text_structure.xml 34.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBuczak">Witam serdecznie w zastępstwie przewodniczącego Michała Jacha, który w ciągu kilkunastu minut powinien do nas dotrzeć. Myślę, że możemy rozpoczynać. Żeby szanować czas wszystkich, rozpoczniemy.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekBuczak">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekBuczak">W porządku dziennym mamy praktycznie jeden punkt – rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na 2019 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekBuczak">Witam serdecznie na posiedzeniu Komisji pana ministra Wojciecha Skurkiewicza, pana Pawła Bartczaka dyrektora Departamentu Budżetowego w Ministerstwie Obrony Narodowej i w ogóle przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej. Witam serdecznie przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli oraz Ministerstwa Finansów. Witam państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełMarekBuczak">Jeśli chodzi o projekt opinii, to Podkomisja stała do spraw budżetu, finansów oraz struktury sił zbrojnych kierowana przez pana posła Leszka Dobrzańskiego przygotowała tekst opinii. A jeśli chodzi o przedstawienie głównych założeń projektu budżetu, poproszę pana ministra Wojciecha Skurkiewicza i przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej. Na początku pan minister. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, budżet resortu obrony narodowej na 2019 r. został opracowany zgodnie z ustawową zasadą kształtowania wydatków obronnych na poziomie 2% przewidywanego wykonania PKB w 2019 r., stosownie do przepisu ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej sił zbrojnych Rzeczypospolitej. Środki budżetowe przeznaczone będą w głównej mierze na finansowanie szkolenia wojsk, modernizacji technicznej, wyposażenia sił zbrojnych oraz na realizację zobowiązań sojuszniczych naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Wydatki obronne na 2019 r. wyniosą 44 674 000 tys. zł i będą wyższe o 3 350 000 tys. zł, tj. o 8,6% od wydatków obronnych w 2018 r. Wydatki w części 29 budżetu państwa – Obrona narodowa, zostały zaplanowane w kwocie 44 042 900 tys. zł i będą wyższe o 3 694 000 tys. zł. Jest to więcej o 9,2% w stosunku do 2018 r. W tej kwocie uwzględniono dodatkową kwotę 220 000 tys. zł z tytułu postanowień ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, z których wynika, że w ramach budżetu resortu obrony narodowej będą finansowani studenci cywilni kształcący się na uczelniach wojskowych. Te środki nie stanowią jednak wydatków obronnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej sił zbrojnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Budżet obronny pozwoli na poprawę kluczowych zdolności operacyjnych sił zbrojnych. Jeżeli chodzi o zadania rzeczowe, planowane przez resort obrony narodowej na 2019 r., zostały one ukierunkowane na realizację priorytetowych celów, w tym na: osiągnięcie gotowości wojennego systemu dowodzenia oraz systemu kierowania i dowodzenia siłami zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej do funkcjonowania w nowych strukturach, funkcjonowanie systemu mobilizacji i gotowości bojowej, kontynuację procesu planowania strategicznego użycia sił zbrojnych z uwzględnieniem rozwiązań planistycznych przyjętych w Sojuszu Północnoatlantyckim, ilościowy i jakościowy rozwój zdolności operacyjnych umożliwiających precyzyjne destrukcyjne oddziaływanie na systemy walki przeciwnika na zwiększonych odległościach rażenia, realizację procesu szkolenia przygotowującego siły zbrojne Rzeczypospolitej do działania zgodnie z przeznaczeniem, na zwiększenie liczebności sił zbrojnych, w tym również tworzenie kolejnej dywizji Wojska Polskiego. Jak państwo zapewne wiedzą, jest ona tworzona z siedzibą w Siedlcach.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Ponadto środki będą przeznaczone na proces modernizacji technicznej, jako stały element rozwoju zdolności operacyjnych sił zbrojnych, zwiększenie zdolności sił zbrojnych do prowadzenia pełnego spektrum działań w cyberprzestrzeni, realizację celów Sojuszu Północnoatlantyckiego podjętych w 2017 r., rozwijanie struktur organizacyjnych Wojsk Obrony Terytorialnej. Priorytetowe znaczenie dla finansowania będzie miało również wzmocnienie postaw proobronnych w społeczeństwie oraz zakresu wsparcia podsystemu militarnego ze strony organizacji społecznych, wzmocnienie pozycji Polski, jako partnera międzynarodowej współpracy wojskowej w ramach NATO, Unii Europejskiej i innych organizacji międzynarodowych, optymalizacja systemu pozyskiwania sprzętu wojskowego zgodnie z rekomendacjami narodowej polityki zbrojeniowej, kształtowanie kapitału społecznego na rzecz bezpieczeństwa, utrzymywanie zdolności do realizacji zadań obronnych przez organy administracji publicznej. Nie możemy także zapominać o przedsiębiorcach.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Realizacja wydatków obronnych zaplanowanych w kwocie 44 674 000 tys. zł zabezpieczy wykonanie głównych celów i priorytetowych zadań, które stoją przed siłami zbrojnymi. Umożliwią rozwój sił zbrojnych, poprawę jakości szkolenia, odtworzenie sprawności sprzętu i uzbrojenia wojskowego, a także na systematyczną poprawę wartości użytkowanej infrastruktury wojskowej w perspektywicznych garnizonach. Szanowni państwo, jesteśmy wraz z moimi współpracownikami do państwa dyspozycji. Jeżeli będą pytania dotyczące szczegółów z obszaru części 29 budżetu państwa – Obrona narodowa, jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBuczak">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Może jeszcze projekt opinii. Pan przewodniczący Leszek Dobrzyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełLeszekDobrzyński">Szanowni państwo, rozumiem, że główną częścią naszego spotkania i tak będzie dyskusja. W takim razie pozwolę sobie przeczytać tylko główne fragmenty, podstawowe punkty. Punkt 2 – „Komisja stwierdza, że limit wydatków obronnych na 2019 r. został określony zgodnie z formułą kształtowania tych wydatków – określoną w ustawie z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – czyli w wysokości 2% przewidywanego wykonania Produktu Krajowego Brutto w 2019 r., w wysokości 44 674 mln zł”. W konkluzji – „Komisja pozytywnie rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej Ministerstwa Obrony Narodowej i innych resortów realizujących wydatki w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych oraz Programu Mobilizacji Gospodarki”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBuczak">Dziękuję, panie przewodniczący. Całość projektu opinii mamy na piśmie. Tak, że można się z nią zapoznać. Proszę bardzo, otwieram dyskusję. Pan poseł Czesław Mroczek. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełCzesławMroczek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, w ramach tego projektu budżetu w części 29 – Obrona narodowa, na inne cele, niezwiązane z obroną państwa, przeznacza się już w kolejnym roku bardzo poważne środki. Na modernizację policji 453 000 tys. zł. Jest wczorajsza decyzja, której jeszcze nie uwzględniono w tym projekcie, dotycząca Funduszu Modernizacji Dróg Samorządowych. Corocznie w części 29 na ten fundusz będzie przeznaczone 500 000 tys. zł. Na Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zaplanowano 44 000 tys. zł. Na samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie zaplanowano 252 000 tys. zł. Ponad 1 200 000 tys. zł z części 29 – Obrona narodowa, przeznacza się na inne cele.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełCzesławMroczek">Można jeszcze zastanawiać się nad kwotą związaną z zakupem samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Dlatego, proszę państwa, że mamy tutaj do czynienia z niezwykłym zabiegiem. Program wieloletni ustalony w 2016 r. na kilka lat przewidywał sfinansowanie tego zakupu. Chcę przypomnieć skandal związany z przekroczeniem limitu o kwotę ponad 1 000 000 tys. zł. Na początku Rada Ministrów ustaliła ten limit na kwotę 1 700 000 tys. zł. Podpisano umowy na ponad 3 000 000 tys. zł, co jest rażącym naruszeniem przepisów prawa, a w szczególności dyscypliny finansów publicznych. Jest to szczegółowo opisane w raportach Najwyższej Izby Kontroli z ostatnich 2 lat.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełCzesławMroczek">Z czym mamy do czynienia w tym roku? W projekcie budżetu na 2019 r., czyli w czwartym roku realizacji programu wieloletniego Rada Ministrów zmieniła zasady. Przesądzono, że ten program – zakup samolotów – ma być sfinansowany w czwartym roku jego realizacji i nie będzie finansowany spoza części 29, tylko właśnie z części 29. W ten sposób jakby usankcjonowano poprzednie naruszenie prawa, kiedy z części 29 wbrew uchwale Rady Ministrów finansowano pozyskanie samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Ale gdyby nawet odjąć kwotę ponad 200 000 tys. zł, to w dalszym ciągu ponad 1 000 000 tys. zł przeniesiono z części 29 na realizację innych zadań. W moim przekonaniu w sposób oczywisty jest to naruszenie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełCzesławMroczek">Najkrócej mówiąc, nie został zrealizowany wskaźnik nakładów na obronę w wysokości 2% PKB. Naruszacie przepisy ustawy. To zresztą opisała dokładnie Najwyższa Izba Kontroli przy ocenie wykonania budżetu za 2018 r. Te naruszenia, które wtedy zostały wykazane, są powielane w projekcie budżetu na 2019 r. Trzeba powiedzieć, że to jest niedopuszczalne postępowanie urzędnika państwowego, żeby mając ustalenia Najwyższej Izby Kontroli powielał błędy, co do których nie polemizował, nie wnosił zastrzeżeń, nie odwoływał się. Takiej praktyki funkcjonowania państwa nigdy nie było. Jest rzeczą normalną, że popełnia się błędy. Ale kiedy najwyższy organ kontroli państwowej stwierdza te błędy, to wszystkie poprzednie rządy, instytucje czy kierownicy instytucji centralnych dostosowywali się. Wycofywali się z tych błędów i naruszeń prawa. Tutaj mamy do czynienia z okropną recydywą w tym zakresie i kiedyś to zostanie rozliczone. Rozumiem, że teraz chowacie się za większością parlamentarną, ale zostawiacie ślady. Ślady w postaci dokumentów, naruszeń prawa i skandalicznego działania. Naruszacie ustawę i w tym zakresie budżet nie może być przez nas zaakceptowany. Chociażby z tego względu ten budżet nie może być przez nas poparty.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełCzesławMroczek">Proszę państwa, w tym budżecie jest wiele innych bardzo niedobrych tendencji, chociażby ta, która mówi, że rosną wydatki na utrzymanie, a maleją wydatki na pozyskanie nowego sprzętu. W jednym z punktów dotyczących wydatków na utrzymanie powiedziano, że głównym wysiłkiem czy głównym zadaniem w ramach modernizacji technicznej poza programami operacyjnymi będzie remont śmigłowców Mi-24 i czołgów T-72. To jest właśnie ta tendencja, którą realizujecie. Aż przykro o tym mówić. Natomiast chcę wskazać na jeszcze jedno poważne zagrożenie, na tendencję czy zamiar, który realizujecie ze szkodą dla sił zbrojnych. Wydatki na Wojska Obrony Terytorialnej bez wydatków modernizacyjnych sięgają blisko 500 000 tys. zł. Żandarmeria Wojskowa, to 305 000 tys. zł. Wojska Specjalne, co jest niezwykle symbolicznym porównaniem, to 353 000 tys. zł. Marynarka Wojenna, to 660 000 tys. zł. Przypominam, że Wojska Obrony Terytorialnej mają blisko 500 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PosełCzesławMroczek">Gotowości nie ma. Tworzycie dowództwa. Jest coraz więcej dowództw, niewielu żołnierzy i kolosalne wydatki. Jeszcze w dodatku to wszystko poza jednolitą strukturą dowodzenia sił zbrojnych. To jest tendencja, o której przez cały czas mówimy, że jest niedobra, szkodliwa dla sił zbrojnych. A wy ją z uporem kontynuujecie. W dyskusji moje koleżanki i koledzy z klubu Platformy Obywatelskiej będą wskazywać inne niedobre tendencje, działania, czy zamierzenia w ramach tego budżetu. Ale chociażby z tych powodów, które przytoczyłem, jest oczywiste, że nie będziemy popierać tych szkodliwych działań, które opisałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBuczak">Panie ministrze, czy odpowie pan na bieżąco? Nie. Proszę, pan poseł Paweł Suski. Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełPawełSuski">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, kontynuując myśl mojego przedmówcy, szanownego pana ministra Czesława Mroczka, chciałbym dopytać o niepokoje, które wynikają z tworzenia Wojsk Obrony Terytorialnej i wyposażenia tej formacji sił zbrojnych w nowoczesny, a przede wszystkim nowy sprzęt, od umundurowania aż po uzbrojenie. Przychodzą do nas żołnierze z regularnych sił, z sił operacyjnych, z irracjonalną wręcz informacją czy skargą, że sami muszą sobie kupować mundury. W tym kontekście mam bardzo szczegółowe pytanie. Czy nie można pomyśleć o tym, żeby w ramach wydatków na wyposażenie żołnierzy sił regularnych przeznaczyć pieniądze na to, żeby mogli otrzymywać umundurowanie zgodnie z zaszeregowaniem oraz określoną stawką, która wynika z wewnętrznych przepisów sił zbrojnych? To jest dość szczegółowe pytanie związane z pewnym rozdźwiękiem, który pojawia się przy tworzeniu Wojsk Obrony Terytorialnej, które są, a przynajmniej były oczkiem w głowie poprzedniego ministra. Wydaje się, że to się nie zmieniło.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełPawełSuski">Panie ministrze, chciałbym zapytać, dlaczego Ministerstwo Obrony Narodowej ukrywa rozliczenie wydatków na szczyt NATO? Może nie jest to pytanie do budżetu na przyszły rok, ale chcę do tego nawiązać, ponieważ to są wydatki. Posłowie Platformy Obywatelskiej w ramach wykonywania mandatu posła odwiedzili Ministerstwo Obrony Narodowej. Skierowano ich do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wskazując, że tam są wszystkie dokumenty związane z rozliczeniem tego szczytu. Dociekamy rzeczy niezwykle istotnej, bo wydatkowania kwoty 180 000 tys. zł. Przynajmniej pierwotnie Ministerstwo Obrony Narodowej zakładało, że takie będą koszty organizacji szczytu NATO. Ten raport został utajniony i przesłany na ręce ówczesnej premier Beaty Szydło. Pozwoliłem sobie odwiedzić Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Minister Dworczyk wyznaczył mi termin i zapoznałem się z tymi dokumentami.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełPawełSuski">Powiedziałbym, że stwierdzenie, że w tych dokumentach praktycznie nie ma nic, jest trochę zbyt daleko idące. Te dokumenty są na dużym poziomie ogólności. Absolutnie nie jest to szczegółowe rozliczenie. Nie ma tam żadnych informacji dotyczących szczegółów rozliczenia. Jest informacja mówiąca o tym, że ten szczyt nie kosztował 180 000 tys. zł. Ponieważ nie jest to informacja jawna, nie będę tego kontynuował. Natomiast przed miesiącem wystąpiłem do ministra obrony narodowej z prośbą o udostępnienie szczegółów i nie mam odpowiedzi. W związku z tym poruszam ten temat na posiedzeniu Komisji, bo jest to niezwykle ważna kwestia. Polacy mają prawo wiedzieć, na co zostały wydane te pieniądze tym bardziej, że wydawano je z uchyleniem prawa zamówień publicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełPawełSuski">Podobna sytuacja – już w związku z budżetem, który w tej chwili omawiamy – jest w przypadku informacji o zakupach militariów i broni historycznej, które zostały dokonane w poprzednim roku budżetowym. Wydano na to ponad 10 000 tys. zł na rzecz osoby powiązanej z Jakubem R., który jest zamieszany w aferę reprywatyzacyjną. Wiemy, że CBA prowadzi postępowanie w sprawie zakupu tej broni. Czy pan minister mógłby powiedzieć, na jakim etapie jest postępowanie wyjaśniające? Przejdę teraz do budżetu, ponieważ mamy bardzo duży poziom wydatków na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego, na instytucje kultury, które w kolejnym dziale są nazywane pozostałymi instytucjami, jak również na funkcjonowanie muzeów. Jest to kwota ponad 400 000 tys. zł. W ramach tego budżetu są to wydatki znowu nie do końca, czy w ogóle nie związane z podwyższeniem obronności naszego kraju i zwiększenia oddziaływania operacyjnego sił zbrojnych. Nie ma to związku z modernizacją ani nawet chociażby z tym, żeby żołnierze mogli wymieniać zniszczone mundury, żeby sami nie musieli ich zamawiać.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełPawełSuski">Mam pytanie. Czy rzeczywiście taki poziom tych wydatków jest niezbędny? Czy powinny być realizowane w tej formie? To są też kwoty, które dotyczą funkcjonowania Wojskowego Instytutu Wydawniczego, podzielone na różne zadania celowe, w tym również na dotację przedmiotową w kwocie 8000 tys. zł., którą minister obrony narodowej przeznacza w budżecie na 2019 r., na funkcjonowanie tego instytutu. Z tych pieniędzy na dotacje celowe dla muzeów wojskowych przeznacza 123 000 tys. zł. Przy tym na same muzea planuje się wydać 152 000 tys. zł. Czy ma to bezpośredni związek z budową Muzeum Wojska Polskiego w Cytadeli? Jaki to ma związek? Jak wygląda realizacja tego zadania, bo to jest niezwykle istotne z punktu widzenia tych wydatków?</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełPawełSuski">Panie ministrze, czy żołnierze mogą być spokojni o to, że nie będą musieli się wstydzić swoich mundurów? Pytam o to w kontekście wysokich wydatków na pozostałe instytucje kultury i dziedzictwa narodowego oraz na funkcjonowanie muzeów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekBuczak">Dziękuję. Pani poseł Bożena Kamińska. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełBożenaKamińska">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, szanowni goście, kontynuując bardzo poważny temat czy wątek podjęty przez mojego przedmówcę, chciałabym również podnieść kwestię umundurowania w Wojsku Polskim. Niespełna 3 tygodnie temu odbyłam spotkanie z korpusem oficerskim Wojsk Lądowych w naszym kraju. Przedstawiciele wszystkich jednostek Wojsk Lądowych funkcjonujących na terenie naszego kraju podnosili na tym spotkaniu wiele tematów, o których rozmawialiśmy. Podnosili również wiele problemów. Jednym z tematów i problemów, które zostały bardzo mocno przedstawione i podkreślone jest brak w magazynach m.in. mundurów polowych czy w ogóle brak umundurowania, jeżeli chodzi o mundury galowe w Wojsku Polskim. Panie ministrze, to jest niespotykane.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełBożenaKamińska">Oni podkreślają, że już blisko od 3 lat w magazynach są braki mundurów polowych. Nie ma w ogóle sortów mundurowych. Żołnierze nie mogą zakupić pełnych sortów mundurowych. Jeżeli coś mogą kupić, to albo brakuje plecaków, albo brakuje butów. Podkreślają, że żołnierze w jednostkach liniowych często chodzą w dziurawych butach. Mówię przede wszystkim o jednostkach liniowych. To po prostu jest naprawdę niedopuszczalne. Żołnierze podkreślają również kwestie niejasnych przetargów, które dotyczą nowego umundurowania. Żołnierze są proszeni, żeby sami szyli mundury galowe prywatnie, ale jest to zdecydowanie droższe niż mundury, które mogliby zakupić w magazynach sklepów podlegających PGZ. O te kwestie chciałabym zapytać pana ministra. Jak wyglądają magazyny i zabezpieczenie mundurów polowych, galowych i pełnych sortów, jeżeli chodzi o umundurowanie naszego wojska? Jak wygląda kwestia rozstrzygania przetargów dotyczących zamówień i dostawy umundurowania dla naszego wojska na najbliższy czas, a przynajmniej w 2019 r.? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję, pani poseł. Proszę jeszcze o zabranie głosu pana posła Pawła Pudłowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełPawełPudłowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, chciałbym podzielić bardzo krytyczną opinię stosunku do tego budżetu wyrażoną przez pana przewodniczącego Mroczka i kontynuować myśl rozpoczętą przez pana posła Suskiego. Dla przykładu powiem państwu, że w budżecie Rzeczypospolitej Polskiej na 2019 r. przewidziano 10 000 tys. zł na Polską Agencję Kosmiczną. Nie wiem, czy na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej, czy na innym, prezentowane było znaczenie systemu satelitarnego, szczególnie dla możliwości Sił Powietrznych polskiej armii. Pokazywano, o ile zwiększa się możliwości operacyjne tej służby. Dzisiaj dowiadujemy się, że 120 000 tys. zł zostanie wydanych na – oczywiście, bezwzględnie potrzebną – pamięć i na Muzeum Wojska Polskiego. Kiedy skonfrontujemy te liczby – 120 mln i 10 mln – pokazuje to, moim zdaniem, bardzo groźne zaniżenie tego budżetu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełPawełPudłowski">Przede wszystkim musimy stać na straży polskich granic i ich bronić. Ale taka zdolność nie wytworzy się na skutek większej pamięci narodowej. Inwestycje w muzeum, a nie np. w system satelitarny, uważam za bardzo niebezpieczne, za groźne. Bardzo proszę pana ministra o odpowiedź. Skąd bierze się tak duża konieczność wydawania tak ogromnych kwot na pamięć i tak duże zaniechanie po stronie nowoczesnych technologii? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję. Jeszcze pan poseł Ruszczyk. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełLeszekRuszczyk">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, konsekwentnie zapytam, czy w przyszłorocznym budżecie są zarezerwowane pieniądze na budowę siedziby Polskiej Grupy Zbrojeniowej w Radomiu? Jeżeli tak, to gdzie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję bardzo. Chyba dyskusja się wyczerpała. Panie ministrze, bardzo proszę o odpowiedź na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Odpowiem na ostatnie pytanie. Panie pośle, musi pan to wiedzieć, że to są przedsięwzięcia biznesowe prowadzone z własnych środków spółki, a nie ze środków budżetu państwa. To pierwsza rzecz. Druga rzecz. Jeśli państwo pozwolą zacznę od końca. Pytanie pana posła Pudłowskiego. Na Agencję Kosmiczną nie przeznaczono 10 000 tys. zł, lecz 55 000 tys. zł. Jeżeli chodzi o Muzeum Wojska Polskiego, jest to kwota 118 000 tys. zł. Jest to podyktowane tym, że muzeum prowadzi dzisiaj 2 potężne inwestycje. Pierwszą jest budowa nowej siedziby Muzeum Wojska Polskiego w Cytadeli. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia, to 255 000 tys. zł. Jest to podyktowane tym, że Muzeum Wojska Polskiego, jeśli chodzi o swój główny budynek, korzysta z uprzejmości Muzeum Narodowego. Dziś płacimy określony czynsz za wynajem tych powierzchni.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Mamy również informację z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, której pokłosiem jest ta inwestycja, że w perspektywie do 2020 r. Muzeum Wojska Polskiego powinno opuścić obiekty zajmowane przy alejach Jerozolimskich. To jedna kwestia. Drugą kosztochłonną inwestycją jest budowa Muzeum Bitwy Warszawskiej w Ossowie. To jest też szczególny wydatek. Za niespełna 2 lata będziemy mieli setną rocznicę jednej z najważniejszych bitew w historii świata. Będziemy przeżywać stulecie bitwy warszawskiej. Decyzja, która została podjęta kilka lat temu, wskazująca, że właśnie tam, w miejscu bitwy warszawskiej ma powstać muzeum, jest dzisiaj realizowana. To są 2 przedsięwzięcia, które pan wskazał. Kwota 118 000 tys. zł jest związana z tymi inwestycjami – z budową Muzeum Wojska Polskiego w Cytadeli i budową Muzeum Bitwy Warszawskiej w Ossowie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o kwestie dotyczące mundurów, w 2019 r. proponujemy, jeżeli chodzi o przedmioty zaopatrzenia mundurowego, wzrost o 58%, tj. o niebagatelną kwotę 203 000 tys. zł, w porównaniu rok do roku. W 2018 r. w budżecie w części 29, jeżeli chodzi o przedmioty zaopatrzenia mundurowego była kwota 350 000 tys. zł. W 2019 r. jest to już kwota 553 000 tys. zł. Tak, że przyzna pani – kieruję to do pytającej pani poseł Kamińskiej – że to jest olbrzymi wzrost nakładów, jeżeli chodzi o sorty mundurowe.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Kolejna kwestia. Pan poseł Suski mówił o niepokojach związanych z funkcjonowaniem Wojsk Obrony Terytorialnej i uzbrojeniem. Ja takich niepokojów nie dostrzegam. Kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej absolutnie nie dostrzega takiej kwestii. Dziś Wojska Obrony Terytorialnej otrzymują wyposażenie. Jest nie tylko tak, że otrzymują w 100% nowe wyposażenie. Przekazywane jest również to wyposażenie, które dziś jest w dyspozycji wojsk liniowych, wojsk operacyjnych. Te obawy nie mają absolutnie odzwierciedlenia w rzeczywistości.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Kolejna kwestia dotyczy wydatków, o których mówił pan minister Mroczek. Szanowni państwo, oczywiście, realizowana dziś filozofia przy konstruowaniu budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej różni się od tej, która była realizowana jeszcze kilka lat temu. Przyjmuję słowa krytyczne pod adresem Ministerstwa Obrony Narodowej. One nie są artykułowane po raz pierwszy. Są wypowiadane od blisko 3 lat. Dlatego chcę pana zapewnić – panie ministrze, panie pośle – że wszystkie wydatki, które są realizowane w części 29 budżetu państwa – Obrona narodowa, są wydatkowane w absolutnej zgodzie z przepisami prawa i z obowiązującymi przepisami, ze względu na które, te wydatki muszą być realizowane. Co do tego nie ma najmniejszej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję, panie ministrze. Pan minister Mroczek. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełCzesławMroczek">Będę pytał o to również na piśmie. Nie chodzi o moje zarzuty, tylko o dokładny raport Najwyższej Izby Kontroli, która opisała 2018 r. Od tych ustaleń nie odwoływaliście się. Teraz chodzi o to, żebyście powiedzieli w sposób jasny, czy finansowanie zakupów sprzętu dla policji jest wydatkiem obronnym? Czy finansowanie zakupów sprzętu i finansowanie szkolenia pilotów Lotniczego Pogotowia Ratunkowego jest wydatkiem obronnym? Itd., itd, bo tu mamy do czynienia z innymi sprawami. Drogi lokalne. Czy finansowanie budowy dróg lokalnych jest wydatkiem obronnym? W ten sposób wprowadzają państwo opinię publiczną w błąd mówiąc, że zwiększacie nawet do 2,5% wydatki na obronę narodową. Robicie to prawą ręką, a lewą wyciągacie pieniądze z tego budżetu na realizację innych zadań obronnych.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełCzesławMroczek">To jest władza, która nie bierze odpowiedzialności za swoje czyny. Wprowadzacie w błąd opinię publiczną w kwestiach, które dla państwa są święte, związanych z obroną narodową. Takich rzeczy po prostu robić nie wolno, a je robicie. To jest zasadnicza uwaga. Będziemy podnosić tę kwestię za każdym razem. Za chwilę damy temu wyraz w głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, jeśli mogę odpowiedzieć…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Panie pośle, naprawdę nie chciałbym po raz kolejny wchodzić z panem w spór. Każde posiedzenie Komisji Obrony Narodowej wiąże się z takim permanentnym sporem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełCzesławMroczek">To niech pan się nie spiera. Niech pan odpowiada.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Jeżeli było tak idealnie za rządów Platformy Obywatelskiej, to proszę powiedzieć, dlaczego przy budowie sieci dróg nie były np. prowadzone rozmowy ze stroną wojskową, jeżeli o nośność wiaduktów, jeżeli chodzi o odpowiednie rzeczy, które są strategiczne z punktu widzenia wojska. Jeżeli dzisiaj mamy transporty wojskowe, to zamiast przejechać prostą drogą na odległość np. 100 km, muszą nadrabiać setki kilometrów, żeby to ominąć. Dlatego, panie pośle, nie wchodźmy w te spory. Mogą państwo to wyrazić w czasie głosowania. Nasza filozofia sprawowania rządów różni się diametralnie. Mają państwo również odpowiednie instrumenty, z których mogą państwo korzystać. Mogą państwo występować do Najwyższej Izby Kontroli o kontrolę. Tylko proszę też zauważyć, że o budżecie za 2018 r. będziemy rozmawiać dopiero wiosną 2019 r. Nie ma pan pełniej wiedzy co do realizacji budżetu za 2018 r. Dziś możemy dyskutować o tym, co było w 2017 r., bo ten rok został skwitowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełCzesławMroczek">2017 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Przepraszam, 2017 r., oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełCzesławMroczek">Oczywiście, chodziło o 2017 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dobrze. Panie ministrze, mam taką prośbę. Proszę ewentualnie o odpowiedź na pytania, które opozycja tu zadała, na które odpowiedzi były niekompletne. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Oczywiście, udzielimy odpowiedzi. Tylko proszę nas zrozumieć, że znaczna część tych pytań jest luźno związana z tematyką budżetu na 2019 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">I dlatego proszę o odpowiedź. Tak? W terminie zgodnym z odpowiednimi przepisami.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Skoro wyczerpaliśmy debatę, proponuję przejść do tekstu opinii. Informuję państwa, że w dniu dzisiejszym na posiedzeniu podkomisji stałej przeprowadzono debatę na temat budżetu. Podkomisja stała jednogłośnie przyjęła opinię nr 17, każdy z państwa otrzymał projekt tej opinii.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Żeby nie czytać całego projektu, zacytuję tylko 2 akapity. To jest opinia nr 17 Komisji Obrony Narodowej dla Komisji Finansów Publicznych przyjęta na posiedzeniu w dniu 24 października 2018 r. dotycząca projektu ustawy budżetowej na 2019 r. w części dotyczącej Ministerstwa Obrony Narodowej. W pkt 2: „Komisja stwierdza, że limit wydatków obronnych na 2019 r. został określony zgodnie z formułą kształtowania tych wydatków, określoną w ustawie z 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, czyli w wysokości 2% przewidywanego wykonania PKB z 2019 r., w wysokości 44 674 000 tys. zł”.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">I konkluzje. W konkluzji Komisja pozytywnie rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej Ministerstwa Obrony Narodowej i innych resortów realizujących wydatki w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych i Programu Mobilizacji Gospodarki. Do prezentowania powyższej opinii przed Komisją Finansów Publicznych Komisja upoważnia posła Leszka Dobrzyńskiego.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu przyjmę, że Komisja przyjęła opinię nr 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełCzesławMroczek">Jest sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Jest sprzeciw. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem opinii nr 17 w wersji zaprezentowałem przed chwilą? To jest ta opinia, którą państwo otrzymali z sekretariatu. Proszę podnieść rękę.(10) Kto jest przeciwny? (7) Kto się wstrzymał? (0) Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzKomisjiJacekZientarski">Za 10 głosów, przeciw 7, brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię nr 17. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>