie nowelizowana. Warto zauważyć, że nowe zadania były dołączone kilkoma z nich. To wprowadzenie tak zwanych leków dla seniorów, wsparcia kobiet w ciąży „Za życiem” i systemu oceny celowości inwestycji IOWISZ, a także kilku innych rzeczy, które miały wpływ na zadania realizowane przez Fundusz.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszDziełak">Jakie nowe istotne kwestie pojawiły się w działalności Funduszu w roku 2016, w szczególności w zakresie świadczeń opieki zdrowotnej? Przede wszystkim, zmieniono nieco stawki kapitacyjne w podstawowej opiece zdrowotnej rozdzielając opiekę dla osób starszych ze względu na wzrost tej grupy osób i kosztów większej zgłaszalności.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszDziełak">Co ponadto? Wyodrębniono także dla osób starszych w kontekście ich leczenia grupy jednorodne. Z analiz wynikło, że koszty leczenia tych osób są szczególnie wysokie i tego typu działanie powinno być podjęte. Wprowadzono, między innymi, koordynowaną opiekę nad kobietą w ciąży.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszDziełak">Realizacja świadczeń w sensie ilościowym i dostępności była zbliżona do lat poprzednich. Niemniej jednak warto zwrócić uwagę na to, że pomimo wzrostu nakładów liczba udzielanych świadczeń była dość stabilna, nie rosła proporcjonalnie, co wynikało głównie ze wzrostu kosztów jednostkowych świadczeń. Spowodowane to było przede wszystkim wzrostem taryf większości tych świadczeń. Trudno też powiedzieć o znaczącym postępie w ograniczeniu kolejek do świadczeń. One były podobne, jak w roku 2015.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszDziełak">Na co warto zwrócić uwagę? Dynamicznie rozwijał się proces zwrotu kosztów osób, które leczyły się za granicą, w krajach unijnych. W szczególności dotyczyło to świadczeń ambulatoryjnych. Oczywiście, głównie dotyczyło to usunięcia zaćmy. W ubiegłym roku dokonano zwrotu prawie ośmiu tysiącom osób. W tym roku jest już ponad 100-procentowy wzrost liczby tego typu wniosków i kwot. Jednocześnie w 2016 r. – mówił o tym pan profesor – prezes Funduszu procedował 260 wniosków o leczenie za granicą i wydał 184 decyzje w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszDziełak">W roku 2016 oddziały wojewódzkie NFZ przeprowadziły 1843 kontrole. Skontrolowano prawie 2 tys. umów. Kontrole dotyczyły wszystkich rodzajów świadczeń. Warto zwrócić uwagę na to, że kontrole prowadziła też centrala, która od kilku lat ma taką możliwość. W wyniku kontroli wskazano na konieczność zwrotu nienależnych środków oraz nałożono kary umowne. Łącznie było to ponad 50 000 tys. zł. Co jeszcze z tego…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Może wystarczy. Może doprecyzujemy pytaniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#DyrektordepartamentuNFZDariuszDziełak">Myślę, że tak, bo rzeczywiście… Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Szanowni państwo, kto ma pytania do pana dyrektora. Ja mam tylko jedno pytanie. Proszę mi powiedzieć, ile w Polsce powstało klinik w ramach projektu centrów leczenia niepłodności, który ogłaszał pan minister Radziwiłł. Kiedy zamykał program in vitro, ogłosił, że będzie leczyć niepłodność w centrach niepłodności. Chciałbym więc dowiedzieć się, ile sfinansowaliście tych centrów w roku 2016 i w jakiej wysokości.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Bardzo proszę. Oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuwMZJózefaSzczurekŻelazko">Panie przewodniczący, na podstawie tego projektu będą tworzone nie kliniki leczenia niepłodności tylko ośrodki wspierające kobiety, rodziny, które mają problemy z zajściem w ciążę. Realizacja tego projektu była przewidziana na rok 2017. W tej chwili mamy wyłonionych w drodze postępowania przetargowego 13 podmiotów, natomiast zakładaliśmy, zgodnie z programem, że tych podmiotów będzie 16. W związku z tym, prowadzone jest postępowanie uzupełniające. W zasadzie, już jesteśmy po przeprowadzeniu tego postępowania. Po wyborze dodatkowych trzech oferentów zostaną w pełni uruchomione środki, które będą gwarantować finansowanie tych jednostek.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Przepraszam, a w roku 2016, ile było.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMZJózefaSzczurekŻelazko">W roku 2016 inaugurowaliśmy program, w związku z tym, w kontekście gotowości do udzielania świadczeń, uruchomiona była placówka w Łodzi, która została oddana do użytku pod względem technicznym. Część procedur jest wykonywana przez tę jednostkę. Państwo doskonale zdają sobie sprawę z tego, że wiele tych procedur jest finansowanych w ramach NFZ, i tak też się dzieje. Nie jest więc tak, że żadne procedury związane z leczeniem niepłodności nie są finansowane. Natomiast program, który de facto będzie finansowany z budżetu państwa, będzie uruchomiony w momencie, kiedy wszystkie podmioty będą już wybrane.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Doprecyzowując wypowiedź pani minister – jest procedura w trybie leczenia niepłodności, która nie jest finansowana i nazywa się in vitro, bo pani powiedziała, że nie ma procedury, która nie jest finansowana przez NFZ. Jest. Ona nie jest finansowana przez NFZ ani przez rząd. To jest pierwsza rzecz.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Druga. Czyli, ja przyjmuję taką odpowiedź, że w roku 2016, w ramach tego zadania koordynowanej opieki nad kobietą w celu walki z niepłodnością pojawiła się tylko Łódź, poza standardowymi procedurami…</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#SekretarzstanuwMZJózefaSzczurekŻelazko">Panie przewodniczący, program prokreacyjny, który został przedstawiony i jest realizowany przez obecny rząd, nie przewiduje finansowania ze środków NFZ procedury in vitro. O tym wiemy. Natomiast, w przypadku procedur diagnostycznych i naprawczych, które są realizowane w ramach programu prokreacyjnego, jest możliwość ich sfinansowania w ramach środków publicznych należących do NFZ…</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">To już wiemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzstanuwMZJózefaSzczurekŻelazko">Jednak my chcemy rozszerzyć tę działalność i w związku z tym, program finansowany z budżetu państwa będzie wdrożony całościowo z chwilą wyboru ostatniego oferenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dobrze. Ja nie mam więcej pytań. Czy ktoś jeszcze? Bardzo proszę. Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#RzecznikFundacjiOnkologicznejALIVIAWojciechWiśniewski">Wojciech Wiśniewski, Fundacja Onkologiczna ALIVIA. Mam pytanie odnośnie do tabeli nr 4.14 na str. 83. Chodzi o czasy oczekiwania na świadczenia rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej, czyli, odpowiednio 4 i 5. Mam więc pytanie w związku z tym, że czasy oczekiwania na przestrzeni lat rosną. My to też dostrzegamy – prowadzimy portal „kolejkoskop”, który też obserwuje tę tendencję. Chciałbym zapytać, dlatego, że tutaj jest taki agregat, czy, zdaniem NFZ, istniały różnice w zależności od województwa, dotyczące czasu oczekiwania na rezonans i tomografię. Z naszych danych wynika, że te różnice mogą być nawet trzykrotne.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#RzecznikFundacjiOnkologicznejALIVIAWojciechWiśniewski">I drugie pytanie. Wobec tego, że ostatnio dużo się dyskutuje o możliwości likwidacji kolejek poprzez sfinansowanie większej liczby świadczeń w tym zakresie, pytam, czy Ministerstwo pracuje nad wdrożeniem centralnej bazy urządzeń, która pozwoliłaby zastanowić się, czy problem dotyczy finansowania świadczeń czy też bazy sprzętowej. Pięknie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#ZastępcaprezesaNFZMaciejMiłkowski">Jeśli chodzi o świadczenia tomografii i rezonansu magnetycznego, faktycznie w ubiegłym roku wydłużył się czas oczekiwania przy zwiększonej wielkości wydatkowanych środków. To znaczy, wzrosła liczba wykonanych świadczeń. Jak było ostatnio przedstawione, prezes NFZ będzie przekazywał dodatkowe środki, aby zmniejszyć kolejki do tych świadczeń.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#ZastępcaprezesaNFZMaciejMiłkowski">Było też pytanie, czy Ministerstwo Zdrowia posiada wykaz. My posiadamy wykaz…</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#RzecznikFundacjiOnkologicznejALIVIAWojciechWiśniewski">Czy są różnice między regionami?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#ZastępcaprezesaNFZMaciejMiłkowski">Są różnice między regionami. Mamy sprawozdania każdego konkretnego świadczeniodawcy, jakie są czasy oczekiwania. Przedstawiamy to raz na 3 miesiące. Rada NFZ przyjmuje do wiadomości sprawozdania o liczbie oczekujących i te dane są przedstawiane na stronie internetowej NFZ jako załącznik do uchwały NFZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Nie widzę więcej zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania? Kto jest przeciw? Moment. Spokojnie, zagłosujemy. Informatycy nie zdążyli.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">17 posłów za, 3 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Komisja przyjmuje sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-55.4" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Przewodniczący Latos proponuje. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełTomaszLatos">Proponuję panią poseł Wróblewską.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Pani poseł Krynicka może czuć się zawiedziona, bo przyszła do mnie mówiąc, że chciałaby być sprawozdawcą.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełTomaszLatos">To następnym razem.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Wojna w rodzinie. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Propozycja przyjęta.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczącyposełBartoszArłukowicz">Kończę posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>