text_structure.xml
61 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dzień dobry, witam serdecznie. Otwieram kolejne już dzisiaj, chyba piąte, posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2019 (druk nr 2864) w zakresie opinii komisji. Ze względów organizacyjnych, bo musimy ustalić korelację między Sejmem a Komisją, w pierwszym punkcie byłaby rozpatrywana opinia Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. W drugim punkcie opinia Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy są uwagi do porządku? W związku z tym, że nie ma uwag, stwierdzam przyjęcie porządku posiedzenia Komisji. Przystępujemy do rozpatrzenia porządku dziennego. Jako pierwszego o wystąpienie proszę przedstawiciela Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, pana posła Piotra Uścińskiego. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">A, przepraszam bardzo, jeszcze jest moja miła powinność. Bardzo serdecznie witam naszych gości: przedstawicieli naczelnego organu administracji państwowej i innych urzędów. Tradycyjnie już witam podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – pana Tomasza Robaczyńskiego, który towarzyszy nam już od wielu posiedzeń. Witam prezesa Najwyższej Izby Kontroli – pana Krzysztofa Kwiatkowskiego. Witamy pana prezesa. Witam przewodniczącą Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych – panią Grażynę Wróblewską. Witam pana ministra, głównego inspektora pracy – pana Wiesława Łyszczka. Witam osoby towarzyszące obecne na posiedzeniu. Witam państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo proszę pana posła o zreferowanie opinii przedmiotowej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełPiotrUściński">Dziękuję. Szanowni państwo, mam przyjemność przedstawić opinię Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o projekcie ustawy budżetowej na 2019 r. w części budżetowej 80 – Regionalne izby obrachunkowe. Połączone Komisje na posiedzeniu 24 października rozpatrzyły część budżetową 80 – Regionalne izby obrachunkowe w zakresie dochodów i wydatków z załączników nr 1 i 2 oraz wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych w załączniku nr 6.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełPiotrUściński">Mam informację, że opinia Komisji jest pozytywna. Komisje postanowiły pozytywnie zaopiniować rządowy projekt ustawy budżetowej na 2019 r. w powyższym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełPiotrUściński">Dodam jeszcze od siebie, że regionalne izby obrachunkowe od dawna bardzo leżą nam na sercu. Działalność RIO jest mi dosyć bliska od czasu, kiedy prowadziłem w Sejmie ustawę reformującą RIO. Wielkość planowanych dochodów regionalnych izb obrachunkowych na 2019 r. wynosi 2 592 tys. zł. Jest to troszeczkę mniej niż tegoroczne dochody. Głównym źródłem dochodów są wpływy z usług polegających na działalności informacyjnej, instruktażowej i szkoleniowej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełPiotrUściński">Wielkość wydatków to kwota 129 529 tys. zł. W stosunku do tegorocznej ustawy budżetowej jest wyższa o prawie 6 000 tys. zł, nominalnie o 4,8%. W tej kwocie główną pozycję stanowią wydatki bieżące w wysokości 124 769 tys. zł. W ramach wydatków bieżących największą pozycją są wynagrodzenia wraz z pochodnymi, które wynoszą 101 703 tys. zł, co stanowi 81,5% tych wydatków.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełPiotrUściński">Warto zaznaczyć, że średnie miesięczne wynagrodzenie dla osób nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń wyniesie 4469 zł, natomiast dla etatowych członków kolegiów RIO – 7903 zł. Planowany wzrost wynagrodzeń wynosi 2,3%.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełPiotrUściński">Podczas prac Komisji pojawiła się jedna poprawka, natomiast nie uzyskała ona aprobaty Komisji i nie jest przedstawiona w opinii Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełPiotrUściński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Teraz proszę panią poseł Bożenę Szydłowską o koreferat ze strony Komisji Finansów. Bardzo proszę panią poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełBożenaSzydłowska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełBożenaSzydłowska">Szanowni państwo, nie będę powtarzała za moim przedmówcą wielkości dochodów i wydatków. Chciałabym jednak odnieść się właśnie do poprawki, która była zgłoszona na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełBożenaSzydłowska">Planowany wzrost wynagrodzeń – o 2,3% – tak naprawdę, mówiąc kolokwialnie, zje inflacja. Powtarzamy niemal co roku, że wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w regionalnych izbach obrachunkowych są bardzo niskie. Wszyscy doskonale wiemy, jaki ciężar odpowiedzialności na nich spoczywa i jak bardzo są oni zaangażowani w to, żeby samorządy wydawały ogromne środki finansowe rzetelnie i prawidłowo – zarówno z dochodów własnych, jak i ze środków zewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełBożenaSzydłowska">Część członków Komisji wnioskowała o podwyższenie wynagrodzeń w regionalnych izbach obrachunkowych. Zatem chciałabym wyrazić tylko tę opinię i podtrzymać stanowisko części członków Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz prosić Komisję Finansów Publicznych, abyśmy uwzględnili te oczekiwania pracowników regionalnych izb obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełBożenaSzydłowska">Tym bardziej że sytuacja ta dotyczy niemalże wszystkich służb kontrolnych – regionalnych izb obrachunkowych, Państwowej Inspekcji Pracy. Był nawet wniosek pana posła Śniadka o to, żeby podnieść wynagrodzenia o 9%. Podobnie jest z pracownikami zatrudnionymi w Najwyższej Izbie Kontroli. Tam też był wniosek, żeby podnieść wynagrodzenia o 4,8%.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełBożenaSzydłowska">Reasumując, wnoszę o przyjęcie planu na 2019 r. z prośbą i uwagą, żebyśmy uwzględnili podwyżkę wynagrodzeń dla służb kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełBożenaSzydłowska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję, pani poseł, zwłaszcza za ten ostatni akcent.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Na moje ręce pani przewodnicząca skierowała taki dezyderat i oczekiwania. Już na wcześniejszych posiedzeniach Komisji wracaliśmy do problemu wynagrodzeń w inspektoratach: budowlanym, weterynarii oraz we wszystkich tych, w których sytuacja od lat jest jak gdyby zastana. Jest wzrost średnich wynagrodzeń w kraju. Tymczasem właśnie te ważne kontrolne służby pozostają w dalekim dystansie nawet od średniej. Pan minister wsłuchuje się w te uwagi i myślę, że na etapie korekt projektu… Mamy czas do dwudziestego trzeciego. Będziemy o tym zaraz dyskutować. Bardzo dziękuję za koreferat.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przechodzimy do dyskusji dotyczącej tej części. Bardzo proszę. Albo może poproszę jeszcze panią przewodniczącą reprezentującą regionalne izby obrachunkowe o zwarty, syntetyczny obraz sytuacji, o której mówiła pani koreferent. Bardzo proszę i przejdziemy do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrażynaWróblewska">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych od kilku lat uchwala wnioski do projektu budżetu. Tak też się stało w 2018 r., kiedy to uchwalą z maja wnioskujemy o zwiększenie wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń dla pracowników regionalnych izb obrachunkowych. W uchwale podana jest kwota. Wzrost wynagrodzeń i pochodnych zamyka się w kwocie ok. 15 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrażynaWróblewska">Postulat wzrostu wynagrodzeń uzasadniamy tym, że z roku na rok wzrastają zadania regionalnych izb obrachunkowych. Tymczasem wynagrodzenia i stan zatrudnienia pozostają na niezmiennym poziomie. Zakładany w ustawie budżetowej wzrost o 2,3% nie pokryje wzrostu odpraw, świadczeń, które jesteśmy ustawą zobligowani wypłacać pracownikom. Jeżeli chodzi o pozostałe wydatki bieżące, to one w projekcie budżetu zostały uwzględnione.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrażynaWróblewska">Chcę tylko powiedzieć, że według stanu ze sprawozdania Rb-70 na koniec 2016 r. stan zatrudnienia wynosił 1274 etaty. Z pracy w izbach odeszło łącznie 73 pracowników, tj. dwukrotnie więcej niż w latach poprzednich. Tymczasem w 2017 r. z pracy w regionalnych izbach obrachunkowych odeszło łącznie 113 pracowników, z czego ponad 57% stanowili inspektorzy kontroli. Według stanu na 30 września 2018 r. z pracy w izbach zrezygnowały już 93 osoby. Stosunki pracy są już rozwiązane lub osoby te są w trakcie wypowiedzenia.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrażynaWróblewska">Z pracy w izbach rezygnują główni inspektorzy kontroli, czyli doświadczona kadra, a także pracownicy analiz, nie mówiąc o członkach kolegiów. Znajdują oni zatrudnienie w lepiej płatnych instytucjach państwowych, na przykład Najwyższej Izbie Kontroli, czy w jednostkach samorządu terytorialnego. Nie jesteśmy w stanie planowaną śladową kwotą podwyżki zatrzymać tychże pracowników. Ten proces będzie się pogłębiał, a zadania musimy realizować. Zadania są terminowe i nikt nas z obowiązku realizacji tych zadań nie zwolni.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrażynaWróblewska">Rezygnacja z zatrudniania w regionalnych izbach obrachunkowych jest zjawiskiem bardzo niepokojącym. Tym bardziej że nabory nie dają oczekiwanych rezultatów. Zgłaszają się osoby, które nigdy nie pracowały w finansach publicznych bądź nie legitymują się odpowiednim wykształceniem, a po zaproponowaniu warunków płacy nawet te osoby rezygnują. Nie mówiąc już o osobach, które są kierowane do odbycia stażu z urzędu pracy. Przygotowanie inspektora kontroli do pełnienia funkcji kontrolnych i instruktażowych wymaga czasu oraz dużego nakładu środków. Brakuje środków na szkolenia. Tak nisko opłacani pracownicy nie są w stanie pokrywać kosztów szkoleń z własnych środków.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrażynaWróblewska">Stąd apeluję do państwa posłów o to, aby uwzględnić nasze wnioski o podwyższenie wynagrodzeń w regionalnych izbach obrachunkowych. W przeciwnym wypadku staniemy w obliczu sytuacji, w której nie będziemy w stanie wykonać nałożonych zadań kontrolnych, a kontrole musimy przeprowadzać w każdej jednostce samorządu terytorialnego co najmniej raz na cztery lata. Nie mówiąc już o kontrolach, które prowadzimy na wniosek różnych organów, także na wniosek państwa posłów czy senatorów. Chodzi na przykład o kontrole doraźne, które również muszą być zrealizowane, poza planem.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrażynaWróblewska">Nałożenie zadań, także analitycznych, na przykład analizy wszystkich sprawozdań na potrzeby Ministerstwa Finansów, wymaga odpowiednich kwalifikacji i odpowiednich ludzi. Takich ludzi będzie można pozyskać tylko wtedy, kiedy zaoferujemy im godziwe warunki płacy.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrażynaWróblewska">Padło, że średnie wynagrodzenie wynosi ponad 5 tys. zł. Tyle jest dla wszystkich pracowników, łącznie z prezesami, zastępcami, z uwzględnieniem nagród jubileuszowych i odpraw. Natomiast wynagrodzenie pracownika w wydziale kontroli, łącznie z nagrodami jubileuszowymi, odprawami, emerytalnymi i dodatkowymi, w wynagrodzeniu rocznym wynosiło odpowiednio: w wydziale kontroli – 4600 zł, w wydziale analiz – 3900 zł. Przeciętne wynagrodzenie krajowe wynosi 4271 zł.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrażynaWróblewska">Jeżeli mówimy o wszystkich pracownikach, to przeciętne wynagrodzenie rzeczywiście jest wyższe, ale wynagrodzenie inspektorów kontroli i pracowników wydziału analiz jest bardzo niskie i nie motywuje do podjęcia pracy w tej instytucji. Dlatego też jeszcze raz apeluję do państwa posłów o pochylenie się nad tym problemem i podwyższenie wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PrzewodniczącaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrażynaWróblewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">To był jak gdyby pierwszy głos w dyskusji. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w przedmiocie tych części? Bardzo proszę, pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Po wystąpieniu pani przewodniczącej przychodzi mi powiedzieć, że racje przedłożone przez panią przewodniczącą regionalnych izb obrachunkowych są zasadne i słuszne.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jeśli chcemy mieć dobrze przygotowaną kontrolę dla samorządu – nie tylko w zakresie przeprowadzenia samej kontroli, ale i przygotowania wszystkich innych dokumentów niezbędnych do zaciągania zobowiązań przez samorządy, w tym ogłaszania przetargów – to powinniśmy z dużą troską pochylić się nad słowami czy nad wnioskami, które przedstawiła pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W sytuacji kiedy średnie wynagrodzenie krajowe znacznie wzrosło, to Wysoka Izba ustala budżet dla regionalnych izb obrachunkowych… Panie przewodniczący, myślę, że jest to duża prośba do resortu finansów. Panie ministrze, myślę, że pan minister, uczestnicząc w debacie i pracy nad różnymi częściami budżetowymi – tymi, gdzie sami planują swój budżet i minister nie mógł na niego oddziaływać… Chodzi o to, abyśmy szukali środków.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Dzisiaj się nie zwracałam, ale jutro będą m.in. części budżetowe dotyczące Kancelarii Sejmu i Senatu oraz Kancelarii Prezydenta. Chodzi o znalezienie środków na zwiększenie budżetu regionalnych izb obrachunkowych. To jest stosunkowo niewielka potrzeba w porównaniu z dość dużym zwiększeniem budżetów zaplanowanym w niektórych innych częściach. Chodzi o średnie wynagrodzenia, o których mówiła pani przewodnicząca. Jeżeli zależy nam na dobrej jakości kontroli, to jako posłom Komisji Finansów Publicznych powinno nam zależeć na dobrym wynagradzaniu pracowników. Tak aby mogli tam pracować pracownicy, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje i którzy rzetelnie będą wykonywać zadania.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pani przewodnicząca nie dokonała porównania z honorariami, jakie biorą biegli rewidenci, dokonując audytów lub sprawozdań finansowych. W tym przypadku sprawozdanie finansowe samorządu jest sprawozdaniem szczególnym. Regionalna izba obrachunkowa ma tę szczególną rolę. Ma również pokazywać zagrożenia i przekazywać pełną informację mieszkańcom, członkom samorządów – aby mogli dobrze gospodarować mieniem publicznym.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Zatem łatwo będzie nam sformułować poprawkę, ale nie o to chodzi, że poprawki będą sformułowane i odrzucane. Panie ministrze, w tym przypadku potrzebujemy dużego konsensusu. Do pań i panów posłów z koalicji rządzącej: to od państwa będzie zależało. Jeśli przygotujecie taką poprawkę, to bardzo chętnie ją poprzemy. Przygotujemy też swoją, ale w tej części budżetu bardzo serdecznie namawiam do tego, aby koncyliacyjnie, przy możliwie szerokiej współpracy pochylić się nad problem dotyczącym wynagradzania.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Będę mówiła również przy następnym punkcie, bo z podobnym problemem boryka się Państwowa Inspekcja Pracy. Również będę wnioskowała o możliwości poszukania w budżecie przez pana ministra… Pana przewodniczącego namawiam, żeby przygotował takie poprawki. Jest bowiem wyjątkowo skuteczny, przedstawiając poprawki. Bardzo chętnie je poprzemy.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Kończąc, chciałabym powiedzieć, że to zagadnienie powinno być dla nas równie ważne. Rozmawialiśmy dzisiaj o Urzędzie Patentowym jako o priorytecie dla gospodarki. Dla samorządu jednym z priorytetów jest dobre badanie sprawozdań finansowych, przygotowanie, szkolenie. Rola regionalnych izb obrachunkowych stanowi poważną instrukcję dla skarbników służb finansowych, samorządów, żeby dobrze gospodarowały publicznym groszem.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Zatem duża prośba, jeżeli w drugim czytaniu czy jeszcze przed drugim czytaniem będą się pojawiały poprawki… Chodzi o to, aby można się było nad tym zagadnieniem pochylić z dużą troską, jak również zastanowić się nad skutecznymi zmianami w tej części budżetu, tj. nad podwyższeniem budżetu regionalnych izb obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jestem głosem popierającym wystąpienie pani przewodniczącej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Mogę tylko powiedzieć, że mamy tu dość daleko idącą zbieżność co do oceny sytuacji. Powiem nawet, że zbieżność myśli, panie ministrze. Rozmawialiśmy bowiem o kierunku, o tym, co dalej. Pozostawimy to jednak do decyzji pana ministra.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo proszę, trwa dyskusja. Pan poseł, który referował. Bardzo proszę, pan Piotr.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełPiotrUściński">Panie przewodniczący, moja poprzednia wypowiedź dotyczyła opinii połączonych Komisji. Teraz postaram się dopowiedzieć coś od siebie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełPiotrUściński">To oczywiście prawda. Państwo przedstawiciele regionalnych izb obrachunkowych co roku podczas uchwalania budżetu i przy sprawozdaniu z realizacji swoich zadań zwracają uwagę, że brakuje pieniędzy na podwyżki, które mogłyby zachęcić nowych pracowników do przyjścia do regionalnych izb obrachunkowych. Myślę, że wszyscy się zgadzamy, iż nie można stawiać urzędu, jakim są regionalne izby obrachunkowe, w sytuacji, w której nie mogą zatrudnić pracowników, aby realizować swoje zadania. Nie są w stanie ich pozyskać. Nie są konkurencyjni wobec innych środowisk.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełPiotrUściński">Wiele osób mówi, na przykład na posiedzeniu Komisji mówił o tym przedstawiciel korporacji samorządu, że oto samorządy się cieszą, bo pozyskują fachowców z RIO. Nie mówię, żeby nie podnosić. Za chwilę może się jednak okazać, że jeśli podniesiemy wynagrodzenia RIO czy innym instytucjom, to samorządy stracą pracowników, bo inne instytucje wyciągną ich z samorządów. I będziemy musieli podnieść wynagrodzenia w samorządach.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełPiotrUściński">Niestety lub stety – tak jest na rynku pracy. To jest w tej chwili rynek pracownika. Jeżeli będziemy podnosić poziom wynagrodzeń we wszystkich urzędach po to, żeby móc pozyskiwać pracowników z rynku, to będziemy ich musieli pozyskiwać z gospodarki, a gospodarce pracownicy też są potrzebni.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełPiotrUściński">Wobec tego to taka moja ogólna refleksja nad całą tą sytuacją. W komisji ds. deregulacji pracujemy nad wieloma deregulacjami dla przedsiębiorców. Myślę, że powinniśmy też zastanowić się nad deregulacjami dla urzędów. Tak aby urzędy mogły pracować sprawnie i przy mniejszej liczbie pracowników. Może powinny mieć one czasami mniej zbędnej biurokratycznej pracy po to, żeby można było ograniczać administrację i liczbę pracowników zatrudnionych w administracji. Tym samym – nie drenować rynku pracowników w gospodarce.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełPiotrUściński">Przy okazji debaty nad budżetem regionalnych izb obrachunkowych wspomnę tylko ustawę, która była co prawda zawetowana przez prezydenta, ale może warto do niej wrócić. Oprócz zapisów, które prezydentowi wydały się niesłuszne, były również zapisy usprawniające pracę regionalnych izb obrachunkowych. Może można znaleźć więcej takich usprawnień? I może faktycznie przy mniejszej liczbie pracowników będzie można realizować te zadania? Przy mniejszej liczbie pracowników budżet płacowy będzie można podzielić na wyższe kwoty wynagrodzeń dla poszczególnych pracowników.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PosełPiotrUściński">Zatem apel do ministerstwa, aby spróbować wrócić do tematu reformy regionalnych izb obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PosełPiotrUściński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca Izabela Leszczyna. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, bardzo krótko.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Ucieszyłam się z tego konsensusu, bo rzeczywiście jest tak, że w poprzedniej kadencji posłowie, także posłowie Platformy Obywatelskiej, wnioskowali do swoich ministrów o zwiększenie środków na wynagrodzenia pracowników regionalnych izb obrachunkowych. Wydaje mi się, że kwoty, o które wnioskuje pani przewodnicząca, panie pośle, nie są w stanie wyeliminować pracowników z rynku. Wynagrodzenia są bowiem po prostu nieporównywalne. Na rynku wynagrodzenia wzrosły w tym roku o 6%. Natomiast my mamy wynagrodzenia mrożone od lat. Na przyszły rok planujemy odmrożenie na poziomie inflacji, czyli znowu de facto, realnie – zero podwyżek.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Nakreślił pan idealny świat z ograniczoną biurokracją. Myślę, że my, posłowie, powinniśmy się wziąć do roboty. Na pewno jednak nie zrobimy tego na przyszły rok.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję za tę uwagę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Może pan minister dwa słowa? Bardzo proszę. Musimy zaczerpnąć informacji u źródeł.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówTomaszRobaczyński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówTomaszRobaczyński">Szanowni państwo, dyskusja trwa już od kilku posiedzeń Komisji. Mogę w zasadzie powtórzyć to, co już powiedziałem, i przyłączyć się trochę do głosu pana posła. Po pierwsze, oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że sytuacja dotycząca wynagrodzeń jest trudna – nie tylko regionalnych izb obrachunkowych. Rozmawialiśmy też o Urzędzie Patentowym i Głównym Urzędzie Miar. Dotyczy to także inspekcji, urzędów wojewódzkich, generalnie urzędów i administracji publicznej.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówTomaszRobaczyński">Chciałem trochę nawiązać do głosu pana posła. To nie jest sprawa zerojedynkowa czy prosta. Nie chodzi o to, żeby zwiększyć wynagrodzenia jednej grupie czy jednemu urzędowi. To są bowiem wszystko niestety naczynia połączone i to zarówno z gospodarką jako taką, jak mówił pan poseł, jak i wewnątrz samej administracji. Tego rodzaju działania wielokrotnie powodują przerzucanie się zwiększaniem wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówTomaszRobaczyński">Nie mówię, że generalnie nie ma potrzeby, żeby zwiększać wynagrodzenia, natomiast sposób ich zwiększania czy system powinny być jednak spójne w obrębie całej administracji. Wielokrotnie widzimy bowiem to, co dzieje się na styku różnych służb czy różnych grup zawodowych w ramach administracji. Podwyżka w jednym sektorze od razu rodzi roszczenia bądź niepokoje społeczne w innym sektorze. Trzeba do tego podchodzić systemowo. Dlatego, jak mówiłem, nastąpiło odmrożenie kwoty bazowej. Jednak rzeczywiście trzeba się zastanowić nad zwiększeniem efektywności administracji jako takiej. Chodzi o to, o czym mówił pan poseł, i o bardziej systemowe podejście do całości wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówTomaszRobaczyński">Natomiast oczywiście deklaruję, że będziemy się przyglądać poszczególnym dezyderatom, które są nam przekazywane z Komisji. Będziemy analizować wszystkie te wnioski i podejmować decyzje wspólnie z państwem posłami.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówTomaszRobaczyński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zakończymy wszystkie przedmiotowe Komisje i później, jak myślę, ministerstwo kompleksowo przyjrzy się tej sytuacji. Myślę, że ta sprawa wróci jeszcze na posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Na tym kończę omawianie tej opinii Komisji. Przechodzimy do następnego punktu, tj. opinii w zakresie części budżetowej – Najwyższa Izba Kontroli. Bardzo proszę pana posła Tadeusza Dziubę o przedstawienie opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełTadeuszDziuba">Panie przewodniczący, szanowni państwo, może zacznę od konkluzji. Komisja do Spraw Kontroli Państwowej pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Najwyższej Izby Kontroli na 2019 r. uchwalony przez kolegium Najwyższej Izby Kontroli i przedłożony Sejmowi w druku nr 2864.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełTadeuszDziuba">Oczywiście ta pozytywna opinia dla projektu uchwalonego przez kolegium Najwyższej Izby Kontroli była poprzedzona analizą. Jak co roku w kilku miejscach wykazaliśmy, że niektóre pozycje wydatków są planowane nadmiarowo, ale przeciwnie niż to było dwa lata temu i w zeszłym roku – nie wnioskujemy o żadne korekty i, jak powiedziałem, pozytywnie opiniujemy w przedłożeniu uchwalonym przez kolegium izby.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełTadeuszDziuba">To tyle mojego krótkiego streszczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo państwa przepraszam, ale kontaktowałem się z posłem, który będzie referował opinię Komisji w sprawie Najwyższej Izby Kontroli. Pan poseł ma kontuzję. Ma trudności z przemieszczaniem się, ale postara się dotrzeć, więc może zatrzymamy się teraz na poziomie Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest koreferent? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Poproszę o pięć minut przerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">To jednak pięć minut przerwy technicznej, żeby dotarły osoby, które mają występować. Bardzo państwa przepraszam. Ogłaszam pięć minut przerwy.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Witam bardzo serdecznie pana posła Janusza Śniadka. Jak już pan poseł będzie gotowy, to poprosimy o przedstawienie opinii Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w sprawie części budżetowej dotyczącej Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Widzę, że pan poseł jest gotowy. Bardzo proszę, panie pośle, o syntetyczną opinię dotyczącą tej części budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJanuszŚniadek">Dzień dobry. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rozpocznę od konkluzji. Komisja do Spraw Kontroli Państwowej wnioskuje o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu na 2019 r. w części dotyczącej Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJanuszŚniadek">Syntetycznie podsumuję, że zgodnie z projektem ustawy budżetowej w części 12 mają zostać osiągnięte dochody w wysokości 1728 tys. zł, czyli o ok. 11% więcej niż przewidywane wykonanie za 2018 r. Natomiast wydatki w części 12 zaplanowane zostały łącznie w kwocie 350 565 tys. zł, czyli o ok. 8% więcej niż przewidywane wykonanie w bieżącym roku.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełJanuszŚniadek">Jak widać, dochody, które pochodzą niestety głównie z nakładanych grzywien, stanowią znikomy ułamek faktycznych wydatków Państwowej Inspekcji Pracy. Zasadniczy wpływ na wzrost planowanych wydatków bieżących w 2019 r. ma zaplanowany wzrost z funduszu wynagrodzeń – o 9,2% w stosunku do ustawy budżetowej na 2018 r. Na wzrost funduszu wynagrodzeń składa się planowany wzrost funduszy na dotychczasowe etaty w wysokości 8% oraz planowane zwiększenie zatrudnienia o 32 etaty.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełJanuszŚniadek">Fundusz wynagrodzeń osobowych, oprócz wynagrodzeń, obejmuje także środki na nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne dla wszystkich uprawnionych pracowników. Wydatki na wynagrodzenia i pochodne stanowią 83,8% bieżących wydatków Państwowej Inspekcji Pracy zaplanowanych na ten rok. Docelowe zatrudnienie w 2018 r. planowano na poziomie 2836 etatów. W projekcie budżetu na 2019 r. planuje się zwiększenie o dodatkowe 32 etaty. Na dzień 30 czerwca tego roku wysokość przeciętnego wynagrodzenia wynosiła 6038 zł.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PosełJanuszŚniadek">Chciałbym z całą mocą podkreślić, że pośród kilku niesłychanie istotnych i ważnych instytucji państwowych, jak Najwyższa Izba Kontroli czy Państwowa Inspekcja Pracy… O ile na początku lat 90. poziom wynagrodzeń pomiędzy nimi był porównywalny, o tyle w tej chwili mamy taką sytuację, że Państwowa Inspekcja Pracy znacząco odbiega na niekorzyść w stosunku do średnich wynagrodzeń w Najwyższej Izbie Kontroli.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PosełJanuszŚniadek">Celowo przytoczyłem średnią poziomu wynagrodzeń, bo jest on tylko nieznacznie wyższy – powiedzmy, że o 30% – od średniej krajowej. Od inspektorów pracy wymagany jest duży poziom kompetencji, umiejętności. To są często inżynierowie, prawnicy poszukiwani na rynku pracy. Przy obecnych deficytach ten poziom wynagrodzeń stanowi coraz istotniejszą barierę w pozyskiwaniu nowych kompetentnych ludzi – niezbędnych do prawidłowego realizowania przez inspekcję pracy ciągle rosnącej liczby zadań.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PosełJanuszŚniadek">Stąd przyrost etatów o 32, stosunkowo nieduży, jest też zadaniem niesłychanie ważnym i ambitnym. Nie wiadomo, czy uda się go osiągnąć. Zatem oby po przyjęciu tego budżetu w proponowanym w projekcie kształcie nie zdarzyło się to, co niestety działo się w ubiegłych latach – że później obniżano poziom do niższego pułapu, powodując, że wzrost wynagrodzeń w Państwowej Inspekcji Pracy nie nadążał za pozostałymi, podobnymi instytucjami. Byłoby to fatalne.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#PosełJanuszŚniadek">Zatem jeszcze raz wnioskuję w imieniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej o pozytywne zaopiniowanie tej części budżetowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu posłowi za takie szerokie przedstawienie opinii.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Teraz poproszę panią przewodniczącą o zwarty koreferat dotyczący tych dwóch części, czyli Najwyższej Izby Kontroli oraz Państwowej Inspekcji Pracy. Bardzo proszę panią poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie, państwo ministrowie i prezesi, szanowni państwo, mamy do czynienia, tak jak w poprzednim punkcie, w którym omawialiśmy budżet regionalnych izb obrachunkowych w zakresie dodatkowych potrzeb, które sformułowane i dyskutowane były na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej…</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Postaram się o dwa różne stanowiska. Może rozpocznę od Państwowej Inspekcji Pracy. Na temat wynagrodzeń w Państwowej Inspekcji Pracy na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej odbyła się niezwykle burzliwa dyskusja. Jedną z instytucji, która poczyniła największe oszczędności w swoim budżecie w poprzednich latach, kiedy – ze względu na wielki kryzys – rozpoczynano mrożenie wynagrodzeń, była Państwowa Inspekcja Pracy. Ta zaszłość z lat 2009–2010 uwidacznia się w budżecie inspekcji do dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Zatem tak jak Komisja do Spraw Kontroli Państwowej przychylam się do rozpatrzenia – i jest to wniosek – oraz zastanowienia się przez Komisję Finansów Publicznych nad zwiększeniem budżetu Państwowej Inspekcji Pracy w wysokości ok. 9,2%. To jest minimum, które jest potrzebne.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jeśli pan minister w zakresie Państwowej Inspekcji Pracy albo pan prezes w zakresie Najwyższej Izby Kontroli chcieliby dodatkowo zabrać głos, to prosiłabym pana przewodniczącego, żeby im to umożliwić w części przed zadawaniem pytań.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Wniosek, który został złożony na Komisji do Spraw Kontroli Państwowej i uznany za słuszny, należałoby podtrzymać i wnosić o takie rozłożenie pracy, aby znaleźć środki na rzecz Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Drugą instytucją, na temat budżetu której koreferuję, jest Najwyższa Izba Kontroli. W tym zakresie chciałam przypomnieć, że –zgodnie z decyzją kolegium NIK – pan prezes został upoważniony do wskazania dodatkowych potrzeb w zakresie wynagrodzeń dla Najwyższej Izby Kontroli i złożenia ich ręce pana przewodniczącego. Wskaźnik opracowany w budżecie został przyjęty, tak jak przedłożył minister finansów, w wysokości 2,3%. Chodzi o zwiększenie budżetu wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Zatem w sytuacji, w której bardzo poważnie traktujemy rolę Najwyższej Izby Kontroli, którą sprawuje ona w imieniu parlamentu… Jest to szczególna rola. Pan prezes w wystąpieniu na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej wskazywał, że ta może nie za wysoka podwyżka środków na wynagrodzenia, na wydatki bieżące wynosi ok. 5,5 mln zł. Nie chodzi o wysokość wskaźnika przygotowanego przez ministerstwo, tj. 2,3%, tylko o 4,8%. Najwyższa Izba Kontrola oczekuje tego – na poprawne wykonanie zadań.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Od pracowników Najwyższej Izby Kontroli przedstawiciele innych krajów uczą się, w jaki sposób prowadzić kontrole. Zatem mamy świetnie wyspecjalizowaną instytucję w zakresie prowadzenia kontroli, sprawującą kontrolę nad wydatkami publicznymi we wszystkich dziedzinach w imieniu parlamentu. Zatem warto to rozważyć.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Myślę, że przy moim głosie koreferenta również pan minister reprezentujący Państwową Inspekcję Pracy, główny inspektor pracy, jak również pan prezes Najwyższej Izby Kontroli wskażą potrzeby w tym zakresie. One były już artykułowane i przychylam się do tego, aby poszukać tam, gdzie dysponentami części budżetowej są instytucje i organy same planujące budżet. Chodzi o to, aby w takiej wysokości… Przypomnę, że w przypadku Najwyższej Izby Kontroli chodzi o zwiększenie o 2,3% funduszu wynagrodzeń, a w przypadku Państwowej Inspekcji Pracy z zaszłością – o ok. 9,2%.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Prosiłabym, żeby wysokość – jest jeszcze pani przewodnicząca regionalnych izb obrachunkowych… Jesteśmy w sytuacji szczególnej dla ważnych służb kontrolno-inspekcyjnych. Chodzi o to, aby się nad tą sprawą pochylić i próbować poszukać pieniędzy. Nie są to istotne zmiany, które będą dotyczyły budżetu. Przypomnę, że w ramach zmian budżetowych nasze poprawki są najczęściej w wysokości ok. 0,5–1% kwoty zaplanowanej w budżecie, a zatem powinna nam przyświecać myśl, że gdzie indziej może być oszczędniej.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję pani przewodniczącej za ten impromptu przygotowany koreferat.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Tak jak w poprzednim punkcie bardzo proszę dysponentów tych ważnych części budżetu. Proszę pana prezesa Krzysztofa Kwiatkowskiego o główne tezy, oczekiwania. Myślę, że bardzo dobrze pan to przedstawi. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliKrzysztofKwiatkowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przygotowując projekt budżetu, oczywiście kierowaliśmy się wskaźnikami, które przygotowało Ministerstwo Finansów.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliKrzysztofKwiatkowski">W części wydatków bieżących i majątkowych, tak jak w ostatnich kilku latach, nie przewidzieliśmy żadnych wzrostów. Tak jak w ostatnich 10 latach… Tak naprawdę przez ostatnie 10 lat w kontekście funduszu wynagrodzeń tylko dwa lata to były poziomy, które nie były wykonaniem funduszu wynagrodzeń z poprzedniego roku, tylko zakładały wzrost inflacyjny. Możemy więc powiedzieć, że od prawie 10 lat wynagrodzenia w Najwyższej Izbie Kontroli stoją w miejscu. Stąd też będę państwa prosił o rozważenie wniosku, czy fundusz płac – wyłącznie fundusz płac – nie mógłby ulec zwiększeniu z 2,3% do 4,8%? Jest to suma 5 400 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliKrzysztofKwiatkowski">Dlaczego? Mamy do czynienia w NIK z taką sytuacją, z którą jeszcze nie mieliśmy do czynienia. W ostatnim roku jedna trzecia odejść pracowników to nie są odejścia emerytalne, tylko odejście na inne, lepiej płatne stanowiska. W Najwyższej Izbie Kontroli mamy analityków z różnych dziedzin: finansów publicznych, infrastruktury, de facto wszystkich dziedzin państwa. Państwo korzystają z wiedzy tych ludzi przygotowujących raporty w określonym zakresie.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliKrzysztofKwiatkowski">O jakości tych fachowców najlepiej świadczy fakt, że tylko w tej chwili ok. 60 pracowników NIK jest na urlopach bezpłatnych, pracując w administracji rządowej bądź w spółkach skarbu państwa. Jako prezes wyrażam zgodę na możliwość skorzystania z urlopów bezpłatnych, tylko jeśli chodzi o takie stanowiska, dla szeroko rozumianej misji publicznej.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliKrzysztofKwiatkowski">To, co jest niestety cechą uderzającą, z kim się nie rozmawia – a mogę państwu powiedzieć, że nawet szef Krajowej Administracji Skarbowej, czyli wiceminister finansów, to także urlopowany pracownik Najwyższej Izby Kontroli – jest dla mnie rzeczą jednak uderzającą, że ci pracownicy, korzystając z formuły urlopu bezpłatnego, podkreślają w rozmowach, że Najwyższa Izba Kontroli stała się mniej konkurencyjna, niż była wcześniej pod względem wynagrodzeń dla wysokiej klasy fachowców.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliKrzysztofKwiatkowski">W ostatnim czasie mamy też do czynienia z coraz częściej powtarzającą się sytuacją, że nabory na poszczególne stanowiska do NIK są unieważniane. Nawet nie z tego względu, że nikt się nie zgłasza. Zgłasza się dużo mniej osób, ale oczywiście ciągle zgłaszają się do pracy w NIK. Jednak coraz częściej dyrektorzy poszczególnych jednostek organizacyjnych NIK mówią, że żadna z osób, które wystartowały w konkursie, nie spełnia naszych oczekiwań merytorycznych jako kandydat na kontrolera Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliKrzysztofKwiatkowski">Dyskutowaliśmy na ten temat na posiedzeniu KOP. Bardzo serdecznie dziękuję, bo na posiedzeniu 23 października… Zacytuję tu fragment posiedzenia z protokołu KOP. Pan przewodniczący Janusz Śniadek proponował, żeby wrócić do tematu wynagrodzeń na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, do tematu wynagrodzeń dwóch instytucji, tj. Państwowej Inspekcji Pracy i NIK, a także w sposób analogiczny przyjąć jakąś formę dezyderatu o zwiększenie funduszu wynagrodzeń w tych dwóch instytucjach.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliKrzysztofKwiatkowski">W związku z tym sprawdziliśmy projekt budżetu PIP. Od razu mówię, że uważam, iż pracownicy inspekcji pracy zarabiają zbyt mało i ten wzrost jest absolutnie uzasadniony. Zasadniczy wpływ na wzrost planowanych wydatków w 2019 r. w inspekcji pracy ma wzrost funduszu wynagrodzeń o 9,2%.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliKrzysztofKwiatkowski">Mając na uwadze, że wynagrodzenia pracowników NIK są wyższe niż pracowników inspekcji pracy, proszę państwa o możliwość rozważenia połowy tego wzrostu, który jest w funduszu wynagrodzeń kontrolerów Najwyższej Izby Kontroli, czyli 4,8%. Tak jak powiedziałem, jest to suma trochę powyżej 5 mln zł. Bardzo mocno podkreślam, że absolutnie nie mówimy o wynagrodzeniach kierownictwa NIK. Reguluje je odrębny przepis prawny. Mówimy o wynagrodzeniach pracowników NIK. Stąd pozwalam sobie przedstawić państwu ten wniosek, zwracając uwagę na jeszcze jedną rzecz.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliKrzysztofKwiatkowski">Charakter i specyfika naszej instytucji są takie, że de facto fachowość pracy tych ludzi przynosi pewne wpływy do budżetu państwa. Zwrócę uwagę tylko na jedną okoliczność. Zapewne słyszeli państwo kilka miesięcy temu, że w wyniku decyzji Komisji Europejskiej jeden z prywatnych podmiotów obsługujących fragment autostrady A2 na odcinku na terenie województwa wielkopolskiego – na razie, do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sądowego – musiał wpłacić na specjalny fundusz sumę 1,3 mld zł z uwagi na to, że otrzymał nieuzasadnione środki finansowe z budżetu państwa za zawyżone potoki pasażerskie przejazdów samochodowych w związku ze zmienionym systemem opłat autostradowych po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Instytucją, która ten fakt ujawniła w swojej kontroli, jest Najwyższa Izba Kontroli.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliKrzysztofKwiatkowski">Pokazuje to państwu, że zainwestowany pieniądz w dobre wynagrodzenia dla pracowników NIK jest pieniądzem, który zawsze zwraca się do budżetu państwa. Mam przed sobą bardzo ciekawe tabele dotyczące wynagrodzeń w tzw. organach konstytucyjnych, do których porównujemy się z naturalnych względów – z uwagi na charakter naszej instytucji.</u>
<u xml:id="u-24.11" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliKrzysztofKwiatkowski">Jeszcze trzy lata temu wynagrodzenie w NIK i w Kancelarii Prezydenta było na tym samym poziomie, a dzisiaj mamy już radykalną różnicę na korzyść pracowników Kancelarii Prezydenta. Bardzo dobrze, że oni dobrze zarabiają. Tylko że pracownicy NIK widzą, że dzisiaj nożyce płacowe pomiędzy NIK a innymi organami konstytucyjnymi, delikatnie mówiąc, działają na niekorzyść pracowników NIK. Stad moja prośba, wniosek o to, żeby posłowie rozważyli, czy jest możliwość zwiększenia funduszu wynagrodzeń na wynagrodzenia pracowników Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję za takie szerokie, ale merytoryczne uzasadnienie. O komplementarne wystąpienie proszę pana Wiesława Łyszczka, głównego inspektora pracy, pana ministra. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#GłównyinspektorpracyWiesławŁyszczek">Panie i panowie posłowie, tak jak powiedziała pani przewodnicząca, od 2008 r. w Państwowej Inspekcji Pracy nie następowały żadne podwyżki wynagrodzeń – ze względu na to, że potrzeby budżetu państwa były takie a nie inne.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#GłównyinspektorpracyWiesławŁyszczek">Od 2008 r. Państwowej Inspekcji Pracy automatycznie przybyło zadań. Mieliśmy 30 zadań, obecnie jest ich 45. Ponad 13 dziedzin również objęliśmy kontrolą. Co roku dostajemy nowe zadania. Ubywa ludzi. Ci, którzy się zgłaszają, nie podejmują pracy, bo mówią, że wynagrodzenie jest za małe. Kompetencje są bardzo duże, a pieniądze bardzo małe. W związku z tym nie opłaca im się przychodzić do inspekcji pracy i ponosić później odpowiedzialności cywilnej za to, co zrobi inspektor pracy.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#GłównyinspektorpracyWiesławŁyszczek">Chciałbym, aby pani dyrektor Witkowska wypowiedziała się odnośnie do projektu budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Jeszcze pani, tak? Bardzo proszę, pani dyrektor. Dobrze, to teraz pani dyrektor, a później pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówPaństwowejInspekcjiPracyGrażynaWitkowska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, parę słów na temat budżetu.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#DyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówPaństwowejInspekcjiPracyGrażynaWitkowska">Jak państwo widzicie, budżet Państwowej Inspekcji Pracy rośnie w wielu pozycjach. Oczywiście największą pozycję stanowią wynagrodzenia, o których powiedział pan minister Łyszczek. Wynika to nie tylko ze wzrostu o 8% funduszu wynagrodzeń na dotychczasowe etaty, ale również ze wzrostu zatrudnienia o planowane nowe 32 etaty.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#DyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówPaństwowejInspekcjiPracyGrażynaWitkowska">Tak jak szef powiedział, ta liczba zadań powoduje, że niezbędne jest planowanie dodatkowego zatrudnienia. W latach 2016–2018 (do czerwca) z inspekcji pracy odeszło ponad 15% pracowników, czyli trzystu sześćdziesięciu paru pracowników. Nabory są prowadzone przez Państwową Inspekcję Pracy. Jednak kiedy kandydaci na inspektora pracy słyszą, że mają dostać 4 tys. zł brutto, a wymagania są bardzo wysokie – magister inżynier, magister prawa – po prostu nie podejmują zatrudnienia. Z tego powodu w tej części jest wzrost.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#DyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówPaństwowejInspekcjiPracyGrażynaWitkowska">Jeżeli chodzi o pozostałe wydatki rzeczowe, to następuje wzrost z powodu przetargu na nową sieć informatyczną. Przede wszystkim z tego powodu, jak również z powodu wzrostu wydatków na działalność prewencyjno-promocyjną. Jeżeli chodzi o wydatki majątkowe, to znacząco spadają w stosunku do 2018 r., czyli bieżącego, ponieważ kończą się dwie inwestycje budowlane. W następnym roku takich inwestycji nie będziemy już prowadzili.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#DyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówPaństwowejInspekcjiPracyGrażynaWitkowska">Na wzrost wydatków Państwowej Inspekcji Pracy wpływ ma oczywiście też planowany wskaźnik inflacji. Musimy to uwzględniać. Chodzi o planowane wzrosty cen energii, paliwa. Tylko z tego powodu.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#DyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówPaństwowejInspekcjiPracyGrażynaWitkowska">Myślę, że to wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Po tych wystąpieniach przechodzimy do zadawania pytań. Pani przewodnicząca Izabela Leszczyna. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, pozwolę sobie zabrać głos bez zadawania pytań, ale trochę w duchu, w którym się już wypowiadałam.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Chciałabym właściwie sformułować apel do pana ministra. Nawet nie oczekuję oczywiście, że pan minister odniesie się teraz do tego mojego apelu. Chciałabym jednak prosić, żeby pan minister na kierownictwie przekazał taką refleksję. Na pewno mogę to powiedzieć w imieniu posłów klubu Platformy Obywatelskiej, ale myślę, że nie tylko.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Chodzi o to, że mamy taką sytuację, którą widać doskonale na przykładzie tych trzech instytucji: regionalnych izb obrachunkowych, Państwowej Inspekcji Pracy, jak się okazuje, także Najwyższej Izby Kontroli. Jej pracownicy widzą rozdźwięk między swoimi wynagrodzeniami a wynagrodzeniami innych pracowników instytucji centralnych. Chodzi w gruncie rzeczy o tzw. święte krowy. To źle wygląda.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Jednak nawet nie to chciałam powiedzieć. Chciałam powiedzieć, że minister finansów musi rozumieć, iż rozdźwięk między wynagrodzeniami w gospodarce a wynagrodzeniami w sferze budżetowej naprawdę jest już bardzo duży. Powiedziałam, że tegoroczny wzrost w gospodarce wynosi 6%, ale to jest 7,2% tak naprawdę. Jeśli nie zaplanujemy na przyszły rok rzeczywiście wyższych podwyżek, to będzie bardzo trudno kiedykolwiek zasypać rów, który powstanie.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Jak bowiem wynika z prognozy Międzynarodowego Funduszu Walutowego – bieżący rok jest ostatnim rokiem tak wysokiego wzrostu. W przyszłym roku będziemy mieli dynamikę PKB nie na poziomie 4,5%, tylko pewnie mniej więcej 3,5%. Nie ma lepszego momentu na podniesienie wynagrodzeń pracowników, jeśli mówimy o sprawnym państwie, niż czas dobrej koniunktury gospodarczej, która naprawdę zbliża się ku końcowi. Nie może być tak, że państwo w czasie świetnej koniunktury, mając wysokie wpływy do budżetu, rozdaje pieniądze ludziom, którzy nie pracują, a nie płaci pracownikom dbającym o to, żeby państwo dobrze funkcjonowało. To jest po prostu społecznie niesprawiedliwe.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Apeluję do pana ministra, aby taką refleksję przekazał na spotkaniu kierownictwa w Ministerstwie Finansów, bo pewnie państwo wciąż jeszcze rozmawiacie o budżecie.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję pani przewodniczącej za wyrażenie tej ważnej opinii.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pan poseł Parda, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełBłażejParda">My również przychylamy się do apelu, aby zastosować podwyżkę, jeżeli chodzi o Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosełBłażejParda">Rok temu podejmowaliśmy decyzję odnośnie do wynagrodzenia posłów. Sam głosowałem za tym, żeby obniżyć je o 10%. Z tego tytułu miało powstać 10 mln zł oszczędności w budżecie. Jeżeli więc NIK prosi o 5 mln zł, to, panie ministrze, prosiłbym, żeby właśnie z tej części zagospodarować środki na podwyżki pracowników NIK.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PosełBłażejParda">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pan poseł znalazł w bliskim otoczeniu źródło finansowania. Dziękuję za tę propozycję.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca jeszcze prosiła. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Panie pośle, myślę, że nie tak prosto. Jutro będziemy opiniować budżety Kancelarii Sejmu i Senatu. Tych 5 mln nie jest już uwzględnione w przyszłym budżecie. Nawet gdyby były oszczędności, to zobaczmy, jak będą wyglądały oszczędności w 2019 r.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Innego argumentu chciałam użyć. Myślę, że pan minister, uczestnicząc z nami dzisiaj przez wiele godzin… Rozmawialiśmy o Lasach Państwowych, gdzie średnia płaca wynosi 7700 zł. To było dawno. Warto byłoby to zweryfikować, ale taka kwota dzisiaj padła. W przypadku bardzo wyspecjalizowanych służb, bardzo dobrego zarządzania groszem publicznym, dbania o interesy pracowników w zakładach pracy – chociaż może pracodawcy Państwowej Inspekcji Pracy na tych kontrolach to niekoniecznie… – dbania o bezpieczeństwo, higienę pracy, przestrzeganie norm pracodawcy w stosunku do pracowników… Należałoby zdecydowanie mieć to wszystko na uwadze.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Po pierwsze, jak płaci rynek? Po drugie, są instytucje, które mają własne gospodarstwa i zdecydowanie wyższe wynagrodzenia niż służby pilnujące poprawnego, zgodnego z przepisami i rzetelnego wydawania grosza publicznego. To tylko jeden argument – do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Wydaje mi się, że wyczerpaliśmy już omawianie projektu ustawy budżetowej. A, jest jeszcze pan poseł Dziuba. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełTadeuszDziuba">Panie przewodniczący, pozwalam sobie zabrać głos, ponieważ podawano tutaj informacje o średnich wynagrodzeniach w niektórych instytucjach. Tym, co zapamiętałem w odniesieniu do regionalnych izb obrachunkowych, jest kwota dla jednej kategorii pracowników, średnie wynagrodzenie: 5 tys. zł, a dla innej kategorii: 7 tys. zł. Teraz słyszeliśmy, że w Lasach Państwowych – 7700 zł.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PosełTadeuszDziuba">Może więc warto powiedzieć, jakie średnie wynagrodzenie planowane jest w budżecie Najwyższej Izby Kontroli na 2019 r.? Mówiliśmy o tym już oczywiście na posiedzeniu Komisji. Otóż miesięczne średnie wynagrodzenie, oczywiście nie wliczając pięcioosobowej kadry kierowniczej izby i bez wynagrodzenia dodatkowego, wynosi ponad 9100 zł, razem z wynagrodzeniem dodatkowym – ponad 9800 zł.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PosełTadeuszDziuba">Chciałem to podać do wiadomości.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję za tę informację.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Jeszcze pani poseł Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chcę powiedzieć panu posłowi Dziubie, że kiedy analizowaliśmy również inne części budżetowe, to wynagrodzenie było podobne jak w Najwyższej Izby Kontroli, a to najwyższa, wyspecjalizowana służba. Myślę, że kolega poseł powinien o tym pamiętać jako były pracownik Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie bądźmy, bo to jest służba… Czy ten prezes czy inny albo czy główny inspektor z tej opcji czy z tamtej opcji lub w regionalnej izbie obrachunkowej… Warto pewnie zweryfikować to do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">O Lasach Państwowych dzisiaj mówiliśmy. Średnia w Lasach Państwowych, w gospodarstwie Lasy Państwowe wynosi tyle. Zatem jeśli mówimy o tym, jak wygląda średnia na rynku, jeśli mówimy, jak wygląda wynagrodzenie w instytucjach kontrolnych… Ono jest różne, zgoda. Może jutro pokuszę się o informację, jak wygląda średnie wynagrodzenie poselskie, o ile spadło.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Na temat tych służb decyzje będziemy podejmować, ale na pewno w tym głosie jest troska o to, aby były to dobre kadry, bo na rynku wzrost wynagrodzenia jest znacznie wyższy i pracownicy odpływają. Jak można zatrzymać dobrych pracowników, żeby dzięki swojej wiedzy dobrze wykonywali obowiązki na rzecz państwa? Warto się nad tym zastanowić.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jeszcze do pana posła Dziuby. Analizowaliśmy, pytaliśmy, jak jest w innych resortach. Zgoda, że między resortami – bo też moglibyśmy mówić, że są to urzędnicy państwowi – takimi jak resort finansów, zdrowia czy edukacji narodowej były duże rozbieżności, ale są to określone zaszłości. Myślę, że nawet dzisiaj pan minister doskonale wie, że wynagrodzenia ministrów i dyrektorów… Dyrektor zarabia więcej niż minister. Doskonale wiemy, jak wyglądają przepisy dotyczące wynagrodzeń wysokich urzędników państwowych.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Tę dyskusję prowadzimy długo. Panie przewodniczący, myślę, że państwo na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej taką dyskusję również prowadzicie. Myślę, że była ona burzliwa na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Myślę, że tą wypowiedzią możemy zamknąć omawianie projektu ustawy budżetowej na 2019 r. w zakresie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Kończymy ten punkt.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Tym samym wyczerpaliśmy porządek tego posiedzenia Komisji. Bardzo państwu dziękuję za obecność. Zamykam posiedzenie Komisji. Informacyjnie powiem, że do 23 listopada do godziny 16.00 można składać poprawki do budżetu. Dziękuję. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>