text_structure.xml 63.6 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KancelariaPrezydentaRzeczypospolitejPolskiej">– dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KancelariaPrezydentaRzeczypospolitejPolskiej">– dotacje celowe;</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#CentrumObsługiKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiej">– dochody i wydatki;</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KancelariaSejmu">– dochody i wydatki;</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KancelariaSenatu">– dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KancelariaSenatu">– dotacje celowe;</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrajoweBiuroWyborcze">– dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrajoweBiuroWyborcze">– zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami,</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KrajoweBiuroWyborcze">– dotacje celowe;</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#KrajoweBiuroWyborcze">6) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 17.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#KrajoweBiuroWyborcze">W posiedzeniu udział wzięli: Paweł Mucha sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i zastępca szefa KPRP wraz ze współpracownikami, Teresa Czerwińska podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Agnieszka Kaczmarska szef Kancelarii Sejmu wraz ze współpracownikami, Monika Nowosielska dyrektor generalny Kancelarii Senatu wraz ze współpracownikami, Maciej Berek wicedyrektor Departamentu Budżetu i Finansów i Paweł Korzeniowski wicedyrektor Departamentu Zdrowia Najwyższej Izby Kontroli, Krzysztof Lorentz dyrektor Zespołu Kontroli Finansowania Partii Politycznych i Kampanii Wyborczych Krajowego Biura Wyborczego, Małgorzata Gąska główny księgowy Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sebastian Wasilczuk zastępca dyrektora Gabinetu Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#KrajoweBiuroWyborcze">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Michał Nowak i Anna Wójcik – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych oraz Zofia Szpringer – kierownik Zespołu Studiów Ekonomicznych w Biurze Analiz Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Informuję państwa, iż porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r. (druk nr 1588) w zakresie właściwych części budżetowych. Czy są uwagi co do porządku dziennego? Nie słyszę, w związku z czym stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Zanim rozpoczniemy realizację porządku dziennego, chciałbym przywitać gości na dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Bardzo serdecznie witam panią minister Teresę Czerwińską podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana ministra Pawła Muchę, sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta Rady Ministrów. Przepraszam, w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. To po dzisiejszych głosowaniach, które dosyć długo trwały. Proszę wybaczyć. Bardzo przepraszam, pomyłka rzeczywiście… Witam panią minister Agnieszkę Kaczmarską, szefa Kancelarii Sejmu, i pana Krzysztofa Lorentza, dyrektora Zespołu Kontroli Finansowania Partii Politycznych i Kampanii Wyborczych w Krajowym Biurze Wyborczym. Witam również przedstawicieli instytucji. Nie przywitałem pani dyrektor generalnej z KPRP, ale tylko dlatego, żeby nie witać wszystkich dyrektorów. W takim razie witam również panią dyrektor z Kancelarii Senatu, jak już zacząłem witać. Zawsze jest to tak, że mamy bardzo licznych gości i zawsze są to same znaczące osoby, więc pozwalam sobie witać tylko nielicznych, ale witam, oczywiście, bardzo serdecznie wszystkich państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Szanowni państwo, przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Kontynuujemy rozpatrywanie opinii komisji sejmowych, a właściwie kończymy na tym posiedzeniu rozpatrywanie tych opinii. Członkowie Komisji otrzymali opinię komisji oraz opracowanie Biura Analiz Sejmowych. Jednocześnie informuję państwa posłów, że wszystkie materiały, łącznie z materiałami przygotowanymi przez właściwe resorty i urzędy oraz informacjami Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli, są dostępne w wersji elektronicznej na iPadach. Mówię to również dlatego, żeby prosić państwa referentów i koreferentów o przedstawienie właściwie samych opinii bez tych danych liczbowych, bo mamy je dostępne. Każdy poseł je po prostu wcześniej otrzymał.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Tradycyjnie już na koniec przypomnę, że rozpatrywanie opinii komisji sejmowych odbywa się w następującym porządku. Najpierw poproszę panią poseł referent, później panią poseł koreferent z ramienia Komisji. Następnie wysłuchamy informacji NIK o wynikach kontroli. Potem dyskusja – pytania posłów i odpowiedzi przedstawicieli instytucji, ewentualnie opinie wygłaszane przez państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Przechodzimy do procedowania. Bardzo proszę panią poseł Halinę Szydełko o zreferowanie opinii komisji w zakresie właściwych części budżetowych. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełHalinaSzydełko">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jak zaznaczył pan przewodniczący, nie będę już odnosić się do konkretnych liczb, tylko przedstawię wątpliwości i pytania, jakie pojawiły się podczas posiedzenia komisji i wyjaśnienia, jakie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Poseł Cymański domaga się od pani poseł bliższego kontaktu z mikrofonem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełHalinaSzydełko">Czy teraz lepiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełHalinaSzydełko">Jeśli chodzi o plan dochodów w części 01 – KPRP, to wykonano go w 63% planowanej kwoty, a niższe kwoty uzyskano z umów najmu, stąd ta różnica. Natomiast jeśli chodzi o wydatki, to wykonano je w 98% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełHalinaSzydełko">Pytania, jakie pojawiły się podczas posiedzenia komisji, dotyczyły wątpliwości co do kosztów przejazdów służbowych. One wzrosły czterokrotnie, jeśli chodzi o podróże krajowe, i ośmiokrotnie, jeśli chodzi o podróże zagraniczne. Kolejne pytanie dotyczyło odznaczeń państwowych. Tutaj wydano znacznie niższą kwotę, niż była zaplanowana.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełHalinaSzydełko">Pani minister wyjaśniła, że w tej chwili w pozycji – Podróże służbowe zagraniczne i krajowe mamy dodaną pozycję dotyczącą kosztów hoteli i biletów lotniczych, które wcześniej były klasyfikowane jako zakup usług. Tak było w roku 2015. Dlatego też nie możemy mówić o wzroście kosztów czy jakiejś większej aktywności pana prezydenta, ale po prostu są to koszty, które były wcześniej ponoszone i jedynie były wykazywane w innym paragrafie.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełHalinaSzydełko">Jeśli chodzi o odznaczenia państwowe, istotnie jest tu znacznie niższa kwota wydatkowana, niż zaplanowana, ale wynika to stąd, że przeprowadzono przetarg i w związku z tym wygenerowano oszczędności wynoszące ponad 731 tys. zł w stosunku do wcześniej planowanych wydatków.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełHalinaSzydełko">Natomiast zróżnicowanie wysokości procentowej udziału środków funduszu w działaniach konserwatorskich w obrębie różnych grup zabytków, bo takie pytanie też się pojawiło, wynika z zastosowania w działalności funduszu zasad obowiązujących w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Jeśli zabytek jest szczególnie cenny czy szczególnie zagrożony i wymaga skomplikowanych prac technologicznych, to udział tych środków może wynosić nawet 100%.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PosełHalinaSzydełko">Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu w tej części.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PosełHalinaSzydełko">W części 02 – Kancelaria Sejmu zaplanowano wydatki…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo przepraszam panią poseł. Szanowni państwo, bardzo proszę o ściszenie rozmów. To pozwoli nam dużo lepiej panią poseł słyszeć i sprawniej procedować. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełHalinaSzydełko">W części 02 – Kancelaria Sejmu zrealizowane dochody były o 3,1% większe niż zaplanowano. Natomiast jeśli chodzi o wydatki, to zostały one zrealizowane w 90,5% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełHalinaSzydełko">Pytania dotyczyły zakupu systemu do głosowania, powstania nowych drzwi w budynku Sejmu i remontu budynku F. Pojawiło się również pytanie o strukturę zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełHalinaSzydełko">Odpowiadając, pani minister wyjaśniła, że od wielu miesięcy parlamentarzyści w kuluarach zgłaszali uwagi co do dziennikarzy. Były to takie kwestie jak np. spożywanie posiłków w głównym gmachu Sejmu, co nie jest estetyczne. Niektórzy posłowie narzekali, że byli nagabywani i łapani przez dziennikarzy tuż po wyjściu z toalety. Takie kwestie docierały do Kancelarii Sejmu i do szefostwa kancelarii. Były też różnego rodzaju wypadki, co jest istotne, jak np. przewrócenie jednej z dziennikarek, ale zdarzyło się też, że jeden z radiowców upuścił z góry mikrofon, który uderzył w posła. Było wiele takich niebezpiecznych przypadków. Posłowie zgłaszali też, że niejednokrotnie zostali uderzeni kamerą w głowę.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełHalinaSzydełko">Postanowiono zatem stworzyć centrum medialne. Co do jego kosztów, to koszty remontu nie były wielkie, ponieważ te sale praktycznie były po remoncie i nie wymagały wielkich nakładów finansowych. Natomiast część sprzętów, takich jak kamery i nagłośnienie, a także wyposażenie, np. podesty i krzesła, przeniesiono z sali 101. Wszystko to znalazło się w nowym centrum medialnym.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PosełHalinaSzydełko">Kolejne pytanie dotyczyło czasowego zamontowania drzwi w Sali Kolumnowej. To jest niewielki koszt w granicach 4 tys. zł. Jest to płyta, którą łatwo można zdemontować. Konserwator zabytków został o tym poinformowany. To jest jedyna sala, która nie jest zamykana, a służy również jako sala na posiedzenia klubów. W każdej kadencji dysponuje tą salą największy klub parlamentarny. W związku z tym, że podczas posiedzenia klubu mogą się pojawić osoby niepowołane czy też dziennikarze, stąd też pojawiły się uwagi, że powinny tam znaleźć się drzwi.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PosełHalinaSzydełko">Kolejna sprawa, która została poruszona, dotyczy zakupu systemu do głosowania. Z wyjaśnień pani minister wynikało, że to nie był zakupiony system do głosowania, a jedynie wynajęty.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PosełHalinaSzydełko">Następne pytanie dotyczyło reorganizacji w Kancelarii Sejmu, która odbywa się już praktycznie od roku. Najpierw został poddany reorganizacji Dom Poselski, potem Biuro Gospodarczo-Techniczne oraz Biuro Zamówień Publicznych. Te trzy biura połączono w jedno Biuro Administracyjne, które teraz nosi taką nazwę. Jak wyjaśniała pani minister, w międzyczasie odbyła się też reorganizacja Biura Spraw Międzynarodowych. Ostatnia reorganizacja, jaka się odbyła, objęła Biuro Analiz Sejmowych. Tam pracowało 20 pracowników, a było przy tym 5 dyrektorów.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PosełHalinaSzydełko">Najwyższa Izba Kontroli również pozytywnie zaopiniowała tę część dotyczącą Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PosełHalinaSzydełko">Teraz przejdę do części 03 – Kancelaria Senatu. Tutaj zrealizowano dochody w wysokości 88% w stosunku do prognozowanych. Natomiast jeśli chodzi o wydatki, to zrealizowano je w wysokości 96% planowanych.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PosełHalinaSzydełko">Pytania dotyczyły podziału środków na finansowanie zadań związanych z opieką nad Polonią i Polakami za granicą. Odpowiadając na te pytania, pan minister wyjaśnił, że aktualnie Senat działa zgodnie z uchwałą Prezydium Senatu, która wskazała sześć kierunków czy sześć działań, według których dokonuje się podziału środków, najpierw na poszczególne działania, a później w ramach poszczególnych działań finansuje się też poszczególne organizacje. Przez pewien okres prawo do ubiegania się o te dotacje miały duże organizacje, takie jak Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” i Fundacja „Pomoc Polakom na Wschodzie”. Natomiast kilka lat temu Ministerstwo Spraw Zagranicznych od tego zwyczaju odstąpiło i przyjęło taką politykę, że łatwiej będzie realizować mniejszą liczbę zadań mniejszym organizacjom niż np. Wspólnocie Polskiej 60 czy 70 zadań, co więcej, łatwiej będzie te zadania kontrolować.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#PosełHalinaSzydełko">W wyniku naboru, który został przeprowadzony w tym roku, podpisano więc znacznie więcej umów niż w roku poprzednim. Aktualnie są to 232 umowy, więc jest to znacznie większa liczba umów.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#PosełHalinaSzydełko">Pojawiło się także pytanie o wynagrodzenia. Pan minister wyjaśnił, że przeciętne wynagrodzenie wzrosło o 6,6% w stosunku do roku 2015. Wynika to z odmrożenia wynagrodzeń w sferze administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#PosełHalinaSzydełko">Najwyższa Izba Kontroli również nie miała zastrzeżeń do tej części.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#PosełHalinaSzydełko">Wreszcie część 11 – Krajowe Biuro Wyborcze i rezerwy celowe w zakresie pozycji 17. W ustawie budżetowej plan dochodów został tutaj określony na kwotę 10 tys. zł, ale wzrósł do kwoty 94 123 zł. Przede wszystkim to były zwroty dotacji niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem przez jednostki samorządu terytorialnego, zwroty z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nadpłaconych składek i sprzedaż składników majątkowych. Wszystkie te kwoty zostały bezpośrednio przekazane na rachunek budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#PosełHalinaSzydełko">Jeśli chodzi o wydatki, to zostały zrealizowane w tej części w wysokości 95,5% w stosunku do planu. Rok poprzedni nie był rokiem wyborczym, ale realizowano konkretne zadania, nawet w obszarach dotyczących wyboru prezydenta, ponieważ pojawiły się wydatki związane z niszczeniem dokumentacji niearchiwalnych z ostatnich wyborów prezydenckich. Przeprowadzono również wybory uzupełniające do Senatu, archiwizowano i niszczono dokumenty z poprzednich wyborów do Senatu oraz przeprowadzono wybory uzupełniające samorządowe.</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#PosełHalinaSzydełko">Pojawiło się pytanie dotyczące przezroczystych urn i ich kosztu. Odpowiadając na to pytanie, minister wyjaśniła, że szacowano wydatek rzędu 1 tys. zł od urny. Później okazało się, że największa urna kosztuje w granicach 600 zł. W niektórych rejonach ceny były niższe, ponieważ gminy kontaktowały się, robiły wspólne zamówienia publiczne i okazało się, że tę kwotę można zmniejszyć nawet o połowę.</u>
          <u xml:id="u-13.16" who="#PosełHalinaSzydełko">Pytanie dotyczyło również przygotowania systemu informatycznego, także w kontekście finansowym. Pytano, czy środki na przygotowanie tego systemu są wystarczające i czy wszystko przebiega prawidłowo, jeśli chodzi o przygotowanie wyborów już nie uzupełniających, ale tych, które odbędą się w przyszłym roku, czyli wyborów samorządowych. Jeśli chodzi o system, to mniej więcej 200 akcji wyborczych przeprowadzono na nowym systemie informatycznym i nie ma z nim najmniejszych problemów. Został jeszcze jeden moduł, bardzo trudny do wykonania, czyli rejestracja kandydatów, ale planowane jest to do wykonania w okresie wakacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-13.17" who="#PosełHalinaSzydełko">Zastrzeżenia NIK dotyczyły sprawy kwotowo może symbolicznej, bo w wysokości 186 tys. zł, ale sytuacji, która jest systemowo nieprawidłowa. Chodzi o sprawę wyborów zarządzanych w pierwszym okresie, zaraz po Nowym Roku. Izba stwierdziła, że dyrektorzy 19 delegatur KBW nie przekazali przed terminem wyborów jednostkom samorządu terytorialnego dotacji na wybory samorządowe w roku kadencji, przeprowadzone w styczniu, 21 lutego i 6 marca 2016 r. Kwota jest niewielka i w związku z tym nie miało to wpływu na ocenę prawidłowości wykonania budżetu w części 11.</u>
          <u xml:id="u-13.18" who="#PosełHalinaSzydełko">Jak już wspomniałam, NIK ocenia pozytywnie wykonanie budżetu we wszystkich omówionych przeze mnie częściach. Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych również przyjęła pozytywną opinię dla tych wszystkich części budżetu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo dziękuję, pani poseł. Spodziewaliśmy się na tym posiedzeniu, znając możliwości pani przewodniczącej Skowrońskiej, raczej długiego koreferatu, ale myślę, że będzie trudno. Zaryzykuję twierdzenie, że będzie trudno jednak wygłosić dłuższy koreferat niż referat. Bardzo dziękuję. Myślę, że to pozwoli również przedstawicielom NIK dosyć krótko omówić stanowisko izby, bo już tutaj zostało omówione.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo proszę, pani przewodnicząca Skowrońska. Zachęcam do nieścigania się z panią poseł Szydełko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym, żeby panie i panowie posłowie w Komisji zważyli, jak wygląda rywalizacja i do czego możemy jeszcze dojść, ale dzisiaj do tego pojedynku nie dojdzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">To jest tzw. dobra rywalizacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Zatem w części 01… Za co chciałabym pochwalić przygotowanie sprawozdania? Ono jest czytelne – rok 2015, rok 2016 przed zmianami i po nich, wykonanie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Zwracano uwagę, iż w części – KPRP i w części – Biuro Bezpieczeństwa Narodowego wzrastają wydatki na podróże służbowe krajowe i zagraniczne, u prezydenta krajowe podróże czterokrotnie w stosunku do 2015 r., zagraniczne ośmiokrotnie. W BBN podróże krajowe trzykrotnie, podróże zagraniczne 7,5 razy.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Poprosiłam, żeby to wyjaśnić i można byłoby się wstępnie zgodzić z takim wyjaśnieniem, gdyby pokazano, w których częściach nastąpiło obniżenie dzięki zmianie klasyfikacji budżetowej, a tu jednak nigdzie. Zatem pomimo argumentu wskazującego na zmianę klasyfikacji części budżetowej trudno się zgodzić z tym, że nie wzrosły. Raz jeszcze poproszę o pełną informację w porównaniu, ile i gdzie państwo przenieśli, bo wszystkie wykonania są blisko 100%. Patrzę na pana posła Cymańskiego, który wie, o czym mówię, i myślę, że państwo również. Gdyby zatem nastąpiła zmiana klasyfikacji, to w którejś części, w którymś paragrafie powinno być mniej. Nigdzie nie ma mniej. Zatem argument ten się nie ostaje. To w zasadzie tyle w części dotyczącej budżetu kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Teraz ochrona zabytków Krakowa. W tym zakresie zgoda. Wskazano, że zmieniono formułę, tzn. podpisano trójstronną umowę pomiędzy marszałkiem województwa, KPRP i beneficjentem, określono tryby udzielania wsparcia, wskazano również średniookresowe finansowania przedsięwzięcia. To dobrze, ale nie poradziliśmy sobie z wieloletnimi uwagami w zakresie m.in. przepisu ostatecznego, dzięki któremu moglibyśmy mówić, że to jest rzetelny program, objęty określoną ustawą. Nie będę wnikać, bo to nie jest przedmiotem, ale żebyśmy po prostu o tym pamiętali.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Sprawozdanie poza częściami, o których mówiłam, dotyczącymi podróży służbowych… Więcej uwag do tej części nie mam.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W części 02 – Kancelaria Sejmu chcę przedłożyć ogólną uwagę, że to, co było dla nas, ale to nie dlatego, że jest to głos dzisiejszej opozycji… Każdorazowo państwo posłowie proszą o porównywalność. To, co KPRP pokazała – rok 2015 dla porównania i wykonanie roku, o którym mówimy – jest dobrym elementem przedkładania sprawozdania. Z tego powodu państwo posłowie mieliby możliwość porównania rok do roku i wyrobienia sobie zdania. To jest moja uwaga dotycząca prezentowania budżetu.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Teraz przynajmniej dwie uwagi. Brak określenia, czy w kosztach ogółem, jeżeli mówimy, że każda kolejna kancelaria czy szef kancelarii, czyli tak jak ustalamy budżet… Powinniśmy mówić o pewnej kontynuacji. Jeżeli jakieś zadanie rozpoczynamy, to kończymy i jesteśmy konsekwentni. W czym brakło mi tej konsekwencji? Uważam, że gdyby państwo sami zarządzali własnymi pieniędzmi, np. u siebie w domu, to jeżeli urządzicie pokój, za rok nie zmieniacie wystroju, chyba że zmieniacie żonę, to wtedy trzeba będzie wystrój pokoju zmienić.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PosełKrystynaSkowrońska">O czym mówię w tym przypadku? Mówię o centrum medialnym. To nie znaczy, że przeniesienie centrum medialnego do innej części… Przecież pan poseł Cymański jest niezadowolony, że go nie łapią na korytarzu. No, przecież to jest typowy pan poseł, który wtedy jest zadowolony, jak mówi do sitka. Chcę jednak powiedzieć, że poniesiono duże koszty. Poprosiłabym, żeby nam to pokazać. Teraz przygotowuje się całkiem inną koncepcję. Wydaje mi się, że w tym zakresie warto rozmawiać, żeby w kwestii dodatkowych rzeczy w konsekwencji co roku nie być chimerycznym i nie zmieniać zdania.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Wskazano również, iż wystawiono dodatkowe posterunki ochronne. Chciałabym zapytać, ile posterunków ochronnych uruchomiono i jakie w związku z tym powstały koszty. Z tego sprawozdania trudno wyczytać, żeby była pełna informacja o tych posterunkach.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym powiedzieć jednak mimo wszystko, bo pani poseł Szydełko jako przedstawicielka Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych prezentowała dodatkowe drzwi do Sali Kolumnowej, że jeśli mamy o tym mówić… Nie miałam o tym mówić, ale jeśli mamy o tym mówić, to jest dodatkowa bylejakość, która kosztowała. Jak już chcieliśmy coś zrobić, to po pierwsze jesteśmy w obiekcie zabytkowym. To do pani minister. Chciałabym, by rozpoczęte kiedyś działania kontynuować we współpracy z architektami i z konserwatorami zabytków. Powinniśmy się o to postarać. Jesteśmy w obiekcie zabytkowym, a drzwi, które zostały wykonane do przejścia na pierwsze piętro z Sali Kolumnowej, co możemy sfotografować i wysłać, na pewno szczytem estetyki nie są.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nie chciałabym o tej estetyce mówić, bo i w przeszłości różne rzeczy się nie podobały, ale gdy pani poseł Szydełko mówiła o estetyce i pan prezes mówił o estetyce, to chciałabym tylko zauważyć, że te sztuczne kwiaty na sali sejmowej to też pewna estetyka. Pani minister, w przyszłości, bo to już nie teraz.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Z uwagi na brak tej porównywalności, bo wykonanie budżetu jest w układzie tabelarycznym, poza uwagami, o których mówiłam, co do racjonalności, to paragrafy i tzw. słupki się zgadzają. Uwag innych nie mam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełGrzegorzDługi">A drzwi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">A co do drzwi, to pan poseł Długi może sobie zabrać głos. Panie przewodniczący, proszę już wszystkiego na mnie nie zrzucać.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Mamy jeszcze Senat – część 03. W części 03 mogę powiedzieć tylko tak, że trudno się odnieść do tego, jak wygląda opieka nad Polonią i Polakami za granicą, która jest kompetencją i zadaniem przeniesionym z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Zatem pozostawimy sobie pewnie dłuższy okres. Nie miała uwag Komisja Łączności z Polakami za Granicą, zatem dodatkowych uwag w tej sprawie do Senatu nie mam.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jeśli chodzi o KBW, przedłożone sprawozdanie pozostawię bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo dziękuję pani przewodniczącej, szczególnie za ten passus o estetyce, bo widać, słowa pana prezesa Kaczyńskiego panią przewodniczącą zainspirowały. To mnie osobiście bardzo cieszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym, żeby państwa też zainspirowały w tej części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Mam nadzieję, że wszyscy będziemy dbać o to, żeby ta estetyka rzeczywiście była lepsza. Zgadzamy się, że te drzwi… Traktujemy je chyba jednak jako pewną instalację tymczasową, a nie docelową, bo na pewno one średnio licują z tym wspaniałym gmachem, w którym się znajdujemy, przecież o proweniencji przedwojennej i znakomitej, modernistycznej architekturze. Myślę, że pani minister dołoży pewnie starań, żeby również w tym miejscu się estetyczna przegroda drzwiowa znalazła.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Tak, potem. Pani minister wyraźnie chciała chyba zabrać głos, ale zanim… Pani minister, to chwilę, dobrze? Jeszcze poprosimy NIK o krótką informację o wynikach kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WicedyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówNajwyższejIzbyKontroliMaciejBerek">Bardzo dziękuję. Maciej Berek, wicedyrektor Departamentu Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#WicedyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówNajwyższejIzbyKontroliMaciejBerek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, bardzo krótko. W części 01, czyli KPRP, NIK oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa. Izba oceniła pozytywnie realizację budżetu zadaniowego, a także sporządzanie sprawozdań.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#WicedyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówNajwyższejIzbyKontroliMaciejBerek">Dwie kwestie formalne, na które zwracaliśmy uwagę, były przedmiotem rozmowy na posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych. Natomiast pewnie warto, żeby jedna sprawa wybrzmiała także na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Po raz kolejny NIK zwraca uwagę, o czym mówiła pani poseł sprawozdawca, że ustawa o Narodowym Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa jest ustawą, która na dzisiaj nie przystaje do systemu finansów publicznych. Ta podstawa prawna do wydatkowania środków w tej części niewątpliwie na poziomie ustawowym wymaga zweryfikowania i zaktualizowania, na co po raz kolejny zwracamy uwagę.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#WicedyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówNajwyższejIzbyKontroliMaciejBerek">Jeżeli chodzi o wykonanie budżetu w części 02 – Kancelaria Sejmu, pozytywnie oceniliśmy wykonanie budżetu, sprawowanie nadzoru i kontroli nad wykonywaniem budżetu w tej części, sprawozdawanie rocznych sprawozdań, a także realizację budżetu zadaniowego. Jedyna uwaga, która była sformułowana, dotyczyła wydatków majątkowych. Wydatki te, tak jak w latach poprzednich, były zrealizowane w kwotach istotnie niższych niż planowano. W ubiegłym roku wykonane zostały w niespełna 46% w stosunku do kwoty zaplanowanej.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#WicedyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówNajwyższejIzbyKontroliMaciejBerek">Jeżeli chodzi o część 03 – Kancelaria Senatu, ocena wykonania budżetu, realizacji wydatków i zgodności ich z przepisami oraz sprawowania nadzoru nad wykonaniem budżetu w tej części, realizacją budżetu zadaniowego i sporządzaniem sprawozdań, także jest pozytywna. Nie formułowaliśmy uwag w zakresie realizacji budżetu w tej części.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#WicedyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówNajwyższejIzbyKontroliMaciejBerek">Część 11 – KBW. Tu także ocena pozytywna realizacji budżetu, sprawowania nadzoru i dokonywania sprawozdań.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#WicedyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówNajwyższejIzbyKontroliMaciejBerek">Jest jedna kwestia, na którą zwróciła uwagę także pani poseł sprawozdawca. Wydaje się, że warto, żeby ona także na posiedzeniu Wysokiej Komisji wybrzmiała. Zarówno w sensie prawnym, jak i w sensie obsługi informatycznej, uruchamianie środków z rezerw przewidzianych do sfinansowania wyborów powoduje, że te wybory, które są realizowane w początkowych tygodniach roku, są w zasadzie na dzisiaj niemożliwe do tego, żeby były sfinansowane ze środków budżetowych, tak jak to powinno być. De facto właściwe jednostki samorządu wykładają środki własne i dopiero później uzyskują zwrot, co jest oczywiście niezgodne i z zasadami finansowania tych wyborów, i z zasadami dotyczącymi finansów jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#WicedyrektorDepartamentuBudżetuiFinansówNajwyższejIzbyKontroliMaciejBerek">Sformułowaliśmy stosowną uwagę związaną z tym, żeby KBW we współpracy z Ministerstwem Finansów spróbowało rozwiązać ten problem, który nie jest łatwy w tym sensie, że sekwencja uruchamiania środków budżetowych na początku roku jest kłopotliwa. Taką uwagę sformułowaliśmy. Dziękuję bardzo. To wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo dziękuję. Przyjmuję zgłoszenia w dyskusji. Tak, ale w pierwszej kolejności… Mam już trzy zgłoszenia, to pana posła jako czwartego dopisuję. Pan poseł Murdzek jako pierwszy. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełWojciechMurdzek">Szanowni państwo, słuchaliśmy bardzo szczegółowego sprawozdania z tych wszystkich wydatków, które były poniesione przez Kancelarię Sejmu. Były też wydatki związane z troską o przedstawicieli mediów.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełWojciechMurdzek">Skorzystam z okazji i w obecności pani minister jako ciekawostkę pokażę, jak my pracujemy jako Komisja. Od 25 minut mamy ten sam obraz. Po prostu Internet, z którego posłowie korzystają, jest beznadziejny. Sądzę, że 100% posłów się zgodzi, że chcielibyśmy za rok usłyszeć o wydatkach na Internet i zakończyć takie dziadowanie, które dotyczy naszej pracy. Myślę, że okazja do rozdzielenia sieci dla dziennikarzy z siecią dla posłów jest wręcz koniecznością. Wybiegam trochę w przyszłość, ale sądzę, że to najwyższa pora, żeby ten temat podjąć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo dziękuję. Z pełnym przekonaniem się podpiszę pod tym apelem pana posła. Rzeczywiście, jest tu bardzo źle z możliwością korzystania z Internetu. Trzeba naprawdę coś z tym zrobić, bo praktycznie w większości przypadków jest to niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Pan przewodniczący Szewczak jako następny. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJanSzewczak">Dziękuję bardzo. Chciałem powiedzieć, że chyba wszyscy przystaniemy na to, żeby wydatki kancelarii pana prezydenta były nawet wyższe niż w tym roku, jeśli ta aktywność będzie utrzymana na tym poziomie. Tutaj z panią poseł Szydełko tylko w tym się różnię, że owszem, koszty nie wzrosły, ale aktywność według mnie wzrosła znacząco. To są te podróże istotne dla bezpieczeństwa państwa, więc trudno się dziwić co do kosztów hoteli np. za oceanem, prawda? Natomiast…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jeszcze nie był.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełJanSzewczak">Jak to nie? Pani poseł, a Organizacja Narodów Zjednoczonych? Gdzie się mieści siedziba ONZ?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Proszę państwa, ale już nie polemizujmy, szczególnie że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełJanSzewczak">Natomiast te drzwi mnie tak frapują, bo widzę, że to jest najważniejszy temat finansowy polskiego państwa. Bardzo chciałem podziękować pani minister, bo rozumiem, że to jest właśnie przejaw troski i oszczędności, że te drzwi są po prostu tandetne, tanie czy dziadowskie, jak mówi pani poseł, bo przypominając sobie agresję niektórych przedstawicieli opozycji z 16 grudnia, to one powinny być pancerne. One zdecydowanie powinny być pancerne i koszty byłyby większe, więc dziękujemy, ale prosimy, oczywiście… Proszę nie przeszkadzać, pani poseł. Proszę nie przeszkadzać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Proszę państwa, spokojnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełJanSzewczak">Pani nie pamięta tej agresji, ale niektórzy pamiętają. Mają lepszą pamięć. Dziękujemy bardzo, ale prosimy jednak, oczywiście, o zmianę estetyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Proszę państwa, bardzo bym prosił, żeby państwo tak nie polemizowali na gorąco, bo to rzeczywiście tworzy harmider. To tworzy harmider.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełBożenaSzydłowska">Nie będzie harmidru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Pani poseł, czy pani chce zgłosić się do głosu? Mówię do pani poseł Szydłowskiej. Ale to w kolejności w takim razie, bo pani chce…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełBożenaSzydłowska">Oczywiście, bardzo chętnie się zgłoszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Zapiszę panią w takim razie. Pani przewodnicząca Hennig-Kloska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Korzystając właśnie z obecności gościa naszego, chciałam zapytać może nie bezpośrednio o cyfry…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">To jest gospodarz, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Przepraszam. Gościa na posiedzeniu Komisji, gospodarza budynku. Chciałam zapytać może nie o liczby, ale o jakieś nowe zasady, o których funkcjonowaniu dowiedzieliśmy się dzisiaj. Mianowicie dzisiaj nie wpuszczono gości na posiedzenie jednego zespołu parlamentarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Przepraszam, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Było to poruszane na posiedzeniu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Pani przewodnicząca, ale rozmawiamy o budżecie za rok 2016, to bardzo proszę tutaj jednak w innym trybie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Ale czy pani jednak mogłaby przybliżyć nam te zasady?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Nie. Nie dopuszczę pani…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Czy może pani powiedzieć, na jakiej podstawie ci goście nie zostali wpuszczeni?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Nawet jeśli pani minister chciałaby się odnieść, to nie dopuszczę pani minister do głosu w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Ale to…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo przepraszam, ale muszę pilnować…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Nie. Panie przewodniczący, ale w czym problem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Pani przewodnicząca, do rzeczy. Naprawdę, do rzeczy. Nie jest to przedmiotem naszego posiedzenia. To nie jest hydepark. Nie możemy rozmawiać o wszystkich kwestiach, które akurat nam się w tej chwili nawinęły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">To jest kwestia dzisiejsza, która bardzo zaskoczyła gości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">To proszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Nie pozwala nam w sposób formalny prowadzić swoich obowiązków i pracować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Pani przewodnicząca, bardzo proszę wyjaśniać to w innym trybie, a nie na posiedzeniu Komisji, które ma swój określony temat. Po prostu musimy tego…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Tematem jest również realizacja zadań przez Kancelarię Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Ale za rok 2016. Wykonanie budżetu za rok 2016.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Pan poseł Głogowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełTomaszGłogowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, króciutko, bo pani poseł Szydełko bardzo szczegółowo przedstawiła dyskusję na posiedzeniu komisji. Zreferowała także moje pytania i odpowiedzi, które padały na nie, chociażby ze strony pani minister szefowej Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PosełTomaszGłogowski">Mogę tylko powiedzieć, że pewnie pozostaliśmy przy swoich stanowiskach, bo pewne wyjaśnienia typu, że wydatki poniesione w grudniu na przygotowanie Sali Kolumnowej… Powiedziałbym, że na zabarykadowanie, na uzbrojenie, żeby opozycja nie mogła podejść do mikrofonu. Nawet jeżeli to były niewielkie koszty, to wydają się to koszty, które budzą wątpliwości. Tak samo, jeżeli system do głosowania, ten na Salę Kolumnową, został wynajęty, a nie zakupiony, to także nie zmienia faktu, że w moim odczuciu ten koszt był zbędny. Wynikał z braku przeprowadzenia przez wiele tygodni dialogu i nieobecności marszałka Sejmu przez kilka tygodni w Sejmie. Być może te koszty byłyby zbędne.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PosełTomaszGłogowski">Natomiast oczywiście największą wątpliwość, także moją, na tym posiedzeniu budziły nawet nie ubiegłoroczne, ale koszty związane z adaptacją sal w budynku F. W zeszłym roku to było tylko 120 tys. zł. To też jest duża kwota, jednak w latach poprzednich to były kwoty znacznie większe. Te sale stoją puste. Jeżeli nawet była konieczność zmiany organizacji pracy dziennikarzy, bo może ona była, to przecież można było znaleźć dla nich miejsce gdzieś w pobliżu, może – nie wiem – tam, gdzie kiedyś był komendant Straży Marszałkowskiej, a nie gdzieś w najdalszym z możliwych i odległych miejsc Sejmu. Tu niewątpliwie, tak jak mówiłem, moja wątpliwość dotycząca gospodarności w zakresie środków Kancelarii Sejmu jest spora. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo dziękuję. Pani poseł Szydłowska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełBożenaSzydłowska">Panie przewodniczący, mam uwagę do pana wiceprzewodniczącego. Możemy się sprzeczać, ale nie trzeba stosować takich argumentów zaczepnych i przede wszystkim obrażać opozycji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, myślę, że nie została przekroczona granica. Nikt nie może się poczuć obrażony. To jest moje zdanie. Dlatego też nie interweniowałem w tok tej wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Została.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">No, mamy inną wrażliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Z pewnością.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Być może mamy inną wrażliwość, panie pośle. Musiałbym, rzeczywiście, bardzo często również reagować na państwa wypowiedzi, a nie chciałbym stosować cenzury.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo proszę, pani poseł Leszczyna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, zgadzam się z głosem pana posła Głogowskiego.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PosełIzabelaLeszczyna">Jednocześnie chciałabym przypomnieć panu przewodniczącemu Szewczakowi, że jedyne zarejestrowane akty agresji w dniu 16 grudnia to były akty agresji w wykonaniu pani poseł Pawłowicz i pana posła Suskiego z Prawa i Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Szanowni państwo, bardzo bym prosił, bo nie jest dzisiaj… Proszę państwa, dzisiaj przedmiotem naszego posiedzenia nie jest ocena wydarzeń z 16 grudnia ubiegłego roku, więc bardzo bym prosił, żebyśmy może na tym już tę dyskusję zakończyli. Jak rozumiem, padły już głosy z jednej i z drugiej strony. W tej chwili apelowałbym, żeby nie powtarzać, bo naprawdę to nie jest przedmiotem naszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Widziałem, że pan poseł Urbaniak jeszcze zgłaszał się do głosu. Tak czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Co prawda nie w tym momencie, ale jak… Panie przewodniczący, nie wiem, czy pan był obecny na sali plenarnej i czy pan słyszał, ale pan marszałek, gdy próbowaliśmy wyjaśnić sprawę niewpuszczania dzisiaj osób z zewnątrz…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Panie pośle, wyjaśniliśmy to.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Przepraszam bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Naprawdę, ale nie… Przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Odesłał nas do szefowej Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Ale to proszę w innym trybie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Jest okazja, by zadać pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale jej nie było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Dobrze, szanowni państwo. Nie. Proszę państwa, w innym trybie. To, że pani minister Kaczmarska jest obecna tutaj, żeby odnosić się do sprawozdania z wykonania budżetu kancelarii za rok ubiegły, nie znaczy, że forum Komisji jest miejscem do wyjaśnienia wszystkich innych spraw, bo to nie jest hydepark. Jeszcze raz powtórzę. Bardzo proszę w innym trybie. Pani przewodnicząca, w tej kwestii już nie będziemy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PosełJarosławUrbaniak">Panie przewodniczący, niech pan pozwoli mi skończyć wypowiedź. Rozumiem, że to jest w trybie od Annasza do Kajfasza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Nie. To jest w trybie przewidzianym, w jakim można wyjaśniać tego typu sprawy. Na pewno w tym trybie nie mieści się posiedzenie Komisji w sprawach budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Mam pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Pani przewodnicząca, ale jeśli w tej sprawie, to nie. Co do budżetu za rok ubiegły, tak? Bardzo proszę. Panie pośle, za chwileczkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Przy wykonaniu budżetu jest część opisowa w poszczególnych kancelariach co do różnych działań podejmowanych przez kancelarie. Chciałabym zapytać szefową Kancelarii Sejmu, gdzie i w jakim dokumencie ogłoszono godziny pracy oraz to, kto zastępuje panią minister, jeśli pani minister nie ma. Nie jest to tryb, o którym mówił pan przewodniczący. Mają państwo wątpliwości. Posłowie przy okazji, tak jak pełny… Mówią państwo o informatyzacji. Powinniśmy wiedzieć, jak przebiega sprawozdawanie z posiedzenia komisji. Nie tylko posłowie, ale również pracownicy Kancelarii Sejmu powinni wiedzieć, kto zastępuje panią minister, kiedy zastępuje panią minister i jakie decyzje może podjąć, aby sytuacja podobna jak dzisiaj…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Pani przewodnicząca, nie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jesteśmy odsyłani od Annasza do Kajfasza przez pana marszałka i szefową kancelarii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Pani przewodnicząca, przepraszam bardzo. Wbrew obietnicy nie odnosi się pani…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">To kim my jesteśmy, proszę pana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Wbrew obietnicy nie odnosi się pani do budżetu. Naprawdę bardzo proszę…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałam zapytać, w jakim dokumencie w roku 2016…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Nie ma to nic wspólnego z budżetem. Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W jakim dokumencie wewnętrznym były określone terminy przyjmowania skarg od posłów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Pani przewodnicząca, nie będę się z panią przekrzykiwał, w związku z czym dokończyła pani to pytanie. Natomiast ono nie ma nic wspólnego z wykonaniem budżetu. Wewnętrzna organizacja pracy Kancelarii Sejmu nie ma z tym nic wspólnego. Naprawdę trzymajmy się tematu, a nie będziemy rozmawiać o wszystkich sprawach.</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Pan poseł Cymański, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PosełTadeuszCymański">Zaskoczę i tylko zaapeluję, bo też byłem dotknięty, choć delikatnie, wypowiedziami pani przewodniczącej, dość nawet intymnymi, osobistymi, bo dotykającymi sfery moich odczuć na podniety itd. Państwo słyszeli, ale nie chcę w to wchodzić. Mam tak dobry nastrój, że nikt ani nic nie jest w stanie mnie z niego wyprowadzić. Goście czekają na zakończenie. Idźmy dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale pan to lubi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Szanowni państwo, apeluję…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PosełTadeuszCymański">Ale pani jest kobietą, a kobieta mężczyznę dotknie spojrzeniem, słowem albo dotykiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo proszę. Proszę państwa…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PosełTadeuszCymański">Ale nie reaguję. No, nie reaguję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Panie pośle, proszę państwa, bardzo proszę, żeby państwo wzajemne uwagi i pretensje do siebie wyjaśniali w trybie bilateralnym, a nie na posiedzeniu Komisji, angażując wszystkie obecne osoby, w tym przede wszystkim państwa ministrów i przedstawicieli instytucji, których budżety omawiamy. Myślę, że nie buduje to powagi ani Komisji, ani parlamentu. Apeluję o to, żeby zakończyć już tego typu osobiste wycieczki.</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Wyczerpaliśmy listę posłów pytających. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi. W pierwszej kolejności proszę pana ministra Pawła Muchę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#ZastępcaszefaKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiejPawełMucha">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, dziękuję bardzo za te uwagi, które były skierowane do kancelarii prezydenta. Dziękuję zarówno za te uwagi, które padły w sprawozdaniu pani poseł referent, jak i dziękuję za życzliwe słowa, które były zawarte w koreferacie, za pochwałę pod adresem KPRP, bo tak odczytałem wypowiedź pani przewodniczącej.</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#ZastępcaszefaKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiejPawełMucha">Odpowiadając na pytanie dotyczące kwestii wyjaśnienia wzrostu kosztów podróży służbowych krajowych i zagranicznych w roku 2016 w stosunku do roku 2015, zarówno w odniesieniu do KPRP, jak i do Biura Bezpieczeństwa Narodowego, wskazuję to, co wyjaśnialiśmy. Oczywiście z jednej strony to jest konsekwencja zmiany przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w zakresie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-100.2" who="#ZastępcaszefaKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiejPawełMucha">Tak jak państwu wskazywaliśmy, w związku ze zmianą treści tego rozporządzenia, w takim ujęciu w § 441 i 442 należy klasyfikować obecnie wydatki na podróże służbowe krajowe i zagraniczne pracowników, które wcześniej były klasyfikowane także w pozycji dotyczącej usług obcych. W związku z tym przed zmianą przepisów było tak, że usługi hotelowe oraz zakup biletów lotniczych i kolejowych były klasyfikowane w § 430 – Zakup usług pozostałych. Obecnie od 2016 r. są one klasyfikowane w § 441 i 442. Stąd nastąpił wzrost wydatków w tych paragrafach w stosunku do wydatków do roku 2015.</u>
          <u xml:id="u-100.3" who="#ZastępcaszefaKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiejPawełMucha">Natomiast odpowiadając na te zapytania…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale nigdzie nie zaoszczędzono.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#ZastępcaszefaKPRPPawełMucha">Jeszcze nie skończyłem, pani przewodnicząca, całego wywodu w odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#ZastępcaszefaKPRPPawełMucha">Natomiast odpowiadając na pytania dotyczące kwestii związanych z częstotliwością podróży zagranicznych, a także pewnej konsekwencji, która jest związana z częstotliwością, to rację ma pan przewodniczący Szewczak, który trafnie wskazywał, że ta aktywność jest wyższa. W roku 2016 odbyły się 34 wizyty zagraniczne głowy państwa. Dla porównania, w roku 2015 takich wizyt było 22, w roku 2014 – 25, a w roku 2012 – 18. Ujmując rok do roku, tak jak pani przewodnicząca pytała, ale w sensie ilościowym, to mamy wzrost liczby wizyt zagranicznych w roku 2016 w odniesieniu do roku 2015 o ponad 50%, czyli ta aktywność jest bardzo duża.</u>
          <u xml:id="u-102.2" who="#ZastępcaszefaKPRPPawełMucha">Oczywiście była ona związana z organizowanym w Warszawie szczytem NATO. Aktywność szefa BBN także była związana z przygotowaniami do szczytu NATO, a później z kwestią implementacji postanowień, które zostały podjęte na szczycie NATO. Pewną konsekwencją tych postanowień i pewną klamrą, już tegoroczną, była także m.in. wczorajsza wizyta prezydenta Stanów Zjednoczonych. Natomiast to jest aktywność, która trwała i w roku 2016, bo to były spotkania bezpośrednie pana prezydenta, a także liczne spotkania szefa BBN. Oczywiście ta aktywność na arenie międzynarodowej to jest kwestia uczestnictwa polskiego w Pakcie Północnoatlantyckim, ale także podsumowania i implementacji tego, co zostało już ustalone w Warszawie. To są dane dotyczące tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-102.3" who="#ZastępcaszefaKPRPPawełMucha">Z jednej strony, tak jak trafnie pani przewodnicząca wskazywała, jest to zmiana przepisów prawnych. Z drugiej strony, aktywność jest większa. To potwierdzamy. Oczywiście wydatki mieściły się w ramach tych wydatków zaplanowanych. Ta zmiana w budżecie była także przewidywana i projekt już uwzględniał wyższe wydatki w § 441 i 442. Zresztą przecież państwu znane są te informacje.</u>
          <u xml:id="u-102.4" who="#ZastępcaszefaKPRPPawełMucha">Co do uwagi czy informacji, którą przedstawił pan dyrektor, to przedstawialiśmy też rozwiązania związane z funkcjonowaniem Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. Zostało podpisane 24 czerwca 2016 r. porozumienie w zakresie współpracy co do nadzoru i kontroli nad wykorzystaniem dotacji z budżetu państwa, która jest w ramach funduszu. To porozumienie zostało zawarte pomiędzy KPRP a Społecznym Komitetem Odnowy Zabytków Krakowa i Małopolskim Urzędem Wojewódzkim. Tam zostały wypracowane zasady rozdzielania środków finansowych, tak jak to było możliwe w obecnym stanie prawnym. Kancelaria Prezydenta podjęła tego rodzaju aktywność, żeby ten nasz nadzór wzmocnić, a także uporządkować pewne rzeczy, które były do uporządkowania, oczywiście z uwzględnieniem obowiązującego stanu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-102.5" who="#ZastępcaszefaKPRPPawełMucha">Dziękuję państwu za te miłe uwagi pod adresem KPRP. Mam nadzieję, że te wyjaśnienia uznają państwo za satysfakcjonujące. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Bardzo proszę, pani minister Kaczmarska. Tylko w kwestiach budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Dobrze. Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, dziękuję za udzielenie głosu. Postaram się odnieść do spraw, które państwo tutaj poruszali.</u>
          <u xml:id="u-104.1" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o centrum medialne, był przygotowany szeroki projekt na podstawie konsultacji w innych parlamentach Unii Europejskiej. Wszyscy przedstawiciele klubów otrzymali ten szeroki projekt do wglądu i ewentualnych uwag. Niestety niewielkie były uwagi w tym zakresie. Jeżeli chodzi o przyszłość organizacji pracy dziennikarzy w Sejmie, mam nadzieję, że powstanie komisja składająca się z parlamentarzystów, która wypracuje jakiś plan pracy, który będę mogła zrealizować. W związku z tym w chwili obecnej nie będziemy pracować tutaj nad nowymi zasadami pracy dziennikarzy, tak? Państwo już o tym wiedzą z doniesień medialnych.</u>
          <u xml:id="u-104.2" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Jeżeli chodzi o dodatkowe posterunki Straży Marszałkowskiej, w sierpniu ubiegłego roku zarządzeniem pana marszałka ze względów bezpieczeństwa wprowadzono zakaz wchodzenia na teren Sejmu osób, które nie posiadają przepustek, bądź osób, które nie są zgłoszone przez kluby bądź parlamentarzystów. W związku z tym trzeba było wzmocnić obecnie istniejące posterunki, ponieważ identyfikacja przepustek i dowodów odbywa się już na ulicy Wiejskiej przy posterunku oraz od ulicy Górnośląskiej. Mamy też dodatkowy posterunek zorganizowany za budynkiem Senatu. To jest teren graniczący z parkiem. Tam jest dodatkowy posterunek Straży Marszałkowskiej, który chroni państwa i obiekty znajdujące się na terenie Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-104.3" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Kwestia tymczasowych drzwi do Sali Kolumnowej. To już wyjaśniałam na posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych. Proszę państwa, jest to tymczasowe, demontowalne. Postawienie tej tymczasowej konstrukcji nie ingeruje w nasz zabytkowy budynek. Jesteśmy w kontakcie z konserwatorem zabytków celem wypracowania wskazówek do realizacji takich drzwi, jak to ma wyglądać. Obiecuję państwu, że to będzie na pewno spełniało oczekiwania państwa. Wszystkie warunki spełnimy, jeżeli chodzi tutaj o architekturę czy konserwatora zabytków.</u>
          <u xml:id="u-104.4" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Kolejne pytanie. Pan poseł Murdzek pytał o Internet. Znam tę sprawę. Rozmawialiśmy parę miesięcy temu. Trwają prace. To troszeczkę jest kwestia tego, że są utrudnienia techniczne, więc proszę jeszcze o chwilę zwłoki. My tutaj z urzędnikami postaramy się sprostać państwa oczekiwaniom. Natomiast nie obiecuję, że to będzie szybko, ponieważ, tak jak wspomniałam na wstępie, te warunki techniczne są ograniczone, jeżeli chodzi o to miejsce.</u>
          <u xml:id="u-104.5" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">Kwestia kolejna, tutaj sygnalizowana przez państwa posłów. Dzisiaj jestem od rana. Generalnie moje godziny pracy są praktycznie od rana do późnych godzin wieczornych. Dzisiaj, niestety, miałam spotkanie. Nie mogłam przyjąć pana posła. Natomiast poddam się tu prośbie pana przewodniczącego. Zapraszam państwa zainteresowanych do mnie. Chętnie porozmawiam na ten temat. Wszystko było zgodne z prawem, jeżeli chodzi o dzisiejszą sytuację. Jeżeli państwo będą mieli jakiekolwiek uwagi i sugestie, też jestem do państwa dyspozycji codziennie, praktycznie od rana do wieczora. Mogą państwo do mnie przyjść w każdej chwili z każdym problemem, z dużym problemem, z małym problemem. Zawsze chętnie państwa wysłuchuję. To nie są godziny, jakieś dyżury, tylko codziennie. Muszę tylko po prostu mieć wcześniej informację, że państwo o danej godzinie przyjdą, ponieważ nie ukrywam, że tych spotkań mam bardzo dużo codziennie. W związku z tym wybaczą państwo, ale będę prosiła, żeby państwo wcześniej zgłaszali, o której godzinie przyjdą. Wówczas na pewno się z państwem spotkam i chętnie odpowiem na wszelkie pytania.</u>
          <u xml:id="u-104.6" who="#SzefKancelariiSejmuAgnieszkaKaczmarska">To tyle pokrótce. Dziękuję serdecznie. Jeżeli są jeszcze jakieś pytania, to pozostaję do dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Bardzo dziękuję, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-105.1" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Szanowni państwo, nie widzę więcej zgłoszeń w dyskusji, w związku z czym zamykam dyskusję. Zamykam tym samym również omawianie przedmiotowych części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-105.2" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">W związku z wyczerpaniem porządku dziennego zamykam również posiedzenie Komisji. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-105.3" who="#PrzewodniczącyposełJacekSasin">Za pięć minut zaczynamy kolejne posiedzenie. Bardzo proszę wszystkich państwa o obecność. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>