text_structure.xml
29.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Witam państwa. Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum i przyjęcie protokołów od 89. do 97. posiedzenia Komisji, wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń. Jeśli nie usłyszę zastrzeżeń, to rozumiem, że Komisja przyjęła protokoły. Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">W porządku dziennym posiedzenia mamy punkty: pierwsze czytanie komisyjnego projektu uchwały w sprawie uczczenia 100-lecia Polskiego Towarzystwa Geograficznego z druku nr 2169 i pkt drugi – rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2018 roku. Czy są uwagi do porządku obrad? Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Przystępujemy do realizacji pkt I, czyli pierwszego czytania komisyjnego projektu uchwały w sprawie uczczenia 100-lecia Polskiego Towarzystwa Geograficznego – uzasadnia pani poseł Małgorzata Chmiel. Bardzo proszę, może trochę ciszej, panowie. Bardzo proszę, pani poseł Małgorzata Chmiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Dziękuję bardzo. Polskie Towarzystwo Geograficzne zostało założone w 1918 roku. Ja tylko w niektórych głównych punktach podkreślę najważniejsze sprawy, jeśli chodzi o Towarzystwo, natomiast państwo oczywiście dostaniecie projekt uchwały i każdy, kto będzie chciał, dokładnie sobie doczyta.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełMałgorzataChmiel">Jak powiedziałam, w 1918 roku zostało założone w Warszawie Polskie Towarzystwo Geograficzne, jako jedna z pierwszych organizacji naukowych powstających wraz z odradzaniem się Rzeczypospolitej Polskiej. Założyli ją uczeni, nauczyciele, społecznicy, patrioci.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełMałgorzataChmiel">Towarzystwo odegrało bardzo ważną rolę po okresie zaborów, bo opracowania geografów, zwłaszcza profesora Romera, bardzo ułatwiły wytyczenie podczas konferencji paryskiej granic odrodzonej Polski. Chciałam zwrócić uwagę, że wtedy nie było opracowań mapowo-planistycznych, takich, które z dużą dokładnością mogłyby posłużyć do tak ważnej rzeczy jak wytyczanie granic naszej ojczyzny.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełMałgorzataChmiel">Po odzyskaniu niepodległości geografowie podjęli pracę nad efektywnym rozwojem kraju oraz szeroką akcję edukacyjną, patriotyczną i wychowawczą. Wychodzili poza granice opracowań czysto geograficznych, ponieważ stanowili trzon inteligencji nie tylko w zakresie merytorycznym Towarzystwa Geograficznego, ale generalnie wychowania młodzieży w duchu patriotycznym i intelektualnym. Włączyli się również aktywnie w odbudowę naszego kraju, w tym zagospodarowania tzw. ziem odzyskanych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełMałgorzataChmiel">Ważną rolę edukacyjną spełniają też organizowane od 1974 roku olimpiady geograficzne dla uczniów szkół średnich, które do dziś dnia cieszą się dużym powodzeniem.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełMałgorzataChmiel">W 100. rocznicę powstania Sejm RP chciałby wyrazić uznanie i szacunek dla Polskiego Towarzystwa Geograficznego oraz całego środowiska polskich geografów. Na szczególne podkreślenie zasługuje wielki wkład Towarzystwa i jego członków w budowę niepodległej Polski, w poznanie i określenie terytorium państwa polskiego, w rozwój polskiej nauki, w proces kształtowania tożsamości narodowej, wychowania obywatelskiego oraz – tak jak mówiłam już wcześniej – postawy patriotycznej naszego społeczeństwa wielu pokoleń, w tym przede wszystkim młodzieży, co wymaga szczególnego podkreślenia.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełMałgorzataChmiel">Po I wojnie światowej doprowadzono do ujednolicenia nazewnictwa geograficznego (wcześniej tego nie było) zróżnicowanego w poszczególnych zaborach. Do tej pory mieliśmy zupełnie innego rodzaju mapy planistyczne, tak że to jest bardzo duży wkład tego Towarzystwa.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełMałgorzataChmiel">Chciałam jeszcze podkreślić państwu to, czego nie ma w uchwale. Mówię o rzeczach dodatkowych, żeby państwu rozszerzyć zakres wiedzy na ten temat, jak ważne jest to Towarzystwo. W momencie, kiedy powstało 27 stycznia 1918 roku, odbyło się zabranie założycielskie w Warszawie. Zacytuję państwu fragmenty odezwy propagandowej tego Towarzystwa, żeby państwo wiedzieli, z jak doniosłymi sprawami to Towarzystwo od razu miało ambicję się zmierzyć, co z resztą z dużym skutkiem pozytywnym wykonywało i wykonuje nadal przez te lata. Zacytuję kawałeczek: „Konieczność zrzeszenia osób pracujących na polu geografii, nauk pokrewnych dookoła ogniska, w którym przez bezpośrednią wymianę zdań i ciągły kontakt z rozwojem nauk za granicą ześrodkować by się mogły wszelkie dążenia ku podniesieniu poziomu oświaty i twórczości geograficznej u nas. Czekają nas i w wolnej Polsce zadania olbrzymie” – podkreślam, jest to odezwa z 1918 roku. „Nie posiadamy mapy kraju” – nie było wtedy. „Zbadanie rzek naszych jest potrzebą aktualną. Od jego wyników zależy wyzyskanie zaniedbywanych dotąd dróg wodnych”. Popatrzcie, jak wtedy już podkreślano bardzo ważną rolę dróg wodnych i nie było żadnych dokumentów, które by to inwentaryzowały. „Zagadnienia z zakresu etnografii, statystyki, geografii ekonomicznej i wojskowej wymagają w interesie kraju natychmiastowego wyświetlenia. Ale ambicje nasze nie mogą się ograniczać tylko do kraju ojczystego”. Tutaj wymieniane są podróżnicze wyprawy poszczególnych profesorów – założycieli Towarzystwa. Z 1918 roku pochodzi pierwszy „Przegląd Geograficzny”, a od 1953 roku jest wydawany przez Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN w Warszawie, czyli w 1918 roku była to taka świetna inicjatywa, że cały czas jest to kontynuowane. Nawet wydawnictwo nadal jest drukowane.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełMałgorzataChmiel">II Zjazd Geografów był dopiero w 1927 roku, potem oczywiście ze względu na II wojnę światową działanie zostało przerwane, ale tak jak mówiłam, Towarzystwo wznowiło swoją działalność w 1945 roku po wojnie i miało bardzo czynny udział właśnie w odbudowie, jak również w inwentaryzowaniu naszych terenów.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełMałgorzataChmiel">Kończąc chciałam powiedzieć, że Towarzystwo bardzo czynnie, aktywnie i patriotycznie działało od 1918 roku, bardzo się rozwijało skupiając wokół siebie kręgi ludzi nie tylko związanych stricte z geografią. Tak jak 100 lat temu świetnie funkcjonowało, to i teraz nadal funkcjonuje bardzo dobrze. W ostatnich latach nawet ukazały się anglojęzyczne opracowania Towarzystwa Geograficznego, ponieważ sława naszego Towarzystwa już wyszła poza granice naszego kraju. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Dziękuję bardzo pani poseł. Otwieram dyskusję. Czy są uwagi i pytania do pani poseł? Jeśli nie ma, to stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu uchwały. Państwo dostaliście wersję z propozycjami Biura Legislacyjnego, ale będziemy je stopniowo rozpatrywać w miarę rozpatrywania poszczególnych akapitów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Bardzo proszę – czy są uwagi do tytułu uchwały? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu? Nie ma. Tytuł uchwały został przyjęty: „w sprawie uczczenia 100-lecia Polskiego Towarzystwa Geograficznego”.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Akapit pierwszy. Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Szanowni państwo, w akapicie pierwszym proponujemy, aby w zdaniu pierwszym przenieść wyrazy „w Warszawie” przed wyraz „zostało” i zrezygnować z dwóch przecinków po wyrazie „geograficzne” i po wyrazie „naukowych” oraz z wyrazu „jako”. Zdanie miałoby następujące brzmienie: „W dniu 27 stycznia 1918 roku w Warszawie zostało założone Polskie Towarzystwo Geograficzne jedna z pierwszych organizacji naukowych powstających wraz z odradzaniem się Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Tak jest, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Czy są uwagi? Bardzo proszę – pan poseł Świat.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJacekŚwiat">Po pierwsze – czy zdanie musi się zaczynać od sformułowania „W dniu 27 stycznia”?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJacekŚwiat">Dzień 27 stycznia niewątpliwie był dniem, więc o ile sformułowanie „w dniu” może być dopuszczalne w jęzorze urzędowym, to myślę, że tutaj jest zgrzytem.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełJacekŚwiat">Druga rzecz. Po słowie „Geograficzne” puszczenie tego jednym ciągiem jest jakieś niezręczne. Wstawiłbym tam myślnik, żeby jednak oddzielić część informującą o dniu i część informującą o tym, czym było Towarzystwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Jeśli chodzi o „w dniu”, to rzeczywiście dziękuję bardzo. Zawsze rezygnujemy z tego, to jest chyba zupełnie niepoprawne językowo. Jeśli nie ma sprzeciwu, to „w dniu” byśmy wycięli i zdanie zaczynałoby się od „27 stycznia”. Myślę, że myślnik też powoduje, że byłoby to czytelniejsze, prawda? Czy są jeszcze inne uwagi? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego akapitu wraz z wprowadzonymi korektami? Nie ma. Akapit pierwszy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Bardzo proszę – przechodzimy do następnego akapitu. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">W drugim akapicie w pierwszym zdaniu proponujemy rezygnację z wyrazu „wówczas”, ponieważ wiadomo, że Towarzystwo odegrało niezwykłą rolę po okresie zaborów. Następnie uwaga językowa dotyczy zapisu nazwy konferencji paryskiej, która powinna być zapisana małymi literami.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Kolejna uwaga dotyczy zamiany wyrazów „jak też szeroką akcję edukacyjną” na „oraz szeroką akcję edukacyjną” i rezygnacji z przecinka po wyrazie „wychowawczą”. Następna uwaga dotyczy zmiany kolejności wyrazów w kolejnym zdaniu. Może odczytam: „Towarzystwo działało też w latach II wojny światowej, kiedy to z rąk niemieckich i sowieckich okupantów zginęło wielu jego członków”. W kolejnym zdaniu proponujemy dodanie „w” przed wyrazem „zagospodarowania” i zamianę tego wyrazu na „zagospodarowanie”: „w tym w zagospodarowanie tzw. ziem odzyskanych”. Wyrazy „ziem odzyskanych” powinny zostać zapisane małymi literami. W kolejnym zdaniu uwagi dotyczą rezygnacji z przecinka po wyrazie „kraju”, wprowadzenia „i” i wykreślenia wyrazów „w pracach nad”. Końcówka tego zdania miałaby następujące brzmienie: „i zmian podziału administracyjnego, w diagnozowaniu i prognozowaniu zmian przyrodniczych i społeczno-gospodarczych, a także w pracach nad planami ochrony środowiska i krajobrazu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Oczywiście akceptuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Przepraszam bardzo, nie usłyszałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Tak, już powiedziałam, że akceptuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Mam propozycję, bo wydaje mi się, że jednak trzeba by go podzielić na dwa akapity. Mamy część historyczną, jaką rolę w historii odegrało Towarzystwo, a potem mamy zdanie: „Geografowie brali udział w opracowaniu wszystkich koncepcji zagospodarowania przestrzennego kraju”. Wydaje mi się, że to już jest jakby inny temat. Nie wiem, byłoby lepiej, gdyby to było w kolejnym akapicie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Jak pani zależy, to nie ma problemu, to nic nie zmienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Tu jest jeszcze propozycja, żeby było od „Potem aktywnie włączyło się w proces odbudowy zniszczonej Polski”. Czy byłaby zgoda na taki podział, od „Potem”?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Oczywiście, nie ma problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Dobrze. Czy są jeszcze inne uwagi? Bardzo proszę – pan poseł Jacek Świat.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJacekŚwiat">Drobiażdżek. Wydaje mi się, że w drugim zdaniu jednak powinno być: „oraz szeroką akcję edukacyjną”, ponieważ to sformułowanie łączy się z „pracami”.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Ale tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełJacekŚwiat">Ja mam tutaj „akcją edukacyjną” – „podjęli prace nad efektywnym rozwojem (…) oraz (…) akcję”. Logicznie to się łączy.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Pani legislator zmieniła „jak też” na „oraz” i w związku z tym jest tu „akcją”.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełJacekŚwiat">„akcją”?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Tak, „szeroką akcją edukacyjną”.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">W zakresie wyrazu „akcję” nic nie zmienialiśmy. Natomiast wydaje się, że pytanie dotyczy tego, czy podjęli akcję, czy podjęli prace nad akcją?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">„podjęli prace nad (…) szeroką akcją”.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">„akcją edukacyjną”.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">„podjęli prace nad (…) szeroką akcją”, tak mi się wydaje. Nie, źle – „podjęli prace nad efektywnym rozwojem oraz szeroką akcję”. Pan poseł ma rację.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">„nad efektywnym rozwojem kraju i szeroką akcją edukacyjną”.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Jednak „akcję”.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełJacekŚwiat">W domyśle – podjęli szeroką akcję, w ten sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Tak już lepiej, bo prace nad akcją…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Czyli jednak chyba „akcję”.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Tak, „akcję”.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Tak jak było.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Tak. Czy są jeszcze inne uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Jeszcze tylko zapytam, od którego wyrazu jest decyzja o akapicie?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Od „Potem aktywnie włączyło się”.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Przechodzimy do akapitu następnego i ja zaproponuję jednak wykreślenie tego akapitu. Tu nawiązuję do naszej dyskusji na jednym z ostatnich posiedzeń. To chyba dotyczyło awangardy, prawda? Uznaliśmy ponownie, że nie nawiązujemy do czasów współczesnych i ceniąc działanie jakiejś badaczki awangardy, teraz nie pamiętam nazwiska tej pani…</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełKrzysztofMieszkowski">Bożeny Kowalskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Postanowiliśmy ją wyciąć, niestety, z tekstu. Trzymając się tego naszego zwyczaju czcimy 100-lecie, więc już nie nawiązujemy do współczesności. Zaproponowałabym, żeby już konsekwentnie zrezygnować z tego akapitu. Czy jest sprzeciw wobec tego?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Można?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Chciałam tylko podkreślić, że tutaj ważne jest przesłanie, że 100-lecie owszem, ale nie skończyła się działalność tego Towarzystwa lat temu np. 50, tylko cały czas w sposób ciągły ono działa z dużym skutkiem, z dużym pozytywnym skutkiem, jak również z zyskiem dla młodzieży dzięki olimpiadom geograficznym dla szkół średnich. Wydaje mi się, że jest to coś, co tak bardzo pobudza pracę, naukę uczniów, że można by to zostawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Ja się zgadzam z tym wszystkim, tylko podejmujemy tę uchwałę i czcimy, dlatego że mija 100 lat a Towarzystwo dalej pełni swoją rolę. Wydaje mi się, że istotniejsza jest jednak konsekwencja. Jeśli w poprzednich uchwałach wycinaliśmy tego typu współczesne wtręty, to musimy i tutaj. Inaczej będziemy niekonsekwentni i nie w porządku w stosunku do pani Bożeny Kowalskiej, którą…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Przepraszam. Ja panią rozumiem, natomiast to jest jedyny akapit w uchwale (nie mówię o uzasadnieniu), który powoduje uświadomienie nam, że nie tylko wtedy powstało i było wspaniale przez lat 20 czy ileś, tylko cały czas w sposób ciągły to jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Pani poseł, też to rozumiem, ale to właśnie kwalifikuje się do uzasadnienia, bo my robimy to 100-lecie. Powtórzę, że dla mnie jest istotniejsza ta konsekwencja. Oczywiście, tu pełna racja. Nie twierdzę, że tutaj jest napisane coś nieprawdziwego. Moja propozycja wynika zupełnie z czegoś innego, z zasady, którą przyjęliśmy przy przyjmowaniu uchwał. Czy pani podtrzymuje sprzeciw czy to było tylko takie dopowiedzenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Nie. Jeżeli pani na tym bardzo zależy, to nie będę kruszyła kopii o coś takiego, choć uważam, że chociaż jedno zdanie, że…</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Czy jest sprzeciw? Nie ma, czyli Komisja postanowiła o wykreśleniu akapitu kolejnego.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Przystępujemy do omówienia ostatniego akapitu. Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">W ostatnim akapicie proponujemy wyraz „setną” zapisać liczbą, przenieść nazwę „Polskiego Towarzystwa Geograficznego” przed wyrazy „Sejm Rzeczypospolitej”. To zdanie miałoby brzmienie: „W 100. rocznicę powstania Polskiego Towarzystwa Geograficznego Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wyraża uznanie i szacunek dla tej instytucji naukowej oraz całego środowiska polskich geografów”.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#LegislatorKatarzynaAbramowicz">Kolejna propozycja w ostatnim zdaniu dotyczy rezygnacji z „w” przed „poznanie i określenie” i przed „rozwój”, dodania wyrazu „a także” przed wyrazem „proces”.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Dobrze, oczywiście, to nic nie zmienia. Merytorycznie to nie zmienia, tylko poprawia stylistykę.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Czy są uwagi do tego akapitu, ale już z tymi korektami Biura Legislacyjnego? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego akapitu? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Kto jest za rekomendowaniem przyjęcia uchwały przez Wysoką Izbę? (15) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Zaproponuję oczywiście panią poseł Małgorzatę Chmiel. Czy są inne kandydatury? Pani poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełMałgorzataChmiel">Tak, z przyjemnością, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. W związku z tym kończymy pkt I.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Przystępujemy do realizacji pkt II dzisiejszego porządku obrad Komisji – plan pracy. Państwo dostaliście propozycję prezydium. W tej propozycji jest już ujęty temat zaproponowany przez posła Piotra Liroya w sprawie Polskich Nagrań. Prezydium uznało, że temat jest wart włączenia do tego planu.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Jest jeszcze jedna uwaga. Jest prośba komisji edukacji, dotycząca umieszczonych w pkt 11 (w kwietniu) informacji na temat kształcenia artystycznego w Polsce. Po pierwsze – była propozycja, aby to było wspólne posiedzenie, więc oczywiście prezydium proponuje, aby Komisja zgodziła się na to wspólne posiedzenie. Po drugie – jest prośba o przeniesienie na luty w związku z tym, że w ministerstwie jest opracowywane jakieś istotne dla tej kwestii rozporządzenie i warto byłoby to omówić. Proponuję, aby uznać, żeby ta informacja była przez nas rozpatrzona w lutym.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Poza tym przyszły jeszcze propozycje pana posła Sonika. Jedna z nich, czyli edukacja artystyczna, jest już w planie, więc myślę, że punkt, o którym wspomniałam, dziś pkt 11 (potem będzie jakoś wcześniej w lutym) chyba konsumuje pana propozycję z punktu drugiego. Pierwsza propozycja: Narodowe Centrum Kultury – sprawozdanie z działalności, projekty realizowane, tryby naboru projektów, zasady finansowania, budżet, plany programowe w 2018 roku. Czy są jakieś uwagi, opinie na temat tej propozycji pana posła Sonika? Czy jest sprzeciw, żeby ją wprowadzić do planu? Czy są jeszcze inne uwagi do planu? Bardzo proszę – pan poseł Krzysztof Czabański.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełKrzysztofCzabański">Proponuję, żeby informację Rady Mediów Narodowych, która w tym planie jest przewidziana na czerwiec, przenieść na kwiecień i rozpatrywać razem ze sprawozdaniem KRRiT, bo to jest tożsama tematyka i byłoby logiczne, żeby to było razem rozpatrywane, tak jak zresztą było to rozpatrywane w poprzednim roku. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Tak, bardzo słusznie. Czy jest sprzeciw? Nie, wydaje się to bardzo rozsądna propozycja. Czy są jeszcze inne uwagi? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosełMirosławaStachowiakRóżecka">Jest prośba ze strony Ossolineum wrocławskiego o spotkanie z przedstawicielami komisji kultury. Tutaj nie ma napięcia terminowego, więc może znaleźlibyśmy czas, żeby pan dyrektor Juzwenko mógł przyjechać, spotkać się z nami i opowiedzieć o swojej działalności. Swoją uwagę i naszą chce poświęcić zwłaszcza tej części swojej działalności, która jest związana z dbaniem o zbiory, które pozostały na Ukrainie. Myślę, że byłoby dla nas interesujące, żeby o tym usłyszeć. Taka jest moja propozycja. Przepraszam, że nie zgłosiłam tego wcześniej, ale jeśli by się dało. Tu nie ma napięcia terminowego. Jak nam się coś zwolni, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Przypominam państwu, że rzadko udaje nam się zrealizować plan w całości, dlatego że przychodzą pewne bieżące kwestie, których nie przewidzieliśmy i one wypychają te zaplanowane. Jeśli nie ma sprzeciwu Komisji, włączymy to do planu. Bardzo proszę to zanotować. Pani poseł, gdyby pani w porozumieniu z sekretariatem ustaliła termin, to… Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosełKrzysztofMieszkowski">W tej sprawie, jeśli można. Może zorganizujemy wyjazdowe posiedzenie komisji kultury we Wrocławiu. Wtedy moglibyśmy pójść do Ossolineum i pooglądać te wszystkie wspaniałe…</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#Głoszsali">Do Lwowa od razu.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełKrzysztofMieszkowski">Chodzi o to, że tam są naprawdę…</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Panie pośle, to nie będzie takie proste, dlatego że mamy zaplanowany…</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PosełKrzysztofMieszkowski">To tylko jest propozycja.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Tak, rozumiem. Mamy zaplanowany odkładany już wyjazd do Torunia. We Wrocławiu byliśmy na posiedzeniu wyjazdowym, a zwrócę państwu uwagę, że wcale nie ma tak wielkiego zainteresowania posłów komisji kultury wyjazdowymi posiedzeniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#Głoszsali">Ale do Lwowa byśmy pojechali, do Ossolineum.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Ja chętnie, byłam w Ossolineum we Lwowie i polecam. Możemy rozważyć, zapytam marszałka. Rzeczywiście może byłoby większe zainteresowanie tym wyjazdem, a pan dyrektor pewnie też chętnie by się z nami wybrał na taki wyjazd. Myślę, że można by zorganizować ciekawe wyjazdowe posiedzenie do Lwowa. W takim razie wprowadzamy do planu, a jak zrealizujemy, to jeszcze się nad tym zastanowimy.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Czy są jeszcze jakieś inne uwagi? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia planu wraz z tymi propozycjami, które jeszcze zostały tutaj zgłoszone? Nie ma. Uznaję, że Komisja przyjęła plan.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#PrzewodniczącaposełElżbietaKruk">Jeśli nie ma spraw różnych, to uznaję, że wyczerpaliśmy porządek obrad. Dziękuję państwu serdecznie. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>