text_structure.xml
22.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam państwa parlamentarzystów. Witam również zaproszonych gości w osobach: pan Paweł Brzezicki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, dołączy do nas pan Jerzy Materna, sekretarz, i pan Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam pana Arkadiusza Aszyka, członka zarządu Remontowa Holding, Łukasza Cachro, dyrektora Biura Strategii PKP SA, Tomasza Emiljana, dyrektora Departamentu Infrastruktury NIK, pana Bartosza Gwóźdź-Sproketowskiego, zastępcę burmistrza miasta Ustka, pana Krzysztofa Jaworskiego, naczelnika wydziału w Departamencie Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, pana Macieja Karasia, prezesa zarządu Portu Morskiego w Ustce Sp. z o.o., pana Przemysława Kaszubowskiego, dyrektora handlowego Stoczni Gdańsk, panią Paulinę Kmitę, specjalistę w Wydziale Przemysłu Okrętowego w Departamencie Gospodarki Morskiej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Włodzimierza Kotuniaka, dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku, pana Pawła Krężla, zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Pani Katarzyny Krzywdy nie widzę. Witam pana Sławomira Latosa, prezesa Stoczni Remontowej „Nauta”, panią Małgorzatę Lewandowską, głównego specjalistę w Departamencie Gospodarki Morskiej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Agatę Łukasiewicz, specjalistę w Departamencie Monitorowania Pomocy Publicznej UOKiK, pana Michała Perlińskiego, naczelnika wydziału w Departamencie Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, panią Izabelę Popek, zastępcę dyrektora Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, pana Tadeusza Sobotnika, dyrektora Biura Przygotowania Inwestycji i Rozwoju PKP PLK, pana Macieja Styczyńskiego, naczelnika Wydziału Przemysłu Okrętowego w Departamencie Gospodarki Morskiej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz pana Wojciecha Zbijowskiego, inspektora Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego Urzędu Morskiego w Słupsku.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Zanim powiem, co jest w porządku dziennym, zapytam, czy mamy kworum? Mamy. W porządku dziennym mamy dwa punkty. Pierwszy, to rozpatrzenie odpowiedzi Rady Ministrów na dezyderat nr 3 Komisji w sprawie przywrócenia funkcjonalności i poprawy komunikacyjnej dostępności do portu morskiego w Ustce. Punkt drugi: informacja ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej na temat implementacji ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej oraz aktów wykonawczych do ustawy. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że państwo przyjęli porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. W piśmie dołączonym do odpowiedzi na dezyderat Komisji czytamy, że do prezentowania stanowiska rządu został upoważniony minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Pan minister Materna jest w tej chwili w Senacie, bo w Senacie, drodzy państwo, również jest omawiana ustawa o uposażeniu morskim, więc może zaczniemy od punktu drugiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiŻeglugiŚródlądowejPawełBrzezicki">Jestem przygotowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę, pan minister Paweł Brzezicki zabierze głos w sprawie dezyderatu i odpowiedzi na niego. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo posłowie, szanowni goście. W celu przypomnienia: w dniu 25 października tego roku Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, obradująca na posiedzeniu wyjazdowym w Ustce, wystosowała dezyderat nr 3, który dotyczy tego portu. Nie tylko tego, ale głównie tego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">Obecnie w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej trwają prace nad projektem dokumentu pod nazwą „Program rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 z perspektywą do 2030 r.”. Głównym celem tego projektu jest dalsza poprawa konkurencyjności polskich portów morskich oraz wzrost ich udziału w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju, jak również podniesienie rangi portów morskich w międzynarodowej sieci transportowej. W ramach tego programu będą ujęte kwestie dotyczące portów, które nie mają podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej, między innymi Ustki. Znaczna część małych portów morskich, z uwagi na ich funkcję rybacką, została zmodernizowana przy wsparciu środków pochodzących z „Programu operacyjnego zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich w latach 2007–2013”. W dalszym ciągu jednak w wielu przystaniach rybackich, między innymi w Ustce, istnieje potrzeba inwestycji. Z tego względu w Europejskim Funduszu Morskim i Rybackim przewidziane zostało wsparcie inwestycji mających na celu poprawę bezpieczeństwa i warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">Planuje się, że modernizacja portu w Ustce będzie sfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2013–2020. To będzie inwestycja pod nazwą „Przebudowa wejścia do Portu Ustka”. Przewidywany czas realizacji to około 5 lat, które zajmie proces planistyczny, procedury przetargowe oraz roboty budowlane. W chwili obecnej Urząd Morski w Słupsku przygotowuje dokumentację aplikacyjną inwestycji, do wykorzystania przy składaniu wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2013–2020. Prace są już w toku, nastąpiły bardzo szybko po dezyderacie Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">Co zakładamy w swoim studium wykonalności i w studium ekonomicznej opłacalności tego portu? Zakładane maksymalne zanurzenie jednostki to 7 metrów, obrotnica o średnicy 200 metrów, minimalny udźwig urządzeń cumowniczych – 50 ton. Nabrzeża będą uzbrojone w instalacje sanitarne, punkty poboru wody, sieć energetyczną, kanalizację teletechniczną. Nabrzeże zlokalizowane na zachodnim falochronie portowym będzie posiadać możliwość załadunku towaru bezpośrednio na wagony kolejowe. Przewidywana dopuszczalna wielkość statków to ładowność do 15 tys. DWT.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej w obecnej perspektywie finansowej, to jest do roku 2020, małe porty nie mogą się ubiegać o dofinansowanie projektów ze środków funduszu spójności, ponieważ dotyczy to wyłącznie portów znajdujących się w sieci bazowej TEN-T. W ramach poprawy komunikacyjnej dostępności do portu morskiego w Ustce od strony lądu, co jest też bardzo istotne, bo dostęp do zaplecza jest marginalny, jeśli chodzi o Port Ustka, Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku zaplanował poprawę dostępu do wyżej wymienionego portu poprzez realizację prac na linii kolejowej nr 202 Gdynia-Słupsk oraz linii kolejowej nr 405 Słupsk-Ustka. W obszarze transportu drogowego w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2013–2023 ujęta została inwestycja drogi ekspresowej S6 i wstępnie skierowana do realizacji we wrześniu 2015. Ponadto planowana jest rozbudowa drogi krajowej nr 21 na odcinku Słupsk-Ustka.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">Myślę, że to jest wyczerpująca informacja na temat portu Ustka, którą, moim zdaniem, jeśli państwo tak uznają, powinien uzupełnić jeszcze dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję panie ministrze. Ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Otwieram dyskusję, państwo posłowie macie pierwszeństwo, zanim oddam głos gościom. Nie słyszę. W takim razie bardzo proszę, Urząd Morski w Słupsku. Czy ktoś z państwa chciałby uzupełnić wypowiedź pana ministra?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorUrzęduMorskiegowSłupskuWłodzimierzKotuniak">W Urzędzie Morskim w Słupsku został powołany zespół do spraw współpracy z miastem Ustka w sprawie założeń projektowych budowy portu w Ustce. Może oddam głos panu Zbijowskiemu, który jest przewodniczącym tego zespołu ze strony Urzędu, żeby powiedział coś o dotychczasowych dokonaniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#InspektorWydziałuTechnicznoInwestycyjnegoUMwSłupskuWojciechZbijowski">Wojciech Zbijowski, Urząd Morski w Słupsku. Chciałem powiedzieć, że do tej pory prowadzimy prace nad koncepcją przebudowy wejścia do portu wspólnie z miastem Ustka i zarządem portu morskiego w Ustce. Jesteśmy na etapie wstępnych koncepcji lokalizacyjnych i konstrukcyjnych falochronów, zachodniego i wschodniego. Nie znamy jeszcze szacowanych kosztów tej budowy. Więcej będzie można powiedzieć dopiero w styczniu, jeżeli chodzi o dalszy etap prac, bo pod koniec stycznia powinniśmy zakończyć prace nad koncepcją.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, ponieważ nikt z parlamentarzystów nie chciał zabrać głosu, to rozumiem, że zapoznaliście się państwo z opinią pana ministra i przedstawicieli Urzędu Morskiego w Słupsku. Zgłaszam zatem wniosek o przyjęcie odpowiedzi na dezyderat nr 3 Komisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje powyższy wniosek. Sprzeciwu nie słyszę. Rozumiem, że przyjęliśmy odpowiedź na dezyderat nr 3.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, w związku z tym przechodzimy do punktu drugiego: Informacja ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej na temat implementacji ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej oraz aktów wykonawczych do ustawy. W tym momencie bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra Pawła Brzezickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">Szanowni państwo, z dniem 1 stycznia przyszłego roku wchodzi w życie tak zwana ustawa stoczniowa, ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Zawiera ona kompleks rozwiązań finansowych, które mają za zadanie ułatwienie życia, że się tak wyrażę kolokwialnie, ale przede wszystkim spowodowanie zwiększenia opłacalności w stoczniach. Wymagany jest szereg dokumentów implementujących tę ustawę. W tej chwili Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Ministerstwo Finansów pracują nad rozporządzeniami. Zarówno rozporządzenia ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, jak i ministra finansów są w uzgodnieniach międzyresortowych. Chciałbym powiedzieć, czego będą dotyczyć te rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">Pkt. I. Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie wzorów certyfikatów rozpoczęcia i zakończenia budowy oraz przebudowy statku. Budowę statku oraz jej zakończenie, a także przebudowę statku oraz jej zakończenie stwierdzać będzie dyrektor urzędu morskiego właściwy terytorialnie dla miejsca budowy lub przebudowy statku albo dyrektor urzędów śródlądowych właściwy terytorialnie dla miejsca budowy lub przebudowy statku, w przypadku statku przeznaczonego wyłącznie do żeglugi śródlądowej. Certyfikaty w formie specjalnych formularzy będą wydawane na wniosek przedsiębiorcy okrętowego. W takim wniosku przedsiębiorca okrętowy będzie zobowiązany wskazać swoje dane identyfikujące i właściwy organ podatkowy. Do wniosku dołączona będzie umowa na budowę statku albo umowa na przebudowę statku, a także dokumenty uznanej organizacji certyfikacyjnej, wydane na podstawie ustawy z 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, w przypadku certyfikatu zakończenia budowy statku lub przebudowy statku.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">W przypadku nieuzyskania certyfikatów, przychód należny będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych albo podatku dochodowym od osób prawnych. Podatek będzie obowiązywał od pierwszego dnia miesiąca roku podatkowego, w którym przedsiębiorca okrętowy wybrał opodatkowanie w formie zryczałtowanego podatku. W sytuacji gdy przedsiębiorca okrętowy uzyskał stosowny certyfikat jedynie na część produkcji polegającej na budowie lub przebudowie statku, to jest tylko na niektóre budowy lub przebudowy statków, natomiast w pozostałym zakresie takie certyfikatu nie otrzymał, wówczas jedynie przychody z budowy lub przebudowy statku, w stosunku do której został wydany certyfikat, będą mogły być objęte zryczałtowanym podatkiem. Przychody w pozostałym zakresie, to jest budowy lub przebudowy statku nieobjętego certyfikatem, będą normalnie opodatkowane podatkiem CIT albo PIT. Również przychody z innego rodzaju działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę okrętowego opodatkowane będą podatkiem CIT albo PIT.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">Rozporządzenie określi wzory siedmiu certyfikatów: wzór certyfikatu rozpoczęcia budowy statku, który wydaje urząd morski, wzór certyfikatu rozpoczęcia przebudowy statku wydawanego przez dyrektora urzędu morskiego, wzór certyfikatu zakończenia budowy statku wydawany przez dyrektora urzędu morskiego, wzór certyfikatu rozpoczęcia budowy statku wydawanego przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, wzór certyfikatu rozpoczęcia przebudowy wydawanego przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, wzór certyfikatu zakończenia wydawanego przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej oraz wzór certyfikatu przebudowy statku wydawanego przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej. Przepraszam, certyfikatów jest osiem, a nie siedem. Cztery certyfikaty wydaje urząd morski, a cztery wydaje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej. Jak rozumiem, projekty poszczególnych certyfikatów państwo otrzymali.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">II. Następnym rozporządzeniem, które aktualnie jest procedowane w uzgodnieniach międzyresortowych, jest rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzoru zeznania podatkowego oraz oświadczenia o wyborze zryczałtowanego podatku, składane przez przedsiębiorców okrętowych. Na podstawie upoważnienia zawartego w art. 14 ustawy stoczniowej minister finansów w porozumieniu z ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej jest zobowiązany do określenia w drodze rozporządzenia wzorów oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę okrętowego opodatkowania podatkiem zryczałtowanym oraz zeznania o wysokości zryczałtowanego podatku od przychodu, należnego ze sprzedaży statku lub przebudowy statku, za dany rok podatkowy wraz z objaśnieniami co do sposobu ich wypełnienia, terminu, miejsca składania, mając na względzie zakres informacji niezbędnych do prawidłowego ustalenia zobowiązania podatkowego.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">Projekt rozporządzenia zawiera wzór oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę zryczałtowanego opodatkowania oraz wzór zeznania rocznego o wysokości tego podatku. Oświadczenie o wyborze przez przedsiębiorcę okrętowego opodatkowania podatkiem zryczałtowanym będzie składane do organu podatkowego właściwego w sprawach zryczałtowanego podatku, którym jest naczelnik urzędu skarbowego. Przedsiębiorca będzie zobowiązany do wskazania celu, w jakim jest składany formularz: czy jest to oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, aktualizacja zmiany danych zawartych w oświadczeniu, czy informacja o zakończeniu działalności objętej ustawą. W oświadczeniu będą dane identyfikacyjne, numer NIP, numer KRS oraz dane dotyczące działalności. Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych zobowiązuje przedsiębiorcę do składania, według określonego wzoru, zeznania rocznego o wysokości zryczałtowanego podatku od przychodu. Dalej w rozporządzeniu będą ujęte terminy składania tych oświadczeń oraz różne inne dane identyfikujące.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">III. Rozporządzeniem kolejnym, które również jest w uzgodnieniach międzyresortowych, jest rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu prowadzenia przez przedsiębiorców okrętowych, w okresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem, wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. To są te trzy rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">Dodatkowa informacja jest taka, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zeszłym tygodniu notyfikował w Komisji Europejskiej elementy ustawy dotyczące zryczałtowanego podatku. Do czasu pozytywnego rozpatrzenia ich przez KE, te elementy ustawy nie będą aktywne. Natomiast bardzo dobra informacja dla przedsiębiorców jest taka, że ustalenia ustawy, dotyczące podatku od wartości dodanej, wchodzą w życie z dniem 1 stycznia. Myślę, że są one zgodne z oczekiwaniami. Myślę, że są zgodne również, i z projektem ustawy, i z duchem przedsiębiorczości, który w tej ustawie jest zawarty. Została rozszerzona lista jednostek, które mogą być sprzedawane bez podatku VAT. Pojawił się również element niezwykle istotny, że wyposażenie do nowo budowanego statku, nie tylko do statku remontowanego, ale również budowanego, może być dostarczane stoczni bez obciążania jej podatkiem VAT. Poprawi to wskaźniki obrotu w stoczniach, jak myślę, w sposób znaczący. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś z parlamentarzystów chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Dla nas ten projekt jest jasny. Zachęcam do zabrania głosu naszych gości. Wiem, że państwo śledzicie wszelkie przepisy tej ustawy. Bardzo proszę, proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#CzłonekzarząduRemontowaHoldingArkadiuszAszyk">Arkadiusz Aszyk, członek zarządu Remontowa Holding. Szanowna pani przewodnicząca, szanowny panie ministrze. Chcę prosić o uściślenie, bo tego nie było w dokumentach. Z tych czterech instrumentów wsparcia, czyli z podatku obrotowego, podatku VAT, specjalnych stref ekonomicznych, kredytu technologicznego i premii technologicznej, jak rozumiem, od 1 stycznia podatek VAT będzie obowiązywał według stawki zerowej, natomiast co do pozostałych instrumentów, to czekamy do momentu wydania decyzji przez Komisję Europejską. Czy tak? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jeszcze ktoś z gości chciałby zabrać głos? Zachęcam państwa, proszę pytać, minister jest na miejscu. Zachęcam, bo potem różne są komentarze, że czegoś się nie wie, że ktoś nie odpowiada, że nie przychodzą, a tu proszę bardzo, wszyscy jesteśmy, możemy mieć informacje z pierwszej ręki i uzyskać odpowiedź na wszelkie pytania. Bardzo proszę. Trochę czasu państwo poświęciliście, żeby tu przyjechać, więc myślę, że jakieś pytania na pewno się zrodziły, bo jesteście praktykami. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMiŻŚPawełBrzezicki">Przepraszam bardzo, ale może gdy pan prezes mówił, nie widzieliście wszystkich dokumentów, chociaż są one wszystkie dostępne. Może jeszcze dodatkowo poinformuję, że zerową stawką VAT objęte będą również różnego rodzaju usługi: najmu, dzierżawy, leasingu, czarter jednostek pływających i leasing wyposażenia tych jednostek, usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających i ich części składowych oraz usługi świadczone na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów, wykonujących przewozy środkami transportu morskiego, służące bezpośrednim potrzebom jednostek pływających lub ich ładunków. Jest to dosyć szerokie uprawnienie dla stoczni.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Szanowni państwo, skoro nie ma pytań to rozumiem, że pan minister dobrze wszystkich państwa poinformował i w dobrym kierunku to zmierza, bo nie posądzam panów o to, że jesteście nieśmiali.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękując państwu za przybycie na nasze spotkanie i zapraszam państwa na każde następne, jeżeli tylko będzie taka państwa wola. Zamykam dyskusję i informuję, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>