text_structure.xml
63.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, druk nr 2904. Czy są uwagi do porządku dziennego? Pan poseł Jarosław Urbaniak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, wnoszę o rozszerzenie porządku obrad Komisji o sprawę tzw. afery KNF. Jest to jak najbardziej sprawa związana z Komisją Finansów Publicznych. Pewne akty tego dramatu miały miejsce w trakcie posiedzenia Komisji… Czy ja panu przeszkadzam?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJarosławUrbaniak">Jak posiedziałem, pewne akty dramatu rozgrywały się w trakcie posiedzenia Komisji Finansów, a wielkie napięcie i zainteresowanie, które występuje wokół afery KNF wymaga, żeby kwestie związane z Komisją Finansów, które dotyczą tej afery, zostały jak najszybciej wyjaśnione, żeby jak najszybciej wszystko stało się transparentne. Dlatego trzeba o tym porozmawiać już dzisiaj i teraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję panu posłowi. W tej chwili omawiamy przyjęcie porządku obrad, a pan chce, jak rozumiem, wyjść poza zaproponowany porządek i wnosi o jego rozszerzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Tak jest, panie przewodniczący, zgodnie z regulaminem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Proszę państwa, wydaje mi się, że byłby to precedens. Zbieramy się, żeby omówić projekt ustawy wprowadzającej dwie dyrektywy Unii Europejskiej i musimy to zrobić, zgodnie z dyspozycją marszałka Sejmu, do 20 listopada br. Dlatego uważam to za sprawę priorytetową. Powinniśmy poświęcić czas na ten temat, ale jeśli macie państwo propozycję, aby odbyć posiedzenie na temat, który zaproponował pan poseł Urbaniak, to moim zdaniem powinniśmy zwołać w tym celu specjalne posiedzenie Komisji, a nie rozszerzać porządek przewidziany na dziś, do realizacji którego jesteśmy przygotowani.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Proponuję, żeby po zakończeniu posiedzenia zebrało się prezydium Komisji, które rozpatrzy wniosek pana posła Urbaniaka. Myślę, że pani przewodnicząca Skowrońska dokładnie zna intencje pana posła i na posiedzeniu prezydium rozważymy wprowadzenie tego tematu pod obrady i ewentualnie datę specjalnego posiedzenia. Uważam, że nie powinniśmy naruszać programu posiedzeń Komisji, który mamy zaplanowany na dziś i na kolejne dni. Tak wygląda moja propozycja.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pan poseł Kierwiński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarcinKierwiński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Powiedział pan, że byłaby to sprawa precedensowa, ale ta sprawa, tzn. afera KNF, potencjalna korupcja w tej instytucji, jej wpływ na sektor bankowy i rynek finansów, jest sama w sobie bez precedensu. Dziękuję za pańską deklarację że prezydium się nad tym zastanowi, tym niemniej wspomniana precedensowość sprawy wymaga, między innymi to, że cały czas trwa jeszcze w tej materii proces legislacyjny i możemy o nim porozmawiać, to właśnie wymaga, aby Komisja Finansów Publicznych bardzo szybko zajęła się tym tematem, można powiedzieć: tu i teraz.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMarcinKierwiński">Kiedy słuchałem ważnych polityków rządzącej formacji, pana kolegów i koleżanki z PiS, to podstawowy argument, który podawali na rzecz niepowoływania w tej sprawie komisji śledczej, chociaż z całą pewnością rzecz nadaje się do komisji śledczej i prędzej lub później taki będzie finał, był taki – przypominam raz jeszcze, że posługiwali się nim pańscy koledzy, panie przewodniczący – iż tym tematem będziemy zajmować się na Komisji Finansów Publicznych i tu tę sprawę będziemy wyjaśniać. Myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy zajęli się tym tu i teraz. Sprawa nie ma w przeszłości odpowiednika i dlatego tym bardziej powinniśmy się nią zająć w poczuciu odpowiedzialności za proces legislacyjny i za poprawkę, która w dziwny sposób została – nie chcę powiedzieć przegłosowana, ale na pewno składa się w większą całość, zwłaszcza w świetle tego, co usłyszeliśmy na nagraniu dotyczącym KNF. Stąd, panie przewodniczący, gorąca prośba, abyśmy nie czekali na prezydium. Jeśli już ma się wypowiedzieć prezydium, to niech zbierze się teraz i od razu podejmie decyzję, aby dziś Komisja Finansów obradowała w tej sprawie. Naprawdę wymaga tego powaga sytuacji i powaga prac Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Panie pośle, tak jak pan powiedział – dzisiaj. Dokładnie to samo zaproponowałem, żeby prezydium zebrało się dziś. Nie wiem tylko, czy dobrym pomysłem jest przerwanie w tej chwili prac nad rozpoczętym tematem, którym jest nowelizacja ustawy i wprowadzenie dwóch unijnych dyrektyw. Nowelizowana ustawa wprowadza przepisy Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dokończmy jednak dyskusję na temat ewentualnej zmiany porządku. Zgłaszały się jeszcze pani przewodnicząca Hennig-Kloska i pani poseł Golbik oraz pani przewodnicząca Skowrońska. Bardzo proszę, w takiej kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, pragnę zauważyć, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisji znowu chcecie procedować dużą ustawę wprowadzającą dyrektywę, bez powołania podkomisji. Na jutro są zaplanowane prace nad dwiema kolejnymi zmianami w ustawie o podatku od towarów i usług podczas posiedzenia plenarnego Sejmu. Skutek jest taki, że ważne zmiany w polskim systemie podatkowym lub w nadzorze nad rynkiem finansowym są przygotowywane w sposób mało transparentny i nieczytelny. W efekcie zmiany się nawarstwiają, nie są jednolicie wprowadzane i kończy się na tym, że jakaś dziwna poprawka naprawdę jedynie kopiuje prawo jednej instytucji do nadzoru. Tak było w przypadku Bankowego Funduszu Gwarancyjnego i Komisji Nadzoru Finansowego. Nie ma do tego żadnego uzasadnienia. Przepis wprowadza się do jednej i drugiej ustawy. Jak się zorientowaliśmy, po kilku dniach tę poprawkę wprowadzono do dwóch różnych ustaw, a w zasadzie to odnosiła się ona do tego samego, była jednobrzmiąca. To wszystko tworzy bardzo dziwny obraz, tak jakby komuś bardzo mocno zależało na tym, aby ta poprawka w niekonstytucyjny sposób, niezgodnie z pewnymi procedurami legislacyjnymi, znalazła się pilnie w polskim systemie prawnym.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Przy tej okazji chciałabym zwrócić uwagę panu przewodniczącemu, że jest to niestety styl pracy, który charakteryzuje naszą Komisję od dłuższego czasu. Mam na myśli niepowoływanie podkomisji i nieprzekazywanie im do szczegółowych prac projektów ustaw. Zamiast tego mamy dopychanie kolanem projektów aktów prawnych na pojedynczych posiedzeniach Komisji. Często są to bardzo ważne i bardzo obszerne projekty. W sytuacji, kiedy parlamentarzystom nakładają się na siebie posiedzenia różnych komisji, nie mają oni czasu na zapoznanie się z wpływającymi poprawkami itd.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Druga rzecz, na którą pragnę zwrócić uwagę, jest związana z faktem, że już dość dawno mieliśmy zastanowić się nad powołaniem podkomisji stałej do spraw rozpatrzenia tzw. afery GetBack. Byli u nas przedstawiciele stowarzyszenia osób poszkodowanych, którzy wnosili o utworzenie stałej podkomisji. Pan przewodniczący obiecał wtedy poszkodowanym, było to kilka tygodni temu, że rozpatrzy ich wniosek na specjalnym posiedzeniu prezydium Komisji. Do dzisiaj prezydium nie zostało zwołane w tej sprawie i nie zajęło się tym tematem. Obawiam się, że także w sprawie, o którą wniósł dziś poseł Urbaniak, nie znajdziemy kontynuacji prac Komisji po zakończeniu tego posiedzenia. W ten sposób nie da się dalej pracować, a jedynie nadal będą się nawarstwiać wątpliwości odnośnie do sposobu tworzenia polskiego prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, bardzo panią przepraszam, ale znajdujemy się w punkcie poświęconym przyjęciu porządku obrad, a pani chce w tej chwili omawiać całą historię prac Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Popieram w ten sposób wniosek pana posła Urbaniaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Musiałbym przynajmniej poświęcić godzinę, żeby pani niektóre rzeczy wyjaśnić, również tę, że odbyło się zebranie prezydium, tylko że pani na to zebranie nie przyszła. Tam mogłaby pani wyartykułować swoje oczekiwania. Zadeklarowałem, że zwołam posiedzenie prezydium w związku z sytuacją, o której mówił poseł Urbaniak, ale mam gorącą prośbę, żebyśmy nie zaczynali od głosowania, tylko najpierw wprowadźmy dwie dyrektywy Unii Europejskiej. Projekt ustawy jest bardzo prosty, nie budzi kontrowersji i nie ma najmniejszej potrzeby, aby przy okazji rozpatrywania takich projektów wydłużać proces legislacyjny i powoływać podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Ale w momencie, kiedy mamy trzy projekty dotyczące podatku od towarów i usług…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, proszę zabierać głos tylko wtedy, gdy pani go otrzyma.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Już jutro te projekty moglibyśmy scalić i rozpatrzyć w całości na posiedzeniu podkomisji. Poza tym, panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Nie, pani poseł, nie ma pani teraz głosu. Bardzo proszę, pani poseł Golbik.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">W sprawie GetBack nie było posiedzenia prezydium.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poseł Golbik, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełMartaGolbik">Panie przewodniczący, dostrzegam u pana dobrą wolę w sprawie zwołania dodatkowego posiedzenia Komisji, ale musielibyśmy rzecz chyba zakończyć teraz, bo obawiam się, że wspomniana dobra wola zostanie za chwilę zablokowana. Wystarczy nam deklaracja ze strony prezydium, że bezpośrednio po tym posiedzeniu, a być może nawet w ramach tej samej Komisji, po przyjęciu noweli podatkowej, rozpocznie się posiedzenie Komisji w sprawie afery KNF. Są pewne rzeczy, które musimy omówić.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełMartaGolbik">Powiem jeszcze o jednej sprawie. Pan przewodniczący zwracał uwagę, że mamy przyjąć dyrektywę, że sprawa jest prosta, bez żadnych wątpliwości itd. Zwracam uwagę, że to co się wydarzyło w związku z KNF też jest w pewnych okolicznościach tłumaczone przyjęciem unijne dyrektywy.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełMartaGolbik">I ostatnia rzecz, która pokazuje kształt procesu legislacyjnego. Przed posiedzeniem otrzymaliśmy masę poprawek do ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Masę, pani poseł, to w tym przypadku znaczy trzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełMartaGolbik">Niech pan sobie jednak przeczyta, jak wyglądają te poprawki. Uważam, że musimy zmienić sposób procedowania ustaw w naszej Komisji. Wyraźnie widać, co się dzieje. Jestem przekonana, że pan przewodniczący, podobnie jak poseł Smoliński, który składał poprawkę do ustawy, z którą jest związana jedna z największych afer finansowych w historii naszego kraju, nie wiedzieliście, czego wspomniana poprawka tak naprawdę dotyczy. Dlatego tę sprawę musimy wyjaśnić dzisiaj. Jeżeli państwo sami twierdzicie, że od tego jest Komisja Finansów i dlatego tutaj jesteśmy, to wykorzystajmy fakt, że zebraliśmy się dzień przed posiedzeniem Sejmu. Na sali są wszyscy posłowie, przynajmniej taką mam nadzieję, którzy powinni się zająć tym tematem. Od teraz mamy jeszcze duży kawałek dnia i całą noc, więc zajmijmy się tym zagadnieniem, aby przed jutrzejszym plenarnym posiedzeniem mieć już omówione wszystkie kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Proszę państwa, żeby wprowadzić do porządku posiedzenia omówienie ustawy o KNF, bo zdaje się, że o tym mówił poseł Urbaniak, musimy mieć na sali posła, który ten projekt prowadzi, a niestety dzisiaj go nie ma. Ogłaszam 15 minut przerwy i zwołuję posiedzenie prezydium.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełGabrielaMasłowska">Składam wniosek przeciwny.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Został zgłoszony wniosek przeciwny. Pani poseł Skowrońska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, poseł Masłowska się nie zgłaszała do głosu, my się zgłaszaliśmy i czekamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zgłaszała się pani poseł. Państwo zgłosiliście swój wniosek i został zgłoszony wniosek przeciwny.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełMarcinKierwiński">Panie przewodniczący, jeśli dobrze zrozumiałem, to chyba ogłosił pan przerwę. Trudno składać wnioski podczas przerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, w sprawie formalnej. Wszystkie osoby, które zapisały się do głosu przed zgłoszeniem wniosku przeciwnego, powinien pan dopuścić do głosu. Nie ma takiej procedury, według której po zgłoszeniu wniosku przeciwnego zamyka pan od razu dyskusję i nie dopuszcza do głosu osób, które wcześniej wyraziły taką chęć. To jest bardzo zła praktyka. Zapisaliśmy się do głosu…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dobrze, pani przewodnicząca. Chociaż z państwa strony wypowiedziały się cztery osoby, to faktycznie, pani także się jeszcze zgłosiła. Dokończmy zatem fazę dyskusji. Powracamy do niej. Głos ma pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#Głoszsali">Przecież jest ogłoszona przerwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Nie ma przerwy, proszę państwa. Nie zauważyłem wcześniej zgłoszenia pani poseł Skowrońskiej. Wstrzymuję decyzję o zarządzeniu przerwy. Głos ma pani przewodnicząca, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Rozumiem, że pan przewodniczący wycofał zarządzenie przerwy. Szanowni państwo, chciałabym się wypowiedzieć na temat rozszerzenia porządku dziennego o punkt dotyczący wyjaśnień w sprawie procedowania dwóch ustaw. Chodzi o złożenie poprawek do ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym i ustawy o nadzorze finansowym, które w zdecydowany sposób wpływają na zmianę procedur zarządzanych w postaci decyzji administracyjnych w kwestii przejmowania jednych banków przez inne banki. Ta sprawa wymaga wyjaśnienia. To pierwsza rzecz.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Po drugie, podczas procedowania nad ustawą o nadzorze finansowym zwracałam uwagę na niewłaściwy, moim zdaniem, sposób postępowania, jeśli chodzi o zgłaszanie poprawek i brak możliwości wcześniejszego zapoznania się przez posłów z poprawkami składanymi przez posłów rządzącej koalicji. To druga kwestia.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Po trzecie, wspomniane poprawki nie zostały rzetelnie objaśnione, zarówno przez posła, który posiadał upoważnienie do reprezentowania wnioskodawców, jak i przez przedstawicieli resortu finansów, którzy nie potrafili należycie wyjaśnić, o co w tych poprawkach chodzi.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Szanowni państwo, nie może być tak, że pan przewodniczący obieca, iż zwoła posiedzenie prezydium Komisji, na którym rzecz zostanie wyjaśniona, ponieważ sprawą zainteresowani są wszyscy posłowie, którzy wchodzą w skład Wysokiej Komisji. Chodzi mi o to, żeby propozycja, którą ma się zająć prezydium, została przedstawiona przy otwartej kurtynie, na forum Komisji, o ile oczywiście pan przewodniczący poważnie traktuje wyjaśnienie sposobu procedowania nad tymi dwoma ustawami.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Kolejna sprawa to afera Getback. Informuję, że nie było posiedzenia prezydium Komisji, które, jak twierdził pan przewodniczący, zajęłoby się kwestiami związanymi z ewentualnym powołaniem podkomisji, zwołaniem specjalnego posiedzenia itd. Nic takiego, oprócz intencji wyrażonych przed chwilą przez pana przewodniczącego, nie miało miejsca.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#PosełKrystynaSkowrońska">I ostatnia uwaga na temat dzisiejszego sposobu pracy. Zwracam uwagę, że o godzinie 15.00 miało się rozpocząć się posiedzenie Komisji, a o godzinie 15.16 posłowie otrzymują poprawki do rozpatrywanej ustawy. To jest bardzo zły sposób procedowania. Przypominam, że pierwszy termin instrukcyjny przewidywał przygotowanie sprawozdania do 7 listopada, dziś jest on wydłużony do 20 listopada. Komisja powinna mieć czas na zapoznanie się z materią i przygotowanie dobrego sprawozdania na temat projektu. Nie ma powodu do pośpiechu. Posłom powinno się szczegółowo objaśnić sporne kwestie i wytłumaczyć przyczyny wprowadzanych zmian.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Oczekuję od pana przewodniczącego, że przekaże dziś Komisji, właśnie Komisji, a nie prezydium, na posiedzeniu którego przegłosujecie państwo wszystko co chcecie, jaką ma pan propozycję dotycząca terminu, w przypadku przegłosowania i nieprzyjęcia wniosku o rozszerzenie dzisiejszego posiedzenia…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przepraszam, pani przewodnicząca, ale przypominam, że jesteśmy w punkcie przyjęcie porządku dziennego. Pani w tej chwili robi wykład o wszystkim.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Już kończę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Proszę wrócić do meritum.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Myślę, że obywatelom należy się szczegółowa informacja na temat bezpieczeństwa ich pieniędzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chcę jeszcze dodać, że oczekuję od pana, że jeżeli ktoś zgłasza wniosek przeciwny, to nie będziecie państwo podejmować decyzji na posiedzeniu prezydium, gdzie łatwo nas przegłosujecie, ale jeśli już prezydium będzie się tym zajmować, to niech jego obrady będą protokołowane i nagrywane. W ten sposób powstaną dokumenty dotyczące trybu i przebiegu procedowania nad ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełJanSzewczak">Każdy może sobie nagrać.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jak pan Szewczak chodzi z dyktafonem, to może jemu taki sposób rejestracji wystarczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo proszę zmierzać do konkluzji, pani poseł. Jesteśmy w punkcie przyjęcie porządku obrad. Jeśli to wszystko, to bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Oczekuję od pana przewodniczącego, jeśli tak zostanie przegłosowane, że poinformuje Wysoka Komisję o tym, jakie propozycje będzie miał pan przewodniczący do przedstawienia na posiedzeniu prezydium. Chodzi o to, aby posłowie je znali i mogli skonsultować w swoim środowisku i ze specjalistami.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca Gabriela Masłowska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełGabrielaMasłowska">Panie przewodniczący, po zgłoszeniu propozycji przez pana posła Urbaniaka o wprowadzeniu do porządku obrad spraw dotyczących Komisji Nadzoru Finansowego zgłosiłam wniosek przeciwny i bardzo pana proszę o przegłosowanie tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Został zgłoszony wniosek przeciwny. Przystąpmy zatem do głosowania. Jeszcze pan poseł Urbaniak? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, po pierwsze, miała być przerwa na obrady prezydium. Osobiście wystąpił pan z tą inicjatywą. Po drugie, chciałbym uściślić, że mój wniosek dotyczył rozszerzenia porządku dziennego. Nie wnoszę o to, aby w ogóle nie rozmawiać dziś o projekcie ustawy zawartym w druku nr 2904, tylko o dodanie punktu, w którym będziemy mogli podyskutować o aferze w KNF, o tym, co się działo w związku z poprawkami do ustaw o nadzorze finansowym i Bankowym Funduszu Gwarancyjnym na poprzednich posiedzeniach Komisji itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Rozumiem, panie pośle. Zgłasza się jeszcze pan przewodniczący Długi i po jego wystąpieniu zamykam dyskusję. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełGrzegorzDługi">Dziękuję, panie przewodniczący. Chcę przedstawić propozycję, która moim zdaniem będzie kompromisowa. Za dobra monetę przyjmuję deklarację, iż za chwilę spotkamy się w gronie prezydium i ustalimy datę posiedzenia Komisji w sprawie afery KNF i będzie to data bardzo bliska, na przykład jutro. Chciałbym także zaproponować, aby po rozpatrzeniu poprawek do druku nr 2904 członkowie Komisji pozostali na sali obrad w celu ustalenie, kogo zaprosimy na posiedzenie poświęcone, że tak to określę, bieżącym problemom w Komisji Nadzoru Finansowego. Uważam, że pewne osoby powinniśmy zaprosić, a na dodatek uczynić to w taki sposób, aby nie spotkać się z odrzuceniem naszego zaproszenia. Myślę, że dobrze byłoby, gdyby propozycje w tej materii padły zarówno ze strony posłów Prawa i Sprawiedliwości, jak i posłów z innych ugrupowań parlamentarnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Powracamy do rozstrzygnięcia zgłoszonych wniosków. Wniosek pana posła Urbaniaka dotyczył wprowadzenia do porządku tego posiedzenia Komisji tematu związanego z dwoma projektami ustaw, o KNF i bankowym Funduszu Gwarancyjnym. Chodzi, jak rozumiem, o rozpatrzone projekty, a nie o jakieś nowe. Czy o tych dwóch projektach ustaw chciałby pan rozmawiać?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Nie, panie przewodniczący. Moim zamiarem nie jest rozmowa o tych dwóch projektach. Zmierzam do tego, aby Wysoka Komisja zajęła się aferą, która jest powiązana z tymi projektami, z procedurą legislacyjną. Przedmiotem debaty nie mają być projekty ustaw, ponieważ one, niestety, stanowiły już przedmiot naszej debaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Uściślijmy zatem: mamy zająć się aferą czy dwoma projektami ustaw? Jednak chodzi o aferę? W porządku.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Szanowni państwo, zostały zgłoszone dwa wnioski. Pierwszy przez pana posła Urbaniaka w sprawie rozszerzenia porządku dziennego i drugi, jako wniosek przeciwny, czyli o zachowanie zaproponowanego porządku obrad. Poddaję pod głosowanie wniosek posła Urbaniaka. Kto z pań i panów posłów jest za wprowadzeniem do dzisiejszego porządku dziennego dodatkowego punktu obrad w sprawie, używam skrótowego określenia, cytując posła wnioskodawcę, tzw. afery wokół KNF? Kto jest za takim wnioskiem? (15) Kto jest przeciw? (18) Kto się wstrzymał od głosu? (0) Dziękuję. Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia zostanie zrealizowany bez zmian, w pierwotnie zaproponowanym kształcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełMarcinKierwiński">Panie przewodniczący, a co z zapowiadaną przerwą na posiedzenie prezydium?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Posiedzenie prezydium odbędzie się po rozpatrzeniu porządku dziennego. Nie chcemy trzymać niepotrzebnie naszych gości, którzy stawili się na obradach w związku z projektem z druku nr 2904.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Szanowni państwo, przyjęliśmy porządek obrad i przystępujemy do jego realizacji. Informuję, że 23 października 2018 r. Sejm skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z druku nr 2904 do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów przedłożyła projekt ustawy z druku nr 2904 jako projekt wykonujący prawo Unii Europejskiej i z tego powodu marszałek Sejmu, na podstawie art. 95b regulaminu Sejmu, ustalił termin przedstawienia sprawozdania o tym projekcie do dnia 20 listopada br.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo serdecznie witam gości przybyłych na posiedzenie Komisji, na czele z panem ministrem Filipem Świtałą, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Finansów. Przystępujemy do omawiania przedmiotowego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu ustawy? Pan poseł Włodzimierz Nykiel, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosełWłodzimierzNykiel">Mam uwagę ogólną dotyczącą projektu ustawy, nie mam uwagi do tytułu. Cel projektu jest prosty i nie budzi wątpliwości. Chodzi o implementację dwóch dyrektyw i trzeba powiedzieć, że jest to implementacja udana w większości rozpatrywanego aktu prawnego. Mam jednak pytanie, na które chciałbym uzyskać odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PosełWłodzimierzNykiel">Podczas pierwszego czytania na plenarnym posiedzeniu Sejmu zwróciłem uwagę na, moim zdaniem, dość istotną wadę tego projektu. Powiedziałem wówczas, że projekt całkowicie pomija kwestię zmiany miejsca świadczenia usług świadczonych na rzecz konsumentów z Polski przez usługodawców z innych państw członkowskich, w których wartość usług mieści się w progu dla opodatkowania według zasady państw ich siedziby. Tak więc projekt ustawy stanowi niepełną implementację dyrektywy, a to grozi dalszymi konsekwencjami. Może nawet grozić podwójnym opodatkowaniem. Podczas pierwszego czytania nikt się do tego nie odniósł. W tej chwili w poprawce, która jednak nie została zgłoszona przez ministerstwo, widzę, że jakoby ktoś z osób podpisanych pod poprawką usłyszał to, co wtedy mówiłem. Chciałbym jednak poznać stanowisko pana ministra na ten temat. Jak resort odnosi się do wskazanej przeze mnie wady rozpatrywanego projektu?</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PosełWłodzimierzNykiel">Szanowni państwo, nie potrafię przeanalizować zgłoszonej poprawki w tak krótkim czasie. Moim zdaniem nie jest w ogóle możliwe, żeby, że się tak wyrażę, opanować poprawkę, którą dostaliśmy do ręki kilka minut temu. Dziękuję. Zaznaczam, że najważniejsze jest dla mnie uzyskanie odpowiedzi na postawione pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję, panie profesorze. Rozumiem pańskie intencje. Zanim przejdziemy do omawiania poszczególnych zmian, poproszę pana ministra o syntetyczne wprowadzenie do dalszych prac i odniesienie się do uwag pana profesora. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówFilipŚwitała">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, panie profesorze, rozumiem, że chodzi o pana sugestię dotyczącą jednolitego traktowania podmiotów, które świadczą usługi za granicą, chodzi o usługi elektroniczne, i stosowania do nich progu 10 tys. euro, czyli tzw. uproszczonego progu. Zgadza się?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełWłodzimierzNykiel">Chodzi mi o pominięcie w pierwszej wersji projektu ustawy kwestii zmiany miejsca świadczenia usług na rzecz konsumentów z Polski przez usługodawców z innych państw.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">W projekcie, który złożyliśmy, przyjęliśmy iż jest sprawą oczywistą, że świadczący usługi z zewnętrznych państw unijnych są objęci tym progiem przez przepisy wynikające z implementacji dyrektywy w ich krajach. Ponieważ, jak rozumiem, pojawiają się wątpliwości w tej kwestii, jeśli chodzi o jej interpretację, dopuszczam możliwość poprawki, która ostatecznie tę kwestię wyjaśni i ureguluje. Skoro dla pana profesora rzecz nie jest oczywista, to również dla innych mogłaby taką być. Te kwestie można doprecyzować.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełWłodzimierzNykiel">Czy to jest istota poprawki nr 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pan minister potwierdził przypuszczenia pana profesora.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Mogę prosić o głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Oczywiście, pani przewodnicząca, ale ponieważ zaczęliśmy od pewnego wprowadzenia na wniosek pana profesora, to czy pani też chce się wypowiedzieć w tej materii, czy już w kwestiach dotyczących regulacji zawartych w art. 1? Jeśli w sprawach ogólnych, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jeśli chodzi o wniosek pana posła Nykiela w sprawie implementacji w innych krajach, to pan minister nie wyjaśnił nam, czy wszystkie kraje wprowadziły przepisy dotyczące implementacji dyrektywy, o której rozmawiamy. Poprawki, które otrzymaliśmy – przypominam – o godzinie 15.16, wymagają bardzo precyzyjnego wyjaśnienia. Państwo próbujecie przeprowadzić prace nad tym projektem, ale wszystkie poprawki wymagają wyjaśnienia. Jeśli pan minister składa nam zapewnienia, to oczekuję deklaracji, że przy poprawce nr 2, dotyczącej brzmienia art. 6, uzyskamy bardzo szczegółowe wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym jeszcze zadać pytanie w sprawie natury ogólnej. Chodzi mi o skutki implementacji. Autorzy w ocenie skutków regulacji wskazują, że do budżetu z tego tytułu nie wpłynie ok. 33 000 tys. zł. Jak pan minister mógłby się odnieść do kwestii kosztów, łącznie z kosztami, które wygeneruje przyjęcie zaproponowanych poprawek? Czy ubytek w budżecie będzie mniejszy niż państwo zakładacie w ciągu 10 lat? Państwo wskazujecie, jakie koszty, licząc średnio, wchodzą w grę. Prosiłabym, aby pan minister do tego się odniósł.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Odnosząc się do pierwszego pytania pani przewodniczącej, czy wszystkie kraje implementowały dyrektywę i jak jest ona wprowadzana do systemów prawnych innych państw, chcę poinformować, iż dyrektywa przewiduje, że jej wprowadzenie ma nastąpić do 31 grudnia 2018 r. Z naszych informacji nie wynika, żeby jakiś kraj członkowski Unii miał się wyłamać z jej wprowadzenia. Co więcej, z konsultacji prowadzonych z innymi administracjami skarbowymi wynika, że one również intensywnie pracują nad wdrożeniem dyrektywy.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Jeśli chodzi o pytanie dotyczące szczegółowego wyjaśnienia poprawki nr 2, to oczywiście wyjaśnimy ją podczas rozpatrywania, a jeżeli chodzi o koszty implementacji, to jak widzę, wszystkie proponowane poprawki posiadają charakter doprecyzowujący, a zatem nie powodują dodatkowych kosztów.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Czy ta odpowiedź satysfakcjonuje panią przewodniczącą?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Proszę się aż tak nie troszczyć o moją satysfakcję.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Tylko pytam. Pan minister zakończył wypowiedź i rozumiem, że możemy przystąpić do omawiania poszczególnych artykułów.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Nikt nie zgłosił zastrzeżeń do tytułu ustawy. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. Będziemy procedować nad poszczególnymi zmianami.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Art. 1, zmiana nr 1. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 1? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Dziękuję uprzejmie. Mamy drobne pytanie w zakresie sformułowania użytego w ostatnim zdaniu w pkt 41. Autorzy posługują się wyrazami „w powiązanej dokumentacji”. Wydaje się, że to określenie wymaga doprecyzowania, ewentualnie wyjaśnienia. Sugerujemy taką ewentualność. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">To sformułowanie zostało bezpośrednio użyte w tekście dyrektywy. Możemy je doprecyzować, wydając objaśnienia podatkowe – i taki zamiar generalnie mamy – natomiast nie przewidujemy dodatkowego wyjaśnienia w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy dobrze rozumiem, że rząd opowiada się za zachowaniem treści zawartej w projekcie?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 1? Nie ma. Stwierdzam, że przyjęliśmy zmianę nr 1.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zmiana nr 2. Czy są uwagi do zmiany nr 2? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Chodzi o art. 8b. Ostatnie zdanie tego artykułu brzmi: „Nie podlega opodatkowaniu podatkiem wcześniejszy transfer tego bonu”. Naszym zdaniem ten fragment należy nieco przeredagować i umieścić go jako ust. 3 w tym artykule. Proponujemy dodanie sformułowania „różnego przeznaczenia”. Jest to zgodne z wersją, która proponujemy w słowniczku. Ust. 3 w art. 8b brzmiałby następująco: „Nie podlega opodatkowaniu podatkiem wcześniejszy transfer bonu różnego przeznaczenia”. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Zgadzamy się z uwagą Biura Legislacyjnego. Jest to uwaga redakcyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 2 wraz z uwagami Biura Legislacyjnego? Nie ma sprzeciwu. Zmiana nr 2 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zmiana nr 3. Do tej zmiany została zgłoszona poprawka. Wynika ona z konieczności uproszczenia i doprecyzowania przepisów, tj. wyraźnego wskazania w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5, kto w odniesieniu do bonów jednego przeznaczenia jest podatnikiem, w przypadku gdy transferu bonu dokonuje podmiot nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poproszę o stanowisko rządu wobec tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Mamy tylko uwagę doprecyzowującą. W drugiej części poprawki jest przewidziana odpowiednia zmiana przepisu przejściowego. W związku z tym, że w kolejnych poprawkach także przewidziane są zmiany tego rodzaju, jako konsekwencje przyjęcia rozwiązań zaproponowanych w poprawkach, na zakończenie prac nad projektem dokonamy kompilacji i połączymy wspomniane przepisy w jedną wspólną całość. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję, panie mecenasie. Tak jak czynimy to zawsze, na koniec upoważnimy Biuro Legislacyjne do dokonania niezbędnych zmian o charakterze redakcyjnym i porządkującym w treści projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 1? Nie ma sprzeciwu. Poprawka została przyjęta. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 3 wraz z przyjętą poprawką? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 3 wraz z poprawką.</u>
<u xml:id="u-82.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 4. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 4? Nie ma sprzeciwu. Zmiana nr 4 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-82.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zmiana nr 5. Czy są uwagi do tej zmiany? Brak uwag. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 5? Nie ma sprzeciwu. Zmiana nr 5 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-82.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zmiana nr 6. Do tej zmiany została zgłoszona poprawka. Chodzi o poprawkę nr 2. Panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Do zmiany nr 6 zgłoszono poprawkę, ale my chcemy zgłosić uwagę do ust. 5 w zmianie nr 6. Proponujemy wykreślenie wyrazu „określania”. Wiązać się to będzie z dalszymi zmianami zaproponowanymi do ust. 6, przewidzianymi w poprawce. Nasza propozycja odnosi się do przewidzianej w ust. 5 możliwości, która zakłada, że „podatnik nie może zmienić określania miejsca świadczenia usług”. Według nas wyraz „określania” powinien zostać wykreślony.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Jeżeli chodzi o ust. 6, to zawiera on sformułowanie: „powrót do określania miejsca świadczenia usług”. Poprawka zawiera inne sformułowanie, a mianowicie: „Powrót przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej” itd. Wydaje nam się, że to drugie sformułowanie jest niefortunne i dlatego proponujemy, aby je zastąpić sformułowaniem następującym: „podatnik posiadający siedzibę dzielności gospodarczej” itd. „może określić miejsca świadczenia ponownie”. Jest to zmiana redakcyjna, która ma na celu uzyskanie lepszej czytelności przepisu.</u>
<u xml:id="u-83.2" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Mamy jeszcze uwagę do ust. 2 pkt 3. W środku tego punktu jest użyty średnik. Żeby nie było wątpliwości w przypadku powołania się na pkt 3, w której części zdania jesteśmy, proponujemy średnik zastąpić wyrazami „przy czym”. Nie zmienia to nic merytorycznie, a sprawia, że przepis staje się bardziej czytelny i nie niesie ze sobą ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych.</u>
<u xml:id="u-83.3" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Tak przedstawiają się wszystkie nasze uwagi do zmiany nr 6. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję, panie mecenasie. Zgłaszał się pan poseł Nykiel. Proszę, panie profesorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PosełWłodzimierzNykiel">W pierwotnym brzmieniu ust. 2, jak i w zaproponowanej poprawce, mamy następujące określenia: „usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu”. Moje wątpliwości budzi określenie „siedziba działalności gospodarczej”. Pozwolę sobie wyjaśnić, o co mi chodzi.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#PosełWłodzimierzNykiel">W aktach prawnych z zakresu wspólnego systemu VAT określenie „siedziba”, w tym przypadku po angielsku „establishment”, jest używane na oznaczenie uwag – jednocześnie siedziby działalności gospodarczej i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. To oznacza słowo „siedziba”, czyli „establishment”.</u>
<u xml:id="u-85.2" who="#PosełWłodzimierzNykiel">Jeżeli natomiast mówimy o siedzibie działalności gospodarczej, to po angielsku jest to „business establishment” albo „a place of business is established”. Tam, gdzie w projekcie ustaw używa się określenia „siedziba działalności gospodarczej”, powinien być, moim zdaniem, użyty wyraz „siedziba”, czyli „establishment”, bo o to chodzi w dyrektywie. Odsyłam do oryginalnego tekstu dyrektywy. Nie mówię oczywiście o polskim tłumaczeniu dyrektywy, bo jak wiadomo tłumaczenia bywają różne. Podkreślam raz jeszcze, że w aktach prawnych dotyczących VAT używa się terminu „siedziba” w innym znaczeniu. Ma ona znaczenie podwójne, czyli dotyczy zarówno siedziby działalności gospodarczej, jak i stałego miejsca prowadzenia działalności. Oprócz tego używa się drugiego określenia, czyli „siedziba działalności gospodarczej”. Uważam, że w naszej ustawie powinien być użyty wyraz „siedziba”, a nie pokreślenie „siedziba działalności gospodarczej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Poproszę pana ministra o ustosunkowanie się do wątpliwości przedstawionych przez pana profesora.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Jeśli chodzi o uwagę pana prof. Nykiela, wyjaśniam, że to określenie zostało w ustawie użyte specjalnie. Mam na myśli „siedzibę działalności gospodarczej”. Wynika to z faktu, że stałe miejsce prowadzenia działalności można posiadać w różnych państwach, natomiast w tym przypadku chodzi o takiego podatnika, który posiada siedzibę działalności gospodarczej w jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PosełWłodzimierzNykiel">Mówimy o siedzibie, a nie o siedzibie działalności gospodarczej. Mogę pokusić się o stosowną ekspertyzę na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Rozumiem, że podtrzymuje pan swoje wątpliwości w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PosełWłodzimierzNykiel">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy Biuro Legislacyjne chciałoby się włączyć do dyskusji? Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, rozumiejąc oczywiście wątpliwości pana profesora możemy tylko tyle powiedzieć, że te pojęcia zostały wprowadzone do ustawy o podatku od towarów i usług dobrych kilka lat temu i one w tej ustawie funkcjonują. Dlatego w tym projekcie i w tych poprawkach autorzy operują pojęciami, które w ustawie już funkcjonują. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy pan minister chce coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Tylko tyle, że zgadzam się z panem mecenasem Białończykiem. Te pojęcia już funkcjonują i dokładnie o nie chodzi w przedłożonym projekcie. Jeśli mógłbym, to chciałbym jeszcze powiedzieć, odnosząc się do uwag przedstawionych wcześniej przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego, że akceptujemy wszystkie poprawki redakcyjne zaproponowane przez Biuro. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Do zmiany nr 6 została zgłoszona poprawka. Poddam ją pod osąd Wysokiej Komisji. Przypomnę, że celem poprawki jest doprecyzowanie regulacji zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług, tak aby wprost z ustawy wynikało, że nowe rozwiązania przewidziane w zmienianym art. 28k będą miały również zastosowanie do podatników, usługodawców posiadających siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie członkowskim niż Polska, którzy świadczą usługi elektroniczne, telekomunikacyjne i nadawcze na rzecz polskich podmiotów niebędących podatnikami, konsumentów.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Jakie jest stanowisko rządu wobec poprawki nr 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Akceptujemy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi do treści poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Wszystkie nasze uwagi już przedstawiliśmy, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przy omawianiu zmiany nr 6?</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Tak, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Pani przewodnicząca Skowrońska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">O jakich podatników chodzi? Kto to są polskie podmioty niebędące podatnikami, konsumenci?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Dokładnie chodzi właśnie o osoby niebędące podatnikami, czyli o konsumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">O kogo? Proszę powtórzyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Chodzi o konsumentów, czyli na przykład o świadczenie takich usług jak udostępnianie treści za pośrednictwem sieci Internet przez podmiot gospodarczy komuś, kto nie jest podatnikiem, a więc nie mamy sytuacji, w której wystawiana jest faktura przez jedne przedsiębiorstwo drugiemu przedsiębiorstwu. W tym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, gdy przedsiębiorstwo świadczy usługi dla konsumenta, a więc dla kogoś kto nie prowadzi działalności gospodarczej lub kupuje jakieś usługi na swoje prywatne potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 2? Nie słyszę sprzeciwu. Poprawka nr 2 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 6 wraz z poprawką? Nie ma sprzeciwu. Zmiana nr 6 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-107.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 7. Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Do zmiany nr 7 została wniesiona poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zgadza się. Celem poprawki jest doprecyzowanie projektowanych regulacji, aby wynikało z nich w sposób niebudzący wątpliwości, że nie ulegną zmianie zasady ustalania podstawy opodatkowania w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług dokonywanych w zamian za bony różnego przeznaczenia, w przypadku podlegających opodatkowaniu czynności nieodpłatnych. Proszę o stanowisko rządu wobec tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Nie mamy uwag do poprawki nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 3? Nie ma sprzeciwu. Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-113.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 7 wraz z poprawką? Nie ma sprzeciwu. Zmiana nr 7 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-113.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zmiana nr 8. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 8? Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Zmiana nr 8 została wykreślona poprzednią poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Tak jest. Zmiana nr 9. Czy są uwagi? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Wydaje nam się, że w zmianie nr 9 należałoby rozwinąć usługi, o których jest mowa w tym przepisie. Będzie się to później wiązało ze zmianą nr 10, która mówi o tym, że do świadczenia usług, o których mowa w art. 106a pkt 3 itd. W obecnym brzmieniu nie ma tam mowy o żadnych usługach, natomiast jest określenie grupy podmiotów, które świadczą określone usługi. Ponieważ nie ma wątpliwości, o jakie usługi chodzi, czytając przepisy dotyczące podmiotów świadczących te usługi wydaje nam się, że można je wyspecyfikować. Byłyby to usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, dla których miejscem świadczenia jest miejsce określone zgodnie z art. 28k ust. 1. Naszym zdaniem tym fragmentem powinno się zastąpić fragment przepisu, który mówi o podatnikach, o których mowa w art. 130a pkt 2 lub podmiotach zagranicznych, o których mowa w art. 131 pkt 2. Uzyskamy w ten sposób spójność z kolejnym przepisem, który jest projektowany w zmianie nr 10. Takie odniesienie jest znacznie bardziej precyzyjne. Dokładnie wiadomo bowiem, o jakie usługi chodzi, a poza tym uzyskujemy wewnętrzną spójność między regulacjami zawartymi w zmianach nr 9 i 10.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Dodatkowo sugerujemy jeszcze usunięcie w zmianie nr 9 sformułowania „rozliczania VAT”. Określenie „procedury szczególnej rozliczania VAT” nie jest potrzebne. Wiadomo, że chodzi o procedurę szczególną i nie ma potrzeby dodawania, iż jest to rozliczanie VAT. Wskazujemy rozdział, który określa, o jaką procedurę chodzi i dopisek „rozliczania VAT” nie jest konieczny. Należy go usunąć, podobnie jak i w kilku dalszych przepisach, w których jest mowa o procedurze szczególnej. Tam też należy skreślić wyrazy „rozliczania VAT”. O co chodzi, wynika jasno z odwołania się do konkretnego rozdziału.</u>
<u xml:id="u-116.2" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Tak wyglądają nasze uwagi do zmian nr 9 i 10. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Proszę o stanowisko rządu wobec uwag Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Zgadzamy się z tymi uwagami.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Rozumiem, że usuwamy z tekstu wyrazy „rozliczania VAT”.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw…</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Dopisujemy oczywiście usługi w miejscu określenia podmiotów. Dodajemy wyspecyfikowane usługi.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Tak jest, panie mecenasie. Uwzględniamy tę propozycję i jednocześnie skreślamy wyrazy „rozliczania VAT”.</u>
<u xml:id="u-123.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 9 wraz z uwagami Biura Legislacyjnego? Nie słyszę sprzeciwu. Zmiana nr 9 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-123.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zmiana nr 10. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 10? Nie słyszę sprzeciwu. Zmiana nr 10 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-123.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zmiana nr 11. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 11? Nie słyszę sprzeciwu. Zmiana nr 11 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-123.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zmiana nr 12? Czy są uwagi? Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">W zmianie nr 12 dotyczącej art. 106i proponujemy drobną zmianę redakcyjną w lit. c). Po korekcie przepis brzmiałby następująco: „Przepisów ust. 3, 4 i 8 nie stosuje się do wystawiania faktur w zakresie dostawy towarów lub świadczenia usług”. Po zmianie unikniemy nieporozumienia w kwestii tego, co może oznaczać sformułowanie „nie dotyczą”. Wyraźnie zaznaczamy, że tych przepisów nie stosuje się. Zmiana ma charakter redakcyjny. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Zgadzamy się, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. W miejsce „nie dotyczą” wprowadzamy „nie stosuje się do”. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 12 wraz z uwagami Biura Legislacyjnego? Nie ma sprzeciwu. Zmiana nr 12 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-127.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 13. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 13? Nie słyszę sprzeciwu. Zmiana nr 13 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-127.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zmiana nr 14. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 14? Nie słyszę sprzeciwu. Zmiana nr 14 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-127.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zmiana nr 15. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 15? Nie słyszę sprzeciwu. Zmiana nr 15 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-127.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zmiana nr 16. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany nr 16? Nie słyszę sprzeciwu. Zmiana nr 16 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-127.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie art. 1. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 2? Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Ponieważ odnośnie do bonów posługujemy się rozumieniem tego pojęcia zgodnie ze słowniczkiem, proponujemy skreślenie wyrazów „na towary lub usługi”. Pozostanie zatem „nie stosuje się do bonów wyemitowanych”. Emisja tych bonów jest opisana w słowniczku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PodsekretarzstanuwMFFilipŚwitała">Zgadzamy się, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 2 wraz ze zmianami zaproponowanymi przez Biuro Legislacyjne? Nie ma sprzeciwu. Art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-131.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Art. 3. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 3? Nie ma sprzeciwu. Art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-131.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Art. 4. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 4? Nie ma sprzeciwu. Art. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-131.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia projektu ustawy w całości? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy z druku nr 2904.</u>
<u xml:id="u-131.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pozostaje nam jeszcze dokonanie wyboru posła sprawozdawcy. Wcześniej pan mecenas, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Chciałbym poprosić o zwyczajowe upoważnienie dla Biura Legislacyjnego do wprowadzenia zmian będących konsekwencją przyjętych poprawek redakcyjnych i legislacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Oczywiście, panie mecenasie. Czy ktoś sprzeciwia się upoważnieniu Biura Legislacyjnego do dokonywania niezbędnych zmian redakcyjno-legislacyjnych w tekście projektu ustawy? Nie ma sprzeciwu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-133.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Szanowni państwo, proponuję swoją kandydaturę na posła sprawozdawcę. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przedstawionej kandydatury? Nie ma sprzeciwu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-133.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek dzienny i zakończyliśmy posiedzenie Komisji. Dziękuję naszym gościom za udział w obradach. Członków prezydium zapraszam do sali obok sekretariatu. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>