text_structure.xml
27.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Dzień dobry państwu, otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Witam pana ministra Andrzeja Piotrowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii wraz z towarzyszącymi mu współpracownikami. Witam także przedstawicieli innych urzędów i instytucji państwowych oraz przedstawicieli organizacji gospodarczych i społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Zanim przejdziemy do pracy, chciałbym raz jeszcze podziękować państwu za bardzo owocną współpracę i zaangażowanie w dniu wczorajszym.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Szanowni państwo, porządek dzienny posiedzenia przewiduje kontynuację rozpatrywania rządowego projektu ustawy o efektywności energetycznej z druku nr 426.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Czy są uwagi do przedstawionego porządku?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Przypominam, że podczas wczorajszego posiedzenia przyjęliśmy kilka poprawek oraz szczegółowo rozpatrzyliśmy cały projekt. Zgłoszone wczoraj poprawki, głównie natury legislacyjnej, powinny zostać już państwu dostarczone.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Czy każdy poseł posiada zestawienie poprawek?</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Informuję, że znajdują się one na iPadach oraz są dostępne na piśmie u sekretarzy Komisji. Zestawienie obejmuje poprawki redakcyjne i legislacyjne, w większości omówione przez nas wczoraj. Jak państwo pamiętacie, zleciliśmy przygotowanie poprawek na piśmie i dziś będziemy musieli je przegłosować.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Oprócz wspomnianego zestawienia poprawek dotarła do mnie jeszcze dodatkowa poprawka zgłoszona przez Klub Poselski Nowoczesna i Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej. Poprawka dotyczy sprawy poruszonej wczoraj przez pana posła Zbigniewa Gryglasa.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">O ile dobrze pamiętam, również pan poseł Jan Klawiter wspominał wczoraj o jakiejś poprawce, ale na razie nie widzę jej przygotowanej na piśmie.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Przepraszam, w tej chwili dotarły do mnie dokumenty, bardzo dziękuję. Są to dwie poprawki dotyczące tego samego artykułu.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Proszę państwa, proponuję, żebyśmy na początku przyjęli zestawienie poprawek omówionych wczoraj i żebyśmy dokonali tego w jednym głosowaniu. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, poddam zestawienie poprawek pod głosowanie. Będziemy je głosować wspólnie.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Przypominam, że chodzi o zestawienie poprawek przygotowane wspólnie przez przedstawicieli rządu i prawników z sejmowego Biura Legislacyjnego, po dyskusji, jaką przeprowadziliśmy wczoraj na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem tych poprawek? Głosujemy przez podniesienie ręki. Kto jest za? (16)</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Kto się wstrzymał od głosu? (0)</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Dziękuję, stwierdzam, że jednogłośnie przyjęliśmy zgłoszone poprawki.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Przypomnę państwu, że wczoraj przyjęliśmy także poprawkę, która zmniejsza obciążenie użytkownika do poziomu średniej wartości kosztów ogrzewania. W stosunku do pierwotnego przedłożenia będzie to półtorakrotność średniej wartości kosztów.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Szanowni państwo, mam przed sobą treść trzech poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Pierwsza z nich została wniesiona przez pana posła Zbigniewa Gryglasa i jeszcze dodatkowo dwójkę posłów. Ponieważ jest to ustawa implementacyjna, wymagane są trzy podpisy pod poprawką.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Wszystkie trzy złożone poprawki spełniają wymogi formalne.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Wiadomo mi także, że rząd złożył poprawkę natury legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Proponuję, żebyśmy rozpoczęli od poprawki rządowej.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Bardzo proszę przedstawicieli ministerstwa o zaprezentowanie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuEnergetykiMinisterstwaEnergiiTomaszDąbrowski">Poprawka dotyczy art. 12 ust. 5 i 6 i ma charakter redakcyjny.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuEnergetykiMinisterstwaEnergiiTomaszDąbrowski">Pozwolę sobie odczytać treść poprawki. Proponujemy, aby brzmienie wymienionych ustępów było następujące: „Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza środki w wysokości stanowiącej równowartość wpływów z opłaty zastępczej na realizację przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej u odbiorców końcowych”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuEnergetykiMinisterstwaEnergiiTomaszDąbrowski">Tak brzmiałby nowy ust. 5. Jest to delikatna korekta redakcyjna w stosunku do brzmienia pierwotnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Jak rozumiem, zakres przedmiotowy nie został zmieniony.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuEnergetykiMETomaszDąbrowski">Nie, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorDepartamentuEnergetykiMETomaszDąbrowski">Ust. 6 otrzymałby następujące brzmienie: „Zarząd Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazuje ministrowi właściwemu do spraw energii sprawozdanie o wysokości środków przeznaczonych na realizację przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej u odbiorców końcowych oraz o uzyskanej oszczędności energii finalnej w wyniku realizacji tych przedsięwzięć, w podziale na rodzaje przedsięwzięć wymienione w art. 19 ust. 1, do dnia 31 lipca każdego roku za poprzedni rok kalendarzowy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Na czym polega w tym przypadku zmiana?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuEnergetykiMETomaszDąbrowski">Zmiana doprecyzowuje sposób przygotowania i przekazania sprawozdania do ministra.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorDepartamentuEnergetykiMETomaszDąbrowski">Chodzi o to, aby ze sprawozdania wyraźnie wynikało, ile pieniędzy jest przeznaczanych na poszczególne rodzaje przedsięwzięć wymienionych w art. 19.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorDepartamentuEnergetykiMETomaszDąbrowski">Przy pierwotnej redakcji przepisu ta kwestia nie była do końca jasna, teraz wszystko jest precyzyjnie określone. Zmiana ma charakter redakcyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Otwieram dyskusję nad tą poprawką.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Pan mecenas się zgłasza, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuJarosławLichocki">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuJarosławLichocki">Szanowni państwo, w przypadku tej poprawki mamy kłopot natury proceduralnej. Z art. 163a ust. 3 regulaminu Sejmu a contrario wynika, że do przepisów, które zostały już przez Komisję rozpatrzone, nie ma powrotu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuJarosławLichocki">Wyjątek może nastąpić wówczas, kiedy okaże się, że zaistniały wątpliwości albo sprzeczności, które taki powrót implikują.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Ale my jeszcze ustawy nie przyjęliśmy, panie mecenasie, cały czas nad nią pracujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">To prawda, panie przewodniczący, ale ten przepis został już przyjęty. Nie ma w tym przypadku znaczenia, czy została przyjęta całość ustawy, czy nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Krótko mówiąc, poprawkę należałoby w tej sytuacji zgłosić w drugim czytaniu, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorJarosławLichocki">Tak, panie przewodniczący, najbardziej właściwym zachowaniem byłoby zgłoszenie tej poprawki w drugim czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">W takim razie, czeka nas jeszcze kolejne posiedzenie po drugim czytaniu. Trudno, skoro pan mecenas tak twierdzi, nie ma wyjścia.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Co na to pan minister?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Co robimy? Zgłosimy poprawkę w drugim czytaniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEnergiiAndrzejPiotrowski">Może spróbujmy przez Senat?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">To nie jest dobry pomysł, bo procedura będzie jeszcze dłuższa. Jeśli w Sejmie zgłosimy poprawkę w drugim czytaniu, na drugi dzień możemy zwołać Komisję i sprawę zamknąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMEAndrzejPiotrowski">Myślę, że fundusz przeżyje bez tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Pewnie, tak.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Szanowni państwo, mamy jeszcze czas. Drugie czytanie ma się odbyć na następnym posiedzeniu, tak więc mamy jeszcze chwilę do zastanowienia, co dalej. Rozumiem, że w tym momencie poprawka nie będzie przez nas rozpatrywana.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Wypowiedź pana mecenasa spowodowała, że nastąpiło coś na kształt legislacyjnej nagłej śmierci, trudno.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Szanowni państwo, przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych przez państwa posłów. Pierwsza wpłynęła do mnie poprawka pana posła Zbigniewa Gryglasa.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Panie pośle, bardzo proszę o przedstawienie treści poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełZbigniewGryglas">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, proponujemy poprawkę, która w zasadzie składa się z pięciu zmian, ale wszystkie one zmierzają do jednego celu, tym celem jest możliwość uzyskania białych certyfikatów za energooszczędne przedsięwzięcia, które zostały już zrealizowane po 1 stycznia 2011 r. Inaczej mówiąc, chodzi o białe certyfikaty za inwestycje wstecz.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełZbigniewGryglas">Muszę powiedzieć, że na wczorajszym posiedzeniu Komisji przyjąłem za dobrą monetę to, o czym mówili przedstawiciele resortu energii, że sytuację uda się rozwiązać w ramach poprawek wniesionych przez ministerstwo, ale okazało się, po głębszej analizie i wymianie opinii na ten temat, iż nie jest to jednak możliwe.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełZbigniewGryglas">Dlatego wracamy do naszej propozycji i będziemy namawiali państwa do tego, żebyście ją przyjęli. Na tę poprawkę czeka wielu inwestorów, czekają spółdzielnie mieszkaniowe, czekają wreszcie obywatele, którzy zainwestowali dość istotne środki. Winni jesteśmy im pewnego rodzaju lojalność oraz dowód na to, że nasze państwo działa w sposób zorganizowany i stabilny, że nikt nie powie z dnia na dzień, że reguły się zmieniły i ci, którzy zainwestowali swoje pieniądze nie mogą liczyć na żaden zwrot w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełZbigniewGryglas">Takie podejście oznaczałoby zerwanie z zasadą kontynuacji i odpowiedzialności państwa za jego zobowiązania.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PosełZbigniewGryglas">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Pani poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełMirosławaNykiel">Chcę w pełni poprzeć stanowisko pana posła Gryglasa.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełMirosławaNykiel">Ta poprawka została przez nas wniesiona wspólnie, tzn. przez posłów Platformy Obywatelskiej i Klubu Poselskiego Nowoczesna.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełMirosławaNykiel">Otrzymaliśmy szereg próśb z całej Polski, głównie od spółdzielni mieszkaniowych, ale także od jednostek samorządu terytorialnego. Te podmioty naprawdę zainwestowały dużo pieniędzy, licząc na stabilność przepisów. Mieli pełne prawo sądzić, że przynajmniej do końca tego roku ustawa będzie funkcjonowała. Dlatego zainwestowali i teraz oczekują, że otrzymają zwrot. Zdaję sobie sprawę, że dyrektywa w jakiś sposób to ogranicza, ale z pewnością nie uniemożliwia.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełMirosławaNykiel">Chcę zaapelować do ministerstwa, aby znalazło rozwiązanie, które byłoby także korzystne dla inwestorów, którzy wydali własne pieniądze.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PosełMirosławaNykiel">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Czy ktoś z pań posłanek i panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos na ten temat?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMEAndrzejPiotrowski">Proszę państwa, prawo w państwie prawa nie polega na tym, że możemy nagradzać tych, którzy coś zaniedbali.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMEAndrzejPiotrowski">Były ogłaszane przetargi i należało się do nich zgłosić. Można było oczekiwać, że będzie więcej przetargów w skali bieżącego roku niż ogłaszano poprzednio, ale poprzednio, jak wiadomo, był zaledwie jeden przetarg rocznie. W związku z tym, przetarg na ten rok został już ogłoszony i ci, którzy się zgłosili, znajdują się obecnie w stadium realizacji tego procesu. Założenie, że prezes URE ogłosiłby jeszcze jeden przetarg, gdyby ustawa obowiązywała dwa miesiące dłużej, czy nawet trzy miesiące dłużej (bo chodzi o październik, listopad i grudzień), wydaje się być pozbawione jakichkolwiek racjonalnych podstaw.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMEAndrzejPiotrowski">Dlaczego tak mocno obstajemy przy tym, że nie można wprowadzić proponowanych zmian? Dlatego, że tego rodzaju przepis nie będzie skuteczny. Dyrektywa, do której dostosowujemy ustawę, ukazała się później niż inwestycje, o których teraz rozmawiamy. W związku z tym, musielibyśmy wdrożyć dyrektywę, dając czas sprzed wejścia w życie tej dyrektywy. Takiego działania Komisja Europejska nie zaaprobuje, a my nie mamy pomysłu na to, jak cofnąć czas. Jedyne, co teraz można powiedzieć – to, że opieszali tracą. Naprawdę, nic nie stało na przeszkodzie, aby zgłosić się wcześniej.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PodsekretarzstanuwMEAndrzejPiotrowski">To jest taka sama historia jak te, które zdarzały mi się często w czasach młodości. Przychodziłem wówczas dość często do rodziców i mówiłem: spóźniłem się, przykro mi. Obydwa tłumaczenia są równie dziecinne.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PodsekretarzstanuwMEAndrzejPiotrowski">Jeżeli zdecydujecie się państwo na przyjęcie tej poprawki to na 99,9% Komisja Europejska ją zaneguje, chyba że jej nie zauważy, ale niby dlaczego miałaby jej nie zauważyć? Następnie Komisja każe pomoc uzyskaną z tego tytułu oddać i dopiero wtedy staniemy przed problemem, czy państwo jest za taką sytuację odpowiedzialne.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PodsekretarzstanuwMEAndrzejPiotrowski">Niestety, ale tak to będzie wyglądało.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PodsekretarzstanuwMEAndrzejPiotrowski">Wówczas podmioty, które skorzystałyby z wniesionej poprawki, mogłyby posiadać uzasadnione pretensje, że prawo zostało źle zaimplementowane. W związku z tym, jako resort, musimy w tym momencie powiedzieć wyraźnie: przykro nam, ale tego nie da się w ten sposób załatwić.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PodsekretarzstanuwMEAndrzejPiotrowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Wysłuchaliśmy głosu za poprawką i głosu przeciw poprawce. Poddaję pod głosowanie poprawkę Klubu Poselskiego Nowoczesna i Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej. Głosujemy przez podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? (4)</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Kto jest przeciw? (9)</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Kto się wstrzymał od głosu? (2)</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Dziękuję, stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Szanowni państwo, jak wspominałem wcześniej, wpłynęły jeszcze dwie poprawki do projektu ustawy. Obie są sygnowane przez pana posła Klawitera i dwie inne osoby, zgodnie z wymogami regulaminowymi.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Proszę pana posła o przedstawienie tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJanKlawiter">Temat był już dyskutowany wczoraj.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełJanKlawiter">Chodzi o tekst zwarty na stronie 37, w art. 45a proponujemy uzupełnić ust. 7. Stanowi on, co następuje: „Jeżeli miejsce zainstalowania układu pomiarowo-rozliczeniowego służącego do rozliczeń kosztów zakupu ciepła jest wspólne dla dwóch lub więcej budynków wielolokalowych albo dwóch lub więcej grup lokali lub lokali, właściciele lub zarządcy tych budynków lub lokali są obowiązani: 1) wyposażyć budynki te i grupy lokali w ciepłomierze; 2) tam, gdzie jest to technicznie wykonalne i opłacalne, w ciepłomierze lub wodomierze ciepłej wody”.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełJanKlawiter">Nasza propozycja przewiduje zmianę pkt 2. Brzmiałby on następująco: „2) tam, gdzie jest to technicznie wykonalne i opłacalne, w ciepłomierze lub urządzenia umożliwiające indywidualne rozliczanie kosztów według zużycia, niebędących przyrządami pomiarowymi w rozumieniu przepisów metrologicznych oraz, jeżeli w budynku jest ciepła woda użytkowa, w wodomierze ciepłej wody użytkowej”.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PosełJanKlawiter">Przyjęcie tej zmiany dałoby nam podstawę do wykształcenia zachowań oszczędnościowych u lokatorów.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PosełJanKlawiter">Jeżeli wszystko pójdzie na zasadzie, że nic się nie opłaca i płacimy z metra kwadratowego, to zachowania prooszczędnościowe będą zdecydowanie słabsze, bo każdy będzie mógł powiedzieć, że oszczędność akurat jego nie dotyczy, ponieważ nie ma miary skutecznie te oszczędność wyliczającą.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PosełJanKlawiter">Jeśli dopisalibyśmy w ustawie, że chodzi o urządzenia umożliwiające rozliczanie kosztów ciepła to, tym samym, dalibyśmy asumpt oszczędnościowy.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#PosełJanKlawiter">Proszę zauważyć, że jest to dość miękkie wejście, nie ma tu żadnego obligo. Urządzenia będą montowane tylko tam, gdzie jest to technicznie wykonalne i opłacalne. Nie jest to nóż przystawiony do gardła i nikt niczego nie musi. Przeprowadza się analizę i podejmuje samodzielnie decyzję.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#PosełJanKlawiter">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#PosełJanKlawiter">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#PosełJanKlawiter">Z pewnością, z przyjęcia poprawki byliby usatysfakcjonowani producenci ciepłomierzy…</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#PosełJanKlawiter">Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMEAndrzejPiotrowski">Rząd stoi na stanowisku, że nie możemy kazać obywatelom instalować bliżej nieokreślonych urządzeń, które miałyby dokonywać bliżej nieokreślonych pomiarów z zamiarem uzyskania jakiegoś celu.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PodsekretarzstanuwMEAndrzejPiotrowski">Tego rodzaju rozwiązania nie są proobywatelskie i dlatego jesteśmy przeciw przedstawionej poprawce.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PodsekretarzstanuwMEAndrzejPiotrowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Proponuję, aby obydwie poprawki głosować łącznie.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Poddaję poprawki pod głosowanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełJanKlawiter">Chciałbym jeszcze przedstawić jedną uwagę, jeśli można.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełJanKlawiter">Szanowni państwo, zwracam uwagę, że poprawka nikogo do niczego nie zmusza. Sformułowanie mówi wyraźnie, że chodzi o lokale, gdzie instalacja jest technicznie wykonalna i opłacalna. Nikt nie musi instalować mierników. Decyzja w tej sprawie zawsze jest warunkowana lokalną sytuacją.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosełJanKlawiter">Nie zgodziłbym się zatem z panem ministrem, że poprawka coś wymusza, jest to jedynie promocja zachowań energooszczędnych.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PosełJanKlawiter">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PosełJanKlawiter">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PosełJanKlawiter">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za poparciem dwóch poprawek zgłoszonych przez posła Klawitera? (2)</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#PosełJanKlawiter">Kto jest przeciw? (9)</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#PosełJanKlawiter">Kto się wstrzymał od głosu? (3)</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#PosełJanKlawiter">Dziękuję, stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawki.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#PosełJanKlawiter">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek.</u>
<u xml:id="u-29.9" who="#PosełJanKlawiter">Po rozpatrzeniu wszystkich artykułów oraz po rozpatrzeniu poprawek, tych z zestawienia, jak i zgłaszanych pojedynczo, pozostaje nam jeszcze podjęcie decyzji w kwestii całości projektu ustawy. Poddaję tę kwestię pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-29.10" who="#PosełJanKlawiter">Kto jest za przyjęciem całości projektu ustawy wraz z poprawkami? (14)</u>
<u xml:id="u-29.11" who="#PosełJanKlawiter">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-29.12" who="#PosełJanKlawiter">Kto się wstrzymał od głosu? (1)</u>
<u xml:id="u-29.13" who="#PosełJanKlawiter">Dziękuję, stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-29.14" who="#PosełJanKlawiter">Pozostało nam dopełnienie jeszcze jednego obowiązku, chodzi o wybór sprawozdawcy Komisji. Proponuję, aby tę rolę pełnił pan poseł Maciej Małecki.</u>
<u xml:id="u-29.15" who="#PosełJanKlawiter">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełMaciejMałecki">Tak, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Czy są inne kandydatury na sprawozdawcę?</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Nie widzę, w tej sytuacji proszę o wyrażenie stanowiska Komisji w głosowaniu.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Kto jest za tym, aby poseł Maciej Małecki został sprawozdawcą Komisji? (15)</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Kto się wstrzymał od głosu? (0)</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Dziękuję, stwierdzam, że pan poseł Małecki został wybrany sprawozdawcą Komisji do projektu tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Bardzo serdecznie wszystkim państwu dziękuję za owocną pracę.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#PrzewodniczącyposełMarekSuski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>