text_structure.xml 22.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Witam państwa serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam parlamentarzystów oraz zaproszonych gości: pana Jerzego Maternę sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Jerzego Bazylewicza głównego specjalistę w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, Marcina Białka naczelnika wydziału w Departamencie Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Krzysztofa Błaszkiewicza naczelnika wydziału w Departamencie Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Andrzeja Kościka przewodniczącego Krajowej Rady Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność” i Pawła Kowalskiego członka prezydium Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”. Stwierdzam Kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2017. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Zanim przejdziemy do dyskusji, chcę powiedzieć, że otrzymali państwo propozycję planu pracy w formie tabelarycznej. Uwzględnia ona tematy, które nie zostały zrealizowane w pierwszym półroczu br. oraz będące wynikiem decyzji podjętych na posiedzeniach. Jak państwo pamiętają, obiecaliśmy, że niektóre tematy poruszymy jak najszybciej, w najbliższych miesiącach. Propozycje do planu pracy nadesłali także posłowie: Ewa Szymańska, Jerzy Wilk i Andrzej Kobylarz. Sugestie nadesłał również pan minister Marek Gróbarczyk. Plan pracy nie uwzględnia tematów, które będą zlecone przez Sejm i Marszałka Sejmu oraz wynikających z bieżących potrzeb. Została zgłoszona propozycja zorganizowania wyjazdowego posiedzenia w Elblągu. Jeżeli Wysoka Komisja zaakceptuje, to bardzo proszę, żeby posłowie wzięli w nim udział. Może być różnie i nie chcę, żeby pojawiały się nieprzyjemne sytuacje. Tworzymy małą Komisją, ale poruszamy ważne tematy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę państwa, propozycje są umieszczone tabelarycznie, niemniej jednak, mam propozycję, żeby sprawy dotyczące rozdziału środków dla rybaków (temat ma być rozpatrzony w listopadzie) zostały szybciej podjęte, gdyż temat jest bardzo ważny. Podobnie, powinniśmy omówić sprawy związane z administracją morską, zwłaszcza zarobkami, wzrostem liczby obowiązków i podejmowaniem ważnych decyzji, przed rozpatrzeniem ustawy budżetowej. Chcę powiedzieć, że zależy nam, aby był kontynuowany temat – Informacja na temat sytuacji w Polskiej Żegludze Morskiej, w związku z wprowadzeniem zarządu komisarycznego, o co państwo posłowie zabiegali. Otrzymaliśmy część informacji, wraz z obietnicą pana komisarza, że pojawi się on w Sejmie. Mam nadzieję, że przyjedzie i odpowie na pytania członków Komisji i państwa posłów. Wiele tematów dotyczy żeglugi śródlądowej, ale być może istnieje kalendarz spraw obowiązujących w ministerstwie. Jeśli nie odpowiadają państwu tematy w konkretnym miesiącu, gdyż dany etap spraw, dotyczący żeglugi śródlądowej nie został zakończony, proszę zgłosić sugestię, a my w prezydium rozważymy możliwość przesunięcia terminu rozpatrzenia informacji. Rzeczywiście, czasami nie ma sensu rozpatrywać tematu, który jeszcze nie zafunkcjonował.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę, pan wiceprzewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Dziękuję. Wysoka Komisjo, pani przewodnicząca, chcę podzielić się refleksją, jeśli chodzi o zaproponowany plan pracy. Nie ma w nim informacji na temat restrukturyzacji przemysłu stoczniowego. Mam na myśli stocznie morskie, a nie śródlądowe. Zamiast tematu związanego ze stratami w rybactwie, spowodowanymi przez ptaki i ssaki chronione, chcę prosić o rozpatrzenie dwóch informacji. Pierwsza dotyczy tematu restrukturyzacji Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Jak państwo wiedzą, pani premier Szydło niedawno w trakcie debaty oznajmiła, że stocznia została uratowana dzięki zakupieni jej przez Polską Grupę Zbrojeniową. Jak wiemy, stosunkowo niedawno została podpisana umowa przedwstępna, a zakup odbędzie się we wrześniu, więc Komisja powinna nadzorować ten ważny proces. Możemy rozmawiać na jednym posiedzeniu o dwóch stoczniach. Proponuję termin wrześniowy zamiast tematu poświęconego ptakom i ssakom. To jest na pewno ważniejsza sprawa. Drugi wątek to informacja na temat Stoczni Remontowej Nauta w kontekście przyczyn i skutków przewrócenia się remontowanego statku. To jest bardzo poważna sytuacja, która zdarzyła się w stoczni. Ciągle nie znamy przyczyn wypadku. Skutki mogą być bardzo poważne, nie tylko dla stoczni, ale także dla wizerunku całego przemysłu stoczniowego w Polsce. Wydaje się mi, że warto, aby Wysoka Komisja pochyliła się nad tym tematem. Obie stocznie podlegają Ministerstwu Obrony Narodowej. Powinniśmy zaprosić ministra obrony narodowej i na jednym posiedzeniu omówić obydwa tematy. Mogę jeszcze raz powtórzyć temat: „Informacja na temat sytuacji Stoczni Remontowej Nauta w kontekście przyczyn i skutków przewrócenia się remontowanego statku”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełTadeuszAziewicz">Jeśli chodzi o propozycję pani przewodniczącej, w temacie dotyczącym „Informacji na temat sytuacji Polskiej Żeglugi Morskiej w związku z wprowadzeniem zarządu komisarycznego”, chcę dodać słowa: „i źródeł finansowania restrukturyzacji”. Wieść gminna niesie, że w restrukturyzację PŻM jest zaangażowany port morski w Gdyni. Chcę o tym transparentnie porozmawiać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Zrobimy tak: we wrześniu podejmiemy temat Stoczni Marynarki Wojennej i Stoczni Remontowej Nauty. Natomiast, wydaje się mi, że kwestię strat w rybactwie, możemy włączyć do innego tematu, również związanego z rybołówstwem. Myślę, że znajdziemy rozwiązanie, gdyż to nie jest szeroki temat do omówienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Przepraszam, mam sugestię, żeby to było wspólne posiedzenie z Komisją Obrony Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Tak, oczywiście. Pan poseł Marchewka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Pani przewodnicząca, nawiązując do wypowiedzi pana przewodniczącego Aziewicza i zasadności przeprowadzenia wspólnych posiedzeń Komisji Obrony Narodowej z Komisją Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, chcę zaproponować, aby posiedzenie obydwóch komisji zostało również uzupełnione o informacje dotyczące szczegółów realizacji kontraktu zleconego przez Polską Żeglugę Bałtycką na zakup promów oraz podpisanie umowy z Morską Stocznią Remontową Gryfia, która jest bezpośrednio związana z funduszem podlegającym Ministerstwu Obrony Narodowej. To byłoby interesujące, szczególnie w kontekście faktu, że za trzy dni powinien już zostać położony element statku, a do dzisiaj nie poznaliśmy wartości kontraktu i podmiotów uczestniczących w jego realizacji. Pytanie: Kto będzie realizował kontrakt? Na obecnym etapie wiemy, że stocznia należąca do Skarbu Państwa tego nie robi. Warto byłoby poznać szczegóły przedsięwzięcia.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Druga propozycja dotyczy realizacji wieloletniego programu pod nazwą: „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry na lata 2017–2028”. Program został przygotowany już w 2015 r. W 2016 r. Urząd Morski w Szczecinie przygotował ocenę oddziaływania na środowisko i program miał zostać wdrożony w życie w 2017 r. Dotychczas nie udało się to, pomimo że na posiedzeniu Komisji na początku 2016 r. słyszeliśmy, że tak się stanie. Chciałbym, aby Komisja zajęła się również tym tematem, a ministerstwo udzieliło informacji dotyczących przyczyn niewdrożenia programu, zgodnie z założonym harmonogramem, i przedstawiło plan jego realizacji w poszczególnych latach. To są moje propozycje do programu pracy Komisji na najbliższe półrocze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, wydaje się mi, że nie ma przeciwwskazań, aby na wspólnym posiedzeniu komisji zostały poruszone zagadnienia, o których powiedział pan poseł Marchewka. Chcemy maksymalnie wykorzystać czas na pozyskanie informacji. Natomiast zwracałam się do państwa z uprzejmą prośbą, aby pytania i zagadnienia zgłaszać na piśmie. Zresztą to obowiązuje w kolejnych kadencjach, na każdym posiedzeniu Komisji. Chcę, żeby państwo w przyszłym półroczu składali pytania na piśmie, co ułatwi nam wszystkim określenie zagadnień i zakresu tematycznego. Będziemy mogli łatwiej i sprawniej pracować.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Jeżeli chodzi o pytania pana posła Marchewki odnoszące się do dróg śródlądowych i Odry, to bardzo proszę pana ministra o wypowiedzenie się. Mamy propozycje tematów pracy na pół roku i wiem, że pan minister miał zastrzeżenia, ponieważ niektórych kwestii państwo nie poruszali lub nie byli w stanie nam przedstawić na posiedzeniu Komisji, z powodu planu działania, który nie obejmuje niektórych zagadnień. Zatem chcę wkomponować temat pana posła Marchewki w nasz plan pracy. Chcę również prosić pana ministra o wskazanie, z których zagadnień możemy zrezygnować. Sugerował pan, że część prac nie została jeszcze podjęta lub jest na ukończeniu. Jednocześnie interesuje nas stan przygotowań do realizacji programu, o którym mówił pan poseł. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiŻeglugiŚródlądowejJerzyMaterna">Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, jeśli chodzi o punkt trzeci, sugeruję wycofanie tematu: „Informacja na temat planu reaktywacji polskich stoczni śródlądowych”. Powiedzmy szczerze, dopóki nie zostanie przywrócona żeglowność, nic nowego nie powstanie. Mam nadzieję, że Odrzańska Droga Wodna powstanie do 2023 r. Koszt projektu przewidziany jest na 506 mln zł. Jeśli uda się dokonać realizacji, pojawią się efekty, wtedy może być planowana stała żegluga na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Nie ukrywam, że w tym temacie nic się na razie nie dzieje. Istnieje jedna stocznia w Kędzierzynie-Koźlu, również w Nowej Soli. To są wszystko małe rzeczy. Nie unikamy tematu, ale na razie nie mamy o czym rozmawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. Czy poseł Marchewka może sprecyzować, jak będzie brzmiała propozycja tematu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Tak, właśnie spisuję go na kartce, za chwilę przekażę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Chcę zapytać, gdyż w październiku mamy temat: „Informacja na temat konwencji międzynarodowych oraz współpracy z partnerami europejskimi w zakresie rozwoju żeglugi śródlądowej”. Odra jak najbardziej wpisuje się w konwencję i temat można połączyć z punktem dziewiątym, omawianym w październiku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Informacja na temat realizacji wieloletniego planu „Utrzymania dróg wodnych w rejonie ujścia Odry na lata 2017–2028”. Możemy to połączyć z tematem, o którym pani powiedziała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo dziękuję. Czy są jeszcze sugestie z państwa strony? Pan poseł Wilk, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJerzyWilk">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, czy można rozszerzyć wrześniowy temat? W Elblągu ma odbyć się posiedzenie wyjazdowe. Miasto jest centrum budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Odnośnie do drugiego punktu „Informacja na temat wpływu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną na rozwój gmin zlokalizowanych nad Zalewem Wiślanym”, burmistrzowie Tolkmicka, Fromborka i Krynicy Morskiej są zainteresowani spotkaniem i chętnie zaprosiliby naszą Komisję. Jest wstępna propozycja – konferencja mogłaby rozpocząć się w Elblągu, ale później możemy ją kontynuować w innym miejscu. Z Tolkmicka do Krynicy Morskiej kursują tramwaje wodne. Płynie się 45 minut. Wszystkie osoby z Komisji i towarzyszące można zabrać tramwajem wodnym i …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Jaki jest cel, panie pośle, co mamy tam zobaczyć? Budowa jeszcze się nie rozpoczęła, a nie chcemy uprawiać turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyWilk">Nie chodzi o turystykę. W drugim punkcie jest napisane: „Informacja na temat wpływu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną na rozwój gmin”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Czy nasza obecność w gminach cokolwiek zmieni w kontekście przeprowadzenia budowy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyWilk">Zarówno burmistrz Fromborka, jak i Tolkmicka zwrócili się do mnie z propozycją, że są gotowi przyjąć członków Komisji w ich miastach i przedstawić oczekiwania dotyczące budowy kanału i dodatkowej infrastruktury związanej z inwestycją. Nie chodzi tylko o przepłynięcie się tramwajem wodnym. Krynica Morska ma swoje oczekiwania, całkiem odmienne od tych na południu Zalewu Wiślanego. Będąc w Elblągu, nie musimy marnować czasu jedynie na wizytę w ratuszu. Z wyjazdu powinno wynikać coś więcej, niż tylko pobyt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Rzadko udają się nam posiedzenia wyjazdowe. W moim przekonaniu mają sens, jeśli Komisja może coś zobaczyć i uczestniczyć w zdarzeniu, którego nie możemy doświadczyć tutaj, w naturalnym miejscu naszej pracy. Myślę, że wyjazdowe posiedzenie miałoby sens w momencie, gdy rozpoczęta zostałaby budowa i moglibyśmy oglądać jej stan zaawansowania. Konkretną inwestycję rzeczywiście warto dotknąć, zobaczyć z bliska, można mieć wtedy zupełnie inną ocenę sytuacji. Jeżeli spotkamy się w ratuszu lub w Tolkmicku i będziemy rozmawiali w takiej samej formule, jak czynimy tutaj, to szkoda publicznych pieniędzy. Może powinniśmy przełożyć posiedzenie wyjazdowe na inny termin? Zakładam, że wcześniej czy później budowa zostanie rozpoczęta i będziemy mogli zobaczyć na miejscu coś konkretnego. Natomiast warto pojechać i zobaczyć przewrócony statek w Stoczni Remontowej Nauta. To byłoby ciekawsze dla członków Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Jeśli chodzi o przewrócony statek, nie jesteśmy ekspertami, nie będziemy bawili się w nurków i wydawali opinii. Ze względu na szeroką dyskusję, niektórzy mają wątpliwości, czy przekop jest potrzebny, czy nie, zwłaszcza ze względów ekonomicznych. Warto na miejscu wysłuchać i dowiedzieć się, dlaczego jest on wskazany i kto na niego czeka? To jest najlepsze miejsce, żeby przekonać się, jakie możliwości rozwojowe daje przekop, bezpośrednio porozmawiać i wysłuchać osób, które nie zawsze mogą dojechać do Warszawy. My jesteśmy mobilni i mamy możliwości. Niektórzy z państwa proponują komisję wyjazdową, a następnie w niej nie uczestniczą. Bardzo proszę, przynajmniej osoby zgłaszające, o uczestnictwo w komisji wyjazdowej. Odbywa się ona raz na pół roku, w związku z tym proszę, żeby przychylić się do zrealizowania jej na miejscu i stawić czoła osobom, które nie mogą przyjechać do Warszawy. Często jeżdżą one za własne środki i nie posiadają delegacji jak parlamentarzyści. Państwo powołują się zazwyczaj na przedsiębiorców i osoby skupione wokół danej inwestycji, przemysłu stoczniowego lub związane z turystyką. Nie zawsze wszyscy mogą przyjechać do Warszawy i z nami debatować. Szkoda, żeby Komisja nie wzięła pod uwagę zaproszenia od miejscowych w tak ważnej i kosztownej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Jeżeli nie ma więcej zastrzeżeń do programu, to dołączam otrzymane od posła Marchewki propozycje, tj. Informację na temat realizacji kontraktu na zakup promu pasażerskiego przez Polską Żeglugę Bałtycką (mam nadzieję, że pan poseł zada pytanie na posiedzeniu Komisji) oraz Informację na temat realizacji wieloletniego programu „Utrzymania dróg wodnych na terenie ujścia Odry na lata 2017–2028”. Jak wspominałam, drugi punkt dopisuję do październikowego, dziewiątego punktu: Informacja na temat konwencji międzynarodowych oraz współpracy z partnerami europejskimi w zakresie rozwoju żeglugi śródlądowej. Natomiast do punktu czwartego dopisuję tematykę dotyczącą Stoczni Remontowej Nauta i Stoczni Marynarki Wojennej. Proszę o uzgodnienie z członkami Komisji Obrony Narodowej i zaproszenie przedstawicieli ministerstwa, aby mogli nam odpowiedzieć na pytania, których na pewno będzie dużo. Jeżeli państwo pozwolą, w prezydium spiszemy i prześlemy państwu program, który za chwilę przegłosujemy. Bardzo proszę, pan poseł Marchewka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Pani przewodnicząca, mam uzupełniające pytanie. Powiedziała pani, iż będę miał okazję zadać pytanie, ale rozumiem, że pierwszy punkt będzie dopisany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dopisuję. Jak powiedziałam, oprócz możliwości zadania pytania, dla pewności dodamy ten punkt. Który miesiąc? Mamy wpisany wrzesień, więc niech pozostanie. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu planu pracy Komisji? Nie słyszę. Przyjęliśmy program na pół roku.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy ktoś z państwa gości chce zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyRadyKrajowejSekcjiMorskiejMarynarzyiRybakówNSZZSolidarnośćAndrzejKościk">Andrzej Kościk, przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”, jednocześnie współprzewodniczący Zespołu Trójstronnego do Spraw Żeglugi i Rybołówstwa. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, chcę podziękować za zaproszenie. To ważne, że uczestniczymy w posiedzeniach. Nie jesteśmy bezpośrednio zaangażowani w istotne sprawy proceduralne, ale chcę na bieżąco informować o sytuacji, zaistniałej w gospodarce morskiej. Dotyczy ona Gdyńskiego Terminala Kontenerowego. Otóż, terminale kontenerowe w Polsce to wielki sukces. W Gdyni istnieje Bałtycki Terminal Kontenerowy (należy do filipińskiej spółki) i Gdyński Terminal Kontenerowy (należy do Hutchison Port Holdings). Jeszcze w poprzedniej kadencji informowałem Komisję, że w DCT w Gdańsku pojawiły się konflikty – związek zawodowy nie mógł podpisać układu zbiorowego. Wszystko zakończyło się dobrze, ale niepotrzebnie trwało wiele lat. Teraz mamy podobną sytuację na terenie Gdyńskiego Terminalu Kontenerowego. Niepokoi mnie to, gdyż przedstawiciele nowopowstałej organizacji (nie było tam związku zawodowego) poprosili nas, żeby przedstawić Wysokiej Komisji i pani przewodniczącej (w szczególności uwagę kieruję do posłów z województwa pomorskiego), żeby pomogli uniknąć gehenny, podobnej jak w DCT – protesty, pikiety itd. To są młodzi ludzie, którzy założyli związek zawodowy i chcą podpisać układ zbiorowy pracy. Z informacji, które do nas docierają, wynika, że cały czas tworzone są przeszkody: uznaje się, że organizacja nie może mieć statusu międzyzakładowej. Państwowa Inspekcja Pracy jest w to zaangażowana itd. Wszystkie poczynania utrudniają działalność związkową i niepotrzebnie przedłużany jest stan zawieszenia. Informację kieruję do Wysokiej Komisji, mając nadzieję, że nie dojdzie do podobnej eskalacji konfliktu, jak w DCT. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Dobrze, gdyby przedstawiciele mogli się ze mną spotkać. Rozumiem, że przekazują informację poprzez pana, ale do mojego biura nie jest daleko. Są osoby, które potrafią do mnie trafić z Hutchison Port Holdings.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyRKSMMiRNSZZSolidarnośćAndrzejKościk">Dobrze, przekażę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, jeżeli nie ma więcej pytań i uwag, bardzo dziękuję za udział w posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>