text_structure.xml
10.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, druk nr 3081.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Jak wspomniałem, jest to projekt poselski. Uzasadnienie przedstawi pani poseł Anna Paluch, którą bardzo serdecznie witam. Witam także pana ministra Mariusza Oriona Jędryska, sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska oraz towarzyszące mu osoby. Naturalnie witam także wszystkich państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Marszałek Sejmu skierował powyższy projekt ustawy do Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa do pierwszego czytania. Rozpoczynamy pierwsze czytanie. Proszę panią poseł Annę Paluch, przedstawiciela wnioskodawców, o przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAnnaPaluch">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, projektowana ustawa, zawarta w druku nr 3081, przewiduje nowelizację ustawy z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw w tym zakresie, w jakim odnosi się do nowelizowanej ustawą z 6 czerwca tego roku ustawy – Prawo ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełAnnaPaluch">Przypominam, że art. 7 ustawy z dnia 6 czerwca w całości zawiera przepisy nowelizujące ustawę – Prawo ochrony środowiska. Nowelizacja polegała na tym, że ustanowiono Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Ma on status państwowego funduszu celowego, a jego dysponentem jest minister energii, natomiast zarządzanie funduszem prowadzi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Fundusz Niskoemisyjnego Transportu jest tworzony z wpłat od podmiotów, które wprowadzają paliwa na nasz rynek.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełAnnaPaluch">Zmiana druga, a właściwie ust. 3 w art. 321a wprowadzony tą nowelizacją, określa rodzaje paliw silnikowych, które podlegają opłacie emisyjnej poprzez odesłanie do kodów nomenklatury scalonej, czyli tzw. CN. Projektowana zmiana polega na tym, że w dotychczasowych dwóch kodach na benzyny silnikowe w ppkt 1 zmienia się dwie cyfry w kodzie w pozycjach dotyczących paliw silnikowych, czyli w tym przypadku benzyn. W pkt 2 dokonuje się tego samego odnośnie do olejów napędowych. Krótko mówiąc, projekt dotyczy podmiotów, które wprowadzają na krajowy rynek paliwa silnikowe, a więc producentów i importerów paliw, podmiotów, które dokonują nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz innych podmiotów podlegających obowiązkowi podatkowemu na podstawie przepisów o podatku akcyzowym, a także organów podatkowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełAnnaPaluch">Reasumując, celem wprowadzenia tego aktu prawnego jest dostosowanie przepisów, które regulują obowiązek podatkowy w opłacie emisyjnej, do tej klasyfikacji statystycznej, która wynika z przepisów prawa Unii Europejskiej i obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. Chcę podkreślić, że projektowana zmiana ma wyłącznie techniczny charakter. Nie nakłada ona żadnych nowych obowiązków, a jedynie dostosowuje nasze kody do aktualnie obowiązujących przepisów w tym zakresie. Chodzi o odpowiednie oznaczenie paliw, ponieważ wprowadzający je na rynek podlegają określonym obowiązkom.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełAnnaPaluch">Krótko mówiąc, w definicji paliw silnikowych, które podlegają opłacie emisyjnej, ustawodawca odniósł się do klasyfikacji wynikającej z rozporządzenia Rady z 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej, w brzmieniu, jakie obowiązywało przed 1 stycznia 2018 r. 1 stycznia tego roku weszło w życie rozporządzenie nowelizujące dawny akt prawny, ten z 1987 r., i dlatego trzeba nasze oznaczenia kodowe dostosować do nowego stanu przepisów. Jak wspomniałam, w odniesieniu do benzyn silnikowych w kodzie CN zmieniają się dwie środkowe cyfry z 11 na 12, a w kodzie dotyczącym olejów napędowych pojawiają się zamiast jednego oznaczenia dwa, ale wynika po prostu ze zmian klasyfikacyjnych. Nie jest to zmiana przedmiotowa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełAnnaPaluch">Podsumowując, projekt nowelizuje ustawę o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych w taki sposób, żeby można było 1 stycznia 2019 r. wykonywać przepisy ustawy z 6 czerwca 2018 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję, pani poseł. Chciałbym przywitać pana ministra Krzysztofa Tchórzewskiego, szefa resortu energii, który dołączył do naszych obrad.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">O zabranie głosu proszę pana ministra Mariusza Oriona Jędryska.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaMariuszOrionJędrysek">Panie przewodniczący, szanowne prezydium, szanowni państwo, panie ministrze, projektowana zmiana ma charakter czysto techniczny i dlatego trudno zgłaszać do niej jakieś specjalne uwagi. Został zmieniony załącznik nr 1 zawierający nomenklaturę taryfową i statystyczną dotyczącą wspólnej taryfy celnej w ustawie o autostradach płatnych, natomiast przeoczono konieczne zmiany w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Należy oczywiście rzecz ujednolicić i dlatego ze strony Ministerstwa Środowiska nie wnosimy żadnych uwag do rozpatrywanego projektu ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Dziękuję, panie ministrze. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy oraz następnie zadawanie pytań przez posłów i odpowiedzi przedstawicieli wnioskodawców. Otwieram debatę. Pan poseł Krzysztof Gadowski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKrzysztofGadowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, mam pytanie do pani poseł wnioskodawcy. Wyraźnie pani zaznaczyła, że zmiany kodów nastąpiły z dniem 1 stycznia 2018 r. Dzisiaj stoimy właściwie u progu 1 stycznia 2019 r. Jak do tej pory funkcjonowało rozliczenie, jakie zasady obowiązywały? Dlaczego ministerstwo nie wniosło tych poprawek wcześniej, skoro są to tak znaczące sprawy, które trzeba dzisiaj uregulować?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Czy są inne zgłoszenia do dyskusji? Nie widzę. Pani poseł Anna Paluch, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAnnaPaluch">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, te przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2019 r. Było dosyć długie vacatio legis i na razie nie ma z tego tytułu żadnej szkody. Chodzi o to, aby je bezkolizyjnie wprowadzić w nowym roku i z tego powodu wziął się krótki projekt nowelizacji, który umożliwi pobieranie opłat. Być może nie powiedziałam tego wystarczająco wyraźnie, ale trzeba pamiętać, że w państwa Komisji procedowano nad ustawą z dnia 6 czerwca 2018 r. Cel pobierania tych pieniędzy jest szczytny. Buduje on naszą wiarygodność jako państwa, które w tej chwili prowadzi działania mające na celu uwolnienie obywateli od nadmiernie zanieczyszczonego powietrza. Niskoemisyjny transport jest ważnym działaniem, które pomoże nam zapewnić polskim obywatelom czyste powietrze. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Nie widzę innych zgłoszeń do debaty. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Tytuł ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag. Stwierdzam przyjęcie tytułu ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Art. 1. Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag. Stwierdzam przyjęcie art. 1.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag. Stwierdzam przyjęcie art. 2.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Na tym zakończyliśmy szczegółowe rozpatrywanie projektu. Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy z druku nr 3081 w całości? (19) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał od głosu? (4) Dziękuję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy. Pozostaje nam jeszcze dokonanie wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur. Pan przewodniczący Wojciech Zubowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWojciechZubowski">Szanowni państwo, ponieważ jestem jednym z posłów, którzy podpisali się pod tym projektem chciałbym, trochę nieskromnie, zaproponować swoją kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pana przewodniczącego Wojciecha Zubowskiego? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja wybrała sprawozdawcę w osobie pana przewodniczącego Zubowskiego.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełMaciejMałecki">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Protokół będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji. Po krótkiej przerwie rozpoczniemy kolejne posiedzenie. Zamykam posiedzenie Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>