text_structure.xml 16.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i Komisji Spraw Zagranicznych. Stwierdzam kworum. Witam pana przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych, posła Roberta Tyszkiewicza oraz pana Aleksandra Stępkowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytania rządowych projektów o ratyfikacji Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Federalną Demokratyczną Republiką Etiopii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Addis Abebie dnia 13 lipca 2015 r., druk nr 299, oraz Umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Demokratyczno-Socjalistycznej Republiki Sri Lanki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Kolombo dnia 6 października 2015 r., druk nr 300. Uzasadnienie przedstawią resorty finansów i spraw zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w dniu 8 marca 2016 r., skierował rządowe projektu ustaw, z druków nr 299 i 300, do Komisji Spraw Zagranicznych oraz do Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Proponuję, aby przeprowadzić pierwsze czytanie obu projektów łącznie. Wobec braku sprzeciwu przystępujemy do pierwszego czytania projektów ustaw z druków nr 299 i 300. Proszę przedstawicieli rządu o zaprezentowanie uzasadnienia do projektów ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStępkowski">Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, zawarcie pomiędzy Polską i Etiopią konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania jest kolejnym krokiem w procesie zbliżenia politycznego i gospodarczego między obydwoma państwami. Od pewnego czasu odnotowujemy znacznie zwiększoną wymianę handlową z Etiopią, na co znaczny wpływ ma realizacja dwóch umów o udzieleniu Etiopii kredytu w ramach pomocy wiązanej, zawartych w 2014 i w 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStępkowski">Etiopia odnotowuje w ostatnich latach wysoki wzrost gospodarczy i w opinii Międzynarodowego Funduszu Walutowego jest jedną z najlepiej rozwijających się gospodarek na świecie. Konwencja pozwoli na nawiązanie bliskiej współpracy pomiędzy organami podatkowymi obu krajów i ułatwi inwestorom z jednego państwa prowadzenie działalności na terytorium drugiego państwa, eliminując podwójne obciążenie podatkami od dochodu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStępkowski">Konwencja została oparta na wersji modelowej Konwencji OECD z 2010 r. w sprawie podatku od dochodu i majątku. W przypadku Polski konwencja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych. W przypadku Etiopii podatków od dochodu i zysku z działalności górniczej, wydobycia ropy naftowej i rolnictwa. Konwencja, zgodnie ze standardami OECD, zawiera aktualne definicje najważniejszych pojęć, którymi operuje, jak również reguły dotyczące ustalania rezydencji podatkowej, obejmuje zasady określania opodatkowania zysków przedsiębiorstw, wprowadza możliwość opodatkowania dochodu z majątku nieruchomego, określa definicje należności licencyjnych oraz wprowadza tzw. pełną klauzulę wymiany informacji, zgodnie ze standardami OECD.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStępkowski">Warto zaznaczyć, że ze względu na różny termin rozpoczęcia roku podatkowego – w Polsce jest to 1 stycznia, a w Etiopii 8 lipca – konwencja będzie miała zastosowanie do podatków od dochodów osiąganych po tych datach, następujących po raz pierwszy po jej wejściu w życie. Wejście w życie konwencji nie wywrze ujemnych skutków na sektor finansów publicznych oraz nie będzie się wiązało z koniecznością wprowadzenia zmian w prawie wewnętrznym Rzeczypospolitej Polskiej. Przyjęcie konwencji będzie natomiast skutecznym narzędziem weryfikacji deklarowanych podstaw opodatkowania przez podatników osiąganych dochodów w relacjach z Etiopią, w tym na jej terytorium i będzie miało wpływ na wysokość dochodów budżetowych Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStępkowski">Związanie Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotową konwencją nastąpi w drodze ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, ponieważ dokument ten spełnia przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Reguluje on bowiem kwestię nakładania podatków, które zgodnie z art. 217 Konstytucji RP zarezerwowane są dla drogi ustawowej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAleksanderStępkowski">Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, w związku z powyższym wnoszę o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Federalną Demokratyczną Republiką Etiopii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Addis Abebie dnia 13 lipca 2015 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Bardzo dziękuję panie ministrze. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawach ogólnych projektu ustawy, a następnie zadawanie pytań przez posłów i udzielanie odpowiedzi przez przedstawicieli wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu. Kto z państwa chce zabrać głos? Bardzo proszę, pan poseł Killion Munyama.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKillionMunyama">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałem tylko wyrazić ogromną satysfakcję w związku z konwencją. Od 2013 r. są prowadzone prace „Go Africa”, zarówno na szczeblu Sejmu, jak i rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Doprowadziły one do olbrzymiego wzrostu obrotów gospodarczych pomiędzy Polską a szeregiem krajów afrykańskich.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełKillionMunyama">Jeśli chodzi o pytania, to interesowałby mnie dalszy ciąg współpracy z państwami Afryki, zwłaszcza jeśli chodzi o podpisywanie kolejnych konwencji. Które kraje afrykańskie są dziś w drodze, jeśli chodzi o procedurę związaną z podpisaniem konwencji? Zauważyłem, że są już podpisane konwencje z Marokiem, Republiką Południowej Afryki, Tunezją i z Zimbabwe. Które kraje będą następne? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję za wypowiedź, panie pośle. Czy są kolejne zgłoszenia? Pan prof. Jerzy Żyżyński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzyŻyżyński">Chodzi mi o to, co partnerzy etiopscy mają Polsce do zaoferowania? Czy mamy w tym zakresie jakieś doświadczenia? Jakie są polskie interesy realizowane w tym pięknym kraju? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję. Widzę kolejne zgłoszenie. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełElżbietaStępień">Mam następujące pytanie: to, że umowa wejdzie w życie, to jedna kwestia, ale mnie bardziej interesuje, kiedy zostaną wprowadzone określone przepisy? W jakim czasie te przepisy wejdą w życie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję. Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę. Proszę przedstawicieli rządu o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZAleksanderStępkowski">Jeśli chodzi o plany związane z kolejnymi krajami afrykańskimi, to w najbliższym czasie przewidujemy renegocjację umowy z Republiką Południowej Afryki.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZAleksanderStępkowski">Jeżeli chodzi o kwestię interesów polskiego podatnika w Etiopii, to warto powiedzieć, że odnotowujemy stale rosnący eksport do tego kraju. Najważniejszymi grupami towarowymi były dotychczas wyroby przemysłu elektromaszynowego i elektrycznego. Ich udział w polskim eksporcie do Etiopii wynosi 90%. Oprócz tego istotną pozycją są wyroby przemysłu chemicznego i wyroby metalurgiczne. Nasi główni eksporterzy to Apator Powogaz S.A. i URSUS S.A.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZAleksanderStępkowski">W strukturze importu z Etiopii największy udział posiadają artykuły rolno-spożywcze, przede wszystkim kawa, warzywa i nasiona oleiste oraz wyroby przemysłu lekkiego. Główni importerzy to BEPRO Polska i Tchibo Polska. Jak widać, firmy zaangażowane w wymianę z Etiopią są dość mocno osadzone na naszym polskim rynku.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZAleksanderStępkowski">Poza tym warto powiedzieć, że pomiędzy naszymi krajami rozwija się także współpraca inwestycyjno-kapitałowa. Etiopia ubiega się o członkostwo w Światowej Organizacji Handlu. Obecnie posiada status obserwatora w WTO. Oprócz tego mamy jeszcze proklamację inwestycyjną nr 280 z 2002 r., która pozwala zagranicznym inwestorom na podejmowanie działalności inwestycyjnej jako wyłączny właściciel, z pełnym prawem własności lub w formie spółki, bądź w partnerstwie z lokalnymi inwestorami lub rządem. Jeśli zatem chodzi o wymianę z Etiopią, nasze interesy są dość wyraźnie zauważalne.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PodsekretarzstanuwMSZAleksanderStępkowski">Jeżeli chodzi o konkretną odpowiedź na pytanie dotyczące wejścia w życie tej konwencji, to zaczyna ona obowiązywać wraz z upływem trzech miesięcy od wymiany dokumentów ratyfikacyjnych. Tak stanowi art. 30 tej konwencji. W Etiopii, podobnie zresztą jak i w Polsce, konwencja nie została jeszcze ratyfikowana, a zatem trudno w tej chwili przewidzieć precyzyjnie moment jej wejścia w życie. Pewne jest to, że od zakończenia procesu ratyfikacji potrzeba jeszcze trzech miesięcy, aby konwencja weszła w życie. Myślę, że ratyfikacja ze strony polskiej będzie bardzo dobrym sygnałem pokazującym nasze oczekiwania co do ratyfikacji konwencji przez Etiopię.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PodsekretarzstanuwMSZAleksanderStępkowski">Jeżeli chodzi o zastosowanie konwencji, czyli o dochody, których opodatkowanie miałoby zostać objęte postanowieniami konwencji, to zaliczy się do nich wszystko co nastąpi po 1 stycznia roku następującego po ratyfikacji. Na chwilę obecna nic nie stoi na przeszkodzi, żeby była to data 1 stycznia 2017 r. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję panu ministrowi za udzielone odpowiedzi. Czy są inne pytania? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Proponuję, abyśmy przystąpili do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Wobec braku sprzeciwu stwierdzam przyjęcie powyższej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia propozycji zawartych w druku nr 299.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy? Nie ma uwag. Stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Art. 2. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości projektu ustawy? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że całość projektu ustawy została przyjęta i zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Pozostało nam jeszcze dokonanie wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby sprawozdawcą został pan poseł Killion Munyama. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełKillionMunyama">Tak, panie przewodniczący, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec wyznaczenia posła Killiona Munyamy do roli posła sprawozdawcy? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że poseł Killion Munyama został wybrany sprawozdawcą Komisji. Gratuluję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Szanowni państwo, przystępujemy do rozpatrzenia ustawy zawartej w druku nr 300.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy? Nie ma uwag. Stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Art. 1. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Art. 2. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości projektu ustawy? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że całość projektu ustawy została przyjęta i zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Pozostało nam jeszcze dokonanie wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby sprawozdawcą został pan poseł Łukasz Schreiber. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełŁukaszSchreiber">Tak, panie przewodniczący, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że poseł Łukasz Schreiber został wybrany sprawozdawcą Komisji. Gratuluję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełWiesławJanczyk">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i Komisji Spraw Zagranicznych. Informuję, że protokół z posiedzenia, wraz z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu, będzie wyłożony do wglądu w sekretariatach Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>