text_structure.xml
31.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dzień dobry. Witam państwa. Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Witam państwa posłów. Witam panów ministrów: pana ministra Tadeusza Skobla wraz ze współpracownikami z Ministerstwa Energii oraz pana ministra Pawła Szrota – wiceszefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wraz z zespołem. Witam prezesa Urzędu Regulacji Energetyki – pana Macieja Bando oraz wszystkich zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Stwierdzam kworum. Informuję, że zgodnie z przedstawionym porządkiem przedmiotem dzisiejszego posiedzenia będzie: w pkt 1 rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz niektórych innych ustaw (druki nr 3053 i 3165) oraz w pkt 2 rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, ustawę – Prawo ochrony środowiska, ustawę o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji oraz ustawę o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (druki nr 3217 i 3220).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">W dniu 20 lutego na 77. posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz niektórych innych ustaw. Dokumenty znajdujemy w drukach nr 3053 i 3165.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">W czasie drugiego czytania zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu ustawy oraz 9 poprawek. Sejm skierował projekt ustawy wraz z wnioskiem i poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Proponuję, aby rozpatrywanie wniosku oraz poprawek odbywało się w następujący sposób. W pierwszej kolejności przegłosujemy wniosek o odrzucenie projektu ustawy. Jeżeli wniosek nie znajdzie uznania Komisji będziemy pracowali nad poprawkami. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Poddaję pod głosowanie wniosek o odrzucenie projektu ustawy. Kto jest za wnioskiem? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietyński">Za 8 głosów, 13 głosów przeciw, brak głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Tym samym wniosek o odrzucenie projektu ustawy nie znalazł uznania Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Przystępujemy do rozpatrywania poprawek. Proszę o przedstawienie poprawki nr 1. Poprawkę zgłosił Klub PO-KO. Proszę, pan poseł Zdzisław Gawlik.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełZdzisławGawlik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, proponowana zmiana dotyczy skreślenia przepisu, który mówi, że cena za nabywane akcje nie może być wyższa niż cena rynkowa. Wydaje się to oczywiste. Pytaliśmy o tę zmianę wprowadzoną do ustawy. Usłyszeliśmy argument, iż istnieje obawa czynienia zarzutu, że transakcje nabywania akcji będą dokonywane z naruszeniem przepisów o pomocy publicznej. Wydaje się, że nie ma takiego ryzyka, zważywszy na to, że w kolejnych przepisach projektodawcy odwołują się wprost do przepisów o pomocy publicznej i nawiązują do tzw. testu prywatnego inwestora, który miałby decydować o cenie nabywanych praw na rzecz Skarbu Państwa. Zatem nie widzimy podnoszonego zagrożenia i uważamy, że przepis jest bezprzedmiotowy. Proszę zauważyć, że jeżeli utrzymamy ten przepis, to w skrajnej sytuacji możemy doprowadzić do tego, że nabywca akcji w imieniu Skarbu Państwa będzie mógł powiedzieć, że wszystko było OK., ponieważ miał wycenę, która wskazywała na określony poziom ceny akcji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełZdzisławGawlik">Proponowany przepis sugeruje, że problem odpowiedzialności za skutki tego typu czynności biznesowych przesuwane są na inne podmioty. Jest to oczywiste, zważywszy że wówczas dysponent praw Skarbu Państwa może odwoływać się do art. 429 k.c., który mówi, że jeżeli posługujesz się profesjonalistą, a zakładam, że tym będzie ten, kto będzie dokonywał szacunku wartości akcji, to za to nie odpowiadasz. Uważamy, że proponowane rozwiązanie nie jest potrzebne i jest wręcz szkodliwe. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuzastępcaSzefaKancelariiPrezesaRadyMinistrówPawełSzrot">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rząd jest przeciwny poprawce. Jesteśmy za utrzymaniem zapisu z przedłożenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Poprawkę rozstrzygniemy w głosowaniu. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietyński">Za 7 głosów, 13 głosów przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Poprawka została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Proszę o uzasadnienie. Poprawka nr 2 łączy się z poprawką nr 3. Będziemy je głosowali łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełZdzisławGawlik">Naszą intencją jest, aby z treści ustawy wykreślić przepis, który daje określonym osobom prawo do zwrotu kosztów podróży, diet itd. Przypomnę tylko, że ani w Kodeksie handlowym z 1934 r., ani w k.s.h. z 2001 r., a więc przez ponad 80 lat, nie było nigdy przepisu, aby uczestnikom organów korporacyjnych i innych, którzy wykonują w tym zakresie uprawnienia, przyznać dodatkowe świadczenia. Przyszedł 2016 r., przyszedł PiS i nagle pojawia się kolejna chęć…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełKrzysztofGadowski">…skok na kasę…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełZdzisławGawlik">…po pieniądze. Czegoś takiego w Polsce nie było przez ponad 80 lat. Musieliśmy doczekać niby dobrej zmiany i są kolejne pomysły na to, jak do swojej kieszeni jeszcze coś wrzucić z państwowego majątku. To jest przykład takiego przepisu. Stąd proponowana zmiana. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuzastępcaSzefaKPRMPawełSzrot">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rząd jest przeciwko poprawce. Jesteśmy za utrzymaniem zapisu z przedłożenia. Rada do spraw spółek nie jest organem korporacyjnym. Jest to organ administracji. Proponowany przepis doprecyzowuje istniejące regulacje. Wnioskujemy o utrzymanie przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek 2 i 3? Prosiłem o głosowanie łączne. Przepraszam, jeszcze pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Formalnie się zgadzamy. Natomiast chcielibyśmy powiedzieć do protokołu, że wydaje się, iż poprawki, w szczególności poprawka 2, nie są legislacyjnie poprawne. Pan poseł uzasadniał, że intencją poprawki było wykreślenie podstawy do otrzymywania przez przewodniczącego i członków rady zwrotu kosztów podróży i noclegów. Jednocześnie jednak zostałaby wykreślona podstawa do miesięcznego wynagrodzenia za udział w pracach rady, co wydaje się, że nie było intencją pana posła. Naszym zdaniem z tego względu poprawka nr 2 jest legislacyjnie niedopracowana. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Głosujemy. Kto jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietyński">Za 7 głosów, 14 głosów przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Tym samym Komisja odrzuciła poprawki 2 i 3.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki 4, z którą łączą się poprawki 5, 8 i 9. Będziemy je głosowali łącznie. Proszę o przedstawienie poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełZdzisławGawlik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, poprawka obejmuje wniosek o skreślenie rozdziału 5a w proponowanej ustawie, na mocy którego wskazujemy na ustrój kolejnego funduszu, którym jest Fundusz Inwestycji Kapitałowych. Nie widzimy racjonalnej przesłanki, która uzasadniałaby budżetowe wyposażenie ministra Skarbu Państwa, a tak naprawdę szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. To jest kuriozum, jeżeli chodzi o polski system, żeby do dwóch osób ograniczać prawo do dysponowania 2 mld zł, a jeżeli przeczytamy cały rozdział 5a, to wydaje się, iż w sposób nieograniczony.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełZdzisławGawlik">Jednocześnie proszę zauważyć, że w przepisie wskazujemy na wykorzystanie w ramach FIK środków gromadzonych przez lata w Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorstw. Dzisiaj apetyt na pieniądze, które w przeszłości były gromadzone i wykorzystywane na różne cele związane z pomocą publiczną dla przedsiębiorców jest bardzo duży, więc trzeba je zabrać. Mimo że fundusz został zlikwidowany, próbuje się skonsumować to, co było odłożone w czasie. Pożyczka, która kiedyś została udzielona przedsiębiorcy (nie za rządów PiS) jest dzisiaj zwracana, czyli odniosła skutek – przedsiębiorstwo zostało naprawione. Pieniądze wykorzystywane na pomoc przedsiębiorcom chcemy dzisiaj wykorzystać na nacjonalizację polskiej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełZdzisławGawlik">Uważamy, że tego typu rozwiązanie jest bezprzedmiotowe. Rozmawialiśmy z panem ministrem, w tym podczas dyskusji plenarnej i do tej pory nie znalazłem odpowiedzi, czy rząd posiada narzędzia, które w związku z trwającą konsekwentną konsumpcją środków ze zlikwidowanego FRP pozwolą na pomoc przedsiębiorcom. Wszystko zostanie przejedzone do końca – wyczyszczone do dna, po którym będziemy szorować, a gdy przedsiębiorca będzie oczekiwał pomocy, to państwo nie będzie mu w stanie pomóc.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełZdzisławGawlik">Rozumiem, że intencją tego projektu jest, żeby – tak jak w słynnych nagraniach – brać bank za złotówkę – za złotówkę brać wszystko. Jeżeli taka jest intencja, to w porządku. Co można zrobić? Nie można nic zrobić, skoro dożyliśmy takich czasów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Panie pośle, myślę że jest strona, która akurat nie powinna przywoływać nagrań, bo kulisy prywatyzacji były jasno przedstawione w nagraniach w pewnej restauracji kilka lat temu. Dzisiaj pracujemy nad ustawą – nie dzielcie się państwo doświadczeniami z tamtych czasów. Pan minister Paweł Szrot. Proszę o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuzastępcaSzefaKPRMPawełSzrot">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie pośle, dyskutowaliśmy o tym. Wprowadzenie Funduszu Inwestycji Kapitałowych jest zmianą fundamentalną. Chodzi w niej o dodatkowy instrument. Pewne instrumenty już są. Wymieniałem je podczas debaty plenarnej. Rząd potrzebuje nowych instrumentów. Rząd potrzebuje tych instrumentów w celu prowadzenia zdecydowanej i konkretnej polityki na rynku spółek.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#SekretarzstanuzastępcaSzefaKPRMPawełSzrot">Jesteśmy za utrzymaniem zapisu z przedłożenia, czyli wprowadzenia instrumentu, którym będzie Fundusz Inwestycji Kapitałowych. Chciałbym tylko przypomnieć, że środki finansowe pochodzące ze zwrotów z pomocy publicznej związanej z Funduszem Reprywatyzacji wróciłyby do budżetu. Teraz będą przeznaczone na aktywną politykę gospodarczą rządu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Rozstrzygniemy w głosowaniu. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek 4, 5, 8 i 9? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietyński">Za 8 głosów, 15 głosów przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Poprawki nie zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki 6. Proszę o uzasadnienie. Jeśli pamiętam, pan poseł Wiesław Krajewski. Ewentualnie proszę pana ministra o wyjaśnienie, na czym polega poprawka nr 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuzastępcaSzefaKPRMPawełSzrot">Poprawka została przedstawiona rządowi i była analizowana. Poprawka ma na celu uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych, które mogłyby się pojawić w wyniku wprowadzenia propozycji w pierwotnym brzmieniu, tj. „zbycie przez PKP S.A. składników aktywów trwałych w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości następuje w drodze przetargu”. W wyniku zaproponowanej poprawki PKP S.A. uzyskuje rozszerzenie uprawnień do prowadzenia aktywnej polityki inwestycyjnej w ważnych celach społecznych. Rząd popiera poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Pan przewodniczący Włodzimierz Karpiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełWłodzimierzKarpiński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, kto jest autorem tej poprawki? Nie bardzo rozumiem, w jakiej roli występuje pan minister. Pan minister mówi o poprawce w stosunku do przedłożenia rządowego, argumentując że popiera te poprawkę. Jak rozumiem autorem poprawki jest Klub Prawa i Sprawiedliwości. Prosiłbym posłów Prawa i Sprawiedliwości, aby lepiej przygotowali się na konsultacjach w ministerstwie lub w KPRM, żeby przynajmniej cokolwiek powiedzieć w uzasadnieniu do poprawki. To jest naprawdę żenujące, bo w zasadzie dzięki internetowi obserwuje nas cały świat. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Poprawkę uzasadni pan przewodniczący Wojciech Zubowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełWojciechZubowski">Panie ministrze, panie przewodniczący, szanowni państwo, przeczytam uzasadnienie, które było dołączone do poprawki: „Przedmiotowa zmiana ma na celu uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych, które mogłyby się pojawić w wyniku wprowadzenia propozycji w pierwotnym brzmieniu. W wyniku zaproponowanej poprawki wyjątkiem od zbycia przez PKP S.A. składników aktywów trwałych w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (następuje w drodze przetargu) będzie wnoszenie składników aktywów trwałych do spółki jako wkład niepieniężny na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego w zamian za objęcie akcji tej spółki w szczególności w celu realizacji programu rządowego”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję bardzo. Proponuję rozstrzygnąć poprawkę w głosowaniu. Kto jest za przyjęciem poprawki 6? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietyński">Za 16 głosów, 8 głosów przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki 7. Pan przewodniczący Wojciech Zubowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełWojciechZubowski">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, poprawka została państwu doręczona. Przedmiotowa zmiana ma na celu dodanie do katalogu podmiotów, które udzieliły pełnomocnictw przed wejściem w życie ustawy, a które zostaną w mocy, także innych organów uprawnionych na podstawie przepisów odrębnych do reprezentowania Skarbu Państwa, gdyż one także, zgodnie ze zmienionym brzmieniem art. 6 ust. 3 ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym, będą mogły zlecać – z zachowaniem zasad i trybu określonych w przepisach odrębnych – osobom prawnym lub fizycznym dokonanie określonych czynności prawnych lub faktycznych lub rodzajów czynności prawnych lub faktycznych w zakresie ich właściwości, udzielając w tym zakresie pełnomocnictw. W związku z powyższym zasadne jest, aby inne organy uprawnione na podstawie przepisów odrębnych do reprezentowania Skarbu Państwa także zostały ujęte w przedmiotowym przepisie przejściowym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzstanuzastępcaSzefaKPRMPawełSzrot">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poprawkę nam przedstawiono. Po analizie jesteśmy za jej przyjęciem. Można powiedzieć, że poprawka ma charakter legislacyjny wynikający z pewnej ostrożności proceduralnej. Prosimy o przyjęcie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Kto jest za przyjęciem poprawki? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietyński">Za 16 głosów, 8 głosów przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję bardzo. Poprawka została przyjęta. Jednocześnie jestem państwu winien wyjaśnienia, szczególnie panu posłowi Wiesławowi Krajewskiemu. Błędnie wskazałem posła do przedstawienia uzasadnienia poprawki. Pan poseł może uzasadniać poprawki, ale przy innej ustawie. Panie pośle, przepraszam za zamieszanie i dyskomfort, który mógł pan odczuć.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby sprawozdawcą nadal był pan poseł Piotr Król. Co pan poseł na to?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełPiotrKról">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Czy są inne kandydatury lub sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie wybrała pana posła Piotra Króla na sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Proszę państwa, nie rozchodzimy się. Mamy drugi punkt – poprawki do ustawy o cenach prądu.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Szanowni państwo, przechodzimy do drugiego punktu dzisiejszego posiedzenia. Wczoraj na posiedzeniu plenarnym odbyło się drugie czytanie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, ustawę – Prawo ochrony środowiska, ustawę o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji oraz ustawę o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji. W czasie czytania zgłoszono siedem poprawek, które Sejm skierował do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Informuję, że jest pismo Klubu PiS do marszałka o wycofaniu poprawki nr 7. W związku z tym zajmiemy się sześcioma poprawkami. Proszę, pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, poprawka nr 7 to de facto poprawka nr 6 w zestawieniu poprawek, które zostało opracowane przez Biuro Legislacyjne. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Pan przewodniczący powiedział o poprawce nr 7, która była przedłożona w trakcie drugiego czytania. Biorąc pod uwagę fakt, że poprawki musiały zostać ułożone w sposób chronologiczny, poprawka nr 7 z zestawienia przygotowanego przez Klub PiS uzyskała nr 6 w zestawieniu poprawek, które otrzymali państwo posłowie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Szanowni państwo, przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Zmiana ma charakter merytoryczny. Chodzi o odzwierciedlenie charakterystyki zapotrzebowania na energię elektryczną według profilu zapotrzebowania danej grupy odbiorców końcowych w średnioważonej cenie energii elektrycznej na rynku hurtowym. Różne grupy odbiorców końcowych posiadają różne profile zapotrzebowania. Generalną zasadą jest, że im większy odbiorca końcowy, tym jego charakterystyka zapotrzebowania na energię elektryczną jest bardziej stabilna.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Proszę o stanowisko rządu wobec poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiTadeuszSkobel">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję. Nie słyszę uwag. Kto jest za przyjęciem poprawki? Proszę o podniesienie ręki. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#SekretarzKomisjiMarcinMykietyński">Za 16 głosów, brak głosów przeciw, 8 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki 2. Poprawkę 2 głosujemy łącznie z poprawką nr 5. Poprawka jest konsekwencją poprawki poprzedniej. Proszę, pan przewodniczący Wojciech Zubowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełWojciechZubowski">Zgodnie z zestawieniem, które otrzymaliśmy poprawkę nr 2 powinniśmy głosować łącznie z poprawką nr 5. Czy poprawka 5 nie łączy się jednocześnie z poprawką nr 4? Czy powinniśmy głosować poprawki 2 i 5, czy poprawki 2, 4 i 5?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jedna zasadnicza kwestia, a mianowicie, zestawienie poprawek, które zostało państwu przekazane, sporządziło Biuro Legislacyjne. Jest to zestawienie poprawek, które zostały zgłoszone w czasie drugiego czytania. Różnica w numeracji wynika tylko i wyłącznie z tego powodu, że poprawki zostały ułożone chronologicznie, tak jak ma to zawsze miejsce w przypadku sporządzania zestawienia poprawek. W związku z tym, że w zestawieniu poprawek, które zostały zgłoszone w trakcie drugiego czytania poprawka nr 7, o której pan przewodniczący Małecki wspominał, że została wycofana, dotyczyła kwestii, która de facto była przed poprawką nr 6, mówiącej o skreśleniu art. 6, zamieniono kolejność poprawek.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Tak czy inaczej, gdy patrzymy na poprawki zgłoszone podczas drugiego czytania, zwracamy uwagę na to, że poprawka nr 2, czyli dotycząca nowego brzmienia art. 7 ust. 2 pkt 3, to de facto poprawka nr 5 w zestawieniu poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania. Różnica wynika z tego, że musimy się posługiwać chronologią, tak aby było to przejrzyste, a pan marszałek mógł w czasie trzeciego czytania kolejno przedstawiać wszystkie poprawki i prosić Wysoką Izbę o stanowisko.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Panie przewodniczący, jeżeli posługujemy się zestawieniem przygotowanym przez Biuro Legislacyjne, poprawka nr 2 z tego zestawienia jest de facto poprawką nr 5 w zestawieniu poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełWojciechZubowski">Rozumiem, że zestaw poprawek zgłoszony przez Biuro Legislacyjne to ten, który ma w prawym górnym rogu oznaczenie „372pop24”? Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#LegislatorKonradNietrzebka">Tak. Panie przewodniczący. Poprawki nie są zgłoszone przez Biuro Legislacyjne. My tylko sporządzamy zestawienie poprawek dla potrzeb Marszałka Sejmu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Szanowni państwo, poprawka 2 dotyczy zakresu, terminu i sposobu publikacji informacji udostępnianych przez giełdę towarową energii elektrycznej według przepisów ustawy o giełdach towarowych. Z kolei poprawka 5 określa sposób publikowania informacji.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PodsekretarzstanuwMETadeuszSkobel">Jesteśmy za tą poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawek? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie poprawek nr 2 i 5.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Zaproponowana zmiana dookreśla, że marża, czyli jednostkowy zysk przedsiębiorstwa energetycznego będzie uzależniona od wielkości wolumenu sprzedaży energii elektrycznej do odbiorców końcowych. Oczywistym jest, że duże przedsiębiorstwa obrotu co do zasady oferują mniejszą marżę, bo mają większy efekt skali, a przynajmniej tak powinno być. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PodsekretarzstanuwMETadeuszSkobel">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki 3? Nie słyszę. Stwierdzam jej przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Poprawka 4. Chodzi o dookreślenie, jakie składowe pozostałych kosztów jednostkowych publikuje w obwieszczeniu minister właściwy do spraw energii, a więc: koszty własne prowadzenia działalności gospodarczej, koszty bilansowania charakterystyki zapotrzebowania na energię elektryczną oraz marże. Koszty uzyskania i umorzenia świadectw pochodzenia i świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ust. 4 pkt 1 lit. c będą obliczane i publikowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PodsekretarzstanuwMETadeuszSkobel">Jesteśmy za przyjęciem poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej poprawki? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie poprawki 4.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Pozostała nam poprawka nr 7 polegająca na skreśleniu art. 6. Uchylenie przepisu art. 6 jest uzasadnione koniecznością uniknięcia wątpliwości prawnych dotyczących zatwierdzania taryf za przesył lub dystrybucję energii elektrycznej na przełomie roku 2019 i 2020.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PodsekretarzstanuwMETadeuszSkobel">Jesteśmy za przyjęciem poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie poprawki. Tym samym przeszliśmy przez wszystkie poprawki. Pozostaje nam wybrać sprawozdawcę Komisji. Proponuję, aby tę misję kontynuował pan poseł Ireneusz Zyska. Pan poseł kiwa głową i mówi, że tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełIreneuszZyska">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Czy jest sprzeciw lub inne kandydatury? Nie słyszę. Pan poseł Ireneusz Zyska będzie miał zaszczyt reprezentować nas na sali plenarnej.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję państwu. Informuję, że protokół będzie do wglądu w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>