text_structure.xml 8.25 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Szanowni państwo, bardzo proszę o zajmowanie miejsc. Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Witam państwa posłów oraz gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do projektu ustawy o oznakowaniu produktów wytworzonych bez wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako wolnych od tych organizmów. Są to druki nr 3262 i 3446. Czy są uwagi do porządku dziennego? Uwag nie słyszę. Porządek dzienny uważam za przyjęty. Przystępujemy zatem do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Zadam pytanie, czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową. Jeżeli tak, proszę o przedstawienie się i poinformowanie, jaką firmę reprezentują.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Podczas II czytania na posiedzeniu plenarnym Sejmu w dniu wczorajszym sprawozdania Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o projekcie ustawy z druku nr 3446, klub Platforma Obywatelska – Koalicja Obywatelska zgłosił dwie poprawki. Proszę pana posła Dunina o uzasadnienie poprawek nr 1 i 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełArturDunin">Dziękuję, panie przewodniczący. Zgodnie z zapowiedzią na posiedzeniu Komisji, jako klub Platformy Obywatelskiej – Koalicji Obywatelskiej podjęliśmy decyzję, że złożymy poprawki dotyczące wpisania do kontroli jednostek certyfikujących. Stąd przedłożone poprawki do art. 8 i 9. Według nas poprawki te należy głosować łącznie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Chciałbym zapytać Biuro Legislacyjne, czy ma uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Tak, mamy uwagi. Dziękuję, panie przewodniczący. Zgadzamy się co do wniosku dotyczącego trybu. Także w naszej ocenie poprawki te należy głosować łącznie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LegislatorJarosławLichocki">Mamy wrażenie, że poprawki te bardziej mają charakter kierunkowy i hasłowy niż kompletny. Proszę zwrócić uwagę na pierwszą poprawkę dotyczącą art. 8. Otóż w sytuacji kontroli przestrzegania przepisów ustawy przez określone inspekcje wskazano, w jakim trybie kontrola ta ma być prowadzona. Ma być prowadzona odpowiednio w trybie określonym w poszczególnych ustawach dotyczących poszczególnych inspekcji. Natomiast w przypadku jednostek certyfikujących nastąpiło jedynie odesłanie do ustawy o rolnictwie ekologicznym tak, żeby precyzyjnie zidentyfikować owe jednostki. W przepisie tym w naszej ocenie brakuje trybu, w jakim jednostki certyfikujące miałyby dokonywać kontroli przestrzegania przepisów projektowanej regulacji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#LegislatorJarosławLichocki">Ponadto wydaje się, że należałoby przynajmniej rozważyć ewentualną konieczność nowelizacji także przepisu art. 9 ust. 3. Chodzi tutaj o porozumienie pomiędzy szefami poszczególnych inspekcji. Jaką rolę w owej współpracy miałyby odgrywać jednostki certyfikujące? Dotyczy to także przepisu art. 10 ust. 1 pkt 3. Tutaj mamy pewien problem, dlatego że jeżeli chodzi o kary, to są one wydawane w drodze decyzji administracyjnych przez odpowiednie organy. Bez odpowiedzi pozostaje pytanie, w jaki sposób miałyby być ukarane podmioty, które będą kontrolowane przez jednostki certyfikujące. Nie są to organy, które mogłyby wydawać decyzje administracyjne w tej sprawie. Wydaje się, że należałoby określić jakąś drogę informacji od jednostek certyfikujących do organów, które wydają owe decyzje. Tego rodzaju przepisy nie towarzyszą projektowanym poprawkom. W tym zakresie, jak powiedziałem na wstępie, należy uznać poprawki za poprawki kierunkowe, które nie posiadają wymaganych konsekwencji legislacyjnych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł sprawozdawca chciałby się do tego odnieść? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełArturDunin">Rozumiejąc uwagi Biura Legislacyjnego, chciałbym zauważyć, że wydaje mi się, być może niesłusznie, ale nie jestem prawnikiem, iż poprzez dopisanie tego jednocześnie do art. 9 ust. 1 – stąd dwie poprawki – częściowo problem ten jest rozwiązywany, ponieważ to tutaj Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, zwany później Głównym Inspektorem, dostaje wszystkie sprawozdania, również od jednostek certyfikujących. Stąd wydaje się, że nie powinno być zagrożenia. Myślę, że minister w drodze rozporządzenia do ustawy – zresztą jest tutaj rozwiązanie polegające na tym, że ministrowi daje się taką możliwość w rozporządzeniu – mógłby sprawę tę wyjaśnić do końca i przyjąć kierunki, które jak powiedział pan mecenas, są zapisane w poprawkach. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Chciałbym zapytać o stanowisko ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTadeuszRomańczuk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, rząd jest negatywnie ustosunkowany do wniesionych poprawek, dlatego proszę Wysoką Komisję o ich odrzucenie. Jak wskazał pan mecenas, występuje wadliwość prawna, jest to także nieuzasadnione merytorycznie. W związku z tym stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z obecnych na sali chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek zgłoszonych przez klub Platformy Obywatelskiej – Koalicji Obywatelskiej, uprzejmie proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzKomisjiEwaKarpińskaBrzost">6 głosów za, 11 głosów przeciwnych, 1 głos wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Komisja odrzuciła obie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełRobertTelus">Zbigniew Dolata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Bardzo dziękuję. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>