text_structure.xml 54.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałam powitać przybyłych gości. Serdecznie witamy panią Jolantę Cak – główną księgową Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Mariolę Chojnacką – zastępcę dyrektora Biura Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Przemysława Dacę – naczelnika wydziału w Departamencie Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi MGMiŻŚ, panią Annę Karasińską – referendarza w Wydziale Planowania i Realizacji Budżetu Państwa w Zakresie Środków Unii Europejskiej w Departamencie Instytucji Płatniczej Ministerstwa Finansów, panią Małgorzatę Kondratowicz – asystenta politycznego w MGMiŻŚ, panią Katarzynę Krzywdę – dyrektora Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi MGMiŻŚ, pana Jerzego Maternę – sekretarza stanu w MGMiŻŚ, pana Radosława Murawskiego – naczelnika wydziału w Departamencie Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi MGMiŻŚ, pana Witolda Olczyka – specjalistę ds. kontroli państwowej w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, pana Romana Piterę – naczelnika wydziału w Departamencie Rybołówstwa MGMiŻŚ, panią Bożenę Pleczeluk – dyrektora Biura Dyrektora Generalnego MGMiŻŚ, pana Adama Wojtasia – p.o. dyrektora generalnego MGMiŻŚ i pana Janusza Wronę – zastępcę dyrektora Departamentu Rybołówstwa MGMiŻŚ. Przepraszam, panie ministrze, że bez precedencji. Jeszcze się nie przyzwyczaiłam. To kolega z ław poselskich. Witam państwa bardzo serdecznie. Oczywiście, witam także koleżanki i kolegów parlamentarzystów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Wraz z prezydium chcieliśmy rozpocząć posiedzenie Komisji. Mamy dzisiaj w porządku dziennym rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2016 z druku nr 146 w zakresie działania Komisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Pragnę przypomnieć, że każda poprawka zgłoszona do projektu ustawy budżetowej musi zawierać źródło finansowania, a więc wskazanie pozycji, z której należy przesunąć środki oraz cel finansowania i uzasadnienie zmian. Pozwoliłam sobie przesłać państwu informację o tym, jak składa się poprawki. To na pewno może być potrzebne niektórym parlamentarzystom. Natomiast teraz, jeżeli państwo pozwolą, przystąpię już do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo serdecznie proszę pana ministra o przedstawienie po kolei założeń budżetu w częściach budżetowych dotyczących MGMiŻŚ. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMorskiejiŻeglugiŚródlądowejJerzyMaterna">Dzień dobry państwu. Panie marszałku, pani przewodnicząca, szanowni państwo, mam zaszczyt w imieniu pana ministra Marka Gróbarczyka z MGMiŻŚ przedstawić założenia do budżetu na 2016 r. Z góry proszę o wyrozumiałość. Jesteśmy nowym ministerstwem, jak państwo nową Komisją. Prosimy o taką wyrozumiałość, bo gdzieś może będą jakieś uchybienia czy nie do końca, jak to mówią, może być wszystko odpowiednio... Będziemy się starać odpowiedzieć na wszystkie pytania, ale prosimy o wyrozumiałość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Kredyt zaufania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Dokładnie tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Ma pan jak w banku, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Dziękuję. Jeśli chodzi o część budżetową 21 – Gospodarka morska, to dochód ogółem jest planowany w wysokości 9845 tys. zł. W dziale 600 – Urzędy morskie, to jest kwota 9306 tys. zł (opłaty za inspekcje statków, najem terenów administrowanych przez urzędy morskie), w dziale 750 – Ministerstwo, jest to kwota 357 tys. zł (opłaty za użytkowanie gruntów pokrytych wodami terytorialnymi) i w dziale 755 – Izby morskie, kwota 182 tys. zł (opłaty w postępowaniu rejestrowym statków). To są wpływy jako część dochodowa.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Jeśli chodzi o wydatki, to mamy kwotę 783 511 tys. zł. Składają się na nią wydatki z budżetu państwa w części 21 – 435 411 tys. zł, wydatki z budżetu środków europejskich w części 21 – 1206 tys. zł, wydatki z budżetu państwa i budżetu europejskiego w pozycji 8 i 98 – 338 894 tys. zł oraz wydatki z budżetu państwa ujęte w rezerwie celowej w pozycji 79 – 8000 tys. zł. Daje to kwotę 783 511 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Jeżeli chodzi o podział w ramach poszczególnych jednostek funkcjonujących w gospodarce morskiej, to składają się na to: urzędy morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie – 563 288 tys. zł, akademie morskie w Gdyni i w Szczecinie – 135 102 tys. zł, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa – 36 471 tys. zł, izby morskie w Gdyni i w Szczecinie oraz Odwoławcza Izba Morska – 1874 tys. zł i ministerstwo – 46 776 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">To jest ogółem w skrócie, jeśli chodzi o część 21 – Gospodarka morska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, będziemy procedować kolejne części budżetu. Teraz skupiliśmy się na części 21. Jeśli pan minister pozwoli, będziemy po kolei je procedować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Proszę bardzo. Jesteśmy do dyspozycji. Dyskusja, ewentualnie pytania szczegółowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Od razu otwieram dyskusję. Jeżeli państwo posłowie i goście mają coś do powiedzenia czy chęć zadania pytania, bardzo proszę się zgłaszać. Pan poseł Aziewicz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Chciałem zapytać, o ile pan minister może mi odpowiedzieć na to pytanie. Na ile można w tej chwili porównać koszty funkcjonowania ministerstwa, które zaplanowaliście w budżecie, do kosztów realizacji tych zadań przez poprzednią strukturę? Czy miał tu miejsce wzrost wydatków? Czy planujecie wzrost wydatków? Pewnie tak. Jeżeli tak, to mniej więcej o ile?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Szczegółowo odpowie pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę o przedstawienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorBiuraDyrektoraGeneralnegoMGMiŻŚBożenaPleczeluk">Bożena Pleczeluk, MGMiŻŚ. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, nastąpił wzrost wydatków, chociażby na ministerstwo ze względu na to, że musiało ono powstać organizacyjnie w swojej strukturze. Dotychczas funkcjonowało w ramach czterech ministerstw, bez zaplecza – powiedzmy – organizacyjnego. Poza tym, w związku z tym, że powstał nowy dział – żegluga śródlądowa, także trzeba zapewnić mu obsługę administracyjną i środki na działalność statutową.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorBiuraDyrektoraGeneralnegoMGMiŻŚBożenaPleczeluk">W związku z tym, gdy idzie o koszt, nastąpił wzrost wydatków w sumie o 21 000 tys. zł w stosunku do lat ubiegłych, jeżeli podsumujemy wydatki w poszczególnych częściach. To jest łącznie na wszystkie części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Mogę jeszcze dopytać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Rozumiem, że w tym pierwszym roku, odkąd powstało ministerstwo, pewne koszty się ponosi niejako jednorazowo. Jak natomiast planują to państwo w długim horyzoncie? Jaki mniej więcej będzie koszt stały funkcjonowania tego resortu w długim okresie? Zakładam, że pewnie mniejszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorbiuraMGMiŻŚBożenaPleczeluk">W tej chwili trudno jest mi odpowiedzieć na to pytanie, bo jesteśmy jeszcze w trakcie organizacji. Powstaliśmy 27 listopada. Tak naprawdę cały czas jeszcze trwa tworzenie. Jesteśmy w tej chwili bez siedziby, z zalążkiem, bez żadnych systemów informatycznych, bez niczego. Na pewno są plany i z pewnością koledzy dyrektorzy z komórek merytorycznych o tych planach na rok 2016 i lata następne opowiedzą. Na pewno jest projekcja polityki i jakaś wizja funkcjonowania resortu, natomiast na mówienie dzisiaj o jakichkolwiek kosztach jest po prostu za wcześnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">My jednak liczymy na to, że sprostacie odpowiedzialności złożonej na państwa barki, bo to nie jest lada zadanie, ale warto dla tego działu gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zadać pytanie? Jeżeli nie, to pozwolę sobie do części 21 złożyć poprawkę i prosić Komisję o jej przyjęcie. Za chwilę powiem, czego dotyczy.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Obserwujemy na przestrzeni lat, bo jesteśmy osobami zainteresowanymi, jeżeli chodzi o gospodarkę morską, że nie wszystkie poprawki, które były składane, miały tę możliwość, by być uwzględnione. W związku z brakiem odzwierciedlenia w projekcie ustawy budżetowej na 2016 r. dodatkowych pilnych potrzeb związanych z realizacją zadań w działach administracji rządowej – gospodarka morska i żegluga śródlądowa, właśnie w tej części 21, proponuję następujące zmiany w ramach załącznika nr 2 projektu ustawy budżetowej na 2016 r.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Proponuję zmniejszenie wydatków z rezerwy ogólnej budżetu państwa w części budżetowej 81 o kwotę 19 500 tys. zł, z jednoczesnym zwiększeniem o tę samą kwotę wydatków bieżących z rezerwy celowej w części budżetowej 83, pozycja 79 – Środki dla urzędów morskich na wykonanie prac czerpalno-refulacyjnych, w tym na wykonanie prac czerpalnych na obrotnicy służącej obsłudze stanowiska przeładunkowego NATO w Świnoujściu, tj. do kwoty 27 500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałam uzasadnić, że dodatkowe środki proponowane w ramach rezerwy celowej budżetu państwa na 2016 r. w kwocie 19 500 tys. zł związane są z pilnymi potrzebami dotyczącymi bieżącego utrzymania torów wodnych i podejściowych, administrowanych przez dyrektorów urzędów morskich. Mając na uwadze ograniczenia – to jest to, o czym mówiłam – związane z regułą wydatkową, ujętą w ramy prawne w 2011 r. nowelizacją ustawy o finansach publicznych, która wyznaczała nieprzekraczalny limit wydatków, urzędy morskie miały ograniczone możliwości realizacji w wystarczającym stopniu potrzeb związanych z utrzymaniem infrastruktury zapewniającej dostęp do portów od strony morza. Tory do wskazanych poniżej portów nie spełniają parametrów zapewniających bezpieczny dostęp od strony morza.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Tory wodne i podejściowe do portów Świnoujście i Szczecin. Konieczne jest zapewnienie dodatkowych środków, które pozwolą utrzymać drożność torów, bez wprowadzania drastycznych ograniczeń w ruchu statków. Z uwagi na pogarszającą się sytuację na torach, w szczególności na torze wodnym do Szczecina, w celu utrzymania żeglowności dla statków o zanurzeniu do 9,15 m, jak również ze względu na konieczność utrzymania poszerzonego i pogłębionego dla potrzeb zbiornikowców LNG toru podejściowego do Świnoujścia, dodatkowe środki na ten cel powinny wynieść w roku 2016 co najmniej 12 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Następne są tory wodne i podejściowe do portów w Ustce i Łebie. Niezbędne jest wykonanie prac związanych z bieżącym utrzymaniem torów wodnych i podejściowych w tych portach. Tory nie spełniają odpowiednich parametrów, wynikających z obowiązujących w tym zakresie przepisów i nie zapewniają bezpiecznego dostępu do portów. Dodatkowe środki na ten cel powinny wynieść w 2016 r. co najmniej 6000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Tory wodne i podejściowe do portów w Tolkmicku, Piaskach i Elblągu. Przeprowadzenie dodatkowych prac konserwacyjnych, związanych z utrzymaniem torów na Zalewie Wiślanym, wynika z konieczności stałego ich odmulania w celu zachowania odpowiednich parametrów eksploatacyjnych. Koszt dodatkowych prac w 2016 r. szacuję na 1500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Taką poprawkę składam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Nie kwestionuję zasadności tych wydatków. Wręcz przeciwnie, cieszę się, bo są one niewątpliwie potrzebne. Natomiast nurtuje mnie jedna kwestia – dlaczego rząd nie zauważył potrzeby realizacji tych przedsięwzięć? Dlaczego nie ma ich w przedłożeniu rządowym? Dlaczego pani poseł musi się zajmować tak ważnymi wydatkami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">To jest pytanie do ministra. Panie ministrze, bardzo proszę. Panie pośle, ależ mi się krzywda nie stanie, jak się zainteresuję. Od lat się tym interesuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Od tego jest rząd. Jak rozumiem, rząd ma świadomość potrzeby tych wydatków. Dlaczego właśnie tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">My pomagamy, jak możemy. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Dlaczego nie było tego w przedłożeniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DyrektorDepartamentuTransportuMorskiegoiBezpieczeństwaŻeglugiMGMiŻŚKatarzynaKrzywda">Dziękuję bardzo. Katarzyna Krzywda, dyrektor Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi w MGMiŻŚ.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#DyrektorDepartamentuTransportuMorskiegoiBezpieczeństwaŻeglugiMGMiŻŚKatarzynaKrzywda">Szanowny panie marszałku, pani przewodnicząca, szanowni panie i panowie posłowie, rząd zauważa tę potrzebę. Wielokrotnie zgłaszaliśmy do planu budżetu konieczność wydatkowania dodatkowych środków na pogłębianie i na utrzymanie żeglowności torów podejściowych do polskich portów morskich.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#DyrektorDepartamentuTransportuMorskiegoiBezpieczeństwaŻeglugiMGMiŻŚKatarzynaKrzywda">Natomiast ze względu na ograniczone środki budżetowe w projekcie budżetu znalazło się tylko 8000 tys. zł w rezerwie celowej na utrzymanie i pogłębienie obrotnicy NATO-wskiej w porcie Świnoujście. To są jedyne środki, które zostały zaplanowane w rezerwie celowej, dlatego bardzo dziękuję pani poseł za złożenie tej poprawki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy pan poseł jest usatysfakcjonowany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Jak rozumiem, stanowisko rządu jest na tak, jeżeli chodzi o tę poprawkę, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy rząd wyraża pozytywną czy negatywną opinię? Panie ministrze, jaką opinię rząd wyraża wobec tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Bardzo chcielibyśmy, żeby w budżecie to było ujęte, bo zaniedbania są – z tego, co wiem – prawie 8–9-letnie. Nie robiono tego przy pogłębianiu i uważamy, że powinniśmy. Jeżeli szanowna Komisja to poprze, to będzie to dla nas bardzo ważna sprawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Czyli zgadza się pan z naszą poprawką?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Rząd ją popiera, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Stanowiska rządu jeszcze nie mam, ale jeśli chodzi o resort żeglugi śródlądowej, to mogę powiedzieć, że jesteśmy za. Jak mówię, to jest krótki okres. Można powiedzieć, że od listopada jeszcze nie wszystko udało się zsynchronizować i uzgodnić. Jest prośba do szanownej Komisji, żeby to uwzględnić. Jest to dla nas, dla naszego resortu, bardzo ważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Pan poseł Wilk się zgłaszał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełJerzyWilk">Nie składam poprawki, ale chcę zadać pytanie panu ministrowi lub jego współpracownikom, bo to, co pani przewodnicząca zgłosiła, to są zadania ujęte w wydatkach bieżących. Tam była kwota 17 800 tys. zł. Teraz, po przesunięcie tych środków zgodnie z propozycją pani przewodniczącej, będzie ona na utrzymanie dostępu do portów. Tam było 17 800 tys. zł, a więc potrzeby są ogromne. Zdaję sobie z tego sprawę.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełJerzyWilk">Później są wydatki majątkowe, czyli inwestycje. Jest przebudowa podejścia – toru wodnego – do Świnoujścia, jak najbardziej potrzebna. Jest przebudowa toru wodnego na Wiśle Śmiałej – jak najbardziej. Jest przebudowa Nabrzeża Gdyńskiego w porcie Łeba. Są zakupy inwestycyjne i tego typu rzeczy. Tam jest niewielka kwota, niecałe 500 tys. zł, na basen Oddziału Technicznego w Elblągu.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PosełJerzyWilk">Nie znalazłem natomiast w tych wydatkach inwestycyjnych żadnego śladu informacji na temat budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Rozumiem, bo czytam informacje, że zabiegamy o decyzję Unii Europejskiej związaną z ochroną środowiska. Jeżeli myślimy o inwestycjach, to wydaje mi się, że jakaś kwota powinna być zarezerwowana na to zadanie w budżecie na 2016 r. Jeżeli nie zaczniemy w roku 2016, to przypuszczam, że cała kadencja minie nam na tym, że będziemy się zabierali do tego przekopu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Pani Katarzyna Krzywda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DyrektordepartamentuMGMiŻŚKatarzynaKrzywda">Dziękuję bardzo. Panie pośle, pracujemy nad tym projektem. W tej chwili trwają konsultacje z Komisją Europejską. Musimy otrzymać jej pozytywną opinię. Natomiast realizacja tak ogromnego przedsięwzięcia będzie wymagała specjalnego programu wieloletniego. Ona nie może opierać się tylko na finansowaniu bezpośrednio z budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Pan poseł Marchewka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Dziękuję uprzejmie. Panie ministrze, szanowni państwo, w związku z przygotowaniem budżetu w sferze gospodarki morskiej chciałbym zapytać o kwestię istotną dla całego województwa zachodniopomorskiego, oczywiście, w aspekcie żeglugi śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Kilka miesięcy temu została ratyfikowana umowa pomiędzy Rzecząpospolitą a Republiką Federalną Niemiec. Chodzi o pogłębienie Odry – szczególnie mam na myśli Odrę graniczną – to są zadania, które powinny być rozłożone, oczywiście, na lata. Chciałem poprosić o przedstawienie ewentualnych informacji w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Mam prośbę, bo podzieliliśmy rozpatrywanie budżetu na poszczególne działy. Teraz jest gospodarka morska, potem będzie żegluga śródlądowa. Myślę, że później będzie pan poseł mógł zadać to pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Przepraszam, spóźniłem się ze względu na debatę na sali plenarnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Nie szkodzi. Tylko informuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Zadam pytanie jeszcze raz. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Wrócę do poprawki. Jeżeli nie ma sprzeciwu, to rozumiem, że w kwestii proponowanej przeze mnie poprawki jest zgoda, tak? Sprzeciwu nie słyszę. Rozumiem, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">A czy do części 21 jest jakiś sprzeciw? Czy Komisja pozytywnie opiniuje tę część? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Rozumiem, że Komisja opiniuje pozytywnie projekt ustawy budżetowej w części 21 wraz z rezerwami celowymi i zgłoszoną poprawką.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do części budżetowej 62 – Rybołówstwo. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Tak jest, część budżetowa 62 – Rybołówstwo. Dochody ogółem opiewają na kwotę 1712 tys. zł. W tym jest dział 050, obejmujący okręgowe inspektoraty rybołówstwa – kwota 1690 tys. zł. Są to przede wszystkim wpływy z tytułu kar administracyjnych za naruszanie przepisów o rybołówstwie i opłaty z tytułu dzienników połowowych. Dział 750, obejmujący ministerstwo – dochody na kwotę 22 tys. zł z tytułu różnych rozliczeń z lat ubiegłych oraz opłat za wydanie pozwoleń na działania z wykorzystaniem ryb gatunku uznanego za nierodzimy.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Wydatki ogółem są na kwotę 150 110 tys. zł. Są jeszcze w innych działach. Opiewają na 150 000 tys. zł. Oprócz tego w dziale 62 jest kwota 304 906 tys. zł. Obejmuje ona okręgowe inspektoraty rybołówstwa morskiego w ramach kontroli i egzekwowania Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze 2014–2020” na kwotę 736 tys. zł, Program Operacyjny „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007–2013” na kwotę 7225 tys. zł, Program Operacyjny „Rybactwo i Morze 2014–2020” na kwotę 293 118 tys. zł i pozostałą działalność w jego ramach – 2396 tys. zł oraz urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej w ramach jego kontroli i egzekwowania – 1431 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Jest jeszcze rezerwa celowa w części 83. To będzie później, jak rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś z pań i panów posłów chce zabrać głos lub zadać pytanie? Nie słyszę chęci zadania pytań.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Rozumiem, że po zreferowaniu przez pana ministra części 62 – Rybołówstwo, Komisja wyraża pozytywną opinię. Sprzeciwów nie słyszę. Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Możemy przejść do następnej części budżetowej. Część budżetowa 69 – Żegluga śródlądowa. Otwieram dyskusję. Najpierw poproszę pana ministra o zreferowanie, a potem panie i panów posłów o zabieranie głosu w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Część budżetowa 69 – Żegluga śródlądowa. Po stronie dochodów mamy ogółem 591 tys. zł. W dziale 600, obejmującym urzędy żeglugi śródlądowej – kwota 591 tys. zł. Są to wpływy z tytułu wydania świadectw zdolności żeglugowej i świadectw pomiarowych, przeprowadzenia egzaminów, wpisu do rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej, inspekcji technicznych. To ogólnie dochody.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Jeśli chodzi o wydatki, to zaplanowano je na kwotę łączną 14 690 tys. zł. Składają się na nie wydatki budżetu państwa w części 69 na kwotę 13 251 tys. zł, wydatki z budżetu państwa i budżetu europejskiego ujęte w rezerwie celowej w pozycjach 8 i 98, przeznaczone na realizację projektów unijnych, na kwotę 1343 tys. zł i wydatki budżetu państwa ujęte w rezerwie celowej na kwotę 96 tys. zł. Razem to jest 14 690 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Do zadania pytania w dyskusji zgłosił się pan poseł Arkadiusz Marchewka. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Dziękuję. Pozwolę sobie jeszcze raz przytoczyć pytanie, które zadałem kilka minut temu. W sierpniu została ratyfikowana umowa pomiędzy RFN a polskim rządem w zakresie podjęcia wspólnych działań zmierzających do udrożnienia Odry i pogłębienia tzw. Odry granicznej po to, aby przywrócić na tym odcinku III i IV klasę żeglowności. To są, oczywiście, działania, które powinny zostać rozbite na lata, bo to przedsięwzięcie miałoby kosztować chyba około 3 000 000 tys. zł, co najmniej.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Stąd moje pytanie. Czy w roku 2016 planowane są już pierwsze działania związane z podjęciem tych inwestycji? Jak w perspektywie długookresowej te działania będą wyglądać? Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Szczegóły przedstawi pan Daca. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#NaczelnikWydziałuŻeglugiŚródlądowejwDepartamencieTransportuMorskiegoiBezpieczeństwaŻeglugiMGMiŻŚPrzemysławDaca">Szanowny panie marszałku, pani przewodnicząca, szanowni państwo, nazywam się Przemysław Daca i jestem naczelnikiem Wydziału Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#NaczelnikWydziałuŻeglugiŚródlądowejwDepartamencieTransportuMorskiegoiBezpieczeństwaŻeglugiMGMiŻŚPrzemysławDaca">Odpowiadając na pytanie pana posła, po pierwsze, chciałbym pana poinformować, że za to zagadnienie, dotyczące umowy i wspólnych działań, odpowiada generalnie minister środowiska. W latach poprzednich przeprowadzał negocjacje ze stroną niemiecką, jak również podpisywał tę umowę.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#NaczelnikWydziałuŻeglugiŚródlądowejwDepartamencieTransportuMorskiegoiBezpieczeństwaŻeglugiMGMiŻŚPrzemysławDaca">Działania na Odrze granicznej będą realizowane w celu skutecznego prowadzenia lodołamania, stąd III klasa, nie IV. To jest główny cel umowy. Historia jest bardzo długa, ale w międzyczasie powstał specjalny polsko-niemiecki zespół naukowców i ekspertów, który wypracował koncepcję zagospodarowania i odbudowy urządzeń regulacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#NaczelnikWydziałuŻeglugiŚródlądowejwDepartamencieTransportuMorskiegoiBezpieczeństwaŻeglugiMGMiŻŚPrzemysławDaca">Rzeczywiście, koszty są szacowane na co najmniej 3 000 000 tys. zł. Tak naprawdę kwestia jest otwarta, ponieważ część inwestycji została zgłoszona do współfinansowania ze środków transportowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zostały one zapisane w dokumencie implementacyjnym na liście projektów śródlądowych. Część ma być współfinansowana ze środków Banku Światowego, w której to sprawie są nadal prowadzone rozmowy. Prowadzi je minister środowiska.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#NaczelnikWydziałuŻeglugiŚródlądowejwDepartamencieTransportuMorskiegoiBezpieczeństwaŻeglugiMGMiŻŚPrzemysławDaca">Z tego, co wiem, harmonogram przekroczy na pewno lata 20. Pewnie 2026 r. Proponowałbym w sprawie szczegółów zwrócić się do ministra środowiska, bowiem – tak jak już wspomniałem na początku – są to jego zadania i on dokładnie planuje wszystkie inwestycje. Jeżeli chodzi o 2016 r., z tego, co wiem, jeszcze trwają przygotowania dotyczące dokumentacji inwestycyjnej projektów zapisanych w dokumencie implementacyjnym. Jak wspomniałem, nadal trwają rozmowy z Bankiem Światowym, więc trudno mi powiedzieć. Nie sądzę, żeby były rozpoczęte konkretne prace inwestycyjne. Natomiast dobrze, tak jak mówię, gdyby się wypowiedział przedstawiciel ministra środowiska lub Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej w tej sprawie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Dziękuję uprzejmie. Pani przewodnicząca, w związku z tym mam taką sugestię, żebyśmy przynajmniej w pierwszej połowie przyszłego roku zorganizowali wspólne posiedzenia komisji po to, aby się z tym tematem zapoznać, bo to jest kwestia, która mocno dotyczy żeglugi śródlądowej. Mam propozycję, abyśmy się tym zajęli w przyszłości. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. Czy pan poseł złożył propozycję do planu pracy Komisji? Ze względu na państwa przedłużam jeszcze ten termin. Plan musimy przyjąć do 15 stycznia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Niezwłocznie to dzisiaj uzupełnię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę. Dziękuję. Czy ktoś z pań i panów posłów chce zabrać głos? Bardzo proszę, pan poseł Piotr Misiło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełPiotrMisiło">Tak. Złożyłem, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo obszerny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełPiotrMisiło">Chciałem się zapytać, czy wobec tego, że to zadanie jest przewidziane tylko i wyłącznie do realizacji przez Ministerstwo Środowiska, czy jednak planują państwo w tej kadencji Sejmu, aby Urząd Żeglugi Śródlądowej się tym zajął. Patrząc na merytorykę tego zagadnienia, to zdecydowanie bardziej widziałbym je w państwa kompetencji. Po to w końcu powstało to ministerstwo. Po to jest UŻŚ, abyśmy mogli rozmawiać o pogłębieniu i udrożnieniu Odry. Takie jest moje pytanie – czy musimy się zwracać zawsze do MŚ? Czy państwo przejmą w ciągu najbliższych lat to zadanie? Pytam o strategiczny cel tego ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Jeśli chodzi o tę sprawę, to powiedzmy sobie szczerze, że jesteśmy w fazie organizacyjnej. Na razie jest taka sytuacja, że dogadujemy się z MŚ. Staramy się osiągnąć cel, jakim jest przywrócenie na Odrze IV klasy, czyli klasy międzynarodowej. Jest zgoda pana ministra Gajdy i z naszej strony determinacja, w związku z tym na razie będziemy współdziałać. Nie przewidujemy, żeby w krótkim okresie to wszystko przeszło pod nasz resort. Jest taka tendencja, że wszystkie rzeczy, które zostaną wybudowane... Czyli Odra w momencie, gdy zostaną zakończone prace, będzie pod naszą restrykcją. Dzisiaj jest to na zasadzie współdziałania, czyli MŚ i MGMiŻŚ współdziałają.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Jest pełna zgoda co do tego, żeby przywrócić Odrze charakter międzynarodowy. W związku z tym będziemy wielowątkowo zabiegać o przystąpienie do AGN – European Agreement on Main Inland Waterways of International Importance, w jak najkrótszym czasie. Musimy zrewidować – to, o co pan pytał – umowę międzynarodową z Niemcami, bo powiedzmy sobie szczerze, że akt wyższego rzędu to umowa międzynarodowa z AGN, a umowa z Niemcami jest aktem niższego rzędu. Będziemy musieli, jak to mówią, dogadywać się, renegocjować z Niemcami.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Przed nami właśnie te wyzwania, ale na razie, jak mówię, nie przewidujemy głębszych zmian. Jest zgoda ogólna co do tego, żebyśmy współdziałali i realizowali wytyczony cel, czyli cel pani premier Beaty Szydło, która mówiła w exposé, że trzeba w najkrótszym czasie przywrócić żeglowność na wodach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełPiotrMisiło">Panie ministrze, absolutnie rozumiem. Dziękuję bardzo. Pytałem o strategiczne ujęcie. Jak pan jako wiceminister się na to zapatruje? Czy to przejdzie w ciągu najbliższych lat w całości w kompetencje tego ministerstwa, czy będzie dualizm? Wolałbym mieć za partnera jedno ministerstwo, pana ministerstwo, bo ono jest do tego powołane, jak rozumiem, więc pytam o strategiczną odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PosełPiotrMisiło">Druga rzecz. Pytanie pomocnicze. Chciałem się zapytać, czy ta umowa z Niemcami jest już finalnie ratyfikowana, bo miałem wątpliwości co do procedowania Platformy Obywatelskiej w tej materii. Czy to już jest załatwione? Czy jeszcze państwo pracują nad tym albo jest jakiś tam niuans związany z tym, że ona może nie obowiązywać, bo wymaga przyjęcia, np. przez Izbę, czyli przez wszystkich parlamentarzystów w Sejmie, czy też już ta ratyfikacja, która w sierpniu przez rząd została podpisana, jest obowiązującym aktem prawnym i temat jest zamknięty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Z tego, co wiem, to jest temat zamknięty i musimy renegocjować tę umowę. Jak mówię, wpierw przystępujemy do AGN. Jeżeli podpiszemy, to da nam to wyznacznik i środki unijne, czyli sięgnięcie wspólnie z Niemcami, Czechami i Słowakami, bo chcemy razem Odrę przywrócić do klasy międzynarodowej, tj. klasy IV. Pozwoli nam to uzyskać środki z UE. To jest cel przewodni.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Jak mówię – jeszcze raz do tego wracam – to jest za krótki czas, żeby dzisiaj powiedzieć strategicznie, w jaki sposób się to zakończy, czy będzie to wszystko w resorcie MGMiŻŚ, czy jeszcze te kompetencje będą rozdzielone. To jest za krótki czas, żeby kategorycznie to rozstrzygnąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Pan poseł Aziewicz i pan poseł Lamczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Trochę zainspirowany przez pana posła Misiłę, chciałem wesprzeć i pana posła, i pana ministra w walce o poszerzanie kompetencji tego resortu, ponieważ, jeżeli założymy, że owe 21 000 tys. zł – zapisałem sobie te cyfry – wydajemy z pełnym przekonaniem, że jest potrzebny odrębny byt, to ten byt musi mieć kompetencje. Jeżeli to będzie tak, że dobrze współpracują ze sobą różne resorty, to wracamy do modelu przeszłego, który państwo zakwestionowali. Większość rządząca zdecydowała się na utworzenie nowego resortu. Za tym idą określone koszty, w związku z tym za tym powinny pójść kompetencje.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PosełTadeuszAziewicz">Za chwilę będę też pytał i przyglądał się temu, jak nowy resort przejmuje stocznie, jak wygląda chociażby kwestia... Na ostatnim posiedzeniu mówiłem o tym, że przemysł stoczniowy, który pozostał w rękach skarbu państwa, jest zarządzany albo przez grupę Mars, albo – ta resztówka Stoczni Gdańskiej – przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Kibicuję resortowi w przejęciu tych fragmentów. Przeczuwam, że w dyskusji międzyresortowej nie będzie lekko, więc trzymam za was kciuki, w trosce o racjonalność wydania tych 21 000 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękujemy za wsparcie. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Jeszcze raz powtórzę, że dzisiaj, na tym etapie jest dobra współpraca między MŚ a MGMiŻŚ. Nie widzimy powodu, żeby tę sytuację zmieniać. W przyszłości zobaczymy. Na tym etapie jest dobra współpraca. Wiem, że w przeszłości były problemy z MŚ, nie było tej współpracy. Teraz jest duża deklaracja, wola i wspólny cel – przywrócenie IV klasy żeglowności na Odrze. To jest wspólny cel. Nie widzimy konieczności, żebyśmy wszystko przejmowali na tym etapie. Jest współpraca i to jest bardzo ważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Zanim oddam głos panu posłowi Lamczykowi, myślę, że sama idea utworzenia ministerstwa, powołanie konstytucyjnego ministra i jakby ujęcie żeglugi śródlądowej... Sam fakt już świadczy o tym, że nam zależy na żeglowności krwiobiegu Rzeczypospolitej, czyli polskich rzek. To, że państwo deklarują wsparcie, na pewno nam w tym pomoże, natomiast to jest nasz wspólny interes i jest o czym rozmawiać. Panie ministrze, na pewno będziemy to wszyscy obserwować i pana wspierać, nawet w dyskusjach na wspólnych posiedzeniach komisji. Bardzo proszę, pan poseł Lamczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PosełStanisławLamczyk">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, panie ministrze, szanowni państwo, również chciałem wzmocnić ten głos, żeby ów dualizm nie istniał. Zarządzanie będzie łatwiejsze, jeżeli to będzie w jednym ręku, chociażby w kontekście Wisły, bo regionalny zarząd gospodarki wodnej bardzo dużo zrobił w poprzedniej kadencji dla Wisły, dla Żuław. Załóżmy, że w tej chwili, jeżeli to będzie pod ochroną środowiska, to rzeczywiście te kierunki, te strategie będą różne. Jak wiemy, dolny odcinek Wisły można bardzo szybko uruchomić. Można jakieś porty zrobić, bo załóżmy... Jeśli porty Gdyni i Gdańska tak dobrze się będą rozwijały jak do tej pory, to rzeczywiście będzie problem, żeby kontenery szybko rozwieść, zarówno samochodami, jak i linią kolejową. Dlatego zarządzanie skupione w jednym ręku jest konieczne. Inwestycje byłyby wtedy lepiej kontrolowane, bo kierunki rozwoju MŚ i MGMiŻŚ są różne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie pośle. Szanowni państwo, więcej pytań nie słyszę. Rozumiem, że Komisja przyjmuje opinię o budżecie MGMiŻŚ w części 69. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Panie ministrze, jeszcze chciałam dopytać, bo pan mówił o rezerwie celowej. Chyba przerwałam panu. Nie wiem, co pan miał na myśli, bo zaczął pan coś mówić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Chodzi o część budżetową 83. To następny punkt. Rezerwy celowe mamy też do omówienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. W związku z tym proponuję przejść do części budżetowej 85 – Budżety wojewodów...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Do części 83.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. Tak, bo jest wyodrębniona. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#SekretarzstanuwMGMiŻŚJerzyMaterna">Jeśli chodzi o część 83 – Rezerwy celowe, pozycje 8 i 98, współfinansowanie projektów realizowane z udziałem środków europejskich, finansowanie projektów z udziałem środków otrzymanych od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu – EFTA, projektów z udziałem innych środków pochodzących z budżetu UE i nieujętych w budżecie środków europejskich, projektów pomocy technicznej, Wspólnej Polityki Rolnej – WPR, finansowanie potrzeb wynikających z różnic kursowych oraz z rozliczeń programów i projektów finansowych z udziałem środków UE. To jest część 21 – kwota 338 894 tys. zł i część 62 – kwota 98 545 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. Rozumiem, pan minister chciał je osobno wspomnieć, ale one się zawierają w tych działach, które omawialiśmy. W związku z tym dziękuję za tę informację.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo. Bardzo proszę, panie ministrze. Przepraszam, Ministerstwo Finansów. Rozpędziłam się, jak państwo widzą. Tak blisko jestem związana z MGWiŻŚ, że aż się zapędziłam. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansówElżbietaMilewska">Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej MF.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansówElżbietaMilewska">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jeżeli chodzi o wydatki, w projekcie ustawy budżetowej na 2016 r. w części – Budżety wojewodów ogółem, w dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo, zostały zaplanowane w wysokości 38 470 tys. zł, co stanowi 102,91% wydatków zaplanowanych w ustawie o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 r. Z kwoty 38 470 tys. zł na wydatki bieżące przypadają 22 036 tys. zł, na wydatki majątkowe 525 tys. zł, zaś na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE 15 909 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-76.2" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansówElżbietaMilewska">Wydatki bieżące i majątkowe w wysokości 22 561 tys. zł przeznaczone są na funkcjonowanie Państwowej Straży Rybackiej, która kontroluje przestrzeganie ustawy o rybactwie śródlądowym i przepisów wydawanych na jej podstawie oraz decyzji i zarządzeń administracyjnych w sprawach rybactwa śródlądowego, a także rozpoznaje, zapobiega i wykrywa przestępstwa i wykroczenia oraz ściga ich sprawców, w zakresie właściwości PSR.</u>
          <u xml:id="u-76.3" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansówElżbietaMilewska">Wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków UE w kwocie 15 909 tys. zł przeznaczone są na współfinansowanie Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze 2014–2020”.</u>
          <u xml:id="u-76.4" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansówElżbietaMilewska">Z wydatków zaplanowanych w części obejmującej budżety wojewodów w dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo, finansowana jest działalność PSR. W projekcie ustawy budżetowej na 2016 r. na wynagrodzenia osobowe pracowników w PSR zaplanowano kwotę 14 564 tys. zł, z tego wynagrodzenia osobowe – 13 571 tys. zł, dodatkowe wynagrodzenia roczne – 993 tys. zł. Przeciętne planistyczne wynagrodzenie miesięczne wyniesie 3210 zł, łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym. Zatrudnienie w PSR będzie się kształtowało na poziomie 378 osób. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję pani bardzo. Przepraszam za przejęzyczenie. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań i panów posłów ma pytania? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PosełStefanStrzałkowski">Nie z pytaniem, ale z oceną od razu. Szanowni państwo, jestem tu z ramienia Komisji Finansów Publicznych. Podzielę się tylko swoimi odczuciami w związku z powołaniem tegoż ministerstwa. Uważam, że to jest trafienie w dziesiątkę. Jest to zebranie w jednych rękach tego, co było zarządzane przynajmniej przez cztery ministerstwa. Koszty, oczywiście, są. One muszą być. Na początku, wbrew pozorom, nie muszą być mniejsze, muszą być większe.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PosełStefanStrzałkowski">Miejmy świadomość tego, że będzie to miało wpływ nie tylko na województwa i rejony nad brzegiem Bałtyku, ale też na całą Polskę. Przypomnę, że w momencie, kiedy jeszcze funkcjonowała Stocznia Szczecińska, to pracę, wbrew pozorom, w całej Polsce, nie tylko na Pomorzu, znajdowało kilkadziesiąt tysięcy osób, oczywiście, w produkcji nie samych statków, ale każdej śrubki. To wszystko miało znaczenie. Myślę, że poza tym ważne jest udrożnienie transportu, żeglugi śródlądowej, jak również myślenie o torach podejściowych, o których pani przewodnicząca była uprzejma wspomnieć. Bardzo istotne jest też ułożenie relacji międzynarodowych, bo to, niestety, też przez ostatnie lata zostało położone i w zasadzie państwo polskie działa na zasadzie uległości w stosunku do innych.</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#PosełStefanStrzałkowski">Tak że można się bardzo cieszyć. Cieszę się, że w dyskusji jest taka zgodna atmosfera. Myślę, że kłócić się państwo będą, ja też, bo na pewno każdy ma jakieś priorytety, ale żeby wszystko to służyło dobru naszej gospodarki i wszystkich Polaków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie pośle. Pan poseł jest członkiem Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, rozumiem, że sprzeciwu nie było, jeżeli chodzi o część 85.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">W tej chwili przechodzimy do zaopiniowania całości. Komisja przy poszczególnych działach pozytywnie je opiniowała. Czy Komisja jest za pozytywnym zaopiniowaniem projektu budżetu na 2016 r. MGMiŻŚ wraz z poprawką, którą osobiście zgłosiłam? Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-79.3" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Jeżeli nie ma sprzeciwu, to rozumiem, że Komisja przyjmuje pozytywną opinię co do kształtu ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-79.4" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Przychodzi mi teraz wyznaczyć posła sprawozdawcę. Proponowałabym, żeby pan Jerzy Wilk wziął to na swoje barki i Komisji Finansów Publicznych przedstawił stanowisko naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-79.5" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Proponuję, aby w konkluzji opinii dla Komisji Finansów Publicznych napisać: „Rozpatrując rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016 (druk nr 146), Komisja zapoznała się z przedłożonymi materiałami, wysłuchała informacji przedstawicieli Ministerstw: Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Finansów. W wyniku przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w zakresie powyższych części i wnosi o jego przyjęcie, upoważniając jednocześnie posła Jerzego Wilka do przedstawienia niniejszego stanowiska Komisji Finansów Publicznych”. Jednocześnie kieruję do państwa prośbę o upoważnienie prezydium Komisji do nadania ostatecznego kształtu opinii. Do pozytywnej opinii dołączamy, oczywiście, również poprawkę, która została zgłoszona do części 21.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Pani przewodnicząca, ale opinia jest dobra. Rozumiem, że ją przyjęliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Tak. Chyba nie ma sensu, żeby musiało to prezydium ekstrapolować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. Jeżeli to państwo aprobują, to rozumiem, że Komisja przyjęła i opinię, i kształt budżetu, i poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo dziękuję za sprawne uczestnictwo w posiedzeniu Komisji. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PosełPiotrMisiło">Pani przewodnicząca, a czy jeszcze... Rozumiem, że wniosek pana Marchewki to jest wniosek formalny i pani przewodnicząca zwoła wspólne posiedzenie. Czy trzeba na piśmie do pani wystąpić, czy można panią tutaj grzecznie zobowiązać do powzięcia takiej obietnicy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Panie pośle, już niezwłocznie, po sugestii...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Państwo posłowie, prowadzę to posiedzenie i bardzo bym prosiła, żebyśmy się nie musieli przekrzykiwać. Chętnie odpowiem. Jestem bardzo chętna do wspólnych posiedzeń komisji, o które się kiedyś nie mogłam doprosić, ale idźmy do przodu. W każdym bądź razie myślę, że w pewnych kwestiach one są wręcz potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Natomiast moja uprzejma prośba wraz z przedłużeniem terminu, żeby wyjść państwu naprzeciw z dostarczeniem tematów do kalendarza, też wychodzi naprzeciw, więc bardzo proszę pana posła, żeby nam nic nie umknęło. Tematów jest sporo. To jest plan na pół roku. Posiedzenia są dwa w miesiącu. Musimy również w to wpleść posiedzenia wyjazdowe, jeżeli będzie propozycja, za zgodą marszałka. W związku z tym bardzo proszę o zgłoszenie oficjalne do Komisji. Pogrupujemy zgłoszenia, ponieważ tematów, jak państwo widzą, jest sporo. Jako prezydium będziemy chcieli wyjść naprzeciw...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Pani przewodnicząca, informuję, że zgłoszenie już zostało wysłane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. Dziękuję ślicznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PosełArkadiuszMarchewka">Zrobiłem to niezwłocznie po pani propozycji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>