text_structure.xml 10.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie porządku dziennego wobec niezgłoszenia żadnych uwag. Stwierdzam przyjęcie protokołu ze 119. posiedzenia wobec niewniesienia do niego żadnych zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Witam naszego gościa, pana Ryszarda Nojszewskiego, wicedyrektora Departamentu Obrony Narodowej w Najwyższej Izbie Kontroli. Proszę państwa, tematem dzisiejszego posiedzenia jest rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2020 r. Pragnę państwa poinformować, że do Komisji wpłynęły następujące propozycje tematów: 1) osiąganie gotowości mobilizacyjnej i bojowej Sił Zbrojnych RP do realizacji zadań w czasie wojny; 2) remont i modernizacja wybranego sprzętu wojskowego; 3) prowadzenie inwestycji budowlanej pod nazwą „Budowa Muzeum Wojska Polskiego”; 4) korzystanie z zasobów (nieruchomości i sprzętu wojskowego) resortu obrony narodowej przez podmioty zewnętrzne.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Czy są jeszcze jakieś inne propozycje formalne? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełCzesławMroczek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym poprosić pana przewodniczącego o podanie powodów odwołania wczoraj dwóch posiedzeń Komisji na dwie godziny przed tymi posiedzeniami. Chcę wyrazić swój pogląd, że taka sytuacja nie może w ogóle mieć miejsca, dlatego że wiele osób poświęca kilka godzin na to, żeby dotrzeć do Warszawy na te posiedzenia. Odwoływanie w takim trybie posiedzeń Komisji oznacza dla tych osób stratę całego dnia, który po prostu jest wyłączony z normalnej pracy. Proszę pana przewodniczącego, żeby podał te powody, bo to jest niezwykle ważny temat. Jeżeli one dotyczyły osoby pana przewodniczącego, to przecież Komisja ma wiceprzewodniczących, którzy mogą prowadzić te posiedzenia. Do tej prośby o podanie powodów dołączam też apel o to, aby w przyszłości to się nie zdarzało. Tak pracować Komisja Obrony, czy każda inna komisja, nie może.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełCzesławMroczek">W punkcie merytorycznym będę prosił o udzielenie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Tematem obecnego posiedzenia jest ustalenie planu pracy dla Najwyższej Izby Kontroli, więc o innych sprawach, proszę państwa, porozmawiamy sobie w drugiej części, w sprawach różnych. Proszę w takim razie w kwestii merytorycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełCzesławMroczek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, z punktu widzenia funkcjonowania resortu obrony narodowej dzieją się bardzo poważne, wyjątkowo niedobre czy wręcz szkodliwe w skutkach działania. Uważam, że Najwyższa Izba Kontroli, nawet z urzędu, sama z siebie powinna podjąć kontrole w wielu kwestiach, ale nie widzę, żeby Izba odnosiła się do kwestii, które chcę zgłosić do planu kontroli NIK. Chyba, że pan dyrektor nam tę kwestię wyjaśni.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełCzesławMroczek">Moim zdaniem istnieje pilna potrzeba oceny działań rządu w zakresie pozyskania śmigłowców dla Sił Zbrojnych, a w szczególności ustalenie, w jakim stopniu, w jakim zakresie zrealizowano potrzeby wojska, jeśli chodzi o wymianę śmigłowców? Trzeba też ustalić, dlaczego rząd odrzucił ofertę, która przynosiła, bo to już wiemy w tej chwili po tych kontraktach zawartych przez obecny rząd… Dlaczego rząd odrzucił ofertę, która zaspokajała potrzebę wojska i dawała niższe ceny? Najkrócej mówiąc, rząd odrzucił kontrakt na niższe ceny śmigłowców i wybiera oferty na sprzęt droższy. Ta historia jest bulwersująca i wymaga pilnego wyjaśnienia. W związku z tym jeszcze raz chcę podkreślić ten temat i wskazać, że Najwyższa Izba Kontroli powinna dokonać oceny działań rządu w zakresie pozyskania śmigłowców dla sił zbrojnych, a w szczególności ustalić, w jakim zakresie zrealizowano potrzeby i dlaczego wybierane są oferty droższe, a odrzucane są tańsze?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełCzesławMroczek">Drugi temat to ocena działań podkomisji smoleńskiej, w szczególności w zakresie legalności i rzetelności tych działań oraz kosztów jej funkcjonowania. Proszę państwa, to jest chyba najdłużej na świecie działająca komisja i to nie komisja powołana do zbadania zdarzenia, tylko komisja w ramach wznowionego badania. Przypominam, że zgodnie z przepisami prawa przesłanką do wznowienia badania przyczyn zdarzeń lotniczych jest pojawienie się nowych okoliczności i w ramach wznowionego badania bada się te okoliczności. W związku z tym już od dawna istnieje potrzeba, by powstał rzetelny raport na ten temat i Najwyższa Izba Kontroli, w moim przekonaniu, nie może uciekać od tego tematu. Opinia publiczna powinna dowiedzieć się, jak wygląda ta sprawa, tym bardziej, proszę państwa, że sejmowa Komisja Obrony Narodowej nie może doczekać się posiedzenia, o które wnosiła opozycja. Jednak niezależnie od ustaleń sejmowej Komisji Obrony Narodowej w tym zakresie, Najwyższa Izba Kontroli powinna w tym zakresie przeprowadzić szczegółową analizę i ustalić stan faktyczny.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełCzesławMroczek">I proszę państwa, wreszcie trzeci, wyjątkowo bulwersujący temat, tj. ocena stanu państwowego przemysłu obronnego, w szczególności zagrożeń dla jego przyszłości wynikających z faktu, iż udział polskiego przemysłu w rocznych kontraktach Ministerstwa Obrony Narodowej spadł, z ponad 60% w poprzednich latach, za poprzedniego rządu, do zaledwie dwudziestu kilku procent w ostatnich latach. Jest rzeczą oczywistą, jeśli weźmiemy pod uwagę przedstawiony plan modernizacji technicznej, który zakłada też pozyskiwanie sprzętu, którego polski przemysł nie produkuje, to w zasadzie oznacza to, nie chcę używać zbyt mocnych słów, ale oznacza to likwidację większości obecnego potencjału polskiego przemysłu obronnego przez obecny rząd. Ponieważ ta gałąź polskiego przemysłu zatrudnia blisko 20 tysięcy pracowników, to jest temat niezwykle ważny i powinien być podjęty przez Najwyższą Izbę Kontroli. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję. Czy sekretariat zapisał te trzy propozycje? Bardzo dobrze. Czy są jeszcze jakieś inne propozycje tematów kontroli do planu pracy NIK na rok przyszły? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, myślę, że jeżeli omawiamy kwestię pracy NIK i podjęcia tematów związanych z zaopatrzeniem wojska, to byłoby dobrze, gdybyśmy przy okazji, panie dyrektorze, mogli omówić przez Komisję ten materiał, który NIK zrobiła chyba w 2015 r. – pan mnie zapewne poprawi – o którym rozmawialiśmy tutaj pół roku temu, dotyczący stanu zaopatrzenia wojska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WicedyrektorDepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">W środki bojowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Tak, w środki bojowe, świetnie. Myślę, że to jest naprawdę rzecz, którą Komisja musi poznać, dlatego że wtedy będziemy mieli lepsze odniesienie do tych ciągle powtarzanych przez przedstawicieli Platformy Obywatelskiej kłamstw, tak jak przed chwilą słyszeliśmy, na temat tańszych śmigłowców. Nie ma wątpliwości, że AW101 są nieporównanie tańsze niż Caracale i to po prostu wiadomo, poza tym, że ludzie, którzy się nie znają na rzeczy, są w tej sytuacji poruszani takim głupawym śmiechem, co jest naturalnym zjawiskiem, naturalną reakcją ludzi, którzy nie znają się na rzeczy. W związku z tym, myślę że ujawnienie tego raportu NIK i omówienie go, jeśli chodzi o stan zaopatrzenia w środki bojowe, zrobionego w 2015 r., byłoby naprawdę bardzo, ale to bardzo potrzebne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję, panie ministrze. Pan poseł Suski. Czy w temacie propozycji dla NIK?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełPawełSuski">Panie przewodniczący, proszę o głos. Proszę mnie nie pytać, w jakim temacie. W temacie porządku dzisiejszej Komisji. Chciałbym złożyć głos przeciwny do wypowiedzi posła Macierewicza, który wniósł na pewno jakiś punkt, ale do ewentualnego planu pracy Komisji, a nie do propozycji do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli i dlatego składam wniosek przeciwny, żebyśmy tutaj czasu nie zabierali na posiedzeniu tej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, w związku z tym, że nie widzę żadnych propozycji kolejnych tematów, przystępujemy do przyjęcia. Czy jest zgoda Komisji, żebyśmy wszystkie siedem propozycji przyjęli jako propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2020 r.? Nie widzę sprzeciwu. Rozumiem, że Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy NIK na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Jeśli chodzi o odwołanie wczorajszej Komisji, to z powodu braku kworum odwołałem tamto posiedzenie. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>