text_structure.xml 11.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">W porządku obrad dzisiejszego posiedzenia Komisji mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2018 r. – druk nr 3366 – w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Witam państwa posłów. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu ze 122. posiedzenia Komisji, wobec niewniesienia do niego żadnych zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Witam zaproszonych gości. Witam pana Ryszarda Nojszewskiego wicedyrektora Departamentu Obrony Narodowej w Najwyższej Izbie Kontroli oraz pana Jana Bieleckiego doradcę technicznego w Departamencie Obrony Narodowej NIK.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Teraz zajmiemy się tematem dzisiejszego posiedzenia. Proszę pana dyrektora Ryszarda Nojszewskiego z Departamentu Obrony Narodowej o przedstawienie stosownej informacji. Następnie przejdziemy do dyskusji. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Dziękuję bardzo. Chciałbym pokrótce przedstawić dorobek Departamentu Obrony Narodowej, cały dorobek kontrolny ubiegłego roku. Pozwolę sobie to zrobić w wersji skrótowej. Po pierwsze, była to kontrola wykonania budżetu państwa w 2017 r. w zakresie części budżetowej 29 – Obrona narodowa, oraz wykonania planów finansowych Funduszu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych oraz Agencji Mienia Wojskowego. Można powiedzieć, że był to tradycyjny zakres kontroli. Skontrolowaliśmy wówczas 15 dysponentów oraz dysponenta głównego. Kontrolą objęliśmy 2,8 mld zł, co stanowiło 7,5% wydatków w części 29. Kontrolowane przez nas jednostki wydatkowały łącznie 19,4 mld zł, tj. ponad 53% wydatków w części 29 w 2018 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Drugą kontrolą, którą chcę wymienić, była kontrola przygotowania obronnego państwa w systemie bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej. Badania kontrolne zostały zakończone. Obecnie trwa opracowywanie wyników kontroli. Chodzi o wystąpienia pokontrolne do ministra obrony narodowej oraz do prezesa Rady Ministrów. Chciałbym jednym zdaniem zwrócić uwagę państwa posłów na to, że jest to niezmiernie istotny temat. Będzie oznaczony klauzulą tajności „ściśle tajne”. Sam tytuł jednoznacznie stanowi, że dotykamy kwestii żywotnych czy najistotniejszych dla bytu państwowego. Przypuszczalnie informacja o wynikach kontroli pojawi się w trzecim kwartale br. Mówię realistycznie, bo jest jeszcze cały tryb ewentualnych zastrzeżeń ze strony prezesa Rady Ministrów oraz ministra obrony narodowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Trzecią kontrolą, którą przeprowadziliśmy, była kontrola tworzenia Wojsk Obrony Terytorialnej. Tu również czynności kontrolne zostały zakończone. Pracujemy nad wystąpieniami pokontrolnymi do dyrektora Biura do Spraw Utworzenia Obrony Terytorialnej, do dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej i – co oczywiste – do ministra obrony narodowej. Nie rozstrzygnięto jeszcze do końca, jaka będzie klauzula tej kontroli. Sądzę, że nie będzie możliwe, żeby był to dokument jawny. Raczej będzie to dokument co najmniej zastrzeżony. Patrząc realistycznie będzie to również III kwartał br. Mam na myśli przekazanie państwu informacji o wynikach kontroli.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Czwarta kontrola, to kontrola wykonania budżetu za 2016 r. przez Wielonarodowy Korpus Północno-Wschodni w Szczecinie. Było to wykonanie zobowiązań Najwyższej Izby Kontroli wynikających z porozumienia zawartego przez prezesów najwyższych organów kontrolnych Polski, Danii i Niemiec. Badaliśmy dwa nurty, tj. budżet ramowy i budżet wspólny. Raporty, które były wynikiem tej kontroli, zostały przekazane do dowódcy korpusu, jak również do najwyższych organów kontroli państwowej Danii i Niemiec.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">W 2018 r. kontynuowaliśmy kontrolę, która rozpoczęła się w 2017 r., pod tytułem: „Realizacja prac rozwojowych na rzecz resortu obrony narodowej”. Była to kontrola niezmiernie ważna. Obecne ustalenia już pokazują istotny walor systemowy tej kontroli. Trwa rozpatrywanie zastrzeżeń złożonych przez dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Może jako ciekawostkę dodam, że jest blisko 60 stron zastrzeżeń. Prawdą jest, że wystąpienie pokontrolne miało podobny format. Jak wspomniałem, jest to kontrola niezmiernie istotna z punktu widzenia systemowego podejmowania prac badawczych, a w szczególności prac rozwojowych na rzecz obrony narodowej, na rzecz obronności, a także, patrząc na efekty tych prac, w kontekście ich celowości.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">W 2018 r. przekazaliśmy najważniejszym organom w państwie i Wysokiej Komisji 3 informacje o wynikach kontroli. Pierwsza z nich dotyczyła przygotowania i realizacji Programu Mobilizacji Gospodarki na lata 2013–2020. Informacja o wynikach tej kontroli była tajna. Kontrola wpisywała się w pewien ciąg kontroli, które się wzajemnie uzupełniają. Na jednym z wcześniejszych posiedzeń była wywołana kontrola wyposażenia sił zbrojnych w środki bojowe, jak również realizacji programów operacyjnych. Kontrola dotycząca Programu Mobilizacji Gospodarki była kolejnym klockiem w tej układance. Całość zostanie zwieńczona kontrolą w zakresie planowania obronnego, o czym wspomniałem wcześniej. Przekazaliśmy również informację dotyczącą utrzymania zakładanych zdolności przez jednostki pancerne sił zbrojnych. Ta kontrola również była niejawna. Trzecią informacją była informacja o wynikach współpracy Ministerstwa Obrony Narodowej z organizacjami proobronnymi. Ta kontrola była kontrolą jawną.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Jeżeli państwo pozwolą, krótko wspomnę, że w tym roku skontrolowaliśmy wykonanie budżetu państwa w zakresie części 29 oraz planów finansowych Funduszu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych oraz Agencji Mienia Wojskowego w 2018 r. Oczywiście, jest to konstytucyjny obowiązek Najwyższej Izby Kontroli. Wynik kontroli lada dzień zostaną państwu przekazane. Ta kontrola jest zakończona, a jej wyniki są opracowane. Rozpoczęliśmy również kontrolę wykonania budżetu przez Wielonarodowy Korpus Północno-Wschodni. Jak wspomniałem, jest to zobowiązanie Najwyższej Izby Kontroli wobec dwóch organów kontrolnych państw współtworzących korpus, czyli Niemiec i Danii. Ta kontrola dotyczy lat 2017 i 2018. Jest to taki cykl. Kontrola jest wykonywana w systemie rotacyjnym. Badanie akurat tego okresu zostało przyznane Najwyższej Izbie Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Trzecia kontrola dotyczy osiągania zakładanych zdolności operacyjnych podsystemu rozpoznania obrazowego. Wyniki kontroli będą niejawne. Dotyczy to – co sugeruje już sam tytuł – rozpoznania obrazowego, czyli mówiąc w przenośni oczu i uszu sił zbrojnych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Czwarta kontrola, którą realizujemy, dotyczy planu inwestycji budowlanych, czyli jednego z czterech centralnych planów rzeczowych. Badanie dotyczy sporządzania i realizacji tego planu. To jest również bardzo istotna kontrola. Spodziewamy się bardzo istotnych i ciekawych wyników systemowych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Na końcu chciałbym powiedzieć, że przedstawiciele Departamentu Oborny Narodowej w 2018 r. uczestniczyli ogółem w 22 posiedzeniach komisji sejmowych, w tym w 19 posiedzeniach Komisji Obrony Narodowej, w 2 posiedzeniach Komisji Finansów Publicznych oraz w 1 posiedzeniu Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Uczestniczyliśmy również w posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej. Posiedzenie dotyczyło kontroli wykonania budżetu państwa w części 29. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję, panie dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Otwieram dyskusję. Czy są jakieś pytania do przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli? Czy w ogóle są jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, wobec powyższego – skoro nie ma pytań – rozumiem, że przedstawiona informacja nie budzi wątpliwości. W związku z powyższym naszym obowiązkiem na dzisiejszym posiedzeniu Komisji jest przyjęcie opinii dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej dotyczącej oceny działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2018 r. Jeśli państwo pozwolą, przeczytam projekt opinii: „Opinia nr 19 Komisji Obrony Narodowej dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 11 czerwca 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Komisja Obrony Narodowej – po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2018 r. (druk nr 3366) – pozytywnie oceniła wyniki pracy Izby w zakresie działania Komisji. Zdaniem Komisji, zakres tematyczny kontroli prowadzonych w 2018 r. w obszarze bezpieczeństwa i obrony narodowej należy uznać za prawidłowy i przydatny w pracach Komisji”.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Czy są jakieś uwagi do tej opinii? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Czy w takim razie przyjmiemy tę opinię bez głosowania? Z głosowaniem.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Bardzo proszę. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem opinii Komisji w kształcie, który został przeze mnie przedstawiony? Proszę podnieść ręce. (18) Kto jest przeciw? (1) Kto się wstrzymał? (1)</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, przy 18 głosach za, 1 przeciw i 1 wstrzymującym się Komisja przyjęła opinię nr 19.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Jeżeli nie ma więcej pytań, na tym zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>