text_structure.xml 24.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam państwa posłów oraz przybyłych gości. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu dostarczony i obejmuje następujący punkt: rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw. Są to druki nr 121 i 127. Nie słyszę uwag, a zatem stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową? Jeżeli tak, to proszę o przedstawienie się i poinformowanie, jaką instytucję reprezentują.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw, druki nr 121 i 127. Oddaję głos panu posłowi Robertowi Telusowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełRobertTelus">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, panie ministrze, przedstawiliśmy w drugim czytaniu poprawki; są to trzy rodzaje poprawek. Po pierwsze chcieliśmy tak ujednolicić zasady, żeby we wszystkich agencjach i we wszystkich inspekcjach rolnych obowiązywały te same zasady zatrudniania. Chcemy, aby nie było tak, że w jednej agencji – np. w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – są inne zasady niż w Agencji Nieruchomości Rolnych. To jest niejako jeden rodzaj poprawek – ujednolicamy te zasady we wszystkich agencjach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełRobertTelus">Drugi rodzaj poprawek jest związany z wykonywaniem wyroku sądu administracyjnego, który stwierdzał, że powołanie na stanowisko jest równoznaczne z zatrudnieniem na umowę o pracę. To jest drugi rodzaj poprawek.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełRobertTelus">Trzecia kwestia to jest termin wejścia ustawy w życie. W naszej poprawce proponujemy, aby ustawa weszła w życie z dniem ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełRobertTelus">A czwarta kwestia dotyczy zatrzymania w tej chwili wszystkich konkursów, które są już ogłoszone. Rzecz w tym, żeby po 1 stycznia nie było jakiegoś bałaganu, bo część rozpoczętych konkursów trwa. Chcemy tą ustawą unieważnić te konkursy, które są na dzień dzisiejszy rozpoczęte.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełRobertTelus">Proszę szanowną Komisję o przyjęcie wszystkich poprawek. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoDariuszDąbkowski">Panie przewodniczący, czy można?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Proszę Biuro Legislacyjne o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Macie państwo przed sobą przygotowane zestawienie poprawek. Otóż przy pierwszej poprawce nie znalazł się tradycyjny komentarz, który nierzadko generuje Biuro Legislacyjne. Komentarz zmierza ku temu, żeby poprawki od nr 1 do nr 9 głosować łącznie. Brak komentarza jest spowodowany tym, że w ocenie Biura Legislacyjnego w tych dziewięciu poprawkach występują pewne spójne elementy systemowe, dotyczące Kodeksu pracy, właśnie tak, jak powiedział pan poseł. W każdej z tych poprawek to występuje i jest wzgląd legislacyjny, który przemawiałby za ich połączeniem. Niemniej jednak te poprawki w pewnych zakresach także różnią się od siebie. Po prostu w ocenie Biura Legislacyjnego jest niezbędna zgoda państwa posłów wnioskodawców na łączne rozpatrywanie poprawek, czyli de facto na łączne głosowanie poprawek od poprawki pierwszej do poprawki dziewiątej. Za tym rozwiązaniem przemawiają nie tylko względy legislacyjne, które przed chwilą wyartykułowałem, lecz także pewne względy merytoryczne. Pokrótce przedstawił je tutaj pan poseł, reprezentujący posłów wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne ni mniej, ni więcej prosi tylko o upoważnienie Biura, żeby stosowna uwaga o łącznym rozpatrywaniu, o łącznym głosowaniu pierwszych dziewięciu poprawek mogła zostać zapisana już po ocenie przez państwa wszystkich poprawek. To jest pierwsza kwestia. A później – nie wiem, jak będzie przebiegała dyskusja – ale mamy jeszcze jedną uwagę do tego kompletu dziewięciu poprawek. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dzień dobry. Proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełArturDunin">Bardzo serdecznie dziękuję, panie przewodniczący. Oczywiście jest to jak najbardziej słuszna uwaga. Nie ma znaczenia, czy tutaj, czy na sali będziemy głosować oddzielnie, czy razem, natomiast oczywiście prawnie zdecydowanie tak jest.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełArturDunin">Myślę, że i poprawkę dziesiątą możemy przegłosować wspólnie. To nie ma znaczenia, aczkolwiek byłoby dobrze, gdyby pan poseł wnioskodawca mógł powiedzieć, dlaczego ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia? Tak bardzo się spieszycie, żeby obsadzić swoje miejsca na tych stołkach? Bo chyba tylko o to chodzi.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełArturDunin">Mam wniosek. Panie przewodniczący, bardzo proszę o to, żebyśmy po odpowiedzi pana posła wnioskodawcy przegłosowali wszystko razem, bo szkoda czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRafałRomanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zgodnie z regulaminem pracy Rady Ministrów resort rolnictwa przygotował projekt stanowiska rządu. Dzisiaj projekt zostanie przesłany do konsultacji międzyresortowych, ale jak wspomniałem wczoraj, na posiedzeniu plenarnym Wysokiej Izby, kierunkowo jest to ustawa zbieżna z poglądem kierownictwa ministerstwa rolnictwa na tę ustawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełRobertTelus">Spróbuję ostrożnie i delikatnie odpowiedzieć panu posłowi Duninowi na tę zaczepkę, bo uważam, że to jest zaczepka. Panie pośle, już kilka razy mówiłem, że ta ustawa to nie jest kwestia stołków, jak pan to nazwał. My, Prawo i Sprawiedliwość, mamy przygotowany program. Program bardzo ważny, a nawet można powiedzieć, że reformujący agencje, reformujący inspekcje po to, żeby lepiej służyły rolnikom.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełRobertTelus">Dlaczego się spieszymy? Nie ukrywamy, że się spieszymy i dlatego chcemy, żeby ustawa weszła w życie. Spieszymy się m.in. dlatego, że na tę chwilę – nie wiem, czy pan o tym wie – cena tuczników oscyluje w granicach 4 zł, a była jeszcze niższa. Potrzebne są inspekcje, żeby dobrze kontrolować i żeby były dobrze rozdysponowane kompetencje w tych inspekcjach.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełRobertTelus">Na sali sejmowej padło pytanie ze strony pana posła Maliszewskiego. Pan poseł powiedział, że w tej ustawie nie ma nic o łączeniu inspekcji. Oczywiście, że nie ma. Ta ustawa jest po to, żebyśmy mogli przygotować agencje i inspekcje do tej reformy. To naprawdę będzie bardzo poważna reforma. Nie możemy przygotowywać reformy, korzystając w agencjach z pracy osób, które nie są przekonane do tych reform. My o tym wiemy. Panie pośle, pan również o tym wie, bo w poprzedniej kadencji też myśleliśmy o łączeniu inspekcji. Wiemy o tym, jaki jest opór wewnętrzny wobec tej reformy. A skoro chcemy przeprowadzić tę reformę, to potrzebujemy ludzi, którzy będą prowadzili tę samą politykę w inspekcjach i w agencjach. Po to jest ten pośpiech. Pośpiech jest spowodowany tym, że rolnicy potrzebują naszych działań, działań na rynkach, które są bardzo ważne, a szczególnie na rynku tuczników, działań prowadzonych tak, żeby nastąpiła poprawa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pan poseł Dunin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełArturDunin">Bardzo serdecznie dziękuję. Panie pośle, panie przewodniczący, mógłbym w to uwierzyć, gdybyście przedstawili jednocześnie ustawę łączącą inspekcje. Tak, wtedy bym uwierzył. Dzisiaj proszę mi pozwolić pozostać przy swoim zdaniu. Uważam, że po prostu jest to jak najszybszy skok na stołki. Wasi ludzie czekają, wyposzczeni przez 8 lat. Koniecznie chcą jak najszybciej objąć te stołki. Podtrzymuję wniosek, żebyśmy głosowali poprawki w całości. Jest to tym bardziej zasadne, że o godz. 10.00 będą prawdopodobnie głosowania na sali plenarnej. Chodzi o to, żebyśmy przegłosowali to wszystko za jednym razem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Przepraszam, panie przewodniczący, jeszcze pan minister. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełMarekSawicki">Chciałem poprzeć pana posła Dunina, żeby rzeczywiście głosować poprawki łącznie. Natomiast zgadzając się w części z panem ministrem, powiem tak, że rzeczywiście rozpoczęło się przepędzanie złych mocy ze wszystkich urzędów, a więc także i w resorcie rolnictwa tych złych mocy nagromadziło się pewnie sporo. A jeśli cena żywca miałaby zależeć od przyjęcia tej ustawy, to nawet wnioskowałbym, żeby wyznaczyć w poprawce dziesiątej obowiązywanie ustawy z mocą wsteczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Pan przewodniczący Maliszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełMirosławMaliszewski">Zabieram głos w kwestii wyjaśnienia na temat związku tej ustawy z połączeniem agencji. Nie tylko nie widzę tu żadnego związku, ale też nie widzę żadnych przesłanek do tego, aby ta ustawa w jakikolwiek sposób mogła sprzyjać, czy mogła spowodować, czy mogła ułatwić powstanie agencji bezpieczeństwa żywności, agencji rozwoju obszarów wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełMirosławMaliszewski">A jeszcze odniosę się do tego tempa zmian. Sam jestem ciekawy, jak zareagują na zmiany w poszczególnych instytucjach świnie czy raczej rynek świń, bo słyszałem tu obietnicę, że po powołaniu nowych szefów agencji ten rynek zaraz się poprawi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dziękuję. Pan poseł Ołdakowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełAdamOłdakowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie pośle, na pewno przyda się wyganianie złych mocy, zwłaszcza w agencji restrukturyzacji. Ludzie czekają na dopłaty. Była susza, ludzie potrzebują jak najszybszego wypłacenia dopłat bezpośrednich. A wy tu gadacie nie wiadomo, o czym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Pan przewodniczący Ardanowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJanKrzysztofArdanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Dyskutujemy nad poprawkami w trochę krotochwilny sposób; przede wszystkim panowie z opozycji krotochwilnie podchodzą do proponowanych zmian. A więc trochę krotochwilnie przypomnę, że gdy w 1993 r. był przewracany pomnik Dzierżyńskiego na Placu Bankowym, to ktoś napisał czarną farbą na cokole: „Trudno Feliks, tak być musi”. Natomiast bardzo się cieszę, że panowie akceptujecie nasze prawo do dokonywania zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Pan przewodniczący Telus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełRobertTelus">Proszę posła Dunina o wycofanie swojego wniosku, żeby nie było dwóch wniosków.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełRobertTelus">Chciałbym złożyć wniosek formalny, żebyśmy głosowali łącznie poprawki od pierwszej do dziewiątej, bo to jest jakby jedna grupa poprawek, a poprawkę dziesiątą głosujmy osobo, bo to jest inna sprawa. Jeżeli pan poseł Dunin wycofa wniosek, to proszę o takie głosowanie. Składam taki wniosek formalny. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Pan poseł Dunin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełArturDunin">Tak, oczywiście, wycofuję. Jest to logiczne i zasadne prawnie, a więc wycofuję swój pomysł. Przychylam się do pomysłu pana przewodniczącego Telusa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Przegłosujemy wniosek formalny.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Kto jest za przyjęciem wniosku formalnego, zgłoszonego przez pana posła Telusa? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek formalny. 23 głosy były za, zero przeciw i zero wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Można, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Proszę. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Tak, jak powiedziałem w swojej wcześniejszej wypowiedzi, chcielibyśmy jeszcze zwrócić uwagę na pewną kwestię. Decyzja, aby poprawki od pierwszej do dziewiątej głosować łącznie, jest jak najbardziej uzasadniona z legislacyjnego punktu widzenia. Na to wskazywała moja ocena. Stąd teraz moja prośba, panie przewodniczący, aby jeszcze zwrócić uwagę, jeśli można, na pewne uwarunkowania związane z poprawkami, ale już bardziej szczegółowe.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Pierwsza kwestia dotyczy prawdopodobnie omyłki pisarskiej w poprawce pierwszej, w lit. b. Jest tam mowa o nowym ust. 1 w art. 60. Zgodnie z propozycją wnioskodawców „Prezes kasy powołuje i odwołuje kierowników komórek organizacyjnych w centrali, oddziałach regionalnych i placówkach terenowych, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 1–3, a pozostałych pracowników na podstawie umowy o pracę”. Proszę zwrócić uwagę na to, że tu chyba zabrakło wyrazów „a pozostałych pracowników zatrudnia na podstawie umowy o pracę”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełRobertTelus">Tak, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">W naszej ocenie jest to oczywista omyłka pisarska, bo to wynika z analizy obowiązującego tekstu ustawy. Dodam, żebyście państwo mieli pełną wiedzę i pełną informację na ten temat, że naszym zdaniem jest to jak najbardziej prawidłowa ocena, dotycząca oczywistej omyłki pisarskiej. Obecnie ten przepis brzmi w sposób następujący: „Prezes Kasy zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę, chyba że odrębne przepisy wymagają zatrudnienia na podstawie powołania.”. To jest ten końcowy fragment. W związku z tym proszę Wysoką Komisję, przede wszystkim posłów wnioskodawców, o upoważnienie Biura Legislacyjnego do dokonania korekty redakcyjnej; korekty – w naszej ocenie – oczywistej omyłki pisarskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełRobertTelus">Nie tylko upoważniam, ale proszę o tę poprawkę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Druga kwestia, niestety, nie ma już takiego charakteru, tylko ma bardziej systemowy charakter. Zwracamy uwagę na pewne późniejsze elementy, które w naszej ocenie będą się wiązały ze stosowaniem tych przepisów, ustanowionych obecnie przez parlament. Tylko chcielibyśmy po prostu zwrócić uwagę na ten fakt. Proszę zwrócić uwagę na poprawkę drugą, lit. b. Tam napisano, że „po ust. 15 dodaje się ust. 15a i 15b w brzmieniu” i jest m.in. mowa o tym, iż stanowisko głównego księgowego jest wskazane; są tam pewne uwarunkowania formalne.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Jest tu pewien niuans związany z obecnie obowiązującą ustawą o finansach publicznych. Chodzi o art. 54. W art. 54 ustawy o finansach publicznych również są wskazane wymagania, warunki formalne, związane z byciem głównym księgowym w jednostkach sektora finansów publicznych. Prawdopodobnie będzie kwestia odpowiedniej interpretacji dla osób czy podmiotów stosujących te przepisy, związanej z relacjami nowopowstałych przepisów i przepisów obowiązujących. Chcielibyśmy zwrócić uwagę na tę kwestię na tym etapie, żeby to – chociażby z uwagi na wykładnię intencyjną – było później możliwe do dostosowania, do rozeznania, ewentualnie, być może, do jakiejś poprawy. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do łącznego głosowania poprawek od poprawki nr 1 do poprawki nr 9.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Kto jest z pań i panów posłów za przyjęciem poprawek od nr 1 do nr 9? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła łącznie poprawki od nr 1 do nr 9. 23 osoby głosowały za, zero osób było przeciw i 4 osoby wstrzymały się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Panie przewodniczący, można?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Proszę. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Rozumiem, że chcecie już państwo przejść do poprawki dziesiątej. Najmocniej przepraszam, że trochę tak wstrzymałem tok postępowania, ale tu jest jedno uwarunkowanie legislacyjne, istotne z punktu widzenia tej regulacji. Na wstępie nadmienię, że nie jest tak, iż ustawodawca nie może wprowadzać takich przepisów. Wszyscy mamy świadomość tego, że praktyka wprowadzania przepisów w życie z dniem ogłoszenia jest jak najbardziej uprawniona, z tym że chciałbym zwrócić uwagę na art. 4 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Ta ustawa dotyka problematyki związanej z ogłaszaniem aktów normatywnych, w tym oczywiście ustaw. Jest tam przepis szalenie istotny z punktu widzenia tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Art. 4 ust. 2 stanowi… Odczytam go państwu, żebyście mieli świadomość przestrzeni prawnej, w jakiej się poruszamy. „W uzasadnionych przypadkach akty normatywne” – a więc również ustawy – „mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż 14 dni.” Tutaj są wymienione istotne przesłanki. „A jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym.” Czyli tak, jak powiedziałem, jest to dopuszczalne, z tym że oczywiście ustawodawca w takich przypadkach powinien zważyć właśnie na te uwarunkowania, które zostały tu wprost wyartykułowane w art. 4 w ust. 2 cytowanej przeze mnie ustawy. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pan minister Sawicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełMarekSawicki">Panie mecenasie, to bardzo istotna uwaga. Wczoraj na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej ustawa o Trybunale Konstytucyjnym została zmieniona właśnie w takim samym trybie, jaki jest tutaj w poprawce dziesiątej. Pomimo tego, że Biuro Legislacyjne protestowało, nie znalazło to odzwierciedlenia w działaniu, a więc nie sądzę, żeby także dzisiaj pana uwaga znalazła na tej sali jakikolwiek posłuch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 10.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 10? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę nr 10. 23 głosy za, 5 głosów przeciw i 1 głos wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Pan poseł Telus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełRobertTelus">Proponuję pana przewodniczącego Jana Krzysztofa Ardanowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Pytanie do przedstawiciela rządu: Czy dodatkowe sprawozdanie, będące wynikiem prac Komisji, zawiera postanowienia sprzeczne z prawem Unii Europejskiej i czy zasadne jest wystąpienie przez Komisję o opinię do ministra spraw zagranicznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWRafałRomanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie. Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Dziękuję. Czy są inne kandydatury na posła sprawozdawcę? Przegłosujmy.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">A, jak nie ma innych kandydatur, to nie trzeba głosować. Dobrze. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PrzewodniczącyposełJarosławSachajko">Informuję, że na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>